din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1901 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea 169/2013, privind unele masuri necesare pentru lucrarile de dezvoltare a Conductei de gaze naturale Nabucco

INTEGRAL: Legea 169/2013, privind unele masuri necesare pentru lucrarile de dezvoltare a Conductei de gaze naturale Nabucco


Legea 169/2013, privind unele masuri necesare pentru lucrarile de dezvoltare a Conductei de gaze naturale Nabucco

PUBLICATA IN MONITORUL OFICIAL NR. 325 din 05 iunie 2013


Capitolul I
Dispozitii generale

Articolul 1
Prezenta lege stabileste unele masuri necesare pentru lucrarile de dezvoltare pe teritoriul Romaniei a Conductei de gaze naturale Nabucco.
Articolul 2
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) Acord - inseamna Acordul dintre Republica Austria, Republica Bulgaria, Republica Ungara, Romania si Republica Turcia privind Proiectul Nabucco, semnat la Ankara la 13 iulie 2009 si ratificat prin Legea nr. 57/2010; b) afiliat - inseamna, in legatura cu o persoana, orice alta persoana care, in mod direct sau indirect, prin unul sau mai multi intermediari, controleaza aceasta persoana, este controlata de aceasta sau se afla sub control comun impreuna cu aceasta persoana;
c) cesionari permisi - are intelesul prevazut la art. 34 din Acordul de sprijin al Proiectului dintre Romania si Nabucco Gas Pipeline International GMBH si Nabucco Gas Pipeline Romania - S.R.L. privind sistemul de conducte Nabucco, semnat la Kayseri la 8 iunie 2011, astfel cum acesta a fost ratificat prin Legea nr. 28/2013; d) control - are intelesul stabilit la art. 1 din Acordul de sprijin al Proiectului dintre Romania si Nabucco Gas Pipeline International GMBH si Nabucco Gas Pipeline Romania - S.R.L. privind sistemul de conducte Nabucco, semnat la Kayseri la 8 iunie 2011, astfel cum acesta a fost ratificat prin Legea nr. 28/2013; e) companiile Nabucco - inseamna Compania Nabucco International si Compania Nabucco Romania, precum si toti afiliatii si succesorii in drepturi ai acestora;
f) Compania Nabucco International - inseamna societatea Nabucco Gas Pipeline International GMBH, infiintata la 24 iunie 2004, avand sediul social in Viena, Austria, precum si succesorii in drepturi ai acesteia;
g) Compania Nabucco Romania - inseamna Societatea Comerciala Nabucco Gas Pipeline Romania - S.R.L., infiintata in anul 2007, avand sediul social in Medias, judetul Sibiu, Romania, filiala a Companiei Nabucco International, precum si succesorii in drepturi ai acesteia;
h) compensatii - inseamna indemnizatiile si/sau despagubirile datorate de companiile Nabucco in schimbul constituirii si exercitarii drepturilor prevazute la art. 6;
i) Conducta de gaze naturale Nabucco - inseamna sectiunea din sistemul de conducte pentru transportul gazului natural, inclusiv instalatiile de suprafata, respectiv toate facilitatile aferente Proiectului Nabucco, situata pe teritoriul Romaniei;
j) coridorul de constructie - inseamna zona situata de ambele parti ale axei Conductei de gaze naturale Nabucco, avand o latime totala de 36 m, redusa pana la latimea de 30 m in zonele impadurite, de livezi sau in zonele cu teren accidentat, folosita temporar pe perioada efectuarii lucrarilor aferente Conductei de gaze naturale Nabucco;
k) facilitati - are intelesul stabilit la art. 2 pct. 5 din Acord;
l) instalatii de suprafata - inseamna statii aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, respectiv statii de masurare, statii de compresare, statii cu valve de blocare, statii de protectie catodica, statii de preluare, centrul de control din Romania, precum si altele asemenea, pentru a caror construire si utilizare este necesara folosirea terenului aferent pe care sunt construite pe toata durata existentei si functionarii respectivelor statii;
m) legile de reconstituire - inseamna Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania, republicata, Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, cu modificarile ulterioare, Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; n) lucrarile - inseamna lucrarile de constructii, realizare, dezvoltare, modernizare, reabilitare, retehnologizare, exploatare, de interventie in caz de avarie, revizie sau reparatie si de intretinere aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, ce includ lucrarile la conducta din subsol, la instalatiile de suprafata, cladirile, instalatiile si alte facilitati aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, necesare pentru exploatarea acesteia;
o) Proiectul Nabucco - are intelesul stabilit la art. 1.3 din Acord;
p) persoane indreptatite - inseamna proprietarii imobilelor afectate de construirea si operarea Conductei de gaze naturale Nabucco, indreptatiti sa primeasca indemnizatii si/sau despagubiri conform prezentei legi, precum si titularii de activitati, indreptatiti sa primeasca despagubiri conform prezentei legi;
q) titularii de activitati - inseamna orice persoana care desfasoara o activitate de orice natura, pe orice baza sau cu orice titlu, pe/sau asupra imobilelor afectate de exercitarea drepturilor prevazute la art. 6, ce implica utilizarea in orice mod a acestor imobile;
r) zona de protectie - inseamna zona situata de ambele parti ale axei Conductei de gaze naturale Nabucco, avand o latime totala de 12 m, 6 m la dreapta axei Conductei de gaze naturale Nabucco, 6 m la stanga axei Conductei de gaze naturale Nabucco;
s) zona de siguranta - inseamna zona adiacenta Conductei de gaze naturale Nabucco, situata de ambele parti ale axei Conductei de gaze naturale Nabucco, in care se instituie restrictii si interdictii in scopul functionarii normale a Conductei de gaze naturale Nabucco si pentru evitarea punerii in pericol a persoanelor, bunurilor si mediului, stabilita conform normativelor tehnice in vigoare aplicabile conductelor de transport de gaze naturale; zona de siguranta include zona de protectie.
Articolul 3
Proiectul Nabucco este proiect de interes national, iar lucrarile aferente Conductei de gaze naturale Nabucco sunt lucrari de utilitate publica.
Articolul 4
(1) Prin derogare de la pct. 17 din Lista cuprinzand unele bunuri care alcatuiesc domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale, prevazuta ca anexa la Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publica, cu modificarile ulterioare, Compania Nabucco Romania beneficiaza, de la data inceperii lucrarilor si pe intreaga durata de existenta si operare a Conductei de gaze naturale Nabucco, de un drept de proprietate privata si de un drept de operare asupra Conductei de gaze naturale Nabucco.
(2) De dreptul prevazut la alin. (1), precum si de celelalte drepturi prevazute de prezenta lege beneficiaza si succesorii legali si cesionarii permisi ai Companiei Nabucco Romania, in conditiile legii.
(3) In vederea infiintarii, operarii si/sau modificarii Conductei de gaze naturale Nabucco si pentru desfasurarea activitatii de transport de gaze naturale prin Conducta de gaze naturale Nabucco, Compania Nabucco Romania are obligatia de a solicita si de a obtine autorizatiile si/sau licentele specifice emise de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, denumita in continuare ANRE.
Articolul 5
(1) Prin derogare de la prevederile art. 103 din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, prin Conducta de gaze naturale Nabucco se desfasoara servicii de transport de gaze naturale, fara a fi necesara acordarea unei concesiuni a serviciului public de transport de gaze naturale.
(2) Prevederile Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt aplicabile Proiectului Nabucco si activitatii de transport de gaze naturale desfasurate prin Conducta de gaze naturale Nabucco.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 126 din Legea nr. 123/2012, operatorul de transport si de sistem Compania Nabucco Romania sau Compania Nabucco International, dupa caz, se organizeaza si functioneaza dupa unul dintre modelele ``operator de transport independent``, ``operator de transport si de sistem separat din punctul de vedere al proprietatii`` sau ``operator de sistem independent`` si este persoana juridica certificata de catre ANRE conform procedurii de certificare prevazute de Regulamentul (CE) nr. 715/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 13 iulie 2009 privind conditiile de acces la retelele pentru transportul gazelor naturale si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.775/2005. Capitolul II
Drepturi legale asupra terenurilor, stabilite si recunoscute in favoarea Companiei Nabucco Romania
Articolul 6
(1) Asupra imobilelor aflate in proprietatea publica sau proprietatea privata a persoanelor fizice sau a altor persoane juridice, Compania Nabucco Romania beneficiaza, in conditiile prezentei legi, in vederea executarii lucrarilor aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, pe toata durata de executare a acestor lucrari, precum si pe durata de operare a Conductei de gaze naturale Nabucco, de un drept de superficie, precum si de un drept de servitute constituite prin prezenta lege.
(2) Dreptul de superficie instituit prin prezenta lege in favoarea Companiei Nabucco Romania este dreptul de a construi Conducta de gaze naturale Nabucco, inclusiv instalatiile de suprafata, deasupra sau in subsolul terenurilor traversate de Conducta de gaze naturale Nabucco, respectiv deasupra sau in subsolul terenurilor afectate de instalatiile de suprafata si de zona de protectie, Compania Nabucco Romania dobandind un drept de folosinta asupra acestor terenuri si dreptul de proprietate asupra Conductei de gaze naturale Nabucco.
(3) Dreptul de superficie prevazut la alin. (2) se constituie pentru o perioada de maximum 50 de ani de la data punerii in functiune a Conductei de gaze naturale Nabucco, inclusiv pe toata durata de construire a acesteia, si se exercita pe toata aceasta durata.
(4) Dreptul de servitute instituit prin prezenta lege in favoarea Companiei Nabucco Romania consta in:a) dreptul de acces si de efectuare a lucrarilor aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, pe terenurile ce formeaza coridorul de constructie aferent Conductei de gaze naturale Nabucco, pe terenurile pe care se vor construi instalatiile de suprafata, pe terenurile pe care se instituie zona de protectie, precum si pe terenurile ce permit accesul la acestea dinspre si catre drumurile publice; si
b) dreptul de operare si uz asupra Conductei de gaze naturale Nabucco, pe terenurile aflate in vecinatatea terenurilor efectiv traversate de Conducta de gaze naturale Nabucco, pe terenurile pe care se instituie zonele de protectie, precum si pe terenurile ce permit accesul la acestea dinspre si catre drumurile publice.
(5) Dreptul de servitute prevazut la alin. (4) lit. a) se constituie si se exercita pe toata durata efectuarii lucrarilor aferente Conductei de gaze naturale Nabucco.
(6) Dreptul de servitute prevazut la alin. (4) lit. b) se constituie pentru o perioada de maximum 50 de ani de la data punerii in functiune a Conductei de gaze naturale Nabucco, inclusiv pe toata durata de construire a acesteia, si se exercita in mod periodic, in vederea reviziilor, reparatiilor, intretinerii, extinderilor si a interventiilor necesare, pentru durata necesara realizarii acestor lucrari.
Articolul 7
(1) Dreptul de superficie si dreptul de servitute, prevazute la art. 6, asupra imobilelor proprietate publica sau proprietate privata a persoanelor fizice ori juridice sunt de utilitate publica, au caracter legal si se pot exercita neconditionat de inscrierea acestora in cartea funciara, cu indeplinirea ulterioara a obligatiilor prevazute la art. 20.
(2) Pentru toate lucrarile aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, exercitarea drepturilor de superficie si servitute asupra imobilelor afectate de Conducta de gaze naturale Nabucco se realizeaza de drept, prin efectul legii, fara a necesita obtinerea unui acord prealabil al proprietarilor sau al altor titulari de drepturi sau activitati desfasurate in legatura cu imobilele ce ar urma sa fie afectate de Conducta de gaze naturale Nabucco, cu conditia platii, respectiv consemnarii compensatiilor datorate conform alin. (4) si efectuarii formalitatilor de notificare sau afisare conform alin. (6)-(9).
(3) In cazul lucrarilor de construire aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, exercitarea drepturilor de superficie si servitute asupra imobilelor se realizeaza cu conditia acordarii in prealabil de catre Compania Nabucco Romania a urmatoarelor compensatii:a) indemnizatii pentru proprietarii de imobile in schimbul limitarilor aduse dreptului de folosinta ca urmare a constituirii drepturilor in favoarea Companiei Nabucco Romania; si, respectiv,
b) despagubiri pentru toate pagubele cauzate proprietarilor de imobile sau titularilor de activitati afectati de exercitarea drepturilor de catre Compania Nabucco Romania, stabilite conform art. 9.
(4) Accesul la imobilele relevante pentru executarea lucrarilor de construire pe aceste imobile este permis dupa plata sau, respectiv, consemnarea in conturi bancare deschise pe numele companiilor Nabucco la dispozitia persoanelor indreptatite a indemnizatiilor si, respectiv, a despagubirilor in conformitate cu prevederile prezentei legi, cu respectarea alin. (6)-(10).
(5) In cazul lucrarilor de reabilitare, retehnologizare, modernizare, exploatare, de interventie in caz de avarie, revizie sau reparatie si de intretinere aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, indemnizatiile sau despagubirile prevazute la alin. (3) sunt platite sau consemnate de companiile Nabucco in termen de 30 de zile de la data efectuarii respectivelor lucrari sau interventii.
(6) Compania Nabucco Romania transmite persoanelor indreptatite, cu minimum 5 zile inainte de data preconizata pentru accesul la imobilele relevante, o notificare privind inceperea executarii lucrarilor prevazute la alin. (3)-(5), ce trebuie sa cuprinda urmatoarele:a) enumerarea operatiunilor ce urmeaza a fi efectuate de Compania Nabucco Romania asupra imobilului;
b) enumerarea conditiilor si interdictiilor pe care trebuie sa le respecte proprietarul si orice alte persoane indreptatite in derularea operatiunilor de eliberare a imobilului;
c) indicarea datei calendaristice pana la care persoanele indreptatite trebuie sa elibereze imobilul;
d) in masura in care imobilele prevazute la lit. c) sunt folosite de persoanele indreptatite cu destinatie de locuinta, companiile Nabucco vor pune la dispozitia acestora locuinte alternative corespunzatoare;
e) perioada calendaristica in interiorul careia operatiunile prevazute la lit. a) urmeaza sa fie efectuate de catre Compania Nabucco Romania;
f) mentiunea privind rezervarea dreptului de catre Compania Nabucco Romania de a inlocui/modifica anumite operatiuni si/sau de a adauga operatiuni noi;
g) mentiunea privind obligatia proprietarilor de a le notifica titularilor de activitati, daca acestia sunt diferiti de proprietari;
h) suma compensatiei platite sau consemnate in legatura cu respectivul imobil; in cazul in care, la acea data, compensatia in legatura cu imobilul este consemnata, notificarea va mentiona si detaliile contului in care a fost depusa aceasta suma.
(7) In cazul in care doar proprietarii imobilelor sunt cunoscuti, notificarea se transmite acestora, proprietarii avand obligatia sa informeze la randul lor titularii de activitati, in cazul in care sunt diferiti de proprietari.
(8) In cazul in care proprietarii si titularii activitatilor nu sunt cunoscuti, notificarea este afisata la sediul consiliului local in a carui raza teritoriala se afla imobilul, cu respectarea termenului de minimum 5 zile inainte de data preconizata pentru acces.
(9) Proprietarii terenurilor si titularii de activitati afectati de exercitarea drepturilor prevazute la art. 6 sunt obligati ca, dupa o perioada de 5 zile de la notificarea emisa sau afisata de catre Compania Nabucco Romania, sa permita accesul pentru efectuarea lucrarilor aferente Conductei de gaze naturale Nabucco.
(10) Prin exceptie de la prevederile alin. (3)-(9), in caz de avarii, accidente tehnice, calamitati sau alte evenimente cu caracter exceptional, pentru lucrari sau interventii de prima urgenta, Compania Nabucco Romania are drept de acces imediat la imobile. In termen de 5 zile de la data la care a fost efectuat accesul, Compania Nabucco Romania transmite o notificare scrisa proprietarilor si titularilor de activitati afectati, urmand ca plata sau consemnarea indemnizatiilor si despagubirilor, dupa caz, sa se efectueze in termen de 30 de zile de la data transmiterii acestei notificari.
Articolul 8
(1) In exercitarea drepturilor de superficie si de servitute prevazute la art. 6, Compania Nabucco Romania poate:a) folosi imobilul pentru executarea lucrarilor aferente Conductei de gaze naturale Nabucco;
b) folosi imobilul pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii, inclusiv prin efectuarea reviziilor, reparatiilor si a interventiilor necesare;
c) avea dreptul de trecere in subteran si la suprafata pentru construirea, instalarea, existenta si operarea Conductei de gaze naturale Nabucco, inclusiv pentru lucrarile de organizare de santier, depozitare de materiale si echipamente, si pentru accesul la locul de amplasare al acestuia;
d) obtine restrangerea sau incetarea unor activitati care ar putea pune in pericol persoane si bunuri si ar afecta construirea si/sau operarea Conductei de gaze naturale Nabucco;
e) avea acces la utilitatile publice, in conditiile legii.
(2) In exercitarea drepturilor prevazute la alin. (1) lit. a) pentru executarea lucrarilor aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, Compania Nabucco Romania poate:a) sa ridice si sa organizeze santiere si sa depoziteze pe imobilele proprietate publica sau privata, in masura strict necesara, materiale, echipamente, utilaje si instalatii;
b) sa desfiinteze culturi sau plantatii ori alte amenajari si constructii existente ori numai sa le restranga, in masura strict necesara, pentru executarea lucrarilor, in conditiile legii;
c) sa extraga materiale si sa capteze apa, in conditiile prevazute de legislatia in vigoare;
d) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea, sa amplaseze birouri si locuinte de santier;
e) sa opreasca ori sa restranga activitati desfasurate in legatura cu imobilele, in masura strict necesara, pentru executarea lucrarilor aferente Conductei de gaze naturale Nabucco.
(3) In exercitarea drepturilor prevazute in alin. (1) lit. b), pentru asigurarea functionarii normale a Conductei de gaze naturale Nabucco, Compania Nabucco Romania poate:a) sa depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalatii pentru intretinere, revizii, reparatii si interventii necesare pentru asigurarea operarii normale a Conductei de gaze naturale Nabucco;
b) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea;
c) sa afecteze culturi, plantatii sau alte amenajari existente si sa restranga activitati ale proprietarului sau ale altor detinatori cu orice titlu ai imobilelor, in masura si pe durata strict necesara, in vederea executarii operatiunilor de intretinere, reparatii, revizii sau interventii pentru asigurarea functionarii normale a Conductei de gaze naturale Nabucco.
(4) Dreptul de trecere in subteran si la suprafata prevazut la alin. (1) lit. c) cuprinde dreptul la instalarea oricaror facilitati aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, dreptul de a mentine in stare operationala Conducta de gaze naturale Nabucco dupa instalare, precum si accesul la locul de amplasare a acestora pentru lucrari, conform prevederilor legale in vigoare.
(5) Pentru a evita punerea in pericol a persoanelor, a bunurilor sau afectarea in alt mod a unor activitati desfasurate in coridorul de constructie, Compania Nabucco Romania are dreptul, in baza prevederilor alin. (1) lit. d), de a obtine restrangerea sau sistarea, in masura necesara si pe durata lucrarilor, a activitatilor desfasurate in vecinatatea zonelor respective.
(6) Dreptul de acces la utilitatile publice prevazut la alin. (1) lit. e) trebuie exercitat de Compania Nabucco Romania cu buna-credinta si in mod rezonabil, fara a prejudicia accesul altor persoane la respectivele utilitati publice.
(7) La incetarea dreptului de superficie si a dreptului de servitute prin expirarea termenului prevazut la art. 6 alin. (3) si (6), Compania Nabucco Romania are obligatia de a intreprinde toate actiunile necesare in vederea dezafectarii Conductei de gaze naturale Nabucco, conform prevederilor legale aplicabile.
(8) Titularii dreptului de proprietate asupra imobilelor afectate de dreptul de superficie si de dreptul de servitute stabilite in favoarea Companiei Nabucco Romania prin prezenta lege nu pot invoca accesiunea in ceea ce priveste sectiunea din Conducta de gaze naturale Nabucco construita pe imobilele lor.
(9) Drepturile prevazute la art. 6 se exercita asupra terenurilor proprietate publica, dupa cum urmeaza:a) cu titlu gratuit asupra terenurilor aflate in proprietatea publica a statului;
b) cu titlu gratuit si cu acordul unitatilor administrativ-teritoriale asupra terenurilor aflate in proprietatea publica a unitatilor administrativ-teritoriale.
(10) In cazul terenurilor proprietate publica din fondul forestier national pentru care este necesara scoaterea definitiva sau ocuparea temporara se aplica obligatiile banesti determinate conform art. 21 alin. (9).
Articolul 9
(1) Drepturile de superficie si de servitute prevazute de prezenta lege asupra imobilelor aflate in proprietate privata se constituie cu titlu oneros, conform art. 7. Companiile Nabucco platesc sau, dupa caz, consemneaza:a) indemnizatiile pentru proprietarii de imobile in schimbul limitarilor aduse dreptului de folosinta ca urmare a constituirii drepturilor in favoarea Companiei Nabucco Romania; si, respectiv,
b) despagubirile pentru toate pagubele cauzate proprietarilor sau titularilor de activitati afectati de exercitarea drepturilor de catre Compania Nabucco Romania.
(2) Indemnizatiile datorate de companiile Nabucco in schimbul limitarii folosintei imobilelor, pentru constituirea drepturilor de superficie, respectiv servitute prevazute in prezenta lege, se stabilesc prin negociere cel mult la nivelul chiriei minime pe metru patrat stabilite pentru folosinta unui imobil din aceeasi categorie de catre autoritatile administratiei publice locale in a caror raza teritoriala se afla imobilul.
(3) Indemnizatiile prevazute la alin. (2) se calculeaza de catre un evaluator autorizat, prin raportare la valoarea suprafetei afectate, asa cum aceasta suprafata este delimitata in conformitate cu prevederile protocolului care va fi incheiat cu Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, denumita in continuare ANCPI, conform art. 19.
(4) In situatia in care la nivelul autoritatilor administratiei publice locale in a caror raza teritoriala se afla terenul nu exista stabilit un nivel al chiriei minime pe metru patrat pentru folosinta unui imobil din aceeasi categorie, nefiind astfel posibila determinarea cuantumului indemnizatiei potrivit prevederilor alin. (2) si (3), intinderea acesteia este determinata de catre un evaluator autorizat in conditiile legii.
(5) Suma reprezentand valoarea indemnizatiei calculate conform alin. (2)-(4) inmultita cu perioada de timp pentru care se constituie drepturile de superficie sau de servitute in favoarea Companiei Nabucco Romania se plateste sau, respectiv, se consemneaza conform art. 14 alin. (5). Aceasta suma se actualizeaza cu indicele inflatiei, pentru fiecare imobil, la intervale de 5 ani calculate de la data platii sau consemnarii indemnizatiilor, urmand ca diferentele pozitive rezultate in urma actualizarii sa fie platite sau, respectiv, consemnate in modul stabilit la art. 14 alin. (5).
(6) Despagubirile datorate proprietarilor imobilelor sau titularilor de activitati afectati de exercitarea drepturilor prevazute la art. 6 se stabilesc prin negociere avand in vedere urmatoarele criterii:a) suprafata imobilelor afectata cu ocazia lucrarilor;
b) valorile pentru productiile existente sau, respectiv, productiile estimate ale culturilor si plantatiilor afectate, inclusiv in ceea ce priveste anul/anii calendaristic/calendaristici in care nu pot fi realizate lucrari de insamantare sau alte plantatii datorita efectuarii lucrarilor aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, comunicate de organismele abilitate pe linie de agricultura - in speta, camerele agricole, directiile pentru agricultura, Institutul National de Statistica sau Bursa Agricola -, precum si pentru amenajarile si/sau facilitatile afectate de lucrari;
c) diminuarea valorii de circulatie a imobilelor afectate, datorita instituirii restrictiilor stabilite prin normativele tehnice in vigoare in ceea ce priveste zona de protectie si zona de siguranta aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, tinand cont de categoria de folosinta a imobilelor conform normelor de urbanism, la data intocmirii raportului de evaluare, dupa cum urmeaza: pentru imobilele ale caror categorii de folosinta la momentul intocmirii raportului de evaluare permit edificarea de constructii se va lua in considerare diminuarea valorii de circulatie datorita instituirii interdictiei si restrictiilor de a construi in respectivele zone si pentru imobilele cu destinatie de livezi sau paduri se va lua in considerare diminuarea valorii de circulatie datorita instituirii restrictiei de plantare arbori sau alte plante cu radacini adanci si/sau mai lungi de 50 cm in zona de protectie a Conductei de gaze naturale Nabucco;
d) activitatile restranse cu ocazia executarii lucrarilor.
(7) Prin exceptie de la prevederile alin. (6), pentru terenurile scoase definitiv din fondul forestier national si, respectiv, pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier national, contravaloarea obligatiilor banesti datorate de companiile Nabucco se calculeaza in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (9).
(8) Imbunatatirile de orice fel aduse imobilelor afectate de construirea Conductei de gaze naturale Nabucco dupa data primirii sau, respectiv, afisarii notificarii prevazute la art. 7 alin. (6) si pana la data accesului Companiei Nabucco Romania la imobile relevante nu sunt luate in considerare la stabilirea valorilor finale ale compensatiilor.
(9) Persoanele indreptatite sau, respectiv, reprezentantii companiilor Nabucco pot solicita incheierea unei conventii cu privire la cuantumul compensatiilor odata cu depunerea solicitarii si a documentelor prevazute la art. 13 alin. (1) lit. e) si alin. (2). In cazul in care niciuna dintre parti nu solicita incheierea conventiei sau daca partile nu incheie conventia mentionata in termen de 30 de zile de la comunicarea solicitarii catre Compania Nabucco Romania conform art. 13, cuantumul compensatiilor este stabilit de catre companiile Nabucco in baza raportului de evaluare intocmit pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala, pe fiecare categorie de folosinta a imobilelor relevante, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (2)-(4), (6) si (7).
(10) Persoanele indreptatite nemultumite de cuantumul compensatiilor stabilite conform prezentului articol se pot adresa instantelor judecatoresti in conditiile art. 16.
(11) Evaluatorul autorizat in conditiile legii este selectat dintre evaluatorii autorizati inscrisi in tabloul Asociatiei Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania, denumita in continuare ANEVAR.
(12) Costul evaluarii cuantumului compensatiilor este suportat in toate cazurile direct de catre companiile Nabucco.
Capitolul III
Masuri prealabile in vederea identificarii imobilelor afectate de constructia, respectiv existenta si operarea Conductei de gaze naturale Nabucco

Articolul 10
(1) Companiile Nabucco intocmesc documentatia necesara realizarii lucrarilor, care trebuie sa cuprinda planuri cu amplasamentul lucrarii, precum si datele necesare in vederea incadrarii lucrarii in planurile de urbanism si amenajare a teritoriului. Aceste planuri cu amplasamentul lucrarii se realizeaza in conformitate cu prevederile legale si cuprind coridorul de constructie, zonele de protectie si zonele de siguranta aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, limitele imobilelor afectate si suprafetele acestora, pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala, avand continutul reglementat prin protocolul incheiat conform art. 19. Companiile Nabucco au obligatia de a transmite respectiva documentatie catre ANCPI si, ulterior, ANCPI va transmite respectiva documentatie, conform alin. (2), Ministerului Economiei in vederea avizarii si receptiei planurilor cu amplasamentul lucrarii.
(2) In termen de 15 zile de la primirea documentatiei aferente constructiei Conductei de gaze naturale Nabucco de la companiile Nabucco, ANCPI avizeaza aceasta documentatie, acest aviz fiind dat cu privire la planul cu amplasamentul lucrarilor, urmand sa transmita documentatia avizata unitatilor teritoriale subordonate. In termen de doua zile de la avizarea documentatiei de toate unitatile teritoriale ale ANCPI, aceasta va transmite documentatia Ministerului Economiei care o va aviza in termen de 5 zile de la primire, comunicand avizul catre ANCPI. In termen de 5 zile de la comunicarea avizului Ministerului Economiei, fiecare unitate teritoriala subordonata ANCPI are obligatia de a transmite primariilor si prefecturilor relevante lista imobilelor situate pe coridorul de constructie a Conductei de gaze naturale Nabucco. Dupa data transmiterii acestei liste se interzice emiterea oricarui aviz, acord, permis si a oricarei autorizatii cu privire la imobilele ce vor fi afectate de construirea Conductei de gaze naturale Nabucco, altele decat cele necesare efectuarii lucrarilor.
(3) Planul cuprinzand amplasamentul lucrarii si suprafetele imobilelor afectate de construirea Conductei de gaze naturale Nabucco, precum si zonele de protectie, coridorul de constructie si zonele de siguranta aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, intocmit conform prevederilor alin. (1) pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala, precum si modul de calculare a indemnizatiilor si despagubirilor conform art. 9, se aduc la cunostinta publica de catre companiile Nabucco prin afisarea la sediul consiliului local in a carui raza teritoriala se afla imobilul si raman afisate pana la finalizarea lucrarilor.
(4) Incepand cu data afisarii acestor informatii si pe intreaga durata de operare a Conductei de gaze naturale Nabucco, orice persoane fizice sau juridice respecta zona de protectie si de siguranta aferenta acesteia si restrictionarea activitatilor desfasurate in aceste zone, astfel cum sunt acestea stabilite prin actele normative care reglementeaza proiectarea si executia conductelor de alimentare din amonte si de transport de gaze naturale adoptate de ANRE.
(5) Cu cel putin 10 zile inainte de data stabilita pentru acces, companiile Nabucco vor notifica in scris proprietarilor, detinatorilor cu orice titlu ai imobilelor, precum si titularilor de activitati, dupa caz, aceasta data. Toate aceste persoane sunt obligate sa permita accesul la imobile pentru efectuarea masuratorilor topografice, a studiilor geotehnice si a oricaror operatiuni necesare studiilor de fezabilitate, precum si a cercetarii arheologice. In masura in care, in baza informatiilor prevazute la art. 13 alin. (1), reprezentantii companiilor Nabucco nu pot sa identifice adresele detinatorilor cu orice titlu ai imobilelor vizate si/sau titularii de activitati, instiintarea prealabila se considera efectuata prin afisarea acesteia la sediul consiliului local al unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza teritoriala se afla imobilul cu cel putin 10 zile inaintea datei stabilite pentru efectuarea accesului la imobilele vizate.
(6) Certificatele de urbanism pentru lucrarile ce fac obiectul prezentei legi si alte avize si autorizatii necesare se elibereaza conform art. 26 si 27.
Articolul 11
- (1) Toate autoritatile si institutiile publice la nivel local, judetean sau national cu competente in procesul de identificare, delimitare tehnica sau juridica a imobilelor aferente construirii, operarii si intretinerii Conductei de gaze naturale Nabucco, precum si cele avand competente in ceea ce priveste stabilirea sau clarificarea situatiei juridice a acestor imobile, serviciul de evidenta a populatiei, au obligatia de a raspunde tuturor solicitarilor privind acordarea de informatii si asistenta de specialitate, in indeplinirea atributiilor legale ale acestora, emise de reprezentantii companiilor Nabucco in regim de urgenta, in termen de 15 zile de la data primirii acestor solicitari.
(2) In indeplinirea obligatiilor prevazute in alin. (1), secretarii unitatilor administrativ-teritoriale in care sunt situate imobilele ce urmeaza a fi afectate de construirea Conductei de gaze naturale Nabucco sunt obligati sa comunice, in termen de 15 zile de la cererea companiilor Nabucco, informatiile cu privire la deschiderea procedurilor succesorale.
(3) In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania si companiile Nabucco incheie, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 5 din Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare, un protocol avand drept scop reglementarea unei proceduri simplificate de transmitere de catre Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, la solicitarea companiilor Nabucco, a informatiilor cuprinse in Registrul national notarial de evidenta a succesiunilor, Registrul national notarial de evidenta a liberalitatilor si Registrul national notarial de evidenta a optiunilor succesorale, pentru identificarea titularilor dreptului de proprietate si ai altor drepturi reale asupra imobilelor afectate de constructia, respectiv existenta si operarea Conductei de gaze naturale Nabucco. Articolul 12
- (1) In termen de 20 de zile de la primirea planurilor de amplasament/localizare al/a Conductei de gaze naturale Nabucco conform art. 10, precum si a informatiilor privind imobilele necesare pentru constituirea si exercitarea drepturilor prevazute la art. 6, toate autoritatile, institutiile publice si entitatile de la nivel local si judetean au obligatia de a transmite la cererea companiilor Nabucco date centralizate privind situatia juridica a imobilelor situate in aria de competenta a fiecarei astfel de autoritati, institutii publice si/sau entitati, inclusiv informatii privind:
a) imobilele care fac obiectul procedurilor de constituire sau de reconstituire a dreptului de proprietate in conformitate cu prevederile legilor de retrocedare, cu precizarea imobilelor pentru care procedurile de restituire s-au finalizat, pentru acestea indicandu-se si titlurile de proprietate emise, si, respectiv, cu precizarea imobilelor pentru care procedura de reconstituire a dreptului de proprietate este in curs, pentru acestea mentionandu-se adeverintele de proprietate si/sau procesele-verbale de punere in posesie, in masura in care aceste documente au fost emise;
b) imobilele care nu fac obiectul procedurilor de reconstituire a dreptului de proprietate descrise mai sus; pentru acele imobile aflate in proprietatea publica sau privata a statului roman sau a unitatilor administrativ-teritoriale se precizeaza titularul dreptului de proprietate si al celorlalte drepturi reale.
(2) In sensul prezentului articol, autoritatile, institutiile publice si entitatile de la nivel local si judetean se refera la primari si serviciile subordonate acestora, organizate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, institutiile prefectului, oficiile de cadastru si publicitate imobiliara, comisiile locale/judetene pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, autoritatile administratiei publice centrale deconcentrate in teritoriu, cu atributii in domeniul fiscal, precum si orice alte autoritati, institutii publice si entitati competente la nivel local si/sau judetean.
(3) Fiecare oficiu teritorial transmite companiilor Nabucco situatia inregistrarii imobilelor in cartea funciara, continand inclusiv numarul cartii funciare, numarul cadastral si numarul tarlalei si parcelei, titularii dreptului de proprietate si ai altor drepturi reale asupra imobilelor, precum si copii certificate conform legii ale titlului de proprietate detinut de actualul titular asupra imobilelor, in termenul prevazut la alin. (1).
(4) Prelucrarea datelor cu caracter personal efectuata in vederea realizarii lucrarilor de construire si dezvoltare a Conductei de gaze naturale Nabucco si a exercitarii drepturilor prevazute la art. 6 se face cu respectarea Legii nr. 677/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. Articolul 13
- (1) Identificarea proprietarilor imobilelor pe care urmeaza a fi construita Conducta de gaze naturale Nabucco, precum si a titularilor activitatilor afectati de constructia si operarea acesteia se face de catre companiile Nabucco prin consultarea:
a) extraselor de carte funciara pentru informare;
b) informatiilor privind titlurile de proprietate si/sau procesele-verbale de punere in posesie obtinute de la comisiile pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra imobilelor, in conformitate cu prevederile Legii nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 1/2000, cu modificarile si completarile ulterioare; c) informatiilor privind dispozitiile de restituire emise in temeiul Legii nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv d) informatiilor privind ordinele prefectului emise in conformitate cu prevederile Legii nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; precum si e) solicitarilor adresate companiilor Nabucco, prevazute la alin. (2).
(2) In termen de 10 zile de la data aducerii la cunostinta publica a informatiilor prevazute la art. 10 alin. (3), orice persoana interesata poate adresa solicitari scrise companiilor Nabucco, care trebuie sa contina numele si prenumele solicitantului, adresa de domiciliu, precum si datele de identificare a imobilelor relevante, atasandu-se la acestea si actele doveditoare referitoare la existenta titlului asupra imobilelor ce vor fi afectate de Conducta de gaze naturale Nabucco, si, dupa caz, documente si informatii privind litigiile ce afecteaza imobilul. In cazul in care imobilul este inregistrat in cartea funciara, se ataseaza extrase de carte funciara pentru informare recente, nu mai vechi de 30 de zile inainte de data adresei, iar in cazul in care asupra imobilului s-au constituit dezmembraminte ale dreptului de proprietate sau imobilul este grevat de sarcini, se vor prezenta datele de identificare ale titularilor acestora si se vor atasa documente justificative.
(3) Solicitarile scrise prevazute la alin. (2), impreuna cu actele doveditoare, in copii legalizate sau certificate conform legii, sunt depuse de catre persoanele interesate la sediul consiliului local pe raza caruia se afla imobilele. Reprezentantii consiliului local au obligatia de a comunica companiilor Nabucco solicitarile scrise primite in termen de 5 zile de la sfarsitul fiecarei luni calendaristice.
(4) In cazul in care compensatiile referitoare la acelasi imobil sunt cerute in concurs sau in contradictoriu de mai multe persoane, despagubirile se consemneaza pe numele companiilor Nabucco, la dispozitia tuturor persoanelor relevante, urmand sa fie impartite potrivit legii civile. Stabilirea compensatiilor se face in conformitate cu prevederile art. 9, iar accesul la imobil se face cu respectarea prevederilor art. 7. Respectiva compensatie este eliberata numai titularilor drepturilor dovedite prin hotarari judecatoresti definitive. Eventualele litigii amana plata compensatiilor, dar nu suspenda exercitarea drepturilor de superficie si servitute, astfel cum este prevazut la art. 6.
(5) In situatia in care imobilele afectate de lucrari fac obiectul unei succesiuni, iar succesorii sunt cunoscuti si pot prezenta certificat de mostenitor, despagubirea se consemneaza intr-un cont deschis pe numele companiilor Nabucco, la dispozitia mostenitorilor.
Articolul 14
(1) In cazul in care nu se depune nicio solicitare scrisa si/sau documentele doveditoare, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) si (2), si daca exista date suficiente de identificare a persoanelor indreptatite, companiile Nabucco au obligatia de a trimite, in termen de 10 zile de la data expirarii termenului de depunere a solicitarilor prevazut la art. 13 alin. (2), o notificare acestora, mentionand sumele propuse pentru plata compensatiilor conform art. 9. Notificarea precizeaza si suprafata din imobile necesara Proiectului Nabucco, iar sumele sunt consemnate in conturi bancare deschise pe numele companiilor Nabucco, la dispozitia persoanelor indreptatite.
(2) In situatia in care nu exista suficiente date de identificare ale persoanelor indreptatite, companiile Nabucco afiseaza la sediul consiliului local in a carui raza teritoriala se afla imobilul afectat liste mentionand sumele propuse pentru plata compensatiilor conform art. 7 si 9, precum si suprafata din imobilele relevante afectata Conductei de gaze naturale Nabucco.
(3) Identificarea imobilelor necesare Conductei de gaze naturale Nabucco, aflate in litigiu, se face in conformitate cu prevederile Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in conformitate cu procedurile stabilite prin protocolul care va fi incheiat cu ANCPI conform art. 19.
(4) Dreptul de a solicita eliberarea sumelor consemnate in conformitate cu dispozitiile prezentei legi este supus unui termen de prescriptie de 5 ani. Orice sume consemnate si nesolicitate de persoanele indreptatite sa primeasca compensatiile relevante pana la expirarea termenului de prescriptie raman la dispozitia companiilor Nabucco.
(5) Plata, consemnarea si eliberarea sumelor individuale reprezentand compensatiile se efectueaza dupa cum urmeaza:a) indemnizatiile pentru limitarea folosintei imobilelor afectate de construirea si operarea Conductei de gaze naturale Nabucco sunt platite sau, respectiv, consemnate si eliberate proprietarilor imobilelor afectate, acestora revenindu-le obligatia sa despagubeasca titularii oricaror altor drepturi reale asupra imobilelor;
b) despagubirile datorate exercitarii drepturilor de superficie si/sau de servitute asupra imobilelor de catre Compania Nabucco Romania stabilite conform prezentei legi sunt platite, respectiv consemnate si eliberate proprietarilor imobilelor sau, dupa caz, persoanelor indreptatite care au fost prejudiciate prin exercitarea drepturilor prevazute mai sus;
c) in lipsa depunerii unei solicitari scrise si/sau a documentelor doveditoare conform alin. (1), cu referire la prejudiciile cauzate imobilelor afectate de construirea si operarea Conductei de gaze naturale Nabucco, se prezuma ca proprietarii imobilelor sunt cei indreptatiti sa primeasca sumele datorate cu titlu de despagubire, acestora revenindu-le obligatia sa despagubeasca alte persoane indreptatite care au suferit efectiv prejudiciul;
d) in cazul in care persoanele indreptatite sunt identificate si acestea isi dau acordul cu privire la cuantumul compensatiilor stabilite conform art. 9, companiile Nabucco fie efectueaza plata compensatiilor prin transfer bancar in conturile persoanelor prevazute mai sus, fie consemneaza sumele la dispozitia persoanelor indreptatite conform conventiei incheiate cu acestea;
e) in cazul in care sumele sunt consemnate la dispozitia persoanelor indreptatite, plata acestora se face conform termenilor stabiliti prin conventie cu persoanele indreptatite la compensatii;
f) in cazul in care, desi persoanele indreptatite sunt identificate, acestea refuza sa incheie o conventie cu companiile Nabucco, sumele aferente compensatiilor se consemneaza la dispozitia persoanelor indreptatite, in termen de 30 de zile de la data la care acestea au refuzat incheierea conventiei;
g) sumele consemnate conform lit. f) sunt platite persoanelor indreptatite pe baza prezentarii actelor de identitate in modalitatea solicitata de institutia financiara unde se consemneaza aceste sume;
h) in cazul in care persoana sau persoanele indreptatite aflate in concurs sunt identificate, insa contesta sumele aferente compensatiei stabilite conform prevederilor art. 9, sumele se consemneaza in conturi deschise pe numele companiilor Nabucco, la dispozitia tuturor persoanelor indreptatite, si sunt eliberate acestora la instructiunea sau solicitarea emisa de companiile Nabucco institutiilor financiare unde sunt deschise conturile, in termen de 30 de zile de la data semnarii conventiei cu persoanele indreptatite sau de la data comunicarii catre companiile Nabucco a hotararii judecatoresti definitive sau de la data primirii de catre companiile Nabucco a unei declaratii incheiate in forma autentica, semnata de persoanele indreptatite, cu privire la acceptarea cuantumului compensatiei consemnate in conturi de companiile Nabucco;
i) in cazul in care persoanele indreptatite nu pot fi identificate sau in cazul in care imobilele fac obiectul unui litigiu cunoscut sau adus la cunostinta companiilor Nabucco, sumele de bani aferente compensatiilor pentru respectivele imobile se consemneaza in conturi deschise pe numele companiilor Nabucco;
j) sumele prevazute la lit. i) se elibereaza, pe baza instructiunii sau solicitarii emise de companiile Nabucco institutiilor financiare unde sunt deschise conturile, in termen de 30 de zile de la data la care companiile Nabucco au intrat in posesia cererii de plata semnate de persoanele indreptatite, la care sunt anexate documentele justificative sau hotararile judecatoresti definitive prin care este demonstrata calitatea solicitantului de persoana indreptatita la compensatie;
k) in cazul in care imobilele fac obiectul unui litigiu care nu este cunoscut sau nu a fost adus la cunostinta companiilor Nabucco conform prevederilor prezentei legi, sumele aferente compensatiilor se consemneaza sau se platesc conform lit. a)-h);
l) daca, pana la finalizarea litigiului prevazut la lit. k) sumele au fost efectiv platite, persoanele care au incasat sumele urmeaza a despagubi partile ce au fost desemnate de instanta ca titulari de drepturi asupra imobilelor conform legii;
m) daca la finalizarea litigiului prevazut la lit. k) sumele sunt consemnate in conturi, acestea se elibereaza dupa pronuntarea hotararii judecatoresti definitive conform lit. j);
n) in cazul in care mostenitorii nu sunt cunoscuti sau nu pot prezenta certificat de mostenitor sau, respectiv, succesiunea nu este deschisa, despagubirea se consemneaza intr-un cont deschis pe numele companiilor Nabucco, pe seama succesiunii;
o) despagubirile prevazute la lit. n) se elibereaza la instructiunea sau solicitarea emisa de companiile Nabucco institutiilor financiare unde sunt deschise conturile, in termen de 30 de zile de la data prezentarii companiilor Nabucco de catre mostenitori a certificatului de mostenitor sau a hotararii judecatoresti definitive care le dovedesc aceasta calitate;
p) in cazul in care se identifica suprapuneri reale sau virtuale, sumele alocate cu titlu de indemnizatie se consemneaza pe numele tuturor proprietarilor imobilelor afectate de suprapunere;
q) sumele prevazute la lit. p) se elibereaza in conformitate cu prevederile declaratiilor autentice semnate de proprietari, in cazul solutionarii suprapunerilor pe cale amiabila, sau conform hotararii judecatoresti definitive pronuntate in acest sens.
Articolul 15
(1) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, existenta oricaror proceduri administrative si, dupa caz, judiciare, generate de Legea nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu impiedica si nu invalideaza constituirea, inregistrarea si exercitarea valabila a drepturilor prevazute la art. 6 in favoarea Companiei Nabucco Romania. De asemenea, existenta unui litigiu privind imobilul, notat sau nu in cartea funciara, precum si lipsa acordului persoanelor indreptatite cu privire la compensatie nu impiedica si nu invalideaza constituirea, inregistrarea si exercitarea valabila a drepturilor prevazute la art. 6 in favoarea Companiei Nabucco Romania, situatie in care compensatiile vor fi consemnate pe numele persoanei inregistrate ca proprietar in cartea funciara.
(2) In aplicarea alin. (1), in cazul in care imobilul se afla in domeniul privat al statului, suma reprezentand cuantumul compensatiei se consemneaza pe numele companiilor Nabucco, la dispozitia detinatorului si a persoanei care a facut notificarea de restituire in conformitate cu prevederile Legii nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Articolul 16
(1) Planul amplasamentului si lista continand imobilele afectate de construirea Conductei de gaze naturale Nabucco pe fiecare unitate administrativ-teritoriala, datele de identificare, continand numele si prenumele, respectiv denumirea persoanelor pe seama carora sunt consemnate sau carora le-au fost platite compensatiile stabilite in conformitate cu prezenta lege, sau, respectiv, imobilele ai caror proprietari nu sunt cunoscuti pentru care compensatiile au fost consemnate conform art. 14 alin. (5) lit. i) se afiseaza prin grija companiilor Nabucco si cu sprijinul oficiului teritorial si al consiliilor locale la sediul consiliilor locale relevante, in termen de 30 de zile de la finalizarea procedurilor de plata sau, respectiv, consemnarea compensatiilor pentru imobilele situate in respectiva unitate administrativ-teritoriala.
(2) Persoanele indreptatite nemultumite de cuantumul compensatiei determinate conform art. 7 si 9 si platite sau, respectiv, consemnate in baza prevederilor prezentei legi se pot adresa instantei judecatoresti competente. Termenul de depunere a acestor cereri este de un an de la afisarea de catre companiile Nabucco a listelor finale continand identificarea persoanelor indreptatite si sumele platite sau consemnate cu titlu de compensatie, conform alin. (1), sub sanctiunea decaderii. Exercitarea cailor de atac cu privire la valoarea compensatiilor nu suspenda si nu afecteaza in niciun mod lucrarile sau operarea Conductei de gaze naturale Nabucco, respectiv exercitarea drepturilor de superficie si servitute stabilite la art. 6 sau inregistrarea acestora.
(3) Actiunea formulata in conformitate cu prevederile prezentului articol se solutioneaza potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila. Pentru stabilirea cuantumului compensatiei se iau in considerare valorile de la momentul afectarii imobilelor relevante de lucrarile aferente Conductei de gaze naturale Nabucco.
(4) Constituirea si exercitarea drepturilor de superficie si servitute stabilite conform art. 6, precum si lucrarile privind edificarea, intretinerea si/sau operarea Conductei de gaze naturale Nabucco sau functionarea acesteia nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invoca existenta unor drepturi, pretentii sau litigii privind detentia, posesia ori proprietatea imobilelor necesare Proiectului Nabucco.
Articolul 17
(1) Cererile adresate instantei judecatoresti pentru stabilirea, in contradictoriu cu companiile Nabucco, a dreptului la compensatii si a cuantumului acestora, stabilite conform prezentei legi, sunt scutite de taxa judiciara de timbru si sunt de competenta instantelor de drept comun.
(2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile litigiilor avand ca obiect stabilirea dreptului de proprietate ori a altui drept real asupra imobilelor afectate de drepturile de superficie si servitute stabilite la art. 6.
(3) Cheltuielile de judecata, inclusiv costurile necesare pentru realizarea expertizelor de evaluare a cuantumului compensatiilor cuvenite conform prevederilor art. 9, in cadrul litigiilor prevazute la alin. (1), sunt avansate in conformitate cu procedura de drept comun.
(4) Aparitia, ulterior consemnarii sau platii compensatiilor, fie anterior, fie ulterior publicarii listei prevazute la art. 16 alin. (1), a oricaror litigii, cereri, inclusiv cererile de rectificare prevazute la art. 18, sau pretentii in legatura cu cuantumul compensatiilor, cu drepturile sau cu titlul persoanelor pe seama carora sunt consemnate sau carora le-au fost platite compensatiile nu poate duce la suspendarea, invalidarea sau amanarea constituirii, inregistrarii sau exercitarii valabile a drepturilor prevazute la art. 6 in favoarea Companiei Nabucco Romania.
(5) Reclamantii au posibilitatea de a se indrepta impotriva persoanelor carora le-au fost platite sau eliberate compensatiile, conform normelor de drept comun.
Articolul 18
(1) In urma demersurilor realizate in conformitate cu prevederile art. 12-15, pentru imobilele afectate de Proiectul Nabucco care sunt inscrise in cartea funciara, companiile Nabucco evidentiaza drepturile constituite in baza art. 6 in favoarea Companiei Nabucco Romania, in conformitate cu prevederile protocolului incheiat intre ANCPI si companiile Nabucco, potrivit art. 19.
(2) In urma demersurilor realizate in conformitate cu prevederile art. 12-15, pentru imobilele afectate de Proiectul Nabucco care nu sunt inscrise in cartea funciara, iar proprietarii sunt cunoscuti, companiile Nabucco intocmesc documentatii cadastrale in conformitate cu prevederile protocolului incheiat intre ANCPI si companiile Nabucco, prevazut la art. 19, in care sunt evidentiate drepturile constituite in conformitate cu art. 6 in favoarea Companiei Nabucco Romania.
(3) Ori de cate ori proprietarul sau alte persoane interesate refuza emiterea acordului necesar in baza prevederilor legale aplicabile, in vederea intocmirii sau actualizarii documentatiei cadastrale, acest refuz nu afecteaza si nu poate duce la suspendarea, invalidarea sau amanarea constituirii sau exercitarii valabile a drepturilor prevazute la art. 6 in favoarea Companiei Nabucco Romania.
(4) Documentatiile intocmite de companiile Nabucco conform alin. (1) si (2) se publica prin afisare la sediul primariei si al consiliului local si judetean in a caror raza teritoriala se afla imobilele.
(5) Cererile de rectificare a documentelor afisate conform alin. (3) se formuleaza in termen de 30 de zile de la afisare, in scris, si trebuie sa fie insotite de documente doveditoare. Oficiul teritorial solutioneaza cererile de rectificare in termen de 15 zile de la terminarea perioadei de afisare, prin proces-verbal. Pentru solutionarea cererilor de rectificare, oficiile teritoriale coopereaza cu reprezentantii companiilor Nabucco, cu reprezentantii unitatii administrativ-teritoriale si cu Camera Notarilor Publici din Romania. Documentatiile se finalizeaza si inscrierea in cartea funciara se efectueaza dupa solutionarea cererilor de rectificare.
Articolul 19
(1) In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, ANCPI si companiile Nabucco incheie un protocol avand drept scop reglementarea unei proceduri de identificare a suprafetelor de teren afectate de constituirea si exercitarea drepturilor de superficie si servitute reglementate prin prezenta lege, de intocmire a documentatiilor cadastrale pentru imobilele necesare Proiectului Nabucco si inregistrare in cartea funciara a drepturilor constituite in favoarea Companiei Nabucco Romania, conform art. 6.
(2) Protocolul este incheiat cu respectarea urmatoarelor reguli si principii:a) se reglementeaza continutul si modul de intocmire a planurilor cu amplasamentul lucrarilor prevazut la art. 10;
b) in cazul imobilelor neintabulate in cartea funciara necesare Proiectului Nabucco, protocolul reglementeaza continutul si modul de intocmire a documentatiilor cadastrale de prima inscriere in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, dupa cum titularii dreptului de proprietate sunt sau nu sunt cunoscuti;
c) documentatiile cadastrale se intocmesc prin grija companiilor Nabucco, cu sprijinul oficiului teritorial competent. Ulterior, imobilele se intabuleaza in cartea funciara, cu evidentierea drepturilor constituite in favoarea Companiei Nabucco Romania;
d) in cazul imobilelor intabulate in cartea funciara necesare Proiectului Nabucco, protocolul reglementeaza modalitatea de evidentiere si de inscriere in sistemul integrat de cadastru si carte funciara a drepturilor constituite in favoarea Companiei Nabucco Romania;
e) in cazul in care doar o parte din imobil este afectata de Proiectul Nabucco, respectiva suprafata afectata pe care se constituie drepturile in favoarea Companiei Nabucco Romania se evidentiaza direct in documentatiile cadastrale, in modalitatea reglementata prin protocol, fara a fi necesara intocmirea unui act de dezmembrare a acestor imobile;
f) in cazul in care se identifica suprapuneri reale sau virtuale implicand imobilele necesare construirii si operarii Conductei de gaze naturale Nabucco, titularii dreptului de proprietate asupra imobilelor afectate de suprapunere sunt convocati de catre oficiul teritorial competent la sediul acestuia pentru a solutiona suprapunerea pe cale amiabila, cu sprijinul companiilor Nabucco;
g) daca respectiva suprapunere nu este solutionata pe cale amiabila in termen de 10 zile de la data convocarii, drepturile constituite in favoarea Companiei Nabucco Romania conform art. 6 se inscriu din oficiu asupra tuturor imobilelor implicate in suprapunere;
h) oficiile teritoriale comunica incheierile si extrasele de carte funciara companiilor Nabucco pe masura deschiderii cartilor funciare ale imobilelor prevazute la lit. b);
i) introducerea in baza de date grafice gestionata de ANCPI a limitelor zonelor afectate de amplasarea Proiectului Nabucco nu este conditionata de intabularea imobilelor afectate sau de inscrierea in cartea funciara a drepturilor constituite in favoarea Companiei Nabucco Romania;
j) prin protocol sunt reglementate inclusiv situatiile speciale in care procedura de identificare sau inscriere in cartea funciara ar fi impiedicata de motive cum ar fi: imobile aflate in litigiu, lipsa titlurilor de proprietate, refuzul titularilor de drepturi si/sau activitati de a colabora, imposibilitatea identificarii proprietarilor;
k) in cazurile prevazute la lit. j), operatiunile descrise mai sus, precum si inscrierea drepturilor constituite in favoarea Companiei Nabucco Romania se realizeaza de catre oficiile teritoriale la cererea companiilor Nabucco.
(3) Delimitarea terenurilor necesare in vederea constituirii drepturilor de superficie si servitute stabilite la art. 6 si urmatoarele in favoarea Companiei Nabucco Romania si inregistrarea in cartea funciara a acestor drepturi se face numai pe baza documentatiei cadastrale intocmite si receptionate conform protocolului prevazut la alin. (1) si (2), fara a fi necesara intocmirea unui act de dezmembrare in acest sens.
(4) Documentatiile cadastrale necesare in vederea indeplinirii formalitatilor de publicitate imobiliara cu privire la drepturile constituite in favoarea Companiei Nabucco Romania conform art. 6 se intocmesc prin grija companiilor Nabucco.
(5) In vederea pregatirii documentatiei cadastrale, precum si a efectuarii tuturor formalitatilor necesare in vederea constituirii si a inscrierii drepturilor prevazute la art. 6 in favoarea Companiei Nabucco Romania in cartea funciara, ANCPI si oficiile teritoriale elibereaza documentele solicitate, receptioneaza documentatiile cadastrale in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, realizeaza inscrierile in cartea funciara si presteaza oricare dintre serviciile aflate in competenta lor pentru scopul prevazut mai sus.
(6) Serviciile vor fi prestate cu celeritate de catre ANCPI si unitatile subordonate, in termenele stabilite in protocolul prevazut la alin. (1).
Articolul 20
(1) Companiile Nabucco au obligatia de a indeplini toate formalitatile necesare in vederea inregistrarii Companiei Nabucco Romania drept titular al drepturilor de superficie si de servitute prevazute la art. 6, in cartea funciara a fiecaruia dintre imobilele necesare realizarii si exploatarii Conductei de gaze naturale Nabucco.
(2) Documentatia pentru efectuarea inscrierii in cartile funciare trebuie depusa de Compania Nabucco Romania in termen de 6 luni de la data inceperii exercitarii drepturilor de superficie si de servitute conform prezentei legi, in cazul in care imobilele relevante sunt intabulate in cartea funciara la acel moment, sau de la data primirii notificarii din partea ANCPI privind deschiderea cartilor funciare pentru respectivele imobile conform art. 19 alin. (2).
Articolul 21
(1) Sub rezerva indeplinirii conditiilor prevazute la art. 7 alin. (3) si (4), companiile Nabucco realizeaza operatiunile de scoatere definitiva din fondul forestier national si de ocupare temporara a terenurilor din fondul forestier national, precum si de scoatere din circuitul agricol a imobilelor necesare pentru lucrarile prevazute la art. 2 lit. n), indiferent de titularul dreptului de proprietate, de administrare sau al altor drepturi reale asupra acestora, in masura in care titularii nu realizeaza respectivele operatiuni, fara a fi necesar acordul prealabil al proprietarilor, in conditiile prezentei legi.
(2) Operatiunile de scoatere, definitiva ori temporara, din circuitul agricol sau din fondul forestier national a imobilelor prevazute mai sus sunt intreprinse de companiile Nabucco sau de imputernicitii acestora, cu plata de catre companiile Nabucco a obligatiilor banesti datorate potrivit prevederilor legale in vigoare.
(3) Scoaterea definitiva sau temporara din circuitul agricol a pajistilor se poate face la solicitarea companiilor Nabucco, cu avizul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(4) Ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier national poate fi solicitata pentru o perioada de maximum 10 ani pentru terenurile necesare pentru desfasurarea lucrarilor de constructie asupra carora se instituie un drept de servitute conform art. 6 alin. (4) lit. a), precum si pentru terenurile necesare pentru efectuarea lucrarilor de reabilitare, retehnologizare, modernizare, exploatare, de interventie in caz de avarie, revizie sau reparatie si de intretinere, asupra carora se instituie un drept de servitute conform art. 6 alin. (4) lit. b). Perioada pentru care se aproba ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier include si perioada necesara executarii lucrarilor pentru redarea terenurilor in circuitul silvic.
