din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2806 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: OUG 6/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri privind realizarea investitiilor finantate din fonduri publice

INTEGRAL: OUG 6/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri privind realizarea investitiilor finantate din fonduri publice


OUG nr. 6/2017 - modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri privind realizarea investitiilor finantate din fonduri publice

Publicata in Monitorul Oficial nr. 62 din 25 ianuarie 2017


Avand in vedere obligatiile statului de a garanta si a asigura cadrul legislativ pentru exercitarea drepturilor fundamentale ale cetatenilor, stabilite prin Constitutia Romaniei, republicata, obligatii care se realizeaza prin toate structurile sale administrative si prin instrumentele instituite in vederea sprijinirii eforturilor autoritatilor administratiei publice locale in dezvoltarea infrastructurii de baza: apa-canalizare, scoli, spitale, drumuri si altele asemenea la nivelul tuturor localitatilor,


tinand cont ca acest deziderat este asumat de Guvern prin Programul de guvernare 2017-2020 la capitolul ``Administratie publica. Politici regionale``, iar masurile propuse in acest capitol constau in asigurarea pachetului minim de servicii publice in fiecare localitate din mediul rural - 10 S (zece servicii), prin finantarea de la bugetul de stat/fonduri nerambursabile a sumelor necesare implementarii pachetului minim de servicii publice in fiecare localitate,


se impune interventia legislativa de urgenta pentru modificarea si completarea actului normativ prin care este reglementata realizarea investitiilor publice in infrastructura locala, respectiv a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului national de dezvoltare locala, aprobata prin Legea nr. 89/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul modificarii si completarii anumitor domenii eligibile astfel incat beneficiarii programului sa poata promova acele obiective de investitii care permit asigurarea in cel mai scurt timp a unor servicii esentiale pentru cresterea calitatii vietii in toate localitatile din Romania, punandu-se mai mult accent pe invatamant si sanatate, in conformitate cu obligatiile prevazute in legislatia interna si europeana, consecinta negativa pe care o poate avea neadoptarea prezentei ordonante de urgenta este faptul ca unele dintre serviciile esentiale pe care statul si unitatile administratiei publice locale trebuie sa le asigure cetatenilor nu pot fi oferite la standarde de calitate si siguranta sau nu pot fi oferite deloc in anumite zone izolate, atragand afectarea starii de sanatate a populatiei, a conditiilor de trai si imposibilitatea accesarii in conditii de decenta, siguranta si respect a exercitarii dreptului fundamental la invatatura, fiind necesara o abordare integrata, strategica la nivel national in asigurarea finantarii de catre stat, prin administratia publica locala, a unor proiecte prioritare care conduc la imbunatatirea conditiilor de trai prin asigurarea serviciilor publice elementare, de baza, in acord cu nevoile beneficiarilor programului,


este necesara completarea domeniilor in care pot fi promovate obiective de investitii prin Programul national de dezvoltare locala, coroborat cu stabilirea unei etapizari a programului, cu stabilirea unor obiective clar definite, ambele in scopul atingerii tintelor stabilite prin Programul de guvernare 2017-2020, in contextul actual, al iminentei adoptari a Legii bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat, pentru anul 2017, astfel incat prevederile bugetare sa permita punerea in aplicare a masurilor adoptate in vederea atingerii tintelor stabilite; in caz contrar acestea vor putea fi puse in aplicare numai dupa o eventuala rectificare bugetara, ceea ce ar conduce la intarzierea promovarii obiectivelor de investitii din domenii de interes public major sau de infrastructura publica,


atingerea tintelor privind asigurarea serviciilor de baza pentru cetateni este un deziderat care presupune suport legal si financiar in acest sens, iar garantarea drepturilor fundamentale ale cetatenilor este o obligatie permanenta a statului, iar adoptarea legii bugetului de stat fara asigurarea resurselor financiare in vederea sustinerii eforturilor orientate catre acestea ar conduce la ignorarea nevoilor cetatenilor si a drepturilor fundamentale ale acestora, ceea ce ar conduce la incalcarea art. 1 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata,


luand in considerare faptul ca institutiile publice centrale care gestioneaza programe europene in calitate de autoritate de management au obligatia declararii la Comisia Europeana a cheltuielilor eligibile aferente proiectelor finantate in cadrul programelor din perioada de programare 2007-2013, precum si faptul ca autoritatile de management au suspendat, pana la finalizarea verrficarilor/cercetarilor sau pana la obtinerea hotararilor definitive in procesul penal, rambursarea cheltuielilor care fac obiectul unor suspiciuni de frauda aflate in investigatie, efectuate de catre beneficiarii privati pentru proiectele finantate in cadrul schemelor de ajutor de stat/minimis, cheltuieli care pot fi incluse in aplicatiile de plata care se trimit Comisiei Europene, numai daca acestea au fost rambursate beneficiarilor,


avand in vedere necesitatea adoptarii, in cel mai scurt timp, a legii bugetului de stat si a legii bugetului asigurarilor sociale de stat,


masurile de stimulare a cresterii demografice constituie un element important in cadrul Programului de guvernare pentru perioada 2017-2020. Printre acestea se numara si majorarea la 650 lei a cuantumului stimulentului de insertie, prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, drept acordat parintilor care se intorc la activitatea profesionala inainte de finalizarea concediului pentru cresterea copilului,


prevazuta ca masura ce urmeaza a fi aplicata din trimestrul al doilea al anului 2017, aceasta necesita reglementarea unei noi proceduri de stabilire a cuantumului, fata de cea reglementata in prezent. Modificarea procedurii conduce la schimbarea programelor informatice si a variabilelor luate in calcul pentru stabilirea dreptului si a cuantumului, schimbari ce necesita reglementarea unei noi proceduri de stabilire a cuantumului, fata de cea prevazuta in prezent.


Totodata, majorarea cuantumului stimulentului de insertie induce impact bugetar ce trebuie cuprins in legea bugetului de stat pentru anul 2017, pentru a se asigura plata acestui drept.


Avand in vedere disparitatile intra- si interregionale in materie de ocupare a fortei de munca, generate de dezvoltarea economica ce a urmat o directie vest-est, proximitatea fata de pietele vestice actionand ca un factor de crestere, subdezvoltarea cronica concentrata la frontiera NE cu Moldova si in zonele din sud de-a lungul Dunarii, impactul negativ puternic al restructurarii industriale in marile centre ale industriei grele si in micile centre industriale monourbane (in Sud-Est si Sud-Muntenia), fapt ce a condus la o crestere masiva a somajului si pierderea locurilor de munca, declinul oraselor mici si mijlocii, si tinand cont de relaxarile fiscale acordate companiilor, cu accent pe IMM-uri, se impune adoptarea de urgenta a unor masuri care sa asigure forta de munca si, implicit, dezvoltarea economica si a caror finantare trebuie reflectata in bugetul consolidat pentru anul 2017.


Una dintre aceste masuri menite sa corecteze dezechilibrele regionale in ceea ce priveste ocuparea si sa accelereze investitiile este stimularea mobilitatii fortei de munca. Astfel, in concordanta cu prevederile Programului de guvernare 2017-2020, prin prezenta ordonanta de urgenta se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj o prima de relocare somerilor care se incadreaza in munca intr-o alta localitate situata la o distanta mai mare de 50 km fata de localitatea in care isi au domiciliul sau resedinta si, ca urmare a acestui fapt, isi schimba domiciliul sau isi stabilesc resedinta in localitatea respectiva sau in localitatile invecinate acesteia. Prima, acordata conform Programului ``Prima chirie`` egala cu 75% din suma destinata asigurarii cheltuielilor pentru locuire in noul domiciliu sau noua resedinta, dar nu mai mult de 900 lei, se acorda persoanelor ale caror venituri nete lunare realizate ca persoane singure sau impreuna cu familia nu depasesc 5000 lei/luna,


in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,


in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,


Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.


Art. I. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului national de dezvoltare locala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 230 din 22 aprilie 2013, aprobata prin Legea nr. 89/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. La articolul 7 alineatul (1), literele c), d) si f) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


``c) realizare/extindere/reabilitare/modernizare/dotare a unitatilor de invatamant preuniversitar, respectiv crese, gradinite, scoli generale, licee, colegii nationale, precum si alte unitati de invatamant preuniversitar, infiintate potrivit legii;


d) realizare/extindere/reabilitare/modemizare/dotare a unitatilor sanitare, inclusiv a spatiilor afectate desfasurarii activitatii unor cabinete medicale/dispensare medicale din mediul rural si centre medicale de permanenta;


(...)


f) realizare/modernizare/reabilitare de poduri, podete, pasaje sau punti pietonale;``.


2. La articolul 7 alineatul (1), dupa litera I) se introduce o noua litera, litera m), cu urmatorul cuprins:


``m) construirea/modernizarea/reabilitarea/extinderea sistemelor de iluminat public stradal, cu prioritate in mediul rural.``


Art. II. - Obiectivele de investitii aflate in finantare la data de 31 decembrie 2016, in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului national de dezvoltare locala, aprobata prin Legea nr. 89/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, constituie etapa I a Programului national de dezvoltare locala, si pentru acestea se vor asigura fonduri, conform legii, pana la finalizarea acestora.


Art. III. - Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se instituie etapa a II-a a Programului national de dezvoltare locala, care se deruleaza conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2013, aprobata prin Legea nr. 89/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in cadrul careia se va asigura finantarea a 9.500 obiective de investitii noi introduse in program, in domeniile prevazute la art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2013, aprobata prin Legea nr. 89/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, din care 2.500 de crese si gradinite si 2.000 de unitati de invatamant preuniversitar care necesita efectuarea de lucrari de realiza re/extindere/reabilitare/ modernizare/dotare in vederea obtinerii autorizatiilor de functionare si pentru desfasurarea in bune conditii a procesului educational, pentru care se asigura finantarea multianuala, conform prevederilor legale, pana la finalizarea acestora.


Art. IV. - (1) Pentru etapa a II-a a Programului national de dezvoltare locala prevazuta la art. III, se aproba pentru Ministerul Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene credite de angajament pentru perioada 2017-2020 in valoare de 30 miliarde lei, in baza carora se pot incheia contracte de finantare multianuale.


(2) Creditele de angajament prevazute in fisa programului ``Etapa a II-a a Programului national de dezvoltare locala``, anexa la bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale, Administratiei


Publice si Fondurilor Europene, ramase neutilizate la sfarsitul exercitiului bugetar vor fi avute in vedere la elaborarea legilor bugetare anuale si a rectificarilor bugetare pentru anii urmatori, cu incadrarea in valoarea maxima prevazuta la alin. (1).


(3) in termen de 10 zile de la data aprobarii modificarilor efectuate potrivit alin. (2), Ministerul Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene comunica Ministerului Finantelor Publice fisa modificata a programului ``Etapa a II-a a Programului national de dezvoltare locala``, insusita de ordonatorul principal de credite.


Art. V. - Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prin subprogramul ``Institutii de invatamant superior de stat`` din cadrul Programului national de constructii de interes public sau social, derulat de Ministerul Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene prin Compania Nationala de Investitii ``C.N.I." - S.A., in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 25/2001 privind infiintarea Companiei Nationale de Investitii ``C.N.I.`` - S.A., aprobata cu modificari prin Legea nr. 117/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se va asigura finantarea a 30 de spatii cu destinatia de camine pentru studentii institutiilor de invatamant superior de stat, conform prevederilor legale, pana la finalizarea acestora.


Art. VI. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 413 din 17 iunie 2009, aprobata cu modificari prin Legea nr. 362/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. Dupa articolul 41 se introduce un nou articol, articolul 42, cu urmatorul cuprins:


``Art. 42. - (1) Beneficiarii privati ai proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile in cadrul programelor operationale aferente perioadei de programare 2007-2013, care intra sub incidenta schemelor de ajutor de statIminimis, pot solicita deschiderea unui cont de disponibil distinct cu destinatie speciala la unitatile Trezoreriei Statului in a caror raza teritoriala acestia sunt inregistrati fiscal, cu avizul institutiilor publice prevazute la alin. (2).


(2) Institutiile publice in cadrul carora functioneaza autoritati de management cu responsabilitati in inchiderea programelor operationale aferente perioadei de programare 2007-2013 vireaza sumele reprezentand contravaloarea fondurilor externe nerambursabile si a cofinantarii de la bugetul de stat si TVA, dupa caz, in contul de disponibil distinct cu destinatie speciala deschis la Trezoreria Statului pe numele beneficiarilor privati finantati in cadrul schemelor de ajutor de statIminimis, ale caror cheltuieli au fost suspendate la rambursare, ca urmare a unei suspiciuni de frauda aflate in investigatie la data depunerii declaratiei finale.


(3) Sumele prevazute la alin. (2) incasate in contul de disponibil distinct cu destinatie speciala prevazut la alin. (1) nu sunt supuse executarii silite pe perioada pastrarii in acest cont.


(4) Ca urmare a clasarii/scoaterii de sub urmarire/incetarii urmaririi penale dispuse de catre organele de cercetare penala competente sau ca urmare a unor hotarari definitive ale instantelor judecatoresti de achitare a inculpatului/inculpatilor ori ca urmare a actelor de control administrative emise de Departamentul pentru Lupta Antifrauda/Oficiul European pentru Lupta Antifrauda/Agentia Nationala de Integritate sau de catre structurile de control din cadrul autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene, prin care nu se confirma cauzele pentru care au fost efectuate investigatii, sumele incasate in contul de disponibil distinct cu destinatie speciala deschis pe numele beneficiarilor potrivit alin. (1) pot fi transferate de catre acestia numai in conturile proprii prevazute la art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu avizul scris al institutiilor publice prevazute la alin. (2), prezentat unitatilor Trezoreriei Statului. In cazul in care beneficiarii privati nu au deschise astfel de conturi proprii, acestia au obligatia deschiderii lor.


(5) in cazul in care prin actele de control emise de Directia Nationala Anticoruptie/Departamentul pentru Lupta Antifrauda/Oficiul European pentru Lupta Antifrauda/Agentia Nationala de Integritate sau de catre structurile de control din cadrul autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene se confirma cauzele pentru care au fost efectuate investigatii, se autorizeaza unitatile Trezoreriei Statului, la care beneficiarii privati isi au deschise conturile de disponibil distincte cu destinatie speciala, sa vireze, la solicitarea scrisa a institutiilor publice prevazute la alin. (2), sumele stabilite de acestea, in baza actelor de control, din conturile de disponibil distincte cu destinatie speciala in conturile indicate prin solicitare.


(6) Din conturile de disponibil distincte cu destinatie speciala, prevazute la alin. (1), nu pot fi dispuse alte operatiuni decat cele prevazute la alin. (4) si (5).


(7) Procedura privind deschiderea si functionarea conturilor de disponibil distincte cu destinatie speciala, prevazute la alin. (1), se aproba prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltarii regionale, administratiei publice si fondurilor europene."


2. La articolul 14| alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


``(2) Sumele prevazute la art. 11 lit. b) si c), utilizate temporar din bugetul de stat, se regularizeaza de Autoritatea de certificare si plata din instrumente structurale primite de la Comisia Europeana sau din sumele recuperate de la beneficiari, in cazul platilor directe, ori de la Autoritatea de management, in cazul platilor indirecte.``


3. La articolul 14, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:


``(21) Regularizarea prevazuta la alin. (2) se realizeaza de catre Autoritatea de certificare si plata prin virarea sumelor respective la bugetul de stat, la pozitii bugetare distincte de venituri pentru sumele provenite din finantarea anului curent si pentru sumele provenite din finantarea anilor precedenti, pe codul de identificare fiscala al Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale, la solicitarea ordonatorului principal de credite sau pana la inchiderea programului.``


Art. VII. - Dupa alineatul (3) al articolului 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 830 din 10 decembrie 2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduc doua noi alineate, alineatele (4) si (5), cu urmatorul cuprins:


``(4) incepand cu drepturile lunii aprilie 2017, cuantumul stimulentului de insertie se stabileste la 650 lei.


(5) Pentru drepturile ulterioare datei prevazute la alin. (4), cuantumul stimulentului de insertie prevazut se majoreaza prin hotarare a Guvernului.``


Art. VIII. - Dupa articolul 761 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 103 din 6 februarie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduc trei noi articole, articolele 762-764, cu urmatorul cuprins:


``Art. 762. - (1) Persoanele inregistrate ca someri la agentiile pentru ocuparea fortei de munca care se incadreaza in munca, potrivit legii, intr-o alta localitate situata la o distanta mai mare de 50 km fata de localitatea in care isi au domiciliul sau resedinta si, ca urmare a acestui fapt, isi schimba domiciliul sau isi stabilesc resedinta in localitatea respectiva sau in localitatile invecinate acesteia, beneficiaza de o prima de relocare, neimpozabila, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj, egala cu 75% din suma destinata asigurarii cheltuielilor pentru locuire in noul domiciliu sau noua resedinta, dar nu mai mult de 900 de lei.


(2) Prima de relocare prevazuta la alin. (1) se acorda persoanelor ale caror venituri nete lunare realizate de catre acestea in situatia in care sunt persoane singure sau impreuna cu familiile acestora nu depasesc suma de 5.000 lei/luna.



(3) Persoanele singure si familiile prevazute la alin. (2) sunt definite in sensul art. 2 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat cu modificarile si completarile ulterioare.


(4) Prin sintagma cheltuieli pentru locuire prevazuta la alin. (1) se intelege cheltuielile necesare pentru plata chiriei si a utilitatilor in noul domiciliu sau noua resedinta.


(5) in situatia in care angajatorul sau autoritatile administratiei publice locale sau centrale asigura locuinta de serviciu sau suportarea cheltuielilor aferente chiriei din fonduri ale angajatorului sau fonduri publice, prima de relocare nu se acorda.


(6) Prima de relocare stabilita in cuantumul prevazut la alin. (1) se acorda lunar, pe o perioada de cel mult 36 de luni, in situatia in care in aceasta perioada sunt respectate conditiile prevazute la alin. (1) si (2).


Art. 763. - (1) Prima de relocare prevazuta la art. 762 se acorda la cerere si nu se cumuleaza cu prima de activare, cu prima de incadrare sau cu prima de instalare prevazute la art. 732, la art. 74, respectiv la art. 75.


(2) Beneficiaza de prima de relocare persoanele care se incadreaza in munca, cu norma intreaga, pentru o perioada de cel putin 12 luni.


(3) Nu beneficiaza de prima de relocare:


a) persoanele care au mai beneficiat de o prima de relocare sau de una dintre primele prevazute la art. 74 si 75, in ultimele 36 de luni premergatoare solicitarii primei de relocare;


b) persoanele care se incadreaza la angajatori cu care au fost in raporturi de munca sau de serviciu in ultimii 2 ani;


c) persoanele care se incadreaza la angajatori la care calitatea de administrator/asociat este detinuta de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat si la alti angajatori cu care persoanele au fost in raporturi de munca sau de serviciu in ultimii 2 ani;


d) persoanele pentru care plata indemnizatiei de somaj a fost suspendata potrivit art. 45 alin. (1) lit. c), iar ulterior, ca urmare a schimbarii duratei contractului individual de munca, plata indemnizatiei de somaj inceteaza potrivit art. 44 lit. a);


e) absolventii licentiati ai facultatilor de medicina, medicina dentara si farmacie care, la data solicitarii dreptului, au promovat concursul national de rezidentiat pe locuri sau pe posturi in conditiile legii;


f) absolventii institutiilor de invatamant fata de care angajatorii au obligatia, potrivit legii, de a-i incadra in munca.


g) persoanele care detin in proprietate sau coproprietate o alta locuinta in localitatea in care isi schimba domiciliul sau isi stabilesc resedinta sau in localitatile invecinate acesteia, ca urmare a incadrarii in munca.


(4) Persoanele care beneficiaza de prima de relocare au dreptul la mentinerea acesteia si in cazul in care, in perioada


de 36 de luni de la angajare, le inceteaza raportul de munca sau de serviciu la angajatorul la care s-au incadrat in munca si se incadreaza in termen de 30 de zile la un alt angajator, in aceleasi conditii.


Art. 764. (1) Angajatii au obligatia de a restitui integral sumele primite potrivit dispozitiilor art. 762 alin. (1), in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu inceteaza, intr-o perioada mai mica de 12 luni de la data incadrarii in munca, in temeiul urmatoarelor prevederi:


a) art. 55 lit. b), art. 56 alin (1) lit. f) si h), art. 61 lit. a) si b) si art. 81 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;


b) art. 31 alin. (3) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia in care incetarea este la initiativa angajatului;


c) art. 97 lit. b) si e), art. 98 alin. (1) lit f) si g) si art. 101 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Angajatii au obligatia de a restitui integral suma primita ca prima de relocare potrivit art. 762 alin. (1) in situatia in care revin la vechiul domiciliu sau vechea resedinta, intr-o perioada de 12 luni de la angajare.``


Art. IX. - In termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Muncii si Justitiei Sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, va modifica in mod corespunzator Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si Procedurile privind accesul la masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a acestora, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 377/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. X. - Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 103 din 6 februarie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica, dupa aprobarea acesteia prin lege, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.


Art. XI. - Legea nr. 299/2007 privind sprijinul acordat romanilor de pretutindeni, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 261 din 22 aprilie 2009, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. La articolul 6, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


``(2) Declaratia prevazuta la alin. (1) lit. a), respectiv evaluarea cunostintelor prevazute la alin. (1) lit. b) se efectueaza la sediul misiunii diplomatice sau oficiului consular al Romaniei din statul de cetatenie sau resedinta, cu sprijinul Ministerului pentru Romanii de Pretutindeni, denumit in continuare M.R.P., sau la sediul M.R.P. Modelul declaratiei si modalitatea de certificare sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege."


2. La articolul 6, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu urmatorul cuprins:


``(41) Misiunile diplomatice si oficiile consulare transmit M.R.P. declaratia prevazuta la alin. (1) lit. a), prevazuta in anexa, respectiv evaluarea emisa in conformitate cu alin. (1) lit. b).``


3. La articolul 6, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


``(5) Datele cu privire la romanii de pretutindeni vor fi pastrate de catre Ministerul Afacerilor Externe si M.R.P., cu respectarea legislatiei in vigoare in materia protectiei datelor personale.``


4. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


``Art. 7. - (1) Autoritatile competente din Romania pentru


aplicarea, respectiv coordonarea aplicarii prevederilor prezentei legi sunt M.R.P, si, dupa caz, Ministerul Afacerilor Externe, denumit in continuare M.A.E.


(2) Alte institutii din Romania cu competente in domeniu, potrivit legislatiei in vigoare, vor acorda intregul sprijin M.R.P, pe baza de parteneriat institutional.


(3) M.A.E. va asigura prezenta, in cadrul misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale Romaniei din statele unde exista insemnate comunitati romanesti, a unui diplomat cu atributii pentru relatia cu romanii de pretutindeni, cu incadrarea in numarul de posturi aprobat si in fondurile alocate cu aceasta destinatie.


(4) Fondurile pentru functionarea M.R.P. si realizarea proiectelor destinate romanilor de pretutindeni se asigura de la bugetul de stat.


(5) Atributiile principale ale M.R.P. sunt urmatoarele:


a) elaboreaza si aplica, in colaborare cu alte institutii cu competente in domeniu, strategiile guvernamentale, programele si strategiile sectoriale destinate romanilor de pretutindeni;


b) elaboreaza, propune si avizeaza proiecte de acte normative consacrate consolidarii raporturilor statului roman cu romanii de pretutindeni si participa, in coordonare cu M.A.E., la negocierea tratatelor si a altor documente internationale care au incidenta asupra situatiei romanilor de pretutindeni;


c) asigura, in coordonare cu M.A.E., participarea in comisiile mixte privind minoritatile nationale, stabilite in temeiul tratatelor internationale la care Romania este parte;


d) dezvolta parteneriate cu asociatiile si organizatiile reprezentative ale romanilor care traiesc in afara granitelor, prin acordarea de finantari nerambursabile catre entitati publice sau private din tara si din afara frontierelor Romaniei, in conformitate cu prevederile Legii nr. 321/2006 privind regimul acordarii finantarilor nerambursabile pentru programele, proiectele sau actiunile privind sprijinirea activitatii romanilor de pretutindeni si a organizatiilor reprezentative ale acestora, precum si a modului de repartizare si de utilizare a sumei prevazute in bugetul Ministerului pentru Romanii de Pretutindeni pentru aceasta activitate, cu modificarile ulterioare, in vederea exercitarii drepturilor culturale prevazute de prezenta lege, inclusiv prin derularea unor proiecte specifice, in beneficiul romanilor de pretutindeni;


e) stabileste si dezvolta raporturi de parteneriat cu structurile guvernamentale insarcinate cu problematica minoritatilor nationale din tarile de cetatenie, pentru asigurarea drepturilor persoanelor apartinand minoritatii nationale romanesti, pe principiul reciprocitatii si conform normelor internationale in materie;


f) dezvolta, in colaborare cu M.A.E., relatii de parteneriat cu organizatiile si institutiile internationale care au competente in domeniul protectiei drepturilor persoanelor apartinand minoritatilor nationale;


g) monitorizeaza, impreuna cu M.A.E., modul in care au loc conservarea si afirmarea identitatii etnice, culturale, lingvistice si religioase a romanilor de pretutindeni;



h) colaboreaza strans cu structurile parlamentare, cultele recunoscute legal, institutiile si organizatiile neguvernamentale cu competente in domeniu;


i) sprijina infiintarea si dezvoltarea institutiilor mass-media scrisa si audiovizuala ale romanilor de pretutindeni;


j) sprijina casele limbii si culturii romane si centrele culturale ale comunitatilor romanesti de pretutindeni;


k) sprijina consolidarea catedrelor, lectoratelor si bibliotecilor de limba romana din strainatate, precum si infiintarea unor catedre de romanistica;


l) sprijina elaborarea de studii, cercetari si monografii in zonele locuite de romani de pe teritoriul altor state;


m) sprijina actiunile de cercetare, restaurare, conservare si punere in valoare a patrimoniului cultural romanesc din afara granitelor Romaniei;


n) contribuie la construirea si restaurarea unor monumente civile si militare, precum si a unor lacasuri de cult ale romanilor de pretutindeni;


o) asigura protejarea, sustinerea si revitalizarea traditiilor si obiceiurilor locale romanesti fn zonele locuite de romani de pe teritoriul altor state.


(6) M.R.R initiaza, organizeaza sau sprijina orice alte actiuni considerate necesare si oportune pentru realizarea obiectivelor prevazute la art. 4.``


5. La articolul 8, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


``(2) Convocarea Congresului Romanilor de Pretutindeni se realizeaza de birourile permanente reunite ale Camerei Deputatilor si Senatului, in colaborare cu M.R.P., iar cheltuielile privind organizarea si desfasurarea Congresului Romanilor de Pretutindeni se asigura din bugetul Camerei Deputatilor.``


6. La articolul 9, alineatele (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


``(4) Consiliul Romanilor de Pretutindeni furnizeaza informatii, analize si propuneri Parlamentului Romaniei, M.R.P, precum si celorlalte institutii guvernamentale competente, cu care colaboreaza pentru promovarea de initiative legislative referitoare la romanii de pretutindeni, respectiv la realizarea si aplicarea programelor destinate comunitatilor romanesti.


(5) M.R.P. va asigura secretariatul tehnic al Consiliului Romanilor de Pretutindeni si asigura finantarea activitatii acestuia.``


7. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


``Art. 12. - In exercitarea atributiilor sale, M.R.P. acorda finantari nerambursabile destinate derularii proiectelor asociatiilor, organizatiilor, persoanelor juridice si fizice romane si din state terte in beneficiul comunitatilor romanesti de pretutindeni, in urma unui proces de evaluare si selectie realizat la nivelul M.R.P. si, dupa caz, in colaborare cu alte institutii ale statului, in conformitate cu principiul transparentei si prevederile legale in materie.``


8. La articolul 13, alineatele (1) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


``Art. 13. - (1) Institutul A«Eudoxiu HurmuzachiA» pentru romanii de pretutindeni, denumit in continuare Institutul, institutie publica de interes national, cu personalitate juridica proprie, functioneaza in subordinea M.R.P. Institutul are sediul in municipiul Bucuresti.


(...)


(6) Cheltuielile curente si de capital ale Institutului se finanteaza din venituri proprii si subventii de la bugetul de stat, prin bugetul M.R.P.``


9. Articolul 14 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


``Art. 14. - (1) Prezentul act normativ nu aduce atingere competentelor Ministerului Educatiei Nationale, Ministerului Economiei, Ministerului Finantelor Publice, Institutului Cultural Roman sau ale altor institutii romanesti de profil in ceea ce priveste acordarea de burse pentru cetateni ai altor state de origine etnica romana, cetateni romani cu domiciliul in strainatate si cetateni straini si nici in ceea ce priveste sprijinul material acordat de aceste institutii pentru biblioteci, edituri, publicatii, institutii de invatamant, asociatii si centre culturale, asezaminte din tara si din strainatate, sprijin constand in publicatii, carti, mobilier si alte dotari.


(2) Acordarea burselor pentru romanii de pretutindeni se realizeaza cu avizul conform al M.R.P. si, dupa caz, al M.A.E.


(3) Ministerul Educatiei Nationale, M.R.P. si M.A.E. organizeaza preselectia pentru romanii de pretutindeni care doresc sa beneficieze de burse oferite de statul roman.


(4) Fondurile pentru asigurarea burselor, cheltuielile de scolarizare si subventiile pentru cazarea in camine studentesti pentru romanii de pretutindeni se prevad in bugetul Ministerului


Educatiei Nationale.``


10. Anexa se modifica si se inlocuieste cu anexa la prezenta ordonanta de urgenta.


Art. XII. - In titlul si in cuprinsul Legii nr. 321/2006 privind regimul acordarii finantarilor nerambursabile pentru programele, proiectele sau actiunile privind sprijinirea activitatii romanilor de pretutindeni si a organizatiilor reprezentative ale acestora, precum si a modului de repartizare si de utilizare a sumei prevazute in bugetul Ministerului Afacerilor Externe pentru aceasta activitate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 626 din 20 iulie 2006, cu modificarile ulterioare, urmatoarele denumiri si sintagme se inlocuiesc dupa cum urmeaza:


a) ``Ministerul Afacerilor Externe`` cu ``Ministerul pentru Romanii de Pretutindeni``;


b) ``Departamentul pentru Romanii de Pretutindeni din Ministerul Afacerilor Externe`` cu ``Ministerul pentru Romanii de Pretutindeni".





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice