Art. 6. - Stingerea creantelor bugetare rezultate din nereguli se realizeaza prin plata voluntara efectuata de catre persoanele prevazute la art. 5, prin deducerea din platile urmatoare pe care sunt indreptatite sa le primeasca persoanele prevazute la art. 5 alin. (1), prin executare silita ori prin alte modalitati prevazute de lege.
Art. 7. - (1) Recuperarea creantelor bugetare rezultate din nereguli, prin plata voluntara sau deducerea din platile urmatoare pe care sunt indreptatite sa le primeasca persoanele prevazute la art. 5 alin. (1), se efectueaza in conturile indicate in titlul de creanta, in moneda stabilita in contractul/acordul de finantare sau angajamentul legal.
(2) Recuperarea creantelor bugetare rezultate din nereguli, prin executare silita, se efectueaza in lei, conform Codului de procedura fiscala, in conturile indicate in titlul executoriu sau comunicate de autoritatile prevazute la art. 2 lit. e).
Art. 71. - (1) Pentru creantele bugetare rezultate din nereguli termenul de plata se stabileste in functie de data comunicarii titlului de creanta in conditiile Codului de procedura fiscala sau potrivit legii, dupa caz.
(2) Pentru neachitarea la termen a obligatiilor prevazute la art. 7 alin. (1) debitorul datoreaza dupa acest termen majorari de intarziere, conform prevederilor legale in materie de colectare a creantelor fiscale.
Art. 8. - Abrogat.
Art. 9. - (1) Abrogat.
(2) Procedura de recuperare a creantelor bugetare rezultate din nereguli nu influenteaza in niciun mod exercitarea actiunii penale in cazul in care neregulile constituie, potrivit legii penale, infractiuni .
Art. 10. - (1) Pentru creantele bugetare rezultate din nereguli, actul prevazut la art. 3 alin. (2) lit. a), comunicat debitorului, constituie titlu executoriu in conditiile Codului de procedura fiscala.
(2) Pentru creantele bugetare rezultate din nereguli asupra carora s-a pronuntat instanta judecatoreasca, executarea silita se efectueaza in temeiul hotararii judecatoresti care constituie titlu executoriu in conditiile prevazute de Codul de procedura civila.
(3) In cazul in care creantele bugetare rezultate din nereguli nu pot fi recuperate prin plata voluntara sau deducere, autoritatile competente in gestionarea fondurilor comunitare vor transmite titlurile executorii prevazute la alin. (1) si (2) organelor teritoriale subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si/sau organelor competente ale celorlalti creditori bugetari, care vor duce la indeplinire masurile asiguratorii si vor efectua procedura de executare silita pentru recuperarea sumelor platite necuvenit din fondurile comunitare si/sau fondurile de cofinantare pe care le administreaza, in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala.
(4) Sumele recuperate de organele competente stabilite potrivit alin. (3) se vireaza in lei in conturile indicate in titlul executoriu sau comunicate de autoritatile prevazute la art. 2 lit. e).
(5) Creantele bugetare stabilite in euro se inscriu in titlurile executorii prevazute la alin. (1) si (2) in lei, utilizandu-se cursul de referinta comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data emiterii titlului de creanta .
CAPITOLUL II1 Responsabilitatile si obligatiile autoritatilor competente cu constatarea creantelor bugetare rezultate din nereguli si ale altor autoritati cu competente de control al modului de gestionare a fondurilor comunitare
Art. 11. - (1) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare si a cofinantarii aferente au responsabilitatea de a lua masurile necesare pentru identificarea neregulilor si constatarea creantelor bugetare rezultate din nereguli, in cadrul domeniului lor de competenta, precum si pentru recuperarea sumelor reprezentand creante bugetare rezultate din nereguli.
(11) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare in cadrul fondurilor structurale si de coeziune pot delega activitatea de constatare organismelor intermediare, dar raman in continuare raspunzatoare atat pentru constatarea creantelor bugetare rezultate din nereguli, cat si pentru recuperarea acestora.
(2) In scopul identificarii neregulilor, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare si a cofinantarii aferente au obligatia verificarii sesizarilor provenite din interiorul si din exteriorul autoritatii, inclusiv a celor cuprinse in rapoartele de audit si in rapoartele de control ale institutiilor cu atributii de control al obtinerii, derularii si utilizarii fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente.
(21) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare au obligatia de a initia procedura de constatare a creantelor bugetare rezultate din nereguli in interval de 7 zile lucratoare de la primirea sesizarilor mentionate la alin. (2).
(22) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare au obligatia de a inscrie in Registrul debitorilor creantele bugetare rezultate din nereguli, in 3 zile lucratoare de la data emiterii titlului de creanta .
(3) Constatarea creantelor bugetare rezultate din nereguli se efectueaza de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare, prin compartimentele de specialitate organizate in acest scop in cadrul autoritatii sau in cadrul institutiei in structura careia functioneaza autoritatea .
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), la solicitarea autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor comunitare, constatarea creantelor bugetare rezultate din nereguli se efectueaza de compartimentele de specialitate din cadrul ministerului coordonator al autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor comunitare.
(5) Constatarea creantelor bugetare rezultate din nereguli se realizeaza de catre Serviciul Inspectia modului de constituire a creantelor bugetare rezultate din nereguli in utilizarea fondurilor europene din cadrul Inspectiei Generale Ministerul Economiei si Finantelor, la solicitarea expresa a autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor comunitare enumerate la art. 2 lit. e), in situatiile in care:
a) autoritatea cu competente in gestionarea fondurilor comunitare are calitatea de beneficiar, cu exceptia cazurilor in care aceste autoritati sunt entitati publice sau persoane juridice romane de interes strategic national, cum sunt cele din sectorul transporturi, caz in care constatarea creantelor bugetare se face de catre structurile de control din cadrul Ministerului Transporturilor;
b) persoanele din cadrul autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor comunitare, implicate in procesul de constatare a creantelor bugetare rezultate din nereguli, au un interes personal sau patrimonial ce ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate a atributiilor ce le revin potrivit legii;
c) sunt necesare actiuni de control complexe, cu implicatii interinstitutionale;
d) Comisia Europeana a stabilit debite ca urmare a unor nereguli in cadrul programelor PHARE anterioare Programului PHARE 1998;
e) Comisia Europeana a stabilit, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, debite ca urmare a unei nereguli in cadrul participarii Romaniei la programele comunitare;
f) in cazul descoperirii unor indicii privind posibile nereguli la nivelul Autoritatii de Certificare si Plata din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor.
(6) In urma desfasurarii activitatii de constatare, in limitele atributiilor ce le revin, toate autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare si Serviciul Inspectia modului de constituire a creantelor bugetare rezultate din nereguli in utilizarea fondurilor europene din cadrul Inspectiei Generale - Ministerul Economiei si Finantelor au obligatia sa sesizeze de indata Departamentul pentru Lupta Antifrauda - DLAF in cazul descoperirii unor indicii privind posibile fraude
(7) Drepturile si obligatiile autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor comunitare prevazute la art. 10 alin. (8)-(11) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2005 privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 411/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator Serviciului Inspectia modului de constituire a creantelor bugetare rezultate din nereguli in utilizarea fondurilor europene din cadrul Inspectiei Generale - Ministerul Economiei si Finantelor.
Art. 111. - (1) Autoritatea de Audit de pe langa Curtea de Conturi a Romaniei, prin structurile sale la nivel central si regional, este autoritatea nationala competenta sa efectueze audit extern, in conformitate cu legislatia Uniunii Europene si cu legislatia nationala, asupra modului de gestionare a fondurilor comunitare.
(2) In vederea evaluarii sistemelor de management si control privind modul de gestionare a fondurilor comunitare si pentru prevenirea si/sau identificarea unor nereguli asa cum sunt definite la art. 2, Autoritatea de Audit, prin structurile sale la nivel central si regional, efectueaza audit extern asupra programelor PHARE, ISPA si SAPARD, asupra programelor finantate din fonduri structurale si de coeziune, din fonduri externe nerambursabile aferente Instrumentului de Asistenta pentru Preaderare si Instrumentului European de Vecinatate si Parteneriat, Facilitatii Schengen, din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala si din Fondul european pentru pescuit .
(3) Constatarile Autoritatii de Audit, rezultate ca urmare a efectuarii misiunilor sale de audit, care pot constitui nereguli asa cum sunt ele definite la art. 2, sunt comunicate autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor comunitare, pentru a demara propriile proceduri in vederea emiterii titlului de creanta . Ca urmare a acestor sesizari, aceste autoritati vor aduce la cunostinta Autoritatii de Audit rezultatul misiunilor de control efectuate.
(4) Constatarile Autoritatii de Audit, rezultate ca urmare a efectuarii misiunilor sale de audit, in care sunt descoperite indicii de posibile fraude, sunt comunicate imediat Departamentului pentru Lupta Antifrauda - DLAF.
(5) Departamentul pentru Lupta Antifrauda - DLAF, in calitate de institutie de contact cu Oficiul European de Lupta Antifrauda - OLAF, asigura, sprijina sau coordoneaza, dupa caz, indeplinirea obligatiilor ce revin Romaniei privind protectia intereselor financiare ale Comunitatii Europene, in conformitate cu prevederile art. 280 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, avand atributia de control al obtinerii, derularii sau utilizarii fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente.
(6) Ministerul Finantelor Publice, prin directia de specialitate, are si rolul de coordonare metodologica la nivel national pentru desfasurarea activitatii de constatare a creantelor bugetare rezultate din nereguli.
(7) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare, precum si Serviciul Inspectia modului de constituire a creantelor bugetare rezultate din nereguli in utilizarea fondurilor europene din cadrul Inspectiei Generale - Ministerul Economiei si Finantelor au obligatia de a comunica, in termen de 30 de zile de la data primirii solicitarii Departamentului pentru Lupta Antifrauda - DLAF, masurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate prin actele de control ale departamentului, precum si actiunile intreprinse pentru recuperarea eventualelor prejudicii.
Art. 112. - (1) Dreptul de a stabili obligatia de plata se prescrie in termen de 5 ani de la data inchiderii programului daca normele comunitare nu prevad un termen mai mare.
(2) Intreruperea si suspendarea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiei de plata se realizeaza in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea si suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune potrivit dreptului comun.
(21) Intreruperea si suspendarea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiei de plata pentru care normele comunitare prevad un termen mai mare de 5 ani se realizeaza in cazurile si in conditiile stabilite de normele comunitare respective.
(3) Dreptul de a cere executarea silita a creantelor stabilite prin prezenta ordonanta se prescrie in termen de 5 ani de la data cand a luat nastere acest drept .
(4) Suspendarea si intreruperea termenului de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita sunt reglementate de Codul de procedura fiscala.
Art. 113. - (1) In cazul debitelor stabilite de Comisia Europeana si/sau de autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare, pentru care constatarea si/sau recuperarea creantelor bugetare rezultate din nereguli nu a putut fi efectuata si pentru care conturile fondurilor comunitare au fost reintregite la termenele impuse de Comisia Europeana sau de necesitatea continuarii finantarii programelor, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare pot propune reglementarea financiara de stingere a obligatiilor bugetare generate de reintregirea conturilor fondurilor comunitare si a celor generate de plata in mod necuvenit a sumelor de cofinantare aferenta.
(2) Pentru debitele stabilite de Comisia Europeana, specificate la art. 11 alin. (5) lit. d) si e), se imputerniceste Ministerul Finantelor Publice pentru recuperarea in conditiile legii sau, dupa caz, propunerea reglementarii financiare de stingere a obligatiilor bugetare generate de reintregirea conturilor fondurilor comunitare.
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti