din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1952 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » Regulamentul de organizare si functionare a Inspectiei Muncii

Regulamentul de organizare si functionare a Inspectiei Muncii

  Publicat: 26 Nov 2009       42953 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Regulamentul de organizare si functionare a Inspectiei Muncii

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 802 din 25/11/2009

1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Act adoptat de organele de stat,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Reglementeaza in cap. I, t. I, C. proc. pen., partea speciala; sunt procurorul si organele de cercetare penala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.

(9) Personalul Inspectiei Muncii si al inspectoratelor teritoriale de munca beneficiaza de masuri speciale de protectie impotriva amenintarilor, violentelor sau a oricaror fapte care ii pun in pericol pe ei, familiile si/sau bunurile lor, precum si de sprijin financiar din partea institutiei, prin suportarea integrala a sumelor necesare asigurarii asistentei juridice, in cazurile in care actele si faptele indeplinite in timpul exercitarii atributiilor de serviciu, in limitele si cu respectarea prevederilor legale, fac obiectul unor proceduri judiciare.

(10) Masurile speciale de protectie, conditiile si modul de realizare a acestora, precum si modalitatea de acordare a sprijinului financiar, prevazute la alin. (6), se stabilesc prin regulamentul de organizare propriu al Inspectiei Muncii, aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale.

Art. 12. - Drepturile salariale ale personalului incadrat la Inspectia Muncii se acorda dupa cum urmeaza:

a) pentru Inspectia Muncii, potrivit prevederilor legale aplicabile aparatului propriu al Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale;

b) pentru inspectoratele teritoriale de munca, potrivit prevederilor legale aplicabile serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor.

Art. 13. - In realizarea functiilor si atributiilor sale, Inspectia Muncii coopereaza, pe plan national si international, pe baza de protocoale, acorduri si memorandumuri, cu ministere, alte institutii ale administratiei publice centrale si locale, organisme private, reprezentanti ai partenerilor sociali si, dupa caz, poate contracta, in conditiile legii, serviciile unor experti sau ale unor organisme specializate.



CAPITOLUL IV
Inspectorul de munca si inspectorul social



Art. 14. - Inspectorii de munca au, in principal, urmatoarele obligatii:

a) sa nu aiba niciun interes, direct sau indirect, de orice natura ar fi acesta, in unitatile care se afla sub incidenta controlului lor;

b) sa nu detina calitatea de asociat sau de membru in organele de conducere, administrare sau control la persoanele fizice sau juridice, publice ori private, supuse controlului;

c) sa nu dezvaluie secretele de fabricatie sau de comert si, in general, procedeele de exploatare de care iau cunostinta in exercitarea functiilor lor, atat pe durata existentei raporturilor de serviciu, cat si timp de 2 ani dupa data incetarii acestora;

d) sa pastreze confidentialitatea asupra identitatii persoanei care semnaleaza nerespectarea prevederilor legale in domeniul reglementat de prezenta hotarare si sa nu dezvaluie angajatorului ori prepusilor sai faptul ca activitatea de control este efectuata ca urmare a unei sesizari;

e) sa respecte regulile deontologice ale functiei publice.

Art. 15. - (1) Inspectorii de munca care poarta asupra lor legitimatia care atesta functia pe care o indeplinesc in exercitarea atributiilor stabilite prin lege au urmatoarele drepturi:

a) sa aiba acces liber, permanent si fara instiintare prealabila, la orice ora din zi si din noapte, in sediul oricarui angajator, persoana fizica sau juridica, si in orice loc unde au motive temeinice sa efectueze controlul sau cercetarea de evenimente;

b) sa identifice, pe baza actelor care dovedesc identitatea, persoanele aflate in locurile de munca sau in alte locuri supuse controlului sau cercetarii evenimentelor;

c) sa solicite angajatorului sau reprezentantului legal, precum si lucratorilor, singuri sau in prezenta martorilor, documentele, registrele, evidentele si informatiile necesare pentru realizarea controlului sau pentru efectuarea cercetarii evenimentelor;

d) sa ridice de la entitatea controlata orice document care are legatura cu controlul efectuat sau cu cercetarea evenimentului, eliberand o dovada in acest sens;

e) sa constate existenta unui contract individual de munca deghizat sub forma unui alt tip de contract;

f) sa faca fotografii, sa inregistreze audiovideo, sa ia declaratii scrise, singuri sau in prezenta martorilor, lucratorilor, angajatorilor si/sau, dupa caz, a reprezentantilor legali ai acestora, precum si a altor persoane care pot da informatii cu privire la obiectul controlului efectuat sau al evenimentului cercetat;

g) sa preleveze si sa ridice, in vederea efectuarii de analize in laboratoare specializate sau administrarii de probe, mostre de produse, materiale ori substante fabricate, utilizate, depozitate, manipulate si sa instiinteze detinatorul sau angajatorul despre aceasta;

h) sa dispuna angajatorului masuri in vederea remedierii intr-un timp determinat a neconformitatilor constatate;

i) sa dispuna sistarea imediata a proceselor de productie si/sau oprirea echipamentelor de munca, atunci cand constata ca prin nerespectarea cerintelor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca sunt puse in pericol viata, sanatatea si securitatea lucratorului;

j) sa dispuna angajatorului efectuarea de studii si expertize tehnice pentru clarificarea unor evenimente sau situatii de pericol, precum si verificarea, prin organisme abilitate, a incadrarii nivelului noxelor profesionale in limite admisibile la locurile de munca;

k) sa beneficieze, la solicitare, de sprijinul organelor de politie si/sau al jandarmeriei.

(2) Cheltuielile necesare aplicarii prevederilor alin. (1) lit. g) si j) sunt suportate de angajator .

Art. 16. - (1) Constatarile rezultate in urma controalelor si a cercetarii evenimentelor, precum si masurile dispuse de catre inspectorii de munca si inspectorii sociali sunt consemnate de catre acestia in procese-verbale al caror model se aproba prin decizie a inspectorului general de stat .

(2) Contestatiile formulate impotriva proceselor-verbale incheiate de inspectorii de munca si inspectorii sociali sunt solutionate de instanta competenta, potrivit legii.

Art. 17. - Inspectorii sociali au, in principal, urmatoarele obligatii:

a) sa nu aiba interese directe sau indirecte, de orice natura ar fi acestea, fata de autoritatile administratiei publice centrale si locale ori fata de persoanele fizice sau juridice, publice ori private, supuse controlului;

b) sa nu detina calitatea de asociat sau de membru in organele de conducere, administrare sau control la persoanele fizice sau juridice, publice ori private, supuse controlului;

c) sa pastreze, in afara raporturilor de serviciu, confidentialitatea, discretia profesionala si sa respecte regulile deontologice ale functiei publice;

d) sa instiinteze fara intarziere autoritatile si institutiile competente daca, in perioada derularii misiunii de inspectie, constata delicte ori abateri grave in respectarea legii, care atrag raspunderea juridica, si sa ia masuri imediate conform competentelor proprii.

Art. 18. - Inspectorii sociali care poarta asupra lor legitimatia care atesta functia pe care o indeplinesc in exercitarea atributiilor stabilite prin lege au urmatoarele drepturi:

a) sa aiba acces liber, permanent si fara instiintare prealabila, la orice ora din zi si din noapte, in sediul autoritatilor administratiei publice centrale si locale ori al persoanei fizice sau juridice, publice ori private, cu atributii in domeniu, si/sau in orice alt loc in care acestia isi desfasoara activitatea, pentru exercitarea misiunii de inspectie;

b) sa solicite autoritatilor administratiei publice centrale si locale ori persoanei fizice sau juridice, publice ori private, toate documentele si informatiile necesare pentru realizarea controlului;

c) sa aiba acces la bazele de date informatice ale organismelor controlate, in conditiile legii;

d) sa ceara informatii de la orice persoana si despre orice problema care constituie obiectul controlului si sa solicite orice documentatie pe care o considera necesara pentru realizarea rapoartelor de control, in conditiile legii;

e) sa constate contraventii si sa aplice masurile de sanctionare prevazute de legislatia in vigoare;

f) sa dispuna masuri in vederea remedierii intr-un timp determinat a neconformitatilor constatate;

g) sa sesizeze organele de urmarire penala cu privire la cazurile sau la situatiile de incalcare a dispozitiilor legale in domeniu, care intrunesc elementele constitutive ale infractiunii;

h) sa solicite autoritatilor competente sau organismelor abilitate prin lege aplicarea masurilor constand in incetarea sau suspendarea activitatii unitatilor care acorda servicii sociale ori, dupa caz, retragerea acreditarii furnizorilor de servicii sociale, in conditiile legii;

i) sa ridice de la entitatea controlata orice document care are legatura cu controlul efectuat sau cu cercetarea evenimentului, eliberand o dovada in acest sens;





Afişează Regulamentul de organizare si functionare a Inspectiei Muncii pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Noutati Legislative 2009    Monitorul Oficial al Romaniei    Inspectia muncii

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Imobil preluat de catre stat. Emiterea deciziei in procedura prevazuta de Legea 165/2013. Respingerea exceptiei prematuritatii actiunii
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 362 din 18 februarie 2016

Dezlegarea unei probleme de drept. Redeschiderea urmaririi penale prev. de art. 335 CPP este supusa confirmarii judecatorului de camera preliminara
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Consecintetele neexercitarii dreptului procesual in cadrul termenului stabilit de lege in cazul revizuirii
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 1413 din 21 mai 2015

Hotararea Adunarii Generale a Actionarilor. Termen convocare. Nulitate absoluta
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia Comerciala, Decizia nr. 2250 din 2 octombrie 2009

Inregistrare, autorizare societate nou infiintata
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr.146 din data 21.02.2012

Cerere de fuziune prin contopire
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentinta civila nr.6 din data 16.05.2012

Termenul de recurs impotriva ordonantei presedintiale prin care s-a stabilit plasamentul copilului
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia 7/2012

Modul de stabilire a stagiului complet de cotizare pentru recalcularea drepturilor de pensie ale persoanelor nevazatoare
Pronuntaţă de: ICCJ, Decizia ICCJ nr. 9 din 14 mai 2012 (Decizia 9/2012)

Convocarea actionarilor la Adunarea Generala Extraordinara
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V- a Comerciala - Decizia comerciala nr. 61/14. 02. 2011

Uzucapiune. Aplicarea legii in timp. RIL admis
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectiile Unite



Articole Juridice

Recunoasterea si aplicarea sporului pentru conditii de munca in domeniul sanatatii si asistentei sociale. Dispozitii legale incidente si paralizante
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Dobandirea calitatii de notar public de catre judecatorii Curtii Constitutionale. Studiu de caz
Sursa: Dobre Ion

Incidenta Deciziei CCR nr. 279/2015 asupra contractelor de munca suspendate la data pronuntarii. Neretroactivitate si neconstitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Aplicarea unui spor obligatoriu la pedeapsa principala a inchisorii � pedeapsa echitabila sau asuprire neconstitutionala
Sursa: Irina Maria Diculescu

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Respectarea principiului contributivitatii in sistemul public de pensii si aplicarea in timp a legii
Sursa: Irina Maria Diculescu