b) sa asigure modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate in regim de telemunca de catre functionarii publici;
c) sa se asigure ca functionarii publici detin mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si echipamentele de munca functionale, sigure si necesare prestarii muncii sau sa puna la dispozitia functionarilor publici aceste mijloace si echipamente;
d) sa se asigure ca functionarii publici primesc o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor.
(11) Pe durata exercitarii activitatii in regim de telemunca sau a muncii la domiciliu, functionarii publici beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, cu exceptia sporului pentru conditii de munca grele, vatamatoare sau periculoase.``
``Art. 3741. - In aplicarea prevederilor art. 374 alin. (3) - (11), la nivelul autoritatilor si institutiilor publice se aproba proceduri pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv pentru desfasurarea muncii la domiciliu, care cuprind cel putin urmatoarele aspecte:
a) formatul cererii pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv al cererii de munca la domiciliu;
b) mijloacele necesare indeplinirii atributiilor potrivit fisei de post, in regim de telemunca, respectiv de munca la domiciliu, pe care trebuie sa le detina functionarii publici, inclusiv, dar fara a se limita la: telefon, calculator desktop sau laptop, acces la internet, semnatura electronica, acces securizat la distanta la sistemele IT, la sistemul de e- mail si la resursele documentare ale institutiei utilizate la nivelul compartimentului unde functionarii publici isi desfasoara activitatea ori la alte resurse si informatii necesare pentru indeplinirea activitatii, dupa caz;
c) mecanismele doveditoare, de raportare si de monitorizare a activitatii in regim de telemunca, respectiv de munca la domiciliu .``
``(5) Perioadele in care functionarii publici urmeaza programe de formare si de perfectionare profesionala sunt asimilate timpului de munca si se desfasoara, atunci cand este posibil, in cadrul programului de lucru. Functionarii publici beneficiaza de drepturile salariale cuvenite, in situatia in care programele sunt:
a) organizate la initiativa ori in interesul autoritatii sau institutieipublice;
b) urmate la initiativa functionarului public, cu acordul persoaneicare are competenta de numire, si numai in cazul in care perfectionarea profesionala are legatura cu domeniul de activitate al institutiei sau autoritatii publice ori cu specificul activitatii derulate de functionarul public in cadrul acesteia.``
``j) modalitatea de desfasurare a activitatii in functia publica, respectiv la locul de desfasurare a activitatii sau, dupa caz, in regim de telemunca ori de munca la domiciliu desfasurata potrivit art. 108-110 din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.EA�
``SECAA�IUNEA a 21-a
Dispozitii comune privind informatiile referitoare la raportul de serviciu al functionarului public
(1) Persoana care are competenta legala de numire sau, dupa caz, conducatorul autoritatii sau institutiei publice trebuie sa informeze functionarul public cu privire la urmatoarele elemente:
a) dreptul la formare si perfectionare profesionala, asigurat de autoritatea sau institutia publica;
b) durata concediului de odihna;
c) conditiile de acordare a preavizului si durata perioadei depreaviz;
d) data platii salariului si metoda de plata a salariului;
e) modalitatea de efectuare a orelor suplimentare,remuneratia acestora sau, dupa caz, compensarea prin ore libere platite;
f) acordurile colective incheiate de autoritatea sau institutia publica, in conditiile art. 487, cu sindicatul reprezentativ al functionarilor publici la nivel de autoritate sau institutie publica, sindicatul afiliat la o federatie reprezentativa la nivelul sectorului de activitate din care face parte autoritatea sau institutia publica sau sindicatul afiliat la o federatie reprezentativa la nivelul grupului de unitati din care face parte autoritatea sau institutia publica, dupa caz, ori cu reprezentantii functionarilor publici;
g) contributii suplimentare la pensia facultativa sau la pensia ocupationala a functionarului public suportate de autoritatea sau institutia publica, in conditiile legii;
h) Regulamentul de organizare si functionare al autoritatii sau institutiei publice si regulamentul intern al autoritatii sau institutiei publice.
(2) Formatul standard al informatiilor prevazute la alin. (1) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.EA�
``(1) Informatiile prevazute la art. 5341 alin. (1) se comunica functionarului public sub forma unui document, prin grija compartimentului de resurse umane, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data la care incepe sa exercite functia publica sau, dupa caz, de la data modificarii raportului de serviciu.
(2) Documentul prevazut la alin. (1) se comunica functionarului public in conditiile prevazute la art. 528 alin. (6) si (7) sau in format electronic, cu conditia ca acesta sa fie accesibil si stocat de functionarul public.
(3) Documentul prevazut la alin. (1) produce efecte juridice de la data comunicarii acestuia in conditiile prevazute la alin. (2).
(4) Persoana care are competenta legala de numire sau, dupa caz, conducatorul autoritatii sau institutiei publice trebuie sa comunice, in scris, functionarului public, prin grija compartimentului de resurse umane, in conditiile stabilite la alin. (2), orice modificare a informatiilor prevazute la art. 5341 alin. (1), in termen de 3 zile lucratoare de la data la care a intervenit modificarea.
(5) In situatia in care persoana care are competenta legala de numire sau, dupa caz, conducatorul autoritatii sau institutiei publice, nu comunica functionarului public informatiile prevazute la art. 5341 alin. (1), functionarul public poate solicita autoritatii sau institutiei publice, in scris, comunicarea respectivelor informatii, dupa expirarea termenelor prevazute la alin. (1) si (4).
(6) In situatia in care autoritatea sau institutia publica nu comunica functionarului public, in conditiile legii, informatiile prevazute la art. 5341 alin. (1), acesta poate sesiza instanta de contencios administrativ competenta, in conditiile si termenele prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Functionarii publici nu pot fi sanctionati sau prejudiciati in niciun fel pentru ca si-au exercitat dreptul de a solicita informatii referitoare la raportul de serviciu in conditiile prevazute la alin. (5).``
``e) nerespectarea prevederilor art. 528 alin. (5) si art. 5342 alin. (1) si (4).``
``Prezenta ordonanta de urgenta transpune art. 1 alin. (6), art. 3, art. 4 alin. (2) si (3), art. 5, 6, art. 13, art. 15, art. 16, 17, art. 18 alin. (1), art. 19, art. 21 si 22 din Directiva (UE) 2019/1152 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de munca in Uniunea Europeana, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 186 din 11 iulie 2019, precum si art. 3 alin. (1) lit. f) si art. 9 din Directiva (UE) 2019/1158 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 iunie 2019 privind echilibrul dintre viata profesionala si cea privata a parintilor si ingrijitorilor si de abrogare a Directivei 2010/18/UE a Consiliului, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 188 din 12 iulie 2019.``
Art. IV. - (1) In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se stabileste prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, la initiativa Inspectiei Muncii, modelul-cadru al contractului individual de munca prevazut la art.17 alin. (8) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.
(2) La data intrarii in vigoare a ordinului prevazut la alin. (1), Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 64/2003 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de munca, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.139 din 4 martie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.
Art. V. - In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se emite ordinul comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului sanatatii prevazut la art. 1521 alin. (5) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.
Art. VI. - Prevederile art. III intra in vigoare la 15 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. VII. - Functionarii publici numiti in cadrul unei autoritati sau institutii publice anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, au dreptul de a primi informatiile prevazute la art. 5341 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza unei cereri adresate conducatorului autoritatii sau institutiei publice, sau dupa caz, persoanei care are competenta legala de numire.
Art. VIII. - In termen de maximum 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, conducatorii autoritatilor si institutiilor publice aproba procedurile pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv pentru desfasurarea muncii la domiciliu, prevazute la art. 3741 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.
Art. IX. - In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se emite ordinul presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici prevazut la art. 5341 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024! Sursa: EuroAvocatura.ro
Cand il preceda in mod direct repausul zilnic se adauga la repausul saptamanal Sursa: MCP Cabinet avocati
Transportatorii rutieri nu pot transfera unor terte persoane responsabilitatea de a respecta perioadele de conducere si perioadele de repaus ale conducatorilor auto Sursa: MCP Cabinet avocati
Concedierea Salariatilor. Modalitati de incetare a CIM si contestarea deciziei de concediere Sursa: MCP Cabinet avocati
Interdictia suprapunerii programului de lucru in cazul salariatilor cu mai multe locuri de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale Sursa: MCP Cabinet avocati