din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2029 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » EuroLegislatie » Tratatul privind Uniunea Europeana (1992)

Tratatul privind Uniunea Europeana (1992)

  Publicat: 19 Mar 2009       67549 citiri        Secţiunea: EuroLegislatie  


Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Tratatul privind Uniunea Europeana (1992)

Jurnalul Oficial C 191 din 29 iulie 1992

Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
In dreptul comunitar, recomandarea este un act juridic care ii incurajeaza pe cei carora i se adreseaza sa actioneze intr-un anumit mod, fara sa aiba caracter obligatoriu.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Prin intermediul acordurilor bilaterale in domeniul circulatiei fortei de munca se realizeaza accesul controlat de organisme si protejat al lucratorilor romani pe piata fortei de munca a celuilat stat.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Desemneaza orice instrument bilateral sau multilateral in domeniul securitatii sociale care leaga sau va lega, in mod exclusiv, doua sau mai multe state,
Mijloace de plata formate din monede si bancnote.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Art. 30 C.Fam.: bunurile dobandite in timpul casatoriei intra sub incidenta comunitatii de bunuri - se prezuma ca sunt bunuri comune.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Uniunea Economica si Monetara (UEM) este procesul prin care politicile economice si monetare ale statelor membre ale Uniunii sunt armonizate in scopul introducerii monedei unice. Ea a facut obiectul uneia din cele doua Conferinte Interguvernamentale din decembrie 1990.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
(BEI)Infiintata prin Tratatul de la Roma , Banca Europeana de Investitii este institutia financiara a Comunitatii. Sarcina ei este de a contribui la o dezvoltare echilibrata a Comunitatii, prin integrare economica si coeziune sociala.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
(Convergente) Tendinta pretului unui contract futures pe o marfa de a se apropia de pretul la care marfa respectiva se tranzactioneaza pe piata cash.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Mijloc juridic prin care cel obligat pentru altul sau impreuna cu altul solicita
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.

(2) In acest scop, inainte de a prezenta propuneri in domeniul politicii sociale, Comisia consulta partenerii sociali cu privire la posibila orientare a unei actiuni comunitare.

(3) In cazul in care, dupa aceasta consultare, Comisia considera ca o actiune comunitara este de dorit, aceasta consulta partenerii sociali asupra continutului propunerii avute in vedere. Partenerii sociali vor prezenta Comisiei un aviz sau, daca este cazul, o recomandare .

(4) Cu ocazia acestei consultari, partenerii sociali pot informa Comisia ca doresc sa initieze procesul mentionat la articolul 4. Durata procedurii nu poate depasi noua luni, in afara cazului in care prelungirea este hotarata in comun de partenerii sociali respectivi si de Comisie.

Articolul 4

(1) Dialogul dintre partenerii sociali la nivel comunitar poate conduce, in cazul in care acestia doresc acest lucru, la stabilirea unor relatii conventionale, inclusiv incheierea unor acorduri .

(2) Punerea in aplicare a acordurilor incheiate la nivel comunitar are loc fie in conformitate cu procedurile si practicile proprii partenerilor sociali si statelor membre, fie, in domeniile care intra sub incidenta articolului 2, la cererea comuna a partilor semnatare, printr-o decizie a Consiliului la propunerea Comisiei.

Consiliul hotaraste cu majoritate calificata, in afara cazului in care acordul respectiv contine una sau mai multe dispozitii privind unul din domeniile mentionate la articolul 2 alineatul (3), caz in care hotaraste in unanimitate.

Articolul 5

In vederea realizarii obiectivelor mentionate la articolul l si fara a aduce atingere celorlalte dispozitii ale tratatului, Comisia incurajeaza cooperarea dintre statele membre si faciliteaza coordonarea actiunii lor in domeniile politicii sociale care intra sub incidenta prezentului acord .

Articolul 6

(1) Fiecare stat membru asigura aplicarea principiului platii egale pentru femei si barbati, pentru munca egala.

(2) In intelesul prezentului articol, prin plata se intelege salariul sau remuneratia obisnuita, de baza sau minima si toate celelalte avantaje, platite direct sau indirect, in numerar sau in natura, de angajator lucratorului pentru munca prestata de acesta.

Plata egala, fara discriminare de sex, presupune:

(a) ca plata acordata pentru aceeasi munca, platita dupa rezultat, sa fie stabilita pe baza aceleiasi unitati de masura,

(b) ca plata acordata pentru o munca platita pe unitate de timp sa fie aceeasi pentru acelasi loc de munca .

(3) Prezentul articol nu poate impiedica un stat membru sa mentina sau sa adopte masuri care sa prevada avantaje specifice destinate sa faciliteze exercitarea unei activitati profesionale de catre femei sau sa previna ori sa compenseze dezavantajele in cariera lor profesionala.

Articolul 7

Comisia intocmeste in fiecare an un raport privind evolutia realizarii obiectivelor mentionate la articolul l, inclusiv situatia demografica din Comunitate . Aceasta transmite raportul Parlamentului European, Consiliului si Comitetului Economic si Social.

Parlamentul European poate invita Comisia sa elaboreze raporturi privind chestiuni speciale privind situatia sociala.

Declaratii

1. Declaratie privind articolul 2 alineatul (2)

Cele unsprezece Inalte Parti Contractante constata ca, la discutiile privind articolul 2 alineatul (2) din prezentul acord, s-a convenit ca, la stabilirea obligatiilor minime privind protectia securitatii si sanatatii angajatilor, Comunitatea nu intentioneaza sa faca discriminari nejustificate de imprejurari fata de angajatii intreprinderilor mici si mijlocii.

2. Declaratie privind articolul 4 alineatul (2)

Cele unsprezece Inalte Parti Contractante declara ca prima modalitate de aplicare a acordurilor dintre partenerii sociali la nivel comunitar - la care se refera articolul 4 alineatul (2) - va consta in dezvoltarea continutului acestor acorduri prin negociere colectiva si in conformitate cu normele fiecarui stat membru, si ca, in consecinta, aceasta modalitate nu impune statelor membre sa aplice in mod direct aceste acorduri sau sa elaboreze norme de transpunere a lor si nici sa modifice dispozitiile interne in vigoare pentru a facilita punerea lor in aplicare.

Protocol

privind coeziunea economica si sociala

INALTELE PARTI CONTRACTANTE,

amintind ca Uniunea si-a propus ca obiectiv promovarea progresului economic si social, intre altele prin intarirea coeziunii economice si sociale;

amintind ca articolul 2 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene mentioneaza, intre alte misiuni, promovarea coeziunii economice si sociale si a solidaritatii intre statele membre si ca intarirea coeziunii economice si sociale se afla printre actiunile Comunitatii enumerate in articolul 3 din tratat;

amintind ca dispozitiile intregii partii a treia, titlul XIV, consacrat coeziunii economice si sociale, constituie baza juridica ce permite consolidarea si dezvoltarea in continuare a actiunii Comunitatii in domeniul coeziunii economice si sociale, in special crearea unui nou fond;

amintind ca dispozitiile partii a treia, titlul XII, privind retelele transeuropene, si titlul XVI, referitor la mediu, prevad crearea unui Fond de coeziune pana la 31 decembrie 1993;

declarandu-si convingerea ca evolutia spre uniunea economica si monetara va contribui la cresterea economica a tuturor statelor membre;

constatand ca fondurile structurale ale Comunitatii se vor fi dublat in termeni reali intre 1987 si 1993, implicand transferuri importante, in special in ceea ce priveste proportia din PIB-ul statelor membre celor mai putin prospere;

constatand ca Banca Europeana de Investitii (BEI) imprumuta sume considerabile si din ce in ce mai importante regiunilor celor mai sarace;

constatand dorinta ca modurile de alocare a resurselor provenite din fondurile structurale sa fie mai flexibile;

constatand dorinta de a adapta nivelurile de participare comunitara la programele si proiectele din anumite tari;

constatand propunerea de a se lua in considerare intr-o masura mai mare, in sistemul de resurse proprii, prosperitatea relativa a statelor membre;

REAFIRMa ca promovarea coeziunii economice si sociale este vitala pentru dezvoltarea integrala si pentru succesul durabil al Comunitatii si subliniaza importanta mentionarii coeziunii economice si sociale in articolele 2 si 3 din tratat;

isi REAFIRMa convingerea ca fondurile structurale trebuie sa continue sa aiba un rol considerabil in realizarea obiectivelor Comunitatii in domeniul coeziunii;

ISI reafirma convingerea ca BEI este obligata sa consacre in continuare cea mai mare parte a resurselor sale promovarii coeziunii economice si sociale si se declara dispuse sa reexamineze capitalul de care are nevoie BEI, de indata ce acest lucru va fi necesar in acest scop;

reafirma necesitatea de a proceda la o evaluare completa a functionarii si eficacitatii fondurilor structurale in 1992 si de a reexamina, cu aceasta ocazie, dimensiunea pe care ar trebui s-o aiba aceste fonduri, tinand seama de misiunile Comunitatii in domeniul coeziunii economice si sociale;

convin ca Fondul de coeziune, care trebuie sa fie creat pana la 31 decembrie 1993, sa aloce contributii financiare de la Comunitate unor proiecte privind mediul si retelele transeuropene in statele membre al caror PNB pe cap de locuitor este mai mic de 90 % din media comunitara si care au aplicat un program care urmareste satisfacerea conditiilor de convergenta economica mentionate la articolul 104c din tratat;

declara ca au intentia de a permite o mai mare flexibilitate in acordarea creditelor provenind din fondurile structurale, pentru a tine seama de nevoile specifice care nu sunt satisfacute de actuala reglementare a fondurilor structurale;

se declara dispuse sa adapteze nivelurile de participare comunitara in cadrul programelor si proiectelor fondurilor structurale, pentru a evita cresterea excesiva a cheltuielilor bugetare pentru statele membre cele mai putin prospere;

recunosc necesitatea de a urmari indeaproape progresele realizate pe calea coeziunii economice si sociale si se declara dispuse sa studieze toate masurile necesare in aceasta privinta;

isi afirma intentia de a lua in considerare intr-o masura mai mare capacitatea diferitelor state membre de a contribui la sistemul de resurse proprii si de a studia mijloacele de corectare, pentru statele membre cele mai putin prospere, a elementelor de regres din sistemul actual de resurse proprii;

convin sa anexeze prezentul protocol la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene.





Afişează Tratatul privind Uniunea Europeana (1992) pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice