din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1944 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Diverse Domenii juridice » Legea nr. 504/2002 (Actualizata), Legea audiovizualului

Legea nr. 504/2002 (Actualizata), Legea audiovizualului

  Publicat: 24 Mar 2009       65592 citiri        Secţiunea: Diverse Domenii juridice  


Legea nr. 504/2002 (Actualizata), Legea audiovizualului

Ultimele acte modificatoare:
- Legea nr. 364/2007 publicata in MOF nr. 898 din 28/12/2007
- Legea nr. 116/2008 publicata in MOF nr. 384 din 21/05/2008
- O.U.G. nr. 181/2008 publicata in MOF nr. 809 din 03/12/2008.

(termen CNA). Captarea si transmiterea simultana a serviciilor de programe sau a unor parti importante din asemenea servicii, prin orice mijloace tehnice, �n integralitatea lor si fara nici o modificare, difuzate de radiodifuzori si destinate receptionarii de catre public;
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
(termen CNA). Transmisia initiala prin fir sau prin unde radioelectrice, inclusiv prin satelit, �n forma codata sau necodata, a serviciilor de programe destinate publicului;
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
(lat. divulgare "a face cunoscut multimii"). Termen care desemneaza unele infractiuni care se comit prin destainuirea,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Puterile publice existente in stat.
(termen CNA). Transmisia initiala prin fir sau prin unde radioelectrice, inclusiv prin satelit, �n forma codata sau necodata, a serviciilor de programe destinate publicului;

(3) Operele prevazute la alin. (1) lit. a) si b) sunt opere realizate in cea mai mare parte cu contributia unor autori si personal, rezidenti in unul sau mai multe dintre statele respective, cu conditia ca acestea sa indeplineasca una dintre urmatoarele cerinte:

a) sunt realizate de catre unul ori mai multi producatori stabiliti in unul sau mai multe dintre statele respective;

b) productia acestor opere este supervizata si controlata efectiv de catre unul ori mai multi producatori stabiliti in unul sau mai multe dintre statele respective;

c) contributia coproducatorilor din aceste state la totalul costurilor de coproductie este preponderenta, iar coproductia nu este controlata de unul sau mai multi producatori stabiliti in afara statelor respective.

(4) Operele care nu sunt opere europene in sensul prevederilor alin. (1), dar care sunt realizate in cadrul unor tratate bilaterale de coproductie incheiate intre state membre si tari terte, sunt considerate ca fiind opere europene, cu conditia ca un procent majoritar din totalul costurilor de productie sa fie acoperit de catre coproducatorii din Comunitatea Europeana si ca productia sa nu fie controlata de unul sau mai multi producatori stabiliti in afara teritoriului statelor membre.

Art. 2. - (1) Dreptul de furnizare si dreptul de retransmisie a oricarui serviciu media audiovizual ale unui furnizor de servicii media audiovizuale care se afla sub jurisdictia Romaniei sunt recunoscute si garantate in conditiile prezentei legi.

(2) Se considera furnizor de servicii media audiovizuale aflat sub jurisdictia Romaniei:

a) orice furnizor de servicii media audiovizuale stabilit in Romania in conformitate cu prevederile alin. (3);

b) orice furnizor de servicii media audiovizuale care indeplineste conditiile prevazute la alin. (4).

(3) In intelesul prezentei legi, un furnizor de servicii media audiovizuale este considerat a fi stabilit in Romania daca indeplineste una dintre urmatoarele conditii:

a) furnizorul de servicii media audiovizuale are sediul principal in Romania, iar deciziile editoriale asupra serviciilor media audiovizuale sunt luate in Romania;

b) sediul principal al furnizorului de servicii media audiovizuale se afla in Romania si o parte majoritara a fortei de munca implicate in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreaza in Romania;

c) deciziile editoriale asupra serviciilor media audiovizuale se iau in Romania si o parte majoritara a fortei de munca implicate in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreaza in Romania;

d) daca personalul implicat in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreaza in Romania si intr-un alt stat membru al Uniunii Europene si, aplicand criteriile prevazute la lit. b) si c), nu se poate stabili daca cea mai mare parte a personalului implicat in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreaza in Romania sau in acel stat membru al Uniunii Europene, furnizorul de servicii media audiovizuale este considerat ca avand sediul in Romania daca sediul sau principal este in Romania;

e) daca cea mai mare parte a personalului implicat in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale nu lucreaza nici in Romania si nici intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, furnizorul de servicii media audiovizuale va fi considerat ca avand sediul in Romania daca si-a inceput pentru prima oara activitatea in Romania si mentine in prezent o legatura stabila si efectiva cu economia Romaniei.

(4) Furnizorii de servicii media audiovizuale carora nu li se aplica niciunul dintre criteriile prevazute la alin. (3) sunt considerati a fi in jurisdictia Romaniei daca se afla in una dintre situatiile urmatoare:

a) utilizeaza o statie de emisie de la sol spre o capacitate de satelit apartinand Romaniei;

b) desi nu utilizeaza o statie de emisie de la sol spre o capacitate satelitara apartinand Romaniei, utilizeaza o capacitate de satelit apartinand Romaniei.

(5) Daca in stabilirea jurisdictiei aplicabile criteriile prevazute la alin. (3) si (4) nu sunt relevante, atunci radiodifuzorul va fi considerat in afara jurisdictiei Romaniei.

Art. 3. - (1) Prin difuzarea si retransmisia serviciilor de programe se realizeaza si se asigura pluralismul politic si social, diversitatea culturala, lingvistica si religioasa, informarea, educarea si divertismentul publicului, cu respectarea libertatilor si a drepturilor fundamentale ale omului.

(2) Toti furnizorii de servicii media audiovizuale au obligatia sa asigure informarea obiectiva a publicului prin prezentarea corecta a faptelor si evenimentelor si sa favorizeze libera formare a opiniilor.

(3) Raspunderea pentru continutul serviciilor de programe difuzate, inclusiv al comunicarilor comerciale audiovizuale, revine, in conditiile legii, furnizorului de servicii media audiovizuale, realizatorului sau autorului, dupa caz.

Art. 4. - Prezenta lege recunoaste si garanteaza dreptul oricarei persoane de a receptiona liber serviciile media audiovizuale oferite publicului de catre furnizorii de servicii media audiovizuale aflati sub jurisdictia Romaniei si a statelor membre ale Uniunii Europene.

Art. 5. - (1) Libertatea de furnizare pe teritoriul Romaniei a serviciilor media audiovizuale ale furnizorilor de servicii media audiovizuale aflati sub jurisdictia statelor membre ale Uniunii Europene este recunoscuta si garantata prin prezenta lege.

(2) Optiunea oricarei persoane cu privire la programele si serviciile oferite de furnizorii de servicii media audiovizuale sau de distribuitorii de servicii este secreta si nu poate fi comunicata unui tert decat cu acordul persoanei respective.

Art. 6. - (1) Cenzura de orice fel asupra comunicarii audiovizuale este interzisa.

(2) Independenta editoriala a furnizorilor de servicii media audiovizuale este recunoscuta si garantata de prezenta lege.

(3) Sunt interzise ingerinte de orice fel in continutul, forma sau modalitatile de prezentare a elementelor serviciilor media audiovizuale, din partea autoritatilor publice sau a oricaror persoane fizice sau juridice, romane ori straine.

(4) Nu constituie ingerinte deciziile si instructiunile avand caracter normativ, emise de Consiliul National al Audiovizualului in aplicarea prezentei legi si cu respectarea dispozitiilor legale, precum si a normelor privind drepturile omului, prevazute in conventiile si tratatele ratificate de Romania.

(5) Nu constituie ingerinte prevederile cuprinse in codurile de conduita profesionala pe care jurnalistii si furnizorii de servicii media audiovizuale le adopta si pe care le aplica in cadrul mecanismelor si structurilor de autoreglementare a activitatii lor, daca nu contravin dispozitiilor legale in vigoare.

Art. 7. - (1) Caracterul confidential al surselor de informare utilizate in conceperea sau elaborarea de stiri, de emisiuni sau de alte elemente ale serviciilor de programe este garantat de prezenta lege.

(2) Orice jurnalist sau realizator de programe este liber sa nu dezvaluie date de natura sa identifice sursa informatiilor obtinute in legatura directa cu activitatea sa profesionala.

(3) Se considera date de natura sa identifice o sursa urmatoarele:

a) numele si datele personale, precum si vocea sau imaginea unei surse;

b) circumstantele concrete ale obtinerii informatiilor de catre jurnalist;

c) partea nepublicata a informatiei furnizate de sursa jurnalistului;

d) datele cu caracter personal ale jurnalistului sau radiodifuzorului, legate de activitatea pentru obtinerea informatiilor difuzate.

(4) Confidentialitatea surselor de informare obliga, in schimb, la asumarea raspunderii pentru corectitudinea informatiilor furnizate.

(5) Persoanele care, prin efectul relatiilor lor profesionale cu jurnalistii, iau cunostinta de informatii de natura sa identifice o sursa prin colectarea, tratarea editoriala sau publicarea acestor informatii, beneficiaza de aceeasi protectie ca jurnalistii.

(6) Dezvaluirea unei surse de informare poate fi dispusa de instantele judecatoresti numai daca aceasta este necesara pentru apararea sigurantei nationale sau a ordinii publice, precum si in masura in care aceasta dezvaluire este necesara pentru solutionarea cauzei aflate in fata instantei judecatoresti, atunci cand:

a) nu exista sau au fost epuizate masuri alternative la divulgare cu efect similar;

b) interesul legitim al divulgarii depaseste interesul legitim al nedivulgarii.

Art. 8. - (1) Autoritatile publice abilitate asigura, la cerere:

a) protectia jurnalistilor in cazul in care acestia sunt supusi unor presiuni sau amenintari de natura sa impiedice ori sa restranga in mod efectiv libera exercitare a profesiei lor;

b) protectia sediilor si a localurilor radiodifuzorilor, in cazul in care acestea sunt supuse unor amenintari de natura sa impiedice sau sa afecteze libera desfasurare a activitatii lor.

(2) Protectia jurnalistilor si a sediilor sau a localurilor radiodifuzorilor, in conditiile alin. (1), nu trebuie sa devina pretext pentru a impiedica sau a restrange libera exercitare a profesiunii ori a activitatii acestora.

Art. 9. - Desfasurarea de perchezitii in sediile sau localurile radiodifuzorilor nu trebuie sa prejudicieze libera exprimare a jurnalistilor si nici nu poate suspenda difuzarea programelor.

CAPITOLUL II
Consiliul National al Audiovizualului





Afişează Legea nr. 504/2002 (Actualizata), Legea audiovizualului pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice