din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1873 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » Legea 130/2011 pentru ratificarea Acordului dintre Romania si Republica Moldova in domeniul securitatii sociale

Legea 130/2011 pentru ratificarea Acordului dintre Romania si Republica Moldova in domeniul securitatii sociale

  Publicat: 01 Jul 2011       18190 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Este o modalitate principala de exprimare a consimtamantului de catre statele care au luat parte la negocierea tratatului si care este prevazuta si ceruta de dreptul intern al statelor semnatare, modalitate prin care tratatul este supus controlului parlamentar.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea nr. 130/2011 pentru ratificarea Acordului dintre Romania si Republica Moldova in domeniul securitatii sociale

Publicata in Monitorul Oficial nr. 456 din 29 iunie 2011

1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desemneaza orice instrument bilateral sau multilateral in domeniul securitatii sociale care leaga sau va lega, in mod exclusiv, doua sau mai multe state,
Desemneaza orice instrument bilateral sau multilateral in domeniul securitatii sociale care leaga sau va lega, in mod exclusiv, doua sau mai multe state,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Loc in care persoana fizica isi are locuinta statornica sau principala.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Desemneaza orice instrument bilateral sau multilateral in domeniul securitatii sociale care leaga sau va lega, in mod exclusiv, doua sau mai multe state,
Desemneaza orice instrument bilateral sau multilateral in domeniul securitatii sociale care leaga sau va lega, in mod exclusiv, doua sau mai multe state,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Una din masurile preventive privative de libertate reglementata in Codul de procedura penala si prevazuta si de Constitutia Romaniei, revizuita.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
Inscris intocmit de organul competent si in conditiile prevazute de lege, in baza caruia se poate efectua executarea silita.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
In categoria activelor circulante, post ce se refera la creantele salariale, sociale si fiscale determinate
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Totalitatea regulilor obligatorii privind executarea hotararilor.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Confirmare intr-o anumita functie
(Bankruptcy) Stare de insolvabilitate a unei persoane fizice sau juridice; cu alte cuvinte, incapacitatea acesteia de a-si plati datoriile.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice

ARTICOLUL 27 - Acordarea unei prestatii in caz de agravare a unei boli profesionale
In cazul in care, din cauza unei boli profesionale, persoana a beneficiat sau beneficiaza de o prestatie din partea institutiei unei parti contractante si solicita, in caz de agravare, drepturile la prestatii de la institutia celeilalte parti contractante, se aplica urmatoarele prevederi:
1. in cazul in care persoana nu a exercitat in baza legislatiei celeilalte parti contractante o activitate in masura sa provoace sau sa agraveze boala in cauza, institutia competenta a primei parti contractante este obligata sa suporte prestatia, tinand cont de agravare, conform legislatiei pe care o aplica;
2. in cazul in care persoana a exercitat o astfel de activitate in baza legislatiei celeilalte parti contractante, institutia competenta a primei parti contractante este obligata sa suporte prestatia, fara a tine cont de agravare, conform dispozitiilor legislatiei pe care o aplica; institutia competenta a celei de-a doua parti contractante acorda persoanei in cauza un supliment al carui cuantum este egal cu diferenta dintre cuantumul prestatiei datorate dupa agravare si cuantumul prestatiei care ar fi fost datorata inainte de agravare, in conformitate cu prevederile legislatiei pe care o aplica.

SECTIUNEA 5 - Prestatii in caz de somaj


ARTICOLUL 28 - Totalizarea perioadelor de asigurare
In cazul in care legislatia unei parti contractante conditioneaza dreptul la prestatii de realizarea unor perioade de asigurare, institutia competenta a acestei parti contractante va lua in considerare, daca este necesar, perioadele de asigurare realizate conform legislatiei celeilalte parti contractante, in masura in care aceste perioade nu se suprapun.

ARTICOLUL 29 - Acordarea prestatiilor
(1) Prestatiile vor fi acordate de institutia competenta a partii contractante pe teritoriul careia persoana in cauza are domiciliul, tinand seama de dispozitiile art. 28, in conformitate cu legislatia pe care o aplica.
(2) In cazul in care legislatia pe care o aplica institutia competenta prevede luarea in considerare a veniturilor realizate, la stabilirea cuantumului prestatiilor se iau in considerare numai veniturile realizate in baza activitatii desfasurate pe teritoriul partii contractante respective. In cazul in care nu exista asemenea venituri sau nu au fost realizate venituri la nivelul salariului minim, prestatia se va stabili pe baza salariului minim prevazut de legislatia partii contractante respective.


PARTEA IV - Dispozitii diverse


ARTICOLUL 30 - Masuri administrative si de cooperare
(1) Autoritatile competente ale celor doua parti contractante vor stabili masurile administrative necesare pentru aplicarea prezentului acord .
(2) Autoritatile competente:
1. vor conveni Aranjamentul administrativ in scopul aplicarii prezentului acord;
2. vor desemna organismele de legatura in scopul realizarii legaturilor directe dintre institutiile partilor contractante;
3. se vor informa reciproc asupra modificarilor aduse legislatiilor partilor contractante, in masura in care aceste modificari afecteaza aplicarea prezentului acord .
(3) In aplicarea prezentului acord, autoritatile competente si institutiile competente ale partilor contractante isi vor acorda sprijin reciproc, ca si cum ar aplica propria legislatie. Aceasta asistenta administrativa este gratuita.
(4) Daca o persoana care are domiciliul sau resedinta pe teritoriul unei parti contractante a introdus o cerere sau beneficiaza de prestatii conform legislatiei celeilalte parti contractante si daca este necesara o expertiza medicala, institutia locului de domiciliu sau de resedinta a primei parti contractante va efectua aceasta expertiza la cererea si pe cheltuiala institutiei competente a celei de-a doua parti contractante. In cazul in care expertiza medicala este necesara in aplicarea legislatiilor ambelor parti contractante, aceasta va fi efectuata de institutia locului de resedinta sau domiciliu, pe cheltuiala proprie.
(5) Orice date sau informatii privind o anumita persoana, care sunt comunicate conform prezentului acord, sunt considerate confidentiale si nu pot fi utilizate decat in scopul aplicarii prezentului acord .

ARTICOLUL 31 - Scutirea de taxe si de legalizare
(1) Daca legislatia unei parti contractante dispune scutirea integrala sau partiala de taxe de timbru, taxe consulare sau administrative pentru certificatele si alte documente prezentate conform legislatiei acestei parti contractante, aceasta scutire se aplica si certificatelor sau altor documente similare eliberate de autoritatile celeilalte parti contractante pentru aplicarea prezentului acord .
(2) Cele doua parti contractante isi recunosc reciproc toate actele, documentele sau certificatele de orice fel, necesare pentru aplicarea prezentului acord, asa cum au fost eliberate de autoritatile emitente, fiind scutite de cerinta legalizarii.

ARTICOLUL 32 - Introducerea unei cereri
Cererile care in conformitate cu legislatia unei parti contractante trebuie introduse intr-un termen stabilit, la o autoritate, institutie sau instanta judecatoreasca a acestei parti contractante, indeplinesc aceasta conditie daca sunt introduse, in acelasi termen, la o autoritate, institutie sau instanta judecatoreasca corespondenta a celeilalte parti contractante. In acest caz, autoritatea, institutia sau instanta judecatoreasca care a primit cererea o transmite, fara intarziere, autoritatii, institutiei sau instantei judecatoresti a primei parti contractante, fie direct, fie prin intermediul organismelor de legatura ale celor doua parti contractante.

ARTICOLUL 33 - Recuperarea platilor excedentare
In cazul in care institutia unei parti contractante a platit unui beneficiar de prestatii o suma care depaseste suma la care avea dreptul, aceasta institutie poate, in conditiile prevazute de legislatia pe care o aplica, sa ceara institutiei celeilalte parti contractante, debitoare de prestatii in favoarea acestui beneficiar, sa retina suma platita in plus din sumele datorate beneficiarului respectiv. Aceasta institutie efectueaza retinerea in conditiile si limitele in care o astfel de compensare este permisa de legislatia pe care o aplica, ca si cum ar fi sume platite in plus de catre ea insasi, si transfera cuantumul astfel dedus institutiei creditoare.

ARTICOLUL 34 - Procedura de executare
(1) Hotararile cu titlu executoriu ale unei instante judecatoresti a unei parti contractante, precum si documentele executorii emise de catre o autoritate sau o institutie a unei parti contractante cu privire la contributiile de asigurari sociale si la alte creante rezultate din aplicarea prezentului acord sunt recunoscute pe teritoriul celeilalte parti contractante.
(2) Recunoasterea nu poate fi refuzata decat pe motiv de incompatibilitate cu ordinea publica a partii contractante pe teritoriul careia este ceruta recunoasterea hotararii sau documentului.
(3) Hotararile si documentele executorii recunoscute conform alin. (1) sunt executate pe teritoriul celeilalte parti contractante. Procedura de executare este conforma cu legislatia partii contractante pe teritoriul careia se executa hotararea . Hotararile sau documentele vor fi insotite de o atestare care confirma caracterul lor executoriu (formula executorie).
(4) Creantele privind contributiile de asigurari sociale datorate institutiei unei parti contractante au, in cadrul oricarei proceduri de faliment sau executare silita pe teritoriul celeilalte parti contractante, acelasi rang ca si creantele echivalente de pe teritoriul acestei parti contractante.

ARTICOLUL 35 - Moneda de plata
(1) Plata prestatiilor in bani acordate in conformitate cu prezentul acord va fi efectuata in moneda partii contractante a carei institutie acorda prestatiile.
(2) Plata oricarei prestatii in natura acordate in conformitate cu prezentul acord poate fi efectuata in moneda partii contractante a carei institutie acorda prestatiile.
(3) Moneda si modalitatile de plata pentru sumele reprezentand rambursari ale prestatiilor acordate sunt convenite prin Aranjamentul administrativ.




Afişează Legea 130/2011 pentru ratificarea Acordului dintre Romania si Republica Moldova in domeniul securitatii sociale pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Noutati legislative 2011    Monitorul Oficial 2011    Legea 130/2011    Romania    Republica Moldova    Securitate sociala

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.



Articole Juridice

Ce acte normative va abroga Noua lege a pensiilor (Legea 263/2010)?
Sursa: EuroAvocatura.ro