(1) Persoanele fizice si juridice care raporteaza despre tranzactii suspecte potrivit legislatiei in domeniul spalarii banilor si/sau finantarii actelor de terorism au obligatia permanenta de a-si cunoaste clientela pentru a stabili daca aceasta se afla in posesia sau are sub control bunuri ce fac obiectul unor sanctiuni internationale sau care apartin ori se afla sub controlul unor persoane desemnate.
(2) Raportarile facute in temeiul alin. (1) se transmit de indata Ministerului Economiei si Finantelor - Agentia Nationala de Administrare Fiscala si autoritatilor si institutiilor publice prevazute la art. 17 alin. (1). Raportarile includ date privind persoanele, contractele si conturile implicate, precum si valoarea totala a bunurilor.
(3) Mecanismul si modelul de raportare sunt stabilite prin reglementari specifice ale autoritatilor si institutiilor publice prevazute la art. 17 alin. (1) si (2), urmand a fi adoptate in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
ARTICOLUL 19 Ordinul de blocare a fondurilor sau a resurselor economice
(1) Dupa efectuarea cercetarilor necesare, Ministerul Economiei si Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, dispune prin ordin al ministrului economiei si finantelor, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea instiintarii ori raportarii potrivit art. 7 sau 18, blocarea fondurilor sau resurselor economice care se afla in proprietatea, sunt detinute de sau se afla sub controlul persoanelor fizice ori juridice care au fost identificate ca fiind persoane sau entitati desemnate.
(2) Ordinul prevazut la alin. (1) se comunica de indata persoanelor fizice si juridice care au facut raportarea respectiva, conform art. 7 si 18, autoritatilor sau institutiilor publice prevazute la art. 17 alin. (1) cu atributii de supraveghere in cauza, autoritatilor publice competente pentru notarea blocarii, dupa caz, precum si persoanelor sau entitatilor vizate de ordin, daca este posibil.
(3) Ordinul prevazut la alin. (1) se comunica in toate cazurile Serviciului Roman de Informatii si Serviciului de Informatii Externe.
(4) Ministerul Economiei si Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, asigura publicarea ordinului prevazut la alin. (1) in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de 3 zile lucratoare de la data emiterii.
(5) Ordinul prevazut la alin. (1) poate fi contestat potrivit procedurii de contencios administrativ. Ministerul Economiei si Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, are obligatia de a analiza periodic masura dispusa prin ordinul prevazut la alin. (1) si de a o revoca din oficiu sau la cerere cand constata ca mentinerea acesteia nu se mai justifica. Decizia de respingere a cererii de revocare poate fi atacata potrivit procedurii de contencios administrativ.
ARTICOLUL 20 Obligatia de confidentialitate
(1) Informatiile detinute in legatura cu persoanele sau entitatile desemnate pot fi transmise numai in conditiile prevazute de lege.
(2) Obligatia de confidentialitate nu poate fi invocata in urmatoarele cazuri:
a) la cererea organelor de urmarire penala;
b) la cererea instantelor judecatoresti;
c) la cererea autoritatilor competente in domeniu conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta;
d) la cererea Organizatiei Natiunilor Unite, Uniunii Europene sau a altor organizatii internationale mentionate la art. 1 alin. (2) ori a altor state, daca acest lucru este necesar pentru punerea in aplicare a sanctiunilor internationale obligatorii pentru Romania potrivit prezentei ordonante de urgenta;
e) la cererea persoanelor interesate in aplicarea dreptului la despagubire, dar numai in conditii expres prevazute de lege;
f) la cererea serviciilor de informatii din Romania.
ARTICOLUL 21 Notarea blocarii resurselor economice
(1) In cazul blocarii bunurilor imobile, notarea in cartea funciara a masurii de indisponibilizare a acestora se efectueaza de Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara in raza caruia este situat imobilul, la solicitarea Ministerului Economiei si Finantelor, in baza ordinului emis conform art. 19 alin. (1).
(2) Solicitarea de notare a indisponibilizarii, transmisa conform alin. (1), trebuie sa contina numarul cadastral sau topografic si numarul de carte funciara, in cazul in care imobilul figureaza inscris in cartea funciara. In cazul in care imobilele nu sunt inscrise in cartea funciara, solicitarea de notare a indisponibilizarii imobilului va contine numarul de tarla, numarul de parcela si adresa postala, dupa caz.
(3) Pentru imobilele care nu au deschisa carte funciara, notarea masurii de indisponibilizare se face in vechile registre de publicitate imobiliara.
(4) Cererile de notare a indisponibilizarii bunurilor imobile, respectiv de radiere sunt scutite de plata tarifelor.
(5) In cazul blocarii bunurilor mobile, notarea indisponibilizarii se face la cererea Ministerului Economiei si Finantelor Agentia Nationala de Administrare Fiscala, adresata persoanelor juridice cu atributii de inregistrare sau evidenta a respectivelor bunuri .
ARTICOLUL 22 Autorizarea unor tranzactii pentru protejarea drepturilor tertilor
(1) Persoanele sau entitatile desemnate pot invoca masurile de blocare pentru a justifica neindeplinirea unei obligatii, numai daca au solicitat, potrivit art. 8, o autorizatie in acest sens, iar cererea le-a fost respinsa.
(2) Persoanele, altele decat cele prevazute la alin. (1), care au un drept asupra bunurilor in sensul prezentei ordonante de urgenta, precum si creditorii persoanelor si entitatilor desemnate pot solicita, potrivit procedurii prevazute la art. 8, o autorizatie pentru utilizarea bunurilor care fac obiectul sanctiunilor internationale in vederea stingerii obligatiei respective.
(3) Autoritatea competenta potrivit prezentei ordonante de urgenta va informa, in masura posibilului, persoana fizica sau juridica desemnata despre solicitarile de derogare facute de parti interesate de a avea acces la fondurile sau resursele economice blocate care ii apartin sau se afla in detinerea ori sub controlul sau.
(4) Autorizarea potrivit art. 8 nu constituie recunoasterea legala a titlului de creanta .
(5) Atunci cand analizeaza solicitari de tipul celor prevazute la alin. (1) si (2), autoritatea competenta potrivit prezentei ordonante de urgenta va tine seama de dovezile furnizate de creditor, precum si de persoana sau entitatea desemnata, cu privire la existenta unei obligatii de a returna bunurile in cauza, pentru a verifica daca exista riscul eludarii masurilor de blocare.
ARTICOLUL 23 Autorizarea unor tranzactii pentru valorificarea unor drepturi ale persoanelor si entitatilor desemnate
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti