din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2216 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » Legea 93/2009, privind institutiile financiare nebancare

Legea 93/2009, privind institutiile financiare nebancare

  Publicat: 23 Apr 2009       58706 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 93/2009, privind institutiile financiare nebancare

Publicata in Monitorul Oficial nr. 259 din 21/04/2009

Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Cauza de impiedicare a punerii in miscare sau exercitarea actiunii penale,
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Persoana fizica sau juridica imputernicita de adunarea generala a unei societati comerciale care, in limita atributiilor si functiilor acordate, exercita vointa societatii.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Forma a vinovatiei , reglementata in cap. I , t. II, art. 19, C. pen., partea generala.Legea arata ca fapta este savarsita cu intentie cand infractorul:
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Data la care o obligatie devine exigibila si la care trebuie sa se plateasca o anumita suma, sa se presteze un serviciu,
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Data la care o obligatie devine exigibila si la care trebuie sa se plateasca o anumita suma, sa se presteze un serviciu,
Data la care o obligatie devine exigibila si la care trebuie sa se plateasca o anumita suma, sa se presteze un serviciu,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Data la care o obligatie devine exigibila si la care trebuie sa se plateasca o anumita suma, sa se presteze un serviciu,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.

d) suspendarea temporara ori limitarea desfasurarii uneia sau mai multor activitati;

e) radierea din registrul in care este inscrisa institutia financiara nebancara si, implicit, interzicerea desfasurarii activitatii de creditare.

(3) Amenzile incasate in aplicarea prevederilor alin. (2) lit. b) si c) se fac venit la bugetul de stat .

(4) Aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (2) se prescrie in termen de un an de la data constatarii faptei, dar nu mai mult de 3 ani de la data savarsirii faptei .

(5) Aplicarea sanctiunilor nu inlatura raspunderea materiala, civila, administrativa sau penala, dupa caz.

(6) Actele de aplicare a masurilor si sanctiunilor prevazute in prezentul capitol se emit de catre guvernatorul sau viceguvernatorii Bancii Nationale a Romaniei, cu exceptia sanctiunii prevazute la alin. (2) lit. e), a carei aplicare este de competenta Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei.

Art. 60. - Caile de contestare a actelor emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea prevederilor prezentei legi sunt cele prevazute in cap. IX "Cai de contestare" al titlului III al partii I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAPITOLUL VIII
Infractiuni

Art. 61. -

(1) Desfasurarea activitatii de creditare cu titlu profesional, cu incalcarea prevederilor art. 2 alin. (2), de catre o persoana, pe cont propriu sau pe contul unei entitati care nu este institutie financiara nebancara inscrisa in registrele Bancii Nationale a Romaniei, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda de la 1.000 lei la 15.000 lei.

(2) Incalcarea prevederilor art. 2 alin. (3) constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda de la 1.000 lei la 15.000 lei.

(3) Faptele prevazute la alin. (1) si (2), daca sunt savarsite de catre o persoana juridica, se pedepsesc cu amenda de la 5.000 lei la 20.000 lei.

Art. 62. -

(1) Utilizarea de catre o persoana a unei denumiri specifice unei institutii financiare nebancare, cu incalcarea dispozitiilor art. 7 alin. (2), constituie infractiune si se pedepseste cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei.

(2) Fapta prevazuta la alin. (1), daca este savarsita de catre o persoana juridica, se pedepseste cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Art. 63. - Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an fapta unui administrator sau, dupa caz, membru al consiliului de supraveghere, conducator ori angajat al unei institutii financiare nebancare care, cu rea-credinta, incalca dispozitiile art. 45 alin. (1) sau impiedica cu intentie exercitarea competentelor de monitorizare si supraveghere ale Bancii Nationale a Romaniei.

CAPITOLUL IX
Dispozitii tranzitorii

Art. 64. -

(1) Prezentul capitol se aplica entitatilor care, la data de 3 februarie 2006, desfasurau activitate de creditare in intelesul prevederilor art. 14 alin. (1).

(2) In cazul persoanelor juridice fara scop patrimonial - entitati constituite in baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in baza unor legi speciale, care desfasurau activitate de creditare din fonduri publice ori puse la dispozitie in baza unor acorduri interguvernamentale, data de referinta prevazuta la alin. (1) este 8 iulie 2006.

Art. 65. -

(1) Contractele prin care se deruleaza activitati de creditare in intelesul prevederilor art. 14 alin. (1), incheiate pana la data de 3 februarie 2006 de entitatile care nu au urmat procedura de notificare potrivit dispozitiilor legale aplicabile, isi pastreaza valabilitatea pana la scadenta si nu pot fi modificate decat in sensul prelungirii termenului de rambursare a creditului.

(2) In cazul in care entitatea prevazuta la alin. (1) este persoana juridica fara scop patrimonial prevazuta la art. 64, termenul prevazut la alin. (1) referitor la incheierea contractelor este prelungit pana la data de 8 iulie 2006.

(3) Contractele prin care se deruleaza activitati de creditare in intelesul prevederilor art. 14 alin. (1), incheiate anterior datei la care le-a fost adusa la cunostinta respingerea cererii de catre entitatile care au intreprins demersurile legale pentru inscrierea in registre, dar a caror cerere a fost respinsa, isi pastreaza valabilitatea pana la scadenta si nu pot fi modificate decat in sensul prelungirii termenului de rambursare a creditului.

Art. 66. - Imprumuturile obtinute pana la data de 3 februarie 2006 de entitatile prevazute la art. 64 alin. (1) prin emiterea de obligatiuni se pot derula pana la scadenta acestora.

Art. 67. - Contractele incheiate de institutiile financiare nebancare pana la data de 8 iulie 2006, prin care se deruleaza alte operatiuni decat cele permise potrivit prezentei legi, isi pastreaza valabilitatea pana la scadenta, dar nu mai pot fi prelungite.

Art. 68. -

(1) Institutiile financiare nebancare ce fac obiectul inscrierii in Registrul general si care la momentul inscrierii in acest registru indeplinesc si criteriile de inscriere in Registrul special potrivit reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei se inscriu concomitent si in Registrul special. Dovada indeplinirii cerintelor speciale prevazute la sectiunea a 4-a a cap. II se face in termen de maximum 6 luni de la data inscrierii in registre.

(2) Banca Nationala a Romaniei poate decide asupra prelungirii termenului prevazut la alin. (1) cu cel mult 6 luni, in cazul unor cereri intemeiate.

Art. 69. - Banca Nationala a Romaniei stabileste modul de solutionare a cererilor pentru inscrierea in Registrul de evidenta a caselor de ajutor reciproc care, din motive intemeiate, nu se regasesc in una dintre listele intocmite de Banca Nationala a Romaniei, in baza art. 62 din Ordonanta Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 266/2006, si intentioneaza sa continue desfasurarea activitatii de creditare.

CAPITOLUL X
Dispozitii finale

Art. 70. - Inscrierea in registre a institutiilor financiare nebancare prevazute la art. 1 alin. (3) se realizeaza dupa derularea procedurii prevazute la art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 71. -

(1) Institutiile financiare nebancare carora nu le mai este permisa desfasurarea uneia sau mai multor activitati de creditare in intelesul prevederilor art. 14 pot continua derularea pana la scadenta a contractelor aferente acestor activitati, fara a le modifica altfel decat in sensul prelungirii termenului de rambursare.

(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile in mod corespunzator si entitatilor care au fost radiate din Registrul de evidenta sau din Registrul general.

Art. 72. -

(1) Institutiile financiare nebancare pot constitui asociatii profesionale care sa le reprezinte interesele colective, inclusiv fata de autoritatile publice, sa analizeze problemele de interes comun, sa promoveze cooperarea si sa informeze membrii asociatiilor si publicul. Asociatiile profesionale pot colabora cu Banca Nationala a Romaniei.

(2) Separat sau in cadrul asociatiei profesionale, institutiile financiare nebancare pot sa isi organizeze un corp propriu de executori, a carui activitate va fi strict legata de punerea in executare a titlurilor executorii apartinand acestora. Statutul acestui corp de executori se aproba prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.

Art. 73. -

(1) Banca Nationala a Romaniei va elabora reglementari in aplicarea prezentei legi, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia, care vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in baza Ordonantei Guvernului nr. 28/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 266/2006, se aplica in continuare, pana la abrogarea lor expresa.

(2) In scopul unei aplicari unitare a dispozitiilor prezentei legi si a reglementarilor emise in baza acesteia, Banca Nationala a Romaniei poate emite instructiuni si precizari, care se publica pe pagina proprie de internet a Bancii Nationale a Romaniei.





Afişează Legea 93/2009, privind institutiile financiare nebancare pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice