din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1965 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: HOTARAREA 520/2013 privind organizarea si functionarea ANAF

INTEGRAL: HOTARAREA 520/2013 privind organizarea si functionarea ANAF


HOTARAREA nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 13 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAPITOLUL I: Organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
SECTIUNEA 1: Dispozitii generale si principalele obiective
Art. 1
Agentia Nationala de Administrare Fiscala, denumita in continuare Agentia, se organizeaza si functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Finantelor Publice, finantata din bugetul de stat, conform legii.
Art. 2
(1)Sediul central al Agentiei este in municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5.
(2)Agentia isi desfasoara activitatea si in alte sedii detinute potrivit legii.
(3)Agentia intretine propriul site web prin care asigura prezenta pe internet, la adresa "http://www.anaf.ro/". Pentru domeniul vamal, prezenta pe internet se asigura la adresa "http://www.customs.ro/".
Art. 3
(1)Agentia are o sigla ale carei caracteristici se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei.
(2)Directia generala a vamilor si Directia generala antifrauda fiscala utilizeaza sigle specifice ale caror caracteristici se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei.
Art. 4
Agentia asigura administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri bugetare date prin lege in competenta sa, aplicarea politicii si reglementarilor in domeniul vamal si exercitarea atributiilor de autoritate vamala, precum si controlul operativ si inopinat privind prevenirea, descoperirea si combaterea oricaror acte si fapte care au ca efect evaziunea fiscala si frauda fiscala si vamala, precum a altor fapte date prin lege in competenta sa.
SECTIUNEA 2: Principii, functii si atributii
Art. 5
Principiile care stau la baza activitatii Agentiei sunt urmatoarele:
a)eficienta activitatii;
b)transparenta activitatii, in conditiile legii;
c)tratament egal si nediscriminatoriu in aplicarea legislatiei fiscale si a reglementarilor in domeniul vamal;
d)respectul fata de contribuabili;
e)coerenta, stabilitatea si predictibilitatea.
Art. 6
Agentia indeplineste urmatoarele functii:
a)de strategie si management;
b)de gestiune a contribuabililor si a impozitelor, taxelor, contributiilor si a celorlalte venituri bugetare date in competenta sa, conform legii;
c)de inspectie fiscala si de verificare fiscala;
d)de colectare a veniturilor statului;
e)de asigurare de servicii pentru contribuabili;
f)de control operativ si inopinat;
g)de prevenire si combatere a evaziunii fiscale si a fraudei fiscale si vamale;
h)de suport tehnic de specialitate acordat procurorului in efectuarea urmaririi penale;
i)de supraveghere vamala si fiscala;
j)de control vamal;
k)de coordonare, indrumare si control al aplicarii reglementarilor legale in domeniul de activitate, precum si al functionarii structurilor care isi desfasoara activitatea in subordinea sa;
l)de suport, respectiv de management al resurselor umane, financiare si materiale, de sustinere a activitatilor specifice prin intermediul tehnologiei informatiilor si comunicatiilor, de reprezentare juridica, de audit public intern, precum si de comunicare interna si externa;
m)de cooperare internationala.
Art. 7
In realizarea functiilor sale, Agentia are, in principal, urmatoarele atributii:
(A)Atributii generale:
1.contribuie in domeniul sau de activitate la implementarea programului de guvernare si a altor documente programatice prin elaborarea si aplicarea de strategii de dezvoltare pe termen mediu si lung, generale sau sectoriale; elaboreaza si implementeaza strategia de dezvoltare informatica proprie si a unitatilor sale subordonate, in colaborare cu Ministerul Finantelor Publice;
2.urmareste realizarea unui management eficient si coerent al administrarii fiscale;
3.organizeaza, indruma, coordoneaza si controleaza activitatea structurilor subordonate;
4.asigura managementul riscurilor interne si externe ale organizatiei;
5.asigura managementul resurselor umane, la nivelul Agentiei;
6.dezvolta si implementeaza strategii unitare de comunicare interna si externa;
7.emite puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative elaborate de alte ministere si institutii centrale, care cuprind masuri referitoare la domeniul sau de activitate;
8.participa la elaborarea modificarilor si completarilor aduse Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a proiectelor de norme metodologice, precum si a altor acte normative, care contin prevederi referitoare la impozite, taxe, contributii si alte venituri date in administrare, potrivit legii;
9.elaboreaza proiecte de acte administrative cu caracter normativ care contin prevederi referitoare la administrarea veniturilor bugetare, proceduri de administrare a impozitelor, taxelor, contributiilor sociale si a celorlalte venituri bugetare pentru care este competenta, in conditiile legii;
10.participa, impreuna cu directiile de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, la elaborarea proiectelor de acte normative privind stabilirea veniturilor bugetare;
11.initiaza masuri pentru dezvoltarea si desfasurarea in bune conditii a relatiilor internationale in domeniul sau de activitate;
12.asigura aplicarea unitara, corecta si nediscriminatorie a reglementarilor in domeniul vamal si a prevederilor legislatiei privind impozitele, taxele, contributiile sociale si celelalte venituri bugetare, date prin lege in competenta sa, impreuna cu Ministerul Finantelor Publice;
13.aplica, prin organele abilitate, modalitatile de executare silita si masurile asiguratorii, pentru a caror realizare este competenta potrivit legii; realizeaza, prin intermediul directiilor generale regionale ale finantelor publice, executarea silita a drepturilor de import sau de export, a altor taxe si impozite datorate statului, potrivit legii, in cadrul operatiunilor vamale, a accesoriilor aferente acestora, a amenzilor si a oricaror altor sume datorate bugetului general consolidat in temeiul unor titluri executorii, precum si, in cazurile prevazute de lege, a creantelor stabilite intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, potrivit competentelor legale;
14.defineste, dezvolta, implementeaza, furnizeaza si opereaza servicii specifice pentru contribuabili;
15.asigura punerea in aplicare a sanctiunilor internationale in domeniul de competenta al Ministerului Finantelor Publice conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea in aplicare a sanctiunilor internationale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
16.efectueaza controlul privind respectarea legalitatii, atat la nivelul aparatului propriu, cat si la nivelul structurilor subordonate, in scopul constatarii unor eventuale abateri de la legalitate si al luarii de masuri pentru repararea prejudiciului produs, dupa caz;
17.asigura asistenta pentru recuperarea in Romania de la persoane fizice si persoane juridice a creantelor bugetare stabilite prin titluri de creanta intr-un alt stat, precum si recuperarea de catre alt stat de la persoane fizice si persoane juridice a creantelor bugetare stabilite in Romania, potrivit atributiilor stabilite prin lege si tratatelor la care Romania este parte;
18.ia masuri, potrivit atributiilor stabilite de lege, pentru prevenirea, constatarea si sanctionarea faptelor ce constituie contraventii; sesizeaza organele de urmarire penala in cazul faptelor constatate prin personalul propriu ce ar putea intruni elementele constitutive ale unei infractiuni, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
19.promoveaza integritatea in exercitarea demnitatilor si functiilor publice la nivelul Agentiei si intreprinde masurile de prevenire si combatere a coruptiei;
20.exercita controlul financiar de gestiune si controlul financiar preventiv propriu privind constituirea si utilizarea legala si eficienta a fondurilor publice;
21.propune solutii de reforma in domeniul administrarii fiscale si vamale si implementeaza proiecte cu finantare interna si/sau externa pentru domeniul sau de activitate;
22.monitorizeaza acquis-ul comunitar si bunele practici in domeniul administrarii fiscale si vamale si formuleaza propuneri sau, dupa caz, implementeaza masuri administrative care decurg din acestea;
23.colaboreaza, pe baza de protocol, cu autoritatile si institutiile publice sau orice alte entitati cu atributii in aplicarea legii ori interesate de realizarea politicii de administrare fiscala si vamala;
24.gestioneaza informatiile cu privire la colectarea datoriei vamale; asigura datele si prelucrarile acestora pentru raportari statistice, inclusiv pentru statistica vamala si statistica publica comert exterior EXTRASTAT;
25.solutioneaza contestatiile si plangerile prealabile formulate impotriva actelor emise in exercitarea atributiilor;
26.elaboreaza politici, proceduri si norme metodologice in domeniul sau de activitate, pentru structurile proprii, precum si pentru cele subordonate;
27.elaboreaza studii, analize si proiecte de acte normative privind organizarea activitatii proprii;
28.culege, verifica, prelucreaza si arhiveaza date si informatii fiscale necesare desfasurarii activitatii sale; constituie baze proprii de date relevante si gestioneaza colaborarea cu autoritatile nationale competente privind informatiile detinute, in conditiile legii;
29.defineste nivelul de securitate al informatiilor proprii;
30.aplica impreuna cu structurile subordonate, conform competentelor stabilite de lege, legislatia in domeniul: trezorerie si contabilitate publica, ajutor de stat, practici neloiale si preturi reglementate, verificare a achizitiilor publice, inspectie economico-financiara;
31.elaboreaza, implementeaza, mentine si dezvolta sistemul informatic in domeniile sale de activitate; asigura functionarea sistemului informatic integrat vamal, cu respectarea obligatiilor referitoare la dezvoltarea si implementarea sistemelor IT care au ca baza legala Decizia vama-electronica (CE) nr. 70/2008 si alte reglementari comunitare si nationale, precum si a termenelor prevazute in Planul strategic multianual (MASP) al DGTAXUD;
32.reprezinta statul in fata instantelor si a organelor de urmarire penala, ca subiect de drepturi si obligatii privind raporturile juridice fiscale si vamale, precum si orice alte raporturi juridice rezultate din activitatea Agentiei, direct sau prin directiile generale regionale ale finantelor publice, in baza mandatelor transmise; renuntarea la calea de atac, in litigiile care au legatura cu raporturile juridice fiscale si vamale, precum si cu orice alte raporturi juridice rezultate din activitatea Agentiei, se va face conform procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei;
33.reprezinta Ministerul Finantelor Publice ca subiect de drepturi si obligatii in raporturile juridice litigioase sau in legatura cu acestea, in care Ministerul Finantelor Publice participa nemijlocit in nume propriu, sau ca reprezentant al statului, in baza mandatului acordat;
34.organizeaza programe de perfectionare profesionala a personalului din cadrul Agentiei la nivel central si la nivelul structurilor subordonate, inclusiv cu sprijinul Scolii de Finante Publice si Vama si al altor organisme specializate in acest domeniu;
35.organizeaza si asigura gestionarea patrimoniului, inclusiv alocarea, miscarea, evidenta si controlul echipamentelor din dotare;
36.elaboreaza, fundamenteaza si avizeaza, dupa caz, proiectul bugetului de cheltuieli al Agentiei, pentru aparatul propriu, structurile subordonate, precum si programul de investitii, pe care le transmite Ministerului Finantelor Publice in vederea cuprinderii in bugetul centralizat al acestuia; elaboreaza si fundamenteaza temeinic proiectul programului de achizitii, bunuri si servicii pentru asigurarea sustenabilitatii componentei tehnice a Sistemului integrat de securitate a frontierei de stat, precum si proiectul de program de investitii aferent acestuia;
37.aproba bugetul de cheltuieli pentru aparatul propriu si structurile subordonate conform bugetului de cheltuieli aprobat de ordonatorul principal de credite in cadrul fiecarui exercitiu bugetar si repartizeaza creditele bugetare deschise de Ministerul Finantelor Publice fiecarui ordonator tertiar de credite;
38.initiaza si deruleaza, in conditiile legii, achizitiile publice pentru bunuri, servicii si lucrari aferente activitatilor proprii; poate derula proceduri de achizitie publica prin participarea la o asociere de autoritati contractante;
39.deschide creditele necesare pentru cheltuielile fiecarui ordonator tertiar de credite in cadrul fiecarui exercitiu bugetar si aproba bugetul;
40.poate participa cu specialisti proprii in programe nationale si internationale de cercetare si dezvoltare de tehnologii inovatoare in domeniile sale de activitate;
41.asigura cooperarea administrativa, inclusiv schimbul de informatii, cu alte institutii din tara si cu administratiile fiscale si vamale ale altor state, cu privire la obiectul sau de activitate, in colaborare cu Ministerul Finantelor Publice, dupa caz;
42.asigura aplicarea prevederilor cu caracter fiscal si vamal din tratatele internationale la care Romania este parte;
43.incheie tratate la nivel departamental si conventii cu administratii fiscale si vamale din alte state, cu organizatii internationale sau cu alte entitati, in domeniul sau de activitate;
44.acorda sau primeste asistenta tehnica in domeniul sau de activitate si deruleaza proiecte si activitati de cooperare cu administratii fiscale si vamale din alte state sau cu organizatii internationale sau alte entitati;
45.participa, prin reprezentanti, la evenimente organizate de catre alte administratii fiscale si vamale, organizatii internationale sau alte entitati ori in colaborare cu acestea, in domeniul sau de activitate;
46.participa in numele Ministerul Finantelor Publice la activitatile Organizatiei Intraeuropene a Administratiilor Fiscale;
47.reprezinta Romania in cadrul Organizatiei Mondiale a Vamilor prin intermediul Directiei generale a vamilor;
48.asigura legatura operativa pe probleme fiscale sau vamale prin reprezentanti permanenti la Reprezentanta Permanenta a Romaniei pe langa Uniunea Europeana sau in cadrul altor organizatii internationale, potrivit competentelor Agentiei.
(B)Atributii in domeniul fiscal:
1.stabileste prin ordin al presedintelui competenta teritoriala, alta decat cea reglementata prin alte acte normative, pentru administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si altor venituri administrate potrivit legii;
2.stabileste si aplica procedura de administrare a timbrului de mediu datorat de contribuabili potrivit legii, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule;
3.asigura inregistrarea contribuabililor, gestionarea registrului contribuabililor, a dosarului fiscal al contribuabililor si a cazierului fiscal, precum si a altor evidente, prin structuri proprii si subordonate;
4.organizeaza si administreaza evidenta impozitelor, taxelor, contributiilor sociale si a altor venituri bugetare, potrivit legii, declarate si platite de catre contribuabili;
5.elaboreaza si aplica procedurile privind evidenta analitica pe platitori si stingere a creantelor prin plata voluntara;
6.organizeaza activitatea de recuperare a creantelor fiscale restante prin aplicarea masurilor de executare silita;
7.efectueaza inspectia fiscala si verificarea fiscala si emite acte administrative fiscale, in conditiile Codului de procedura fiscala;
8.organizeaza activitatea de valorificare a bunurilor confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, precum si a bunurilor sechestrate in cadrul procedurii de executare silita, potrivit legii;
9.introduce si promoveaza metode de inregistrare fiscala, declarare si plata a impozitelor, taxelor si contributiilor, bazate pe utilizarea tehnologiei informatiei si in sustinerea cerintelor contribuabililor;
10.acorda, la cererea temeinic justificata a contribuabililor, inlesniri la plata obligatiilor fiscale restante, in conditiile legii;
11.organizeaza activitatea de inscriere in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare a creantelor fiscale ale contribuabililor pentru care s-au emis titluri executorii;
12.urmareste incurajarea conformarii voluntare a contribuabililor prin modernizarea si furnizarea de servicii menite sa le faciliteze indeplinirea obligatiilor fiscale;
13.aplica masurile prevazute de lege in cazul neconformarii contribuabililor in indeplinirea obligatiilor de inregistrare fiscala, declarative si de plata;
14.constata si sanctioneaza faptele care constituie contraventii potrivit reglementarilor in vigoare si retine, in vederea confiscarii, marfurile care fac obiectul contraventiei, pentru care legea prevede o astfel de sanctiune;
15.detine, administreaza, analizeaza si evalueaza informatiile fiscale si vamale si actioneaza, in conditiile legii, pentru obtinerea de informatii relevante pentru Agentie, din diverse surse, in vederea identificarii atat a unor potentiale riscuri, cat si a contribuabililor care prezinta risc ridicat din punctul de vedere al administrarii fiscale si vamale;
16.stabileste categoriile de impozite, taxe, contributii si alte venituri date in administrarea sa, care se platesc in contul unic, precum si metodologia de distribuire si stingere a acestora;
17.organizeaza activitatea de monitorizare a colectarii creantelor bugetare prin aplicarea masurilor prevazute de legislatia fiscala in vigoare, precum si a proceselor derulate, potrivit procedurilor aprobate, de catre structurile subordonate;
18.elaboreaza si aplica metodologii de gestiune a arieratelor bugetare si monitorizeaza recuperarea acestora;
19.elaboreaza si aplica procedurile de impunere pentru persoanele juridice si persoanele fizice, conform dispozitiilor legale;
20.elaboreaza si aplica procedurile privind plata voluntara si stabilirea mijloacelor de plata, impreuna cu directiile de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice;
21.elaboreaza si aplica, prin organele abilitate, proceduri privind alte modalitati de stingere a obligatiilor bugetare pentru care este competenta;
22.participa la estimarea veniturilor bugetare pe care le administreaza si face propuneri privind nivelul veniturilor ce pot fi colectate de la contribuabili, pe baza datelor proprii, a indicatorilor macroeconomici, a politicii fiscale si a legislatiei in vigoare privind impozitele, taxele, contributiile sociale si alte venituri bugetare;
23.repartizeaza la nivel teritorial programul de incasari si analizeaza permanent modul de realizare a veniturilor bugetare pentru care are competente legale de administrare;
24.elaboreaza modelul si continutul formularelor utilizate pentru administrarea fiscala, precum si instructiunile de completare a acestora;
25.asigura, potrivit legii, tiparirea formularelor care sunt utilizate in domeniul sau de activitate;
26.elaboreaza procedura pentru preturile de transfer, in cazul tranzactiilor efectuate intre persoane afiliate, si emite actele administrative referitoare la solutia fiscala individuala anticipata si acordul de pret in avans;
27.indruma contribuabilii in aplicarea legislatiei fiscale si procedural-fiscale, precum si a prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri, pe baza coordonarii metodologice a Ministerul Finantelor Publice;
28.asigura indrumarea organelor fiscale teritoriale pentru aplicarea unitara, corecta si nediscriminatorie a prevederilor legislatiei fiscale privind impozitele, taxele, contributiile sociale si celelalte venituri bugetare in vederea aplicarii unui tratament echitabil tuturor contribuabililor;
29.elaboreaza norme metodologice si proceduri privind competentele de exercitare, conditiile si modalitatile de efectuare si suspendare a inspectiei fiscale si a verificarilor fiscale la persoane fizice;
30.asigura aplicarea politicii fiscale in domeniul impozitelor, taxelor si contributiilor sociale;
31.organizeaza activitatea privind publicarea pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in conditiile legii, a contribuabililor care inregistreaza obligatii bugetare restante, precum si a altor registre publice prevazute de lege;
32.furnizeaza structurilor specializate ale Ministerului Finantelor Publice informatiile necesare fundamentarii calculului contributiei Romaniei la bugetul Uniunii Europene;
33.desemneaza, in conditiile legii, administratorul judiciar/lichidatorul si verifica activitatea acestuia, in situatia in care Agentia sau unitatile sale subordonate detin cel putin 50% din valoarea totala a creantelor debitorilor impotriva carora s-a deschis procedura insolventei;
34.inscrie, prin directiile de specialitate din aparatul propriu si prin structurile din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, cu atributii de administrare a veniturilor bugetare, creantele bugetare administrate de aceasta, la registrele de publicitate mobiliara si imobiliara, in conditiile legii;
35.organizeaza activitatea de recuperare a creantelor restante provenite din colaborare interstatala si de asistenta pentru recuperarea in Romania a creantelor stabilite intr-un alt stat, precum si pentru recuperarea intr-un alt stat a creantelor stabilite in Romania.
(C)Atributii in domeniul vamal:
1.aplica reglementarile vamale, precum si alte dispozitii referitoare la marfurile aflate sub supraveghere vamala sau supuse controlului vamal;
2.aplica, in domeniul sau de competenta, prevederile Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale altor acte normative de aplicare a acesteia;
3.urmareste si supravegheaza, potrivit legii, respectarea reglementarilor vamale pe intregul teritoriu al tarii si exercita controlul specific;
4.aplica prevederile Tarifului vamal si ale altor acte normative referitoare la acesta;
5.urmareste aplicarea corecta a regulilor generale de interpretare a nomenclaturii Sistemului armonizat si de evaluare in vama a marfurilor, precum si a prevederilor actelor normative referitoare la drepturile vamale si taxele cu efect echivalent prevazute la importul de marfuri;
6.aplica prevederile legale privind originea preferentiala si nepreferentiala a marfurilor si elaboreaza metodologii pentru aplicarea regulilor de origine preferentiala cuprinse in protocoalele de reguli de origine la acordurile incheiate de Uniunea Europeana;
7.aplica dispozitiile privind gestionarea contingentelor tarifare stabilite de Comisia Europeana pe teritoriul national; aplica si gestioneaza in mod integrat masurile netarifare stabilite la nivel comunitar, precum si cele cu caracter national stabilite de alte institutii potrivit competentelor legale; asigura aplicarea masurilor ce revin pe plan national in exercitarea politicii agricole comune, in domeniul sau de competenta;
8.administreaza si gestioneaza, in cooperare cu autoritatile vamale ale statelor membre ale Uniunii Europene, aranjamentele administrative privind sistemul contingentelor tarifare comunitare;
9.indeplineste atributiile legate de realizarea controalelor Fondului European de Garantare Agricola, delegate de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, in calitate de organism responsabil in plan national de derularea si gestionarea fondurilor europene pentru agricultura;
10.raporteaza Comisiei Europene cazurile de frauda si iregularitati privind drepturile vamale mai mari de 10.000 euro;
11.incaseaza si contabilizeaza resursele proprii traditionale, respectiv taxe vamale, contributii agricole, taxe antidumping, ale bugetului comunitar;
12.asigura aplicarea prevederilor cu caracter vamal din acordurile, conventiile si tratatele internationale la care Romania este parte;
13.asigura aplicarea in domeniul vamal a legislatiei nationale si comunitare;
14.elaboreaza si adopta norme tehnice de aplicare a prevederilor Regulamentului vamal;
15.participa impreuna cu alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale la elaborarea proiectelor de acte normative in domeniul vamal;
16.elaboreaza propuneri privind sistematizarea legislatiei vamale;
17.exercita activitatea de control ulterior si orice alta forma de control specific in legatura cu aplicarea si respectarea reglementarilor in vigoare in domeniul vamal;
18.urmareste respectarea de catre persoanele fizice si juridice a reglementarilor vamale in domeniul protejarii drepturilor de proprietate intelectuala;
19.exercita supravegherea si controlul vamal in domeniul traficului ilicit de droguri, precursori, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope, produse cu regim special, respectiv produse strategice, cu dubla utilizare, arme, munitii, substante chimice periculoase, produse care afecteaza stratul de ozon, produse radioactive, biologice, nucleare, organisme modificate genetic, deseuri etc., al traficului ilicit cu bunuri culturale mobile, cu specii salbatice de flora si fauna, cu metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase, al traficului de marfuri cu risc pentru sanatatea si siguranta consumatorului, respectiv in domeniul bunurilor prohibite si restrictionate de reglementarile vamale;
20.asigura aplicarea prevederilor comunitare in domeniul controlului miscarii de numerar la frontiera comunitara a Romaniei;
21.verifica modul de declarare de catre titularul operatiunii vamale sau de catre reprezentantul sau a drepturilor de import si a altor drepturi legal datorate reprezentand impozite si taxe care, potrivit legii, sunt in atributia autoritatii vamale; incaseaza si vireaza aceste drepturi; stabileste, prin controlul ulterior al declaratiilor, diferentele si asigura incasarea sau, dupa caz, rambursarea ori remiterea acestora; aplica formele si instrumentele de plata si de garantare a drepturilor de import si a altor impozite si taxe aflate in competenta sa;
22.opreste si controleaza mijloacele de transport incarcate cu marfuri de import, export, aflate sub supraveghere vamala sau fiscala, precum si bagajele insotite ori neinsotite ale calatorilor care trec frontiera de stat a Romaniei si verifica legalitatea si regimul vamal sau fiscal al acestora, potrivit reglementarilor vamale sau fiscale in vigoare;
23.verifica, potrivit reglementarilor vamale in vigoare, pe timp de zi si de noapte, cladiri, depozite, terenuri si alte obiective si poate preleva, in conditiile legii, probe pe care le analizeaza in laboratoarele proprii sau agreate in vederea identificarii si expertizarii marfurilor supuse vamuirii;
24.efectueaza investigatii, supravegheri si verificari, potrivit reglementarilor legale in vigoare, in cazurile in care sunt semnalate situatii de incalcare a legislatiei vamale de catre persoane fizice si juridice; verifica registre si alte forme de evidenta si are dreptul de a cere oricarei persoane fizice sau juridice sa prezinte, fara plata, documentatia si informatiile privind operatiunile vamale;
25.utilizeaza sistemul informatic integrat vamal in exercitarea atributiilor in domeniul vamal;
26.asigura organizarea si functionarea unitatii nucleare, formata din totalitatea aparatelor, instalatiilor, sistemelor si echipamentelor emitatoare de radiatii ionizante si a personalului specializat si autorizat sa opereze echipamentele unitatii nucleare si intocmeste documentatiile de obtinere si modificare a autorizatiilor de utilizare, detinere, transfer, dezafectare, import pentru dotarea existenta si cea ulterioara, emite instructiuni specifice de utilizare a aparatelor, echipamentelor si instalatiilor radiologice, intocmeste rapoarte periodice privind utilizarea aparaturii din dotare, pregatirea personalului, asigurarea subunitatilor cu personal operator, metode de contrabanda si propuneri de contracarare a fenomenului infractional transfrontalier si de optimizare a activitatii;
27.asigura, in conditiile legii, operarea in domeniul specific de activitate si sustenabilitatea componentei tehnice a Sistemului integrat pentru securitatea frontierei de stat, parte a subsistemelor-suport de control, informatic si logistic - Filtrul III, formata din totalitatea aparatelor, echipamentelor, instalatiilor de control emitatoare de radiatii ionizante si sisteme complementare de control din dotare integrate, prin aplicatii software dedicate, pentru realizarea bazelor de date relevante; verifica, prelucreaza, arhiveaza informatiile culese din bazele proprii de date relevante si gestioneaza colaborarea, in acest segment de activitate, cu autoritatile nationale competente in conditiile legii;
28.asigura, conform competentelor prevazute de acte normative comunitare si nationale, implementarea Strategiei nationale de aderare la spatiul Schengen si a masurilor ce ii revin din Planul de actiune Schengen, precum si implementarea Strategiei nationale de management integrat al frontierei de stat a Romaniei si a masurilor ce ii revin atat din Planul de actiune Schengen, cat si din Planul multianual de investitii;
29.adopta masurile necesare pentru asigurarea aplicarii prevederilor Conventiei privind utilizarea tehnologiei informatiilor de catre serviciile vamale, incheiata la 26 iulie 1995, in temeiul art. K.3 din Tratatul privind Uniunea Europeana (JO C 316 din 27 noiembrie 1995, p. 34), ale Conventiei cu privire la asistenta reciproca si cooperarea intre administratiile vamale, incheiata la 18 decembrie 1997, in temeiul art. K.3 din Tratatul privind Uniunea Europeana (JO C 24 din 23 ianuarie 1998, p. 2) si ale Deciziei vama-electronica (CE) nr. 70/2008;
30.actioneaza pentru indeplinirea programelor privind integrarea vamala europeana;
31.coopereaza cu autoritatile vamale ale altor state, precum si cu organismele internationale de specialitate, in vederea prevenirii, cercetarii si combaterii fraudelor vamale;
32.asigura reprezentarea Romaniei la reuniunile interne si internationale in domeniul vamal sau al produselor accizabile, conform competentelor;
33.intreprinde masurile legale privind verificarea, autorizarea si supravegherea productiei, detinerii, importului si circulatiei produselor accizabile, conform legislatiei in vigoare;
34.elaboreaza procedurile referitoare la productia si circulatia produselor accizabile in regim suspensiv;
35.organizeaza si efectueaza controlul respectarii prevederilor legale privind supravegherea miscarii produselor accizabile pe teritoriul national;
36.indeplineste atributiile prevazute de reglementarile fiscale privind urmarirea documentelor administrative electronice, intocmite in cazul deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv;
37.asigura cooperarea administrativa in domeniul accizelor, in conformitate cu dispozitiile Regulamentului Consiliului (CE) nr. 389/2012 privind cooperarea administrativa in domeniul accizelor;
38.indeplineste atributiile si sarcinile prevazute de lege in domeniul autorizarii, atestarii, avizarii persoanelor juridice si fizice care desfasoara activitati de productie, imbuteliere, ambalare, primire, detinere, depozitare si/sau expediere, comercializare, utilizare finala a produselor accizabile.
(D)Atributii in domeniul prevenirii, descoperirii si combaterii evaziunii fiscale si a fraudei fiscale si vamale:
a)atributii in domeniul prevenirii si descoperirii evaziunii fiscale si a fraudei fiscale si fraudei vamale:
1.actioneaza atat in vederea prevenirii sustragerii de la plata a sumelor datorate bugetelor administrate de Agentie, cat si pentru prevenirea si descoperirea evaziunii fiscale si a fraudelor fiscale si vamale;
2.coopereaza cu institutiile cu atributii similare din alte state, pe baza tratatelor internationale la care Romania este parte sau pe baza de reciprocitate, precum si cu organismele de lupta impotriva fraudelor din cadrul Uniunii Europene, in cauzele de interes comun;
3.verifica respectarea reglementarilor legale privind circulatia marfurilor pe drumurile publice, in porturi, cai ferate si fluviale, aeroporturi, in vecinatatea punctelor vamale, antrepozite, zone libere, precum si in alte locuri in care se desfasoara o asemenea activitate;
4.verifica legalitatea activitatilor desfasurate, existenta si autenticitatea documentelor justificative in activitatile de productie si prestari de servicii ori pe timpul transportului, depozitarii si comercializarii bunurilor si aplica sigilii pentru asigurarea integritatii bunurilor;
5.constituie si utilizeaza baze de date necesare pentru prevenirea si descoperirea infractiunilor economico-financiare si a altor fapte ilicite in domeniul fiscal si vamal;
6.efectueaza investigatii, supravegheri si verificari fiscale si vamale necesare prevenirii si descoperirii faptelor de evaziune fiscala si frauda fiscala si vamala, inclusiv in cazurile in care sunt semnalate situatii de incalcare a legislatiei specifice;
7.solicita, in conditiile legii, date sau, dupa caz, documente, de la orice entitate privata si/sau publica, in scopul instrumentarii si fundamentarii constatarilor cu privire la savarsirea unor fapte care contravin legislatiei in vigoare in domeniul financiar fiscal si vamal;
8.constata imprejurari privind savarsirea unor fapte prevazute de legea penala in domeniul evaziunii fiscale, stabileste implicatiile fiscale ale acestora si dispune, in conditiile Codului de procedura fiscala, luarea masurilor asiguratorii ori de cate ori exista pericolul ca debitorul sa se sustraga de la urmarire sau sa isi ascunda, sa isi instraineze ori sa isi risipeasca patrimoniul;
9.legitimeaza si stabileste identitatea administratorilor unitatilor controlate, precum si a oricaror persoane implicate in savarsirea faptelor de evaziune si frauda fiscala si vamala constatate si solicita acestora explicatii scrise, dupa caz;
10.retine documente, in conditiile Codului de procedura fiscala, solicita copii certificate de pe documentele originale, preleveaza probe, esantioane, mostre si alte asemenea specimene, solicita efectuarea expertizelor tehnice necesare finalizarii actului de control;
11.exercita controlul operativ si inopinat privind prevenirea si descoperirea oricaror acte si fapte din domeniul economico-financiar, fiscal si vamal, care au ca efect evaziunea si frauda fiscala si vamala;
12.efectueaza, in conditiile legii, controale in vederea identificarii evaziunii si fraudei fiscale si vamale la toate categoriile de contribuabili, indiferent de domiciliul fiscal, marimea si forma de organizare, precum si in orice loc, indiferent de forma sub care se desfasoara activitati economice, generatoare de venituri;
13.participa, cu personal propriu sau in colaborare cu organele de specialitate ale altor ministere si institutii specializate, la actiuni de depistare si sanctionare a activitatilor ilicite care genereaza fenomene de evaziune si frauda fiscala si vamala;
14.incheie, ca urmare a controalelor efectuate, acte de control pentru stabilirea starii de fapt fiscale, pentru constatarea si sanctionarea contraventiilor, precum si pentru constatarea imprejurarilor privind savarsirea unor fapte prevazute de legea penala sesizand, dupa caz, organele de urmarire penala;
15.opreste si controleaza, in conditiile legii, mijloacele de transport incarcate sau susceptibile a fi incarcate cu produse accizabile aflate in miscare nationala, intracomunitara si internationala, verifica indeplinirea conditiilor legale cu privire la circulatia produselor accizabile, verifica, in conditiile legii, pe timp de zi si de noapte, cladiri, depozite, terenuri, sedii si alte obiective si poate preleva, in conditiile legii, probe pe care le analizeaza in laboratoarele proprii sau agreate, in vederea identificarii si expertizarii produselor accizabile;
16.constata si sanctioneaza faptele care constituie contraventii potrivit reglementarilor in vigoare referitoare la regimul produselor accizabile si retine, in vederea confiscarii, marfurile care fac obiectul contraventiei, pentru care legea prevede o astfel de sanctiune;
17.efectueaza, in conditiile Codului de procedura fiscala, controale in toate spatiile in care se produc, se depoziteaza sau se comercializeaza bunuri si servicii in vederea prevenirii, descoperirii si combaterii oricaror acte si fapte care sunt interzise de actele normative in vigoare;
18.constata contraventiile si aplica sanctiunile corespunzatoare, potrivit competentelor prevazute de lege;
19.dispune masuri, in conditiile legislatiei fiscale, cu privire la confiscarea, in conditiile legii, a bunurilor a caror fabricatie, depozitare, transport sau desfacere este ilicita, precum si a veniturilor realizate din activitati comerciale sau prestari de servicii nelegale si ridica documentele financiar-contabile si de alta natura care pot servi la dovedirea contraventiilor sau, dupa caz, a infractiunilor;
b)atributii in domeniul combaterii actelor si faptelor de evaziune fiscala si frauda fiscala si frauda vamala:
1.acorda, prin intermediul Directiei de combatere a fraudelor, suport tehnic de specialitate procurorului in efectuarea urmaririi penale in cauzele avand ca obiect infractiuni economico-financiare;
2.efectueaza, prin intermediul Directiei de combatere a fraudelor, din dispozitia procurorului:
(i)constatari tehnico-stiintifice care constituie mijloace de proba, in conditiile legii;
(ii)investigatii financiare in vederea indisponibilizarii de bunuri;
(iii)orice alte verificari in materie fiscala dispuse de procuror.
Art. 8
(1)Agentia indeplineste orice alte atributii si are toate competentele conferite de lege. Agentia duce la indeplinire sarcinile si dispozitiile stabilite de ministrul finantelor publice, in conditiile legii.
(2)In exercitarea atributiilor sale, Agentia colaboreaza cu organele de specialitate ale altor ministere si institutii specializate, precum si cu persoane juridice si fizice si cu alte entitati.
(3)Agentia are dreptul sa solicite de la celelalte autoritati ale administratiei publice, institutii publice si operatori economici, de la institutii de credit si de la alte persoane, in conditiile legii, datele si informatiile necesare in vederea realizarii atributiilor.
SECTIUNEA 3: Structura organizatorica, personalul si conducerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
Art. 9
(1)Agentia este formata din aparat propriu si structuri subordonate. Structura organizatorica a aparatului propriu este prevazuta in anexa nr. 1.
(2)In cadrul structurii organizatorice pot fi infiintate, prin ordin al presedintelui Agentiei, directii, servicii, birouri sau compartimente, fara a fi modificata anexa nr. 1.
(3)Numarul posturilor pe fiecare structura, numarul posturilor de conducere si numarul posturilor de executie se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei, in conditiile legii.
(4)Prin ordin al presedintelui Agentiei pot fi infiintate grupuri sau colective temporare de lucru ori echipe de proiect pentru realizarea unor activitati sau operatiuni in domeniile de competenta ale Agentiei.
(5)In cadrul aparatului propriu al Agentiei functioneaza Directia generala de administrare a marilor contribuabili, organ fiscal a carui competenta de administrare fiscala se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei, in conditiile legii.
(6)Numarul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Agentiei si directiile generale regionale ale finantelor publice este de 27.100, inclusiv presedintele, vicepresedintii si posturile aferente cabinetelor demnitarilor.
(7)Repartizarea numarului maxim de posturi pe aparatul propriu si pe directiile generale regionale ale finantelor publice se face prin ordin al presedintelui Agentiei, cu incadrarea in numarul maxim de posturi aprobat conform alin. (6), in conditiile legii.
(8)Personalul Agentiei este compus din presedinte, vicepresedinti, secretar general - inalt functionar public, functionari publici, cu functii generale, specifice, cu statut special, si personal contractual.
Art. 10
(1)Statul de functii pentru aparatul propriu al Agentiei se aproba de presedintele Agentiei.
(2)Regulamentul de organizare si functionare al Agentiei se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei.
(3)Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din aparatul propriu al Agentiei se stabilesc prin fisa postului, pe baza regulamentului de organizare si functionare prevazut la alin. (2).
(4)Personalul din cadrul aparatului propriu al Agentiei se numeste in functie, in conditiile legii, prin ordin al presedintelui Agentiei, cu exceptia celor numiti de prim-ministru.
Art. 11
(1)Agentia este condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului.
(2)Presedintele Agentiei raspunde in fata ministrului finantelor publice pentru intreaga sa activitate.
(3)In exercitarea atributiilor sale, presedintele Agentiei emite ordine, in conditiile legii.
(4)Presedintele Agentiei are calitatea de ordonator secundar de credite si poate delega aceasta calitate catre secretarul general, vicepresedinti sau functionari publici de conducere, in conditiile legii. Prin actul de delegare se precizeaza limitele si conditiile delegarii.
(5)Raspunderile si atributiile celor 3 vicepresedinti se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei.
(6)Presedintele Agentiei reprezinta Agentia Nationala de Administrare Fiscala in relatia cu tertii.
(7)Prin ordin al presedintelui Agentiei unele atributii pot fi delegate, in conditiile legii. Prin actul de delegare se vor preciza limitele si conditiile delegarii.
(8)Presedintele Agentiei indeplineste si alte atributii specifice, stabilite prin alte acte normative, precum si alte atributii stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
(9)In cazul in care presedintele Agentiei, din motive intemeiate, nu isi poate exercita atributiile, il deleaga prin ordin pe unul dintre cei 3 vicepresedinti sa exercite aceste atributii, cu informarea ministrului finantelor publice.
(10)In cazul in care unul dintre vicepresedintii Agentiei, din motive intemeiate, nu isi poate exercita atributiile, acestea vor fi delegate catre unul dintre ceilalti 2 vicepresedinti.
Art. 12
(1)Secretarul general al Agentiei este inalt functionar public, numit in conditiile legii, prin decizie a prim-ministrului. Acesta asigura stabilitatea functionarii Agentiei, continuitatea conducerii si realizarea legaturilor functionale intre structurile acesteia.
(2)Secretarul general indeplineste atributiile prevazute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3)Secretarul general al Agentiei poate indeplini si alte atributii prevazute de regulamentul de organizare si functionare al Agentiei ori incredintate de presedinte.
SECTIUNEA 4: Unitatile teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
Art. 13
(1)Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se infiinteaza in subordinea Agentiei directiile generale regionale ale finantelor publice, institutii publice cu personalitate juridica.
(2)Orasele in care au sediul directiile generale regionale ale finantelor publice, aria de competenta a acestora, precum si lista directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti care se reorganizeaza ca directii generale regionale ale finantelor publice sunt cele prevazute in anexa nr. 2.
(3)In cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice functioneaza, ca structuri fara personalitate juridica:
a)directii regionale vamale;
b)administratii judetene ale finantelor publice;
c)servicii fiscale municipale si orasenesti, precum si birouri fiscale comunale;
d)birouri vamale de interior si de frontiera.
(4)Organizarea si functionarea directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si a structurilor prevazute la alin. (3) se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice in cazul structurilor coordonate metodologic de structurile de specialitate din aparatul propriu al ministerului.
(5)Directiile generale regionale ale finantelor publice sunt conduse de un director general, functionar public, numit prin ordin al presedintelui Agentiei, cu avizul consultativ al ministrului finantelor publice.
(6)Directorul general al directiei generale regionale a finantelor publice are calitatea de ordonator tertiar de credite.
(7)Directorul general al directiei generale regionale a finantelor publice este ajutat in activitatea sa de directori executivi numiti in functie prin ordin al presedintelui Agentiei, cu exceptia directorului executiv - trezorerie.
(8)Directiile regionale vamale sunt conduse de un director executiv si se afla in coordonarea Directiei generale a vamilor. In cadrul directiilor regionale vamale functioneaza birouri vamale de interior si de frontiera, fara personalitate juridica, conduse de sefi birou, care sunt ajutati in activitatea lor de sefi birou adjuncti, numiti prin ordin al presedintelui Agentiei.
(9)Administratiile judetene ale finantelor publice sunt conduse de un sef administratie, ajutat in activitatea sa de sefi administratie adjuncti, respectiv de trezorierul-sef, numiti in functie prin ordin al presedintelui Agentiei, cu exceptia sefilor administratie adjuncti - trezorerie din cadrul administratiilor sectoarelor 1-6 ale finantelor publice si al trezorierului sef.
(10)Directorii executivi - trezorerie si trezorierii-sefi din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, trezorierul-sef din cadrul administratiilor judetene ale finantelor publice, precum si sefii de administratie adjuncti - trezorerie din cadrul administratiilor sectoarelor 1-6 ale finantelor publice se numesc in functie, in conditiile legii, prin ordin al ministrului finantelor publice.
(11)In cadrul administratiilor judetene ale finantelor publice, la nivelul municipiilor (altele decat cele resedinta de judet) si oraselor pot functiona, ca structuri subordonate, fara personalitate juridica, servicii fiscale municipale si orasenesti, precum si birouri fiscale comunale la nivelul comunelor, conduse de sefi serviciu, respectiv de sefi birou.
(12)Sefii serviciilor fiscale municipale, orasenesti si sefii birourilor comunale, precum si personalul de executie din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice se numesc in functie prin decizie a directorului general, in conditiile legii.
(13)In cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti functioneaza, ca structuri subordonate, fara personalitate juridica, Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ilfov, precum si administratiile sectoarelor 1-6 ale finantelor publice si Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii.
(14)In cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti functioneaza Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti.
(15)Seful Administratiei fiscale pentru contribuabili mijlocii si al Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti se numesc in functie prin ordin al presedintelui Agentiei.
Art. 14
(1)Statele de functii pentru directiile generale regionale ale finantelor publice se aproba de catre presedintele Agentiei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice pentru structurile coordonate metodologic de aparatul propriu al ministerului.
(2)Atributiile si competentele directiilor generale regionale ale finantelor publice se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, care se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei, pe baza propunerilor Ministerului Finantelor Publice pentru structurile coordonate metodologic de aparatul propriu al ministerului.
(3)Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice se stabilesc prin fisa postului, pe baza regulamentului de organizare si functionare prevazut la alin. (2).
SECTIUNEA 5: Reglementari specifice unor domenii de activitate
SUBSECTIUNEA 1: Directia generala antifrauda fiscala
Art. 15
(1)In cadrul Agentiei se organizeaza si functioneaza Directia generala antifrauda fiscala, structura fara personalitate juridica, cu atributii de prevenire, descoperire si combatere a actelor si faptelor de evaziune fiscala si frauda fiscala si vamala.
(2)In cadrul Directiei generale antifrauda fiscala functioneaza directii regionale antifrauda fiscala, conduse de inspectori generali adjuncti antifrauda. Sediul principal al directiilor regionale antifrauda fiscala se stabileste in municipiile prevazute in anexa nr. 2.
Art. 16
(1)Directia generala antifrauda fiscala este coordonata de un vicepresedinte, cu rang de subsecretar de stat, si condusa de un inspector general antifrauda, numiti prin decizie a prim-ministrului.
(2)Inspectorul general antifrauda este sprijinit in activitatea de conducere a Directiei generale antifrauda fiscala de inspectori generali adjuncti antifrauda, numiti in functie prin decizie a prim-ministrului.
Art. 17
(1)Personalul Directiei generale antifrauda fiscala este compus din functionari publici care ocupa functii publice specifice si functii publice generale.
(2)Personalul Directiei generale antifrauda fiscala, cu exceptia celui numit prin decizie a prim-ministrului si a celui din cadrul Directiei de combatere a fraudelor, este numit in functie prin ordin al presedintelui Agentiei, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 18
(1)Inspectorii antifrauda, cu exceptia celor din cadrul Directiei de combatere a fraudelor, executa:
a)operatiuni de control curent;
b)operatiuni de control tematic.
(2)Controlul curent se executa operativ si inopinat, pe baza legitimatiei de control, a insignei si a ordinului de serviciu permanent.
(3)Controlul tematic se executa de catre inspectorii antifrauda in baza legitimatiei de control, a insignei si a ordinului de control tematic prin care se stabilesc obiectivele de verificat, entitatile supuse controlului, perioada asupra careia se efectueaza verificarea, durata si momentul declansarii controlului.
(4)La orice actiune participa minimum 2 inspectori antifrauda.
Art. 19
(1)Personalul Agentiei care ocupa functii publice de inspector antifrauda poarta in timpul serviciului, uniforma, insemne distinctive, ecusoane si, dupa caz, armament si alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de aparare, protectie si comunicare, care se atribuie gratuit. Armamentul, uniforma si celelalte dotari prevazute de prezenta hotarare pot fi utilizate numai in timpul exercitarii atributiilor de serviciu, in conditiile prevazute in regulamentul de organizare si functionare. In anumite situatii, in realizarea atributiilor de serviciu, inspectorii antifrauda pot imbraca tinuta civila.
(2)Personalul prevazut la alin. (1) este in permanenta la dispozitia serviciului.
(3)Dotarea cu armament se face in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor, republicata, cu modificarile ulterioare.
(4)Regulamentul privind normele generale si speciale de dotare ale personalului Directiei generale antifrauda fiscala care indeplineste functia publica specifica de inspector antifrauda, modelul uniformei de serviciu, al insemnelor distinctive, accesoriile care insotesc portul acesteia, durata normala de utilizare, conditiile de acordare si personalul care beneficiaza de uniforma se regasesc in anexele nr. 3 si 4.
(5)Modelul legitimatiei de control/serviciu si al ordinului de serviciu permanent se regasesc in anexa nr. 3.
(6)Mijloacele tehnice, echipamentele de autoaparare, de protectie si de comunicare si alte mijloace speciale de dotare sunt prevazute in anexa nr. 5, iar achizitionarea acestora se face in conditiile legii.
(7)Armamentul se poate asigura atat prin achizitii publice, cat si prin redistribuire, cu titlu gratuit, de la alte institutii autorizate, pe baza protocoalelor incheiate in conditiile legii, in masura disponibilitatilor, cu conditia predarii acestuia in perfecta stare fizica si de functionare tehnica si fiabilitate.
(8)Pana la asigurarea conditiilor materiale si financiare pentru dotarile prevazute la alin. (1)-(7), precum si pana la expirarea duratei de serviciu a echipamentului, personalul Directiei generale antifrauda fiscala utilizeaza dotarile existente sau alte echipamente puse la dispozitie pe baza de redistribuire.
Art. 20
Insemnele distinctive si modul de echipare ale autovehiculelor Directiei generale antifrauda fiscala cu mijloace de semnalizare luminoasa si sonora sunt prevazute in anexa nr. 6.
SUBSECTIUNEA 2: Directia generala a vamilor
Art. 21
(1)Directia generala a vamilor este condusa de un director general, aflat in subordinea vicepresedintelui Agentiei care coordoneaza Directia generala antifrauda fiscala.
(2)Directia generala a vamilor coordoneaza direct din punct de vedere metodologic si indruma activitatea birourilor vamale de frontiera si primeste nemijlocit toate raportarile din partea acestora.
(3)Directiile regionale vamale coordoneaza si indruma birourile vamale de interior.
Art. 22
Modelul legitimatiei de control/serviciu pentru personalul vamal este cel prevazut in anexa nr. 7.
CAPITOLUL II: Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 23
(1)Directiile generale regionale ale finantelor publice se infiinteaza prin transformarea directiei generale a finantelor publice a judetului, respectiv a municipiului Bucuresti in care este stabilit sediul directiei generale regionale, prin fuziunea prin absorbtie a celorlalte directii generale ale finantelor publice judetene din aria de competenta stabilita potrivit anexei nr. 2, care isi pierd personalitatea juridica.
(2)Directiile generale regionale ale finantelor publice preiau prin fuziune prin absorbtie directiile regionale pentru accize si operatiuni vamale, directiile judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale, precum si birourile vamale de interior si de frontiera din aria de competenta stabilita conform anexei nr. 2.
(3)Directiile judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale se reorganizeaza in birouri vamale de interior si de frontiera.
(4)Activitatea si competentele tuturor directiilor generale ale finantelor publice absorbite din aria de competenta, precum si a tuturor structurilor teritoriale subordonate acestora sunt preluate de catre directiile generale regionale ale finantelor publice, infiintate potrivit prevederilor prezentei hotarari.
(5)Administratiile finantelor publice municipale constituite la nivelul municipiilor resedinta de judet din subordinea directiilor generale ale finantelor publice judetene se reorganizeaza in administratii judetene ale finantelor publice.
(6)Administratiile finantelor publice municipale (altele decat cele resedinta de judet) si administratiile finantelor publice orasenesti din subordinea directiilor generale ale finantelor publice judetene se reorganizeaza in servicii fiscale municipale, respectiv servicii fiscale orasenesti.
(7)Administratiile finantelor publice comunale din subordinea directiilor generale ale finantelor publice judetene se reorganizeaza in birouri fiscale comunale.
(8)Directia Generala a Finantelor Publice a Judetului Ilfov se reorganizeaza in Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ilfov, ca structura subordonata in cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti.
(9)Administratiile finantelor publice ale sectoarelor 1-6 din subordinea Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti se reorganizeaza in Administratii ale sectoarelor 1-6 ale finantelor publice.
(10)Administratia finantelor publice pentru contribuabili mijlocii din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti se reorganizeaza ca Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii, structura subordonata din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti.
Art. 24
(1)Personalul din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor - aparat central si unitati subordonate - se preia si se incadreaza, in conditiile legii, pe functii publice generale sau specifice, dupa caz, in limita numarului de posturi aprobat pentru Agentie - aparat propriu si structuri subordonate.
(2)Personalul directiilor generale ale finantelor publice care se reorganizeaza prin fuziune prin absorbtie se preia in cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, in limita numarului de posturi aprobat, in conditiile legii.
Art. 25
(1)Mobilitatea functionarilor publici din cadrul Agentiei si al structurilor sale subordonate se realizeaza in conditiile Legii nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin modificarea raporturilor de serviciu, astfel:
a)pentru eficientizarea activitatii Agentiei si a unitatilor sale subordonate;
b)in interesul functionarului public, pentru dezvoltarea carierei in functia publica.
(2)Mobilitatea pentru eficientizarea activitatii Agentiei si a unitatilor sale subordonate se dispune:
a)prin ordin al presedintelui Agentiei, pentru toate functiile publice din cadrul aparatului propriu si al structurilor subordonate Agentiei;
b)prin decizie a directorului general, pentru functiile publice pentru care are competenta de numire in functie.
(3)Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pentru personalul din cadrul structurilor de trezorerie si contabilitate publica, ajutor de stat, practici neloiale si preturi reglementate, verificare a achizitiilor publice, inspectie economico-financiara din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, mobilitatea pentru eficientizarea activitatii se dispune cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor Publice in cazul prevazut la alin. (2) lit. a), respectiv cu avizul conform al Ministerului Finantelor Publice in cazul prevazut la alin. (2) lit. b).
Art. 26
(1)Agentia are in dotare mijloace de transport auto si navale, potrivit dispozitiilor legale in vigoare, iar pentru activitati specifice numarul de mijloace de transport, structura si consumul de carburanti sunt prevazute la pct. I din anexa nr. 8.
(2)Pentru indeplinirea atributiilor in domeniul controlului vamal, Agentia, prin Directia generala a vamilor, are in dotare caini dresati pentru identificarea unor bunuri prohibite si restrictionate, potrivit pct. II din anexa nr. 8.
(3)Repartizarea sau, dupa caz, redistribuirea pe structuri ale Agentiei a mijloacelor de transport se face prin ordin al presedintelui Agentiei, cu incadrarea in normativele prevazute in anexa nr. 8.
(4)Mijloacele de transport din dotarea Agentiei pot fi utilizate de catre persoanele care desfasoara activitati specifice in cadrul Agentiei, in conditiile stabilite prin ordinul presedintelui Agentiei.
Art. 27
(1)Actele normative emise in temeiul Hotararii Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, continua sa isi produca efectele in masura in care nu contravin prevederilor prezentei hotarari.
(2)Trimiterile facute prin alte acte normative la Hotararea Guvernului nr. 109/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se considera a fi facute la prezenta hotarare.
Art. 28
(1)Incadrarea in numarul de posturi aprobat si in noua structura organizatorica se face in termenele si cu procedura prevazuta de lege pentru fiecare categorie de personal, in termen de minimum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(2)Ordinul presedintelui Agentiei de aprobare a noii structuri organizatorice se publica pe site-ul web al Agentiei.
Art. 29
- Anexele nr. 1-8 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 30
Formularele si imprimatele cu regim special emise sub antetul Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Autoritatea Nationala a Vamilor pot fi utilizate in continuare pana la epuizarea stocurilor existente, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2013.
Art. 31
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 126 din 2 martie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si Hotararea Guvernului nr. 110/2009 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale a Vamilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 din 2 martie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 32
Prezenta hotarare intra in vigoare in data de intai a lunii urmatoare publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice