din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1733 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea 44/2019 de punere in aplicare a Rgulamentului UE privind comisioanele interbancare pentru tranzactiile de plata cu cardul

INTEGRAL: Legea 44/2019 de punere in aplicare a Rgulamentului UE privind comisioanele interbancare pentru tranzactiile de plata cu cardul


Legea nr. 44/2019 privind stabilirea unor masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2015/751 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind comisioanele interbancare pentru tranzactiile de plata cu cardul

Publicata in Monitorul Oficial nr. 191 din 11.03.2019


CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Articolul 1


Prezenta lege stabileste masurile necesare punerii in aplicare, la nivel national, a Regulamentului (UE) 2015/751 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind comisioanele interbancare pentru tranzactiile de plata cu cardul, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 123 din 19 mai 2015, denumit in continuare Regulamentul (UE) 2015/751, in ceea ce priveste desemnarea autoritatii competente, stabilirea sanctiunilor aplicabile pentru nerespectarea prevederilor acestui regulament, precum si stabilirea procedurilor extrajudiciare de solutionare a disputelor intre beneficiarii platilor si prestatorii de servicii de plata in legatura cu incalcarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/751.

Articolul 2
Termenii si expresiile utilizate in prezenta lege au semnificatia prevazuta in Regulamentul (UE) 2015/751.

Articolul 3
Urmatoarele entitati intra sub incidenta prezentei legi:
a) prestatorii de servicii de plata care emit si/sau accepta plata cu cardul, prevazuti la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) persoanele juridice, in calitate de beneficiari ai platilor in sensul Regulamentului (UE) 2015/751;
c) societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, atat cele cvadripartite, cat si cele tripartite care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei;
d) entitatile de prelucrare;
e) prestatorii de servicii tehnice in legatura cu cardurile.



CAPITOLUL II
Autoritatea competenta


Articolul 4
(1) In aplicarea prevederilor art. 13 din Regulamentul (UE) 2015/751, Banca Nationala a Romaniei este desemnata autoritate competenta responsabila cu asigurarea respectarii de catre entitatile prevazute la art. 3 a prevederilor Regulamentului (UE) 2015/751, cu exceptia prevederilor art. 8 paragrafele (2) si (6) si art. 10 paragrafele (1), (2), (4) si (5) ale Regulamentului (UE) 2015/751, pentru care Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor este autoritate nationala responsabila cu supravegherea respectarii acestora in relatia dintre prestatorii de servicii de plata si consumatori, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 677/2016 privind stabilirea unor masuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2015/751 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind comisioanele interbancare pentru tranzactiile de plata cu cardul.
(2) In calitate de autoritate competenta, Banca Nationala a Romaniei monitorizeaza conformitatea cu prevederile Regulamentului (UE) 2015/751, contracareaza incercarile prestatorilor de servicii de plata de a eluda prevederile Regulamentului (UE) 2015/751 si dispune toate masurile necesare pentru a aloca resursele corespunzatoare pentru indeplinirea responsabilitatilor care ii revin.

Articolul 5
In exercitarea atributiilor prevazute de prezenta lege, Banca Nationala a Romaniei poate:
a) sa solicite entitatilor prevazute la art. 3 orice date, informatii, contracte sau orice alte documente, inclusiv rapoarte si opinii externe, pe care le considera necesare;
b) sa efectueze investigatii, inclusiv prin inspectii on-site, la sediul prestatorilor de servicii de plata, societatilor care administreaza schemele de plata cu cardul, prestatorilor de servicii tehnice si entitatilor de prelucrare;
c) sa coopereze cu alte autoritati nationale si autoritati competente din state membre ale Uniunii Europene;
d) sa prelucreze orice date si informatii relevante, inclusiv date cu caracter personal, cu privire la operatiunile care fac obiectul Regulamentului (UE) 2015/751, cu respectarea reglementarilor legale privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal.


CAPITOLUL III
Masuri de remediere si sanctiuni administrative


Articolul 6
(1) In calitate de autoritate competenta in sensul prevederilor art. 4 alin. (1), Banca Nationala a Romaniei aplica sanctiuni administrative pentru incalcarea dispozitiilor Regulamentului (UE) 2015/751, in conformitate cu prevederile prezentei legi, si poate dispune masuri de remediere, dupa caz.
(2) Masurile de remediere si sanctiunile administrative dispuse trebuie sa fie eficiente, proportionale cu faptele si deficientele constatate si de natura a avea un efect descurajant.
(3) La stabilirea masurii de remediere si/sau a sanctiunii administrative, precum si, dupa caz, a cuantumului sanctiunii pecuniare, Banca Nationala a Romaniei are in vedere toate circumstantele relevante, inclusiv, dupa caz:
a) gravitatea si durata faptei;
b) gradul de vinovatie a persoanei responsabile de incalcare;
c) valoarea profiturilor obtinute sau a pierderilor evitate de catre persoana responsabila, in masura in care acestea pot fi determinate;
d) cooperarea persoanei responsabile cu autoritatea competenta;
e) incalcarile savarsite anterior de persoana responsabila;
f) masurile luate de catre persoana responsabila pentru a impiedica repetarea faptelor.

Articolul 7
(1) In aplicarea prevederilor art. 6 alin. (1), Banca Nationala a Romaniei poate sa dispuna masuri de remediere necesare in scopul inlaturarii deficientelor constatate si/sau a cauzelor acestora.
(2) In situatia in care entitatile care desfasoara activitati care intra sub incidenta prezentei legi nu se conformeaza masurilor de remediere dispuse de Banca Nationala a Romaniei, aceasta poate aplica sanctiunile administrative prevazute la art. 9.

Articolul 8
Banca Nationala a Romaniei poate dispune masurile de remediere necesare si/sau aplica sanctiunile administrative prevazute de prezenta lege entitatilor prevazute la art. 3, in cazurile in care constata ca acestea se fac vinovate de savarsirea uneia sau mai multora dintre urmatoarele fapte:
a) nerespectarea, de catre prestatorii de servicii de plata, a prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2015/751 care interzic acestora sa ofere si sa solicite un comision interbancar per tranzactie mai mare de 0,2% din valoarea tranzactiei pentru orice tranzactie cu card de debit;
b) nerespectarea, de catre prestatorii de servicii de plata, a prevederilor art. 4 teza I din Regulamentul (UE) 2015/751 care interzic acestora sa ofere si sa solicite un comision interbancar per tranzactie mai mare de 0,3% din valoarea tranzactiei pentru orice tranzactie cu card de credit;
c) nerespectarea, de catre prestatorii de servicii de plata emitenti, a prevederilor art. 5 din Regulamentul (UE) 2015/751 privind includerea in comisionul interbancar, in vederea aplicarii plafoanelor mentionate la art. 3 si 4 din Regulamentul (UE) 2015/751, a oricarei remuneratii convenite, inclusiv a compensatiei nete, cu un obiect sau efect echivalent al comisionului interbancar, primita de emitent de la o schema de plata cu cardul, de la acceptant sau de la orice alt intermediar in legatura cu tranzactii de plata sau activitati conexe;
d) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, a prevederilor art. 6 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2015/751 care interzic orice restrictie teritoriala in cadrul Uniunii Europene sau orice regula cu efect echivalent din acordurile pentru acordarea licentei sau din regulile schemelor de plata cu cardul in scopul emiterii de carduri de plata sau al acceptarii tranzactiilor de plata cu cardul;
e) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, a prevederilor art. 6 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2015/751 prin care se interzice orice cerinta sau obligatie de a obtine o licenta sau o autorizatie specifica unei tari pentru a desfasura activitati la nivel transfrontalier sau stabilirea oricarei reguli cu efect echivalent din acordurile pentru acordarea licentei sau din regulile schemelor de plata cu cardul in scopul emiterii de carduri de plata sau al acceptarii tranzactiilor de plata cu cardul;
f) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) 2015/751 privind independenta societatii care administreaza schema de plata cu cardul si a entitatii/entitatilor de prelucrare in ceea ce priveste contabilitatea, organizarea si procesele de luare a deciziilor;
g) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (UE) 2015/751 privind interzicerea prezentarii preturilor pentru societatile care administreaza schemele de plata cu cardul si activitatile de prelucrare in mod grupat si a subventionarii incrucisate a unor astfel de activitati;
h) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) 2015/751 prin care se interzice discriminarea intre filialele societatilor care administreaza schemele de plata cu cardul si a entitatilor de prelucrare sau intre actionarii acestora, pe de o parte, si utilizatorii schemelor de plata cu cardul si alti parteneri contractuali, pe de alta parte, si, in special, conditionarea in vreun fel a prestarii vreunui serviciu pe care il ofera de acceptarea de catre partenerul contractual a oricarui alt serviciu pe care il ofera;
i) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, a prevederilor art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2015/751 privind obligatia de a furniza un raport independent care sa certifice respectarea de catre acestea a art. 7 alin. (1) din actul european mentionat, in situatia in care autoritatea competenta solicita un astfel de raport;
j) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, a prevederilor art. 7 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2015/751 care impun acestora sa ofere posibilitatea ca mesajele de autorizare si de compensare ale fiecareia dintre tranzactiile de plata cu cardul sa fie separate si prelucrate de entitati de prelucrare diferite;
k) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, a prevederilor art. 7 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2015/751 privind interzicerea oricarei discriminari teritoriale in regulile de prelucrare operate de aceste scheme;
l) nerespectarea, de catre entitatile de prelucrare, a prevederilor art. 7 alin. (5) teza I din Regulamentul (UE) 2015/751, care impun acestora sa se asigure ca sistemele lor sunt interoperabile din punct de vedere tehnic cu alte sisteme ale entitatilor de prelucrare din Uniunea Europeana prin utilizarea de standarde elaborate de organisme de standardizare internationale sau europene;
m) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, a prevederilor art. 7 alin. (5) teza a II-a din Regulamentul (UE) 2015/751 care impun acestora sa nu adopte si sa nu aplice reguli comerciale care sa limiteze interoperabilitatea cu alte entitati de prelucrare din Uniunea Europeana;
n) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, a prevederilor art. 8 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2015/751 prin care se interzice orice regula a unei scheme de plata cu cardul si orice regula din acordurile pentru acordarea licentei sau orice masura cu efect echivalent care constituie un obstacol pentru un emitent sau care il impiedica pe acesta sa cupleze doua sau mai multe marci de plata sau aplicatii de plata diferite pe un instrument de plata cu cardul;
o) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul/sisteme, a prevederilor art. 8 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2015/751 care impun ca orice diferenta de tratament al emitentilor sau al acceptantilor in regulile sistemelor si in regulile din acordurile pentru acordarea licentei in ceea ce priveste coetichetarea diferitelor marci de plata sau aplicatii de plata pe un instrument de plata cu cardul sa se justifice in mod obiectiv si sa fie nediscriminatorie;
p) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, a prevederilor art. 8 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2015/751 care stabilesc obligatia acestora de a nu impune cerinte de raportare, obligatii de plata a unor comisioane sau alte obligatii similare cu acelasi obiect sau efect prestatorilor de servicii de plata emitenti si acceptantilor pentru tranzactiile efectuate cu orice dispozitiv pe care marca de plata a acestora este prezenta in ceea ce priveste tranzactiile pentru care schema lor nu este utilizata;
q) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul/entitatile de prelucrare/prestatorii de servicii de plata, a prevederilor art. 8 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2015/751 care stabilesc ca orice principiu de rutare sau orice masura echivalenta care are drept obiectiv directionarea tranzactiilor printr-un anumit canal sau proces si alte standarde si cerinte tehnice si de siguranta referitoare la gestionarea a doua sau a mai multor marci de plata si aplicatii de plata diferite pe un instrument de plata cu cardul este nediscriminatorie si se aplica in mod nediscriminatoriu;
r) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, emitenti, acceptanti, entitatile de prelucrare si alti prestatori de servicii tehnice, a prevederilor art. 8 alin. (6) teza I din Regulamentul (UE) 2015/751 care impun acestora sa nu insereze mecanisme automate, software sau dispozitive in instrumentul de plata sau echipamentul instalat la punctul de vanzare care sa limiteze posibilitatea de alegere a marcii de plata sau a aplicatiei de plata sau a ambelor de catre platitor sau de catre beneficiarul platii atunci cand utilizeaza un instrument de plata coetichetat;
s) nerespectarea, de catre beneficiarii platilor, a prevederilor art. 8 alin. (6) teza a II-a din Regulamentul (UE) 2015/751 care impun acestora sa nu impiedice platitorii sa anuleze o selectare prioritara automata facuta de beneficiarii platilor pe echipamentul lor pentru categoriile de carduri sau de instrumente de plata conexe acceptate de catre beneficiarii platilor;
s) nerespectarea, de catre acceptanti, a prevederilor art. 9 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2015/751 care impun acestora sa ofere si sa factureze beneficiarilor platilor comisioane de servicii percepute comerciantilor, specificate individual pentru diferite categorii si diferite marci de carduri de plata cu niveluri diferite ale comisioanelor interbancare, cu exceptia cazului in care beneficiarii platilor solicita in scris acceptantului sa le perceapa comisioane de servicii nediferentiate;
t) nerespectarea, de catre acceptanti, a prevederilor art. 9 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2015/751 care impun acestora sa includa, in acordurile lor cu beneficiarii platilor, informatii care precizeaza in mod individual cuantumul comisioanelor de servicii percepute comerciantilor, al comisioanelor interbancare si al comisioanelor de sistem aplicabile pentru fiecare categorie si marca de carduri de plata, cu exceptia cazului in care beneficiarii platilor fac ulterior o solicitare diferita in scris;
t) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul si prestatorii de servicii de plata, a prevederilor art. 10 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2015/751, care impun acestora sa nu aplice nicio regula care sa ii oblige pe beneficiarii platii care accepta un instrument de plata cu cardul emis de un emitent sa accepte si alte instrumente de plata cu cardul emise in cadrul aceleiasi scheme de plata cu cardul;
u) nerespectarea, de catre emitenti, a prevederilor art. 10 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2015/751 care impun acestora sa se asigure ca instrumentele lor de plata sunt identificabile electronic si, in cazul instrumentelor de plata cu cardul nou- emise, ca sunt, de asemenea, identificabile in mod vizibil, astfel incat beneficiarii platii si platitorii sa poata identifica in mod neechivoc ce marci si ce categorii de carduri preplatite, carduri de debit, carduri de credit sau carduri comerciale sunt alese de catre platitor;
v) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, a prevederilor art. 11 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2015/751 care interzic orice regula din acordurile pentru acordarea licentei si oricare dintre regulile sistemului aplicate de societatile care administreaza schemele de plata cu cardul care ii impiedica pe beneficiarii platilor sa ii orienteze pe consumatori catre utilizarea oricarui instrument de plata pe care beneficiarii respectivi il prefera. Aceasta interdictie se refera, de asemenea, la orice regula care interzice beneficiarilor platilor sa privilegieze in mai mare masura instrumentele de plata cu cardul ale unei anumite scheme de plata cu cardul, in raport cu cele ale altor scheme;
w) nerespectarea, de catre acceptanti sau de catre beneficiarii platilor, a prevederilor art. 11 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2015/751, care interzic acestora sa includa, in acordurile dintre ei, orice regula care ii impiedica pe beneficiarii platilor sa ii orienteze pe consumatori catre utilizarea oricarui instrument de plata pe care beneficiarii respectivi il prefera. Aceasta interdictie se refera, de asemenea, la orice regula care interzice beneficiarilor platilor sa privilegieze in mai mare masura instrumentele de plata cu cardul ale unei anumite scheme de plata cu cardul, in raport cu cele ale altor scheme;
x) nerespectarea, de catre societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, a prevederilor art. 11 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2015/751 prin care se interzice orice regula din acordurile pentru acordarea licentei sau oricare dintre regulile sistemului aplicate de societatile care administreaza schemele de plata cu cardul care ii impiedica pe beneficiarii platilor sa ii informeze pe platitori cu privire la comisioanele interbancare si comisioanele de servicii percepute comerciantilor;
y) nerespectarea, de catre acceptanti sau de catre beneficiarii platilor, a prevederilor art. 11 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2015/751, care interzic acestora sa stabileasca, in acordurile dintre ei, orice regula care ii impiedica pe beneficiarii platilor sa ii informeze pe platitori cu privire la comisioanele interbancare si comisioanele de servicii percepute comerciantilor;
z) nerespectarea, de catre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarilor platilor, a prevederilor art. 12 alin. (1) teza I din Regulamentul (UE) 2015/751 care impun acestora ca, dupa executarea unei tranzactii individuale de plata cu cardul, sa furnizeze beneficiarilor platilor informatiile prevazute la art. 12 alin. (1) teza I din actul european mentionat;
aa) nerespectarea, de catre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarilor platilor, a prevederilor art. 12 alin. (1) teza a II-a din Regulamentul (UE) 2015/751 care interzic acestora sa grupeze informatiile prevazute la art. 12 alin. (1) teza I din actul european mentionat in functie de marca, aplicatie, categorii de instrumente de plata si rate ale comisioanelor interbancare aplicabile operatiunii cu exceptia cazului in care beneficiarul platii isi exprima in prealabil acordul explicit pentru o astfel de grupare.

Articolul 9
(1) In vederea conformarii cu prevederile art. 8, Banca Nationala a Romaniei poate aplica urmatoarele sanctiuni administrative:
a) avertisment scris;
b) avertisment public prin care se indica persoana responsabila si fapta savarsita;
c) amenda cuprinsa intre 10.000 lei si 100.000 lei, aplicabila prestatorilor de servicii de plata, pentru faptele prevazute la art. 8 lit. a) si b);
d) amenda cuprinsa intre 200.000 lei si 1.000.000 lei, aplicabila societatilor care administreaza schemele de plata cu cardul;
e) amenda pana la de doua ori valoarea profiturilor obtinute sau a pierderilor evitate de catre persoana responsabila, in masura in care acestea pot fi determinate, aplicabila prestatorilor de servicii de plata in situatia in care nu au fost remediate, in termenele prevazute in actul prin care s-a dispus respectiva sanctiune, deficientele pentru care s-au aplicat sanctiunile administrative prevazute la lit. c);
f) amenda cuprinsa intre 1.000 lei si 50.000 lei, aplicabila beneficiarilor platilor, entitatilor de prelucrare si prestatorilor de servicii tehnice in legatura cu cardurile;
g) suspendarea temporara a dreptului prestatorilor de servicii de plata de a presta servicii de plata de tipul celor care fac obiectul Regulamentului (UE) 2015/751 pana la remedierea situatiei care a determinat suspendarea;
h) suspendarea dreptului de acces la sistemele de plati pana la remedierea situatiei care a determinat suspendarea.
(2) Sanctiunile administrative prevazute la alin. (1) pot fi aplicate concomitent cu dispunerea de masuri de remediere potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) sau independent de acestea.
(3) In cazul constatarii savarsirii a doua sau mai multe fapte dintre cele prevazute la art. 8 care se sanctioneaza potrivit prevederilor prezentei legi, se aplica sanctiunea cea mai mare, majorata cu pana la 50%, dupa caz.
(4) Actele de aplicare a sanctiunii amenzii constituie titluri executorii. Amenzile incasate se fac venit la bugetul de stat.
(5) Aplicarea sanctiunilor administrative prevazute la alin. (1) se prescrie in termen de un an de la data constatarii faptei, dar nu mai mult de 3 ani de la data savarsirii acesteia.

Articolul 10

(1) Constatarea faptelor prevazute la art. 8 se realizeaza de catre reprezentanti ai Bancii Nationale a Romaniei imputerniciti in acest sens in cursul inspectiilor sau investigatiilor efectuate ori pe baza datelor, informatiilor, contractelor sau oricaror altor documente transmise autoritatii competente, in exercitarea atributiilor sale.
(2) Actele prin care sunt dispuse masuri de remediere si/sau sunt aplicate sanctiuni administrative potrivit prezentei legi se emit de catre guvernatorul, prim-viceguvernatorul sau viceguvernatorii Bancii Nationale a Romaniei, conform reglementarilor interne, cu exceptia sanctiunilor administrative prevazute la art. 9 alin. (1) lit. g) si h), care sunt de competenta Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei.
(3) Actele prevazute la alin. (2) trebuie sa cuprinda cel putin elementele de identificare ale persoanei vinovate, descrierea faptei si a circumstantelor acesteia si temeiul de drept al dispunerii masurii sau, dupa caz, al aplicarii sanctiunii administrative.

Articolul 11
(1) Actele adoptate de Banca Nationala a Romaniei potrivit prezentei legi pot fi contestate, in termen de 15 zile de la comunicare. Competenta de solutionare a contestatiilor depuse la Banca Nationala a Romaniei revine Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, care se pronunta prin hotarare motivata in termen de 30 de zile de la data sesizarii.
(2) Hotararea Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei poate fi atacata in termen de 15 zile de la comunicare, la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Hotararea instantei este definitiva.
(3) Banca Nationala a Romaniei este singura autoritate in masura sa se pronunte asupra considerentelor de oportunitate, a evaluarilor si analizelor calitative care stau la baza emiterii actelor sale.
(4) In cazul contestarii in instanta a actelor Bancii Nationale a Romaniei potrivit alin. (2), instanta judecatoreasca se pronunta asupra legalitatii acestor acte.
(5) Pana la adoptarea unei hotarari de catre Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, potrivit alin. (1), sau pana la pronuntarea unei hotarari definitive de catre instanta judecatoreasca, potrivit alin. (2), executarea actelor emise de Banca Nationala a Romaniei nu se suspenda.


CAPITOLUL IV
Solutionarea extrajudiciara a diferendelor


Articolul 12
Solutionarea pe cale extrajudiciara a diferendelor intervenite intre beneficiarii platilor si prestatorii de servicii de plata in legatura cu drepturile si obligatiile care decurg din Regulamentul (UE) 2015/751 se face in conformitate cu prevederile Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 13
Prevederile art. 12 nu aduc atingere dreptului persoanei interesate de a initia actiuni in justitie in legatura cu drepturile si obligatiile care decurg din Regulamentul (UE) 2015/751 sau de a recurge la alte mecanisme de solutionare extrajudiciara a diferendelor, inclusiv cele prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, cu modificarile ulterioare.


CAPITOLUL V
Dispozitii finale


Articolul 14
(1) In exercitarea prerogativelor care ii revin potrivit prevederilor art. 4 alin. (1), Banca Nationala a Romaniei poate emite reglementari pentru a asigura punerea in aplicare a dispozitiilor Regulamentului (UE) 2015/751 si a actelor delegate adoptate de Comisia Europeana in conditiile acestui regulament.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice