(13) Daca reclamantul se afla sub incidenta unui act individual emis potrivit dispozitiilor prezentei legi, prin care s-a dispus una dintre masurile prevazute la art. 7 sau 8, dupa caz, iar aceasta imprejurare rezulta din inscrisurile depuse, solutionarea cauzei se face cu audierea acestuia, cu exceptia situatiei in care starea sanatatii acestuia nu permite. Audierea reclamantului se realizeaza printr-un mijloc de telecomunicatie audiovizuala care permite verificarea identitatii partilor si garanteaza securitatea, integritatea, confidentialitatea si calitatea transmisiunii. In caz de imposibilitate tehnica sau materiala de a recurge la un asemenea mijloc pentru audierea reclamantului, aceasta se realizeaza prin orice mijloc de comunicatie electronic, inclusiv telefonic, care permite verificarea identitatii partilor si garanteaza securitatea, integritatea, confidentialitatea si calitatea transmisiunii. Citatia va cuprinde mentiunea corespunzatoare in acest sens. Incheierea de sedinta va consemna si operatiunile astfel efectuate.
(14) Daca reclamantul este asistat sau reprezentat de avocat sau este necesara folosirea unui traducator sau a unui interpret, nu este necesara prezenta fizica a acestuia langa reclamant. Costurile ocazionate de prezenta traducatorului sau interpretului sunt suportate din bugetul Ministerului Justitiei.
(15) In cazul in care audierea reclamantului nu se poate realiza in conditiile prevazute la alin. (13) si acesta nu are aparator ales, i se va asigura aparator din oficiu .
(16) Instanta vegheaza la desfasurarea in bune conditii a procedurii prevazute in prezentul articol, in vederea respectarii dreptului la aparare si a caracterului contradictoriu al dezbaterilor.
(17) Pronuntarea se poate amana cu cel mult 24 de ore, iar motivarea hotararii se face in cel mult 48 de ore de la pronuntare.
(18) Hotararea primei instante poate fi atacata cu recurs in maximum doua zile de la comunicare . In vederea solutionarii recursului, dosarul se inainteaza in aceeasi zi la Inalta Curte de Casatie si Justitie, in format scris sau electronic.
(19) Inalta Curte de Casatie si Justitie se pronunta in complet de 5 judecatori, in termen de 5 zile de la sesizare, prin hotarare definitiva.
(20) Hotararea definitiva prin care s-a anulat actul administrativ cu caracter normativ se publica in 24 de ore de la pronuntare in Monitorul Oficial al Romaniei, potrivit procedurii prevazute la art. 23 din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(21) Actele administrative cu caracter normativ prevazute la alin. (4) fac parte din categoria actelor prevazute la art. 5 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, iar actiunilor formulate impotriva acestora in temeiul prezentei legi nu le sunt aplicabile dispozitiile art. 14 sau 15, dupa caz, din legea mentionata.
Articolul 16
(1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept sau interes legitim printr-un act administrativ individual emis potrivit art. 8 alin. (3) poate introduce actiune la judecatoria in a carei circumscriptie domiciliaza sau isi are resedinta ori la judecatoria in a carei circumscriptie este situat spatiul sau unitatea sanitara in care este izolata, solicitand anularea actului. Cererile sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru.
(2) Judecarea cererilor prevazute la alin. (1) se face in cel mult 24 de ore de la sesizarea instantei, dispozitiile art. 200 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nefiind aplicabile.
(3) Partile vor fi citate potrivit dispozitiilor privind citarea in procesele urgente, astfel incat sa se asigure respectarea termenului de judecata prevazut la alin. (2), asistenta juridica a persoanei fiind obligatorie.
(4) Instanta nu poate amana pronuntarea, iar redactarea hotararii se face de indata.
(5) Dispozitiile art. 15 alin. (13) - (16) se aplica in mod corespunzator.
(6) Hotararea instantei este definitiva.
(7) Comunicarea actelor de procedura, inclusiv inregistrarea actiunii, se realizeaza in format si prin mijloace electronice.
Articolul 17
(1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept sau interes legitim printr-un act administrativ individual emis potrivit art. 7 sau art. 8 alin. (4) poate introduce, in termen de cel mult 24 de ore de la data comunicarii deciziei directiei de sanatate publica, actiune la judecatoria in a carei circumscriptie domiciliaza sau isi are resedinta ori la judecatoria in a carei circumscriptie este situat spatiul sau unitatea sanitara in care este carantinata sau, dupa caz, izolata potrivit art. 7 sau art. 8 alin. (4), solicitand anularea actului administrativ contestat, revizuirea sau incetarea masurii. Cererile sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru.
(2) Judecarea cererilor prevazute la alin. (1) se face de urgenta si cu precadere, in termen de cel mult 48 de ore, dispozitiile art. 200 din Legea nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nefiind aplicabile.
(4) Dispozitiile art. 15 alin. (13) - (16) se aplica in mod corespunzator.
(5) Instanta poate amana pronuntarea cu cel mult 24 de ore, iar redactarea hotararii se face in aceeasi zi.
(6) Pana la pronuntarea hotararii instantei, persoana in cauza va fi monitorizata de catre medic, zilnic sau cand situatia o impune.
