din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2002 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Ordinul MENCS 6134/2016 privind interzicerea segregarii scolare in unitatile de invatamant preuniversitar

INTEGRAL: Ordinul MENCS 6134/2016 privind interzicerea segregarii scolare in unitatile de invatamant preuniversitar


Ordinul MENCS nr. 6134/2016 - interzicerea segregarii scolare in unitatile de invatamant preuniversitar

Publicat in Monitorul Oficial nr. 27 din 10 ianuarie 2017


in temeiul prevederilor Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata, ale Hotararii Guvernului nr. 44/2016 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordinului ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice nr. 5.079/2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar si ale Planului de actiune pentru desegregare scolara si cresterea calitatii educationale in unitatile de invatamant preuniversitar din Romania,


ministrul educatiei nationale si cercetarii stiintifice adopta prezentul ordin.


CAPITOLUL I


Dispozitii generale si definitii


Articolul 1. - (1) Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice isi propune ca politica educationala asigurarea echitatii in educatie, in ceea ce priveste accesul egal la toate formele de invatamant, dar si in ceea ce priveste calitatea educatiei pentru toti copiii, fara nicio discriminare generata de originea etnica sau de limba materna, dizabilitate si/sau cerinte educationale speciale, statutul socio-economic al familiilor, mediul de rezidenta sau performantele scolare ale beneficiarilor primari ai educatiei.


(2) Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, inspectoratele scolare judetene si unitatile de invatamant preuniversitar din Romania vor promova cu prioritate principiile scolii incluzive. Scoala incluziva este o scoala prietenoasa si democratica, care valorifica diversitatea socio-etno-culturala, o scoala in care toti copiii sunt respectati si integrati fara discriminare si fara excludere generate de originea etnica sau de limba materna, dizabilitate si/sau cerinte educationale speciale, statutul sodoeconomic al familiilor, mediul de rezidenta sau performantele scolare ale beneficiarilor primari ai educatiei.


Articolul 2. - (1) in invatamantul preuniversitar este interzisa segregarea scolara pe criteriul etnic, al dizabilitatii sau al cerintelor educationale speciale, pe criteriul statutului sodoeconomic al familiilor, al mediului de rezidenta si al performantelor scolare ale beneficiarilor primari ai educatiei, in conditiile prevazute de legislatia in vigoare si ale prevederilor prezentului ordin.


(2) Prevenirea si eliminarea fenomenelor de segregare scolara constituie o conditie imperativa pentru implementarea principiilor scolii incluzive.


Articolul 3. - Segregarea este o forma grava de discriminare si are drept consecinta accesul inegal al copiilor la o educatie de calitate, incalcarea exercitarii in conditii de egalitate a dreptului la educatie, precum si a demnitatii umane.


Articolul 4. - (1) Constituie segregare scolara pe criteriul etnic separarea fizica a anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor apartinand unui grup etnic in unitatile de invatamant preuniversitar/grupe/clase/cladiri/ultimele doua banci/altele, astfel incat procentul anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor apartinand grupului etnic respectiv din totalul elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar/grupa/clasa/cladire/ ultimele doua banci/altele este disproportionat in raport cu procentul pe care copiii apartinand grupului etnic respectiv il reprezinta in totalul populatiei de varsta corespunzatoare unui ciclu de educatie in respectiva unitate administrativ-teritoriala.


(2) Nu constituie segregare scolara pe criteriul etnic situatia in care se constituie grupe/clase/unitati de invatamant preuniversitar formate preponderent sau doar cu anteprescolari, prescolari sau elevi apartinand unui grup etnic, in scopul predarii in limba materna a acelui grup etnic sau in sistem bilingv.


Articolul 5. - (1) Constituie segregare scolara pe criteriul dizabilitatii si/sau al cerintelor educationale speciale separarea fizica a anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale in grupe/clase/ cladiri/ultimele doua banci/altele din invatamantul de masa, astfel incat procentul anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale dintr-o grupa/clasa/cladire/ultimele doua banci/altele a unei unitati de invatamant preuniversitar de masa este disproportionat in raport cu procentul anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale dintr-o alta grupa/clasa/cladire/ultimele doua banci/altele din aceeasi unitate de invatamant preuniversitar de masa, de acelasi nivel.


(2) Constituirea de grupe cu anteprescolari sau prescolari ori clase cu elevi cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale intr-o unitate de invatamant preuniversitar de masa reprezinta segregare scolara si este interzisa.


(3) Nu constituie segregare scolara infiintarea si functionarea, in conditiile legii, a unitatilor de invatamant special.


(4) Prin exceptie de la alin. (1) si (2), in situatii temeinic justificate, in conformitate cu prevederile Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, constituirea de grupe sau clase cu anteprescolari, prescolari sau elevi cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale intr-o unitate de invatamant de masa nu reprezinta segregare scolara.


Articolul 6. - (1) Constituie segregare scolara pe criteriul statutului socioeconomic al parintilor/familiilor separarea fizica a anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor care provin din familii cu acelasi nivel socioeconomic in grupe/clase/ cladiri/ultimele doua banci/altele din invatamantul de masa, astfel incat procentul anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor care provin din familii cu acelasi nivel socioeconomic dintr-o grupa/clasa/cladire/ultimele doua banci/altele a unei unitati de invatamant preuniversitar de masa este disproportionat in raport cu procentul anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor care provin din familii cu acelasi nivel socioeconomic dintr-o alta grupa/clasa/cladire/ultimele doua banci/altele din aceeasi unitate de invatamant preuniversitar de masa, de acelasi nivel. Evaluarea statutului socioeconomic al parintilor/familiilor anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor se va face in baza unuia sau a mai multor indicatori cuprinsi in metodologia de monitorizare a segregarii scolare pe criteriul statutului socioeconomic al parintilor/familiilor (cum ar fi nivelul de studii al parintilor, nivelul veniturilor familiilor, altele).


Articolul 7. - (1) Constituie segregare scolara pe criteriul performantelor scolare separarea fizica a anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor prin constituirea de grupe/clase in functie de performantele scolare ale anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor, astfel incat procentul anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor cu un anumit nivel al performantelor scolare, la constituirea unei grupe sau clase, este disproportionat in raport cu procentul anteprescolarilor, prescolarilor sau elevilor cu acelasi nivel al performantelor scolare din alte grupe/clase, de acelasi nivel.


(2) Constituie segregare scolara pe criteriul performantelor scolare si separarea fizica a copiilor in clasa pregatitoare in functie de frecventarea sau nefrecventa rea unui ciclu de educatie timpurie.


(3) Prevederile prezentului ordin nu aduc nicio modificare Metodologiei de organizare si desfasurare a admiterii in invatamantul liceal si in invatamantul profesional de stat. Dupa parcurgerea tuturor etapelor prevazute de Metodologia de organizare si desfasurare a admiterii in invatamantul liceal de stat si repartizarea absolventilor clasei a VII l-a in licee, constituirea claselor de liceu se va face prin mixarea elevilor repartizati unui liceu, astfel incat sa fie evitata orice segregare scolara pe criteriul performantelor scolare.


Articolul 8. - (1) Constituie segregare scolara pe criteriul mediului de rezidenta separarea fizica a elevilor din invatamantul secundar superior prin constituirea de clase unde procentul elevilor care provin dintr-un anumit mediu de rezidenta este disproportionat in raport cu procentul elevilor care provin din acelasi mediu de rezidenta dintr-o alta clasa, de acelasi nivel.


Articolul 9. - Metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara se aproba prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice.


CAPITOLUL II


Comisia Nationala pentru Desegregare si Incluziune Educationala


Articolul 10. - (1) in coordonarea Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice se infiinteaza Comisia Nationala pentru Desegregare si Incluziune Educationala avand ca mandat coordonarea implementarii Planului de actiune pentru desegregare scolara si cresterea calitatii educationale in unitatile de invatamant preuniversitar.


(2) Comisia Nationala pentru Desegregare si Incluziune Educationala va fi constituita din specialisti din Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, mediul academic, organizatii neguvernamentale si alte institutii relevante.


(3) Regulamentul de organizare si functionare al Comisiei Nationale pentru Desegregare si Incluziune Educationala se aproba prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice.


(4) Pentru indeplinirea mandatului sau, Comisia Nationala pentru Desegregare si Incluziune Educationala exercita urmatoarele atributii:


a) avizeaza, in urma consultarii cu organizatiile neguvernamentale de profil, metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara;


b) coordoneaza realizarea unui raport anual privind segregarea scolara si calitatea serviciilor educationale din Romania, in conformitate cu prevederile Planului de actiune pentru desegregare scolara si cresterea calitatii educationale in unitatile de invatamant preuniversitar din Romania, in exercitarea acestei atributii, Comisia Nationala pentru Desegregare si Incluziune Educationala poate face propuneri pentru imbunatatirea sistemului de indicatori care sunt urmariti anual prin Sistemul Informatic Integrat al invatamantului din Romania (SIIIR) si de catre Agentia Romana de asigurare a Calitatii in invatamantul Preuniversitar (ARACIP) pentru monitorizarea tuturor formelor de segregare scolara;


c) elaboreaza strategii si/sau norme metodologice privind desegregarea scolara si incluziunea educationala in conformitate cu nevoile specifice identificate in cadrul raportului anual privind segregarea scolara si calitatea serviciilor educationale din Romania;


d) monitorizeaza, la nivel national, implementarea masurilor corective pentru prevenirea si eliminarea tuturor formelor de segregare scolara, pe toate criteriile enuntate in prezentul ordin-cadru, in colaborare cu inspectoratele scolare judetene/ Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, cu alte organisme aflate in subordinea Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice si cu alti parteneri educationali;


e) poate acorda asistenta tehnica comisiilor scolare pentru prevenirea si eliminarea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii in activitatea acestora de monitorizare, prevenire sau combatere a tuturor formelor de segregare scolara, in mod direct sau prin intermediul inspectoratelor scolare judetene/lnspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti;


f) acorda asistenta tehnica inspectoratelor scolare judetene/lnspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti si Centrului Judetean de Resurse si de Asistenta Educationala (CJRAE)/Centrului Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala (CMBRAE) in activitatea acestora de monitorizare, prevenire sau combatere a tuturor formelor de segregare scolara;


g) colaboreaza cu Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii in domeniul monitorizarii, prevenirii si eliminarii oricaror forme de segregare scolara;


h) analizeaza acte normative elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice sau ale altor ministere sau organisme guvernamentale, in conformitate cu Planul de actiune pentru desegregare scolara si cresterea calitatii educationale in unitatile de invatamant preuniversitar, in domeniul prevenirii si eliminarii oricaror forme de segregare scolara;


i) propune ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice aplicarea sanctiunilor corespunzatoare prevazute in prezentul ordin in cazurile identificate de segregare scolara.


(5) Ministrul educatiei nationale si cercetarii stiintifice are obligatia de a pune in aplicare recomandarea Comisiei Nationale pentru Desegregare si Incluziune Educationala.


CAPITOLULUI


Rolul inspectoratului scolar judetean/al Inspectoratului Scolar


al Municipiului Bucuresti pentru prevenirea


si eliminarea oricarei forme de segregare scolara


Articolul 11. - Inspectoratul scolar judetean/lnspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti exercita urmatoarele atributii in domeniul prevenirii, eliminarii sau sanctionarii oricarei forme de segregare scolara:


a) monitorizeaza sistematic, anual, toate formele de segregare scolara (pe toate criteriile) in toate unitatile de invatamant preuniversitar din judetul lor/municipiul Bucuresti prin colectarea tuturor indicatorilor stabiliti prin metodologiile de monitorizare a segregarii scolare, centralizarea lor la nivelul judetului/municipiului Bucuresti si raportarea lor catre Comisia Nationala pentru Desegregare si Incluziune Educationala;


b) verifica, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, ca la constituirea grupelor/claselor de inceput de nivel de studii (grupa de anteprescolari sau prescolari, clasa pregatitoare, clasa a V-a, clasa a IX-a) sa se asigure mixarea elevilor astfel incat diversitatea sociala, etnica, culturala etc. a circumscriptiei scolare sa fie reflectata in fiecare grupa/clasa/cladire/ultimele doua banci/altele etc.;


c) verifica, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, modalitatea de repartizare a elevilor intre cladirile aceleiasi unitati de invatamant preuniversitar (acolo unde unitatea de invatamant preuniversitar isi desfasoara activitatea didactica in mai multe cladiri);


d) verifica, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, modalitatea de repartizare a elevilor si cadrelor didactice pe clase (acolo unde exista mai multe clase pe acelasi an de studiu);


e) verifica, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, modalitatea de repartizare a elevilor in ultimele doua banci (acolo unde este mentinuta aranjarea spatiala a claselor pe siruri de banci);


f) verifica, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, reflectarea diversitatii sociale, etnice, culturale etc. In spatiul scolar si in activitatile didactice curiculare si extracurriculare;


g) verifica, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, reflectarea diversitatii sociale, etnice, culturale etc. In structurile de conducere sau organismele consultative ale unitatilor de invatamant preuniversitar (de exemplu, consiliile de administratie ale unitatii de invatamant preuniversitar, comitetele de parinti etc.);


h) sprijina si monitorizeaza procesul de atragere a resurselor umane necesare in procesele de incluziune educationala, in colaborare cu CJRAE/CMBRAE, dupa caz (cum ar fi mediatorul scolar, consilierul scolar, cadre didactice apartinand grupurilor minoritare sau vulnerabile, cadrul didactic de sprijin, logopedul, asistentul personal sau insotitorul copilului sau elevului cu dizabilitati etc.);


i) sprijina, in colaborare cu Casa Corpului Didactic, diversificarea ofertei de formare si formarea managerilor scolari si a cadrelor didactice (cu prioritate a acelora din unitatile de invatamant preuniversitar in care au fost semnalate sau identificate forme de segregare scolara) in domenii legate de desegregarea scolara, abordari incluzive in educatie, calitatea educatiei in contexte incluzive etc.;


j) acorda asistenta tehnica comisiilor scolare pentru prevenirea si eliminarea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea intercuIturaIitatii in activitatea acestora de monitorizare, prevenire sau combatere a tuturor formelor de segregare scolara;



k) ofera asistenta tehnica si sprijin metodologic, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, unitatilor de invatamant preuniversitar in care au fost semnalate sau identificate forme de segregare scolara pentru elaborarea si implementarea sistematica a masurilor de desegregare si urmarirea progresului privind incluziunea educationala (de exemplu, adoptarea unor planuri de desegregare, implementarea si monitorizarea impactului acestor planuri de desegregare etc.);


l) ofera asistenta tehnica si sprijin unitatilor de invatamant preuniversitar pentru atragerea de fonduri pentru proiecte avand ca obiectiv desegregarea scolara si incluziunea educationala;


m) monitorizeaza modalitatea de constituire a circumscriptiilor scolare astfel incat sa se evite generarea sau conservarea unor forme de segregare (de exemplu, la constituirea circumscriptiilor scolare nu trebuie sa fie conservate fenomenele de segregare rezidentiala, acolo unde este posibil acest lucru);


n) acorda o atentie speciala pentru dezvoltarea calitatii educatiei, in special in cazul acelor unitati de invatamant preuniversitar unde au fost semnalate sau identificate forme de segregare scolara;


o) acorda o atentie speciala pentru orientarea copiilor cu cerinte educationale speciale/dizabilitati cu prioritate catre invatamantul de masa si repartizarea pe gmpe/clase a acestora in mod cat mai echitabil, in conformitate cu prevederile Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;


p) stabileste parteneriate cu organizatiile neguvernamentale, autoritatile centrale, judetene si locale, cu alte organizatii specializate etc. In domeniul desegregarii scolare si incluziunii educationale;


q) aplica sanctiunile corespunzatoare prevazute in prezentul ordin in cazurile identificate de segregare scolara


CAPITOLUL IV


Rolul comisiei scolare pentru prevenirea si eliminarea violentei,


a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si


promovarea interculturalitatii in domeniul


prevenirii si eliminarii oricarei forme de segregare scolara


Articolul 12. - Comisia scolara pentru prevenirea si eliminarea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii exercita urmatoarele atributii in domeniul prevenirii, eliminarii sau sanctionarii oricarei forme de segregare scolara:


a) monitorizeaza sistematic, anual, toate formele de segregare scolara (pe toate criteriile) in unitatea de invatamant preuniversitar unde este constituita, prin colectarea tuturor indicatorilor stabiliti prin metodologiile de monitorizare a segregarii scolare, centralizarea lor la nivelul unitatii scolare si raportarea lor catre inspectoratul scolar judetean/lnspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti;


b) verifica, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, ca la constituirea grupelor/claselor de inceput de nivel de studii (grupa de anteprescolari sau prescolari, clasa pregatitoare, clasa a V-a, clasa a IX-a) sa se asigure mixarea elevilor astfel incat diversitatea sociala, etnica, culturala etc. a circumscriptiei scolare sa fie reflectata in fiecare grupa/clasa/cladire/ultimele doua banci/altele etc.;


c) verifica, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, modalitatea de repartizare a elevilor intre cladirile aceleiasi unitati de invatamant preuniversitar (acolo unde unitatea de invatamant preuniversitar isi desfasoara activitatea didactica in mai multe cladiri);


d) verifica, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, modalitatea de repartizare a elevilor si cadrelor didactice pe clase (acolo unde exista mai multe clase pe acelasi an de studiu);


e) verifica, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, modalitatea de repartizare a elevilor in ultimele doua banci (acolo unde este mentinuta aranjarea spatiala a claselor pe siruri de banci);


f) verifica, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, reflectarea diversitatii sociale, etnice, culturale etc. In spatiul scolar si in activitatile didactice curiculare si extracurriculare;


g) verifica, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, reflectarea diversitatii sociale, etnice, culturale etc. In structurile de conducere sau organismele consultative ale unitatilor de invatamant preuniversitar (de exemplu, consiliile de administratie ale unitatii de invatamant preuniversitar, comitetele de parinti etc.);


h) identifica nevoile de resurse umane necesare in procesele de incluziune educationala si recomanda directorului unitatii scolare de invatamant preuniversitar angajarea acestor resurse umane (de exemplu mediator scolar, consilier scolar, cadre didactice apartinand grupurilor minoritare sau vulnerabile, cadru didactic de sprijin etc.);


i) identifica nevoile de formare a managerilor scolari si a cadrelor didactice din unitatea de invatamant preuniversitar in domenii legate de desegregarea scolara, abordari incluzive in educatie, calitatea educatiei in contexte incluzive etc. si le comunica unitatii de invatamant preuniversitar;


j) elaboreaza si coordoneaza implementarea planului de desegregare scolara si incluziune educationala in momentul in care identifica o situatie de segregare scolara;


k) raporteaza inspectoratului scolar judetean/lnspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti progresul realizat in cadrul implementarii planului de desegregare scolara si incluziune educationala;


l) elaboreaza proiecte avand ca obiectiv desegregarea scolara si incluziunea educationala;


m) elaboreaza planul de acomodare rezonabila si accesibilizare a unitatii de invatamant preuniversitar de masa pentru incluziunea educationala a anteprescolarilor, prescolarilor si elevilor cu dizabilitati;


n) elaboreaza si coordoneaza implementarea unor campanii de constientizare si comunicare in circumscriptia sa scolara pentru parinti, copii/elevi, autoritati locale si judetene pentru promovarea educatiei incluzive de calitate, pentru promovarea interculturalitatii sau pentru actiuni de desegregare scolara;


o) propune conducerii unitatii scolare de invatamant preuniversitar parteneriate cu organizatiile neguvernamentale, autoritatile centrale, judetene si locale, cu alte organizatii specializate etc. In domeniul desegregarii scolare si incluziunii educationale;


p) propune Comisiei de evaluare si asigurare a calitatii de la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar programe, masuri si activitati de imbunatatire a calitatii in domeniul desegregarii scolare si incluziunii educationale.


CAPITOLUL V


Dispozitii finale si sanctiuni


Articolul 13. - Segregarea scolara are consecinte educationale si sociale negative, cum ar fi:


a) dificultati in a atrage elevii in sistemul de educatie - grad ridicat de nescolarizare;


b) incapacitatea de a mentine elevii in sistemul de educatie - grad ridicat de abandon scolar;


c) incapacitatea de a atrage si a mentine profesorii calificati in scolile respective, fapt care afecteaza calitatea educatiei;


d) incapacitatea de a pregati elevii la standarde necesare pentru trecerea la forme superioare de scolarizare;


e) mentinerea prejudecatilor si stereotipurilor, deopotriva la nivelul populatiei majoritare si la cel al grupurilor vulnerabile la segregare scolara;


f) contributia la formarea unor reprezentari negative privind capacitatea scolii de a genera progres social si echitate.



Art. 14. - (1) Unitatea de invatamant preuniversitar are obligatia sa monitorizeze anual fiecare forma de segregare scolara, in conformitate cu metodologia de monitorizare specifica fiecarui criteriu, fiecare metodologie de monitorizare aprobata devenind parte componenta a prezentului ordin, ca anexa a sa.


(2) Unitatea de invatamant preuniversitar are obligatia, atunci cand identifica o forma de segregare scolara, sa adopte si sa implementeze, in conformitate cu metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara, masurile de remediere prevazute in metodologia respectiva, metodologia de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si metodologia de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara adoptata devenind parte a prezentului ordin, ca anexa a sa.


(3) Unitatea de invatamant preuniversitar are obligatia sa raporteze inspectoratului scolar judetean/lnspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti situatiile identificate la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar, iar in cazurile in care a identificat o forma de segregare scolara, sa raporteze masurile de remediere adoptate si progresul privind implementarea acestor masuri.


Articolul 15. - (1) Inspectoratul scolar judetean/lnspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti are obligatia sa monitorizeze anual si sa centralizeze la nivelul judetului situatiile de segregare scolara si progresul privind implementarea masurilor de desegregare, in conformitate cu metodologiile specifice fiecarui criteriu de segregare scolara, si sa inainteze Comisiei Nationale pentru Desegregare si Incluziune Educationala raportul anual la nivelul judetului.


(2) Inspectoratul scolar judetean/lnspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti are obligatia sa includa in activitatile specifice de inspectie scolara verificarea situatiilor raportate de catre unitatile de invatamant preuniversitar in raportarea anuala privind situatiile de segregare scolara, precum si a masurilor de remediere adoptate si progresul unitatii de invatamant preuniversitar privind implementarea acestor masuri.


Articolul 16. - Comisia Nationala pentru Desegregare si Incluziune Educationala este obligata sa realizeze centralizarea situatiilor de segregare scolara, precum si progresul privind implementarea masurilor de remediere la nivel national si sa inainteze ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice raportul anual la nivel national. Raportul anual la nivel national devine capitol al raportului anual privind starea sistemului de educatie din Romania.


Articolul 17. - (1) ARACIP va evalua, cu prioritate, in timpul vizitelor de evaluare externa in vederea acreditarii si evaluarii externe periodice respectarea prevederilor prezentului ordin si a metodologiilor subsecvente, consemnand cele constatate in rapoartele de evaluare externa.


(2) La solicitarea Comisiei Nationale pentru Desegregare si Incluziune Educationala, ARACIP, respectiv Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice si inspectoratul scolar judetean/lnspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti vor realiza activitati de evaluare externa si control, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatie, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, in unitatile de invatamant preuniversitar, in care au fost identificate forme de segregare scolara.


Articolul 18. - Nerespectarea obligatiilor prevazute in prezentul ordin de catre personalul unitatilor de invatamant preuniversitar, al inspectoratului scolar judetean/lnspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti sau de catre personalul de conducere si de executie, de indrumare sau de control al Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice atrage raspunderea disciplinara si patrimoniala, in conformitate cu art. 280 si urmatoarele din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 19. - Raportarea eronata, cu rea-credinta, a indicatorilor urmariti pentru identificarea oricarei forme de segregare scolara sau raportarea eronata, cu rea-credinta, a masurilor de remediere adoptate sau a progresului privind implementarea acestor masuri atrage raspunderea civila sau penala, dupa caz, in conformitate cu legislatia in vigoare.


Articolul 20. - Refuzul unitatii de invatamant preuniversitar de a monitoriza formele de segregare scolara, de a raporta datele necesare pentrn monitorizarea oricaror forme de segregare scolara sau progresul privind implementarea masurilor de desegregare ori refuzul de a elabora sau a implementa un plan de desegregare in situatia in care in respectiva unitate de invatamant preuniversitar au fost identificate forme de segregare scolara atrage raspunderea disciplinara, administrativa, civila sau penala, dupa caz.


Articolul 21. - Nerespectarea obligatiilor privind protectia datelor cu caracter personal in procesele de colectare, procesare si comunicare a acestora, prevazute in metodologiile de monitorizare a tuturor formelor de segregare scolara, atrage raspunderea disciplinara, administrativa, civila sau penala, dupa caz, in conformitate cu legislatia nationala privind protectia datelor cu caracter personal.


Articolul 22. - Prin grupe de anteprescolari se intelege acele grupe constituite in crese sau, dupa caz, in gradinite sau centre de zi, in conformitate cu art. 27 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, iar prezentul ordin nu aduce nicio modificare in privinta mecanismelor si solutiilor de finantare a educatiei anteprescolare, asa cum sunt ele reglementate in art. 8 din Legea privind infiintarea, organizarea si functionarea creselor nr. 263/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 23. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. El intra in vigoare in momentul adoptarii metodologiei de monitorizare a segregarii scolare pentru toate criteriile de segregare scolara enuntate in prezentul ordin si a metodologiei de prevenire si interventie in situatiile de segregare scolara.


Articolul 24. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga prevederile Ordinului ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr. 1.540/2007 privind interzicerea segregarii scolare a copiilor romi si aprobarea Metodologiei pentru prevenirea si eliminarea segregarii scolare a copiilor romi, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 692 din 11 octombrie 2007.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice