din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: Normele privind educatia si formarea profesionala ale psihologilor cu drept de libera practica, din 11.01.2019

INTEGRAL: Normele privind educatia si formarea profesionala ale psihologilor cu drept de libera practica, din 11.01.2019


Colegiul Psihologilor de Romania (COPSI) a adoptat Normele privind educatia si formarea profesionala ale psihologilor cu drept de libera practica, din 11.01.2019.
Actul a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 173 din 05.03.2019.


CAPITOLUL I Dispozitii generale


Art. 1. - (1) Educatia si formarea profesionala a psihologilor au doua componente: formarea initiala si formarea continua.

(2) Formarea initiala a psihologilor consta in absolvirea ciclurilor 1 si 2 de studii universitare - licenta si master - prevazute de sistemul Bologna, in domeniul psihologiei, respectiv al specialitatii pentru care se solicita atestarea profesionala, sau a unui program de licenta de lunga durata - 4-5 ani, echivalent in conditiile legii, in acord cu descrierea profesiei de psiholog in Cadrul european al calificarilor, Clasificarea ocupatiilor din Romania si Registrul national al calificarilor din invatamantul superior. Prin exceptie, formarea initiala a psihologilor din specialitatile psihoterapie si consiliere psihologica, precum si a altor specialisti care pot accesa competenta generala in psihoterapie include si un program specific de formare profesionala de lunga durata in domeniul psihoterapiei, respectiv consilierii, urmat dupa absolvirea studiilor de licenta, derulat prin intermediul unei asociatii profesionale de psihoterapie cu statut de furnizor de formare profesionala avizat de catre Colegiul Psihologilor din Romania - denumit in continuare CPR, sau prin colaborarea unei asociatii profesionale cu statut de furnizor de formare profesionala avizat de catre CPR cu o universitate.

(3) Formarea continua este ulterioara formarii initiale si se orienteaza spre dezvoltarea de competente care pot defini un traseu de specializare profesionala sau asigura psihologilor dezvoltarea competentelor profesionale deja dobandite. Acumularea de credite din formarea continua reprezinta o conditie a mentinerii atestatului de libera practica si de schimbare a treptei de atestare.


Art. 2. - (1) Formarea profesionala a psihologilor este realizata prin intermediul programelor de formare, care pot fi derulate de mai multe categorii de entitati cu statut de furnizor de formare, in functie de tipul programului. Cu exceptia programelor de studii universitare acreditate, Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior, denumita in continuare ARACIS, programele de formare profesionala pentru psihologi se organizeaza numai sub egida CPR si cu avizul Comitetului director al CPR, denumit in continuare comitetul director.

(2) Programele de formare profesionala ale psihologilor cu drept de libera practica pot fi:

a) programe universitare de licenta in psihologie acreditate ARACIS;

b) programe universitare de masterat in psihologie acreditate ARACIS;

c) programe de formare profesionala de lunga durata in domeniul psihoterapiei, cu o durata de minimum 4 ani, respectiv minimum 500 de ore formare profesionala, 250 de ore dezvoltare personala/experienta terapeutica personala, 150 de ore supervizare;

d) programe de formare profesionala de lunga durata in domeniul consilierii psihologice, cu o durata de minimum 2 ani, respectiv minimum 250 de ore formare profesionala, 150 de ore dezvoltare personala/experienta terapeutica personala, 50 de ore supervizare, organizate in aceleasi conditii ca si programele de formare in psihoterapie;

e) programe de formare profesionala de lunga durata in domeniul psihologie judiciara - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf, cu durata de 400 de ore de formare profesionala, dintre care 1/3 activitati practice;

f) programe de formare profesionala continua cu caracter repetitiv, in aceeasi structura, de durata variabila, organizate de furnizori de formare profesionala;

g) programe de formare profesionala continua cu caracter unic: conferinte, workshopuri, simpozioane, scoli de vara, cursuri online si alte evenimente stiintifice organizate de diferite entitati de formare. Acestea sunt asimilate formarii continue, cu conditia indeplinirii standardelor de calitate prevazute in prezentul document. Programele de durata foarte redusa - spre exemplu, workshopuri de 2-4 ore, pot fi derulate si de psihologi sau cabinete in nume individual, filialele teritoriale ale colegiului sau alte entitati;

h) alte categorii de programe de formare profesionala continua, cu conditia avizarii de catre CPR: programe de doctorat in psihologie, programe postuniversitare in psihologie, programe universitare in psihiatrie, stagii practice/clinice supervizate, programe de supervizare profesionala etc.

(3) Programele de educatie si formare profesionala in psihologie parcurse in afara Romaniei vor fi recunoscute de CPR, cu conditia echivalarii diplomei de studii de catre Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor, denumit in continuare CNRED.


Art. 3. - (1) Activitatea de formare profesionala continua este obligatorie.

(2) Psihologii cu drept de libera practica au obligatia de a obtine un numar de minimum 10 credite de formare profesionala pentru fiecare an de practica in profesie.

(3) Acumularea unui numar inferior de credite suspenda dreptul psihologului de a obtine o treapta de specializare superioara, pana la obtinerea a cel putin 10 credite profesionale pentru fiecare an de practica in profesie.

Art. 4. - Formarea profesionala a psihologilor are urmatoarele obiective:

a) dezvoltarea competentelor profesionale, transversale si de specialitate;

b) cunoasterea si respectarea de catre psihologi a standardelor de calitate in serviciile psihologice;

c) actualizarea cunostintelor si perfectionarea pregatirii profesionale in profesia de psiholog, prin insusirea unor cunostinte avansate, metode si procedee moderne, in scopul cresterii calitatii serviciilor psihologice;

d) accesul la alte specializari profesionale, respectiv obtinerea de noi competente profesionale, dupa caz;

e) cresterea posibilitatilor de mobilitate pe piata muncii internationala pentru psihologii romani.


Art. 5. - (1) Programele de studii universitare de licenta si master in psihologie sunt organizate de catre universitati, cu acreditarea ARACIS.

(2) Celelalte programe de formare profesionala in psihologie pot fi organizate de catre persoane juridice de drept public sau privat, de catre filialele locale ale colegiului, persoane fizice sau alte entitati avizate de catre comitetul director in conditiile prezentelor norme, denumite in continuare furnizori de formare profesionala.


Art. 6. - (1) Formarea profesionala a psihologilor se organizeaza in mod distinct si specializat, potrivit specialitatilor profesionale reglementate.

(2) In cadrul formarii profesionale a psihologilor functioneaza un sistem de credite specific profesiei de psiholog, iar pe baza cumularii acestora se poate atesta dobandirea de competente profesionale noi.

(3) Sistemul de credite specific profesiei de psiholog se revizuieste periodic prin hotarare a comitetului director.


Art. 7. - CPR, prin intermediul comitetului director, are urmatoarele responsabilitati si atributii in domeniul educatiei si formarii profesionale a psihologilor:

a) coordoneaza la nivel national activitatea de formare profesionala a psihologilor;

b) avizeaza si crediteaza programele de formare profesionala pentru psihologi;

c) avizeaza inregistrarea furnizorilor de formare profesionala;

d) elaboreaza sistemul de credite specific profesiei de psiholog;

e) elaboreaza standarde de calitate in domeniul formarii profesionale a psihologilor;

f) formuleaza raspunsurile la contestatiile privind avizarea programelor de formare;

g) asigura inregistrarea programelor de formare in registrul furnizorilor de formare profesionala;

h) asigura publicitatea programelor de formare profesionala, prin publicarea acestora pe website-ul propriu;

i) colaboreaza cu ministerele relevante si alte institutii publice, in vederea reglementarii conditiilor de educatie, formare profesionala si practica pentru psihologi.


Art. 8. - (1) Furnizorii de formare profesionala mentionati la art. 5 alin. (2) au urmatoarele responsabilitati:

a) sa respecte standardele de calitate a programelor de formare profesionala definite prin prezentele norme;

b) sa culeaga feedback despre program de la cursanti, cel putin la finalul programului;

c) sa elibereze documentele de absolvire in termen de 30 de zile de la finalul activitatilor programului;

d) sa depuna la secretariatul CPR in termen de maximum 90 de zile de la data inceperii cursului de formare profesionala lista cursantilor inmatriculati la cursul de formare profesionala. La cerere, furnizorii de formare profesionala vor furniza colegiului datele de contact ale participantilor;

e) sa tina evidenta prezentei participantilor la activitatile aferente programului de formare;

f) sa parcurga toata programa de curs pe baza careia a fost avizat programul de formare.

(2) Furnizorii de formare profesionala care organizeaza programe de formare profesionala finalizate cu diplome sau certificate de absolvire incheie in mod obligatoriu contracte de formare profesionala cu participantii la aceste programe, cu exceptia institutiilor publice care organizeaza programe de formare pentru angajatii proprii.


Art. 9. - In conditiile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de libera practica, infiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Psihologilor din Romania, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 788/2005, cu completarile ulterioare, denumite in continuare norme metodologice, angajatorii au obligatia de a sprijini financiar si administrativ procesul de formare profesionala continua a psihologilor.


CAPITOLUL II Avizarea programelor de formare profesionala
Art. 10. - Avizarea profesionala reprezinta conditia pentru realizarea programelor de formare profesionala (program). Avizarea se realizeaza de catre comitetul director, pe baza propunerilor comisiei de evaluare a programului.


Art. 11. - (1) Avizarea profesionala a programelor si furnizorilor de formare profesionala se realizeaza pe baza standardelor de calitate prevazute in prezentele norme.

(2) Avizul profesional se acorda distinct pentru fiecare program de formare profesionala sau pentru o singura specialitate profesionala.

(3) Avizarea profesionala se certifica printr-un document ale carui forma, continut si regim de eliberare se stabilesc prin dispozitie a presedintelui comitetului director.


Art. 12. - Cu exceptia programelor cu caracter unic, toate programele de formare profesionala vor fi evaluate initial, in vederea avizarii, si periodic o data la 5 ani, in vederea reavizarii. Avizarea programelor de formare continua cu caracter unic are de asemenea caracter unic. Toate programele de formare profesionala avizate in urma evaluarii vor fi postate pe site-ul CPR.


Art. 13. - Evaluarea programelor de formare profesionala, initiala in vederea avizarii si periodica o data la 5 ani, va fi realizata pentru fiecare specialitate de catre comisia de metodologie a comitetului director, din perspectiva standardelor de calitate definite in prezentele norme. In cazul in care programul este initiat de catre sau in cazul in care in cadrul lui participa un membru al comisiei de metodologie, analiza acestuia se va face in cadrul comitetului director.


Art. 14. - (1) Dosarul prin care se solicita avizarea programului va fi transmis comisiei de catre secretariatul comitetului director.

(2) Comisia are la dispozitie un termen de 45 de zile pentru evaluarea programului si propunerea unei rezolutii. Rezolutia comisiei va fi inaintata pentru aprobare catre comitetul director si va fi supusa votului in prima sedinta a acestuia.

(3) Rezolutia adoptata de comitetul director va fi comunicata solicitantului in termen de 15 zile de la adoptare.


Art. 15. - (1) In termen de 30 de zile de la comunicare, solicitantul poate depune la secretariatul comitetului director o contestatie referitoare la rezultatul avizarii.

(2) Contestatia este analizata in cadrul comitetului director in urmatoarea sedinta de la data inregistrarii contestatiei.

(3) Hotararea comitetului director este definitiva si va fi comunicata contestatarului in termen de 15 zile de la data sedintei.


Art. 16. - (1) Evaluarea comisiei asupra propunerii de program va urmari indeplinirea standardelor de calitate ale programelor de formare profesionala in psihologie si va fi realizata cu ajutorul unei fise de evaluare, pe baza dosarului depus de candidat si a fisei programului cuprinse in dosar. Pe baza prezentelor standarde de calitate, comitetul director adopta modelul fiselor: fisa programului si fisa de evaluare a programului.

(2) In functie de gradul de indeplinire a standardelor de calitate constatat, programul de formare poate primi urmatoarele calificative in urma evaluarii: Indeplinit - se acorda avizarea pentru o perioada de 5 ani, Partial indeplinit - se acorda drept de functionare si se reevalueaza dupa 1 an sau Neindeplinit - nu se acorda avizarea.


Art. 17. - (1) Avizarea profesionala obtinuta pentru un program de formare profesionala poate fi pierduta daca:

a) programul nu mai indeplineste conditiile minime de avizare prevazute in prezentele norme;

b) furnizorul de formare nu depune la secretariatul CPR in termenele prevazute toate documentele cuprinse in prezentele norme;

c) furnizorul nu respecta standardele de calitate definite in prezentele norme;

d) furnizorul de formare solicita acest lucru.

(2) Avizul profesional poate fi retras de catre comitetul director in mod direct sau la propunerea comisiilor, atunci cand se constata una dintre conditiile mentionate deasupra. Constatarea este realizata de catre comisia de metodologie, la solicitarea oricarui membru al comitetului director, daca exista sesizari din partea participantilor la programe.

(3) Furnizorul de formare profesionala caruia i s-a retras avizul profesional poate sa solicite un nou aviz numai dupa minimum 6 luni de la data comunicarii retragerii.


Art. 18. - (1) Pentru activitatea de inregistrare si avizare profesionala, furnizorii de formare profesionala platesc CPR taxe de avizare.

(2) Nivelul taxelor de avizare este stabilit prin hotarare a Consiliului CPR.

(3) Sunt exceptati de la plata taxelor:

a) furnizorii de formare profesionala care nu percep taxe pentru programele de formare profesionala sau care elaboreaza programe de formare profesionala gratuite, ca atributie de serviciu;

b) facultatile care deruleaza programe de studiu in psihologie.


Art. 19. - (1) Comitetul director intocmeste Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica, care cuprinde toti furnizorii de formare profesionala avizati in conditiile prezentelor norme, precum si programele de formare profesionala avizate.

(2) Registrul furnizorilor de formare profesionala are trei parti:

a) partea I cuprinde furnizorii de educatie si formare profesionala universitara initiala, respectiv universitatile care deruleaza programe de studii in psihologie, precum si programele de licenta si master in psihologie acreditate ARACIS;

b) partea a II-a cuprinde furnizorii si programele de formare profesionala de lunga durata in psihoterapie si consiliere psihologica, asimilate formarii initiale in specialitatile psihoterapie si consiliere psihologica;

c) partea a III-a cuprinde furnizorii de formare profesionala continua si programele de formare continua.


Art. 20. - (1) Continutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesionala de lunga durata in domeniul psihoterapiei este format din:

a) cerere;

b) fisa programului;

c) CV profesori si formatori;

d) copii dupa atestatele formatorilor;

e) model certificat absolvire;

f) copie dupa documentul care atesta plata taxei de avizare;

g) dovada recunoasterii metodei/formei/tipului de psihoterapie in practica internationala si/sau dovezi ale validarii stiintifice a metodei/formei/tipului de psihoterapie, daca este o metoda/forma noua, nerecunoscuta la nivel international si neavizata inca de catre CPR;

h) raportarea programului la standardele internationale de formare in psihoterapie;

i) modelul contractului de formare profesionala incheiat cu participantii.

(2) Continutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesionala continua este format din:

a) cerere;

b) fisa programului;

c) CV-ul formatorului/formatorilor, care nu se depune pentru conferinte;

d) copie dupa atestatul formatorului/formatorilor, care nu se depune pentru conferinte;

e) model certificat absolvire;

f) copie dupa documentul care atesta plata taxei de avizare;

g) modelul contractului de formare profesionala incheiat cu participantii.

(3) Continutul dosarului pentru avizarea programelor universitare de masterat in psihologie este format din:

a) cerere;

b) planul de invatamant al programului;

c) copie a hotararii de acreditare din partea ARACIS;

d) lista profesorilor, in care va fi mentionat coordonatorul si vor fi identificati cei cu statut de formator;

e) CV coordonator program;

f) copii dupa atestatele formatorilor;

g) copie dupa documentul care atesta plata taxei de avizare.

(4) Continutul dosarului pentru avizarea conferintelor si workshopurilor este format din:

a) cerere;

b) programul conferintei/workshopului, dupa caz;

c) comitetul stiintific si de organizare a conferintei, dupa caz;

d) rezumate workshopuri, dupa caz;

e) CV sustinatori workshopuri, dupa caz;

f) copii dupa atestatele de libera practica ale sustinatorilor de workshopuri, daca este cazul;

g) copie dupa documentul care atesta plata taxei de avizare.


Art. 21. - Programele de formare profesionala de foarte scurta durata - maximum 4 ore, cu caracter unic, nu se supun conditiilor generale de avizare definite prin prezenta. Avizarea acestora se va realiza printr-o procedura simpla, in baza unei cereri adresate secretariatului filialei. Alaturi de cerere, solicitantul va prezenta o descriere a programului/workshopului, CV-ul sustinatorului, copie dupa atestatul sustinatorului, daca este cazul, precum si alte informatii pe care le considera utile. Cererea va fi analizata in cadrul comisiei de metodologie.


Art. 22. - (1) CPR are responsabilitatea de a publica pe pagina web programele de formare avizate, ca parte a Registrului furnizorilor de formare profesionala.

(2) Pentru programele de formare profesionala asimilate formarii initiale - programe de licenta, programe de master si programe de formare de lunga durata in psihoterapie -, pe pagina web vor fi postate statistici privind rata de promovabilitate a programului, respectiv procentul de absolventi care au obtinut atestatul, respectiv accesul in profesie si schimbari de treapta, din totalul absolventilor care au solicitat atestatul.

(3) CPR va pune la dispozitia participantilor la programele de formare profesionala o modalitate digitala de furnizare de feedback cu privire la programe.


Art. 23. - (1) Creditarea programelor de formare profesionala continua se realizeaza in cadrul evaluarii programelor in vederea avizarii.

(2) Creditarea se realizeaza de catre comitetul director, pe baza propunerii comisiei de metodologie.

(3) Se acorda 1 credit/ora de formare profesionala.


Art. 24. - Comitetul director, prin presedinte, poate aproba conventii sau acorduri de recunoastere si echivalare a creditelor obtinute in cadrul formarii profesionale specifice altor profesii.


Art. 25. - (1) Pe langa activitatile formale structurate sub forma programelor de formare profesionala continua mai pot fi creditate si alte activitati profesionale cu relevanta in formarea profesionala a psihologilor, dupa cum urmeaza:

a) printr-o modalitate formala, prin sustinerea unui program organizat de catre un furnizor de formare profesionala, in domenii stiintifice interdisciplinare sau relevante pentru psihologie;

b) printr-o modalitate formala, prin publicarea unei lucrari cu caracter stiintific si/sau profesional;

c) printr-o modalitate nonformala, prin desfasurarea unor activitati specifice de practica pentru studenti, la sediul profesional sau la locul de munca;

d) printr-o modalitate nonformala, prin reprezentarea organizatiei profesionale, prin intalniri reprezentative in mediul profesional sau in cadrul organizatiilor profesionale internationale;

e) printr-o modalitate nonformala prin organizarea si/sau participarea la activitati de cercetare cu caracter aplicativ in psihologie, finantate la nivel national sau international;

f) printr-o modalitate nonformala, prin participarea la activitati si proiecte specifice ale CPR;

g) prin participarea la evenimente stiintifice internationale derulate in afara Romaniei;

h) prin participarea la programe de formare profesionala derulate in afara tarii.

(2) Creditarea acestor activitati se face la solicitarea psihologului, in cadrul comisiilor de specialitate sau ca urmare a unei decizii a CPR.



CAPITOLUL III Standarde de calitate ale programelor de formare profesionala


Art. 26. - (1) Scopul unui program de formare profesionala trebuie sa fie clar definit si sa vizeze formarea unor competente relevante pentru practica profesionala in specialitatea in care se solicita avizarea.

(2) Competentele profesionale specifice formate prin program trebuie sa fie definite in termeni de cunostinte, abilitati si rezultate ale invatarii.

Art. 27. - (1) Procesul de predare-invatare trebuie sa fie adecvat tematicilor abordate, clar structurat si organizat astfel incat sa permita cursantilor sa atinga rezultatele invatarii declarate ale programului.

(2) Metodele de predare pot cuprinde, in proportie variabila: activitati de predare directa - curs, seminar, prezentari, exercitii, activitati aplicative -, studiu individual, activitati de tutorat, proiecte, studii de caz, activitati practice, supervizare etc.


Art. 28. - (1) Planul de invatamant/Programa de formare profesionala trebuie sa contina informatii detaliate si clare privind continutul programului si modul in care se are in vedere atingerea rezultatelor invatarii. Acesta va trebui sa precizeze numarul total al orelor de formare teoretica si al orelor de abilitare profesionala/practica. Informatiile cu privire la planul de invatamant/programa de formare sunt cuprinse in fisa programului.

(2) Programele de formare de lunga durata in psihoterapie se vor intinde pe minimum 4 ani si vor include un numar minim de 500 de ore de formare profesionala, 250 de ore de dezvoltare personala/experienta terapeutica personala si 150 de ore de supervizare.

(3) Programele de formare de lunga durata in consiliere psihologica se vor intinde pe minimum 2 ani si vor include un numar minimum de 250 de ore de formare profesionala, 150 de ore de dezvoltare personala/experienta terapeutica personala si 100 de ore de supervizare.


Art. 29. - (1) In vederea avizarii programului de formare profesionala, furnizorul de formare profesionala trebuie sa dispuna de resursa umana necesara, prin colaborarea cu formatori recunoscuti in specialitatea pentru care se solicita avizarea, cu urmatoarele caracteristici:

a) pentru programele de formare de lunga durata in psihoterapie este necesara participarea unui numar total de 4 formatori in psihoterapie, dintre care cel putin 3 atestati in modalitatea terapeutica respectiva. Programele nou-infiintate pot primi aviz de functionare si in conditiile existentei a minimum 2 formatori, cu conditia ca acestia sa fie atestati in modalitatea terapeutica respectiva si ca cerinta privind existenta a 4 formatori sa fie indeplinita pana la expirarea avizului;

b) pentru programele de formare continua este necesara existenta unui formator pentru fiecare 50 de ore prevazute in cadrul programului.

(2) Formatorii trebuie sa aiba pregatirea si experienta corespunzatoare continuturilor acoperite in cadrul programului.


Art. 30. - Activitatea de formare profesionala poate fi derulata de psihologii care indeplinesc urmatoarele criterii:

a) au atestat de psiholog specialist sau principal in specialitatea pentru care se solicita avizarea;

b) se afla in relatie contractuala cu furnizorul de formare profesionala. Nu este necesara o relatie contractuala cu un furnizor de formare daca programul de formare continua este sustinut de psihologi/cabinete in nume individual sau de alte entitati cum ar fi filialele CPR.


Art. 31. - Formatorii internationali trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii:

a) sa fie recunoscuti de asociatia nationala relevanta din tara de origine sau sa dispuna de recunoastere internationala;

b) sa fie asumati de un furnizor de formare profesionala din Romania, printr-o relatie contractuala.

Art. 32. - In vederea avizarii programelor de formare profesionala, furnizorul de formare trebuie sa asigure existenta unor resurse materiale, cu urmatoarele caracteristici:

a) spatiul in care se desfasoara formarea trebuie sa indeplineasca criteriul de minimum 1,5 mp/cursant, in cazul in care activitatea de formare presupune activitate fata in fata;

b) elaborarea unui suport de curs minimal pentru fiecare program sau modul de formare, in cazul organizarii modulare a programului, care va fi pus la dispozitia cursantilor;

c) punerea la dispozitia cursantilor a unui fond bibliografic minimal suficient din perspectiva obiectivelor programului, care poate include carti, reviste sau alte materiale, in format fizic si digital.


Art. 33. - (1) Programele de formare de lunga durata in psihoterapie trebuie sa aiba prevazuta o modalitate de evaluare a rezultatelor invatarii, care poate include: examene, studii de caz, rapoarte de activitate etc. Evaluarea rezultatelor invatarii se face obligatoriu la finalul programului de formare prin modalitatile explicit formulate in fisa programului de catre furnizorul de formare. Evaluarea rezultatelor invatarii se poate face, dupa caz, si pe parcursul derularii programului.

(2) Programele de formare de lunga durata in psihoterapie trebuie sa aiba prevazute:

a) o procedura clara de admitere, care sa precizeze conditiile definite pentru candidati pentru admiterea in cadrul programului de formare profesionala;

b) o procedura de finalizare a studiilor clara;

c) modelul diplomei de absolvire si al anexei/suplimentului la diploma, continand numarul total al orelor, notele aferente examenelor de absolvire si media generala, daca este cazul, precum si competentele formate.

(3) Programele de formare de lunga durata in domeniul psihoterapiei, asimilate formarii initiale, sunt organizate dupa absolvirea si in completarea studiilor de licenta.


Art. 34. - (1) Programele de formare profesionala cu caracter repetitiv, respectiv programe de formare de lunga durata in psihoterapie si programe de formare continua, trebuie sa fie sustinute de proceduri proprii de asigurare a calitatii, care sa poata conduce la imbunatatirea continua a programului de formare profesionala.

(2) Procedurile de asigurare a calitatii trebuie sa cuprinda cel putin o procedura de revizuire a planului de invatamant/programului de studii la intervale regulate de timp, precum si o modalitate de colectare de feedback de la participanti.


Art. 35. - Standardele de calitate descrise la art. 26-34 nu sunt aplicabile de principiu conferintelor sau workshopurilor stiintifice, congreselor sau programelor educationale prin internet de tip webinar si nu vor fi utilizate ca baza pentru evaluarea acestora.



CAPITOLUL IV Inregistrarea furnizorilor si programelor de formare profesionala


Art. 36. - (1) Inscrierea furnizorilor in Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica constituie actul premergator avizarii programelor de formare profesionala, respectiv creditarii activitatilor de formare profesionala.

(2) Inregistrarea furnizorului de formare profesionala are caracter unic si se realizeaza inainte si impreuna cu inregistrarea primului program de formare avizat al furnizorului.

(3) In vederea inregistrarii, solicitantul va depune un dosar care va fi inregistrat la secretariatul comitetului director.

(4) Dosarele depuse vor fi analizate din punctul de vedere al conformitatii - prezenta documentelor si autenticitatea acestora -, de catre secretariatul comitetului director, in termen de 15 zile de la data inregistrarii.

(5) Secretariatul propune comitetului director aprobarea sau respingerea inregistrarii furnizorului de formare profesionala in Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica.

(6) Comitetul director hotaraste inregistrarea furnizorului de formare profesionala sau respingerea cererii, in prima sedinta de la data primirii propunerii din partea secretariatului.

(7) Hotararea comitetului director va fi comunicata solicitantului in termen de 15 zile de la data adoptarii.


Art. 37. - (1) Continutul dosarului pentru inregistrarea furnizorilor de formare profesionala in Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica este urmatorul:

a) cerere de inscriere;

b) actul constitutiv si statutul entitatii - fotocopie, semnata si datata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul;

c) incheierea judecatoreasca de acordare a personalitatii juridice - fotocopie, semnata si datata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul;

d) certificatul de inregistrare fiscala a persoanei juridice cu sau fara scop patrimonial - fotocopie, semnata si datata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul;

e) actele de spatiu privind sediile entitatii - fotocopie, semnata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul;

f) certificatul de inregistrare fiscala - fotocopie, semnata si datata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul;

g) dovada achitarii taxei de inregistrare - fotocopie, semnata si datata de catre reprezentant pentru conformitate cu originalul;

h) declaratia pe propria raspundere privind asumarea obligatiei de avizare profesionala pentru orice program de formare profesionala, sub sanctiunea radierii din Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica, in original;

i) declaratia pe propria raspundere privind obligativitatea mentinerii conditiilor care au stat la baza avizarii, sub sanctiunea radierii din Registrul furnizorilor de formare profesionala.

(2) Institutiile din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale vor prezenta urmatoarele documente in vederea inregistrarii in Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica:

a) cerere de inscriere;

b) adeverinta cu privire la numele exact al structurii si institutia careia ii apartine.

Art. 38. - Inregistrarea furnizorilor de formare profesionala are caracter de aviz profesional.
Art. 39. - Programele de formare profesionala avizate vor fi de asemenea inregistrate in Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica.


CAPITOLUL V Dispozitii tranzitorii si finale


Art. 40. - (1) Programele de formare profesionala in desfasurare, avizate si creditate, dupa caz, inainte de data intrarii in vigoare a prezentelor norme, vor ramane valabile pana la finalizarea perioadei de avizare de 5 ani, in conditiile stabilite prin actele aflate in vigoare la data inceperii acestor programe.

(2) Programele de formare profesionala pentru psihologi care nu au fost avizate si creditate, dupa caz, inainte de data intrarii in vigoare a prezentelor norme pot functiona numai in conditiile acestora.

(3) Cu exceptia programelor mentionate la alin. (1), programele de formare profesionala neavizate si necreditate, dupa caz, in conditiile prezentelor norme nu sunt recunoscute in profesia de psiholog.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice