din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2229 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Codurile Esentiale » Proiect de lege privind executarea pedepselor. 2009

Proiect de lege privind executarea pedepselor. 2009

  Publicat: 16 Mar 2009       49972 citiri        Secţiunea: Codurile Esentiale  


Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Lege privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal.
Proiect de lege privind executarea pedepselor - forma transmisa Parlamentului

Asezate in cap. I, t. VI, art. 111-112, C. pen., partea generala,sanctiuni de drept penal care au ca scop inlaturarea unei stari de pericol si preintampinarea savarsirii de noi infractiuni,
Asezate in cap. I, t. VI, art. 111-112, C. pen., partea generala,sanctiuni de drept penal care au ca scop inlaturarea unei stari de pericol si preintampinarea savarsirii de noi infractiuni,
Persoanele condamnate la pedeapsa inchisorii ori la detentiune pe viata,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Pedeapsa principala privata de libertate,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Conform art.1853 Cod Civil, \"actele ce exercitam asupra unui lucru al altuia, sub nume precar, adica in calitate de locatari, depozitari etc.,

ART.24

Aplicarea masurilor de siguranta si securitate

(1)La primirea in locurile de detentie, persoana condamnata sau arestata preventiv este evaluata din punct de vedere al riscului pe care il prezinta pentru comunitate in cazul unei eventuale evadari, precum si pentru siguranta altor condamnati, a locului de detinere sau a personalului locului de detinere, a persoanelor care o viziteaza ori pentru sine, stabilindu-se masurile de siguranta si securitate ce se impun in cazul sau.

(2) Masurile de siguranta care se aplica fiecarei persoane condamnate sau arestate sunt cele minime necesare asigurarii in bune conditii a privarii de libertate.

(3) Masurile speciale de siguranta si securitate se aplica numai in situatii exceptionale, in cazurile si conditiile stabilite prin Regulamentul prevazut la art. 23 alin. (2). Aceste masuri se aplica individual persoanelor condamnate sau arestate preventiv, fiind interzisa aplicarea acestor masuri unor grupuri de persoane private de libertate.

(4) Prezenta trupelor speciale de interventie in penitenciar este permisa numai in situatii exceptionale, pe durata limitata, potrivit legii, si este adusa la cunostinta judecatorului de supraveghere a privarii de libertate.

(5) Judecatorul de supraveghere a privarii de libertate poate decide incetarea prezentei trupelor de interventie prin dispozitie cu caracter obligatoriu.

ART.25

Utilizarea mijloacelor de constrangere fizica

(1) Folosirea lanturilor, camasilor de forta sau piroanelor in locurile de detentie este interzisa.

(2) Folosirea catuselor sau a altor mijloace de constrangere fizica nu este permisa decat in situatii exceptionale in care alte masuri dispuse nu au dat rezultate si daca a intervenit una din urmatoarele situatii:

a) se impune ca precautie impotriva riscului de evadare in timpul transportului persoanei private de libertate;

b) se impune pentru a proteja persoana respectiva de autovatamare sau de vatamare a altor persoane ori pentru a preveni producerea de pagube serioase.

(3) Folosirea mijloacelor de constrangere fizica este permisa numai pe durata pentru care aceasta este strict necesara.

(4) Pe durata prezentei persoanelor private de libertate in fata organelor judiciare nu se aplica mijloace de constrangere fizica decat in cazul in care organele judiciare respective apreciaza ca aplicarea acestor mijloace este strict necesara pentru ordinea publica sau pentru buna administrare a actului de justitie.

ART.26

Portul armelor de foc

(1) Portul armelor de foc sau al altor arme letale este permis personalului care asigura protectia externa a penitenciarelor sau executa misiuni de paza si escortare a persoanelor private de libertate in afara penitenciarelor, in cazurile si conditiile prevazute de regulamentul prevazut la art. 23 alin. (2).

(2) Portul armelor de foc sau al altor arme letale este interzis pentru personalul care vine in contact direct cu persoanele private de libertate in perimetrul penitenciarului, in afara situatiilor exceptionale in care acesta este necesar pentru a putea face fata unor incidente determinate precum tentativele de evadare ori violentele intre condamnati sau impotriva personalului penitenciarului.

ART. 27

Protectia martorilor care executa pedepse privative de libertate

Administratia Nationala a Penitenciarelor si administratia penitenciarului au obligatia de a asigura, in conditiile legii, protectia si asistenta martorului aflat in stare de pericol si ale martorului protejat care executa o pedeapsa privativa de libertate sau este arestat preventiv.

Capitolul II

Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate

ART. 28

Dispozitii generale privind regimurile de executare a pedepselor privative de libertate

(1) Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate cuprind ansamblul de reguli care stau la baza executarii pedepselor privative de libertate.

(2) Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate au la baza sistemul progresiv, persoanele condamnate putand trece dintr-un regim in altul, in conditiile prevazute de prezenta lege.

(3) Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate trebuie sa asigure respectarea si protejarea vietii, sanatatii si demnitatii persoanelor private de libertate, a drepturilor si libertatilor acestora, fara sa le cauzeze suferinte fizice sau sa le injoseasca.

(4) Persoanele condamnate executa pedepsele cu detentiunea pe viata sau cu inchisoarea in sectii anume destinate in cadrul penitenciarelor, in functie de regimul de executare stabilit potrivit prezentei legi.

ART. 29

Felurile regimurilor de executare a pedepselor privative de libertate

(1) Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate sunt:

a) regimul de maxima siguranta;

b) regimul inchis;

c) regimul semideschis;

d) regimul deschis.

(2) Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate se diferentiaza in raport cu gradul de limitare a libertatii de miscare a persoanelor condamnate, modul de desfasurare a activitatilor si conditiile de detentie .

(3) Regimul executarii pedepselor privative de libertate se bazeaza pe posibilitatea condamnatilor de a presta, cu acordul lor, o munca utila, daca sunt apti pentru munca, pe educarea condamnatilor, pe respectarea de catre acestia a ordinii interioare a locurilor de detinere, precum si pe stimularea si recompensarea celor staruitori in munca, disciplinati, si care dau dovezi temeinice de indreptare.

(4)Toate mijloacele folosite in cadrul regimului executarii pedepselor privative de libertate au ca scop reintegrarea in societate a celor condamnati si prevenirea savarsirii de noi infractiuni de catre acestia.





Afişează Proiect de lege privind executarea pedepselor. 2009 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice