Marci colective
Articolul 62
(1) Asociatiile de fabricanti, producatori, prestatori de servicii sau comercianti care, in conformitate cu legislatia care li se aplica, au capacitatea, in nume propriu, sa fie titulari de drepturi si obligatii, de a incheia contracte sau de a intocmi alte acte juridice si de a sta in justitie, precum si persoanele juridice de drept public pot solicita la OSIM inregistrarea de marci colective.
(2) Solicitantul inregistrarii unei marci colective va depune, odata cu cererea de inregistrare sau cel tarziu in termen de 30 de zile de la data notificarii de catre OSIM, un regulament de utilizare a marcii colective. Cererea va fi supusa cerintelor prevazute la art. 9 si 10.
(3) In regulamentul de folosire a marcii colective solicitantul cererii de inregistrare a marcii va indica persoanele autorizate sa foloseasca marca colectiva, conditiile care trebuie indeplinite pentru a deveni membru al asociatiei, conditiile de folosire a marcii, motivele pentru care aceasta utilizare poate fi interzisa unui membru al asociatiei, precum si sanctiunile care pot fi aplicate de asociatie .
(4) Regulamentul de folosire a marcii colective poate sa prevada ca marca colectiva nu poate fi transmisa de catre titular decat cu acordul tuturor membrilor asociatiei.
Articolul 63
(1) In afara motivelor de respingere prevazute pentru cererea de inregistrare a unei marci individuale, cu exceptia prevederilor art. 5 alin. (1) lit. d) privind semnele sau indicatiile care pot servi pentru desemnarea in comert a provenientei geografice a produselor sau a serviciilor, o marca colectiva este respinsa la inregistrare, daca:
a) solicitantul nu are calitatea prevazuta la art. 62 alin. (1);
b) nu sunt indeplinite cerintele prevazute la art. 3 lit. e), art. 62 alin. (2) sau (3);
c) regulamentul de utilizare a marcii este contrar ordinii publice sau bunelor moravuri.
(2) Cererea de inregistrare a marcii colective se respinge si in cazul in care exista riscul ca publicul sa fie indus in eroare in ceea ce priveste caracterul sau semnificatia marcii si, mai ales, daca exista probabilitatea ca aceasta sa nu fie considerata o marca colectiva.
(3) Cererea nu se respinge in cazul in care solicitantul indeplineste cerintele prevazute la alin. (1) si (2), ca urmare a modificarii regulamentului de utilizare a marcii colective.
(4) In termen de doua luni de la data publicarii cererii de inregistrare a marcii colective, orice persoana fizica sau juridica si orice grup sau organism care reprezinta fabricantii, producatorii, furnizorii de servicii, comerciantii sau consumatorii pot formula observatii scrise privind cererea de inregistrare a marcii pentru motivele absolute de refuz prevazute la art. 5 alin. (1) si pentru motivele de respingere prevazute la alin. (1) si (2).
(5) Persoanele si grupurile sau organismele prevazute la alin. (4) nu dobandesc calitatea de parte in procedura de examinare a cererii de inregistrare a marcii.
(6) Dupa publicarea marcii colective si a regulamentului de utilizare a acestei marci, titularul unei marci anterioare sau al unei marci notorii, precum si al unui drept anterior dobandit cu privire la imaginea ori la numele patronimic al acestuia, la o indicatie geografica protejata, la un desen sau un model protejat ori la un drept de autor, precum si orice alta persoana interesata pot formula la OSIM, in termenul prevazut la art. 26 alin. (1), opozitie la inregistrarea marcii colective.
(7) Marca colectiva constituita din semne sau indicatii care pot servi pentru desemnarea, in comert, a provenientei geografice a produselor sau a serviciilor nu indreptateste titularul sa interzica unui tert utilizarea in cursul schimbului comercial a acestor semne sau indicatii, atat timp cat sunt folosite de catre tert conform practicilor loiale in domeniul industrial sau comercial. O astfel de marca nu poate fi opusa unui tert care este indreptatit sa utilizeze o denumire geografica.
Articolul 64
(1) Titularul marcii colective trebuie sa comunice la OSIM orice modificare a regulamentului de folosire a marcii.
(2) Modificarea regulamentului de folosire a marcii produce efecte numai de la data inscrierii modificarii in Registrul marcilor. Modificarea nu este prevazuta in registru, daca regulamentul de utilizare a marcii modificat nu corespunde cerintelor prevazute la art. 62 alin. (2) si (3) si art. 63 alin. (1) si (2).
Articolul 65
(1) Pe langa motivele de decadere prevazute la art. 55 alin. (1), orice persoana interesata poate cere, oricand in perioada de protectie a marcii, decaderea titularului din drepturile conferite de o marca colectiva, cand:
a) titularul a utilizat marca in alte conditii decat cele prevazute in regulamentul de utilizare sau, dupa caz, in modificarile acestuia inscrise in registru ori nu a luat masuri adecvate pentru a preveni o astfel de utilizare;
b) modul in care marca a fost utilizata de catre persoanele abilitate a avut drept consecinta posibilitatea ca marca sa induca publicul in eroare in sensul art. 63 alin. (2);
c) modificarea regulamentului de utilizare a marcii a fost prevazuta in registru prin incalcarea dispozitiilor art. 64 alin. (2), cu exceptia cazului in care titularul marcii respecta, printr-o noua modificare a regulamentului de utilizare, conditiile stabilite de articolul respectiv.
(2) Dispozitiile art. 55 alin. (2) - (6) se aplica in mod corespunzator.
Articolul 66
(1) Orice persoana interesata poate cere anularea inregistrarii unei marci colective, daca exista unul dintre motivele prevazute la art. 56 alin. (1), cu exceptia prevederilor art. 5 alin. (1) lit. d), privind semnele sau indicatiile care pot servi pentru desemnarea, in comert, a provenientei geografice a produselor sau a serviciilor, sau daca marca a fost inregistrata cu nerespectarea cerintelor prevazute la art. 63 alin. (1) si (2).
(2) Dispozitiile art. 63 alin. (3) se aplica in mod corespunzator.
(3) Cerintele prevazute la art. 55 alin. (1) lit. a) sunt indeplinite atunci cand o marca colectiva este utilizata in mod efectiv de catre orice persoana abilitata sa utilizeze aceasta marca .
Articolul 67
Marcile colective sunt supuse regimului marcilor individuale, daca prin prezenta lege nu se prevede altfel.
CAPITOLUL X
Marci de certificare
Articolul 68
(1) Orice persoana fizica sau juridica, inclusiv institutiile, autoritatile si organismele de drept public, poate solicita la OSIM inregistrarea unei marci de certificare, cu conditia ca persoanele respective sa nu desfasoare o activitate economica ce implica furnizarea de produse sau servicii de tipul celor certificate.
(2) Inregistrarea unei marci de certificare nu poate fi obtinuta in cazul in care solicitantul nu are competenta de a certifica produsele sau serviciile pentru care urmeaza sa fie inregistrata marca .
Articolul 69
(1) Solicitantul inregistrarii unei marci de certificare va depune, odata cu cererea de inregistrare, prezentata conform art. 9, ori cel mai tarziu in termen de 30 de zile de la data notificarii de catre OSIM:
a) regulamentul de folosire a marcii de certificare;
b) autorizatia sau documentul din care sa rezulte exercitarea legala a activitatii de certificare ori, daca este cazul, dovada inregistrarii marcii de certificare in tara de origine.
(2) Regulamentul va indica persoanele autorizate sa utilizeze marca, elementele si caracteristicile care trebuie sa fie certificate prin marca, modul in care autoritatea competenta de certificare trebuie sa verifice aceste caracteristici si sa supravegheze folosirea marcii, taxele care trebuie platite pentru folosirea marcii, procedurile de reglementare a diferendelor.
(3) Orice persoana fizica sau juridica, furnizor de produse ori prestator de servicii, poate fi autorizata sa foloseasca marca de certificare sub conditia respectarii prevederilor regulamentului de folosire a marcii de certificare .
(4) Titularul marcii de certificare va autoriza persoanele indreptatite sa foloseasca marca pentru produsele sau serviciile care prezinta caracteristicile comune, garantate prin regulamentul de folosire a marcii.
(5) Dispozitiile art. 19 se aplica in mod corespunzator.
Articolul 70
(1) In afara motivelor de respingere prevazute pentru cererea de inregistrare a unei marci individuale, cu exceptia prevederilor art. 5 alin. (1) lit. d), privind semnele sau indicatiile care pot servi pentru desemnarea, in comert, a provenientei geografice a produselor sau a serviciilor, o marca de certificare este respinsa la inregistrare si pentru nerespectarea dispozitiilor art. 3 lit. f) si ale art. 68 si 69.
(2) Marca de certificare constituita din semne sau indicatii care pot servi pentru desemnarea, in comert, a provenientei geografice a produselor sau a serviciilor nu indreptateste titularul sa interzica unui tert utilizarea in cursul schimbului comercial a acestor semne sau indicatii, atat timp cat sunt utilizate de catre tert conform practicilor loiale in domeniul industrial sau comercial. O astfel de marca nu poate fi opusa unui tert care este indreptatit sa utilizeze o denumire geografica.
Articolul 71
(1) In termen de doua luni de la data publicarii cererii de inregistrare a marcii de certificare, orice persoana fizica sau juridica si orice grup sau organism care reprezinta fabricantii, producatorii, furnizorii de servicii, comerciantii sau consumatorii pot formula observatii scrise privind cererea de inregistrare a marcii pentru neindeplinirea conditiilor prevazute la art. 3 lit. f), art. 5 alin. (1) si art. 68.
Actiune in contrafacere. Conflict intre o marca si un nume comercial. Invocarea notorietatii marcii. Conditii Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 284 din 4 februarie 2020
Utilizarea unor fotografii in cadrul unei emisiuni tv. Nume patronimic inregistrat ca marca. Neindeplinirea cerintei legale a utilizarii semnului pentru servicii cu titlu de marca Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 104 din 22 ianuarie 2016
Actiune in anularea inregistrarii marcii pentru rea-credinta. Criterii de analiza Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 652 din 22 martie 2016
Incalcarea dreptului exclusiv al titularului marcii Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie -Sectia I civila, decizia nr. 891 din 18 martie 2014
D-na Lindqvist avea functia de instructoare pentru enoriasii unei parohii din Suedia. In scopul de a-i ajuta pe acestia pentru a obtine confirmarea, a Pronuntaţă de: Cazul: Bodil Lindqvist c. Datainspektion, Suedia, recurs prealabil, 6 noiembrie 2003
D-l. Kist, consultant in comunicatii a utilizat melodia �Fur Elise� si cantecul de cocos in cursul unei campanii publicitare in cadrul activitatii sal Pronuntaţă de: Cazul: Shield mark BV / Joost Kist h.o.d.n. MEMEx, 27 noiembrie 2003, recurs prealabil
In 1996 AUDI a cerut Oficiului de Armonizare a Pietei Interne (OAPI) sa inregistreze semnul �TDI� ca marca comunitara. Pronuntaţă de: Cazul: AUDI AG/ Oficiul de armonizare a pietei interne, 3 decembrie 2003