Banca Nationala a Romaniei Avand in vedere prevederile art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei si ale art. 405 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, in temeiul art. II alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 39/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin si al art. 48 din Legea nr. 312/2004, Banca Nationala a Romaniei emite prezenta norma. Art. I Norma Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/2008 pentru modificarea si completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/1994 privind comertul facut de institutiile de credit cu cambii si bilete la ordin, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 512 din 8 iulie 2008, cu modificarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza: 1. La articolul I punctul 34, la punctul 2642 se introduc trei noi alineate cu urmatorul cuprins: "Institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligatia ca la receptionarea cambiilor sa stabileasca starea instrumentelor, in raport cu cerintele specifice aplicarii procedurii de trunchiere. In situatia in care la receptionarea cambiilor se constata ca acestea prezinta motive pentru a fi refuzate tehnic in procedura de prelucrare electronica, respectiv alterari, indoituri, pete sau alte asemenea elemente care pot afecta vizibilitatea mentiunilor aflate pe aceste instrumente, institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor trebuie sa consemneze starea instrumentelor pe baza unui document semnat de catre acestea si clientii beneficiari ai sumelor inscrise pe respectivele cambii si sa informeze clientii cu privire la modalitatile alternative de procesare si costurile aferente acestora, precum si cu privire la eventuala pierdere a dreptului de protest si de regres, in cazul in care acestia aleg o modalitate alternativa de procesare. In situatia in care data receptionarii cambiei este foarte apropiata de data-limita de prezentare la plata si, astfel, prin parcurgerea circuitului de compensare/decontare s-ar depasi termenul in care beneficiarul ar putea sa dreseze protestul si regresul ca urmare a unui eventual refuz la plata din partea platitorului, la momentul receptionarii instrumentului institutia de credit a beneficiarului trebuie sa obtina acceptul clientului beneficiar privind transmiterea spre plata a respectivului instrument ." 2. La articolul I punctul 34, la punctul 2649 se introduce un nou alineat cu urmatorul cuprins: "In cazul cambiilor receptionate care indeplinesc conditiile specifice aplicarii procedurii de trunchiere, institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligatia sa aplice trunchierea instrumentelor respective, institutiile de credit platitoare fiind singurele in masura sa refuze plata cambiilor exclusiv din motivele tehnice prevazute la pct. 2642 alin. 3, refuzul trebuind sa fie confirmat de operatorul sistemului electronic de plati." 3. La articolul IV, dupa punctul 2 se introduc patru noi puncte, punctele 21-24, cu urmatorul cuprins: "21. Institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligatia sa transmita spre plata cambiile si biletele la ordin la vedere receptionate de la clientii lor, pana cel tarziu in ziua bancara urmatoare datei receptionarii respectivelor instrumente . In cazul prezentarii la plata prin trunchiere a cambiilor si biletelor la ordin, in vederea respectarii prevederilor art. 41 din Legea nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, cu modificarile si completarile ulterioare, institutiile de credit care receptioneaza cambii si bilete la ordin cu scadenta la termen fix, la un anumit termen de la data emiterii sau la un anumit termen de la vedere vor urmari ca ziua scadentei sa fie anterioara datei compensarii. 22. Institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor sumelor inscrise pe cambii si bilete la ordin au obligatia sa crediteze conturile clientilor lor cu sumele incasate in aceeasi zi bancara in care le-au fost creditate conturile sau, in cazul in care cambiile si biletele la ordin au fost refuzate la plata, sa comunice in acelasi termen clientilor lor acest fapt, inclusiv motivele de refuz. 23. Pana la inchiderea casei de compensare pe suport hartie, situata in municipiul Bucuresti, operatorul tehnic al casei de compensare pe suport hartie si al casei de compensare automata are obligatia sa raporteze saptamanal Bancii Nationale a Romaniei - Directia reglementare si autorizare, in termen de doua zile lucratoare de la incheierea saptamanii pentru care se raporteaza, situatia privind numarul cambiilor si biletelor la ordin procesate in saptamana respectiva prin casa de compensatie pe suport hartie, defalcat pe tipuri de instrumente de plata de debit, cu indicarea numarului de cambii si bilete la ordin emise in baza Normei tehnice nr. 5/2008 privind cambia si biletul la ordin, individual pentru fiecare institutie de credit beneficiara. In situatia in care din raportarile transmise de operatorul tehnic al casei de compensare pe suport hartie si al casei de compensare automata se constata cazuri de recurgere repetata la procesarea unor instrumente in formatul prevazut de Norma tehnica nr. 5/2008 privind cambia si biletul la ordin prin intermediul casei de compensare pe suport hartie, Banca Nationala a Romaniei poate solicita institutiilor de credit in cauza justificarea cauzelor care au condus la optarea pentru aceasta modalitate de procesare. 24. Pentru nerespectarea de catre institutiile de credit a prevederilor prezentei norme, Banca Nationala a Romaniei poate sa aplice sanctiunile prevazute la art. 408 titlul VI cap. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007." Art. II La data intrarii in vigoare a prezentei norme se abroga orice alte dispozitii contrare.
Producerea unui prejudiciu in patrimoniul angajatorului de catre un salariat al sau este de esenta raspunderii patrimoniale. Conditii raspundere patrimoniala Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara - Decizia civila nr. 158 din data de 15 martie 2019
Recuperarea prejudiciului cauzat angajatorului prin sanctionarea contraventionala a salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul SIBIU � Sentinta nr. 462/21.09.2020
Actiune in anularea unui incident de plata Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 217 din 3 februarie 2016
Constatarea caracterului politic al condamnarilor penale potrivit Legii 221/2009 Pronuntaţă de: Tribunalul Olt - Sectia Civila - Sentinta civila nr 658 din 11.04.2012
Restrictie domiciliara, Masura administrativa cu caracter politic. Daune morale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr. 2 din data 10.01.2011
Asigurare de raspundere civila. Plata suma reprezentand despagubiri pentru reparatii autovehicul Pronuntaţă de: Judecatoria Buzau - Sentinta civila nr. 6706 din data 20.06.2011
Acordare despagubiri pentru prejudiciu moral si material suferit prin condamnarea politica Pronuntaţă de: Tribunalul Prahova - Sentinta civila nr. 647 din data 01.04.2011
Uneltire contra ordinii sociale. Condamnari cu caracter politic. Acordare despagubiri civile Pronuntaţă de: Tribunalul Olt - Sentinta civila nr. 658 din data 11.04.2012
Somatie de plata. Creante lichide, certe, exigibile Pronuntaţă de: Judecatoria Medias - Sentinta comerciala nr. 191 din data 04.02.2010
Obligatia contractuala. Riscul contractual. Teoria impreviziunii Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia comerciala, decizia nr.1122 din 21 februarie 2003
Acoperirea prejudiciului moral si imbogatirea fara justa cauza. Criterii de acordare Sursa: Irina Maria Diculescu
Lamuririle cerute la institutul de emisiune. Art. 182 - NCPP Sursa: EuroAvocatura.ro
Sfaturi pentru consumatori la semnarea actelor aditionale de modificare a contractelor de credit Sursa: EuroAvocatura.ro
Modificarile aduse de OUG 50/2010 in raporturile client-banca Sursa: EuroAvocatura.ro
Operatiunile valutare in acceptiunea Regulematului BNR Sursa: EuroAvocatura.ro
Cum se produce un atac speculative. Explicatia consilierului Guvernatorului Sursa: blogul lui Dan Popa
Emiterea facturii cu si fara TVA Sursa: InfoTVA