din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1725 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Codurile Esentiale » Proiect de lege privind executarea pedepselor. 2009

Proiect de lege privind executarea pedepselor. 2009

  Publicat: 16 Mar 2009       49980 citiri        Secţiunea: Codurile Esentiale  


Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Lege privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal.
Proiect de lege privind executarea pedepselor - forma transmisa Parlamentului

Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Forma a raspunderii juridice care consta in aplicarea unor sanctiuni administrative,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Reglementat in sectiunea XI, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Oficiu electoral - organism electoral constituit la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, fara a avea atributia de a constata rezultatele alegerilor la acel nivel,
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Act adoptat de organele de stat,
Reglementate in sectiunea I, cap. I, t. III, C. proc pen., partea speciala,

Tinuta persoanelor condamnate

(1) Persoanele condamnate poarta tinuta civila personala, indiferent de regimul de executare a pedepselor privative de libertate.

(2) In cazul in care persoanele condamnate nu dispun de tinuta civila personala si nici de mijloace financiare, aceasta se asigura gratuit de catre administratia penitenciarului.

ART. 48

Alimentatia persoanelor condamnate

(1) Administratia fiecarui penitenciar asigura conditii adecvate si personalul necesar pentru prepararea, distribuirea si servirea hranei potrivit normelor de igiena a alimentatiei, in functie de varsta, starea de sanatate, natura muncii prestate, cu respectarea convingerilor religioase asumate de catre persoana privata de libertate printr-o declaratie pe proprie raspundere .

(2) Normele minime obligatorii de hrana se stabilesc, dupa consultarea unor specialisti in nutritie, prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.

(3) Apa potabila se va pune permanent la dispozitia persoanelor condamnate, de catre administratia penitenciarului.

(4) Este permisa achizitionarea unor produse alimentare si de consum, in limitele si conditiile stabilite prin ordin al ministerului justitiei si libertatilor cetatenesti.

(5) Preturile produselor comercializate in incinta penitenciarelor vor fi controlate de autoritatile competente, limita maxima a acestora neputand depasi pe cea a preturilor practicate in localitatea in care se afla penitenciarul.

ART. 49

Refuzul de hrana

(1) In situatia in care o persoana condamnata la o pedeapsa privativa de libertate refuza sa primeasca hrana, judecatorul de supraveghere a privarii de libertate, la sesizarea directorului penitenciarului, are obligatia sa asculte de indata persoana condamnata si sa ii solicite o declaratie scrisa pentru a cunoaste motivele care au determinat luarea acestei hotarari. Daca persoana condamnata refuza sa dea declaratie, aceasta se consemneaza intr-un proces-verbal intocmit de judecatorul de supraveghere a privarii de libertate.

(2) Dupa ascultarea persoanei condamnate, judecatorul de supraveghere a privarii de libertate dispune masurile legale care se impun, prin dispozitie cu caracter obligatoriu.

(3) Directorul penitenciarului ia masuri pentru ca persoana condamnata care refuza sa primeasca hrana sa fie tinuta sub supravegherea atenta a personalului medical, care ii asigura asistenta medicala corespunzatoare astfel incat viata acesteia sa nu fie pusa in pericol . In cazul in care personalul medical considera necesar, condamnatul aflat in refuz de hrana poate fi transferat in infirmeria penitenciarului.

(4) La intrarea in refuz de hrana, persoana condamnata este instiintata cu privire la alternativele terapeutice existente in cazul sau si este avertizata cu privire la riscurile asociate mentinerii refuzului de hrana.

(5) In cazul in care persoana condamnata aflata in refuz de hrana nu intelege sau nu se poate exprima in limba romana, directorul penitenciarului dispune de urgenta masurile ce se impun pentru asigurarea unui interpret autorizat. In cazul in care persoana este cetatean strain sunt anuntate, de urgenta, organele consulare ale statului al carui cetatean este.

(6) In cazul in care medicul constata ca viata condamnatului este pusa in pericol, sau ca persoana condamnata aflata in refuz de hrana sufera de tulburari psihice anunta de indata directorul penitenciarului in vederea transferarii persoanei intr-o unitate spitaliceasca penitenciar, sau dupa caz intr-o unitate spitaliceasca din reteaua Ministerului Sanatatii.

(7) Iesirea din refuzul de hrana se consemneaza intr-o declaratie scrisa si semnata de persoana condamnata, data in prezenta judecatorului de supraveghere a privarii de libertate.

(8) Perioada in care persoana condamnata s-a aflat in refuz de hrana este inscrisa in dosarul medical.

ART. 50

Imobilizarea persoanelor condamnate

(1) Persoanele condamnate pot fi temporar imobilizate, cu mijloacele din dotare, pentru a preveni un pericol real si concret in cazurile prevazute la art.25 alin.(2).

(2) Folosirea mijloacelor de constrangere trebuie sa fie proportionala cu starea de pericol, sa se aplice numai pe perioada necesara, doar atunci cand nu exista o alta modalitate de inlaturare a pericolului si sa nu aiba niciodata caracterul unei sanctiuni.

(3) Utilizarea mijloacelor de constrangere trebuie autorizata in prealabil de catre directorul penitenciarului, cu exceptia cazurilor in care urgenta nu permite acest lucru, situatie care este de indata adusa la cunostinta directorului.

(4) Utilizarea si incetarea utilizarii oricarui mijloc de constrangere se comunica de indata personalului medical al penitenciarului si judecatorului de supraveghere a privarii de libertate, cu aratarea detaliata a faptelor care le-au determinat, a duratei utilizarii masurii, a naturii echipamentului utilizat si a eventualelor leziuni produse ca urmare a folosirii echipamentului.

(5) Judecatorul de supraveghere a privarii de libertate poate dispune incetarea utilizarii mijloacelor de constrangere prin dispozitie cu caracter obligatoriu.

Capitolul IV

Drepturile si obligatiile persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate

ART. 51

Exercitarea drepturilor persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate

(1) Exercitarea drepturilor persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate nu poate fi ingradita decat in limitele si in conditiile prevazute de Constitutie si lege.

(2) Impotriva masurilor privitoare la exercitarea drepturilor persoanelor condamnate prevazute in prezenta lege, luate de catre administratia penitenciarului, persoanele condamnate la pedepse privative de libertate pot face contestatie la judecatorul de supraveghere a privarii de libertate, in termen de 3 zile de la data cand au luat cunostinta de masura luata.

(3) La primirea contestatiei, judecatorul de supraveghere a privarii de libertate acorda termen in prima sedinta de judecata, dintre sedintele prevazute la art. 11, ce urmeaza depunerii contestatiei, incunostinteaza despre acest termen persoana condamnata si ii pune in vedere sa isi angajeze un avocat, in caz contrar urmand a fi desemnat un avocat din oficiu . De asemenea, judecatorul instiinteaza administratia penitenciarului pentru a asigura prezenta contestatorului la sedinta de judecata .

(4) Judecatorul de supraveghere a privarii de libertate, solutionand contestatia, pronunta prin hotarare una dintre urmatoarele solutii:

a) admite contestatia, in tot sau in parte, si dispune anularea, revocarea sau modificarea masurii luate de catre administratia penitenciarului;

b) respinge contestatia, daca aceasta este nefondata, tardiva, inadmisibila;

c) ia act de retragerea contestatiei.

(5) Persoana condamnata este ascultata, in mod obligatoriu, de judecatorul de supraveghere a privarii de libertate, care poate asculta oricare alta persoana in calitate de martor, in vederea aflarii adevarului.

(6) Contestatia impotriva masurilor privitoare la exercitarea drepturilor luate de catre administratia penitenciarului nu suspenda executarea .

(7) Dispozitiile art. 36 alin. (5) si (6) se aplica in mod corespunzator.

ART. 52





Afişează Proiect de lege privind executarea pedepselor. 2009 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice