(2) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile cu conditia ca utilizarea de catre un tert a elementelor prevazute la lit. a)-c) ale acestuia sa fie in conformitate cu practicile loiale in materie industriala sau comerciala.
CAPITOLUL VII
Transmiterea drepturilor asupra marcii
Articolul 46
(1) Drepturile asupra marcii se pot transmite prin cesiune, licenta, fuziune, pe cale succesorala, in baza unei hotarari judecatoresti sau prin orice alta modalitate prevazuta de lege pentru transferul dreptului de proprietate .
(2) Este, de asemenea, considerata transmitere de drepturi si executarea silita a debitorului, titular al marcii, efectuata in conditiile legii.
(3) Inscrierea transmiterii de drepturi asupra marcilor aflate in litigiu se suspenda pana la data ramanerii definitive a hotararilor judecatoresti cu privire la acestea.
Articolul 47
(1) Drepturile cu privire la marca pot fi transmise prin cesiune, independent de transmiterea fondului de comert in care aceasta este incorporata. Cesiunea trebuie facuta in scris si semnata de partile contractante, sub sanctiunea nulitatii, cu exceptia cazului in care rezulta dintr-o hotarare judecatoreasca sau in urma executarii unor obligatii contractuale.
(2) Transmiterea prin cesiune a drepturilor asupra marcii se poate face pentru toate produsele sau serviciile pentru care marca este inregistrata sau numai pentru o parte dintre acestea; cesiunea, chiar partiala, nu poate limita teritorial folosirea marcii pentru produsele sau serviciile la care se refera.
(3) In cazul in care patrimoniul titularului marcii este transmis in totalitatea sa, aceasta transmitere are ca efect si transferul drepturilor cu privire la marca, cu exceptia cazurilor in care exista o conventie contrara sau aceasta rezulta in mod evident din imprejurari. Transmiterea unor elemente din patrimoniul titularului nu afecteaza calitatea de titular al dreptului la marca .
(4) Marcile identice sau similare, apartinand aceluiasi titular si care sunt folosite pentru produse sau servicii identice sau similare, nu pot fi transmise prin cesiune decat in totalitate si numai catre o singura persoana, sub sanctiunea nulitatii actului de transmitere.
Articolul 48
(1) Cererea de inscriere a cesiunii contine informatii privind identificarea marcii, a noului titular, a produselor si/sau serviciilor la care se refera cesiunea si va fi insotita de actul doveditor al schimbarii titularului marcii. In plus, cererea va cuprinde, daca este cazul, informatiile privind datele de identificare a mandatarului noului titular.
(2) OSIM poate refuza inscrierea cesiunii daca rezulta in mod evident faptul ca prin aceasta publicul este indus in eroare cu privire la natura, calitatea sau originea geografica a produselor sau serviciilor pentru care marca a fost inregistrata, cu exceptia situatiei in care cesionarul accepta sa limiteze cesiunea marcii la produsele sau serviciile pentru care marca nu este inselatoare.
(3) La cererea uneia dintre parti prezentata in conditiile prevazute la alin. (1) si cu plata taxei prevazute de lege, OSIM inscrie cesiunea in Registrul marcilor si o publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala. Cesiunea este opozabila tertilor de la data publicarii acesteia.
(4) In cazul in care conditiile pentru inscrierea cesiunii nu sunt indeplinite, OSIM informeaza solicitantul cu privire la deficientele constatate in termen de 30 de zile de la depunerea cererii conform alin. (1). Daca deficientele constatate nu sunt remediate in termen de doua luni de la primirea informarii din partea oficiului, cererea de inscriere a cesiunii se respinge.
(5) In situatia unei cesiuni partiale, orice cerere formulata de titularul initial aflata in curs de solutionare este valabila si in ceea ce priveste marca rezultata in urma cesiunii partiale. In cazul in care cererea este conditionata de achitarea unor taxe si acestea au fost deja achitate de catre titularul initial, noul titular nu este obligat sa achite taxe suplimentare pentru respectiva cerere .
Articolul 49
(1) Titularul marcii poate, in baza unui contract de licenta, sa autorizeze tertii sa foloseasca marca pe intreg teritoriul Romaniei sau pe o parte a acestuia, pentru toate sau numai pentru o parte dintre produsele ori serviciile pentru care marca a fost inregistrata. Licentele pot fi exclusive sau neexclusive.
(2) Titularul marcii poate invoca drepturile conferite de marca impotriva licentiatului care a incalcat clauzele contractului de licenta, in ceea ce priveste durata utilizarii, forma acoperita de inregistrare sub care marca poate fi utilizata, natura produselor sau a serviciilor pentru care licenta a fost acordata, teritoriul pe care marca poate fi utilizata, calitatea produselor fabricate sau a serviciilor furnizate de licentiat sub marca pentru care s-a acordat licenta .
(3) Pe durata contractului de licenta de marca, licentiatul este obligat:
a) sa foloseasca, pentru produsele carora li se aplica marca, numai marca ce face obiectul contractului de licenta, avand totusi libertatea de a aplica pe aceste produse semne indicand ca el este fabricantul acestora;
b) sa puna mentiunea sub licenta alaturi de marca aplicata pe produsele ce fac obiectul acesteia, conform contractului.
