2. activitatea sa principala, in ceea ce priveste cumpararile de energie electrica, o reprezinta revanzarea acesteia si consumul sau propriu din energia electrica cumparata este neglijabil. In acest sens, persoana impozabila trebuie sa depuna la organul fiscal competent, pana pe data de 10 decembrie a fiecarui an, o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca indeplineste aceasta conditie, respectiv ca in perioada ianuarie-noiembrie a acelui an calendaristic a avut un consum propriu de maximum 1% din energia electrica cumparata, care este valabila pentru toate achizitiile de energie electrica efectuate in anul calendaristic urmator. In cazul in care declaratia pe propria raspundere vizeaza perioade anterioare anului depunerii, persoana impozabila va mentiona data de la care indeplineste aceasta conditie pentru a fi considerata comerciant persoana impozabila de la acea data . Persoana impozabila care obtine licenta de furnizare a energiei electrice sau licenta pentru activitatea traderului de energie electrica sau orice licenta in baza careia efectueaza comercializare de energie electrica, in perioada 1-31 decembrie a unui an calendaristic trebuie sa depuna la organul fiscal competent, in perioada 1-20 ianuarie a anului calendaristic urmator, o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca a avut un consum propriu de maximum 1% din energia electrica cumparata in perioada din luna decembrie in care a detinut licenta de furnizare sau licenta pentru activitatea traderului de energie electrica sau licenta in baza careia efectueaza comercializare de energie electrica, care este valabila pentru toate achizitiile de energie electrica efectuate in anul calendaristic in care se depune aceasta declaratie . A.N.A.F. are obligatia sa afiseze pe site-ul sau lista persoanelor impozabile care au depus declaratiile respective cel tarziu pana pe data de 31 decembrie a fiecarui an, respectiv pana pe data de 31 ianuarie a anului urmator in cazul cumparatorilor de energie electrica care au obtinut licenta de furnizare a energiei electrice sau licenta pentru activitatea traderului de energie electrica sau licenta in baza careia efectueaza comercializare de energie electrica intre 1 si 31 decembrie a fiecarui an. Furnizorul de energie electrica nu aplica taxare inversa daca in momentul livrarii beneficiarul care avea obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia pe propria raspundere privind consumul propriu neglijabil de energie electrica nu figureaza in AA�Lista persoanelor impozabile care au depus declaratiile pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiei prevazute la art. 331 alin. (2) lit. e) pct. 2 din Codul fiscalAA�. In cazul cumparatorilor de energie electrica care au obtinut licenta de furnizare sau licenta pentru activitatea traderului de energie electrica sau licenta in baza careia efectueaza comercializare de energie electrica intre 1 si 31 decembrie a anului anterior ori in cazul cumparatorilor de energie electrica care au depus declaratia pe propria raspundere privind consumul propriu neglijabil de energie electrica cu intarziere, furnizorii pot emite facturi de corectie cu semnul minus, conform art. 330 alin. (1) lit. b), in vederea aplicarii taxarii inverse, respectiv a regularizarii taxei si restituirii acesteia catre beneficiar pentru livrarile efectuate pana la data afisarii pe site-ul A.N.A.F. a cumparatorului in lista persoanelor impozabile care au depus declaratiile pe propria raspundere, ori, pentru livrarile efectuate de la data mentionata in declaratia pe propria raspundere pana la data depunerii de catre cumparator a acestei declaratii in cazul depunerii acesteia cu intarziere. Pentru achizitiile de energie electrica efectuate in anul in care cumparatorul obtine o licenta valabila de furnizare a energiei electrice sau o licenta pentru activitatea traderului de energie electrica sau o licenta in baza careia efectueaza comercializare de energie electrica, eliberata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, care face dovada ca respectivul cumparator este un comerciant de energie electrica, cumparatorul trebuie sa transmita vanzatorului o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca activitatea sa principala, in ceea ce priveste cumpararile de energie electrica, o reprezinta revanzarea acesteia si consumul sau propriu estimat din energia electrica cumparata este neglijabil, care este valabila pana la data de 31 decembrie a anului respectiv."168. La articolul 331 alineatul (2), dupa litera k) se introduce o noua litera, litera l), cu urmatorul cuprins:
"l) livrarea de gaze naturale catre un comerciant persoana
impozabila, stabilit in Romania conform art. 266 alin. (2). Comerciantul persoana impozabila reprezinta persoana impozabila a carei activitate principala, in ceea ce priveste cumpararile de gaze naturale, o reprezinta revanzarea acestora si al carei consum propriu de gaze naturale este neglijabil. Prin consum propriu neglijabil de gaze naturale se intelege un consum de maximum 1% din cantitatea de gaze naturale cumparata. Se considera ca are calitatea de comerciant persoana impozabila cumparatorul care detine licenta pentru administrarea pietelor centralizate de gaze naturale eliberata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, pentru tranzactiile in care acesta detine calitatea de contraparte. De asemenea, se considera ca are calitatea de comerciant persoana impozabila cumparatorul de gaze naturale care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
1. detine o licenta valabila de furnizare de gaze naturale sau o licenta pentru activitatea traderului de gaze naturale, eliberata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, care face dovada ca respectivul cumparator este un comerciant de gaze naturale;
2. activitatea sa principala, in ceea ce priveste cumpararile de gaze naturale, o reprezinta revanzarea acestora si consumul sau propriu din cantitatea de gaze naturale cumparata este neglijabil. In acest sens, persoana impozabila trebuie sa depuna la organul fiscal competent, pana pe data de 10 decembrie a fiecarui an, o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca indeplineste aceasta conditie, respectiv ca in perioada ianuarie-noiembrie a acelui an calendaristic a avut un consum propriu de maximum 1% din cantitatea de gaze naturale cumparata, care este valabila pentru toate achizitiile de gaze naturale efectuate in anul calendaristic urmator. Persoana impozabila care obtine licenta de furnizare de gaze naturale sau licenta pentru activitatea traderului de gaze naturale in perioada 1-31 decembrie a unui an calendaristic trebuie sa depuna la organul fiscal competent, in perioada 1-20 ianuarie a anului calendaristic urmator, o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca a avut un consum propriu de maximum 1% din cantitatea de gaze naturale cumparata in perioada din luna decembrie in care a detinut licenta de furnizare sau licenta pentru activitatea traderului de gaze naturale, care este valabila pentru toate achizitiile de gaze naturale efectuate in anul calendaristic in care se depune aceasta declaratie . A.N.A.F. are obligatia sa afiseze pe site-ul sau lista persoanelor impozabile care au depus declaratiile respective cel tarziu pana pe data de 31 decembrie a fiecarui an, respectiv pana pe data de 31 ianuarie a anului urmator in cazul cumparatorilor de gaze naturale care au obtinut licenta de furnizare de gaze naturale sau licenta pentru activitatea traderului de gaze naturale intre 1 si 31 decembrie a fiecarui an. Furnizorul de gaze naturale nu aplica taxare inversa daca in momentul livrarii beneficiarul care avea obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia pe propria raspundere privind consumul propriu neglijabil de gaze naturale nu figureaza in AA�Lista persoanelor impozabile care au depus declaratiile pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiei prevazute la art. 331 alin. (2) lit. l) pct. 2 din Codul fiscalAA�. In cazul cumparatorilor de gaze naturale care au obtinut licenta de furnizare sau licenta pentru activitatea traderului de gaze naturale intre 1 si 31 decembrie a anului anterior ori in cazul cumparatorilor de gaze naturale care au depus declaratia pe proprie raspundere privind consumul propriu neglijabil de gaze naturale cu intarziere, furnizorii pot emite facturi de corectie cu semnul minus, conform art. 330 alin. (1) lit. b), in vederea aplicarii taxarii inverse, respectiv a regularizarii taxei si restituirii acesteia catre beneficiar pentru livrarile efectuate pana la data afisarii pe site-ul A.N.A.F. a cumparatorului in lista persoanelor impozabile care au depus declaratiile pe propria raspundere ori pentru livrarile efectuate de la data mentionata in declaratia pe propria raspundere pana la data depunerii de catre cumparator a acestei declaratii in cazul depunerii acesteia cu intarziere. Pentru achizitiile de gaze naturale efectuate in anul in care cumparatorul obtine o licenta valabila de furnizare de gaze naturale sau o licenta pentru activitatea traderului de gaze naturale, eliberata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, care face dovada ca respectivul cumparator este un comerciant de gaze naturale, cumparatorul trebuie sa transmita vanzatorului o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca activitatea sa principala, in ceea ce priveste cumpararile de gaze naturale, o reprezinta revanzarea acestora si consumul sau propriu estimat din cantitatea de gaze naturale cumparata este neglijabil, care este valabila pana la data de 31 decembrie a anului respectiv."169. La articolul 331, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Prevederile alin. (2) lit. c), d), e), f), i), j), k) si l) se aplica pana la data de 30 iunie 2022 inclusiv."170. La articolul 336, punctele 9 si 18 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"9. expeditor inregistrat inseamna persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea competenta din statul membru in care are loc importul, in cadrul activitatii sale, exclusiv sa expedieze in regim suspensiv de accize produsele accizabile puse in libera circulatie in conformitate cu art. 201 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii;
. . . . . . . . . .
18. procedura vamala suspensiva sau regim vamal suspensiv inseamna oricare dintre regimurile speciale prevazute la art. 210 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 in care marfurile neunionale pot fi plasate pe teritoriul vamal al Uniunii Europene, precum si depozitarea temporara prevazuta la art. 5 pct. 17 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013;".
171. La articolul 340, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61), cu urmatorul cuprins:
"(61) In cazul unui produs accizabil, pentru care acciza nu a fost anterior exigibila, se considera eliberare pentru consum atunci cand produsul accizabil obtinut in urma probelor tehnologice este detinut de un antrepozitar propus intr-un loc de productie pentru care s-a respins cererea de autorizare ca antrepozit fiscal. Acciza devine exigibila la data la care decizia de respingere a cererii de autorizare ca antrepozit fiscal produce efecte, pentru produsele accizabile ce pot fi eliberate pentru consum."172. La articolul 343, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(5) Acciza specifica exprimata in lei/1.000 de tigarete se determina anual, pe baza pretului mediu ponderat de vanzare cu amanuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem si a accizei totale al carei nivel este prevazut in anexa nr. 1. Aceasta acciza specifica se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la 1 martie. In perioada 1 ianuarie 2021-31 martie 2021, acciza specifica pentru tigarete este de 418,76 lei/1.000 tigarete."173. La articolul 345 alineatul (2), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:
"e) in situatia prevazuta la art. 417 alin. (2) acciza se plateste in prima zi lucratoare imediat urmatoare celei in care s-au receptionat produsele."174. La articolul 346, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (2), orice persoana aflata in una dintre situatiile prevazute la art. 340 alin. (1) lit. b) si c) si art. 340 alin. (4)-(7) are obligatia de a depune o declaratie de accize la autoritatea competenta in termen de 5 zile calendaristice de la data eliberarii pentru consum."175. La articolul 348, alineatul (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(8) Valoarea garantiei se analizeaza anual sau, ori de cate ori este necesar, de catre autoritatea competenta, in vederea actualizarii in functie de schimbarile intervenite in volumul afacerii sau asupra nivelului accizelor."176. La articolul 356, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Operatorii economici autorizati in domeniul gazului natural au obligatia de a se inregistra la autoritatea competenta inainte de desfasurarea activitatii cu gaz natural, in conditiile prevazute in normele metodologice."177. Articolul 357 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Acest document poate avea modificari ulterioare. Cumparati documentul in forma actualizata sau alegeti un abonament Le
Art. 357. - Carbune, cocs si lignit
In scopul aplicarii art. 338 si 339, carbunele, cocsul si lignitul sunt supuse accizelor si accizele devin exigibile la momentul livrarii acestora in Romania de catre operatorii economici producatori sau de catre operatorii economici care efectueaza achizitii intracomunitare ori care importa astfel de produse . Acesti operatori economici au obligatia sa se inregistreze la autoritatea competenta inainte de desfasurarea activitatii cu astfel de produse, in conditiile prevazute in normele metodologice."178. La articolul 358, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(5) Operatorii economici autorizati in domeniul energiei electrice au obligatia de a se inregistra la autoritatea competenta inainte de desfasurarea activitatii cu energie electrica, in conditiile prevazute in normele metodologice."179. La articolul 359, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 359. -
(1) Autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati se efectueaza de catre directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv de catre Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, pentru operatorii economici mari contribuabili."180. La articolul 362, alineatele (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(4) In cazul in care micii producatori prevazuti la alin. (2) lit. b) realizeaza livrari intracomunitare, acestia informeaza autoritatile competente si respecta cerintele stabilite prin Regulamentul delegat (UE) 2018/273 al Comisiei din 11 decembrie 2017 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste sistemul de autorizatii pentru plantarile de vita-de-vie, registrul plantatiilor viticole, documentele insotitoare si certificarea, registrul de intrari si de iesiri, declaratiile obligatorii, notificarile si publicarea informatiilor notificate, de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste controalele si sanctiunile relevante, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 555/2008, (CE) nr. 606/2009 si (CE) nr. 607/2009 ale Comisiei si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 436/2009 al Comisiei si a Regulamentului delegat (UE) 2015/560 al Comisiei.
(5) Atunci cand micii producatori de vin dintr-un alt stat membru sunt scutiti de obligatiile privind deplasarea si monitorizarea produselor accizabile, destinatarul din Romania informeaza autoritatea competenta cu privire la livrarile de vin primite, prin intermediul documentului solicitat in temeiul Regulamentului delegat (UE) 2018/273 sau printr-o trimitere la acesta."181. La articolul 367, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Antrepozitarii autorizati se excepteaza de la obligatia prevazuta la alin. (1) lit. a), b) si l) pentru locurile autorizate ca antrepozite fiscale de depozitare autorizate exclusiv in vederea constituirii si mentinerii stocurilor de urgenta conform Legii nr. 85/2018 privind constituirea si mentinerea unor rezerve minime de titei si/sau produse petroliere, precum si antrepozitele fiscale de depozitare aferente rezervei de stat si rezervei de mobilizare."182. La articolul 401 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) de la locul de import catre oricare dintre destinatiile prevazute la lit. a), in cazul in care produsele in cauza sunt expediate de un expeditor inregistrat. In sensul prezentului articol, locul de import inseamna locul unde se afla produsele in momentul in care sunt puse in libera circulatie, in conformitate cu art. 201 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013."183. La articolul 401, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize incepe, in cazurile prevazute la alin. (2) lit. a), in momentul in care produsele accizabile parasesc antrepozitul fiscal de expeditie si, in cazurile prevazute la alin. (2) lit. b), in momentul in care aceste produse sunt puse in libera circulatie, in conformitate cu prevederile art. 201 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013."184. La articolul 402, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(5) In cazul prevazut la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 3 autoritatea competenta a expeditorului inainteaza documentul administrativ electronic autoritatii competente din statul membru in care declaratia de export este depusa in conformitate cu art. 221 alin. (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea in aplicare a anumitor dispozitii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, denumit in continuare statul membru de export, daca statul membru de export este altul decat Romania."185. La articolul 405, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 405. -
(1) In situatiile prevazute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 3 si la alin. (2) lit. b), dupa caz, daca exportul are loc din Romania, autoritatile competente intocmesc un raport de export, pe baza confirmarii biroului vamal de iesire, stabilit conform art. 329 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447, sau de biroul unde se realizeaza formalitatile prevazute la art. 337 alin. (5), prin care se atesta faptul ca produsele accizabile au parasit teritoriul Romaniei."186. La articolul 412, alineatul (9) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(9) In sensul prezentului articol, nu se considera neregula diferentele constatate intre cantitatile inregistrate la expediere, respectiv la receptie, care pot fi atribuite tolerantelor aparatelor de masurare si care sunt in limitele claselor de precizie ale aparatelor, stabilite conform Hotararii Guvernului nr. 711/2015 privind stabilirea conditiilor pentru punerea la dispozitie pe piata a mijloacelor de masurare, cu modificarile ulterioare."187. La articolul 414, denumirea marginala a articolului se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Produse accizabile eliberate pentru consum intr-un stat membru, detinute in scopuri comerciale in Romania"188. La articolul 415, denumirea marginala a articolului se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Deplasarea intracomunitara a produselor eliberate pentru consum"189. La anexa nr. 1 de la titlul VIII - Accize si alte taxe speciale, la numarul curent 6, coloana 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Nr. crt. Denumirea produsului sau a grupei de produse U.M. Acciza
(lei/U.M.)
2017 2018 2019 2020 2021 2022
0 1 2 3 4 5 6 7 8
(...)
Tutun prelucrat
6 Tigarete 1.000 tigarete (...) (...) (...) (...) 546,21* 563,97 (...)
* Nivel aplicabil incepand cu 1 ianuarie 2021."190. La anexa nr. 1 de la titlul VIII - Accize si alte taxe speciale, la numarul curent 3, dupa punctul 3.1.2 se introduce un nou punct, punctul 3.1.3, cu urmatorul cuprins:
"Nr. crt. Denumirea produsului sau a grupei de produse U.M. Acciza
Alcool si bauturi alcoolice
Bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri (...) hl de produs
3 3.1.3. obtinute din fructe de padure, fara alte adaosuri de arome sau alcool - - - - 0,00 0,00"191. La articolul 453, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020
Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019
Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana
Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului Sursa: Irina Maria Diculescu
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018 Sursa: EuroAvocatura.ro
Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim