din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2112 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Codurile Esentiale » Legea 283/2022 privind modificarea Codului muncii si a Codului administrativ

Legea 283/2022 privind modificarea Codului muncii si a Codului administrativ

  Publicat: 19 Oct 2022       17319 citiri        Secţiunea: Codurile Esentiale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea nr. 283/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ

Publicata in Monitorul Oficial nr. 1013 din data de 19 octombrie 2022

Vezi Domiciliu conventional.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Loc in care persoana fizica isi are locuinta statornica sau principala.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Structura functionala care actioneaza in regim de putere publica si/sau presteaza servicii publice si care este finantata din venituri bugetare si/sau din venituri proprii, in conditiile legii finantelor publice.
Ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul exercitarii prerogativelor de putere publica de catre autoritatile si institutiile publice.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.

b) sa asigure modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate in regim de telemunca de catre functionarii publici;

c) sa se asigure ca functionarii publici detin mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si echipamentele de munca functionale, sigure si necesare prestarii muncii sau sa puna la dispozitia functionarilor publici aceste mijloace si echipamente;

d) sa se asigure ca functionarii publici primesc o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor.

(11) Pe durata exercitarii activitatii in regim de telemunca sau a muncii la domiciliu, functionarii publici beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, cu exceptia sporului pentru conditii de munca grele, vatamatoare sau periculoase.``

2. Dupa articolul 374 se introduce un nou articol, articolul 3741, cu urmatorul cuprins:

``Art. 3741. - In aplicarea prevederilor art. 374 alin. (3) - (11), la nivelul autoritatilor si institutiilor publice se aproba proceduri pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv pentru desfasurarea muncii la domiciliu, care cuprind cel putin urmatoarele aspecte:

a) formatul cererii pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv al cererii de munca la domiciliu;

b) mijloacele necesare indeplinirii atributiilor potrivit fisei de post, in regim de telemunca, respectiv de munca la domiciliu, pe care trebuie sa le detina functionarii publici, inclusiv, dar fara a se limita la: telefon, calculator desktop sau laptop, acces la internet, semnatura electronica, acces securizat la distanta la sistemele IT, la sistemul de e- mail si la resursele documentare ale institutiei utilizate la nivelul compartimentului unde functionarii publici isi desfasoara activitatea ori la alte resurse si informatii necesare pentru indeplinirea activitatii, dupa caz;

c) mecanismele doveditoare, de raportare si de monitorizare a activitatii in regim de telemunca, respectiv de munca la domiciliu .``

3. La articolul 458, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

``(5) Perioadele in care functionarii publici urmeaza programe de formare si de perfectionare profesionala sunt asimilate timpului de munca si se desfasoara, atunci cand este posibil, in cadrul programului de lucru. Functionarii publici beneficiaza de drepturile salariale cuvenite, in situatia in care programele sunt:

a) organizate la initiativa ori in interesul autoritatii sau institutieipublice;

b) urmate la initiativa functionarului public, cu acordul persoaneicare are competenta de numire, si numai in cazul in care perfectionarea profesionala are legatura cu domeniul de activitate al institutiei sau autoritatii publice ori cu specificul activitatii derulate de functionarul public in cadrul acesteia.``

4. La articolul 529 alineatul (1), dupa litera i) se introduce o noua litera, litera j), cu urmatorul cuprins:

``j) modalitatea de desfasurare a activitatii in functia publica, respectiv la locul de desfasurare a activitatii sau, dupa caz, in regim de telemunca ori de munca la domiciliu desfasurata potrivit art. 108-110 din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.EA�

5. Dupa articolul 534 se introduce o noua sectiune, Sectiunea a 21-a, cuprinzand articolele 5341 si 5342, cu urmatorul cuprins:

``SECAA�IUNEA a 21-a

Dispozitii comune privind informatiile referitoare la raportul de serviciu al functionarului public

Art. 5341. - Informatii referitoare la raportul de serviciu al functionarului public

(1) Persoana care are competenta legala de numire sau, dupa caz, conducatorul autoritatii sau institutiei publice trebuie sa informeze functionarul public cu privire la urmatoarele elemente:

a) dreptul la formare si perfectionare profesionala, asigurat de autoritatea sau institutia publica;

b) durata concediului de odihna;

c) conditiile de acordare a preavizului si durata perioadei depreaviz;

d) data platii salariului si metoda de plata a salariului;

e) modalitatea de efectuare a orelor suplimentare,remuneratia acestora sau, dupa caz, compensarea prin ore libere platite;

f) acordurile colective incheiate de autoritatea sau institutia publica, in conditiile art. 487, cu sindicatul reprezentativ al functionarilor publici la nivel de autoritate sau institutie publica, sindicatul afiliat la o federatie reprezentativa la nivelul sectorului de activitate din care face parte autoritatea sau institutia publica sau sindicatul afiliat la o federatie reprezentativa la nivelul grupului de unitati din care face parte autoritatea sau institutia publica, dupa caz, ori cu reprezentantii functionarilor publici;

g) contributii suplimentare la pensia facultativa sau la pensia ocupationala a functionarului public suportate de autoritatea sau institutia publica, in conditiile legii;

h) Regulamentul de organizare si functionare al autoritatii sau institutiei publice si regulamentul intern al autoritatii sau institutiei publice.

(2) Formatul standard al informatiilor prevazute la alin. (1) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.EA�

Art. 5342. - Termenele de comunicare a informatiilor referitoare la raportul de serviciu al functionarului public

``(1) Informatiile prevazute la art. 5341 alin. (1) se comunica functionarului public sub forma unui document, prin grija compartimentului de resurse umane, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data la care incepe sa exercite functia publica sau, dupa caz, de la data modificarii raportului de serviciu.

(2) Documentul prevazut la alin. (1) se comunica functionarului public in conditiile prevazute la art. 528 alin. (6) si (7) sau in format electronic, cu conditia ca acesta sa fie accesibil si stocat de functionarul public.

(3) Documentul prevazut la alin. (1) produce efecte juridice de la data comunicarii acestuia in conditiile prevazute la alin. (2).

(4) Persoana care are competenta legala de numire sau, dupa caz, conducatorul autoritatii sau institutiei publice trebuie sa comunice, in scris, functionarului public, prin grija compartimentului de resurse umane, in conditiile stabilite la alin. (2), orice modificare a informatiilor prevazute la art. 5341 alin. (1), in termen de 3 zile lucratoare de la data la care a intervenit modificarea.

(5) In situatia in care persoana care are competenta legala de numire sau, dupa caz, conducatorul autoritatii sau institutiei publice, nu comunica functionarului public informatiile prevazute la art. 5341 alin. (1), functionarul public poate solicita autoritatii sau institutiei publice, in scris, comunicarea respectivelor informatii, dupa expirarea termenelor prevazute la alin. (1) si (4).

(6) In situatia in care autoritatea sau institutia publica nu comunica functionarului public, in conditiile legii, informatiile prevazute la art. 5341 alin. (1), acesta poate sesiza instanta de contencios administrativ competenta, in conditiile si termenele prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

(7) Functionarii publici nu pot fi sanctionati sau prejudiciati in niciun fel pentru ca si-au exercitat dreptul de a solicita informatii referitoare la raportul de serviciu in conditiile prevazute la alin. (5).``

6. La articolul 537 alineatul (1), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:

``e) nerespectarea prevederilor art. 528 alin. (5) si art. 5342 alin. (1) si (4).``

7. Dupa articolul 638 se introduce mentiunea privind transpunerea unor directive, dupa cum urmeaza:

``Prezenta ordonanta de urgenta transpune art. 1 alin. (6), art. 3, art. 4 alin. (2) si (3), art. 5, 6, art. 13, art. 15, art. 16, 17, art. 18 alin. (1), art. 19, art. 21 si 22 din Directiva (UE) 2019/1152 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de munca in Uniunea Europeana, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 186 din 11 iulie 2019, precum si art. 3 alin. (1) lit. f) si art. 9 din Directiva (UE) 2019/1158 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 iunie 2019 privind echilibrul dintre viata profesionala si cea privata a parintilor si ingrijitorilor si de abrogare a Directivei 2010/18/UE a Consiliului, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 188 din 12 iulie 2019.``

Art. IV. - (1) In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se stabileste prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, la initiativa Inspectiei Muncii, modelul-cadru al contractului individual de munca prevazut la art.17 alin. (8) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.

(2) La data intrarii in vigoare a ordinului prevazut la alin. (1), Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 64/2003 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de munca, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.139 din 4 martie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.

Art. V. - In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se emite ordinul comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului sanatatii prevazut la art. 1521 alin. (5) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.

Art. VI. - Prevederile art. III intra in vigoare la 15 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art. VII. - Functionarii publici numiti in cadrul unei autoritati sau institutii publice anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, au dreptul de a primi informatiile prevazute la art. 5341 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza unei cereri adresate conducatorului autoritatii sau institutiei publice, sau dupa caz, persoanei care are competenta legala de numire.

Art. VIII. - In termen de maximum 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, conducatorii autoritatilor si institutiilor publice aproba procedurile pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv pentru desfasurarea muncii la domiciliu, prevazute la art. 3741 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.

Art. IX. - In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se emite ordinul presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici prevazut la art. 5341 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.





Afişează Legea 283/2022 privind modificarea Codului muncii si a Codului administrativ pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 283/2022    Codul muncii    Codul muncii 2023    Codul muncii actualizat 2023    Modificari Codul muncii 2023    Codul administrativ    Codul administrativ 2023    Codul administrativ actualizat 2023

Consultă un avocat online
Formular contact online.
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024!
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cand il preceda in mod direct repausul zilnic se adauga la repausul saptamanal
Sursa: MCP Cabinet avocati

Transportatorii rutieri nu pot transfera unor terte persoane responsabilitatea de a respecta perioadele de conducere si perioadele de repaus ale conducatorilor auto
Sursa: MCP Cabinet avocati

Concedierea Salariatilor. Modalitati de incetare a CIM si contestarea deciziei de concediere
Sursa: MCP Cabinet avocati

Interdictia suprapunerii programului de lucru in cazul salariatilor cu mai multe locuri de munca
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale
Sursa: MCP Cabinet avocati



  Tabloul Avocatilor din Romania
  Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
  Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
  Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
  Tabloul Mediatorilor din Romania
  Tabloul Notarilor Publici din Romania
  Tabloul Psihologilor din Romania
  Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
  Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
  Arhiva Monitorului Oficial al Romaniei din anul 1964