din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea nr. 407/2006, vanatorii si a protectiei fondului cinegetic

INTEGRAL: Legea nr. 407/2006, vanatorii si a protectiei fondului cinegetic


Legea nr. 407/2006, vanatorii si a protectiei fondului cinegetic.
Actul include modificarile din urmatoarele acte:
- Legea nr. 197/2007
- Legea nr. 215/2008 publicata in MOF nr. 757 din 10/11/2008
- O.U.G. nr. 154/2008 publicata in MOF nr. 787 din 25/11/2008.






- Prin art. II din Legea nr. 215/2008, se prevede ca: "In tot cuprinsul Legii vanatorii si a protectiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, sintagma a€śfond de vanatoarea€ť se inlocuieste cu sintagma a€śfond cinegetica€ť."






Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.






CAPITOLUL I
Dispozitii generale






Art. 1. - In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:



a) administrator - autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura si care asigura administrarea faunei de interes cinegetic;



b) atribuire in gestiune - actiunea prin care administratorul da dreptul si obligatia de gestionare a faunei de interes cinegetic, in conditiile prezentei legi;



c) braconaj - actiunea desfasurata in vederea obtinerii acelorasi efecte ca si prin actiunea de vanatoare, fara a fi indeplinite conditiile legale pentru desfasurarea acesteia din urma;



d) capcana autorizata - orice dispozitiv folosit in scopul capturarii exemplarelor din speciile de fauna de interes cinegetic, a carui utilizare a fost avizata de autoritatea publica centrala care raspunde de protectia mediului si aprobata de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura;


e) cota de recolta - numarul de exemplare din fauna de interes cinegetic stabilit anual de catre administrator, care se poate vana in cadrul unui fond cinegetic;



f) Consiliu National de Vanatoare - organismul de avizare si consultare, cu autoritate stiintifica in domeniul cinegetic, care este format din reprezentantii institutiilor publice si private cu atributii in domeniul faunei de interes vanatoresc si al mediului de viata al acesteia;



g) drept de vanatoare - dreptul persoanei fizice sau juridice, proprietara a terenurilor pe care sunt arondate fonduri cinegetice, de a beneficia, direct sau indirect, de gestiunea fondului cinegetic, daca este licentiata;



h) fauna de interes cinegetic - totalitatea exemplarelor din populatiile din speciile de fauna salbatica prevazute in anexele nr. 1 si 2, existente pe teritoriul Romaniei;



i) fond cinegetic - unitatea de gospodarire cinegetica constituita din fauna de interes cinegetic si suprafata de teren, indiferent de categoria acestuia, indiferent de proprietar si astfel delimitata incat sa asigure o stabilitate cat mai mare faunei de interes cinegetic in interiorul sau. Nu se includ in fondurile cinegetice suprafetele din intravilan, precum si zona strict protejata si zona tampon din cuprinsul Rezervatiei Biosferei a€śDelta Dunarii;


j) fond cinegetic national - totalitatea fondurilor cinegetice din Romania;


k) gestionar - persoana juridica romana care a fost licentiata in conditiile legii si careia i se atribuie in gestiune fauna de interes cinegetic din cuprinsul unui fond cinegetic;



l) gestionar consacrat - organizatia de vanatoare romana, licentiata in conditiile prezentei legi, cu drept de a obtine gestiunea faunei cinegetice de pe un fond cinegetic, daca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii: a avut calitatea de gestionar in contractul de gestionare anterior organizarii atribuirii directe pentru fondul cinegetic respectiv; contractul de gestionare nu a incetat din culpa sa; isi manifesta intentia de a gestiona in continuare fauna cinegetica de pe fondul cinegetic respectiv si ofera tariful de gestionare;



m) gestionare - activitatea de gospodarire durabila a faunei de interes cinegetic din fondurile cinegetice, realizata de gestionari in baza contractelor de gestiune, pe riscul si raspunderea lor, pentru perioada stabilita prin contractele de gestiune;



n) jujeu - piesa de forma cilindrica, confectionata prin strunjire, din lemn de esenta tare, care trebuie purtata de cainii care insotesc turmele si cirezile de animale domestice;



o) licenta - imputernicirea data de catre administrator unei persoane juridice de a gestiona fauna de interes cinegetic, atestata printr-un document oficial;



p) odorivector - substanta sau produsul, natural ori de sinteza, care raspandeste un miros ce atrage exemplarele de fauna de interes cinegetic si care permite omului determinarea directiei si controlul deplasarii acestora;



q) organizatie de vanatoare - persoana juridica romana constituita in conditiile legii, pe baza principiului liberei asocieri a vanatorilor, in scopul gestionarii durabile a vanatului si al exercitarii vanatorii recreativ-sportive, care poate adera la asociatii, uniuni sau federatii nationale de profil pentru reprezentarea lor la nivel national si international;



r) populatie optima - numarul total de exemplare din fauna de interes cinegetic, care coabiteaza intr-un fond cinegetic intr-o anumita structura de specii si intr-o anumita structura de varste in cadrul fiecarei specii, care asigura conservarea biodiversitatii, produce minimum de pagube si nu prezinta risc pentru populatia umana;



s) regim cinegetic - ansamblul de norme tehnice, juridice si economice prin care fauna de interes cinegetic este administrata si gestionata durabil, in scopul conservarii biodiversitatii, mentinerii echilibrului ecologic, exercitarii vanatorii si satisfacerii unor cerinte social-economice;



s) stationar - suprafata de teren, impreuna cu instalatiile si amenajarile specifice existente pe aceasta, unde sunt duse exemplarele din speciile de fauna de interes cinegetic care, ca urmare a starii lor, nu mai pot fi lasate in libertate, existand pericolul ca acestea sa moara. Pe aceste suprafete sunt asigurate conditiile de asistenta sanitar-veterinara corespunzatoare si conditiile de viata, crestere si dezvoltare pentru exemplarele respective;



t) tarif de gestionare - suma de bani care se plateste anual de catre gestionar pentru exploatarea durabila a faunei cinegetice pe care o gestioneaza;



t) vanat - exemplarul/exemplarele din specia/speciile de interes cinegetic obtinut/obtinute prin actiunile de vanatoare sau prin actiunile de braconaj cinegetic;


u) vanatoare - actiunea de pandire, cautare, starnire, urmarire, haituire sau orice alta activitate avand ca finalitate capturarea ori uciderea exemplarelor din speciile prevazute in anexele nr. 1 si 2, aflate in stare de libertate. Nu constituie actiune de vanatoare capturarea autorizata a exemplarelor din speciile de interes cinegetic in scop stiintific, urmata de eliberarea acestora;


v) vanator - persoana fizica ce practica vanatoarea in conditiile prezentei legi;



w) zona de liniste - suprafata stabilita in cadrul unui fond cinegetic, delimitata si marcata pe teren prin semne vizibile si distinctive, destinata sa asigure conditii de viata optime faunei cinegetice existente in cadrul fondului cinegetic respectiv, indiferent de anotimp.


Art. 2. - Fauna de interes cinegetic este resursa naturala regenerabila, bun public de interes national si international.



Art. 3. - Exercitarea vanatorii se face in scopul asigurarii echilibrului ecologic, ameliorarii calitatii populatiilor faunei de interes cinegetic, cercetarii stiintifice, precum si in scop didactic sau recreativ-sportiv.



Art. 4. - (1) Nimeni nu are dreptul de a vana pe terenul proprietatea altuia fara a avea asupra sa autorizatia de vanatoare, care dovedeste, in conditiile prezentei legi, consimtamantul proprietarului, al asociatiei de proprietari sau al celui mandatat de acestia in acest scop.



(2) Detinatorii cu orice titlu ai terenurilor incluse in fondurile cinegetice au obligatia de a permite desfasurarea actiunilor de vanatoare autorizate pe terenurile ce le detin sau apartin, in conditiile alin. (1).


Art. 5. - (1) Criteriile de constituire a unui fond cinegetic sunt urmatoarele:



a) marimea suprafetei fondului cinegetic;



b) stabilirea faunei sedentare de interes cinegetic;



c) limitele fondului cinegetic;



d) apartenenta, de regula, la acelasi etaj altitudinal;



e) structura de proprietate asupra terenului. Se urmareste, pe cat posibil, constituirea de fonduri cinegetice pe terenuri care apartin aceluiasi tip de proprietate;



f) existenta diversitatii din punct de vedere al folosintei terenurilor. Se urmareste ca in cadrul unui fond cinegetic sa existe cat mai multe categorii de folosinta a terenului;



g) constituirea, in timp, a fondurilor cinegetice.



(2) Suprafata unui fond cinegetic va fi de cel putin 5.000 ha la campie si in Delta Dunarii, 7.000 ha la deal si 10.000 ha la munte.



(3) Suprafata minima necesara pentru un membru vanator este de:



a) 150 ha la campie si in Delta Dunarii;



b) 250 ha la deal;



c) 350 ha la munte.



(4) fondul cinegetic se delimiteaza pe limite naturale, cum ar fi: culmi, cursuri de apa si altele asemenea, si/sau artificiale stabile in timp, cum ar fi: drumuri, cai ferate, autostrazi, linii electrice, canale de irigatii sau navigabile si altele asemenea, usor identificabile.



(5) Pentru constituirea unui fond cinegetic este necesara indeplinirea tuturor criteriilor prevazute la alin. (1).






CAPITOLUL II
Administrarea si gestionarea fondului cinegetic al Romaniei






Art. 6. - (1) Principalele atributii ale administratorului pentru protectia faunei de interes cinegetic si in domeniul vanatorii sunt urmatoarele:



a) elaboreaza strategia privind fondul cinegetic al Romaniei;



b) stabileste criteriile de atribuire in gestiune a fondurilor cinegetice;


c) stabileste valoarea de pornire pentru licitatiile pe care le organizeaza in scopul atribuirii in gestiune a fondurilor cinegetice;



d) stabileste tariful de gestionare pentru fondurile cinegetice atribuite direct;



e) elaboreaza metodologia si reglementarile de organizare si practicare a vanatorii;



f) stabileste si aproba anual, pana la data de 15 mai, cotele anuale de recolta pentru speciile admise la vanatoare, cu avizul autoritatii publice centrale care raspunde de protectia mediului; cotele de recolta astfel aprobate devin obligatorii de realizat, fara alte avize, acorduri sau autorizari suplimentare;


g) propune, in situatii justificate, modificarea perioadelor legale de vanatoare pentru unele specii de vanat;



h) avizeaza propunerile de populare a fondurilor cinegetice cu specii de vanat inexistente in libertate in Romania, pe baza studiilor de impact, avizate de Academia Romana si de autoritatea publica centrala care raspunde de protectia mediului;


i) stabileste, impreuna cu reprezentantii ministerelor de resort, masurile necesare mentinerii echilibrului ecologic si prevenirii pagubelor cauzate de vanat si prin vanatoare culturilor agricole, animalelor domestice si fondului forestier;



j) tine evidenta si publica anual date referitoare la populatia de fauna cinegetica, starea de sanatate a acesteia, recoltele si trofeele de vanat;



k) colaboreaza cu Ministerul Educatiei si Cercetarii in vederea stabilirii programelor de invatamant pentru institutiile de invatamant care au ca discipline de studiu fauna cinegetica si vanatoarea si in vederea stabilirii programelor de cercetare stiintifica in domeniul cinegetic;



l) controleaza activitatea cinegetica la toate nivelurile;



m) organizeaza direct si coordoneaza activitatea de combatere a braconajului;



n) organizeaza documentarea stiintifica in managementul cinegetic si stabileste sistemul informational in domeniul cinegetic;



o) stabileste criteriile pentru acordarea licentei de functionare gestionarilor fondurilor cinegetice;



p) acorda licenta de functionare gestionarilor fondurilor cinegetice;



q) colaboreaza cu Ministerul Justitiei pentru atestarea expertilor tehnici judiciari in vanatoare;



r) emite si aproba modelul permiselor de vanatoare si tine evidenta persoanelor care au dobandit calitatea de vanator;



s) emite si pune la dispozitie gestionarilor fondurilor cinegetice formularele autorizatiilor de vanatoare;



s) stabileste rasele de caini admise la vanatoare in Romania;



t) stabileste, impreuna cu Autoritatea Nationala pentru Omologarea Armelor si Munitiilor, armele si categoriile de munitie care se pot folosi la vanatoare in Romania;



t) initiaza actiuni de popularizare a activitatii cinegetice si de educare a populatiei in domeniu;



u) participa sau sprijina, dupa caz, programul colaborarilor internationale in domeniul cinegetic;



v) infiinteaza Comisia nationala de evaluare a trofeelor de vanat, cu reprezentare in teritoriu;



x) stabileste modelul-cadru al contractului de gestionare prin negociere cu reprezentantii gestionarilor fondurilor cinegetice.



(2) In cadrul administratorului functioneaza un organ distinct, specializat in domeniul cinegetic.



(3) Pe langa autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura functioneaza Consiliul National de Vanatoare, infiintat prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, compus din reprezentanti ai administratorului, ai autoritatii publice centrale care raspunde de protectia mediului, ai autoritatii nationale sanitare veterinare, ai unitatilor de invatamant superior si de cercetare cu profil cinegetic din Romania si ai gestionarilor fondurilor cinegetice proportional cu suprafata fondurilor cinegetice gestionate.



(4) Administratorul adopta orice alte masuri necesare, in acord cu dispozitiile legale privind regimul cinegetic.


Art. 7. - Categoriile de gestionari cu care se pot incheia contracte de gestionare a faunei de interes cinegetic sunt urmatoarele:



a) administratorii padurilor proprietate privata;



b) administratorii padurilor proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale;



c) organizatiile de vanatoare;



d) administratorul padurilor proprietate publica a statului;



e) institutiile publice care au ca obiect de activitate cercetarea stiintifica in domeniul cinegetic;



f) institutiile de invatamant care au ca discipline de studiu vanatul si vanatoarea.



Art. 8. - (1) Atribuirea dreptului de gestionare a faunei cinegetice se realizeaza de administrator pe fonduri cinegetice, prin urmatoarele modalitati:



A. direct, pentru urmatoarele categorii de fonduri cinegetice:



a) fondurile cinegetice pe care proprietarii privati, persoane fizice sau juridice, au in proprietate o suprafata de teren care reprezinta minimum 51% din suprafata fiecarui fond cinegetic, individual sau intr-o asociatie legal constituita in acest scop. Acest tip de atribuire se realizeaza in favoarea gestionarului propus pentru 10 ani de persoana fizica sau juridica, dupa caz;


b) fondurile cinegetice pe care statul este proprietar al fondului forestier pe minimum 51% din suprafata fiecarui fond cinegetic. Acest tip de atribuire se realizeaza pentru categoria de gestionari prevazuta la art. 7 lit. d) si e) si pentru institutiile de invatamant de stat care au ca disciplina de studiu vanatul si vanatoarea;


c) fondurile cinegetice pentru care proprietarii, individual sau in asociatie constituita in scopul obtinerii dreptului de a gestiona fondurile cinegetice respective prin structura licentiata, nu au in proprietate minimum 51% din suprafata fiecarui fond si pentru cele care nu au fost atribuite in conditiile lit. a) si b). Acest tip de atribuire se realizeaza in favoarea gestionarului consacrat, la cererea acestuia;



B. prin licitatie publica, pentru fondurile cinegetice neatribuite in conditiile lit. A.



(2) Atribuirea dreptului de gestionare se realizeaza ori de cate ori este cazul, ca urmare a incetarii contractelor de gestionare a fondurilor cinegetice anterioare, din orice motive.



Art. 9. - (1) La incredintarea gestiunii, administratorul incheie cu gestionarul un contract de gestionare pentru 10 ani.



(2) Gestionarul este obligat sa plateasca tariful de gestionare anual, in doua transe egale, prima pana la data de 30 noiembrie a anului in curs si a doua pana la data de 15 mai a anului urmator.



(3) Tariful de gestionare prevazut la alin (2) nu este purtator de TVA si se calculeaza pentru sezonul de vanatoare 15 mai anul curent - 14 mai anul viitor.


Art. 10. - Administratorul padurilor proprietate publica a statului este persoana juridica ce reprezinta statul roman in calitatea sa de proprietar de fond forestier, in vederea crearii si stabilirii dreptului de gestionare pentru vanatul din fondurile cinegetice, in conformitate cu prevederile prezentei legi.


Art. 11. - (1) Fiecare institutie de invatamant de stat care are disciplina de studiu vanatul si vanatoarea are dreptul de a primi in scop didactic, in conditiile art. 8 alin. (1) lit. A.b), cate un fond cinegetic.



(2) Institutiile de invatamant superior de stat in care se realizeaza cel putin 2 ani de specializare cinegetica au dreptul de a primi in scop didactic, in conditiile art. 8 alin. (1) lit. A.b), 3 fonduri de vanatoare.



(3) Atribuirea in gestiune a faunei cinegetice in conditiile alin. (1) si (2) se realizeaza prin ordin al administratorului, la solicitarea institutiilor de invatamant.


Art. 12. - (1) Atribuirea in gestiune se realizeaza in maximum 60 de zile de la data incetarii din orice cauza a contractului de gestionare anterior.



(2) Pe perioada de incetare a contractului de gestionare anterior si pana la preluarea efectiva in gestiune de catre noul gestionar a fondului cinegetic, in baza noului contract de gestionare, gestionarul fondului cinegetic se asigura de fostul gestionar.



(3) Pe durata prevazuta la alin. (2) drepturile si obligatiile gestionarului sunt cele prevazute in contractul de gestionare anterior.



(4) fondurile cinegetice pentru care din culpa castigatorului licitatiei nu a fost incheiat contractul de gestionare in termen de 30 de zile de la data dobandirii acestui drept se scot din nou la licitatie, in termen de maximum 60 de zile. Licitatia se repeta pana se asigura atribuirea in gestiune, in conditiile art. 8.



(5) In situatia in care in timpul derularii unui contract de gestionare, pe suprafata unui fond cinegetic se constituie, in conditiile legii, arie naturala protejata din categoria careia suprafata nu se include in suprafata fondurilor cinegetice, contractul de gestionare incheiat initial se modifica prin act aditional, pana la inceperea urmatorului sezon de vanatoare, la initiativa administratorului, prin derogare de la prevederile art. 5, chiar daca suprafata sa are minimum jumatate din suprafata minima prevazuta de prezenta lege pentru etajul altitudinal respectiv.



(6) In cazurile in care suprafata fondului cinegetic rezultat in conditiile alin. (5) este mai mica decat jumatatea suprafetei minime prevazute de prezenta lege pentru etajul altitudinal respectiv, fondul cinegetic se desfiinteaza, suprafata rezultata rearondandu-se, dupa caz, unuia sau mai multor fonduri cinegetice vecine, cu respectarea principiilor de constituire a fondurilor cinegetice.



(7) fondurile cinegetice rezultate in conditiile alin. (6) se scot la licitatie daca gestionarul acestora nu este de acord cu modificarea limitelor fondului cinegetic pentru care are contract de gestionare si cu modificarea sumei de plata, in conformitate cu suprafata rezultata ca urmare a aplicarii prevederilor alin. (6).



(8) Fauna cinegetica din fondurile cinegetice pentru care, din diverse motive, nu se incheie contracte de gestionare inauntrul perioadei prevazute la alin. (1) se incredinteaza pentru gestionare administratorului padurilor proprietate publica a statului, continuandu-se procedura de scoatere la licitatie.



(9) In perioada in care gestioneaza fauna cinegetica in conditiile alin. (8), administratorul padurilor proprietate publica a statului este scutit de plata tarifului de gestionare.



Art. 13. - (1) Pentru pagubele produse culturilor agricole, silvice si animalelor domestice de catre exemplarele din speciile de fauna de interes cinegetic, cuprinse in anexele nr. 1 si 2, se acorda despagubiri.



(2) Despagubirile pentru pagubele produse de catre exemplarele din speciile de fauna de interes cinegetic cuprinse in anexa nr. 1 se suporta dupa cum urmeaza:



a) pentru pagubele produse in fondurile cinegetice si in intravilan - de gestionarul faunei cinegetice de pe cuprinsul fondurilor cinegetice in cauza, daca acesta nu si-a indeplinit obligatiile pentru prevenirea pagubelor;



b) pentru pagubele produse in ariile naturale protejate, neincluse in fonduri cinegetice sau in care vanatoarea nu este admisa - de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, din bugetul aprobat cu aceasta destinatie.



(3) Pentru situatiile in care atat gestionarul, cat si proprietarii de culturi agricole, silvice si de animale domestice si-au indeplinit toate obligatiile pentru prevenirea pagubelor, despagubirile se suporta de catre autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, din bugetul aprobat cu aceasta destinatie.



(4) Despagubirile pentru pagubele produse de catre exemplarele din speciile de fauna de interes cinegetic cuprinse in anexa nr. 2 se suporta de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, din bugetul aprobat cu aceasta destinatie.


Art. 14. - (1) Gestionarul este obligat la repararea prejudiciului produs din culpa sa faunei cinegetice pe care o gestioneaza.



(2) Prejudiciul prevazut la alin. (1) consta in scaderea nivelului calitativ si/sau numeric al faunei cinegetice si se calculeaza conform valorilor de despagubiri prevazute in anexele nr. 1 si 2.



(3) Pagubele cauzate faunei de interes cinegetic sau pierderile de orice natura cauzate acesteia, care se inregistreaza prin gestionarea necorespunzatoare a vanatului, se investigheaza de catre experti tehnici in vanatoare sau de catre experti tehnici judiciari in vanatoare, dupa caz.



Art. 15. - (1) In cazul fondurilor cinegetice pentru care s-au incheiat contracte de gestionare a faunei de interes cinegetic, gestionarul asigura plata tarifului de gestionare dupa cum urmeaza:



a) 81% din tarif, proprietarilor terenurilor;



b) 16% din tarif, bugetului de stat;



c) 3% din tarif, Fondului pentru mediu.



(2) Tariful de gestionare pentru fondurile cinegetice care se atribuie direct, in conditiile art. 8 alin. (1) lit. A, precum si tariful de pornire la licitatie pentru fondurile cinegetice care se atribuie prin licitatie publica, in conditiile art. 8 alin. (1) lit. B, se stabilesc prin insumarea produselor dintre media numarului de exemplare aprobate a fi recoltate pe ultimele doua sezoane de vanatoare incheiate, pe specii, si 10% din valoarea de calcul al tarifului de gestionare, inscrise in anexele nr. 1 si 2.


(3) Tarifele de gestionare inscrise in contractele de gestionare in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei legi se modifica pentru fiecare sezon de vanatoare, prin acte aditionale, pana la data de 15 martie, dupa cum urmeaza:



a) pentru fondurile cinegetice atribuite direct, tariful de gestionare va reprezenta valoarea rezultata din calculul realizat potrivit prevederilor alin. (2);



b) pentru fondurile cinegetice atribuite prin licitatie publica, tariful de gestionare va reprezenta valoarea calculata, conform prevederilor lit. a), inmultita cu raportul dintre valoarea rezultata din licitatie publica si valoarea de pornire a licitatiei.


(31) Neincheierea actelor aditionale potrivit prevederilor alin. 3 din vina gestionarului conduce la pierderea dreptului acestuia de a practica vanatoarea pentru sezonul de vanatoare urmator.


(4) Plata sumei datorate proprietarilor se realizeaza dupa cum urmeaza:



a) direct, proprietarilor privati persoane fizice sau persoane juridice ale caror proprietati/persoana au suprafete de teren mai mari de 50 ha;



b) direct, administratorilor terenurilor proprietate a statului, care administreaza suprafete de teren mai mari de 50 ha;



c) direct, asociatiilor de proprietari constituite in scopul dobandirii dreptului de gestionare;



d) primariilor, pe teritoriul administrativ-teritorial al carora se gasesc terenurile, in cazul proprietatilor persoanelor fizice sau persoanelor juridice mai mici de 50 ha.



(5) Plata directa se face de catre gestionar, in temeiul facturilor emise de persoanele juridice sau pe baza dispozitiei de plata catre casieria gestionarului, in cazul persoanelor fizice.



(6) Sumele datorate proprietarilor privati, persoane fizice sau persoane juridice, si administratorilor terenurilor proprietate a statului se stabilesc in functie de:



a) categoria de teren avuta in proprietate sau in administrare;



b) ponderea suprafetei categoriei de teren avute in proprietate sau in administrare in suprafata totala a categoriei de teren respective din fondul cinegetic;



c) valoarea corespunzatoare a tarifului de gestionare pentru suprafata totala a categoriei de teren respectiv din fondul cinegetic.



(7) Administratorul padurilor proprietate publica a statului are obligatia sa asigure, cu titlu gratuit, in fondul forestier proprietate publica a statului, terenuri libere de vegetatie forestiera dintre cele existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi, destinate, prin amenajamentul silvic, cultivarii, depozitarii si distribuirii hranei complementare a vanatului sau amplasarii constructiilor si instalatiilor vanatoresti, inclusiv a fazaneriilor existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi, in suprafata de minimum:



a) 1 ha pentru 1.000 ha de padure in etajul altitudinal de munte;



b) 2 ha pentru 1.000 ha de padure in etajul altitudinal de deal;



c) 3 ha pentru 1.000 ha de padure in etajul altitudinal de campie.


(71) Gestionarii au obligatia de a prelua terenurile asigurate potrivit prevederilor alin. (7) pe baza unui document de predare-preluare, in prezenta reprezentantului administratorului.


(8) Proprietarii si detinatorii de terenuri cu orice titlu, precum si executantii de lucrari de orice natura pe terenurile din fondurile cinegetice sunt obligati sa ia masurile prevazute de lege pentru protectia faunei cinegetice si a mediului sau de viata si raspund pentru pagubele pe care le produc acestora prin actiuni ilicite savarsite cu intentie sau din culpa.







CAPITOLUL III
Protectia faunei de interes cinegetic






Art. 16. - (1) In vederea crearii bazei stiintifice pentru gestionarea durabila a faunei de interes cinegetic se infiinteaza, in cadrul institutului care realizeaza cercetarea stiintifica pentru silvicultura, o sectie de cercetari cinegetice.



(2) In subordinea institutului prevazut la alin. (1) functioneaza cate un stationar in fiecare regiune de dezvoltare economica.



(3) Atributiile si regulamentul de functionare a institutului prevazut la alin. (1) se stabilesc prin hotarare a Guvernului.



Art. 17. - (1) Gestionarii sunt obligati sa asigure gospodarirea faunei de interes cinegetic, cu respectarea principiului durabilitatii, pe baza studiilor de evaluare si a planurilor de management cinegetic intocmite pentru fiecare fond cinegetic, pentru perioada de valabilitate a contractului de gestionare.


(2) Studiile de evaluare a efectivelor speciilor admise la vanatoare se intocmesc anual de catre personalul cu specializare silvica sau cinegetica angajat al gestionarului fondurilor cinegetice si vor fi supuse aprobarii administratorului.


(21) Planurile de management cinegetic se intocmesc pentru o perioada de 10 ani de catre personalul cu specializare superioara silvica sau cinegetica angajat al gestionarului si se supun aprobarii administratorului in termen de 6 luni de la primirea in gestiune a fondurilor cinegetice.


(22) In situatia fondurilor cinegetice care se suprapun peste ariile naturale protejate, planurile de management cinegetic vor fi corelate cu planurile de management al ariilor naturale protejate.


(23) In fondurile cinegetice care cuprind si arii naturale protejate, evaluarea populatiilor din speciile prevazute in anexele nr. 1 si 2 se realizeaza impreuna cu reprezentantii administratiilor ariilor naturale protejate.


(3) Managementul populatiei faunei de interes cinegetic din suprafetele neincluse in fondurile cinegetice se face de catre consiliile locale, pentru intravilanul localitatilor, in baza hotararilor proprii, aprobate de agentia locala de protectie a mediului, respectiv de catre administratiile ariilor protejate, in baza hotararilor consiliilor stiintifice ale acestora, conform prevederilor din planul de management si, dupa caz, din regulamentul ariilor naturale protejate respective.



(4) Managementul populatiei faunei de interes cinegetic din parcuri nationale, rezervatii stiintifice, zone cu protectie stricta sau zone de protectie integrala din celelalte arii naturale protejate incluse in fonduri cinegetice se face de catre administratiile ariilor protejate, in baza hotararilor consiliilor stiintifice ale acestora, conform prevederilor din planul de management si, dupa caz, din regulamentul ariilor naturale protejate respective.


Art. 18. - Gestionarii sunt obligati sa asigure paza faunei de interes cinegetic, in conditiile legii, cu cel putin un paznic de vanatoare pe fond.



Art. 19. - (1) In scopul conservarii biodiversitatii, regimul juridic al vanarii mamiferelor si pasarilor, inclusiv a celor migratoare, este reglementat de prezenta lege si de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice.


(2) Speciile de mamifere si pasari, inclusiv cele migratoare, la care vanarea este interzisa, se supun derogarilor stabilite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.


(21) Evaluarea populatiilor din speciile prevazute in anexa nr. 2 se realizeaza de catre gestionar, sub coordonarea autoritatii publice centrale care raspunde de protectia mediului si a administratorului.


(3) Pisicile si cainii salbaticiti sau hoinari gasiti pe suprafetele fondurilor cinegetice se impusca fara restrictii si fara obligarea la despagubiri, iar fapta nu constituie infractiune.



(4) Pisicile si cainii care sunt in situatia prevazuta la alin. (3) se impusca de catre personalul de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau de vanatori, cu ocazia actiunilor organizate in acest scop, la care participa si personal de specialitate al gestionarului sau cu ocazia vanatorilor organizate.



(5) Vanatul recoltat in conditiile alin. (1) si (2), in baza autorizatiei de vanatoare individuale, se crotaliaza dupa recoltare, inainte de parasirea fondului cinegetic conform normelor stabilite de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura.



Art. 20. - (1) In vederea conservarii faunei de interes cinegetic, administratorul, impreuna cu autoritatea publica centrala care raspunde de protectia mediului si cu gestionarul fondului cinegetic, delimiteaza in fiecare fond cinegetic una sau mai multe zone de liniste a faunei cinegetice, in care se iau masuri suplimentare de protectie prin planurile de management cinegetic.


(2) Suprafata zonelor de liniste a faunei cinegetice insumeaza minimum 10% din suprafata totala a fiecarui fond cinegetic.



(3) Acolo unde exista arii naturale protejate incadrate in alte categorii de management decat cele prevazute la art. 1 lit. j) sau coridoare ecologice de migratie ori habitate naturale de interes comunitar, zonele de liniste se constituie integral sau partial, dupa caz, in suprafata acestora.


Art. 21. - (1) Popularea cu exemplare din speciile de vanat inexistente in fondurile cinegetice din Romania se poate face numai daca:



a) anterior actiunii de populare au fost realizate experimente in Romania de catre sau sub supravegherea unei institutii de cercetare ori de invatamant superior cu activitate cinegetica;



b) ulterior experimentelor au fost realizate studii de impact avizate de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura si aprobate de autoritatea publica centrala care raspunde de protectia mediului.



(2) Popularea cu exemplare importate din speciile din fauna de interes cinegetic indigene se realizeaza pe baza aprobarii date de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, in baza certificarii calitatii genetice a acestora, data de o institutie stiintifica cu activitate cinegetica, cu acordul autoritatii publice centrale care raspunde de protectia mediului.


(3) In functie de rezultatul experimentelor si al studiilor de impact, autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura face propuneri de completare a anexei nr. 1 sau 2, dupa caz, cu acordul autoritatii publice centrale care raspunde de protectia mediului.


Art. 22. - (1) Actiunea de capturare a vanatului viu este admisa in cadrul cotei de recolta aprobate, prin metode si mijloace reglementate care nu vatama exemplarul/exemplarele, numai sub directa indrumare a personalului de specialitate.



(2) Capturarea exemplarelor de fauna de interes cinegetic in scop de cercetare stiintifica se poate face si in perioadele in care vanatoarea este interzisa, cu conditia eliberarii exemplarului/exemplarelor capturat/capturate in teritoriul de unde a/au fost capturat/capturate si cu instiintarea autoritatii publice centrale care raspunde de protectia mediului. In acest caz, numarul exemplarelor eliberate nu diminueaza cota de recolta.



Art. 23. - (1) In scopul gestionarii durabile a faunei de interes cinegetic, se interzic:



a) popularea fondurilor cinegetice cu exemplare bolnave, degenerate sau provenind din crescatoriile de vanat destinate altor scopuri;



b) lasarea animalelor domestice libere sau pasunatul cu acestea in fondul forestier;


c) Abrogat;


d) infiintarea, intretinerea sau recoltarea culturilor agricole, fara asigurarea protectiei faunei de interes cinegetic;



e) Abrogat;


f) distrugerea sau degradarea instalatiilor vanatoresti de orice fel ori a culturilor pentru vanat;



g) lasarea libera a cainilor de vanatoare sau a celor insotitori de turme sau cirezi in fondurile cinegetice, altfel decat vaccinati sau dehelmintizati;



h) circulatia persoanelor sau a mijloacelor de transport insotite de caini liberi, legati ori captivi, care apartin altor categorii decat cainii de vanatoare sau insotitorii de turme ori cirezi, altfel decat vaccinati sau dehelmintizati;



i) permiterea insotirii, in fondurile cinegetice, a turmelor si cirezilor, precum si a mijloacelor de transport de orice fel, de caini care nu poarta jujeu;



j) circulatia, pe fondurile cinegetice, a persoanelor insotite de caini, fara a fi purtati in lesa, din alte rase decat cele admise la vanatoare in Romania;



k) permiterea insotirii turmelor si cirezilor de catre caini insotitori al caror numar este mai mare de 3 in zona de munte, de 2 in zona de deal si de 1 la campie. In acest numar se includ si cainii care asigura paza stanei;



l) hranirea complementara a vanatului, cu incalcarea reglementarilor in vigoare;



m) mutarea de catre personal neautorizat a hranei destinate vanatului;



n) distrugerea sau sustragerea hranei destinate vanatului;



o) Abrogat;


p) nepredarea catre gestionar sau catre un reprezentant al acestuia, in termen de 7 zile de la momentul gasirii, a coarnelor lepadate de cervide;



q) neanuntarea celei mai apropiate primarii despre existenta in fondurile cinegetice a unor cadavre de animale din speciile de fauna de interes cinegetic;



r) naturalizarea exemplarelor de vanat sau prelucrarea celorlalte produse ale vanatului, altele decat carnea, in scop de comercializare sau ca prestare de servicii, fara tinerea evidentei potrivit modelului stabilit de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura;



s) depozitarea in teren sau utilizarea in combaterea daunatorilor vegetali si animali ai culturilor agricole sau silvice a substantelor chimice toxice pentru fauna de interes cinegetic, fara luarea masurilor de protectie a acestora;



s) lasarea in libertate a animalelor domestice sau a metisilor acestora, in scopul salbaticirii;



t) lasarea in libertate in fondurile cinegetice a exemplarelor din specii de animale salbatice care nu sunt incluse in anexa nr. 1 sau 2;



t) producerea, procurarea, comercializarea si detinerea curselor de orice fel destinate capturarii sau uciderii vanatului, fara aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;



u) nerespectarea prevederilor referitoare la vanatoare cuprinse in planurile de management si in regulamentele ariilor naturale protejate, altele decat cele aflate in categoriile pe suprafetele carora nu se constituie fonduri cinegetice;



v) distrugerea materialelor de constientizare privind fauna de interes cinegetic si vanatoarea, a indicatoarelor pentru orientarea in fondurile de vanatoare;



w) deranjarea exemplarelor de fauna de interes cinegetic in scopul fotografierii sau filmarii, in afara traseelor turistice sau a cailor de comunicatie.



x) Abrogat.


(11) Prevederile art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator.


(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1) lit. b), este permis pasunatul vitelor mari daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:



a) suprafetele pe care se pasuneaza sunt suprafete in care arboretele rezultate prin regenerare naturala au varsta mai mare de 15 ani sau suprafete pe care plantatiile realizate au starea de masiv incheiata si inaltime mai mare de 3 metri;



b) nu exista pasune comunala.



(3) In situatiile prevazute la alin. (2), pasunatul este permis cu acordul scris al proprietarului padurii si al gestionarului fondului cinegetic.


(4) Pentru asigurarea scopului prevazut la alin. (1), gestionarii fondurilor cinegetice sunt obligati sa predea exemplarele din speciile de fauna cinegetica gasite, ranite sau bolnave in fondurile cinegetice pe care le gestioneaza, stationarului care functioneaza in cadrul regiunii de dezvoltare economica.



(5) Pentru situatiile prevazute la alin. (4), gestionarilor fondurilor cinegetice din care provin exemplarele predate la stationare nu li se reduc cotele de recolta aprobate.







CAPITOLUL IV
Exercitarea vanatorii






Art. 24. - Speciile de interes cinegetic admise la vanatoare se vaneaza in numarul, in locurile, in perioadele si cu mijloacele admise de lege, cu respectarea reglementarilor privind autorizarea, organizarea si practicarea vanatorii.


Art. 25. - Speciile de interes cinegetic sunt prevazute in anexele nr. 1 si 2.



Art. 26. - (1) Perioadele in care se poate practica vanatoarea la speciile de mamifere sunt precizate in anexa nr. 1 lit. A.


(11) Perioadele in care se poate practica vanatoarea la pasari, inclusiv cele migratoare, stabilite in concordanta cu prevederile art. 33 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007, sunt precizate in anexa nr. 1 lit. B.


(12) Prin exceptie de la prevederile alin. (11), vanatoarea la pasari migratoare in fondurile cinegetice care se suprapun pe teritoriul Administratiei Rezervatiei Biosferei a€śDelta Dunariia€ť incepe cu 15 zile mai tarziu fata de datele inscrise in anexa nr. 1 lit. B.


(2) In situatii de exceptie, motivate de mentinerea biodiversitatii faunei salbatice si de pastrarea echilibrului ecologic, bazate pe cercetari stiintifice, administratorul impreuna cu autoritatea publica centrala care raspunde de protectia mediului propun restrangerea sau extinderea perioadei de vanatoare la unele specii de interes cinegetic.



(3) In vederea prelevarii de probe biologice necesare stabilirii statusului de sanatate a animalelor salbatice, administratorul poate aproba, la solicitarea Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, cu avizul autoritatii publice centrale care raspunde de protectia mediului, recoltarea de catre gestionarii fondurilor cinegetice a unor exemplare, in numar limitat, din speciile cuprinse in anexele nr. 1 si 2 in orice perioada a anului.


Art. 27. - (1) Vanatoarea se exercita numai de catre vanatori care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:



a) poseda permis de vanatoare cu arma;



b) poseda autorizatii eliberate de gestionar;


c) poseda permis de arma tip B;


d) poseda asigurare obligatorie impotriva accidentelor.



(2) Abrogat.


Art. 28. - (1) Permisele de vanatoare prevazute la art. 27 pot fi:



a) permanente;



b) temporare.



(2) Permisele de vanatoare permanente se tiparesc, se inseriaza, se gestioneaza si se elibereaza cetatenilor cu domiciliul sau rezidenta in Romania de catre organizatiile vanatoresti care au in gestiune fonduri cinegetice, conform modelului aprobat de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura.



(3) Conditiile pe care un solicitant trebuie sa le indeplineasca, cumulativ, pentru a se incadra in una dintre categoriile prevazute la alin. (2) sunt urmatoarele:



a) varsta minima de 18 ani;



b) sa fi efectuat un an de stagiatura sub indrumarea organizatiei vanatoresti care gestioneaza cel putin un fond cinegetic, la care solicita sa fie inscris;



c) sa fi luat parte la minimum o instruire practica intr-un poligon de tir;



d) sa fi fost declarat admis la examenul organizat pentru obtinerea permisului de vanatoare permanent, sustinut in fata unei comisii mixte, constituita din reprezentantii autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura si ai asociatiilor, uniunilor sau federatiilor nationale de profil recunoscute la nivel national si international si infiintate prin lege;



e) in ultimii 3 ani sa nu fi savarsit fapte care sunt incadrate ca infractiuni, conform prezentei legi.



(4) Permisul de vanatoare temporar se elibereaza de catre organizatiile vanatoresti, la cererea:



a) apatrizilor cu domiciliul in strainatate care in tara de domiciliu sunt vanatori si daca sunt veniti in Romania pentru actiuni de vanatoare, daca in tara de unde vin acestia vanatorii romani pot practica vanatoarea numai pe baza unei licente emise de autoritatile competente;



b) cetatenilor straini care in tara de domiciliu sunt vanatori si daca sunt veniti in Romania pentru actiuni de vanatoare, daca in tara de unde vin acestia vanatorii romani pot practica vanatoarea numai pe baza unei licente emise de autoritatile competente.



(5) Regulamentul pentru preschimbarea permiselor de vanatoare aflate in uz si pentru obtinerea permiselor de vanatoare in conditiile prezentei legi se aproba prin ordin al administratorului.


(6) Examenul pentru obtinerea calitatii de vanator se organizeaza pe judete, in conformitate cu regulamentul aprobat prin ordin al administratorului.


Art. 29. - Cetatenii romani cu domiciliul in strainatate care au calitatea de vanator in tara de domiciliu, atestata prin document specific tarii respective, au dreptul de a practica vanatoarea in Romania daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 27 alin. (1) lit. b), c) si d).



Art. 30. - (1) Permisul de vanatoare se anuleaza daca posesorul lui a savarsit o fapta sanctionata ca infractiune de prezenta lege.



(2) Anularea permisului de vanatoare se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.



Art. 31. - (1) Autorizatiile de vanatoare sunt:



a) individuale;



b) colective.



(2) Autorizatiile de vanatoare individuale sau colective sunt documente cu regim special, emise si inseriate de gestionari printr-un sistem informatic, conform modelului si reglementarilor stabilite prin ordin al conducatorului administratorului.


(3) Documentele prevazute la alin. (1) pot fi folosite de gestionari, in conditiile stabilite prin reglementarile referitoare la organizarea si practicarea vanatorii.


(4) Autorizatia de vanatoare eliberata de gestionar da dreptul titularului acesteia de a vana exemplarele pentru care a fost eliberata autorizatia, pe terenurile incluse in fondul cinegetic respectiv, indiferent de categoria de proprietate si de proprietarul acestora.


Art. 32. - Prin exceptie de la prevederile art. 27, pot exercita vanatoarea numai pe baza de autorizatii de vanatoare eliberate de gestionar urmatoarele categorii de persoane:



a) elevii si studentii din unitatile de invatamant abilitate, in care se studiaza ca disciplina, in cadrul programului de instruire, vanatul si vanatoarea, pe fondurile cinegetice gestionate de acestea;



b) personalul tehnic de vanatoare, angajat al gestionarilor fondurilor cinegetice, dar numai in limita atributiilor de serviciu pe fondurile de vanatoare ale gestionarului.



Art. 33. - (1) Vanatoarea se practica cu:



a) arme de foc de vanatoare;



b) capcane autorizate.



(2) Caracteristicile mijloacelor prevazute la alin. (1) lit. b) se stabilesc prin ordin al conducatorului administratorului.


Art. 34. - Pe suprafetele din intravilan, in zona strict protejata si in zona tampon din cuprinsul Rezervatiei Biosferei a€śDelta Dunariia€ť, recoltarea exemplarelor din speciile de fauna salbatica si a cainilor fara stapan se realizeaza, in conditiile legii, de gestionarul din zona respectiva pe baza unui contract de prestari de servicii, la solicitarea consiliului local sau a administratiei ariei naturale protejate, cu avizul consiliului stiintific al acesteia, dupa caz.


Art. 35. - (1) Vanatoarea in fondurile cinegetice care cuprind si arii naturale protejate este admisa numai cu respectarea conditiilor prevazute in planurile de management cinegetic si in planurile de management al ariilor naturale respective.



(2) Abrogat.


(3) Abrogat.


(4) Hranirea sau nadirea exemplarelor din speciile de interes cinegetic la distante mai mici de 1 km de limita ariilor naturale protejate in care vanatoarea este interzisa sau in cele neincluse in fondurile cinegetice este interzisa.


Art. 36. - Exemplarele din speciile de mamifere admise la vanatoare, care produc pagube culturilor agricole, silvice sau animalelor domestice, pot fi vanate si in afara perioadei legale de vanatoare, in conditiile aprobarii administratorului.


Art. 37. - Pentru actiunile care se desfasoara in conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) se elibereaza autorizatii de capturare, emise de administrator in conditiile legii.


Art. 38. - (1) Cu respectarea prevederilor art. 33 alin. (1) lit. f) si ale art. 33 alin. (2) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 sunt permise urmatoarele:



a) mamiferele si pasarile admise la vanatoare sau parti ori produse provenite de la acestea, dobandite legal prin actiuni de vanatoare, pot face obiectul transportului pentru nevoile proprii ale vanatorilor;



b) mamiferele admise la vanatoare in stare vie ori moarta sau orice parti ori produse provenite de la acestea, usor de identificat, recoltate cu respectarea prevederilor legale, pot face obiectul comercializarii, detinerii si/sau transportului in scopul comercializarii sau popularii de catre persoane juridice autorizate, potrivit legii;



c) comercializarea, detinerea si/sau transportul in scopul comercializarii speciilor de pasari cuprinse in anexele nr. 5D si 5E la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 se realizeaza in conformitate cu prevederile art. 33 al acestei ordonante de urgenta.



(2) Transportul, comercializarea, naturalizarea si orice operatiuni privind vanatul sau parti ori produse usor identificabile provenite de la acesta, dobandite fara respectarea conditiilor legii, sunt interzise


Art. 39. - Fara a se aduce atingere prevederilor art. 37 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt interzise si urmatoarele:


a) depasirea cotei de recolta care a fost aprobata la nivel de gestionar;


b) depasirea numarului de piese aprobate pentru recolta/vanator/zi de vanatoare;



c) furnizarea de catre gestionar de informatii eronate referitoare la nivelul populatiei speciilor de fauna de interes cinegetic, estimate la nivelul fondului cinegetic;



d) nerealizarea cotei de recolta pentru vanatul sedentar ori depasirea cotei de recolta pe fond cinegetic, fara motive justificate;


e) vanatoarea pe alt fond cinegetic decat cel pe care vanatorul este autorizat sa vaneze;



f) urmarirea vanatului ranit pe alt fond cinegetic, fara acordul gestionarului acestuia, ori trecerea pe un asemenea fond cu arma de vanatoare neintrodusa in toc, si in afara cailor de comunicatie;


g) accesul cu arma de vanatoare, altfel decat purtata in toc, in parcuri nationale, in rezervatii stiintifice, in zonele cu protectie stricta sau in zonele de protectie integrala din ariile naturale protejate cuprinse in fonduri cinegetice;


h) utilizarea steguletelor si gardurilor pentru dirijarea exemplarelor din speciile de interes cinegetic, precum si a detectoarelor de animale;



i) vanarea cerbilor, capriorilor, caprelor negre, muflonilor, mistretilor si ursilor prin utilizarea altor cartuse decat a celor cu proiectile unice, ale caror caracteristici sunt prevazute prin reglementarile tehnice emise de administrator;



j) vanarea iepurilor, fazanilor sau potarnichilor la hranitori ori de la apusul pana la rasaritul soarelui;



k) vanarea cerbilor, capriorilor si caprelor negre la hranitori, la sararii, la goana sau cu caini gonitori;



l) vanarea ursilor la nada sau la barlog; este permisa vanatoarea la nada a exemplarelor de urs care produc pagube, cu aprobarea administratorului si a autoritatii publice centrale care raspunde de protectia mediului;



m) vanarea pasarilor de balta in apropierea gurilor de apa pe timp de inghet, daca suprafata libera a apei nesituata la gura de apa este inghetata pe mai mult de 70%;



n) vanarea puilor nezburatori ai pasarilor de interes cinegetic;



o) folosirea la vanatoare a armelor care au calibrul necorespunzator speciei pentru care este autorizata actiunea de vanatoare sau a celor la care percutia cartusului se realizeaza pe rama;


p) Abrogat;


q) Abrogat;


r) Abrogat;


s) Abrogat;


s) utilizarea odorivectorilor, cu exceptia cercetarii stiintifice, fara aprobarea administratorului;



t) comercializarea de catre persoane fizice a vanatului, a carnii de vanat, a diferitelor produse de vanat sau a trofeelor de vanat;



t) fabricarea, comercializarea, detinerea sau utilizarea alicelor cu diametrul mai mare de 5 mm;



u) vanatoarea in parcuri nationale, in rezervatii stiintifice, in zonele cu protectie stricta sau in zonele de protectie integrala din ariile naturale protejate cuprinse in fonduri cinegetice, precum si vanatoarea in crescatorii de vanat;


v) vanatoarea in rezervatiile naturale a speciilor care fac obiectul protectiei in aria naturala protejata;



w) vanatoarea in suprafetele ariilor naturale protejate cuprinse in fondurile cinegetice, practicata fara respectarea prevederilor planurilor de management cinegetic, si in cele ale ariilor naturale respective in ceea ce priveste vanatoarea;


x) utilizarea armelor neomologate sau neautorizate pentru vanatoare in Romania;


y) parasirea fondului cinegetic fara ca vanatul recoltat, in baza autorizatiei de vanatoare individuale, sa fie crotaliat, iar numarul crotaliei sa fie trecut in autorizatia de vanatoare.



z) impiedicarea practicarii vanatorii.


z1) completarea necorespunzatoare a autorizatiilor de vanatoare;


z2) nereturnarea in termen a autorizatiilor de vanatoare de catre titularii acestora;


z3) accesul cu arma de vanatoare in zona strict protejata si in zona-tampon din cuprinsul Rezervatiei Biosferei a€śDelta Dunariia€ť;


z4) vanatoarea pe suprafetele din intravilan, in zona strict protejata si in zona-tampon din cuprinsul Rezervatiei Biosferei a€śDelta Dunariia€ť.


Art. 391. - (1) Prin exceptie de la prevederile art. 39 lit. g), u), w), in interesul protejarii faunei si florei salbatice, al conservarii habitatelor naturale, pentru prevenirea producerii unor daune importante, in interesul sanatatii si securitatii publice sau pentru alte ratiuni de interes public major in parcuri nationale, in rezervatii stiintifice, in zonele cu protectie stricta sau in zonele de protectie integrala din ariile naturale protejate cuprinse in fonduri cinegetice, recoltarea exemplarelor din speciile de fauna salbatica admise la vanatoare si a cainilor fara stapan se realizeaza, in conditiile legii, de gestionarul fondului cinegetic respectiv, cu acordul administratorului, la solicitarea administratiei ariei naturale protejate, avizata de consiliul stiintific al acesteia.


(2) Exemplarele recoltate in conditiile alin. (1) se valorifica de gestionari potrivit legii si reprezinta baza de calcul al tarifului de gestionare a faunei cinegetice.


Art. 40. - (1) Vanatul sau exemplarele din speciile de fauna de interes cinegetic dobandite in conditiile prezentei legi se valorifica, dupa caz, de gestionar, consiliul local sau administratia ariei naturale protejate.



(2) Sumele rezultate din valorificarea prevazuta la alin. (1) de catre consiliile locale sau de catre administratiile ariilor protejate se fac venit la bugetul de stat.



(3) Vanatul rezultat in urma unor actiuni ilegale, precum si exemplarele din fauna de interes cinegetic gasite moarte apartin, dupa caz:



a) gestionarului, daca acestea sunt gasite pe fonduri cinegetice si se incadreaza in cota de recolta aprobata;



b) statului, daca acestea sunt gasite pe suprafete situate in perimetrul construit sau imprejmuit din intravilanul localitatilor sau in arii protejate, neincluse in fondurile cinegetice, sau daca cota de recolta a fost realizata pentru cele din fondurile cinegetice.



(4) Exemplarele care se regasesc in situatia prevazuta la alin. (3) lit. a) diminueaza cota de recolta in mod corespunzator.



(5) Coarnele lepadate de cervide, gasite pe fondurile cinegetice, apartin gestionarilor.






CAPITOLUL V
Raspunderi si sanctiuni






Art. 41. - Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea contraventionala, civila sau penala, dupa caz.



Art. 42. - (1) Constituie infractiune de braconaj si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 7 ani sau cu amenda de la 5.000 lei la 25.000 lei:



a) vanatoarea fara permis de vanatoare, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 32;


a1) vanatoarea fara autorizatie de vanatoare legala;


b) vanatoarea prin folosirea ogarilor sau a metisilor de ogari;



c) emiterea de autorizatii de vanatoare prin care se depaseste cota de recolta aprobata pentru fiecare gestionar;



d) vanarea speciilor de vanat strict protejate in alte conditii decat cele legale;



e) vanatoarea in parcuri nationale, in rezervatii stiintifice, in zonele cu protectie stricta sau in zonele de protectie integrala din celelalte arii naturale protejate altfel decat in conditiile art. 391;


f) vanatoarea in intravilan, in zona strict protejata si in zona tampon din cuprinsul Rezervatiei Biosferei a€śDelta Dunariia€ť altfel decat in conditiile art. 34;


g) vanatoarea pasarilor migratoare de apa in ariile de protectie speciala avifaunistica si a speciilor care fac obiectul protectiei in ariile speciale de conservare, precum si vanatoarea in suprafetele celorlalte arii naturale protejate, cuprinse in fondurile cinegetice, fara respectarea prevederilor referitoare la vanatoare, din planurile de management cinegetic, din planurile de management ale ariilor naturale protejate;


h) urmarirea vanatului ranit pe alt fond cinegetic, fara acordul gestionarului acestuia, ori trecerea pe un asemenea fond, cu arma de vanatoare, in afara cailor de comunicatie;



i) vanatoarea pe alt fond cinegetic decat cel pe care vanatorul este autorizat sa vaneze;



j) vanarea in afara perioadelor legale de vanatoare la specia respectiva, conform anexei nr. 1 si prevederilor art. 36 sau aprobarii date pentru speciile din anexa nr. 2;


k) vanatoarea prin utilizarea pe timp de noapte a autovehiculelor sau a dispozitivelor care permit ochirea si tragerea pe intuneric;



l) vanarea mamiferelor prin utilizarea capcanelor neautorizate;


m) vanatoarea prin utilizarea substantelor chimice toxice folosite in combaterea daunatorilor vegetali si animali ai culturilor agricole si/sau silvice, ce provoaca intoxicarea sau moartea faunei de interes cinegetic;



n) vanarea ursilor la nada si/sau la barlog;


o) vanarea puilor nezburatori ai pasarilor de interes cinegetic;



p) vanatoarea cu exemplare de pasari de prada, cu arcuri si cu arbalete;


q) vanatoarea prin utilizarea armelor altfel decat tinute in mana, a armelor la care percutia cartusului se realizeaza pe rama ori/si a altor arme decat cele autorizate sau omologate, dupa caz, pentru vanatoare in Romania;


(2) Faptele prevazute la alin. (1) se pedepsesc cu inchisoare de la 3 la 10 ani, daca au fost savarsite:



a) de doua sau mai multe persoane impreuna;



b) de o persoana cu atributii de serviciu sau atributii publice in domeniul vanatorii, precum si de reprezentantii persoanelor juridice care au in obiectul de activitate ocrotirea vanatului sau vanatoarea;



c) recoltarea exemplarelor din speciile de fauna salbatica strict protejate de pe suprafetele din intravilan, din zona strict protejata si din zona-tampon din cuprinsul Rezervatiei Biosferei a€śDelta Dunariia€ť, altfel decat in conditiile derogarilor stabilite conform legii;


d) vanatoarea pe timp de noapte, cu exceptia speciilor la care vanatoarea este permisa in acest interval, conform reglementarilor privind organizarea si practicarea vanatorii.


Art. 43. - (1) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 3 ani sau cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei nerespectarea prevederilor art. 39 lit g) si z3).



(2) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani sau cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei nerespectarea prevederilor art. 39 lit. u) si z4).


Art. 44. - Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani sau cu amenda de la 15.000 lei la 30.000 lei:



a) scoaterea din tara a trofeelor care pot fi medaliate de vanat sau a faunei vii de interes cinegetic, fara respectarea dispozitiilor legale;


b) transportul vanatului dobandit in conditiile art. 42 sau gasit impuscat ori transat in teren, comercializarea, naturalizarea si orice operatiuni privind vanatul sau parti ori produse usor identificabile provenite de la acesta, dobandite fara respectarea conditiilor legii;


c) eliberarea si folosirea permiselor sau a autorizatiilor de vanatoare in alte conditii decat cele prevazute la art. 27-29 si 31;



d) eliberarea de autorizatii pentru vanatoare, in alte conditii decat cele prevazute de prezenta lege;


e) impiedicarea, prin exercitarea de acte de violenta, a desfasurarii activitatilor de vanatoare in conditiile art. 4 alin. (2).


Art. 441. - Complicitatea la actiunile prevazute la art. 42-44 constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 3 ani sau cu amenda de la 3.000 lei la 10.000 lei.


Art. 45. - Abrogat.


Art. 451. - Constatarea faptelor ce constituie infractiune potrivit art. 42-44 se face, in afara organelor de urmarire penala, si de catre personalul salariat cu atributii de ocrotire a vanatului din cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, autoritatii publice centrale care raspunde de protectia mediului si gestionarilor fondurilor cinegetice, precum si de un alt personal de specialitate imputernicit in acest scop de catre conducatorul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.


Art. 46. - (1) Bunurile care au servit la savarsirea infractiunilor prevazute la art. 42-44, inclusiv mijloacele de transport, se confisca.



(2) Trofeele de vanat si vanatul care fac obiectul infractiunilor prevazute la art. 42-44 se confisca.



(3) Bunurile prevazute la alin. (1) se retin de catre agentul constatator in vederea confiscarii si se predau organelor de urmarire penala, iar vanatul si trofeele de vanat prevazute la alin. (2) se retin si se predau gestionarului fondului cinegetic, care le tine la dispozitia organelor de urmarire penala.


Art. 461. - Faptele prevazute la art. 42-45 prezinta gradul de pericol social al unei infractiuni, indiferent de modul si de mijloacele de savarsire a faptei, de scopul urmarit, de imprejurarile in care fapta a fost comisa, de urmarea produsa sau care s-ar fi putut produce, precum si de persoana si de conduita faptuitorului.


Art. 47. - Permisul de vanatoare al celui care a savarsit una dintre faptele prevazute la art. 42 si 43 se retrage si se anuleaza, in conditiile legii.



Art. 48. - (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:



a) vanatoarea fara asigurare impotriva accidentelor, cu amenda de la 100 lei la 300 lei;



b) incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 23 alin. (1) lit. d), f), n), p) si v) si la art. 39 lit. b), d), s), y), z1) si z2), cu amenda de la 250 lei la 750 lei;


c) incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 15 alin. (2), art. 18, art. 23 alin. (1) lit. c), h), i), j), k), l) si s), precum si la art. 39 lit. h), k), m) si t), cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei;


d) incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 15 alin. (5), art. 23 alin. (1) lit. a), b), g), r), s), t) si w), precum si la art. 39 lit. i), t), u) si z), cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei;


e) incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 15 alin. (1), art. 17 alin. (1), (21), (22), (23), (3) si (4), art. 19 alin. (21), art. 21, art. 23 alin. (1) lit. q), t) si x), art. 35 alin. (4) si la art. 39 lit. c), j) si o), cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei.


(2) In toate cazurile, permisul de vanatoare al celui care a savarsit una dintre faptele prevazute la alin. (1) va fi retinut de catre agentul constatator si va fi transmis imediat unitatii care l-a emis.



Art. 49. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul salariat cu atributii de ocrotire a vanatului din cadrul persoanelor juridice care gestioneaza fonduri cinegetice, de personalul structurilor de administrare a ariilor naturale protejate, de alt personal de specialitate, imputernicit in acest scop de conducatorul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, precum si de lucratorii anume desemnati de Ministerul Administratiei si Internelor.



Art. 50. - (1) Persoanele imputernicite sa constate infractiunile prevazute la art. 42-44 si contraventiile prevazute la art. 48 sunt asimilate, in exercitarea atributiilor ce decurg din imputernicire, personalului care indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii publice.


(2) Procesul-verbal de constatare a contraventiilor este un document tipizat al carui model se stabileste de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura.


Art. 51. - (1) Cuantumul despagubirilor pentru pagubele produse faunei cinegetice prin fapte ce constituie infractiuni sau contraventii, in sensul prezentei legi, se stabileste potrivit anexelor nr. 1 si 2.



(2) In cazul in care daunele produse fondului cinegetic determina reducerea cotei de recolta, despagubirile se incaseaza de gestionarii fondurilor cinegetice, direct sau prin intermediul directiilor generale ale finantelor publice.



(3) Despagubirile incasate de gestionarii fondurilor cinegetice sunt utilizate si distribuite dupa cum urmeaza:



a) 75% se retin de gestionarii care le incaseaza pentru gospodarirea vanatului;



b) 25% se achita de gestionarii care le incaseaza agentilor constatatori.



(4) In cazul in care daunele produse faunei cinegetice nu determina reducerea cotei de recolta, despagubirile se incaseaza de administrator, prin intermediul structurilor teritoriale sau al directiilor generale ale finantelor publice.



(5) Despagubirile incasate de administrator sunt utilizate si distribuite dupa cum urmeaza:



a) 75% se vireaza la bugetul de stat;



b) 25% se achita agentilor constatatori.






CAPITOLUL VI
Dispozitii tranzitorii si finale






Art. 52. - Animalele salbatice din intravilanul localitatilor, din ariile protejate de tip faunistic, din gradinile zoologice, din centre de reabilitare, din sanctuare, cele detinute sau folosite legal in scopuri artistice, precum si cele din crescatoriile de vanat autorizate si din complexurile de vanatoare nu sunt supuse dispozitiilor prezentei legi.



Art. 53. - (1) Reactualizarea delimitarii fondului cinegetic al Romaniei in fonduri cinegetice se face in conditiile prezentei legi de catre administrator, in termen de 4 ani de la intrarea in vigoare a prezentei legi.


(2) In situatia in care, in urma reactualizarii prevazute la alin. (1), fondurile cinegetice existente la intrarea in vigoare a prezentei legi isi modifica limitele, fondul cinegetic se considera nemodificat daca, dupa reactualizare, in suprafata acestuia se regasesc mai mult de 50% din suprafata fondului cinegetic existent anterior reactualizarii.


Art. 54. - Studiile prevazute la art. 17 alin. (2) vor fi intocmite de actualii gestionari, in maximum un an de la publicarea prezentei legi.



Art. 55. - Bunurile patrimoniale ale vechilor detinatori, existente pe fondurile cinegetice, se pot prelua, prin cumparare, de noii detinatori, pe baza protocoalelor incheiate in acest scop, in conditiile stabilite intre parti.



Art. 56. - (1) In scopul administrarii si gestionarii fondului cinegetic intr-o conceptie unitara, administratorul elaboreaza si aproba, cu avizul Consiliului National de Vanatoare, in limita prevederilor prezentei legi, regulamente, instructiuni si reglementari tehnice.


(2) Actuala strategie cinegetica si actualele regulamente, instructiuni si norme tehnice privind vanatul si vanatoarea, emise in baza Legii fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, raman in vigoare pana la revizuirea acestora in concordanta cu reglementarile internationale la care statul roman este parte, dar nu mai tarziu de 2 ani de la intrarea in vigoare a prezentei legi.



Art. 57. - (1) Valorile de despagubire sunt stabilite in euro si se achita in lei, la cursul oficial de la data achitarii.



(2) Pentru fapta prevazuta la art. 14 alin. (2), valoarea despagubirilor se stabileste pe cale civila.


(3) Valorile de despagubire prevazute in anexele nr. 1 si 2 sunt aplicabile in cazurile in care prin faptele savarsite a fost diminuata, cantitativ sau calitativ, populatia faunei de interes cinegetic din fondurile cinegetice in afara cotei de recolta sau a fost diminuata populatia faunei de interes cinegetic existenta in terenurile prevazute ca exceptii la art. 1 lit. j).



(4) In cazurile in care prin fapte de braconaj a fost diminuata, cantitativ sau calitativ, populatia faunei de interes cinegetic din fondurile cinegetice, prejudiciul produs diminueaza cota de recolta stabilita pentru specia/speciile respectiva/respective pentru fondul cinegetic.



(5) Daca prin fapte de braconaj a fost diminuata, cantitativ sau calitativ, populatia faunei de interes cinegetic dupa realizarea integrala a cotei de recolta pentru fondul cinegetic unde a fost savarsita fapta, prejudiciul este produs statului roman si pentru calculul despagubirilor se aplica cuantumul prevazut in anexele nr. 1 si 2.


Art. 58. - (1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.



(2) Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta lege.



(3) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 328 din 17 mai 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.



(4) Contractele de gestionare a fondurilor cinegetice, existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi, raman valabile pana la data incetarii raporturilor contractuale.





Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.




Bucuresti, 9 noiembrie 2006.



Nr. 407.







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice