din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1688 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Normele privind formarea profesionala a psihologilor cu drept de libera practica, din 09.11.2018

INTEGRAL: Normele privind formarea profesionala a psihologilor cu drept de libera practica, din 09.11.2018


Potrivit Hotararii COPSI nr. 7/2018 (pentru aprobarea Normelor privind formarea profesionala a psihologilor cu drept de libera practica), aceste norme reprezinta cadrul normativ unic privind formarea profesionala a psihologilor cu drept de libera practica.

De precizat ca, potrivit art. 1 alin. (2) din hotararea sus-mentionata, sistemul de credite specific profesiei de psiholog, care contine si valoarea creditelor privind formarea profesionala continua, se aproba prin dispozitie a presedintelui Comitetului director al Colegiului Psihologilor din Romania, la propunerea comisiilor aplicative sau a Comisiei de formare profesionala continua interdisciplinara, in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei hotarari.

Hotararea COPSI nr. 7/08.01.2019 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 19/08.01.2019.


CAPITOLUL I Dispozitii generale

Art. 1. - (1) In sensul prezentelor norme, psihologii cu drept de libera practica, denumiti in continuare psihologi, reprezinta persoanele care detin cel putin un atestat de libera practica, eliberat de catre Comitetul director al Colegiului Psihologilor din Romania, denumit in continuare Comitet director, in conditiile legii.
(2) Prevederile prezentelor norme se aplica oricarui psiholog, indiferent de forma de exercitare a profesiei si ramura de activitate in care isi exercita profesia.
(3) Formarea profesionala a psihologilor se realizeaza prin modalitatile avizate profesional de catre furnizorii de formare profesionala, sub egida si cu avizul Comitetului director.


Art. 2. - In conditiile Codului muncii si ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de libera practica, infiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Psihologilor din Romania, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 788/2005, cu completarile ulterioare, denumite in continuare norme metodologice, angajatorii au obligatia de a sprijini financiar si administrativ procesul de formare profesionala continua a psihologilor.


Art. 3. - Formarea profesionala a psihologilor are urmatoarele obiective:
a) cunoasterea si respectarea de catre psihologi a standardelor de calitate in serviciile psihologice, in concordanta cu aspiratiile lor profesionale si cu necesitatile pietei serviciilor psihologice;
b) pregatirea psihologilor romani, care sa contribuie la cresterea competitivitatii acestora pe piata serviciilor psihologice;
c) actualizarea cunostintelor si perfectionarea pregatirii profesionale in profesia de psiholog;
d) accesul la alte specializari profesionale, respectiv obtinerea de noi competente profesionale, dupa caz;
e) insusirea unor cunostinte avansate, metode si procedee moderne necesare pentru indeplinirea obligatiilor profesionale.


Art. 4. - (1) Formarea profesionala a psihologilor cuprinde formarea profesionala initiala, formarea profesionala complementara si formarea profesionala continua, organizate prin forme specifice sau altele decat cele specifice sistemului national de invatamant.
(2) Formarea profesionala initiala a psihologilor asigura pregatirea necesara pentru dobandirea competentelor profesionale minime necesare pentru accesul in profesia de psiholog si se realizeaza prin forme specifice sistemului national de invatamant.
(3) Formarea profesionala complementara a psihologilor este ulterioara formarii initiale, care asigura psihologilor fie dezvoltarea competentelor profesionale deja dobandite, fie dobandirea de noi competente, fiind realizata prin forme specifice sau altele decat cele specifice sistemului national de invatamant, cu avizul Comitetului director.
(4) Formarea profesionala continua a psihologilor este ulterioara sau concomitenta formarii profesionale complementare, aceasta asigura psihologilor dezvoltarea competentelor profesionale deja dobandite, fiind realizata prin forme specifice sau altele decat cele specifice sistemului national de invatamant, cu avizul Comitetului director.


Art. 5. - (1) In sensul prezentelor norme, competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile profesionale cerute potrivit specialitatii de competenta atestate, la nivelul treptei de specializare obtinute.
(2) Competentele profesionale in profesia de psiholog se recunosc in cadrul formarii profesionale complementare si continue, prin calea formala, respectiv prin parcurgerea unui program de formare profesionala organizat de catre un furnizor de formare profesionala, avizate de catre Comitetul director.
(3) Programele de formare profesionala organizate in cadrul programelor universitare de master acreditate se recunosc in cadrul formarii profesionale complementare.


Art. 6. - (1) Formarea profesionala a psihologilor se poate realiza, in conditiile prevazute de prezentele norme, de catre persoane juridice de drept public sau privat, cu sau fara scop patrimonial, denumite in continuare furnizori de formare profesionala, sau asimilati acestora.
(2) Furnizorii de formare profesionala prevazuti la alin. (1) pot presta servicii de formare profesionala, cu respectarea standardelor de formare profesionala, in conditiile prevazute de prezentele norme.
(3) Furnizorii de formare profesionala cu scop patrimonial care ofera cursuri de formare profesionala pentru psihologi trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba inscrise in obiectul de activitate posibilitatea furnizarii de servicii de formare profesionala, potrivit CAEN;
b) sa indeplineasca conditiile de avizare profesionala si creditare stabilite prin prezentele norme.
(4) Furnizorii de metode si tehnici de evaluare si asistenta psihologica pot realiza direct sau indirect activitati de initiere, calificare si specializare in utilizarea metodelor si tehnicilor de evaluare si asistenta psihologica.


Art. 7. - (1) Formarea profesionala a psihologilor se organizeaza in mod distinct si specializat, potrivit specializarilor profesionale reglementate.
(2) In cadrul formarii profesionale a psihologilor functioneaza un sistem de credite specific profesiei de psiholog, iar pe baza cumularii acestora se poate atesta dobandirea de competente profesionale noi.
(3) Sistemul de credite specific profesiei de psiholog se stabileste prin hotarare a Comitetului director.


CAPITOLUL II Organizarea formarii profesionale a psihologilor


Art. 8. - Comitetul director indeplineste urmatoarele atributii in domeniul formarii profesionale:
a) coordoneaza la nivel national activitatea de formare profesionala a psihologilor;
b) avizeaza si crediteaza organizarea programelor de formare profesionala pentru psihologi prin furnizori de formare profesionala si alte entitati asimilate;
c) avizeaza inregistrarea furnizorilor de formare profesionala;
d) elaboreaza sistemul de credite specific profesiei de psiholog;
e) elaboreaza standardele de calitate in domeniul formarii profesionale a psihologilor;
f) indeplineste alte atributii in vederea punerii in aplicare a prezentelor norme.


Art. 9. - (1) Formarea profesionala complementara si continua a psihologilor se realizeaza prin programe de formare profesionala ce cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica in vederea realizarii obiectivelor de formare si dezvoltare de competente pentru un anumit domeniu.
(2) Programele de formare profesionala se organizeaza de furnizorii de formare profesionala, inregistrati in Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica.


Art. 10. - (1) Programele de formare profesionala cuprind, in principal, urmatoarele elemente:
a) obiectivele programului de formare profesionala exprimate in competentele profesionale care sunt dezvoltate sau dobandite de fiecare psiholog care urmeaza programul;
b) durata pregatirii pentru realizarea obiectivelor propuse;
c) numarul minim si maxim de participanti pentru un ciclu sau o serie de pregatire;
d) calitatea persoanelor cu atributii de formare teoretica si practica, denumite in continuare formatori;
e) programa de formare profesionala;
f) mijloacele si metodele prin care se asigura transmiterea si asimilarea cunostintelor si formarea deprinderilor practice necesare in specialitatea de competenta pentru care se asigura formarea profesionala;
g) dotarile, echipamentele si materialele necesare formarii profesionale;
h) procedura de evaluare in conformitate cu obiectivele specifice programului de formare profesionala.
(2) Programa de formare profesionala poate fi structurata pe module cuantificate in credite de formare profesionala.
(3) Furnizorii de formare profesionala complementara isi adapteaza programele in mod corespunzator conditiilor de realizare a competentelor profesionale specifice.


Art. 11. - (1) Furnizorii de formare profesionala care organizeaza programe de formare profesionala complementara finalizate cu diplome sau certificate de absolvire incheie in mod obligatoriu contracte de formare profesionala cu participantii la aceste programe.
(2) Modelul contractului de formare profesionala utilizat se depune de catre furnizorul de formare profesionala la dosarul de avizare.

CAPITOLUL III Avizarea furnizorilor de formare profesionala


Art. 12. - (1) Furnizorii de formare profesionala avizati de catre Comitetul director pot organiza programe de formare profesionala, finalizate prin certificate sau diplome de absolvire, numai daca au prevazut in statutul sau in actul constitutiv aprobat, dupa caz, desfasurarea unor activitati de formare profesionala a psihologilor, in psihologie sau in profesia de psiholog, fiind autorizati in conditiile legii.
(2) Programele universitare de master furnizate de institutiile de invatamant superior acreditate se supun mecanismelor specifice de autorizare si acreditare academica.
(3) Certificatele sau diplomele de absolvire sunt recunoscute numai daca furnizorii de formare profesionala complementara sunt inregistrati si avizati de catre Comitetul director.


Art. 13. - (1) Activitatea de avizare a furnizorilor de formare profesionala va fi coordonata de Comitetul director.
(2) In vederea avizarii furnizorilor de formare profesionala, comisiile aplicative fac propuneri Comitetului director.


Art. 14. - (1) In procesul de avizare, comisiile aplicative au urmatoarele atributii:
a) analizeaza cererile furnizorilor de formare profesionala;
b) ofera consultanta si informatii furnizorilor de formare profesionala;
c) monitorizeaza activitatea furnizorilor de formare profesionala si propun, dupa caz, retragerea avizului.
(2) Secretariatul Comitetului director are urmatoarele atributii:
a) primeste dosarele furnizorilor de formare profesionala, verifica conformitatea si organizeaza evidenta acestora;
b) inainteaza presedintelui comisiei aplicative sau Comisiei de formare profesionala continua interdisciplinara dosarul furnizorului de formare profesionala;
c) gestioneaza Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica, potrivit dispozitiilor presedintelui Comitetului director.


Art. 15. - (1) Avizarea profesionala a furnizorilor de formare profesionala se realizeaza pe baza criteriilor de evaluare prevazute in prezentele norme, pentru o perioada de 5 ani.
(2) Avizul profesional se acorda distinct pentru fiecare modalitate/program de formare profesionala sau pentru o singura specialitate profesionala.
(3) Filialele furnizorilor de formare profesionala sunt entitati distincte si se supun in mod separat procedurii de avizare.
(4) Avizarea profesionala se certifica printr-un document ale carui forma, continut si regim de eliberare se stabilesc prin dispozitie a presedintelui Comitetului director.
(5) Avizarea profesionala a furnizorilor de formare profesionala complementara/continua se realizeaza pe baza unui proces de acreditare specific.
(6) Modalitatile si programele de formare profesionala care depasesc competentele unei comisii aplicative sau formeaza competente transversale sunt avizate de catre Comisia de formare profesionala continua interdisciplinara.
(7) Comisia de formare profesionala continua interdisciplinara este constituita din presedintii comisiilor aplicative sau din cate o persoana delegata de catre fiecare comisie aplicativa.


Art. 16. - (1) Criteriile de evaluare a furnizorilor de formare profesionala au in vedere urmatoarele elemente:
a) programul de formare profesionala;
b) experienta furnizorilor de formare profesionala si rezultatele activitatii lor anterioare obtinerii autorizarii sau in alte programe de formare profesionala pe care le-au realizat, daca este cazul;
c) resursele necesare desfasurarii programelor de formare profesionala.
(2) Pentru a fi avizati furnizorii de formare profesionala trebuie sa faca dovada ca realizeaza programele de formare profesionala cu formatori din randul psihologilor, participarea altor categorii de formatori fiind optionala.


Art. 17. - (1) Avizul profesional poate fi retras de catre Comitetul director direct sau la propunerea fiecarei comisii aplicative, atunci cand se constata nerespectarea conditiilor de avizare si a programelor pentru care furnizorul de formare profesionala a fost avizat sau daca, in mod repetat, rezultatele formarii profesionale sunt nesatisfacatoare.
(2) Furnizorul de formare profesionala caruia i s-a retras avizul profesional poate sa solicite un nou aviz numai dupa minimum 3 luni de la data comunicarii retragerii.


Art. 18. - Comisiile aplicative si Comisia de formare profesionala continua interdisciplinara au urmatoarele atributii in activitatea de avizare a furnizorilor de formare profesionala:
a) indruma metodologic, coordoneaza si controleaza activitatea de formare profesionala;
b) aproba programele-cadru de formare profesionala, in baza carora furnizorii de formare profesionala elaboreaza programele de formare profesionala;
c) monitorizeaza furnizorii de formare profesionala.


Art. 19. - (1) Pentru activitatea de inregistrare si avizare profesionala, furnizorii de formare profesionala platesc Colegiului Psihologilor din Romania, denumit in continuare Colegiul, taxe de avizare.
(2) Nivelul taxelor de avizare este stabilit prin hotarare a Consiliului Colegiului.
(3) Din taxele de avizare platite de furnizorii de formare profesionala se vor suporta si cheltuielile pentru functionarea comisiilor aplicative, respectiv cheltuielile de inregistrare si publicitate a furnizorilor de formare profesionala.


Art. 20. - (1) Comitetul director intocmeste Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica, care cuprinde toti furnizorii de formare profesionala avizati in conditiile prezentelor norme.
(2) Registrul furnizorilor de formare profesionala are trei parti:
a) partea I cuprinde furnizorii de formare profesionala complementara;
b) partea a II-a cuprinde furnizorii de formare profesionala continua;
c) partea a III-a cuprinde persoanele juridice asimilate furnizorilor de formare profesionala.


CAPITOLUL IV Inregistrarea furnizorilor de formare profesionala
Art. 21. - (1) Inregistrarea furnizorilor de formare profesionala constituie actul premergator avizarii furnizorilor de formare profesionala, respectiv creditarii activitatilor de formare profesionala.
(2) Inregistrarea furnizorilor de formare profesionala in Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica se realizeaza pe baza depunerii urmatoarelor documente indosariate:
a) cerere de avizare;
b) actul constitutiv si statutul entitatii (fotocopie, semnata si datata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul);
c) incheierea judecatoreasca de acordare a personalitatii juridice (fotocopie, semnata si datata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul);
d) certificatul de inscriere a persoanei juridice cu sau fara scop patrimonial (fotocopie, semnata si datata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul);
e) actele de spatiu privind sediile entitatii (fotocopie, semnata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul);
f) certificatul de inregistrare fiscala (fotocopie, semnata si datata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul);
g) dovada achitarii taxei de inregistrare (fotocopie, semnata si datata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul);
h) declaratie pe propria raspundere privind asumarea obligatiei de avizare profesionala pentru orice program de formare profesionala, sub sanctiunea radierii din Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica, in original.


Art. 22. - (1) Dosarele continand documentele prevazute la art. 21 alin. (2) vor fi inregistrate la secretariatul Comitetului director.
(2) Dosarele depuse vor fi analizate de catre comisia aplicativa de specialitate sau Comisia de formare profesionala continua interdisciplinara in prima sedinta a acesteia.
(3) Comisia aplicativa de specialitate propune Comitetului director aprobarea sau respingerea inregistrarii furnizorului de formare profesionala in Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica.
(4) Comitetul director hotaraste sau presedintele Comitetului director dispune, dupa caz, inregistrarea furnizorului de formare profesionala sau respingerea cererii, in termen de maximum 30 de zile de la data inaintarii propunerii de inregistrare sau de respingere a cererii.


Art. 23. - (1) In termen de 15 zile de la comunicare, solicitantul poate depune la secretariatul Comitetului director o contestatie referitoare la rezultatul analizei efectuate de catre comisia de specialitate.
(2) Presedintele Comitetului director solutioneaza contestatia depusa pe baza propunerii comisiei aplicative competente, in termen de maximum 30 de zile de la inregistrarea contestatiei.
(3) In termen de 15 zile de la comunicarea rezultatului contestatiei, petentul poate formula recurs, dat spre solutionare Comitetului director in prima sedinta a acestuia.
(4) Hotararea Comitetului director este definitiva si va fi comunicata contestatarului in termen de 15 zile de la data sedintei.


Art. 24. - Inregistrarea furnizorilor de formare profesionala are caracter de aviz profesional.


CAPITOLUL V Avizarea si creditarea programelor de formare profesionala


Art. 25. - (1) Avizarea profesionala reprezinta conditia pentru realizarea programelor de formare profesionala.
(2) Avizarea se realizeaza de catre Comitetul director, pe baza propunerilor comisiilor aplicative sau ale Comisiei de formare profesionala continua interdisciplinara.


Art. 26. - (1) Creditarea reprezinta modalitatea specifica de evaluare a programelor de formare profesionala continua.
(2) Creditarea se realizeaza de catre Comitetul director, pe baza propunerilor comisiilor aplicative, sau de catre Comisia de formare profesionala continua interdisciplinara.
(3) Avizarea programelor de formare profesionala continua implica si acordarea unui numar de credite.
(4) Formarea profesionala complementara poate fi recunoscuta si echivalata pe baza unor conventii intre furnizorii de formare profesionala complementara.


Art. 27. - Comitetul director, prin presedinte, poate aproba conventii sau acorduri de recunoastere si echivalare a creditelor obtinute in cadrul formarii profesionale specifice altor profesii.


Art. 28. - (1) In vederea avizarii si/sau creditarii programelor de formare profesionala, furnizorii de formare profesionala depun la secretariatul Comitetului director urmatoarele documente indosariate:
a) cerere de avizare si/sau creditare;
b) programa de formare profesionala si prezentarea modalitatii de formare profesionala care cuprinde adresabilitatea, competentele, specialitatile profesionale pentru care se asigura formarea profesionala, numarul de ore de formare profesionala, numarul de module, perioada, criteriile si modalitatile de selectie a participantilor;
c) curriculum vitae in format Europass, pentru fiecare persoana care sustine sau prezinta cursuri sau lucrari cu caracter stiintific sau profesional;
d) precizarea caracterului gratuit sau cu taxa al programului de formare profesionala;
e) declaratie pe propria raspundere privind respectarea standardelor de calitate in formarea profesionala a psihologilor, cu precizarea numarului maxim de participanti, data de catre reprezentantul legal al furnizorilor de formare profesionala, in original;
f) dovada achitarii taxei de avizare a modalitatii/programului de formare profesionala (fotocopie, semnata si datata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul);
g) modelul diplomei/certificatului de absolvire, continand rubricile obligatorii aprobate prin dispozitie a presedintelui Colegiului (fotocopie, semnata si datata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul).
(2) Pentru asigurarea si sustinerea modalitatii de formare profesionala complementara, furnizorii de formare profesionala trebuie sa faca dovada existentei a unui numar minim de trei psihologi cu drept de libera practica, cu drept de supervizare profesionala, sau psihologi avand titlul de doctor in psihologie.


Art. 29. - (1) Comisia aplicativa de specialitate sau Comisia de formare profesionala continua interdisciplinara, dupa caz, analizeaza dosarele depuse si inainteaza Comitetului director propunerea de avizare si/sau creditare sau de respingere a cererii.
(2) Comitetul director sau presedintele Comitetului director, dupa caz, dispune avizarea sau creditarea modalitatii/programului de formare profesionala sau comunicarea unei adrese de respingere a cererii formulate, in termen de 15 zile de la inaintarea propunerii.
(3) Contestatia privind propunerea comisiei aplicative/Comisiei de formare profesionala continua interdisciplinara, dupa caz, poate fi inregistrata la secretariatul Comitetului director in termen de 15 zile de la comunicare.
(4) Presedintele Comitetului director analizeaza contestatia formulata si o inainteaza Comitetului director in prima sedinta a acestuia.
(5) Hotararea definitiva a Comitetului director va fi comunicata contestatarului in termen de 15 zile de la data sedintei.

Art. 30. - (1) La finalizarea programului de formare profesionala, furnizorul de formare profesionala are obligatia depunerii la secretariatul Comitetului director a documentelor care certifica participarea si/sau absolvirea programului de formare profesionala avizat si creditat, dupa caz, in conditiile prezentelor norme.
(2) Documentele care certifica participarea si/sau absolvirea programului de formare profesionala vor contine antetul, avand rezervate rubrici speciale pentru aplicarea stampilei Colegiului si semnaturii presedintelui Comitetului director.
(3) Documentele care certifica participarea si/sau absolvirea programului de formare profesionala se semneaza si se stampileaza de catre presedintele Comitetului director, in termen de 15 zile de la primirea documentelor la secretariatul Comitetului director.


Art. 31. - (1) Activitatea de formare profesionala continua este obligatorie.
(2) Incepand cu anul 2010, psihologii cu drept de libera practica au obligatia de a obtine un numar de minimum 20 de credite de formare profesionala pentru fiecare an de practica in profesie pentru fiecare specialitate.
(3) Documentele care certifica participarea si/sau absolvirea programelor de formare profesionala se vor prezenta in fotocopie certificata la obtinerea unei noi trepte de specializare.
(4) Psihologii care, la finalul fiecarui an calendaristic, nu pot face dovada acumularii unui numar de minimum 10 credite profesionale in fiecare specialitate pot fi sanctionati potrivit dispozitiilor art. 54 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de libera practica, infiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Psihologilor din Romania, cu modificarile ulterioare.
(5) Acumularea unui numar inferior de credite suspenda dreptul psihologului de a obtine o treapta de specializare superioara pana la obtinerea a cel putin 20 de credite profesionale pentru fiecare an de practica in profesie.
(6) Acumularea numarului necesar de credite reprezinta o conditie pentru confirmarea competentelor aferente treptei de specializare detinute.


CAPITOLUL VI Alte activitati profesionale creditate


Art. 32. - Pe langa activitatile formale structurate sub forma programelor de formare profesionala continua mai pot fi creditate si alte activitati profesionale cu relevanta in formarea profesionala a psihologilor, dupa cum urmeaza:
a) printr-o modalitate formala, prin sustinerea unui program organizat de catre un furnizor de formare profesionala, in calitate de formator;
b) printr-o modalitate formala, prin publicarea unei lucrari cu caracter stiintific si/sau profesional;
c) printr-o modalitate nonformala, prin desfasurarea unor activitati specifice de practica pentru studenti, la sediul profesional sau la locul de munca;
d) printr-o modalitate informala, prin reprezentarea organizatiei profesionale, prin intalniri reprezentative in mediul profesional sau in cadrul organizatiilor profesionale internationale;
e) printr-o modalitate nonformala, prin organizarea si/sau participarea la activitati de cercetare cu caracter aplicativ in psihologie, finantate la nivel national sau international.


CAPITOLUL VII Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 33. - (1) Programele de formare profesionala in desfasurare sau avizate si creditate, dupa caz, inainte de data intrarii in vigoare a prezentelor norme vor ramane valabile, pana la finalizare, in conditiile stabilite prin actele aflate in vigoare la data inceperii acestor programe.
(2) Dupa data de 31 decembrie 2010, programele de formare profesionala in desfasurare sau avizate si/sau creditate inainte de data intrarii in vigoare a prezentelor norme pot functiona numai in conditiile prezentelor norme.
(3) Programele de formare profesionala neavizate si/sau necreditate in conditiile prezentelor norme nu sunt recunoscute in profesia de psiholog.


Art. 34. - (1) Furnizorilor de formare profesionala inregistrati, care desfasoara activitati de formare profesionala avizate si/sau creditate potrivit prezentelor norme, le sunt aplicabile prevederile fiscale privind decontarea cheltuielilor si scutirea de la plata TVA pentru operatiunile de formare profesionala.
(2) Cheltuielile cu activitatea de formare profesionala a psihologilor sunt cheltuieli profesionale, necesare desfasurarii activitatilor profesionale.


Art. 35. - Creditarea profesionala se realizeaza numai de catre Comitetul director, potrivit Sistemului de credite specific profesiei de psiholog, aprobat prin hotarare a Comitetului director sau prin dispozitie a presedintelui Comitetului director, dupa caz.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice