din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2199 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Metodologia cu privire la aplicarea unitara a dispozitiilor in materie de stare civila

Metodologia cu privire la aplicarea unitara a dispozitiilor in materie de stare civila

  Publicat: 07 Mar 2011       54812 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Metodologie cu privire la aplicarea unitara a dispozitiilor in materie de stare civila

Publicata in Monitorul Oficial nr. 151 din 02 martie 2011


1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Mod de organizare a vietii in comun a oamenilor,
Ascendenti de gradul I ai unei persoane, tatal si mama, fata de care aceasta are stabilita filiatia din casatorie sau din afara casatoriei, parinti firesti, ori ca urmare a infierii.
1. Totalitatea atributelor si calitatilor unor persoane, izvorate din apartenenta acesteia la o familie, cum sunt calitatea de copil, de sot, de divortat etc.,
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
1. Totalitatea atributelor si calitatilor unor persoane, izvorate din apartenenta acesteia la o familie, cum sunt calitatea de copil, de sot, de divortat etc.,
1. Totalitatea atributelor si calitatilor unor persoane, izvorate din apartenenta acesteia la o familie, cum sunt calitatea de copil, de sot, de divortat etc.,
Mod de organizare a vietii in comun a oamenilor,
Legea 10 din 2001. Persoana fizica sau juridica, proprietara a unui/unor imobil(e) la data preluarii abuzive, care indeplineste conditiile impuse de lege pentru a beneficia de dispozitiile acesteia;
Cauza care impiedica punerea in miscare sau exercitarea actiunii penale,
1. Totalitatea atributelor si calitatilor unor persoane, izvorate din apartenenta acesteia la o familie, cum sunt calitatea de copil, de sot, de divortat etc.,
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Dovada scrisa prin care
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Loc in care persoana fizica isi are locuinta statornica sau principala.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Rezolutie scrisa pe o petitie, pe un act oficial.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei,
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Desfacerea casatoriei prin hotarare judecatoreasca, la cererea unuia sau ambilor soti, atunci cand, datorita unor motive temeinice, raporturile dintre ei sunt atat de grav si iremediabil vatamate, incat continuarea casatoriei este vadit imposibila pentru cel care cere desfacerea ei.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Act, livret oficial care atesta identitatea unei persoane. Adeverinta oficiala prin care se consemneaza ceva.

a) anul, luna si ziua cand a fost gasit copilul;
b) sexul copilului;
c) locul si imprejurarile in care a fost gasit copilul;
d) numele de familie, prenumele si domiciliul persoanei care l-a gasit, precum si, dupa caz, ale martorilor;
e) denumirea si adresa institutiei sau numele persoanei careia i-a fost incredintat copilul;
f) varsta copilului gasit, stabilita de medic prin indicarea obligatorie a anului, lunii si zilei de nastere, chiar daca acestea sunt aproximative;
g) rezultatul primelor cercetari efectuate de politie pentru identificarea mamei.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator si in cazul in care persoana gasita, si a carei nastere nu a fost inregistrata, are varsta mai mare de 18 ani.
Art. 35. - Intocmirea actului de nastere pentru copilul parasit de mama in maternitate se face in baza urmatoarelor documente:
a) procesul-verbal de constatare a parasirii copilului, semnat de reprezentantul D.G.P.C., de reprezentantul politiei si de cel al maternitatii;
b) certificatul medical constatator al nasterii;
c) dispozitia de plasament in regim de urgenta;
d) comunicarea politiei cu privire la rezultatul verificarilor privind identitatea mamei;
e) dispozitia de stabilire a numelui si prenumelui, emisa de primar, pentru situatiile in care nu se cunosc numele de familie si prenumele copilului;
f) declaratia de inregistrare a nasterii.
Art. 36. - (1) Actul de nastere privind copilul gasit/parasit de mama in maternitate/unitati sanitare se completeaza numai la rubricile referitoare la copil, respectiv cu datele care rezulta din certificatul constatator al nasterii ori cu cele stabilite de organele de politie; rubricile referitoare la parinti nu se completeaza.
(2) La rubrica "mentiuni" se inscrie textul: "actul a fost intocmit in baza procesului-verbal nr. .............. din ..................., din care rezulta ca a fost gasit de/parasit la ............................., cu domiciliul/sediul in .................................., str. ....................... nr. ..............., si incredintat................................................".
Art. 37. - (1) In situatia in care, ulterior inregistrarii nasterii, au fost identificati parintii ori copilul este recunoscut de mama, S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, ofiterul de stare civila din cadrul primariei unitatii administrativ-teritoriale unde a fost inregistrata nasterea copilului gasit/parasit de mama in maternitate solicita instantei judecatoresti anularea actului de nastere.
(2) Dupa anularea actului, se face o noua inregistrare la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria din cadrul unitatii administrativ-teritoriale unde s-a nascut copilul; daca mama copilului declara ca a fost inregistrata nasterea si dovedeste acest fapt, nu se mai intocmeste un nou act de nastere.
Art. 38. - (1) Cand mama declara ca este casatorita, dar nu poate prezenta certificatul de casatorie, da o declaratie scrisa in acest sens, iar inregistrarea nasterii se face numai dupa ce personalul cu atributii de stare civila din cadrul S.P.C.L.E.P. sau ofiterul de stare civila din cadrul primariei competente a stabilit datele referitoare la sot, prin solicitarea unui extras de pe actul de casatorie si din verificarile in R.N.E.P.
(2) Daca mama declara ca nu este casatorita, in urma verificarilor prevazute la alin. (1), copilul se inregistreaza cu numele de familie al mamei, iar rubricile referitoare la "tata" nu se completeaza.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si in cazul in care declaratia este facuta de o alta persoana .
Art. 39. - (1) In situatia in care copilul nascut viu a decedat si nasterea nu a fost inregistrata, se inregistreaza mai intai nasterea si apoi decesul .
(2) In cazul in care ofiterul de stare civila care inregistreaza decesul nu are competenta teritoriala pentru intocmirea actului de nastere trimite S.P.C.L.E.P., respectiv primariei competente sa intocmeasca actul de nastere, declaratia motivata a persoanei care a solicitat inregistrarea decesului, impreuna cu certificatul medical constatator al nasterii, si comunica datele referitoare la deces, pentru inscrierea mentiunii.
(3) Intocmirea actului de nastere se face cu aprobarea primarului, daca nasterea s-a produs in interiorul termenului de un an; la cerere, se elibereaza certificat de nastere, cu mentiunea de deces.
(4) In toate cazurile de inregistrare a nasterii se aplica prevederile art. 30 si 31.
Art. 40. - (1) Pentru copilul nascut mort se intocmeste numai actul de nastere; in acest caz, nu se completeaza rubricile privind "prenumele", "cetatenia" si "codul numeric personal", iar in rubrica "din care rezulta ca s-a nascut un copil ....................." se inscrie cuvantul "mort".
(2) La cerere, in baza actului, se elibereaza certificat de nastere cu mentiunea "COPIL NASCUT MORT", precum si adeverinta de inhumare/incinerare, fapt despre care se precizeaza pe fila verso a certificatului medical constatator al nasterii.

SECTIUNEA a 4-a
Inregistrarea casatoriei

Art. 41. - (1) Declaratia de casatorie, care face parte din dosarul intocmit potrivit modelului prevazut in anexa nr. 23, se face personal, de catre viitorii soti, in scris, la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria locului de domiciliu ori de resedinta al unuia dintre ei si se publica in ziua in care a fost primita, prin afisare, in extras, in conditiile legii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in situatia casatoriilor incheiate la misiunile diplomatice si oficiile consulare de cariera ale Romaniei din strainatate, unde cetatenii romani domiciliati in strainatate pot depune declaratia de casatorie.
(3) In cazul in care unul dintre viitorii soti nu se afla in unitatea administrativ-teritoriala unde urmeaza a se incheia casatoria, el poate face declaratia de casatorie la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria din cadrul unitatii administrativ-teritoriale pe raza careia se afla, care o va transmite, in termen de 48 de ore, la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria din cadrul unitatii administrativ-teritoriale unde urmeaza a se incheia casatoria.
(4) Persoanele arestate sau condamnate, in baza unor mandate de arestare ori de executare a pedepsei privative de libertate, pe timpul masurii arestarii si executarii pedepsei pot depune declaratia de casatorie la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria in a carei raza administrativ-teritoriala se gaseste sediul arestului/penitenciarului, care va fi si competenta sa o incheie, cu respectarea prevederilor alin. (1), indiferent de domiciliul sau resedinta viitorilor soti.
Art. 42. - (1) Odata cu declaratia de casatorie viitorii soti prezinta urmatoarele acte:
a) documentul cu care se face dovada identitatii, in original si in copie;
b) certificatul de nastere, in original si in copie;
c) certificatul medical privind starea sanatatii, intocmit pe formular-tip, care trebuie sa poarte numarul de inregistrare, data certa, sigiliul/stampila unitatii sanitare, semnatura si parafa medicului; certificatele medicale sunt valabile 14 zile de la data emiterii si trebuie sa cuprinda mentiunea expresa ca persoana se poate sau nu se poate casatori; certificatele medicale emise de institutii medicale in strainatate pentru uzul misiunilor diplomatice si oficiilor consulare ale Romaniei trebuie sa contina toate rubricile si sa fie insotite de traducerea in limba romana legalizata, cu apostila sau supralegalizare, dupa caz;
d) documente, in original si in copii, traduse si legalizate ori certificate de ofiterul de stare civila, din care sa rezulte desfacerea casatoriei anterioare, daca este cazul .
(2) Dovada desfacerii casatoriei anterioare se poate face cu unul dintre urmatoarele documente:
a) certificatul de despartenie sau de divort, eliberat in perioada 1951-1960;
b) certificatul de nastere sau de casatorie, cu mentiunea de desfacere a casatoriei;
c) sentinta de divort ramasa definitiva si irevocabila; pentru divortul pronuntat in intervalul 8 octombrie 1966-31 iulie 1974, aceasta trebuie sa poarte mentiunea ca a fost inscrisa in actul de casatorie in termen de doua luni de la ramanerea definitiva a hotararii.
(3) Dovada incetarii casatoriei anterioare se face cu certificatul de deces al fostului sot.
(4) Dovada identitatii se poate face cu unul dintre urmatoarele documente:
a) pentru cetatenii romani - buletin de identitate, carte de identitate sau carte de identitate provizorie;
b) pentru cetatenii Uniunii Europene sau Spatiului Economic European - documentul de identitate sau pasaportul emise de statul apartinator;
c) pentru apatrizi - pasaport emis in baza Conventiei privind statutul apatrizilor din anul 1954, insotit de permisul de sedere temporara sau permanenta, dupa caz.




Afişează Metodologia cu privire la aplicarea unitara a dispozitiilor in materie de stare civila pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Noutati legislative 2011    Monitorul Oficial 2011    Divort    Procedura divortului    Acte de stare civila    Divort la primarie

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.



Articole Juridice

Ce acte normative va abroga Noua lege a pensiilor (Legea 263/2010)?
Sursa: EuroAvocatura.ro