din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1743 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » DIRECTIVA (UE) 2019/1152 din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de munca in Uniunea Europeana

DIRECTIVA (UE) 2019/1152 din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de munca in Uniunea Europeana

  Publicat: 31 Mar 2023       2692 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


DIRECTIVA (UE) 2019/1152 din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de munca in Uniunea Europeana


Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Presupunere facuta de legiuitor sau judecator prin considerarea unui fapt ca existent, dedus din existenta altui fapt, vecin si conex.
Contract incheiat intre un salariat si o unitate economica sau institutie prin care cel dintai se obliga sa presteze in favoarea celui din urma o anumita munca, in schimbul unui salariu.
Legea 10 din 2001. Masuri cu caracter reparator acordate in situatiile in care restituirea in natura nu este posibila, sub forma unor titluri de valoare nominala folosite in procesul de privatizare,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor din bugetul unui proiect functie de caracterul economic al operatiunilor respective (salarii, echipamente etc.), indiferent de activitatea la care se refera.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile sociale din cadrul unui singur stat.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile sociale din cadrul unui singur stat.
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Cauza care inlatura raspunderea penala, reglementata in cap. III, t. VII, art. 131, C. pen., partea generala.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.

(3) In cazul in care statele membre permit unui angajator sa anuleze o sarcina de serviciu fara compensatii, acestea iau masurile necesare, in conformitate cu dreptul intern, contractele colective de munca sau practicile nationale, pentru a se asigura ca lucratorul are dreptul la compensatii in cazul in care angajatorul anuleaza sarcina de serviciu convenita anterior cu lucratorul, dupa implinirea unui termen limita rezonabil determinat.

(4) Statele membre pot sa stabileasca modalitatile de aplicare a prezentului articol, in conformitate cu dreptul intern, cu contractele colective de munca sau cu practicile nationale.

Articolul 11

Masuri complementare privind contractele la cerere

In cazul in care statele membre permit utilizarea unor contracte la cerere sau a unor contracte de munca similare, acestea adopta una sau mai multe dintre urmatoarele masuri pentru a preveni practicile abuzive:

(a) restrictii privind utilizarea si durata contractelor la cerere sau a contractelor de munca similare;

(b) o prezumtie relativa de existenta a unui contract de munca cu un numar minim de ore platite, pe baza mediei orelor lucrate intr-o perioada data;

(c) alte masuri echivalente care asigura prevenirea eficienta a practicilor abuzive.

Statele membre informeaza Comisia cu privire la aceste masuri .

Articolul 12

Trecerea la alta forma de munca

(1) Statele membre se asigura ca un lucrator cu o vechime de cel putin sase luni la acelasi angajator, care si-a incheiat perioada de proba, daca a existat, poate solicita o forma de munca cu conditii de munca mai previzibile si mai sigure, daca aceasta este disponibila si ca primeste un raspuns motivat in scris. Statele membre pot limita frecventa cererilor care declanseaza obligatia in temeiul prezentului articol .

(2) Statele membre se asigura ca angajatorul furnizeaza raspunsul motivat in scris mentionat la alineatul (1) in termen de o luna de la primirea cererii. In ceea ce priveste persoanele fizice care actioneaza in calitate de angajatori, precum si microintreprinderile si intreprinderile mici si mijlocii, statele membre pot sa prevada prelungirea acestui termen cu maximum trei luni si pot sa permita comunicarea pe cale orala a raspunsului la o cerere ulterioara similara depusa de acelasi lucrator, daca justificarea raspunsului referitor la situatia lucratorului ramane neschimbata.

Articolul 13

Formare obligatorie

Statele membre se asigura ca, in cazul in care dreptul Uniunii sau dreptul intern sau contractele colective de munca obliga un angajator sa ofere formare unui lucrator pentru ca acesta sa presteze munca pentru care este angajat, formarea respectiva este oferita gratuit lucratorului, este considerata timp de munca si se desfasoara, atunci cand este posibil, in cursul programului de lucru.

Articolul 14

Contractele colective de munca

Statele membre pot permite partenerilor sociali sa mentina, sa negocieze, sa incheie si sa puna in aplicare contracte colective de munca, in conformitate cu dreptul intern sau cu practicile nationale, care stabilesc masuri referitoare la conditiile de munca ale lucratorilor ce difera fata de cele mentionate la articolele 8-13, respectand in acelasi timp protectia generala a lucratorilor.

CAPITOLUL IV

DISPOZITII ORIZONTALE

Articolul 15

Prezumtia legala si mecanismul de solutionare rapida

(1) Statele membre se asigura ca, in cazul in care un lucrator nu a primit in timp util toate sau o parte din documentele mentionate la articolul 5 alineatul (1) sau la articolul 6, se aplica una sau ambele dintre cele doua situatii:

(a) lucratorul beneficiaza de prezumtii favorabile definite de statul membru, care pot fi rasturnate de angajatori;

(b) lucratorul are posibilitatea de a depune o plangere la o autoritate sau un organism competent si de a primi o reparatie adecvata in timp util si in mod eficace.

(2) Statele membre pot sa prevada ca aplicarea prezumtiilor si a mecanismului mentionate la alineatul (1) este conditionata de notificarea angajatorului si de necomunicarea in timp util de catre angajator a informatiilor lipsa .

Articolul 16

Dreptul la reparatii

Statele membre se asigura ca lucratorii, inclusiv cei al caror raport de munca a incetat, au acces la mecanisme eficace si impartiale de solutionare a litigiilor si la un drept la reparatii in cazul incalcarii drepturilor lor care decurg din prezenta directiva.

Articolul 17

Protectia impotriva tratamentului sau a consecintelor nefavorabile

Statele membre adopta masurile necesare pentru a proteja lucratorii, inclusiv lucratorii care sunt reprezentanti ai lucratorilor, impotriva oricarui tratament nefavorabil din partea angajatorului si impotriva oricaror consecinte nefavorabile care rezulta in urma unei plangeri inaintate angajatorului sau in urma oricarei proceduri initiate cu scopul de a asigura respectarea drepturilor prevazute in prezenta directiva.

Articolul 18

Protectia impotriva concedierii si sarcina probei

(1) Statele membre iau masurile necesare pentru a interzice concedierea lucratorilor sau luarea de masuri echivalente concedierii, precum si orice actiune pregatitoare pentru concedierea lucratorilor pe motiv ca acestia si-au exercitat drepturile prevazute in prezenta directiva.

(2) Lucratorii care considera ca au fost concediati sau ca au fost supusi unor masuri cu efect echivalent din motivul ca si-au exercitat drepturile prevazute in prezenta directiva pot solicita angajatorului sa prezinte motive bine intemeiate pentru concediere sau pentru masurile echivalente. Angajatorul prezinta aceste motive in scris.

(3) Statele membre iau masurile necesare pentru a se asigura ca, atunci cand lucratorii mentionati la alineatul (2) prezinta, in fata unei instante judecatoresti sau a unei alte autoritati sau organism competent, fapte pe baza carora se poate prezuma ca a avut loc o astfel de concediere sau masura echivalenta, sarcina de a dovedi ca respectiva concediere a fost intemeiata pe alte motive decat cele mentionate la alineatul (1) revine angajatorului.

(4) Alineatul (3) nu impiedica statele membre sa introduca norme privind probele mai favorabile lucratorilor.

(5) Statele membre nu au obligatia de a aplica alineatul (3) in cazul procedurilor in care investigarea faptelor in speta revine instantei sau altei autoritati sau organism competent.

(6) Alineatul (3) nu se aplica procedurilor penale, cu exceptia cazului in care statele membre prevad altfel.

Articolul 19

Sanctiuni

Statele membre adopta regimul sanctiunilor care se aplica in cazul nerespectarii dispozitiilor nationale adoptate in temeiul prezentei directive sau a dispozitiilor relevante aflate deja in vigoare care vizeaza drepturi incluse in domeniul de aplicare al prezentei directive. Sanctiunile trebuie sa fie efective, proportionate si cu efect de descurajare.

CAPITOLUL V

DISPOZITII FINALE

Articolul 20

Mentinerea nivelului de protectie si dispozitii mai favorabile

(1) Prezenta directiva nu constituie un motiv valabil pentru reducerea nivelului general de protectie acordat deja lucratorilor in statele membre.

(2) Prezenta directiva nu aduce atingere prerogativei statelor membre de a aplica sau de a adopta acte cu putere de lege sau acte administrative mai favorabile lucratorilor ori de a incuraja sau de a permite aplicarea unor contracte colective de munca care sunt mai favorabile lucratorilor.





Afişează DIRECTIVA (UE) 2019/1152 din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de munca in Uniunea Europeana pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Directiva 2019/1152    Codul muncii    flexibilizare relatii de munca    previzibilitate relatii de munca

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024!
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cand il preceda in mod direct repausul zilnic se adauga la repausul saptamanal
Sursa: MCP Cabinet avocati

Transportatorii rutieri nu pot transfera unor terte persoane responsabilitatea de a respecta perioadele de conducere si perioadele de repaus ale conducatorilor auto
Sursa: MCP Cabinet avocati

Concedierea Salariatilor. Modalitati de incetare a CIM si contestarea deciziei de concediere
Sursa: MCP Cabinet avocati

Interdictia suprapunerii programului de lucru in cazul salariatilor cu mai multe locuri de munca
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale
Sursa: MCP Cabinet avocati