din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1836 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Diverse Domenii juridice » OUG 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

OUG 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

  Publicat: 21 Dec 2021       11386 citiri        Secţiunea: Diverse Domenii juridice  


Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
ORDONANTA DE URGENTA nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1202 din 18 decembrie 2021

Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Veniturile si cheltuielile Uniunii Europene sunt prevazute in bugetul comunitatii, in baza unor prognoze anuale. Cheltuielile operationale determinate de transpunerea in practica a Titlurilor V si VI ale Tratatului asupra Uniunii Europene constituie o exceptie de la regula, fiind in sarcina statelor membre.
In cadrul unui contract de inchiriere a suprafetelor locative,
Veniturile si cheltuielile Uniunii Europene sunt prevazute in bugetul comunitatii, in baza unor prognoze anuale. Cheltuielile operationale determinate de transpunerea in practica a Titlurilor V si VI ale Tratatului asupra Uniunii Europene constituie o exceptie de la regula, fiind in sarcina statelor membre.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Despagubiri stabilite in sarcina partii contractante pentru intarzierea executarii obligatiilor asumate.
Totalitatea regulilor obligatorii privind executarea hotararilor.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
IPC - Masura a variatiei preturilor calculata de Institutul National de Statistica prin compararea preturilor cu amanuntul ale unui cos de bunuri si servicii reprezentative pentru consumul populatiei.
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Parte a mostenirii, indisponibilizata de lege in favoarea unor anumite categorii de mostenitori, rezervatori, in sensul ca nu poate fi micsorata nici prin acte intre vii cu titlu gratuit, donatii, nici prin testament.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.

(1) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (4) si (4^1) lit. c) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2022, incepand cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor de functie/salariilor de functie/indemnizatiilor de incadrare lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna decembrie 2021 in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii .

(2) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (3) lit. f) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2022, incepand cu data de 1 ianuarie, indemnizatiile lunare pentru functiile de demnitate publica si functiile asimilate acestora, prevazute in anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se mentin la nivelul aferent lunii decembrie 2021.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru personalul care ocupa functiile prevazute in anexa nr. II ``Familia ocupationala de functii bugetare A�Sanatate si asistenta socialaA�`` la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2022 salariile de baza se majoreaza cu 1/4 din diferenta dintre salariul de baza prevazut de Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru anul 2022 si cel din luna decembrie 2021.

(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru personalul didactic de predare, personalul didactic auxiliar, personalul didactic de conducere si personalul de indrumare si control din invatamant, incepand cu data de 1 ianuarie 2022 salariile de baza se majoreaza cu 1/4 din diferenta dintre salariul de baza prevazut de Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru anul 2022 si cele din luna decembrie 2021.

(5) In anul 2022, incepand cu data de 1 ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2021, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii .

(6) Prin derogare de la prevederile art. 18 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2022, valoarea lunara a indemnizatiei de hrana se mentine la nivelul din anul 2021.

(7) Cuantumul indemnizatiilor de hrana acordate conform alin. (6) personalului din cadrul institutiilor din sistemul sanitar si de asistenta sociala nu se ia in calcul la determinarea limitei prevazute la art. 25 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.

(8) Prevederile art. 26 alin. (4)-(6) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2027.

(9) Pentru personalul incadrat in unitatile sanitare publice, inclusiv cele care au ca asociat unic unitatile administrativ-teritoriale, aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate, influentele financiare determinate de cresterile salariale prevazute la alin. (3) se asigura prin transferuri din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, de la titlul VI ``Transferuri intre unitati ale administratiei publice``.

Articolul II

(1) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (2)-(6) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2022, munca suplimentara efectuata peste durata normala a timpului de lucru de catre personalul din sectorul bugetar incadrat in functii de executie sau de conducere, precum si munca prestata in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza in cadrul schimbului normal de lucru se vor compensa numai cu timp liber corespunzator acestora.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in anul 2022, pentru activitatea desfasurata de personalul militar, politisti, politistii de penitenciare si personalul civil din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala, in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, se acorda drepturile prevazute de legislatia aferenta lunii iunie 2017. Baza de calcul pentru acordarea acestor drepturi o reprezinta solda de functie/salariul de functie/salariul de baza cuvenita/cuvenit.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), munca suplimentara prestata in anul 2022 peste programul normal de lucru de catre personalul cu statut special care are atributii pentru desfasurarea activitatilor deosebite cu caracter operativ sau neprevazut in domeniul ordinii si sigurantei publice, in respectarea regimului frontierei de stat a Romaniei, in situatii de urgenta, in personalizarea, emiterea si evidenta generala a documentelor de identitate si a pasapoartelor simple, in emiterea si evidenta permiselor de conducere si a certificatelor de inmatriculare ale autovehiculelor rutiere, precum si de catre politistii de penitenciare, care nu se poate compensa cu timp liber corespunzator, se plateste cu o majorare de 75% din solda de functie/salariul de functie cuvenita/cuvenit, proportional cu timpul efectiv lucrat in aceste conditii . Plata majorarii se efectueaza in cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in urmatoarele 60 de zile dupa prestarea muncii suplimentare.

(4) Plata majorarii prevazute la alin. (3) se efectueaza astfel incat sa se incadreze in limita de 3% din suma soldelor de functie/salariilor de functie, soldelor de grad/salariilor gradului profesional detinut, gradatiilor si a soldelor de comanda/salariilor de comanda, la nivelul ordonatorului principal de credite.

(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), in cazul politistilor de penitenciare, limita de 3% se stabileste la nivelul bugetului centralizat al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.

