din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1629 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » Legea 93/2009, privind institutiile financiare nebancare

Legea 93/2009, privind institutiile financiare nebancare

  Publicat: 23 Apr 2009       58707 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 93/2009, privind institutiile financiare nebancare

Publicata in Monitorul Oficial nr. 259 din 21/04/2009

Sau comiterea unei infractiuni, expresie folosita de legea penala, in t. VIII, art. 144, C. pen., partea generala, prin care se intelege savarsirea oricareia dintre faptele pe care legea le pedepseste
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Denumire data monedei unice europene.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
NATURA 2000 (Obiectiv de tip NATURA 2000)
Actiuni emise de societatile comerciale de capitaluri la care numele titularului este mentionat atat in titlu, cat si in registrul societatii.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
A fost promulgat la 11.09.1865
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,

b) persoanele care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 6 alin. (2) din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

c) persoanele condamnate in ultimii 5 ani pentru savarsirea unei infractiuni prevazute de prezenta lege.

CAPITOLUL II
Cerinte si registre

SECTIUNEA 1
Cerinte generale

Art. 17. -

(1) Prezenta sectiune este aplicabila institutiilor financiare nebancare ce fac obiectul inscrierii in Registrul general.

(2) Institutiile financiare nebancare trebuie sa indeplineasca cerintele generale prevazute in prezenta sectiune si in reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea prezentei legi.

Art. 18. -

(1) Capitalul social minim al institutiilor financiare nebancare nu poate fi mai mic decat echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro, respectiv 3.000.000 euro in cazul institutiilor financiare nebancare care acorda credite ipotecare.

(2) Banca Nationala a Romaniei poate stabili prin reglementari niveluri ale capitalului social minim superioare celui prevazut la alin. (1), diferentiate in functie de tipul de activitate a institutiei financiare nebancare.

(3) Capitalul social al institutiilor financiare nebancare trebuie varsat integral la momentul subscrierii, inclusiv in cazul majorarii acestuia. Capitalul social se constituie si se majoreaza prin aporturi in numerar, nefiind permise aporturile in natura .

(4) Actiunile emise de institutiile financiare nebancare nu pot fi decat actiuni nominative.

Art. 19. - Institutiile financiare nebancare au obligatia de a furniza Bancii Nationale a Romaniei informatii referitoare la actionarii semnificativi si la structura grupurilor din care fac parte acestia, in conformitate cu reglementarile emise in aplicarea prezentei legi.

Art. 20. - Conducatorii institutiilor financiare nebancare trebuie sa aiba reputatie si experienta adecvate pentru exercitarea responsabilitatilor incredintate, conform criteriilor stabilite de Banca Nationala a Romaniei.

Art. 21. -

(1) Institutiile financiare nebancare vor elabora, cu respectarea legislatiei aplicabile, norme interne pentru realizarea activitatilor de creditare, in conformitate cu regulile unei practici prudente si sanatoase.

(2) In cadrul normelor interne de creditare, institutiile financiare nebancare vor stabili reguli care sa se refere cel putin la bonitatea beneficiarului, la criteriile si la conditiile acordarii creditului.

Art. 22. -

(1) Institutiile financiare nebancare vor organiza si vor conduce contabilitatea, in conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si cu reglementarile specifice elaborate de Banca Nationala a Romaniei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.

(2) Situatiile financiare anuale ale institutiilor financiare nebancare se auditeaza in conformitate cu prevederile art. 55.

Art. 23. -

(1) Institutiile financiare nebancare constituie, regularizeaza si utilizeaza provizioane specifice de risc de credit, potrivit reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei.

(2) Provizioanele astfel constituite sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 24. - Institutiile financiare nebancare raporteaza Bancii Nationale a Romaniei structura portofoliului de credite si orice informatie solicitata de banca centrala in scop statistic si de analiza, in conformitate cu reglementarile acesteia.

SECTIUNEA a 2-a
Notificarea

Art. 25. -

(1) Infiintarea institutiilor financiare nebancare ce fac obiectul inscrierii in Registrul general se notifica Bancii Nationale a Romaniei, in termen de 30 de zile de la data inmatricularii in registrul comertului.

(2) Institutiile financiare nebancare pot desfasura activitate de creditare numai dupa inscrierea in Registrul general.

Art. 26. -

(1) Procedura si conditiile de notificare sunt stabilite prin reglementari ale Bancii Nationale a Romaniei.

(2) Institutiile financiare nebancare sunt obligate sa comunice modificarile cu privire la datele si informatiile cuprinse in documentatia depusa initial, potrivit reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei.

SECTIUNEA a 3-a
Registrul general

Art. 27. -

(1) Institutiile financiare nebancare sunt inscrise in Registrul general daca, in urma notificarii efectuate, fac dovada respectarii cerintelor legale aplicabile.

(2) Banca Nationala a Romaniei transmite institutiilor financiare nebancare documentul ce atesta inscrierea in Registrul general, in termen de 30 de zile de la data la care documentatia depusa este completa si corespunzatoare.

(3) Neindeplinirea cerintelor legale aplicabile atrage respingerea cererii de inscriere a entitatii in Registrul general si, implicit, neacordarea permisiunii de a desfasura activitate de creditare.

Art. 28. -

(1) Radierea din Registrul general se poate realiza in urmatoarele situatii:

a) la solicitarea institutiei financiare nebancare;





Afişează Legea 93/2009, privind institutiile financiare nebancare pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice