din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: LEGE nr. 102/2005, Actualizata 2018, privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal

INTEGRAL: LEGE nr. 102/2005, Actualizata 2018, privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal


LEGE nr. 102/2005, Actualizata 2018, privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal

Actualizata prin LEGEA 129/2018 pentru modificarea si completarea Legii nr. 102/2005 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, precum si pentru abrogarea Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, publicat in Monitorul Oficial cu numarul 503 din data de 19 iunie 2018


Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.


CAPITOLUL I: Dispozitii generale


Art. 1


(1)Se infiinteaza Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, denumita in continuare Autoritatea nationala de supraveghere, ca autoritate publica cu personalitate juridica, autonoma si independenta fata de orice alte autoritate a administratiei publice, ca si fata de orice persoana fizica sau juridica din domeniul privat, care exercita atributiile ce ii sunt date in competenta prin dispozitiile legale din domeniul prelucrarii datelor cu caracter personal si al liberei circulatii a acestor date.


(2)Autoritatea nationala de supraveghere are drept obiectiv apararea drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanelor fizice, in special a dreptului la viata intima, familiala si privata, in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal si cu libera circulatie a acestor date.


(3)Atributiile Autoritatii nationale de supraveghere sunt, in principal, reglementate prin Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 119 din 4 mai 2016, denumit in continuare Regulamentul general privind protectia datelor, si prin legislatia nationala de transpunere a Directivei (UE) 2016/680 a Parlamentului European si a Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de catre autoritatile competente in scopul prevenirii, depistarii, investigarii sau urmaririi penale a infractiunilor sau al executarii pedepselor si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a deciziei-cadru 2008/977/JAI a Consiliului, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 119 din 4 mai 2016.


(31)Pentru indeplinirea atributiilor sale se asigura Autoritatii nationale de supraveghere, la un nivel corespunzator, resurse umane, tehnice si financiare, sediu si infrastructura.


(4)Sediul Autoritatii nationale de supraveghere este in municipiul Bucuresti.


MCP Avocati Data protection - Consultanta si servicii juridice GDPR.

Art. 2


(1)Autoritatea nationala de supraveghere isi exercita atributiile in mod transparent si impartial.


(2)In exercitarea atributiilor sale Autoritatea nationala de supraveghere nu se substituie autoritatilor publice.


(3)Autoritatea nationala de supraveghere nu poate fi supusa nici unui mandat imperativ sau reprezentativ, nici unor influente externe directe sau indirecte ori vreunei instructiuni sau dispozitii de la o parte externa, in cadrul indeplinirii sarcinilor si al exercitarii competentelor sale.


Art. 3


(1)Autoritatea nationala de supraveghere este condusa de un presedinte, a carui functie este asimilata, din punctul de vedere al functiei de reprezentare, ordinii de precadere, drepturilor salariale si rangului de demnitate, celei de secretar de stat.


(2)Presedintele conduce intreaga activitate a Autoritatii nationale de supraveghere si o reprezinta in fata Senatului si a Camerei Deputatilor, in raporturile cu Guvernul, ministerele, alte autoritati ale administratiei publice, organizatii neguvernamentale, precum si cu persoane fizice si juridice romane si straine.


(3)In activitatea de conducere a Autoritatii nationale de supraveghere presedintele este ajutat de un vicepresedinte, a carui functie este asimilata, din punctul de vedere al functiei de reprezentare, ordinii de precadere, drepturilor salariale si rangului de demnitate, celei de subsecretar de stat.


(4)Presedintele Autoritatii nationale de supraveghere este ordonator principal de credite.


(5)In exercitarea atributiilor sale presedintele Autoritatii nationale de supraveghere emite decizii si instructiuni obligatorii pentru autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice de drept privat si orice alte organisme, precum si pentru persoanele fizice a caror activitate intra sub incidenta legislatiei referitoare la protectia persoanelor fizice cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, denumite in continuare entitati.


(6)Deciziile si instructiunile cu caracter normativ se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


(7)In exercitarea atributiilor legale ale Autoritatii nationale de supraveghere, entitatile prevazute la alin. (5) sunt obligate sa ii acorde sprijinul solicitat si sa ii comunice sau, dupa caz, sa ii puna la dispozitie informatiile, documentele sau actele pe care le detin, in conditiile legii.


Art. 4


(1)Activitatea presedintelui, a vicepresedintelui si a personalului Autoritatii nationale de supraveghere are caracter public.


(2)La cererea persoanelor lezate in drepturile si libertatile lor sau datorita unor motive intemeiate, presedintele Autoritatii nationale de supraveghere poate decide asupra caracterului confidential al activitatii desfasurate in acest caz.


Art. 5


(1)Presedintele Autoritatii nationale de supraveghere prezinta anual rapoarte de activitate in sedinta plenara a Senatului. Rapoartele trebuie sa cuprinda informatii relevante cu privire la activitatea Autoritatii nationale de supraveghere. Ele pot contine recomandari privind modificarea legislatiei sau masuri de alta natura pentru ocrotirea drepturilor si libertatilor cetatenilor in legatura cu prelucrarea datelor personale.


(2)Raportul anual se transmite Senatului Romaniei, Camerei Deputatilor, Guvernului Romaniei, Comisiei Europene si Comitetului european pentru protectia datelor. Raportul anual se da publicitatii in cel mult 30 de zile de la data transmiterii catre Senatul Romaniei.


MCP Avocati Data protection - Consultanta si servicii juridice GDPR.

CAPITOLUL II: Numirea si eliberarea din functie a presedintelui si vicepresedintelui Autoritatii nationale de supraveghere


Art. 6


(1)Presedintele si vicepresedintele Autoritatii nationale de supraveghere sunt numiti de Senat, pentru un mandat cu durata de 5 ani. Mandatul presedintelui si al vicepresedintelui poate fi reinnoit o singura data.


(2)Poate fi numita in functia de presedinte sau de vicepresedinte al Autoritatii nationale de supraveghere orice persoana cu cetatenia romana, absolventa a unei institutii de invatamant superior juridic, in conditiile legii. Presedintele si vicepresedintele sunt persoane independente politic, cu o solida competenta profesionala, inclusiv in domeniul protectiei datelor cu caracter personal, o vechime de minimum 10 ani in specialitate, o buna reputatie si care se bucura de o inalta probitate civica.


(3)Calitatea de presedinte sau de vicepresedinte al Autoritatii nationale de supraveghere este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice.


(4)Pe perioada in care ocupa aceste functii, presedintele si vicepresedintele Autoritatii nationale de supraveghere nu pot face parte din partide sau din alte structuri politice si nu au dreptul sa detina, direct ori indirect, actiuni sau parti sociale la societati comerciale cu obiect de activitate in domenii care se afla in competenta Autoritatii nationale de supraveghere.


Art. 7


(1)Propunerile de candidati pentru functia de presedinte sau de vicepresedinte al Autoritatii nationale de supraveghere se fac de catre Biroul permanent al Senatului, la recomandarea grupurilor parlamentare din cele doua Camere ale Parlamentului.


(2)Candidatii depun la Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari a Senatului actele prin care dovedesc ca indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a exercita functia de presedinte sau de vicepresedinte al Autoritatii nationale de supraveghere. Candidatii vor fi audiati de Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari. Senatul hotaraste asupra numirii acestora, dupa audierea in plen.


(3)Numirea presedintelui si a vicepresedintelui Autoritatii nationale de supraveghere se face cu votul majoritatii senatorilor. Daca la primul tur de scrutin nu se obtine aceasta majoritate, se va organiza un nou tur de scrutin la care vor participa numai candidatii situati pe primele doua locuri la turul de scrutin anterior.


Practica judiciara extinsa (1 referinte)


Art. 8


(1)Mandatul de presedinte, respectiv de vicepresedinte al Autoritatii nationale de supraveghere incepe pe data numirii si dureaza pana la instalarea in functie a noului presedinte, respectiv vicepresedinte.


(2)Inainte de inceperea exercitarii mandatului, presedintele si vicepresedintele Autoritatii nationale de supraveghere vor depune in fata plenului Senatului urmatorul juramant: "Jur sa respect Constitutia si legile tarii si sa apar drepturile si libertatile cetatenilor, indeplinindu-mi cu buna-credinta si impartialitate atributiile de presedinte/vicepresedinte al Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"


(3)Juramantul poate fi depus, dupa caz, si fara formula religioasa.


(4)Refuzul depunerii juramantului conduce la infirmarea numirii in functie a presedintelui, respectiv a vicepresedintelui Autoritatii nationale de supraveghere si deschide procedura pentru o noua numire in functie.


Art. 9


(1)Mandatul presedintelui, respectiv al vicepresedintelui Autoritatii nationale de supraveghere inceteaza inainte de termen in caz de demisie, revocare din functie, incompatibilitate cu alte functii publice sau private, imposibilitate de a-si indeplini atributiile mai mult de 90 de zile, constatata prin examen medical de specialitate, in cazul pensionarii din oficiu ori in caz de deces.


(2)Revocarea din functie a presedintelui, respectiv a vicepresedintelui Autoritatii nationale de supraveghere se face de plenul Senatului, ca urmare a incalcarii grave a dispozitiilor prezentei legi, daca nu mai indeplineste conditiile cerute de lege pentru numire sau in cazul unor abateri grave in indeplinirea atributiilor.


(3)Demisia, incompatibilitatea, indeplinirea conditiilor de pensionare pentru limita de varsta prevazute de lege, imposibilitatea de indeplinire a functiei sau decesul se constata de catre Biroul permanent al Senatului, in cel mult 15 zile de la aparitia cauzei care determina incetarea mandatului.


(4)Perioada de indeplinire a functiei de presedinte si vicepresedinte al Autoritatii nationale de supraveghere constituie vechime in specialitate juridica.


CAPITOLUL III: Atributiile presedintelui si ale vicepresedintelui Autoritatii nationale de supraveghere


Art. 10


(1)Presedintele Autoritatii nationale de supraveghere are, in principal, urmatoarele atributii:


a)organizeaza si coordoneaza activitatea Autoritatii nationale de supraveghere;


b)asigura monitorizarea aplicarii Regulamentului general privind protectia datelor;


c)asigura monitorizarea aplicarii legislatiei nationale de transpunere a Directivei (UE) 2016/680 a Parlamentului European si a Consiliului privind protectia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de catre autoritatile competente in scopul prevenirii, depistarii, investigarii sau urmaririi penale a infractiunilor sau al executarii pedepselor si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Deciziei-cadru 2008/977/JAI a Consiliului;


d)asigura monitorizarea aplicarii si a altor dispozitii legale privind prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date;


e)poate face propuneri privind initierea unor proiecte de acte normative sau modificarea actelor normative in vigoare in domenii legate de prelucrarea datelor cu caracter personal; este solicitat, in vederea emiterii de avize, in numele Autoritatii nationale de supraveghere, atunci cand se elaboreaza proiecte de acte normative referitoare la protectia drepturilor si libertatilor persoanelor, in privinta prelucrarii datelor cu caracter personal;


f)primeste si urmareste solutionarea, in conditiile legii, a petitiilor si cererilor adresate Autoritatii nationale de supraveghere si decide asupra acestora;


g)incadreaza, in conditiile legii, personalul Autoritatii nationale de supraveghere si exercita dreptul de autoritate administrativa si disciplinara asupra acestora;


h)exercita functia de ordonator principal de credite;


i)asigura cooperarea cu institutii similare din strainatate si reprezentarea in cadrul Comitetului european pentru protectia datelor, prevazut la art. 68 din Regulamentul general privind protectia datelor;


j)indeplineste si alte atributii prevazute de prezenta lege, de actele normative care reglementeaza activitatea de prelucrare a datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date si de Regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii nationale de supraveghere.


(2)In cadrul Autoritatii nationale de supraveghere se organizeaza si functioneaza cabinetul presedintelui, iar angajarea personalului acestuia se efectueaza in conditiile legii.


Art. 11


(1)Atributiile vicepresedintelui Autoritatii nationale de supraveghere sunt prevazute in regulamentul de organizare si functionare a acesteia.


(2)Vicepresedintele Autoritatii nationale de supraveghere indeplineste atributiile presedintelui in caz de imposibilitate temporara de exercitare a functiei de catre acesta.


Art. 12


(1)Presedintele Autoritatii nationale de supraveghere isi exercita atributiile de control din oficiu sau la cerere.


(2)Cererile pot fi adresate de orice persoana fizica, fara deosebire de cetatenie, varsta, sex, apartenenta politica sau convingeri religioase, precum si de persoane juridice.


Art. 14


(1)Presedintele si vicepresedintele Autoritatii nationale de supraveghere, precum si personalul acesteia au acces, in conditiile legii, la documentele clasificate detinute de autoritatile publice sau de alte persoane juridice, in masura in care acestea sunt necesare pentru exercitarea atributiilor prevazute de lege.


(2)Presedintele si vicepresedintele Autoritatii nationale de supraveghere, precum si personalul acesteia au obligatia de a nu divulga sau de a nu face publice informatiile sau documentele clasificate la care au avut acces. Aceasta obligatie se mentine si dupa incetarea activitatii persoanelor respective in cadrul Autoritatii nationale de supraveghere, sub sanctiunea prevazuta de legea penala.


CAPITOLUL III1: Exercitarea atributiilor de control si de solutionare a plangerilor


SECTIUNEA 1: Activitatea de control


Art. 141


(1)Autoritatea nationala de supraveghere efectueaza investigatii, in cazurile si conditiile prevazute in competenta sa, prin personalul imputernicit in acest scop, potrivit legii, de catre presedintele Autoritatii nationale de supraveghere, denumit in continuare personal de control.


(2)Personalul de control are dreptul sa efectueze investigatii, inclusiv inopinate, sa ceara si sa obtina de la operator si persoana imputernicita de operator, precum si, dupa caz, de la reprezentantul acestora, la fata locului si/sau in termenul stabilit, orice informatii si documente, indiferent de suportul de stocare, sa ridice copii de pe acestea, sa aiba acces la oricare dintre incintele operatorului si persoanei imputernicite de operator, precum si sa aiba acces si sa verifice orice echipament, mijloc sau suport de stocare a datelor, necesare desfasurarii investigatiei, in conditiile legii.


(3)In situatia in care personalul de control este impiedicat in orice mod in exercitarea atributiilor prevazute la alin. (2), Autoritatea nationala de supraveghere poate solicita autorizarea judiciara data prin incheiere de catre presedintele Curtii de Apel Bucuresti sau de catre un judecator delegat de acesta. O copie a autorizatiei judiciare se comunica obligatoriu entitatii controlate inainte de inceperea investigatiei.


(4)Cererea de autorizare se judeca in camera de consiliu, fara citarea partilor. Judecatorul se pronunta asupra cererii de autorizare in termen de cel mult 48 de ore de la data inregistrarii cererii. Incheierea se motiveaza si se comunica Autoritatii nationale de supraveghere si entitatii controlate in termen de cel mult 48 de ore de la pronuntare.


(5)In cazul in care investigatia trebuie desfasurata, inclusiv simultan, in mai multe spatii detinute de catre entitatea controlata, Autoritatea nationala de supraveghere va introduce o singura cerere, instanta pronuntandu-se printr-o incheiere in care se vor indica spatiile in care urmeaza sa se desfasoare investigatia.


(6)Cererea de autorizare trebuie sa cuprinda toate informatiile de natura sa justifice investigatia, iar judecatorul sesizat este tinut sa verifice daca cererea este intemeiata.


(7)Incheierea prevazuta la alin. (3) poate fi atacata cu contestatie la Inalta Curte de Casatie si Justitie, in termen de 72 de ore de la comunicarea acesteia potrivit alin. (4). Contestatia nu este suspensiva de executare.


(8)In toate situatiile, investigatia nu poate incepe inainte de ora 8,00 si nu poate continua dupa ora 18,00 si trebuie efectuata in prezenta persoanei la care se efectueaza investigatia sau a reprezentantului sau. Investigatia poate continua si dupa ora 18,00 numai cu acordul scris al persoanei la care se efectueaza aceasta sau a reprezentantului sau.


(9)Identificarea si pastrarea obiectelor, precum si punerile de sigilii se fac conform dispozitiilor din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare.


(10)Autoritatea nationala de supraveghere poate dispune efectuarea de expertize si audierea persoanelor ale caror declaratii sunt considerate relevante si necesare desfasurarii investigatiei.


(11)In activitatea de control, Autoritatea nationala de supraveghere poate dispune aplicarea de masuri corective prevazute la art. 58 alin. (2) din Regulamentul general privind protectia datelor, inclusiv de sanctiuni contraventionale, poate formula recomandari si poate sesiza alte autoritati competente, dupa caz.


(12)In cazul operatiunilor comune desfasurate pe teritoriul Romaniei la care participa si personalul desemnat de o alta autoritate de supraveghere dintr-un stat membru al Uniunii Europene, acesta isi indeplineste atributiile in limitele imputernicirii emise de presedintele Autoritatii nationale de supraveghere.


Art. 142


(1)Sanctiunile contraventionale principale pe care le aplica Autoritatea nationala de supraveghere, potrivit art. 58 alin. (2) lit. b) si i) din Regulamentul general privind protectia datelor, sunt mustrarea si amenda. Aplicarea amenzii se face in conditiile art. 83 din Regulamentul general privind protectia datelor.


(2)In cazul in care exista posibilitatea ca, prin operatiunile de prelucrare pe care un operator sau o persoana imputernicita de operator intentioneaza sa le efectueze, sa se incalce legislatia aplicabila, Autoritatea nationala de supraveghere emite o avertizare, potrivit art. 58 alin. (2) lit. a) din Regulamentul general privind protectia datelor.


(3)In functie de circumstantele fiecarui caz, masurile prevazute la alin. (1) si (2) pot fi aplicate in mod distinct sau alaturi de alte masuri corective prevazute la art. 58 alin. (2) din Regulamentul general privind protectia datelor si la art. 143 alin. (5) si (6) din prezenta lege.


(4)Sanctiunile prevazute la alin. (1) pot fi aplicate in termen de 3 ani de la data savarsirii faptei. In cazul incalcarilor care dureaza in timp sau al celor constand in savarsirea, in baza aceleiasi rezolutii, la intervale diferite de timp, a mai multor actiuni sau inactiuni, care prezinta, fiecare in parte, continutul aceleiasi contraventii, prescriptia incepe sa curga de la data constatarii sau de la data incetarii ultimului act ori fapt savarsit, daca acest moment intervine anterior constatarii.


(5)Termenul de prescriptie prevazut la alin. (4) se intrerupe prin efectuarea oricarui act de procedura in cazul investigat, fara sa poata depasi 4 ani de la data savarsirii faptei. Intreruperea produce efecte fata de toti participantii la savarsirea respectivei incalcari.


(6)Amenzile prevazute la alin. (1), stabilite in euro la art. 83 alin. (4)-(6) din Regulamentul general privind protectia datelor, se aplica si se achita in lei, la cursul oficial al Bancii Nationale a Romaniei de la data aplicarii.


Art. 143


(1)In cazul prelucrarilor care intra in competenta de control a Autoritatii nationale de supraveghere, cu exceptia celor transfrontaliere, constatarea faptelor si aplicarea masurilor prevazute la art. 142 alin. (1) si (2) se fac prin proces-verbal de constatare/sanctionare incheiat de personalul de control.


(2)Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in situatia in care cuantumul amenzii depaseste echivalentul in lei al sumei de 300.000 euro, aplicarea amenzii se face prin decizie a presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere, care are la baza procesul-verbal de constatare si raportul personalului de control.


(3)In cazul prelucrarilor transfrontaliere care atrag competenta Autoritatii nationale de supraveghere in calitate de autoritate de supraveghere principala, constatarea faptelor se face prin proces-verbal incheiat de personalul de control, iar aplicarea masurilor prevazute la art. 142 alin. (1) si (2), prin decizie a presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere, care are la baza procesul-verbal de constatare si raportul personalului de control.


(4)Prevederile alin. (3) se aplica in mod corespunzator in cazul in care autoritatea de supraveghere dintr-un stat membru al Uniunii Europene a refuzat propunerea de a actiona in calitate de autoritate de supraveghere principala, inaintata de Autoritatea nationala de supraveghere.


MCP Avocati Data protection - Consultanta si servicii juridice GDPR.

(5)Aplicarea masurilor corective care constau in obligarea operatorului sau a persoanei imputernicite de operator sa respecte cererile persoanei vizate de exercitare a drepturilor, sa asigure conformitatea operatiunilor de prelucrare cu dispozitiile legale aplicabile, obligarea operatorului sa informeze persoana vizata cu privire la o incalcare a protectiei datelor cu caracter personal se poate face prin proces-verbal de constatare/sanctionare incheiat de personalul de control sau prin decizie a presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere.


(6)Aplicarea masurilor corective care constau, dupa caz, in limitarea temporara sau definitiva, interdictia asupra prelucrarii, rectificarea sau stergerea datelor cu caracter personal, restrictionarea prelucrarii, notificarea acestor actiuni destinatarilor carora le-au fost divulgate datele cu caracter personal, retragerea unei certificari sau obligarea organismului de certificare sa retraga o certificare eliberata sau sa nu elibereze o certificare in cazul in care cerintele de certificare nu sunt sau nu mai sunt indeplinite, suspendarea fluxurilor de date catre un destinatar dintr-o tara terta sau catre o organizatie internationala se dispune numai prin decizie a presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere.


(7)Decizia trebuie sa contina in mod obligatoriu urmatoarele elemente: datele de identificare ale Autoritatii nationale de supraveghere si numele reprezentantului legal al acesteia, datele de identificare ale operatorului/persoanei imputernicite de operator, codul numeric personal, dupa caz, descrierea faptelor si a imprejurarilor care pot fi avute in vedere la individualizarea masurii, indicarea temeiului legal potrivit caruia se stabileste si se sanctioneaza fapta, masurile corective aplicate, termenul si modalitatea de plata a amenzii, dupa caz, termenul de exercitare a caii de atac si instanta de judecata competenta.


Art. 144


(1)Impotriva procesului-verbal de constatare/sanctionare si/sau a deciziei de aplicare a masurilor corective, dupa caz, operatorul sau persoana imputernicita de operator poate introduce contestatie la sectia de contencios administrativ a tribunalului competent, in termen de 15 zile de la inmanare, respectiv de la comunicare. Hotararea prin care s-a solutionat contestatia poate fi atacata numai cu apel. Apelul se judeca de curtea de apel competenta. In toate cazurile, instantele competente sunt cele din Romania.


(2)Procesul-verbal de constatare/sanctionare sau decizia presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere necontestata in termen de 15 zile de la data inmanarii, respectiv comunicarii, constituie titlu executoriu fara vreo alta formalitate. Introducerea contestatiei prevazute la alin. (1) suspenda numai plata amenzii, pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive.


(3)Termenul de plata a amenzii este de 15 zile de la data inmanarii, respectiv de la data comunicarii procesului-verbal de constatare/sanctionare sau a deciziei presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere.


Art. 145


(1)Autoritatea nationala de supraveghere poate dispune publicarea de catre operator sau persoana imputernicita de operator a oricarei masuri corective aplicate, cu suportarea de catre acestia a costurilor aferente.


(2)In cazul nerespectarii masurilor dispuse sau in cazul refuzului tacit sau expres de furnizare a tuturor informatiilor si documentelor solicitate in cadrul procedurii de investigatie ori in cazul refuzului de supunere la investigatie, Autoritatea nationala de supraveghere poate dispune, prin decizie, aplicarea unei amenzi cominatorii de pana la 3.000 lei pentru fiecare zi de intarziere, calculata de la data stabilita prin decizie.


(3)Decizia prevazuta la alin. (2) constituie titlu executoriu fara vreo alta formalitate. Impotriva acestei decizii se poate introduce contestatie in conditiile art. 144 alin. (1).


Art. 146


(1)Procedura de efectuare a investigatiilor de catre personalul de control al Autoritatii nationale de supraveghere, in exercitarea atributiilor legale, se reglementeaza prin decizia presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


(2)In masura in care prezenta lege nu prevede altfel, constatarea si aplicarea sanctiunilor contraventionale se realizeaza cu respectarea Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


SECTIUNEA 2: Activitatea de solutionare a plangerilor


Art. 147


(1)Orice persoana vizata care considera ca prelucrarea datelor sale cu caracter personal incalca prevederile legale in vigoare are dreptul de a depune plangere la Autoritatea nationala de supraveghere, in special in cazul in care resedinta sa obisnuita, locul sau de munca sau presupusa incalcare se afla sau, dupa caz, are loc pe teritoriul Romaniei. Plangerea poate fi depusa inclusiv prin mijloacele electronice de comunicare.


(2)Plangerea se inainteaza personal sau prin reprezentant, cu anexarea imputernicirii emise in conditiile legii de un avocat sau a procurii notariale, dupa caz. Plangerea poate fi depusa si de catre mandatarul persoanei vizate care este sot sau ruda pana la gradul al doilea inclusiv.


(3)In cazul in care plangerea este depusa prin intermediul unui organism, al unei organizatii, al unei asociatii sau fundatii fara scop patrimonial, acestea trebuie sa dovedeasca faptul ca au fost constituite legal, cu un statut ce prevede obiective de interes public, si ca sunt active in domeniul protectiei drepturilor si libertatilor persoanelor vizate in ceea ce priveste protectia datelor lor cu caracter personal. In acest caz, la plangere se anexeaza inclusiv imputernicirea sau procura notariala, dupa caz, conform alin. (2), din care sa rezulte limitele mandatului acordat de persoana vizata.


Art. 148


(1)Procedura de solutionare a plangerilor se reglementeaza prin decizie a presedintelui Autoritatii nationale de supraveghere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


(2)Autoritatea nationala de supraveghere informeaza persoana vizata cu privire la admisibilitatea plangerii, in termen de cel mult 45 de zile de la inregistrare. In cazul in care se constata ca informatiile din plangere sau documentele transmise sunt incomplete sau insuficiente, Autoritatea nationala de supraveghere solicita persoanei vizate sa completeze plangerea pentru a putea fi considerata admisibila in vederea efectuarii unei investigatii. Un nou termen de cel mult 45 de zile curge de la data completarii plangerii.


(3)Autoritatea nationala de supraveghere informeaza persoana vizata in legatura cu evolutia sau cu rezultatul investigatiei intreprinse in termen de 3 luni de la data la care s-a comunicat acesteia ca plangerea este admisibila potrivit alin. (2). Informarea va cuprinde si calea de atac impotriva Autoritatii nationale de supraveghere.


(4)Daca este necesara efectuarea unei investigatii mai amanuntite sau coordonarea cu alte autoritati de supraveghere in conformitate cu art. 57 alin. (1) lit. f) din Regulamentul general privind protectia datelor, Autoritatea nationala de supraveghere informeaza persoana vizata in legatura cu evolutia investigatiei, din 3 in 3 luni, pana la finalizarea acesteia. Rezultatul investigatiei se aduce la cunostinta persoanei vizate in termen de cel mult 45 de zile de la finalizarea acesteia.


(5)In cadrul procedurii de solutionare a plangerilor, investigatiile se efectueaza in conformitate cu dispozitiile art. 141-146.


(6)In cazul nerespectarii dispozitiilor alin. (2)-(4), persoana vizata se poate adresa sectiei de contencios administrativ a tribunalului competent, dupa parcurgerea procedurii prealabile prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Recursul se judeca de curtea de apel competenta. In toate cazurile, instantele competente sunt cele din Romania.


CAPITOLUL III2: Cai de atac judiciare


Art. 149


(1)Daca in urma exercitarii atributiilor sale legale, Autoritatea nationala de supraveghere apreciaza ca au fost incalcate oricare dintre drepturile persoanelor vizate garantate de reglementarile legale din domeniul protectiei datelor personale, poate sesiza instanta competenta, potrivit legii. Persoana vizata dobandeste de drept calitatea de reclamant, urmand a fi citata in aceasta calitate. Daca persoana vizata isi insuseste actiunea, inceteaza calitatea procesuala activa a Autoritatii nationale de supraveghere. Daca persoana vizata nu isi insuseste actiunea formulata de Autoritatea nationala de supraveghere, instanta anuleaza cererea potrivit Codului de procedura civila.


(2)Actiunile si cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac ordinare sau extraordinare, formulate de Autoritatea nationala de supraveghere, sunt scutite de la plata taxelor judiciare de timbru.


(3)Dispozitiile alin. (2) se aplica si persoanei vizate care isi insuseste actiunea formulata de Autoritatea nationala de supraveghere in conditiile alin. (1).


Art. 1410


(1)Contestarea actelor emise de Autoritatea nationala de supraveghere in activitatea de control si de solutionare a plangerilor se efectueaza potrivit art. 144 si 148.


(2)Actele administrative emise de Autoritatea nationala de supraveghere in exercitarea atributiilor legale, altele decat cele prevazute la alin. (1), pot fi contestate la sectia de contencios administrativ a tribunalului competent.


(3)Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, in masura in care prezenta lege nu dispune altfel.


Art. 1411


(1)Fara a se aduce atingere posibilitatii de a se adresa cu plangere Autoritatii nationale de supraveghere, persoanele vizate au dreptul de a se adresa instantei competente pentru apararea drepturilor garantate de legislatia aplicabila, care le-au fost incalcate.


(2)In cazul in care a fost introdusa o cerere in justitie cu acelasi obiect si avand aceleasi parti, Autoritatea nationala de supraveghere poate dispune suspendarea sau/si clasarea plangerii, dupa caz.


(3)Orice persoana care a suferit un prejudiciu in urma unei prelucrari de date cu caracter personal, efectuata ilegal, se poate adresa instantei competente pentru repararea acestuia.


(4)Instanta competenta este cea de la sediul operatorului sau al persoanei imputernicite de operator ori de la resedinta obisnuita a persoanei vizate. Cererea este scutita de taxa de timbru.


CAPITOLUL IV: Organizarea si functionarea Autoritatii nationale de supraveghere


Art. 15


(1)Regulamentul de organizare si functionare, impreuna cu structura organizatorica a Autoritatii, se intocmesc de Autoritatea nationala de supraveghere si se aproba de Biroul permanent al Senatului.


(2)Numarul maxim de posturi, exclusiv demnitarii, este de 85. Statul de functii si structura posturilor pe compartimente se aproba de presedintele Autoritatii nationale de supraveghere.


Art. 16


(1)Personalul Autoritatii nationale de supraveghere este format din functionari publici sau, dupa caz, personal contractual si se incadreaza prin examen sau concurs, in conditiile legii.


(2)Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului Autoritatii nationale de supraveghere se stabilesc prin fisa postului, pe baza regulamentului de organizare si functionare.


(3)Numirea, angajarea, promovarea, modificarea si incetarea raporturilor de serviciu si, dupa caz, de munca ale personalului Autoritatii nationale de supraveghere se fac prin decizie a presedintelui acesteia, in conditiile legii.


(31)Activitatea desfasurata de personalul de specialitate cu studii juridice in cadrul Autoritatii nationale de supraveghere constituie vechime in specialitatea studiilor absolvite.


(32)Personalul de conducere si executie de alta specialitate decat cea juridica din cadrul Autoritatii nationale de supraveghere beneficiaza de vechime in specialitatea studiilor absolvite.


(4)Personalul Autoritatii nationale de supraveghere nu poate detine actiuni sau parti sociale la societatile comerciale cu obiect de activitate in domenii care se afla in competenta acesteia si nu poate avea calitatea de membru in organele de conducere ale unor asemenea societati.


(5)Incalcarea prevederilor prezentei legi, a legilor speciale care reglementeaza domeniul de activitate al Autoritatii nationale de supraveghere sau a regulamentului de organizare si functionare atrage raspunderea penala, contraventionala sau disciplinara, dupa caz.


Art. 17


(1)Autoritatea nationala de supraveghere are un buget propriu, care face parte integranta din bugetul de stat.


(2)Autoritatea nationala de supraveghere, cu consultarea Guvernului, isi aproba bugetul propriu si il inainteaza Guvernului in vederea includerii in bugetul de stat. Obiectiile presedintelui la proiectul de buget intocmit de Guvern se prezinta Parlamentului pentru solutionare.


Art. 18


Salarizarea personalului Autoritatii nationale de supraveghere se realizeaza corespunzator functiilor similare din aparatul celor doua Camere ale Parlamentului, in conditiile legii.


CAPITOLUL V: Dispozitii finale si tranzitorii


Art. 19


(1)Baza de date si evidentele, inclusiv arhiva si celelalte documente detinute si gestionate de Avocatul Poporului, referitoare la activitatea de protectie a persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, se preiau de catre Autoritatea nationala de supraveghere, pe baza de protocol de predare-primire, incheiat in termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.


(2)La implinirea termenului prevazut la alin. (1), Autoritatea nationala de supraveghere preia activitatea de protectie a persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si personalul aferent acestei activitati de la institutia Avocatul Poporului.


(3)Pana la implinirea termenului prevazut la alin. (1), Guvernul va pune la dispozitie Autoritatii nationale de supraveghere spatiul si dotarile necesare desfasurarii activitatii acesteia.


(4)Dupa adoptarea regulamentului prevazut la art. 15 alin. (3), dar nu mai tarziu de termenul prevazut la alin. (1), Autoritatea nationala de supraveghere va incadra personalul necesar pentru indeplinirea atributiilor prevazute de lege.


Art. 20


(1)Numarul de 37 de posturi si fondurile aferente functionarii Autoritatii nationale de supraveghere se asigura prin diminuarea corespunzatoare a numarului de posturi si a fondurilor aprobate pentru Avocatul Poporului.


(2)Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa introduca modificarile prevazute la alin. (1) in structura bugetului de stat, in structura si volumul bugetelor celor doua institutii - Avocatul Poporului si Autoritatea nationala de supraveghere -, precum si in anexele la acestea.


Art. 21


Pana la implinirea termenului prevazut la art. 19 alin. (1), Avocatul Poporului va indeplini in continuare atributiile prevazute de lege in domeniul protectiei persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.


Art. 23


1.Declaratia formulata la art. 2 pct. 3 din Legea nr. 682/2001 privind ratificarea Conventiei pentru protejarea persoanelor fata de prelucrarea automatizata a datelor cu caracter personal, adoptata la Strasbourg la 28 ianuarie 1981, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 830 din 21 decembrie 2001, se modifica si va avea urmatorul cuprins:


MCP Avocati Data protection - Consultanta si servicii juridice GDPR.

"3. La art. 3 pct. 2 lit. c):


Prezenta conventie se aplica si prelucrarilor de date cu caracter personal efectuate prin alte mijloace decat cele automate, care fac parte dintr-un sistem de evidenta sau care sunt destinate a fi incluse intr-un asemenea sistem.


Autoritatea nationala competenta este Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal."


Art. 24


Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, Biroul permanent al Senatului va transmite, in termen de 10 zile, Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari propunerile de candidati pentru functia de presedinte si de vicepresedinte al Autoritatii nationale de supraveghere, in conformitate cu prevederile art. 7.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice