Articolul 55
(1) Orice persoana interesata poate solicita oricand in cursul duratei de protectie a marcii decaderea titularului din drepturile conferite de marca daca:
a) intr-o perioada neintrerupta de 5 ani, socotita de la data incheierii procedurii de inregistrare, marca nu a facut obiectul unei utilizari efective pe teritoriul Romaniei pentru produsele sau serviciile pentru care aceasta a fost inregistrata si daca nu exista motive intemeiate pentru a nu fi fost utilizata;
b) dupa data inregistrarii, marca a devenit, ca urmare a actiunii sau inactiunii titularului, desemnarea uzuala in comert a produsului sau a serviciului pentru care a fost inregistrata;
c) dupa data inregistrarii si ca urmare a folosirii marcii de catre titular sau cu consimtamantul acestuia, marca a devenit susceptibila a induce publicul in eroare, in special cu privire la natura, calitatea sau provenienta geografica a produselor ori serviciilor pentru care a fost inregistrata;
d) marca a fost inregistrata pe numele unei persoane neavand calitatea prevazuta la art. 3 lit. h) si i).
(2) Este asimilata folosirii efective a marcii:
a) utilizarea marcii sub o forma care difera de cea inregistrata prin anumite elemente ce nu altereaza caracterul distinctiv al acesteia, indiferent daca marca in forma utilizata este sau nu inregistrata in numele titularului;
b) imposibilitatea folosirii marcii din circumstante independente de vointa titularului, cum ar fi restrictiile la import sau ca urmare a altor dispozitii ale autoritatilor publice vizand produsele sau serviciile pentru care marca a fost inregistrata;
c) aplicarea marcii pe produse sau pe ambalaje exclusiv in vederea exportului;
d) folosirea marcii de catre un tert avand consimtamantul titularului sau de catre orice persoana abilitata sa utilizeze o marca colectiva sau o marca de certificare, fiind considerata ca folosire a marcii de catre insusi titularul acesteia.
(3) Titularul nu poate fi decazut din drepturile sale daca, in perioada de la expirarea termenului prevazut la alin. (1) lit. a) si pana la prezentarea cererii de decadere, marca a fost folosita efectiv. Totusi, daca inceperea sau reluarea folosirii marcii a avut loc cu 3 luni inainte de prezentarea in justitie a cererii de decadere, folosirea marcii nu este luata in considerare daca pregatirile pentru inceperea sau reluarea folosirii au intervenit numai dupa ce titularul a luat la cunostinta de faptul ca ar putea fi introdusa o cerere de decadere.
(4) Dovada folosirii marcii incumba titularului acesteia si poate fi facuta prin orice mijloc de proba .
(5) Decaderea produce efecte de la data introducerii cererii de decadere. La cererea uneia dintre parti, poate fi stabilita o data anterioara de la care a intervenit unul din motivele de decadere.
(6) Marca se radiaza din Registrul marcilor si mentiunea radierii se publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala.
Articolul 56
(1) Anularea inregistrarii marcii poate fi ceruta in perioada de protectie a marcii de catre orice persoana interesata, pentru oricare dintre urmatoarele motive:
a) inregistrarea marcii s-a facut cu nerespectarea dispozitiilor art. 5 alin. (1);
b) inregistrarea marcii s-a facut cu nerespectarea dispozitiilor art. 6 alin. (1) sau (3);
c) inregistrarea marcii a fost solicitata cu rea-credinta.
(2) O cerere de anulare a inregistrarii unei marci poate fi depusa pe baza unuia sau mai multor drepturi anterioare, cu conditia ca toate acestea sa apartina aceluiasi titular.
(3) Cererea de anulare intemeiata pe o marca anterioara nu este admisa daca nu ar fi fost admisa la data depunerii cererii de marca ulterioara sau la data de prioritate a marcii ulterioare, pe baza unuia dintre urmatoarele motive:
a) marca anterioara, care poate fi anulata pentru unul dintre motivele prevazute la art. 5 alin. (1) lit. b) -d), nu a dobandit un caracter distinctiv potrivit prevederilor alin. (2) al aceluiasi articol;
b) cererea de anulare este intemeiata pe dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. b), iar marca anterioara nu a dobandit inca un caracter suficient de distinctiv pentru a sustine existenta unui risc de confuzie in sensul acestor dispozitii;
c) cererea de anulare este intemeiata pe dispozitiile art. 6 alin. (3) lit. a), iar marca anterioara nu a dobandit inca un renume in sensul acestor dispozitii.
(4) Anularea inregistrarii marcii va avea efect retroactiv, incepand cu data depozitului reglementar al marcii.
Articolul 57
Anularea inregistrarii marcii potrivit prevederilor art. 56, 66 sau 73, precum si decaderea din drepturi a titularului marcii potrivit prevederilor art. 55, 65 sau 74 pot fi solicitate:
a) pe cale judiciara, la Tribunalul Bucuresti; sau
b)*) pe cale administrativa, la OSIM.
*) Dispozitiile art. 471 lit. b), devenit art. 57 lit. b) in forma republicata, intra in vigoare la data de 14 ianuarie 2023, potrivit prevederilor art. III alin. (1) din Legea nr. 112/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 9 august 2020.
Articolul 58
(1) Titularul unei marci anterioare dintre cele prevazute la art. 6 alin. (2) sau al unui semn ori drept anterior dintre cele prevazute la alin. (3) lit. a), c) sau e) al aceluiasi articol, care a tolerat intr-o perioada neintrerupta de 5 ani utilizarea in Romania sau in Uniunea Europeana, dupa caz, a unei marci ulterioare, avand cunostinta despre aceasta utilizare, nu poate sa ceara anularea si nici sa se opuna utilizarii marcii ulterioare pentru produsele si serviciile pentru care aceasta marca ulterioara a fost utilizata, in afara de cazul in care inregistrarea marcii ulterioare a fost ceruta cu rea-credinta.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), titularul marcii ulterior inregistrate nu se poate opune utilizarii marcii anterioare sau semnului anterior, chiar daca acestea nu mai pot fi invocate impotriva marcii ulterioare.
Articolul 59
(1) In cadrul procedurii de anulare a inregistrarii unei marci in care este invocata existenta unei marci inregistrate cu o data de depunere sau cu o data de prioritate anterioara, la cererea titularului marcii ulterioare, titularul marcii anterioare prezinta dovada ca, in perioada de 5 ani care preceda data depunerii cererii de anulare, marca anterioara a fost utilizata in mod efectiv, in conditiile prevazute la art. 55, pentru produsele sau serviciile pentru care marca este inregistrata si care sunt invocate in cererea de anulare sau ca exista motive intemeiate pentru neutilizare, cu conditia ca procedura de inregistrare a marcii anterioare sa fi fost incheiata cu cel putin 5 ani anterior datei depunerii cererii de anulare.
(2) In cazul in care, la data depunerii sau la data de prioritate a marcii ulterioare, perioada de 5 ani in care marca anterioara ar fi trebuit sa fie utilizata efectiv, astfel cum se prevede la art. 55, a expirat, titularul marcii anterioare prezinta, pe langa dovada prevazuta la alin. (1), dovada ca marca anterioara a fost utilizata in mod efectiv in perioada de 5 ani care preceda data de depunere sau data de prioritate a marcii ulterioare ori ca au existat motive intemeiate pentru neutilizare.
(3) In absenta dovezilor prevazute la alin. (1) si (2), o cerere de anulare intemeiata pe existenta unei marci anterioare se respinge.
(4) In cazul in care marca anterioara a fost utilizata, in conditiile prevazute la art. 55, doar pentru o parte dintre produsele sau serviciile pentru care a fost inregistrata, aceasta se considera inregistrata, in sensul examinarii cererii de anulare, doar pentru acea parte de produse sau servicii .
(5) Dispozitiile alin. (1) - (4) se aplica si in situatia in care marca anterioara este o marca a Uniunii Europene, caz in care utilizarea efectiva a acesteia se stabileste in conformitate cu art. 18 din Regulamentul privind marca Uniunii Europene.
Articolul 60
(1) Daca un motiv de decadere sau de nulitate exista numai pentru o parte a produselor sau a serviciilor pentru care marca a fost inregistrata, decaderea sau nulitatea va produce efecte numai cu privire la aceste produse sau servicii .
(2) In cazul in care pentru o marca a Uniunii Europene este invocata senioritatea unei marci nationale sau a unei marci inregistrate potrivit prevederilor unor acorduri internationale, anularea marcii sau decaderea din drepturi a titularului acestei marci care sta la baza invocarii senioritatii poate fi pronuntata si dupa momentul la care marca a facut obiectul renuntarii sau a expirat, cu conditia ca anularea marcii care sta la baza invocarii senioritatii sau decaderea din drepturi a titularului acesteia sa fi putut fi pronuntata la momentul renuntarii sau expirarii. In acest caz, senioritatea inceteaza sa produca efecte .
Articolul 61.**) -
(1) Anularea inregistrarii unei marci sau decaderea titularului din drepturi, solicitate pe cale administrativa la OSIM, se solutioneaza de catre o comisie de specialitate din cadrul OSIM ai carei membri au ca atributii doar solutionarea cererilor de anulare si decadere, fara a fi implicati in nicio alta procedura desfasurata la nivelul OSIM in privinta marcilor si fara a interfera cu activitatea Comisiei de contestatii din cadrul OSIM, formata din trei membri cu experienta in domeniul juridic, potrivit procedurii prevazute in regulamentul de aplicare a prezentei legi.(2) Hotararile motivate ale comisiei prevazute la alin. (1) se comunica partilor in termen de 3 luni de la pronuntare si pot fi contestate in termen de 30 de zile de la comunicare, la Tribunalul Bucuresti.(3) Hotararea Tribunalului Bucuresti de solutionare a contestatiei prevazute la alin. (2) este supusa numai apelului la Curtea de Apel Bucuresti.**) Dispozitiile art. 491, devenit art. 61 in forma republicata, intra in vigoare la data de 14 ianuarie 2023, potrivit prevederilor art. III alin. (1) din Legea nr. 112/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 9 august 2020.CAPITOLUL IX
(1) Anularea inregistrarii unei marci sau decaderea titularului din drepturi, solicitate pe cale administrativa la OSIM, se solutioneaza de catre o comisie de specialitate din cadrul OSIM ai carei membri au ca atributii doar solutionarea cererilor de anulare si decadere, fara a fi implicati in nicio alta procedura desfasurata la nivelul OSIM in privinta marcilor si fara a interfera cu activitatea Comisiei de contestatii din cadrul OSIM, formata din trei membri cu experienta in domeniul juridic, potrivit procedurii prevazute in regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(2) Hotararile motivate ale comisiei prevazute la alin. (1) se comunica partilor in termen de 3 luni de la pronuntare si pot fi contestate in termen de 30 de zile de la comunicare, la Tribunalul Bucuresti.
(3) Hotararea Tribunalului Bucuresti de solutionare a contestatiei prevazute la alin. (2) este supusa numai apelului la Curtea de Apel Bucuresti.
**) Dispozitiile art. 491, devenit art. 61 in forma republicata, intra in vigoare la data de 14 ianuarie 2023, potrivit prevederilor art. III alin. (1) din Legea nr. 112/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 9 august 2020.
CAPITOLUL IX
Actiune in contrafacere. Conflict intre o marca si un nume comercial. Invocarea notorietatii marcii. Conditii Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 284 din 4 februarie 2020
Utilizarea unor fotografii in cadrul unei emisiuni tv. Nume patronimic inregistrat ca marca. Neindeplinirea cerintei legale a utilizarii semnului pentru servicii cu titlu de marca Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 104 din 22 ianuarie 2016
Actiune in anularea inregistrarii marcii pentru rea-credinta. Criterii de analiza Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 652 din 22 martie 2016
Incalcarea dreptului exclusiv al titularului marcii Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie -Sectia I civila, decizia nr. 891 din 18 martie 2014
D-na Lindqvist avea functia de instructoare pentru enoriasii unei parohii din Suedia. In scopul de a-i ajuta pe acestia pentru a obtine confirmarea, a Pronuntaţă de: Cazul: Bodil Lindqvist c. Datainspektion, Suedia, recurs prealabil, 6 noiembrie 2003
D-l. Kist, consultant in comunicatii a utilizat melodia �Fur Elise� si cantecul de cocos in cursul unei campanii publicitare in cadrul activitatii sal Pronuntaţă de: Cazul: Shield mark BV / Joost Kist h.o.d.n. MEMEx, 27 noiembrie 2003, recurs prealabil
In 1996 AUDI a cerut Oficiului de Armonizare a Pietei Interne (OAPI) sa inregistreze semnul �TDI� ca marca comunitara. Pronuntaţă de: Cazul: AUDI AG/ Oficiul de armonizare a pietei interne, 3 decembrie 2003