(7) Hotararea primei instante este executorie si poate fi atacata cu apel in termen de doua zile de la comunicare .
(8) Apelul se solutioneaza intr-un termen ce nu va depasi 24 de ore de la data sesizarii instantei, prevederile alin. (5) aplicandu-se in mod corespunzator.
(9) Daca instanta de fond dispune anularea actului administrativ, masura contestata inceteaza de la pronuntare, iar persoana in cauza are dreptul de a parasi imediat spatiul sau unitatea in care a fost carantinata sau, dupa caz, izolata.
(10) Comunicarea actelor de procedura, inclusiv inregistrarea actiunii, se realizeaza in format si prin mijloace electronice.
Articolul 18
(1) Cheltuielile pentru carantina sau izolarea persoanelor, precum si indemnizatiile de asigurari sociale aferente concediilor medicale de carantina sau izolare instituite sau, dupa caz, acordate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi se suporta potrivit actelor normative in vigoare la data instituirii, respectiv acordarii lor.
(2) Pana la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 8 alin. (2), prevederile prezentei legi sunt incidente pentru infectarea cu SARS-CoV-2, denumita COVID-19.
Articolul 19
(1) In situatia existentei unui deficit de personal medical constatat de catre directia de sanatate publica sau de inspectoratul judetean pentru situatii de urgenta sau al municipiului Bucuresti, pe durata instituirii masurii in domeniul sanatatii publice, in situatii de risc epidemiologic si biologic, personalul medical, paramedical si auxiliar specializat din sistemul public poate fi detasat cu acordul persoanei detasate, iar in lipsa acestuia, in conditiile prezentei legi, pe o durata de cel mult 30 de zile, prin ordin al ministrului sanatatii, al sefului Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau al persoanei desemnate de acesta sau, dupa caz, al conducatorului institutiei angajatoare.
(2) Masura prevazuta la alin. (1) se dispune in cazul existentei unui deficit de personal, atunci cand completarea schemei de personal nu poate fi realizata cu personal medical care isi exprima acordul pentru detasare, cu voluntari sau cu personal medical militar, si la solicitarea motivata a directiei de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti, a inspectoratului judetean pentru situatii de urgenta sau al municipiului Bucuresti ori a Centrului national de coordonare si conducere a interventiei.
(3) Pe durata detasarii dispuse conform alin. (1) se asigura persoanei detasate, suplimentar fata de salariul platit de unitatea angajatoare, plata indemnizatiei de detasare in cuantum de 50% din salariul de incadrare, diurna zilnica de 2% din salariul de incadrare, cazarea si transportul in localitatea unde se dispune detasarea.
(4) Drepturile platite persoanei detasate se suporta din bugetul Ministerului Sanatatii, transportul se asigura de catre Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta, iar cazarea de catre institutia care beneficiaza de serviciile persoanei detasate sau, dupa caz, de catre unitatea administrativ-teritoriala.
(5) Ordinul de detasare emis conform alin. (1) poate fi atacat in termenul legal la instanta de contencios administrativ competenta .
(6) Ministerul Sanatatii impreuna cu Departamentul pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne vor operationaliza un registru national al voluntarilor din randul personalului medical pentru situatii de urgenta.
Articolul 20
(1) Pentru persoanele care se afla in carantina sau izolare instituita pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, certificatele de concediu medical se acorda potrivit actelor normative in vigoare la data acordarii.
(2) Concediul si indemnizatia pentru carantina se acorda asiguratilor carora li se interzice continuarea activitatii, care nu poate fi realizata de la domiciliu, din cauza unei suspiciuni asupra unei boli contagioase, pe durata stabilita prin certificatul eliberat de directia de sanatate publica.
(3) Certificatul de concediu medical pentru carantina se elibereaza de medicul curant, pe baza certificatului eliberat de organele de specialitate ale directiilor de sanatate publica.
(4) In caz de carantina sau izolare, certificatele de concediu medical se pot elibera la o data ulterioara, dar numai pentru luna in curs sau luna anterioara.
(5) Durata concediilor medicale pentru carantina sau izolare nu se cumuleaza cu durata concediilor medicale acordate unui asigurat pentru alte afectiuni.
(6) In situatia in care durata perioadei de carantina sau de izolare stabilita de organele de specialitate ale directiilor de sanatate publica depaseste 90 de zile, nu este necesar avizul medicului expert al asigurarilor sociale.
(7) Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru carantina sau izolare reprezinta 100% din baza de calcul stabilita potrivit legii si se suporta integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Articolul 21
(1) Pentru acoperirea deficitului de personal medical din sistemul sanitar, precum si de profesionisti ai situatiilor de urgenta din cadrul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, pe durata instituirii starii de risc epidemiologic si biologic este permisa angajarea temporara, fara concurs, a personalului medical in unitatile sanitare si in cadrul directiilor de sanatate publica deficitare, iar a profesionistilor in domeniul situatiilor de urgenta in cadrul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta si al unitatilor subordonate acestuia.
(2) Influentele financiare corespunzatoare cheltuielilor de personal ocazionate de angajarile prevazute la alin. (1) sunt asigurate din bugetele ministerelor de resort, respectiv prin transfer direct din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.