(6) In situatia prevazuta la alin. (3), munca suplimentara prestata peste programul normal de lucru se poate plati numai daca efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa de seful ierarhic, in scris, fara a se depasi 180 de ore anual. In cazuri cu totul deosebite, munca suplimentara se poate efectua si peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 de ore anual, cu aprobarea ordonatorului de credite si cu acordul sindicatelor reprezentative sau, dupa caz, al reprezentantilor salariatilor, potrivit legii, precum si cu incadrarea in fondurile bugetare aprobate.

(7) Conditiile de stabilire a majorarii prevazute la alin. (3) si cele de incadrare in limitele stabilite la alin. (4) si (5), precum si activitatile deosebite cu caracter operativ sau neprevazut pentru care se acorda acest drept se stabilesc prin ordin al ordonatorului principal de credite.

(8) Dispozitiile alin. (3)-(7) nu aduc atingere prevederilor alin. (2), care se aplica in mod corespunzator.

(9) Ordonatorii de credite raspund in conditiile legii de stabilirea si acordarea drepturilor prevazute la alin. (2)-(5) numai in conditiile incadrarii in cheltuielile de personal aprobate prin buget .

(10) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pe perioada starii de alerta instituite prin hotarari ale Guvernului, initiate in temeiul Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, munca suplimentara prestata peste programul normal de lucru de catre personalul din structurile de specialitate ale Institutului National de Sanatate Publica si ale directiilor de sanatate publica judetene si/sau a municipiului Bucuresti prin asigurarea serviciului de permanenta in regim 24/7, prin serviciul de garda sau chemari de la domiciliu, dupa caz, respectiv de catre personalul din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si/sau a municipiului Bucuresti prin personalul propriu sau prin personal delegat/detasat din cadrul altor unitati sanitare, care realizeaza triajul epidemiologic din punctele de trecere a frontierei, se plateste conform prevederilor art. 21 alin. (2) si (3) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul III

(1) In anul 2022 institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu acorda personalului din cadrul acestora bilete de valoare, cu exceptia tichetelor de cresa, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) In anul 2022, institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu acorda personalului din cadrul acestora premii.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in anul 2022 se pot acorda premii pentru sportivii si colectivele tehnice care au obtinut performante deosebite la actiunile sportive internationale si nationale oficiale, pentru elevii, studentii, cercetatorii si profesorii care au obtinut distinctii la olimpiadele internationale si concursurile internationale si nationale pe discipline de invatamant si pentru profesorii care i-au pregatit pe acestia, cu incadrarea in alocarea bugetara.

Articolul IV

(1) In anul 2022, pentru personalul militar, politistii si politistii de penitenciare, indemnizatiile, compensatiile, primele, ajutoarele, platile compensatorii, despagubirile, compensatiile lunare pentru chirie si alte drepturi acordate potrivit actelor normative in vigoare, care nu fac parte din solda lunara bruta/salariul lunar brut, se mentin la nivelul lunii decembrie 2021.

(2) In anul 2022, cuantumul compensatiei banesti, respectiv al alocatiei valorice pentru drepturile de hrana si, respectiv, valoarea financiara anuala a normelor de echipare, precum si valoarea financiara a drepturilor de echipament se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna decembrie 2021.

Articolul V

In anul 2022, numarul maxim de posturi care se finanteaza din fonduri publice, pentru institutiile si autoritatile publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, se stabileste de catre ordonatorii de credite astfel incat sa se asigure plata integrala a drepturilor de natura salariala acordate in conditiile legii, cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget .

Articolul VI

(1) Plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect acordarea unor drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din institutiile si autoritatile publice, devenite executorii in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2022, se va realiza astfel:

a) in primul an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 5% din valoarea titlului executoriu;

b) in al doilea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 10% din valoarea titlului executoriu;

c) in al treilea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 25% din valoarea titlului executoriu;

d) in al patrulea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 25% din valoarea titlului executoriu;

e) in al cincilea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 35% din valoarea titlului executoriu.

(2) Procedura de plata esalonata prevazuta la alin. (1) se aplica si in ceea ce priveste plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti devenite executorii in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2022, avand ca obiect acordarea unor drepturi reprezentand diurna, cazare, hrana sau facilitarea legaturii cu familia, prevazute de legislatia privind participarea fortelor armate la misiuni si operatii in afara teritoriului statului roman, pentru perioade anterioare anului 2020.

(3) Procedura de plata esalonata prevazuta la alin. (1) se aplica si in ceea ce priveste plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti devenite executorii in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2022, avand ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobanzii legale pentru plata esalonata a sumelor prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.

(4) In cursul termenului prevazut la alin. (1), orice procedura de executare silita se suspenda de drept .

(5) Sumele prevazute la alin. (1), platite in temeiul prezentei ordonante de urgenta, se actualizeaza cu indicele preturilor de consum comunicat de Institutul National de Statistica.

(6) La sumele actualizate in conditiile alin. (5) se acorda dobanda legala remuneratorie, calculata de la data la care hotararea judecatoreasca a ramas executorie.

(7) Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi stabilita procedura de efectuare a platii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevazute la alin. (1).

Articolul VII

(1) In anul 2022 nu se acorda ajutoarele sau, dupa caz, indemnizatiile la iesirea la pensie, retragere, incetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea in rezerva .

(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia incetarii raporturilor de munca sau serviciu ca urmare a decesului angajatului.

Articolul VIII

Articolul 42 din Legea nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 820 din 7 septembrie 2020, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 42

Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023.

Articolul IX





Afişează OUG 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 130/2021

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024!
Sursa: EuroAvocatura.ro