(4) Licentele se inscriu in Registrul marcilor, la cererea titularului marcii sau a beneficiarului licentei insotita de actul doveditor, cu plata taxei prevazute de lege, si se publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala, conform procedurii prevazute in regulamentul de aplicare a prezentei legi. Licenta este opozabila tertilor de la data publicarii acesteia.
Articolul 50
(1) Daca in contractul de licenta nu este stipulat altfel, licentiatul nu poate introduce in justitie o actiune in contrafacere fara consimtamantul titularului marcii.
(2) Titularul unei licente exclusive poate introduce o actiune in contrafacere, daca, dupa ce a notificat titularului marcii actele de contrafacere de care a luat cunostinta, acesta nu a actionat in termenul solicitat de licentiat.
(3) Cand o actiune in contrafacere a fost pornita de catre titular, oricare dintre licentiati poate sa intervina in proces, solicitand repararea prejudiciului cauzat prin contrafacerea marcii.
(4) Lipsa inscrierii unei licente la OSIM nu afecteaza:
a) valabilitatea inregistrarii marcii care face obiect al licentei ori cu privire la protectia licentei marcii;
b) interventia intr-o actiune in contrafacere angajata de titular ori obtinerea, in cadrul acestei proceduri, de daune-interese, ca urmare a contrafacerii unei marci care face obiect al licentei.
(5) Inscrierea licentei nu este o conditie pentru ca folosirea unei marci de beneficiarul licentei sa poata fi considerata echivalentul unui act de utilizare de catre titular, in cadrul procedurilor referitoare la dobandirea, mentinerea validitatii ori la apararea drepturilor cu privire la acea marca .
(6) Dispozitiile alin. (1) - (3) sunt aplicabile si persoanelor autorizate sa utilizeze o marca colectiva.
(7) In cazul in care persoanele autorizate sa utilizeze o marca colectiva au suferit prejudicii in urma utilizarii neautorizate a acesteia, titularul marcii colective este indreptatit sa ceara, in numele lor, repararea prejudiciului.
Articolul 51
(1) O marca poate, independent de intreprindere, sa faca obiectul unui drept real ori sa faca obiectul unor masuri de executare silita.
(2) Inscrierea in Registrul marcilor a drepturilor reale si a masurilor de executare silita se face la cererea persoanei interesate insotita de documente justificative, cu plata taxei legale prevazute pentru inscrierea transmiterilor de drepturi, potrivit procedurii prevazute in regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(3) In situatia in care titularul marcii intra in procedura insolventei, la cererea oricarei persoane interesate insotita de documente justificative, OSIM face mentiune despre aceasta in Registrul marcilor.
Articolul 52
Dispozitiile art. 46-51 se aplica in mod corespunzator si cererilor de inregistrare a marcilor.
Articolul 53
Inscrierile in Registrul marcilor efectuate in conformitate cu prevederile art. 46-52 pot fi modificate sau radiate, cu plata taxelor legale, la cererea persoanei interesate, insotita de documentele justificative corespunzatoare.
CAPITOLUL VIII
Stingerea drepturilor asupra marcilor
Articolul 54
(1) Titularul poate sa renunte la marca pentru toate sau numai pentru o parte dintre produsele sau serviciile pentru care marca a fost inregistrata.
(2) Renuntarea la marca se declara in scris la OSIM de catre titularul marcii sau de catre persoana imputernicita de acesta, iar drepturile asupra marcii se sting, cu privire la produsele si serviciile la care marca se refera, la data inscrierii renuntarii in Registrul marcilor.
(3) Daca o licenta a fost inregistrata, renuntarea la marca este inscrisa numai daca titularul marcii probeaza ca a notificat licentiatului despre intentia de a renunta la marca .
(4) In situatia in care sunt inscrise in Registrul marcilor garantii reale sau masuri de executare silita, renuntarea la marca nu poate fi inscrisa decat cu acordul beneficiarului garantiei sau dupa radierea inscrierii masurilor de executare silita.
Actiune in contrafacere. Conflict intre o marca si un nume comercial. Invocarea notorietatii marcii. Conditii Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 284 din 4 februarie 2020
Utilizarea unor fotografii in cadrul unei emisiuni tv. Nume patronimic inregistrat ca marca. Neindeplinirea cerintei legale a utilizarii semnului pentru servicii cu titlu de marca Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 104 din 22 ianuarie 2016
Actiune in anularea inregistrarii marcii pentru rea-credinta. Criterii de analiza Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 652 din 22 martie 2016
Incalcarea dreptului exclusiv al titularului marcii Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie -Sectia I civila, decizia nr. 891 din 18 martie 2014
D-na Lindqvist avea functia de instructoare pentru enoriasii unei parohii din Suedia. In scopul de a-i ajuta pe acestia pentru a obtine confirmarea, a Pronuntaţă de: Cazul: Bodil Lindqvist c. Datainspektion, Suedia, recurs prealabil, 6 noiembrie 2003
D-l. Kist, consultant in comunicatii a utilizat melodia �Fur Elise� si cantecul de cocos in cursul unei campanii publicitare in cadrul activitatii sal Pronuntaţă de: Cazul: Shield mark BV / Joost Kist h.o.d.n. MEMEx, 27 noiembrie 2003, recurs prealabil
In 1996 AUDI a cerut Oficiului de Armonizare a Pietei Interne (OAPI) sa inregistreze semnul �TDI� ca marca comunitara. Pronuntaţă de: Cazul: AUDI AG/ Oficiul de armonizare a pietei interne, 3 decembrie 2003