a) cheltuieli cu investitia de baza;
b) cheltuieli privind asigurarea relocarii utilitatilor;
c) cheltuieli cu amenajarea terenurilor si lucrari de sistematizare;
d) cheltuieli privind utilitatile din corpul drumurilor/liniilor de cale ferata;
e) cheltuieli cu iluminatul public necesar drumului/liniei de cale ferata;
f) cheltuieli cu semnalizarea rutiera/feroviara;
g) cheltuieli cu amenajarile hidrologice;
h) cheltuieli cu protectia mediului;
i) cheltuieli cu dotarile si echipamentele necesare;
j) cheltuieli cu impozitele si taxele;
k) cheltuieli cu protejarea patrimoniului cultural;
l) alte categorii de cheltuieli necesare implementarii proiectelor de infrastructura de transport, in conformitate cu prevederile contractelor de finantare .
(13) In perioadele de garantie, daca este cazul, beneficiarul raspunde de implementarea proiectului de infrastructura feroviara la standardele de calitate prevazute de legislatia in vigoare si isi asuma intreaga responsabilitate pentru respectarea prevederilor legale, normelor tehnice, precum si a oricaror alte reglementari in vigoare pentru implementarea proiectelor de infrastructura feroviara.
(14) Pentru implementarea proiectelor de infrastructura feroviara prevazute la alin. (1), CNCFR, in calitate de partener, va derula procedurile privind exproprierile de teren, inclusiv plata despagubirilor si solutionarea litigiilor aferente exproprierilor.
(15) Cheltuielile privind despagubirile pentru exproprieri se suporta integral din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, si se platesc de catre expropriator, conform prevederilor legale, putand fi rambursate din fonduri europene, corespunzator clauzelor contractelor de finantare .
(16) Hotararile Guvernului privind exproprierile se adopta la propunerea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, pe baza documentatiilor elaborate de beneficiar si la propunerea acestuia.
(17) Se autorizeaza Autoritatea de management pentru Programul operational Infrastructura mare (POIM) sa ia toate masurile legale ce se impun pentru modificarea programului, inclusiv pentru includerea ca beneficiari a UAT/ADI si a parteneriatelor dintre UAT/ADI si CNCFR, in vederea implementarii proiectelor prevazute la alin. (1).
(18) Contractelor de finantare incheiate intre Autoritatea de management a Programului operational Infrastructura mare (POIM) sau, dupa caz, Organismul intermediar Transport si parteneriatul dintre UAT/ADI si CNCFR le sunt aplicabile prevederile legale in vigoare privind mecanismul cererilor de plata, cererilor de prefinantare si/sau mecanismul cererilor de rambursare.
Art. 8. -
(1) Pentru proiectele de cercetare-dezvoltare in cadrul carora se aplica scheme de ajutor de stat pentru cercetare-dezvoltare, beneficiarii finantarii pot opta pentru aplicarea metodei de amortizare accelerata specifica, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(2) Prin derogare de la prevederile Ordonantei Guvernului nr. 81/2003 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice, aprobata prin Legea nr. 493/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si de la prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru proiectele de cercetare-dezvoltare finantate din fonduri europene, institutiile publice pot opta pentru aplicarea metodei de amortizare accelerata specifica definita conform prevederilor alin. (3).
(3) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin amortizare accelerata specifica proiectelor de cercetare-dezvoltare se intelege posibilitatea recuperarii valorii de intrare in patrimoniu a activelor imobilizate utilizate in cadrul unui contract de finantare, in limita unui procent cuprins intre 50% si 75% din valoarea de intrare in patrimoniu a acestora, in primul an de functionare a activelor de natura cladirilor, echipamentelor, utilajelor si altor active similare rezultate din implementarea proiectelor de cercetare-dezvoltare, restul de valoare urmand a fi recuperat liniar pe durata ramasa pana la sfarsitul duratei de utilizare a activelor imobilizate prevazute conform cataloagelor tehnice in vigoare. Procentul din valoarea de intrare mentionat se stabileste prin decizie a conducatorului unitatii beneficiare a finantarii.
(4) Autoritatile de management care gestioneaza proiecte de cercetare-dezvoltare cu finantare din fonduri europene vor lua in considerare eligibilitatea cheltuielilor cu amortizarea accelerata specifica, in aplicarea prevederilor alin. (1) si (2), si vor efectua, dupa caz, regularizarea valorii cheltuielilor eligibile pentru beneficiarii proiectelor de cercetare-dezvoltare care opteaza pentru metoda de amortizare specifica.
(5) Autoritatile de management ale programelor operationale care opereaza cu proiecte de cercetare-dezvoltare prevazute la alin. (1) si (2) specifice, la autorizarea cheltuielilor, vor lua in considerare eligibilitatea cheltuielilor cu amortizarea accelerata specifica, conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta. Aplicarea metodei de amortizare accelerata specifica se realizeaza inclusiv pentru proiectele de cercetare-dezvoltare prevazute la alin. (1) si (2) aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Pentru echipamentele achizitionate inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta in cadrul proiectelor de cercetare-dezvoltare prevazute la alin. (1) si (2) aflate in derulare, prin exceptie de la prevederile alin. (3), se poate opta pentru metoda de amortizare specifica, fiind posibila recalcularea amortizarii, daca echipamentele utilizate sunt in cadrul unui contract de finantare in vigoare si se aplica pe durata de implementare a proiectului.
Art. 9. -
(1) Beneficiarii finantarilor pentru proiecte de infrastructura pot angaja experti pentru implementarea proiectelor de infrastructura, definite conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, in afara organigramelor, conform legii.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin experti pentru implementare se intelege: experti pentru analiza, fundamentarea si clarificarea solutiei tehnice aferente proiectelor de infrastructura, precum si experti tehnici necesari pentru implementarea proiectelor de infrastructura.
(3) Cheltuielile cu expertii angajati pe perioada determinata prevazuti la alin. (2) se ramburseaza in cadrul programelor operationale din care face parte proiectul de infrastructura sau, dupa caz, in cadrul Programului operational Asistenta tehnica, in limita alocarilor cu aceasta destinatie, conform regulilor de eligibilitate. Autoritatile de management sunt abilitate sa ia toate masurile necesare pentru a asigura eligibilitatea cheltuielilor cu expertii prevazuti la alin. (1).
Art. 10. -
(1) Pentru proiectele de infrastructura din domeniile prevazute la art. 1, autoritatile competente care intra in procedura de reglementare de mediu respecta prevederile legale in vigoare si depun toate diligentele pentru finalizarea cu prioritate a etapelor procedurale ce intra in finalizarea actului de reglementare, in cazul modificarilor oricaror solutii tehnice care nu afecteaza habitate naturale prioritare/specii prioritare si nu se afla in arii naturale protejate sau in vecinatatea acestora.
(2) Pentru proiectele de infrastructura prevazute la alin. (1), modificarile oricaror solutii tehnice din proiectul de infrastructura pentru care a fost emis actul de reglementare asupra mediului, care afecteaza habitate naturale prioritare/specii prioritare si se afla in arii naturale protejate sau in vecinatatea acestora, autoritatile competente care intra in procedura de reglementare de mediu respecta prevederile legale in vigoare si depun toate diligentele pentru finalizarea cu prioritate a etapelor procedurale ce intra in finalizarea actului de reglementare.
(3) In situatia in care un proiect de infrastructura include modificari ale solutiei tehnice in zone situate in arii naturale protejate sau in vecinatatea acestora, autoritatile competente care intra in procedura de reglementare de mediu respecta prevederile legale in vigoare si depun toate diligentele pentru finalizarea cu prioritate a etapelor procedurale ce intra in finalizarea actului de reglementare.
Art. 11. -
Pentru proiectele de infrastructura definite conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, eventualele economii inregistrate in cadrul valorii contractelor de achizitie publica sau a contractelor sectoriale, dupa caz, ca urmare a unor modificari legislative, a reducerii unor taxe si/sau impozite cu impact asupra proiectului de infrastructura si/sau ca urmare a unor masuri de utilizare eficienta a bugetelor alocate proiectelor de infrastructura, pot fi utilizate pentru finantarea altor categorii de cheltuieli/activitati in cadrul aceluiasi contract de achizitie publica sau sectorial, cu conditia incadrarii in valoarea initiala a acestuia, a indicatorilor tehnico-economici aprobati, cu respectarea prevederilor legale in domeniul achizitiilor publice sau al achizitiilor sectoriale, dupa caz.
Art. 12. -
(1) Relocarea utilitatilor situate pe coridorul de expropriere al proiectelor de infrastructura definite conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta se realizeaza prin intermediul operatorilor de transport/distributie a gazelor naturale/energiei electrice, in baza contractelor de executie lucrari incheiate in conditiile legii cu operatorii economici autorizati in domeniul respectiv, fara ca aceasta activitate sa afecteze emiterea avizului tehnic conform in domeniul transportului si/sau al distributiei energiei electrice/gazelor naturale necesar implementarii proiectelor de infrastructura.
(2) Intre administratorii de infrastructura care implementeaza proiecte de infrastructura/implementatori si operatorii de transport/distributie a gazelor naturale/energiei electrice se incheie o conventie de relocare a utilitatilor pentru transportul si distributia energiei electrice/gazelor naturale prin care operatorii se obliga ca intr-un anumit termen stabilit de comun acord cu administratorul de infrastructura sa asigure relocarea utilitatilor pe terenurile puse la dispozitie de catre administratorii de infrastructura care implementeaza proiecte de infrastructura/implementatori.
(3) Dupa incheierea conventiei de relocare a utilitatilor prevazute la alin. (2) se intocmeste antecalculatia de costuri necesara pentru relocarea de utilitati in baza careia administratorul de infrastructura/implementatorul vireaza sumele necesare relocarii, in avans, cu respectarea prevederilor legale.
(4) Dupa executarea lucrarilor de relocare a utilitatilor, daca nu este justificata intreaga suma acordata conform prevederilor alin. (3) si prevazuta in conventia de relocare a utilitatilor, operatorul de transport/distributie a gazelor naturale/energiei electrice este obligat sa restituie administratorului de infrastructura/implementatorului sumele ramase necheltuite, in termen de 30 de zile de la data intocmirii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor de relocare utilitati.
(5) Daca operatorul de transport/distributie a gazelor naturale/energiei electrice nu realizeaza relocarea de utilitati in termenul prevazut in conventia de relocare a utilitatilor in vederea implementarii proiectelor de infrastructura, administratorul de infrastructura/implementatorul este indreptatit la plata unei juste despagubiri pentru intarzierile generate in implementarea proiectelor de infrastructura.
(6) Asupra terenurilor proprietate publica care sunt afectate de retele de distributie de energie electrica/gaze naturale deviate/relocate ca urmare a implementarii proiectelor de infrastructura, dreptul de trecere pentru retelele electrice/de gaze naturale si dreptul de acces la utilitatile publice, pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii energetice, se constituie in favoarea titularilor autorizatiilor de infiintare si de licente.
(7) Pe durata executiei lucrarilor de deviere/relocare a retelelor de distributie de energie electrica/gaze naturale, despagubirile aferente pentru constituirea drepturilor prevazute la alin. (6), care cuprind sumele datorate in schimbul limitarii folosintei terenurilor proprietate publica afectate, se suporta de catre beneficiarii proiectelor de infrastructura, care au generat prin implementarea proiectelor devierea/relocarea retelei electrice/de gaze naturale. Eventualele pagube cauzate de devierea/relocarea retelelor de distributie de energie electrica/gaze naturale se suporta de catre titularii autorizatiilor de infiintare si de licente.
(8) Cuantumul despagubirilor prevazute la alin. (7) este stabilit pe baza unui raport de evaluare intocmit in baza expertizelor elaborate si actualizate de camerele notarilor publici.
(9) Anterior obtinerii avizelor finale, beneficiarii proiectelor de infrastructura au obligatia identificarii detinatorilor terenurilor proprietate publica afectate de devierea/relocarea retelelor de distributie electrica/de gaze naturale, astfel cum rezulta din evidentele Agentiei de Cadastru si Publicitate Imobiliara sau ale UAT pe raza carora se afla aceste terenuri.
Art. 13. -
(1) La solicitarea transmisa de beneficiarii care implementeaza proiecte de infrastructura din domeniile prevazute la art. 1, autoritatile publice centrale/locale, precum si operatorii de utilitati, altii decat cei precizati la art. 12, care sunt responsabili de emiterea avizelor, efectuarea relocarilor, aprobarea scoaterii din fondul forestier national si din circuitul agricol a terenurilor, precum si de emiterea altor avize de interes national sau local, au obligatia ca, in termen de 20 de zile lucratoare, sa incheie cu beneficiarii proiectelor conventii prin care se obliga ca intr-un termen stabilit de comun acord cu acestia sa asigure avizele, relocarile necesare implementarii proiectelor de infrastructura.
(2) In situatia patrimoniului cultural imobil, avand in vedere caracterul de resursa neregenerabila a acestuia, emiterea avizelor se poate face doar cu luarea de masuri compensatorii necesare in vederea protejarii acestuia, in conditiile legii.
(3) Institutiile publice abilitate sa efectueze cercetari arheologice au obligatia ca, in termen de 20 de zile lucratoare de la solicitarea transmisa de beneficiarii care implementeaza proiecte de infrastructura, sa transmita acestora proiecte de conventii prin care se obliga ca intr-un termen stabilit de comun acord cu beneficiarii sa asigure cercetarea arheologica in vederea emiterii certificatului de descarcare de sarcina arheologica sau avizului, dupa caz.
(4) Dupa incheierea conventiei prevazute la alin. (1) se intocmeste antecalculatia de costuri necesara pentru avizele, relocarile, scoaterile din fondul forestier national si din circuitul agricol ale terenurilor aferente implementarii proiectelor de infrastructura, in baza careia beneficiarul care implementeaza proiectul de infrastructura vireaza sumele necesare, in avans, cu respectarea prevederilor legale privind plata avansurilor din fonduri publice.
(5) Sumele necesare cercetarii arheologice si proiectarii in vederea elaborarii documentatiilor depuse pentru obtinerea certificatului de descarcare de sarcina arheologica sau supuse avizarii se vireaza direct institutiilor organizatoare de profil muzeal, de cercetare sau de invatamant superior sau proiectantilor. Daca dupa elaborarea documentatiilor nu este justificata intreaga suma acordata, elaboratorii sunt obligati sa restituie beneficiarului care implementeaza proiectul de infrastructura sumele ramase necheltuite in termen de 30 de zile de la data intocmirii avizului, relocarii sau descarcarii necesare. Daca elaboratorii documentatiilor nu realizeaza activitatile in termenele stabilite, administratorul de infrastructura este indreptatit la plata unei juste despagubiri pentru intarzierile generate in implementarea proiectelor de infrastructura.
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024! Sursa: EuroAvocatura.ro