(5) Chiria datorata pentru ocuparea temporara a terenurilor prevazute la alin. (4) se plateste in avans pentru fiecare an calendaristic, pana la data de 31 ianuarie a anului pentru care se datoreaza, respectiv pana in ultima zi a lunii imediat urmatoare inceperii ocuparii temporare, pentru perioada ramasa din primul an calendaristic aferent, si se calculeaza conform prevederilor legale in vigoare la data de 1 ianuarie, cu exceptia situatiei in care chiria datorata pentru terenurile din fondul forestier proprietate privata a fost stabilita prin intelegerea partilor.
(6) Pentru terenurile asupra carora se instituie un drept de superficie conform art. 6 alin. (2), indiferent daca aceste terenuri se afla in proprietate publica sau privata, se procedeaza la scoaterea definitiva a terenurilor din fondul forestier national, fara compensare cu terenuri, la solicitarea companiilor Nabucco. Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (1) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificarile si completarile ulterioare, terenurile scoase din fondul forestier national isi pastreaza regimul de proprietate si titularul dreptului de proprietate de la data scoaterii din fondul forestier national.
(7) Scoaterea definitiva sau ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier national se aproba:a) fara acordul proprietarilor, pentru terenurile din fondul forestier proprietate privata si, respectiv, din fondul forestier proprietate publica sau privata a unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor prezentei legi;
b) cu avizul Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva, pentru terenurile forestiere proprietate publica a statului.
(8) Operatiunea de scoatere din circuitul agricol sau forestier a imobilelor nu determina nicio majorare a taxelor si impozitelor datorate de proprietarii acestor imobile, care sunt calculate in continuare prin raportare la situatia imobilelor existenta anterior realizarii acestor operatiuni.
(9) Taxa, garantia si celelalte obligatii banesti datorate de companiile Nabucco in schimbul scoaterii definitive sau ocuparii temporare a terenurilor, atat din fondul forestier national proprietate publica, cat si din fondul forestier proprietate privata, se calculeaza si se achita potrivit metodologiei de stabilire a acestor obligatii pentru terenurile forestiere proprietate publica, in vigoare, in conformitate cu Legea nr. 46/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea alin. (5) si (7).
(10) Redarea terenurilor in circuitul silvic se poate face in conditiile in care terenurile sunt apte pentru a fi impadurite si daca nu exista restrictii cu privire la solutiile de impadurire a terenurilor respective ca urmare a existentei obiectivelor respective in fondul forestier national si dupa perioada aprobata.
(11) Pentru terenurile proprietate publica a statului scoase definitiv din fondul forestier potrivit alin. (6) si ramase in proprietatea publica a statului roman, Guvernul Romaniei desemneaza, prin hotarare, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoarea a prezentei legi, entitatea/autoritatea competenta sa administreze aceste terenuri.
Articolul 22
(1) Prin derogare de la prevederile art. 22 alin. (5) si art. 27 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2011, dezvoltarea Proiectului Nabucco este permisa si in zonele de protectie integrala din parcurile nationale si naturale, respectiv pentru Proiectul Nabucco se poate face scoaterea definitiva sau temporara din circuitul agricol si silvic de terenuri de pe raza ariilor naturale protejate de interes national/international.
(2) Dispozitiile prezentului articol se aplica si vor fi avute in vedere de autoritatile competente de protectia mediului cu privire la orice proceduri de evaluare aflate in curs in fata acestor autoritati pentru Proiectul Nabucco, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, inclusiv de evaluare adecvata sau de evaluare a impactului asupra mediului.
Articolul 23
Traseul Conductei de gaze naturale Nabucco, precum si zonele de protectie si siguranta aferente acesteia sunt incluse in planurile de urbanism si/sau de amenajare a teritoriului prin grija autoritatilor competente.
Capitolul IV
Procedura de punere in executare a drepturilor reglementate prin prezenta lege
Articolul 24
(1) In cazul in care, dupa trimiterea notificarii prevazute la art. 7 alin. (6), persoanele indreptatite impiedica, restrictioneaza sau limiteaza in orice mod exercitarea drepturilor stabilite la art. 6 si/sau efectuarea operatiunilor prezentate in notificare, Compania Nabucco Romania poate solicita tribunalului in a carui raza teritoriala este situat imobilul obligarea acestora la respectarea masurilor stabilite prin notificari.
(2) Cererile prevazute la alin. (1) se judeca in regim de urgenta si cu precadere.
(3) Completul caruia i s-a repartizat, in conditiile legii, cauza, verifica in termen de doua zile daca cererea de chemare in judecata respecta cerintele prevazute de lege. Daca cererea nu indeplineste aceste cerinte, reclamantului i se vor comunica in scris lipsurile, cu mentiunea ca, in termen de cel mult doua zile de la primirea comunicarii, trebuie sa completeze sau sa modifice cererea in mod corespunzator.
(4) Judecatorul, de indata ce constata ca sunt indeplinite cerintele prevazute de lege pentru cererea de chemare in judecata, dispune prin rezolutie comunicarea acesteia catre parat, punandu-i-se in vedere ca are obligatia de a depune intampinare in termen de 5 zile de la comunicare, sub sanctiunea prevazuta de lege, care va fi prevazuta expres.
(5) Intampinarea se comunica de indata reclamantului, care este obligat sa depuna raspuns la intampinare in termen de 5 zile de la comunicare. Paratul va lua cunostinta de raspunsul la intampinare de la dosarul cauzei.
(6) In termen de doua zile de la depunerea raspunsului la intampinare, judecatorul fixeaza prin rezolutie primul termen de judecata, care va fi de cel mult 10 zile de la data rezolutiei, dispunand citarea partilor.
(7) Reclamantul poate sa isi modifice cererea numai pana la primul termen la care acesta este legal citat.
(8) Termenele de judecata acordate de instanta nu pot fi mai mari de 10 zile. Procedura de citare a partilor se considera legal indeplinita daca inmanarea citatiei se realizeaza cu cel putin 24 de ore inainte de termenul de judecata.
(9) Hotararea este executorie si este supusa numai apelului, in termen de 10 zile.
(10) Apelul se judeca de urgenta si cu precadere.
Articolul 25
(1) Obligatiile stabilite prin hotararile prevazute la art. 24 pot fi aduse la indeplinire prin executare silita, in conditiile legii. Executorul judecatoresc, in termen de 24 de ore de la inregistrarea cererii de executare silita, va solicita instantei de executare incuviintarea executarii silite.
(2) Instanta de executare solutioneaza cererea de incuviintare a executarii silite a obligatiei stabilite prin titlul executoriu, printr-o singura incheiere data in camera de consiliu, fara citarea partilor, in termen de cel mult 3 zile de la inregistrarea cererii de incuviintare a executarii silite. Pronuntarea se poate amana cu cel mult 24 de ore, iar motivarea hotararii se face in cel mult 48 de ore de la pronuntare.
(3) Contestatia privitoare la executarea silita propriu-zisa se poate face in termen de 5 zile.
(4) Partile vor fi citate in termen scurt, iar judecarea contestatiei se face de urgenta si cu precadere.
(5) Termenele de judecata a contestatiei la executarea silita propriu-zisa acordate de instanta nu pot fi mai mari de 10 zile.
(6) Pronuntarea se poate amana cu cel mult 24 de ore, iar motivarea hotararii se face in cel mult 48 de ore de la pronuntare.
(7) Hotararea prin care se solutioneaza contestatia prevazuta la alin. (3) este supusa numai apelului, in termen de 10 zile de la comunicare.
(8) Apelul se judeca de urgenta si cu precadere.
Capitolul V
Procedura aplicabila lucrarilor; eliberarea altor avize, permise si autorizatii

Articolul 26
(1) Certificatele de urbanism obtinute de Compania Nabucco Romania in vederea executarii lucrarilor de constructie a Conductei de gaze naturale Nabucco, anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, isi mentin valabilitatea, in conditiile legii in vigoare la data emiterii acestora.
(2) Orice noi certificate de urbanism, precum si avizele, acordurile, permisele si autorizatiile prevazute in certificatele de urbanism, prevazute in prezentul alineat sau la alin. (1), cu exceptia acordului de mediu, sunt eliberate si comunicate Companiei Nabucco Romania in termen de 15 zile de la data depunerii documentatiei complete pentru eliberarea lor.
(3) Emiterea unor noi certificate de urbanism, a autorizatiei/autorizatiilor de construire si/sau de exploatare aferente Conductei de gaze naturale Nabucco se realizeaza cu respectarea prevederilor planurilor de amenajarea teritoriului si a documentatiilor de urbanism existente la data emiterii certificatelor si autorizatiilor de construire, fara a fi necesara elaborarea si/sau aprobarea unor noi planuri de amenajare a teritoriului si/sau de urbanism.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (1), art. 4, art. 7 si ale definitiei ``Drept de executie a lucrarilor de constructii`` din anexa nr. 2 la Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv de la prevederile art. 2 alin. (9), art. 5 alin. (16) din Ordonanta Guvernului nr. 43/2000 privind protectia patrimoniului arheologic si declararea unor situri arheologice ca zone de interes national, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de la prevederile art. 4 alin. (2) si art. 24 alin. (1) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicata, cu modificarile ulterioare, dupa caz:a) autorizatiile de construire aferente Proiectului Nabucco pot fi solicitate de Compania Nabucco Romania in baza unui drept real, inclusiv drept sub conditie, drept de superficie si de servitute stabilite conform prezentei legi, drept de concesiune, sau a unui drept de inchiriere, comodat sau alt drept de folosinta asupra imobilelor ce sunt afectate de constructia Conductei de gaze naturale Nabucco;
b) autorizatiile de construire se emit de catre presedintii consiliilor judetene implicate pentru executarea lucrarilor de constructii in segmentele coridorului de constructie a Conductei de gaze naturale Nabucco, amplasate in unitatile administrativ-teritoriale din aria lor de competenta; fiecare autorizatie de construire produce efecte de la data emiterii acesteia, independent de datele de emitere a celorlalte autorizatii de construire pentru executarea lucrarilor in alte segmente ale coridorului de constructie a Conductei de gaze naturale Nabucco;
c) in situatia in care construirea Conductei de gaze naturale Nabucco implica si desfiintarea in tot sau in parte a unor amenajari sau constructii pentru care este necesara emiterea unei autorizatii de desfiintare, prin autorizatia de construire se aproba si desfiintarea in tot sau in parte a respectivelor amenajari sau constructii;
d) autorizatia de construire se emite in termen de 15 zile de la depunerea unei solicitari in acest sens de catre Compania Nabucco Romania, insotita de documentatia completa pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, precum si de avizele, acordurile, permisele si autorizatiile stabilite prin certificatul de urbanism sau, dupa caz, de dovada solicitarii acestora si a expirarii termenului prevazut la alin. (2), cu respectarea conditiilor prevazute la lit. a);
e) perioada de valabilitate a autorizatiilor de construire emise pentru Proiectul Nabucco este de 36 de luni de la data emiterii, interval in care solicitantul este obligat sa inceapa lucrarile;
f) inceperea lucrarilor in intervalul de timp prevazut in autorizatiile de construire determina extinderea valabilitatii autorizatiilor de construire pe toata durata de executie a lucrarilor prevazute prin autorizatie;
g) in cazul justificat in care lucrarile de constructii nu pot fi incepute in termenul de valabilitate al autorizatiei de construire, Compania Nabucco Romania poate solicita autoritatii emitente prelungirea valabilitatii autorizatiei cu cel putin 15 zile inaintea expirarii acesteia, situatie in care prelungirea valabilitatii autorizatiei se acorda o singura data, pentru o perioada de cel mult 12 luni;
h) acordul de mediu si autorizatia de construire pentru lucrari se elibereaza in baza avizului favorabil emis de Ministerul Culturii, care va cuprinde, in mod obligatoriu, conditiile privind realizarea cercetarii arheologice preventive, a descarcarii de sarcina arheologica, daca este cazul, urmand ca cercetarea sa fie efectuata ulterior emiterii acordului de mediu, respectiv a autorizatiei de construire, dar inainte de inceperea efectiva a lucrarilor in respectivele zone;
i) in cazul interventiei asupra monumentelor istorice sau a zonei de protectie a acestora, precum si in zonele construite protejate, autorizatia de construire pentru lucrari se emite in baza avizului favorabil emis de catre Ministerul Culturii sau, dupa caz, de catre directiile judetene pentru cultura, conform legii, cu respectarea, dupa caz, a procedurii prevazute la lit. e);
j) cercetarea arheologica preventiva, urmata, daca este cazul, de descarcarea de sarcina arheologica, se realizeaza etapizat, pentru fiecare parte din teren, inainte de inceperea efectuarii lucrarilor in respectivele zone, pe baza graficului de executie a lucrarilor adus la cunostinta directiilor judetene pentru cultura de Compania Nabucco Romania; certificatul de descarcare de sarcina arheologica se va emite pentru fiecare parte din teren care poate fi redata activitatilor umane curente;
k) suspendarea lucrarilor de construire pe zona cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator nu conduce la suspendarea autorizatiei de construire;
l) zona cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator se delimiteaza in jurul locului descoperirii arheologice intamplatoare, in functie de suprafata terenului efectiv afectata de aceasta descoperire, fara a aduce atingere dreptului de a folosi, de a exploata si/sau de a incepe sau continua lucrarile de construire pentru restul suprafetei de teren, ce face obiectul autorizatiei de construire emise;
m) o procedura simplificata de realizare a cercetarii arheologice si de emitere a autorizatiilor necesare acesteia, precum si de emitere a certificatului de descarcare de sarcina arheologica se elaboreaza de catre Ministerul Culturii si se aproba prin ordin al ministrului, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
(5) Avizele, acordurile, permisele si autorizatiile (altele decat certificatele de urbanism si autorizatiile de construire) se considera acordate, daca acestea nu au fost emise si transmise Companiei Nabucco Romania in termenele prevazute la alin. (2) si alin. (4) lit. d). Prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, raman aplicabile.
(6) In cazul aprobarii tacite a avizelor, acordurilor, permiselor si a autorizatiilor, autoritatile competente sunt obligate sa emita documentul oficial in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii unei solicitari in acest sens din partea Companiei Nabucco Romania.
(7) Ministerul Economiei, in calitate de autoritate a administratiei publice centrale competenta in domeniul implementarii Proiectului Nabucco, emite un aviz coordonator in termen de 15 zile de la data primirii unei solicitari in acest sens din partea Companiei Nabucco Romania, in baza caruia presedintii consiliilor judetene emit autorizatiile de construire pentru lucrari amplasate in unitatile administrativ-teritoriale din aria lor de competenta, cu respectarea termenelor stabilite prin prezenta lege.
(8) Certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele sau autorizatiile, inclusiv autorizatiile de construire emise dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, sunt valabile pana la finalizarea executarii lucrarilor pentru care au fost eliberate, respectiv pana la eliberarea procesului-verbal de receptie finala a lucrarilor la efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor, cu conditia inceperii executarii lucrarilor de constructii in termenele prevazute la alin. (4) lit. e) si f).
(9) Companiile Nabucco au dreptul sa intervina in orice moment asupra Conductei de gaze naturale Nabucco in vederea realizarii unor lucrari de reparatii in regim de urgenta, fara a fi necesara obtinerea in prealabil a avizelor, acordurilor, permiselor si autorizatiilor necesare in vederea remedierii defectelor care pun in pericol mediul, precum si siguranta si securitatea populatiei/consumatorilor, in conditiile legii. Autorizatia de construire pentru lucrari de reparatii in regim de urgenta se emite imediat, potrivit art. 7 alin. (16) din Legea nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Articolul 27
Orice avize, acorduri, permise sau autorizatii emise in favoarea unor terte persoane, pentru imobilele afectate de lucrarile aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, eliberate dupa data receptionarii de catre autoritatile administratiei publice locale a documentatiei prevazute la art. 10 alin. (3), transmisa de catre ANCPI, sunt lovite de nulitate absoluta.
Articolul 28
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:a) neemiterea certificatelor de urbanism in termenul prevazut la art. 26 alin. (2), precum si emiterea de certificate de urbanism incomplete ori cu date eronate sau eliberarea acestora conditionat de elaborarea prealabila a unei documentatii de urbanism sau a oricaror documentatii tehnice de definire a scopului solicitarii, cu depasirea termenului legal;
b) neemiterea autorizatiilor de construire in termenul prevazut la art. 26 alin. (4) lit. d).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 30.000 lei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac in conformitate cu prevederile art. 27 alin. (4) din Legea nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Dispozitiile prezentului articol se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Prevederile prezentului articol intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea legii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Articolul 29
(1) In situatia in care, din cauza lipsei unui certificat, aviz, acord, permis sau a unei autorizatii pentru emiterea careia erau indeplinite conditiile prevazute de lege, companiile Nabucco inregistreaza intarzieri in efectuarea lucrarilor aferente Conductei de gaze naturale Nabucco, valoarea daunelor suportate de catre acestea va fi suportata de autoritatile/institutiile care se fac vinovate de depasirea termenelor stabilite de prezenta lege.
(2) Dispozitia prevazuta la alin. (1) se aplica si in cazul eliberarii unui aviz, acord, permis sau a unei autorizatii unor terte persoane pentru imobilele afectate de Conducta de gaze naturale Nabucco, in conditiile art. 27.
Articolul 30
(1) In cazul in care o terta persoana fizica/juridica solicita emiterea certificatului de urbanism, a avizelor, acordurilor, permiselor sau autorizatiilor necesare in scopul executarii de lucrari de constructii, precum si al derularii altor tipuri de activitati si/sau interventii pe terenuri situate in coridorul de constructie a Conductei de gaze naturale Nabucco sau aflate in zonele de protectie si/sau de siguranta ale acesteia, autoritatile administratiei publice centrale sau locale emitente, abilitate in conditiile legii, au obligatia de a stabili avizele necesare, pe care solicitantul trebuie sa le obtina de la Compania Nabucco Romania.
(2) Procedura de emitere a avizului in vederea autorizarii executarii lucrarilor de constructii pentru explorare/exploatare miniera sau petroliera, amenajare urbanistica, realizare de constructii, precum si altele de aceasta natura, amplasate in vecinatatea obiectivelor/sistemelor din sectorul petrol si gaze naturale conform reglementarilor in vigoare, se aplica in mod corespunzator si lucrarilor care se executa in coridorul de constructie a Conductei de gaze naturale Nabucco sau in zonele de protectie si/sau de siguranta ale acesteia, respectiv avizelor acordate de catre Compania Nabucco Romania.
Capitolul VI
Dispozitii finale

Articolul 31
(1) Dispozitiile prezentei legi se completeaza in mod corespunzator cu prevederile Codului civil si ale Codului de procedura civila si cu cele ale Legii nr. 123/2012, in masura in care acestea nu sunt contrare prezentei legi.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 26 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pierderea fiscala anuala realizata incepand cu anul 2010 in cadrul Proiectului Nabucco se recupereaza din profiturile impozabile obtinute pana la inchiderea proiectului, potrivit legii. Articolul 32
Se autorizeaza Ministerul Economiei si Ministerul Finantelor Publice sa emita ordine ale ministrului prin care sa reglementeze aspecte privind aplicarea Acordului dintre Republica Austria, Republica Bulgaria, Republica Ungara, Romania si Republica Turcia privind Proiectul Nabucco, semnat la Ankara la 13 iulie 2009 si ratificat prin Legea nr. 57/2010, si a Acordului de sprijin al Proiectului dintre Romania si Nabucco Gas Pipeline International GMBH si Nabucco Gas Pipeline Romania - S.R.L. privind sistemul de conducte Nabucco, semnat la Kayseri la 8 iunie 2011 si ratificat prin Legea nr. 28/2013. Articolul 33
In vederea implementarii Proiectului Nabucco, Ministerul Finantelor Publice este autorizat, in conditiile respectarii legislatiei in domeniul ajutorului de stat, sa emita o scrisoare prin care isi asuma obligatii de diligenta in vederea indeplinirii obligatiilor de finantare care revin Societatii Nationale de Transport Gaze Naturale ``Transgaz`` - S.A. Medias.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice