Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Fiscala » OUG 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile

OUG 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile

  Publicat: 09 Aug 2020       2124 citiri        Secţiunea: Legislatie Fiscala  


Ordonanta de urgenta nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene


Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Alocare de resurse, cu titlu provizoriu, pentru finantarea unei operatiuni economice, in asteptarea mijloacelor de finantare permanente.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.
Actiune diplomatica prin care un stat accepta prevederile unui tratat international, obligandu-se sa le respecte
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Art. 87 TCE (versiunea consolidata) stipuleaza ca, exceptand situatiile expres prevazute in Tratat, orice fel de ajutor acordat de catre un stat membru, sau prin intermediul resurselor statului, este incompatibil cu Piata Interna comunitara daca distorsioneaza concurenta favorizand unele intreprinderi sau productia anumitor bunuri si afecteaza comertul intre statele membre.
Alocatie nerambursabila acordata persoanelor fizice, organizatiilor neguvernamentale, agentilor economici si institutiilor publice.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Hotarare prin care instanta rezolva unele probleme ridicate in cursul judecatii,
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Aceasta sintagma se refera la finantarea unei activitati de doua ori, din doua surse diferite.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Orice masura de sprijin acordata de catre stat sau de catre unitatile administrative-teritoriale, din resursele de stat sau resurse ale unitatilor administrative-teritoriale
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Art. 87 TCE (versiunea consolidata) stipuleaza ca, exceptand situatiile expres prevazute in Tratat, orice fel de ajutor acordat de catre un stat membru, sau prin intermediul resurselor statului, este incompatibil cu Piata Interna comunitara daca distorsioneaza concurenta favorizand unele intreprinderi sau productia anumitor bunuri si afecteaza comertul intre statele membre.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Aceasta sintagma se refera la finantarea unei activitati de doua ori, din doua surse diferite.
Parte a fondurilor de productie ale unitatilor, care se consuma in intregime in fiecare ciclu de fabricatie si isi transfera dintr-o data si in totalitate valoarea asupra produselor create.
Alocare de resurse, cu titlu provizoriu, pentru finantarea unei operatiuni economice, in asteptarea mijloacelor de finantare permanente.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Art. 87 TCE (versiunea consolidata) stipuleaza ca, exceptand situatiile expres prevazute in Tratat, orice fel de ajutor acordat de catre un stat membru, sau prin intermediul resurselor statului, este incompatibil cu Piata Interna comunitara daca distorsioneaza concurenta favorizand unele intreprinderi sau productia anumitor bunuri si afecteaza comertul intre statele membre.
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Alocatie nerambursabila acordata persoanelor fizice, organizatiilor neguvernamentale, agentilor economici si institutiilor publice.
(Working capital) Suma cu care activele curente depasesc datoriile curente.
Alocatie nerambursabila acordata persoanelor fizice, organizatiilor neguvernamentale, agentilor economici si institutiilor publice.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
(Working capital) Suma cu care activele curente depasesc datoriile curente.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Art. 87 TCE (versiunea consolidata) stipuleaza ca, exceptand situatiile expres prevazute in Tratat, orice fel de ajutor acordat de catre un stat membru, sau prin intermediul resurselor statului, este incompatibil cu Piata Interna comunitara daca distorsioneaza concurenta favorizand unele intreprinderi sau productia anumitor bunuri si afecteaza comertul intre statele membre.
Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind modificarea Codului de procedură penală
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.

a) cheltuieli cu reabilitarea/modernizarea/extinderea si/sau realizarea unor depouri pentru mijloacele de transport din dotare sau pentru cele care urmeaza a se achizitiona;

b) cheltuieli cu achizitia de mijloace de transport pentru transport persoane si marfuri necesare pentru desfasurarea activitatilor de transport, cu exceptia mijloacelor de transport in regim de taxi sau a celor care sunt destinate activitatilor administrative ale operatorului economic ori activitatilor de transport in interes propriu al acestora;

c) cheltuieli privind dotarea mijloacelor de transport existente cu echipamente si tehnologii care conduc la imbunatatirea confortului/calitatii serviciilor de transport persoane si marfuri prestate.

(5) Din granturile pentru investitii nu se finanteaza:

a) cereri de finantare care au drept obiect realizarea unor servicii de consultanta, studii sau alte activitati asimilate acestora;

b) cereri de finantare care au drept obiect sedii de birouri sau alte activitati destinate investitiilor imobiliare pentru inchirierea de birouri/concesionarea sau orice alte forme de valorificare ale acestora;

c) orice alte cereri de finantare care nu sunt in legatura cu domeniile de investitii prevazute la art. 19 alin. (1) si (2).

Art. 24. -

Cheltuielile generate dupa punerea in functiune a proiectului de investitii de natura cheltuielilor cu salariile, cheltuielilor cu achizitia de materii prime, materiale consumabile, reparatii si mentenanta si alte asemenea categorii de cheltuieli sunt in sarcina beneficiarului final al ajutorului de stat .

Art. 25. -

Beneficiarii contractelor de acordare a ajutorului de stat pentru investitii prevazuti la art. 20 pot solicita plata valorii contractelor/cheltuielilor efectuate prin metode similare cu mecanismele cererilor de plata si/sau, dupa caz, mecanismul cererilor de prefinantare sau al cererilor de rambursare, astfel cum sunt acestea prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 26. -

(1) Pentru granturile destinate investitiilor, mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor se va derula prin parcurgerea urmatoarelor etape:

a) MEEMA, AIMMAIPE si STS, in baza acordului de parteneriat incheiat intre acestia, vor trebui sa isi cuprinda in bugetele proprii valoarea totala a proiectelor corespunzatoare activitatii/activitatilor proprii. In acest sens vor depune fisa de fundamentare pentru proiectul propus la finantare/finantat din FEN post aderare - F1, conform Hotararii Guvernului nr. 93/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea asigurarii creditelor de angajament si creditelor bugetare necesare incheierii contractelor de finantare si implementarii proiectelor;

b) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, va depune cererea de finantare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, in conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului aprobat conform legii, in termen de 10 zile lucratoare de la data lansarii apelului de proiecte;

c) MFE si MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, vor incheia contractul de finantare in termen de maximum 20 de zile lucratoare de la data depunerii cererii de finantare, dupa parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformitatii administrative si eligibilitatii, precum si a etapei de evaluare tehnica si financiara, cu respectarea procedurilor legale ale AM-POC;

d) MEEMA va incheia conventii de colaborare cu bancile in baza unui proces transparent de selectie si cu respectarea procedurilor legale prevazute de Ghidul solicitantului pentru derularea operatiunilor de efectuare a platilor catre beneficiarii schemei de investitii. Comisioanele, dobanzile, taxele, precum si orice alte cheltuieli bancare sunt in sarcina exclusiva a beneficiarului de granturi pentru investitii;

e) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului si contractului de finantare incheiat;

f) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati, care stau la baza efectuarii platilor catre beneficiari, pe seama carora se deruleaza mecanismele de acordare a prefinantarilor, cererii de plata sau cererilor de rambursare;

g) MEEMA solicita MFP deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale de la bugetul de stat si transferul sumelor cuprinse in bugetul MEEMA pe baza listelor finale de proiecte aprobate, in limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie. MEEMA, in baza conventiilor bancare si a necesarului de fonduri transmise de banci, transfera fondurile in contul de disponibil al bancilor. Bancile, pe seama conventiilor bancare, in termen de maximum 7 zile calendaristice, efectueaza platile in conturile bancare indicate de beneficiari finali de ajutor de stat de tip grant pentru investitii productive;

h) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, asigura verificarea procedurilor de achizitie, a procedurilor de monitorizare a proiectelor, de avizare a cheltuielilor pentru care se efectueaza plati catre beneficiari, de evaluare a conformitatii administrative si a eligibilitatii, de evaluare tehnica si financiara, de incheiere a contractelor de acordare a ajutorului de stat, precum si a altor etape necesare in derularea proiectelor;

i) bancile efectueaza platile catre beneficiari pe seama contractului de acordare a ajutorului de stat, a cererilor de rambursare si a cererilor de plata avizate de MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, si transmit lunar prin aplicatia electronica cererile de prefinantare/plata/rambursare impreuna cu ordinele de plata operate de catre banci catre MEEMA, impreuna cu raportul de progres al beneficiarului. Autorizarea de cheltuieli de catre AM-POC are loc pe baza de esantion;

j) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, va depune la MFE cerere de plata/prefinantare/rambursare a cheltuielilor efectuate de parteneriat, in conformitate cu prevederile contractului de finantare . MFE verifica si aproba raportul de implementare, autorizeaza cererile de rambursare, efectueaza platile aferente FEDR catre MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si solicita rambursarea sumelor la Comisia Europeana prin declaratii de cheltuieli lunare;

k) MEEMA verifica indeplinirea conditiei privind indeplinirea indicatorilor pentru care s-a acordat ajutorul de stat conform planului de afaceri si prevederilor din contractul de acordare a ajutorului de stat, pe baza interogarii bazelor de date sau a raportului de activitate primit de la beneficiari, inclusiv utilizarea fondurilor potrivit destinatiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta pe perioada de durabilitate a proiectului care nu poate depasi o perioada de 3 ani.

(2) MFE - AM-POC va efectua verificari privind cererile de prefinantare/rambursare/plata depuse in cadrul contractelor de finantare a ajutorului de stat, pe baza de esantion, stabilit prin grija AM-POC.

(3) Contractelor de finantare/Contractelor de acordare a ajutorului de stat pentru finantarea investitiilor le sunt aplicabile prevederile legale in vigoare privind mecanismul cererilor de prefinantare/plata/rambursare potrivit legii.

(4) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, prin derogare de la prevederile art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, poate solicita prefinantari in limita de 30% din valoarea contractului de finantare pentru a asigura necesarul de plati catre beneficiarii finali de ajutor de stat . Justificarea prefinantarilor acordate se face conform legii si contractului de finantare . MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, transfera prefinantarile catre banci in baza solicitarilor de fonduri . Bancile asigura platile catre beneficiari din prefinantare numai pe baza de documente justificative si numai in conditiile prevazute de contractele de acordare a ajutoarelor de stat pentru investitii.

(5) Bancile, in baza conventiilor incheiate, vor asigura efectuarea platilor pentru beneficiarii de granturi pentru investitii numai conditionat de asigurarea cofinantarii potrivit contractului de ajutor de stat incheiat. Cofinantarea se asigura de catre beneficiar odata cu efectuarea platilor in cadrul contractului de acordare a ajutorului de stat .

(6) Bancile pot acorda credite-punte pentru finantarea proiectelor destinate investitiilor, cu compensarea ulterioara a platilor pentru cheltuieli asigurate din fonduri externe nerambursabile si din cofinantarea bugetului de stat . Toate obligatiile contractuale in situatia acordarii de credite-punte raman valabile pentru toate partile contractuale astfel cum acestea au fost stabilite pe baza de contracte incheiate. Comisioanele, taxele, dobanzile, precum si alte cheltuieli generate de acordarea creditului-punte raman in sarcina exclusiva a beneficiarului.

CAPITOLUL V

Masuri in domeniul fondurilor nerambursabile

Art. 27. -

Pe perioada starii de alerta, prin derogare de la art. 27 alin. (3) din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificarile ulterioare, institutiile si autoritatile publice, autoritatile de management, organismele intermediare si alti beneficiari de proiecte finantate din fonduri nerambursabile pot organiza concurs pentru ocuparea posturilor sau functiilor necesare implementarii proiectelor.

Art. 28. -

(1) MEEMA intocmeste raportul de implementare pe baza documentelor primite, inclusiv cele de la banci, si le transmite catre MFE - AM-POC prin sistemul informatic MySMIS 2014+, lunar.

(2) MFE verifica si aproba raportul de implementare, autorizeaza cheltuielile, efectueaza platile aferente FEDR catre MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS.

Art. 29. -

Pe baza conventiilor bancare incheiate cu bancile, MEEMA transfera, in termen de maximum 7 zile calendaristice, fondurile externe nerambursabile pe baza necesarului de fonduri transmise de banci, in contul de disponibil al bancilor. Bancile, in baza conventiilor bancare, in termen de maximum 7 zile calendaristice, efectueaza platile din fonduri externe nerambursabile in conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip microgrant, grant pentru capital de lucru sau grant pentru investitii productive, dupa caz.

Art. 30. -

Valoarea contractelor de finantare care se pot incheia intre MFE prin AM-POC si MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, este in limita valorii prevazute la art. 4 alin. (2), art. 11 alin. (4) si art. 18 alin. (3), la care se aplica supracontractarea prevazuta la art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 31. -

(1) Fondurile acordate beneficiarilor sub forma de microgranturi si granturi pentru capital de lucru ramase neutilizate vor fi returnate administratorului de schema in termen de 30 de zile de la expirarea duratei contractului de acordare a ajutorului de stat .

(2) In situatia in care beneficiarul ajutorului de stat nu returneaza sumele neutilizate in termenul prevazut la alin. (1), acestea vor fi recuperate in conditiile prevazute de legislatia in vigoare.

Art. 32. -

Regulile de acordare a ajutorului de stat sunt prevazute in cadrul schemei de ajutor de stat - Sprijin pentru IMM-uri, supusa avizarii Comisiei Europene.

Art. 33. -

Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta .

ANEXA Nr. 1

DOMENII DE ACTIVITATE ELIGIBILE

pentru PFA/ONG-uri cu activitate economica [art. 5 alin. (1) lit. b)] in cadrul masurii 1 "Microgrant pentru capital de lucru"





Afişează OUG 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 30/2020    foncuri europene    fonduri neramburasabile

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.



Articole Juridice

Protectia sociala a salariatilor. Drepturi si Proceduri de care acestia pot beneficia (II pe durata starii de urgenta)
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu