din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2274 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Fiscala » OUG nr. 46/2009, privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale

OUG nr. 46/2009, privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale

  Publicat: 27 May 2009       21751 citiri        Secţiunea: Legislatie Fiscala  


OUG nr. 46/2009, privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 347 din 25/05/2009

Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Inscris intocmit de organul competent si in conditiile prevazute de lege, in baza caruia se poate efectua executarea silita.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Confirmare intr-o anumita functie
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Confirmare intr-o anumita functie
Confirmare intr-o anumita functie
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Confirmare intr-o anumita functie
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Operatiune prin care o suma ce trebuie platita de catre un debitor creditorului
Este un mijloc legal sau conventional de asigurare a executarii obligatiilor;
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Operatiune prin care o suma ce trebuie platita de catre un debitor creditorului
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act adoptat de organele de stat,

(1) Pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei inregistrarii hotararii de dizolvare a contribuabilului la registrul comertului, incepand cu aceasta data nu se mai datoreaza si nu se calculeaza majorari de intarziere.

(2) In cazul in care prin hotarare judecatoreasca irevocabila a fost desfiintat actul care a stat la baza inregistrarii dizolvarii, se calculeaza majorari de intarziere intre data inregistrarii la registrul comertului a actelor de dizolvare si data ramanerii irevocabile a hotararii de desfiintare."

11. La articolul 164, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu urmatorul cuprins:

"(41) Suma reprezentand diferenta de pret si/sau cheltuielile prevazute la alin. (1) si (4) se stabilesc de organul de executare, prin proces-verbal, care constituie titlu executoriu potrivit prezentului cod. Contestarea procesului-verbal se face potrivit procedurii prevazute la titlul IX."

12. La articolul 176, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(6) Creantele fiscale datorate de debitori, persoane juridice, radiati din registrele in care au fost inregistrati potrivit legii se scad din evidenta analitica pe platitor dupa radiere, indiferent daca s-a atras sau nu raspunderea altor persoane pentru plata obligatiilor fiscale, in conditiile legii."

13. La articolul 219, litera b1) a alineatului (1) si litera h) a alineatului (2) se abroga.

14. La articolul 221, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(2) Sanctiunile contraventionale prevazute la art. 219-220 se aplica, dupa caz, persoanelor fizice sau persoanelor juridice. In cazul asocierilor si al altor entitati fara personalitate juridica, sanctiunile se aplica reprezentantilor acestora."

15. La articolul 228, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:

"(21) Pentru aplicarea Codului de procedura fiscala, presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala poate emite ordine."

CAPITOLUL II
Repunerea in termen a inlesnirilor la plata
care si-au pierdut valabilitatea ca urmare a efectelor
crizei economice

Art. II. - (1) Debitorii care au beneficiat de inlesniri la plata obligatiilor fiscale restante acordate in baza reglementarilor legale in materie beneficiaza de mentinerea inlesnirilor pentru sumele ramase de plata, cu toate efectele prevazute de lege, in situatia in care sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:

a) pana in data de 30 septembrie 2008 au respectat termenele de plata si conditiile de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata acordate in baza prevederilor legale in materie;

b) depun la organul fiscal competent in a carui administrare fiscala se afla, conform legii, pana cel tarziu 30 iunie 2009 inclusiv, o cerere prin care solicita mentinerea efectelor inlesnirilor la plata, precum si o cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscala pentru persoane juridice. In certificatele de atestare fiscala pentru persoane juridice, organele fiscale emitente vor mentiona distinct atat sumele ramase de plata din esalonarile la plata acordate in baza reglementarilor legale in materie, cat si celelalte obligatii fiscale care nu au facut obiectul acestor inlesniri la plata, in cadrul bugetului pentru care a fost aprobata inlesnirea, cu exceptia celor prevazute la alin. (9);

c) pana la data de 31 iulie 2009 inclusiv fac dovada stingerii, prin orice modalitate prevazuta de lege, a sumelor restante cuprinse in rate si neachitate pana la aceasta data, precum si a altor obligatii fiscale decat cele care au facut obiectul inlesnirilor la plata in cadrul bugetului pentru care a fost aprobata inlesnirea la plata, cu termene de plata pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala mentionate in acesta;

d) fac dovada constituirii garantiei prevazute la alin. (7), dupa caz;

e) acordarea initiala a inlesnirilor la plata s-a realizat cu respectarea legislatiei in domeniul ajutorului de stat .

(2) Pentru sumele restante si care urmeaza sa fie platite pana la data de 31 iulie 2009, se datoreaza majorari de intarziere in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare. Acestea se comunica de catre organul fiscal competent pana la data de 1 august 2009 si se achita nu mai tarziu de data de 1 noiembrie 2009.

(3) Obligatiile fiscale principale si accesorii constatate de catre organele de inspectie fiscala competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ulterior emiterii certificatului de atestare fiscala se achita in cel mult 90 de zile de la termenul scadent, dar nu mai tarziu de data de 25 decembrie a fiecarui an fiscal.

(4) Pentru debitorii care depun cererea prevazuta la alin. (1), masurile de executare silita se suspenda in perioada cuprinsa intre data depunerii si data solutionarii cererii debitorului.

(5) Organul fiscal de administrare competent, conform legii, va solutiona cererea de mentinere a valabilitatii inlesnirii la plata prevazuta la alin. (1) in termen de 45 de zile de la data inregistrarii acesteia. In situatia in care este necesara completarea documentatiei in vederea punerii in aplicare a prezentului articol, termenul de 45 de zile se calculeaza de la data depunerii intregii documentatii.

(6) Organul fiscal de administrare competent conform legii va comunica:

a) graficele de esalonare refacute pentru sumele ramase de plata, fara a se depasi termenul de finalizare a inlesnirii la plata aprobata initial;

b) cuantumul sumelor scutite la plata ca urmare a producerii efectelor inlesnirilor la plata acordate initial.

(7) In cazul in care garantia constituita la inceputul acordarii inlesnirii la plata s-a utilizat pentru stingerea creantelor fiscale, debitorul are obligatia constituirii unei noi garantii pentru sumele ramase de plata, pana la urmatorul termen de plata din noul grafic de esalonare. Garantiile pot fi constituite prin consemnarea de mijloace banesti la o unitate a Trezoreriei Statului in a carei raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului sau sub forma unei scrisori de garantie bancara.

(8) Beneficiaza de toate efectele juridice ale inlesnirilor la plata debitorii care achita anticipat ratele din graficul de esalonare, dar nu au indeplinit celelalte conditii de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata, fara a mai fi necesara constituirea garantiei prevazute la alin. (7), cu exceptia debitorilor pentru care contractul de vanzare-cumparare de actiuni a fost desfiintat din vina cumparatorului.

(9) Debitorii care se incadreaza in prevederile alin. (1) nu datoreaza obligatii fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale care au facut obiectul scutirilor la plata, de la data nerespectarii conditiilor legale de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata si pana la data solutionarii cererii, cu exceptia celor deja stinse de catre debitori, care nu se restituie si nu se compenseaza.

(10) In cazul in care se constata ca de la data nerespectarii conditiilor de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata pana la data solutionarii cererii s-au incasat sume reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat, inclusiv obligatii fiscale accesorii aferente, prin plata, compensare, executare silita si alte modalitati prevazute de reglementarile legale in materie si care sunt cuprinse in suma care face obiectul esalonarii la plata, debitorii vor achita ratele esalonate pana la concurenta sumelor ramase de plata, iar in cazul in care sunt cuprinse in suma care face obiectul scutirii la plata, acestea nu se restituie si nu se compenseaza.

(11) Prevederile alin. (1)-(10) se aplica in mod corespunzator si pentru debitorii care au beneficiat de inlesniri la plata obligatiilor reprezentand creante proprii ale institutiilor publice implicate in procesul de privatizare, precum si creantele fiscale sau de alta natura preluate in vederea recuperarii de catre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului.

(12) In cazul institutiilor publice implicate in procesul de privatizare care au acordat inlesniri la plata obligatiilor restante din cele prevazute la alin. (11), sumele de plata vor fi stabilite prin notificare a institutiei publice.

CAPITOLUL III
Masuri pentru diminuarea evaziunii fiscale

Art. III. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Garzii Financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr. 712 din 13 octombrie 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 1, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

"Art. 1. - (1) Garda Financiara se organizeaza ca institutie publica de control, cu personalitate juridica, in subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala din cadrul Ministerului Finantelor Publice, finantata de la bugetul de stat .

.....................................................................................................................

(3) Garda Financiara exercita controlul operativ si inopinat privind prevenirea, descoperirea si combaterea oricaror acte si fapte care au ca efect frauda si evaziunea fiscala, precum si alte fapte date prin lege in competenta sa."

2. La articolul 3, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

"(3) Garda Financiara este condusa de un comisar general, inalt functionar public, numit in conditiile legii. Structura organizatorica a Garzii Financiare, numarul de posturi, normele generale si speciale de dotare, insemnele distinctive si modelele de uniforma se stabilesc prin hotarare a Guvernului.

(4) Regulamentul de organizare si functionare a Garzii Financiare stabileste relatiile de coordonare, colaborare si raspundere pentru toate structurile Garzii Financiare, competentele si atributiile personalului care ocupa functii publice de conducere si de executie, precum si ale personalului contractual. Regulamentul de organizare si functionare se aproba de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la propunerea comisarului general."

3. La articolul 4, alineatul (11) se modifica si va avea urmatorul cuprins:





Afişează OUG nr. 46/2009, privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice