din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1461 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Reglementarea aeronautica civila romana privind autorizarea agentilor aeronautici civili in domeniul aeroportuar

INTEGRAL: Reglementarea aeronautica civila romana privind autorizarea agentilor aeronautici civili in domeniul aeroportuar


Reglementarea aeronautica civila romana privind autorizarea agentilor aeronautici civili in domeniul aeroportuar, RACR-AD-AACDA, editia 2019, din 15.03.2019

Publicata in Monitorul Oficial nr. 240 din 28.03.2019


CAPITOLUL 1
Generalitati



1.1. Scop
(1) Prezenta reglementare de aeronautica civila stabileste cadrul necesar pentru aplicarea prevederilor Codului aerian al Romaniei referitoare la autorizarea si supravegherea organizatiilor care desfasoara activitati in scopul realizarii sigurantei zborului, in domeniul aeroportuar.
(2) Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR) autorizeaza si supravegheaza organizatiile care desfasoara activitati in domeniul aeroportuar, in baza atributiilor care ii revin in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 405/1993 privind infiintarea Autoritatii Aeronautice Civile Romane, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale ordinelor ministrului transporturilor aplicabile.
(3) Evaluarea pentru autorizarea unei organizatii care solicita sa desfasoare activitati in domeniul aeroportuar se executa de catre inspectorii AACR in scopul realizarii sigurantei zborului, constatarii si atestarii capacitatii solicitantului de a desfasura activitatile aeronautice civile respective.
(4) Supravegherea agentilor aeronautici civili din domeniul aeroportuar se efectueaza de catre inspectorii AACR in scopul asigurarii respectarii de catre agentii aeronautici in cauza a conditiilor de autorizare si, respectiv, in vederea conformarii permanente a acestora cu prevederile reglementarilor aeronautice aplicabile.



1.2. Aplicabilitate
(1) Prevederile prezentei reglementari se aplica organizatiilor care solicita autorizarea pentru desfasurarea de activitati aeronautice civile in domeniul aeroportuar cu impact asupra sigurantei zborului, precum si celor care detin un certificat de autorizare emis de AACR.
(2) Prezenta reglementare stabileste cerintele si conditiile pentru autorizarea agentilor aeronautici civili din domeniul aeroportuar si acordarea certificatului de autorizare, modificarea certificatului si prelungirea perioadei de autorizare, precum si supravegherea activitatii agentilor aeronautici autorizati.
(3) Autorizarea si supravegherea agentilor aeronautici civili din domeniul aeroportuar sunt servicii prestate de catre AACR si se tarifeaza conform prevederilor legale.
(4) AACR poate restrictiona, suspenda sau revoca certificatul de autorizare al unui agent aeronautic civil din domeniul aeroportuar, daca nu sunt indeplinite conditiile de autorizare impuse de catre AACR. Actiunile de restrictionare, suspendare, revocare a certificatului de autorizare nu presupun rambursarea tarifelor stabilite conform prevederilor legale pentru serviciile prestate de catre AACR.
(5) Pentru realizarea scopului proceselor de autorizare si supraveghere a organizatiilor care desfasoara activitati in domeniul aeroportuar, AACR poate solicita date suplimentare fata de prevederile prezentei reglementari, cu respectarea prevederilor reglementarilor aeronautice/legislatiei nationale si/sau internationale aplicabile.



1.3. Documente de referinta
1. Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
2. Hotararea Guvernului nr. 405/1993 privind infiintarea Autoritatii Aeronautice Civile Romane, cu modificarile si completarile ulterioare
3. Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautica Civila Romana" ca autoritate nationala de supervizare, organism tehnic specializat pentru indeplinirea functiei de supervizare a sigurantei zborului in aviatia civila, la nivel national
4. Ordinul ministrului transporturilor nr. 66/2008 privind utilizarea echipamentelor, instalatiilor, utilajelor si mijloacelor tehnice de aerodrom si de protectie a navigatiei aeriene in desfasurarea activitatilor aeronautice civile
5. Regulamentul (UE) nr. 139/2014 al Comisiei din 12 februarie 2014 de stabilire a cerintelor tehnice si a procedurilor administrative referitoare la aerodromuri
6. Regulamentul CE nr. 73/2010 al Comisiei de stabilire a cerintelor de calitate a datelor aeronautice si informatiilor aeronautice pentru Cerul unic european
7. RACR-AD-PETA: Proiectarea si exploatarea tehnica a aerodromurilor, editia 2/2015, aprobata prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 640/2015
8. RACR-AD-PETH: Proiectarea si exploatarea tehnica a heliporturilor, editia 3/2014, aprobata prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.312/2014



1.4. Definitii si abrevieri
1.4.1. Definitii
In sensul prezentei reglementari, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. evaluare - ansamblu de activitati efectuate de catre inspectorii AACR in scopul constatarii indeplinirii/neindeplinirii de catre o organizatie a conditiilor impuse pentru autorizarea ca agent aeronautic civil;
2. facilitati - baza materiala asociata desfasurarii activitatilor aeronautice civile din domeniul aeroportuar care concura direct la siguranta zborului;
3. organizatie - grup de persoane si facilitati, cu un ansamblu de responsabilitati, autoritati si relatii. Exemplu: companie, firma, corporatie, intreprindere, institutie, asociatie sau parti sau combinatii ale acestora;
4. renuntare - cerere formala scrisa, adresata AACR de catre un agent aeronautic civil, prin care se solicita revocarea documentului de autorizare. In acest caz, organizatia renunta efectiv la drepturile acordate in baza autorizarii respective, iar dupa revocare nu mai poate desfasura activitatile sau emite documentele pentru care a fost autorizata, fiind obligata sa elimine din documentele sale toate referirile la autorizare;
5. restrictionare - retragere temporara de catre AACR a unora dintre drepturile acordate unei organizatii autorizate prin documentele de autorizare. Restrictionarea constituie un caz particular de suspendare;
6. revocare - incetarea efectelor unui certificat, prin decizia AACR, ca urmare a nerespectarii de catre agentul aeronautic a conditiilor care au stat la baza autorizarii si/sau a cerintelor impuse de AACR;
7. sistem de management al calitatii - sistem de management prin care se orienteaza si se controleaza o organizatie in ceea ce priveste calitatea;
8. suspendare - retragere temporara de catre AACR a drepturilor acordate unui agent autorizat, ca urmare a nerespectarii de catre acesta a conditiilor care au stat la baza autorizarii si/sau a cerintelor impuse de AACR. In acest caz, autorizarea ramane valabila, dar nicio activitate invocand autorizarea nu poate fi desfasurata in perioada suspendarii. Drepturile care decurg din autorizare pot fi restabilite atunci cand AACR constata ca circumstantele care au cauzat suspendarea au fost corectate, iar organizatia poate demonstra din nou conformarea deplina cu cerintele aplicabile.
Alti termeni specifici utilizati in prezenta reglementare corespund definitiilor din Codul aerian al Romaniei.



1.4.2. Acronime
AACR - Autoritatea Aeronautica Civila Romana
ACI - Consiliul International al Aeroporturilor (Airports Council International)
AESA - Agentia Europeana de Siguranta a Aviatiei (European Aviation Safety Agency)
H.G. - Hotarare a Guvernului
IATA - Asociatia Internationala de Transport Aerian (International Air Transport Association)
OACI - Organizatia Aviatiei Civile Internationale (International Civil Aviation Organization)
MT - Ministerul Transporturilor
PIAC - proceduri si instructiuni de aeronautica civila
RACR - reglementari aeronautice civile romane



CAPITOLUL 2
Activitati aeronautice civile in domeniul aeroportuar



2.1. Categorii de activitati aeronautice civile in domeniul aeroportuar
(1) Activitatile aeronautice civile din domeniul aeroportuar se pot desfasura atat in perimetrul unui aeroport, cat si in afara perimetrului aeroportului.
(2) Categoriile de activitati aeronautice civile din domeniul aeroportuar care concura direct la siguranta zborului sunt urmatoarele:
a) proiectare elemente de infrastructura de aerodrom si echipamente (cod AAP):
(i) suprafete de miscare: piste, cai de rulare si platforme pentru aeronave, semne si marcaje, inclusiv pentru heliporturi;
(ii) suprafete de siguranta: suprafete pavate si inierbate, panouri de semnalizare, semne si marcaje;
(iii) echipamente aferente suprafetelor de miscare: instalatii de iluminat si balizaj luminos;
b) constructii si/sau montaj, reparatii elemente de infrastructura de aerodrom si echipamente (cod AAC):
(i) constructii si/sau montaj elemente de infrastructura de aerodrom si echipamente mentionate la lit. a), cu exceptia suprafetelor inierbate;
(ii) executare de lucrari de reparatii:
- suprafete pavate (piste, cai de rulare, platforme pentru aeronave si acostamente);
- suprafete de siguranta: suprafete inierbate (banda pistei, suprafete de siguranta la capat de pista, prelungiri degajate, prelungiri de oprire);
- sisteme de balizaj luminos.



CAPITOLUL 3
Cerinte pentru autorizarea agentilor aeronautici civili in domeniul aeroportuar



3.1. Cerinte generale
(1) Organizatia care solicita autorizarea ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar trebuie sa fie constituita si sa functioneze in conformitate cu prevederile legislatiei nationale aplicabile sau, in cazul unei organizatii din alt stat, in conformitate cu prevederile legislatiei statului respectiv.
(2) Activitatea (activitatile) pentru care organizatia de la alin. (1) solicita autorizarea trebuie sa fie inclusa(e) in obiectul de activitate declarat si inregistrat legal.
(3) Organizatia care solicita autorizarea ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar trebuie sa faca dovada ca dispune de resurse si competenta, precum si de autorizarile necesare pentru a indeplini cerintele aplicabile activitatilor supuse autorizarii.
(4) Organizatia care solicita autorizarea ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar trebuie sa dispuna de capacitatea financiara necesara pentru sustinerea activitatii(lor) autorizate si de acoperire asiguratorie suficienta, corelata cu tipul si volumul activitatii(lor) autorizate.
(5) Activitatile de profil trebuie sa fie organizate, conduse si efectuate in baza sistemului de management al calitatii implementat corespunzator la nivelul organizatiei.
(6) In cazul persoanelor juridice straine, AACR recunoaste certificatele sau documentele similare de autorizare eliberate intr-un scop echivalent de catre alte autoritati sau organisme similare.
(7) Organizatiile mentionate la alin. (1) trebuie sa accepte autoritatea de inspectie si de supraveghere exercitata de catre AACR si sa aplice masurile corective sau cerintele specifice stabilite de catre aceasta.



3.2. Cerinte privind personalul
(1) Organizatia care solicita autorizarea ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar trebuie sa dispuna local, pe teritoriul national, de personal instruit, atestat sau autorizat, dupa caz, conform normelor legale in vigoare, pentru a putea desfasura activitatile aeronautice preconizate.
(2) Personalul implicat in activitati cu specific aeroportuar trebuie sa cunoasca si sa aplice reglementarile aeronautice nationale si internationale referitoare la domeniul de activitate autorizat, precum si cerintele specificate de operatorul/administratorul de aerodrom.



3.3. Cerinte privind echipamente si facilitati
(1) Activitatile cu impact asupra sigurantei operatiunilor aeroportuare trebuie sa fie efectuate cu utilaje, echipamente si facilitati adecvate scopului propus, cu respectarea legislatiei, normelor tehnice sau altor cerinte in vigoare, dupa caz.
(2) Organizatia care solicita autorizarea ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar trebuie sa implementeze si sa mentina un program de intretinere tehnica si reparatii pentru utilaje, echipamente si facilitati, precum si un sistem de inregistrari privind intretinerea tehnica a acestora.



CAPITOLUL 4
Procesul de autorizare a agentilor aeronautici civili in domeniul aeroportuar



4.1. Semnificatia autorizarii

(1) Certificatul de autorizare ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar atesta faptul ca organizatia are capacitatea de a desfasura activitatile autorizate de AACR.
(2) Certificatul de autorizare ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar confera organizatiei dreptul de a presta, pe teritoriul national, activitatile autorizate si totodata obliga detinatorul sa isi indeplineasca toate responsabilitatile care decurg din autorizare, potrivit prevederilor legale.
(3) In procesul autorizarii, organizatia trebuie sa faca dovada ca:
a) are capabilitatea de a desfasura activitatile pentru care a solicitat autorizarea;
b) se conformeaza cerintelor de dotare si intretinere tehnica impuse de natura/specificul si amploarea/extinderea activitatilor preconizate;
c) asigura un management adecvat, compatibil cu cerintele legislatiei nationale si ale reglementarilor aeronautice in vigoare;
d) a stabilit si implementeaza un sistem de management al calitatii acceptabil AACR, incluzand evaluari independente, care sa monitorizeze activitatile autorizate;
e) a desemnat o persoana cu responsabilitati in implementarea si mentinerea sistemului de management al calitatii si supravegherea mentinerii conditiilor de autorizare;
f) detine resurse financiare si are perspectiva de realizare a activitatii propuse.



4.2. Etapele autorizarii
(1) Procesul de autorizare a unei organizatii ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar cuprinde urmatoarele etape:
a) solicitarea autorizarii de catre organizatie;
b) evaluarea de catre inspectorii AACR a documentatiei- suport a autorizarii;
c) pregatirea auditului si evaluarea organizatiei la fata locului;
d) emiterea de catre AACR a certificatului de autorizare.
(2) Durata procesului de autorizare initiala este de 60 de zile calendaristice de la data depunerii cererii de autorizare.
(3) Daca AACR constata ca sunt necesare date si/sau documente suplimentare fata de cele prezentate de catre organizatie, perioada de autorizare mentionata la alin. (2) se prelungeste corespunzator perioadei de timp in care organizatia transmite AACR datele si/sau documentele solicitate.



4.3. Autorizarea initiala
4.3.1. Solicitarea autorizarii

Pentru autorizarea initiala si obtinerea certificatului de autorizare ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar, solicitantul trebuie sa transmita AACR cererea de autorizare pe suport hartie insotita de documentatia-suport in format electronic sau pe suport hartie, stabilita in conformitate cu proceduri si instructiuni de aeronautica civila.



4.3.2. Evaluarea documentatiei-suport a autorizarii
(1) In etapa de evaluare a documentatiei pentru autorizare, dupa primirea cererii de autorizare si a documentatiei-suport aferente, AACR efectueaza verificarea acesteia prin analiza de fond a documentatiei prezentate: continutul, modul de intocmire, informatiile declarate de solicitant in legatura cu organizatia si cu activitatile propuse pentru autorizare, nivelul de documentare in raport cu prevederile legislatiei nationale si ale reglementarilor aeronautice aplicabile.
(2) Analiza documentelor-suport prezentate de solicitant in vederea autorizarii se efectueaza la sediul AACR.
(3) La verificarea cererii pentru autorizare si a documentelor- suport specifice organizatiei, AACR urmareste:
a) datele de identificare declarate de solicitant;
b) imputernicirea, in cazul in care solicitantul este reprezentat de alta persoana;
c) actele constitutive, cu toate modificarile si completarile ulterioare;
d) detalii despre activitatile pentru care se solicita autorizarea;
e) dovada platii tarifului aferent activitatii AACR de evaluare in vederea autorizarii;
f) structura organizatorica si interfetele compartimentelor prestatoare ale activitatilor pentru care se solicita autorizarea;
g) lista dotarilor tehnice specifice si a facilitatilor conexe, procedurile de inspectie si intretinere, norme/normative tehnice utilizate etc.;
h) documentele de autorizare/atestare emise de autoritatile de stat, prevazute de legislatia aplicabila pentru desfasurarea activitatilor supuse autorizarii;
i) programul de instruire, calificare si perfectionare profesionala a personalului de conducere si de executie implicat in activitatile pentru care se solicita autorizarea;
j) modalitatile de planificare, lansare, organizare/derulare, control si inregistrare a activitatilor pentru care se solicita autorizarea;
k) alte elemente de evaluare specifice activitatilor din domeniul aeroportuar care fac obiectul autorizarii.
(4) In cazul in care sunt necesare precizari suplimentare, modificari si/sau completari la cererea si/sau documentatia pentru autorizare, AACR le va solicita in scris.
(5) Organizatia care solicita autorizarea ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar isi asuma si poarta integral responsabilitatea pentru autenticitatea informatiilor/datelor furnizate catre AACR.



4.3.3. Evaluarea organizatiei la fata locului
(1) Pentru organizatiile care solicita autorizarea, in etapa evaluarii organizatiei la fata locului, AACR urmareste concordanta datelor declarate cu situatia reala a organizatiei si completarea informatiilor necesare pentru evaluarea capabilitatii si capacitatii organizatiei de a desfasura, in conditii de siguranta si eficienta, activitatea (activitatile) pentru care solicita autorizarea.
(2) Evaluarea se realizeaza de catre inspectorii aeronautici din cadrul AACR prin audituri si inspectii in zonele de activitate care au legatura directa cu obiectul autorizarii, dupa caz, astfel:
a) la sediul solicitantului;
b) in sectoarele de activitate;
c) in orice alte zone pe care inspectorii AACR le considera necesare.
(3) Etapele procesului de audit se stabilesc de catre AACR prin proceduri si instructiuni de aeronautica civila.
(4) Dupa finalizarea evaluarii la fata locului, inspectorii AACR intocmesc un raport ale carui format, structura si continut se stabilesc in conformitate cu proceduri si instructiuni de aeronautica civila.
(5) In raportul mentionat la alin. (4) inspectorii consemneaza cel putin aspectele constatate, eventualele diferente fata de cerintele aplicabile, precum si propuneri privind acordarea sau neacordarea certificatului de autorizare, eventualele restrictii la activitatile autorizate.



4.3.4. Emiterea certificatului de autorizare
(1) In situatia in care constata ca organizatia indeplineste conditiile de autorizare in totalitate sau cu limite, AACR decide acordarea sau neacordarea certificatului de autorizare, in baza concluziilor prezentate in raportul de evaluare mentionat la alin. (4) al subpct. 4.3.3.
(2) Formatul, structura si continutul certificatului de autorizare se stabilesc de catre AACR prin proceduri si instructiuni de aeronautica civila.
(3) La autorizarea initiala, termenul de valabilitate al certificatului de autorizare este un an de la data emiterii.
(4) AACR emite certificatul de autorizare dupa confirmarea faptului ca solicitantul a efectuat plata diferentei de tarif (regularizare postcalcul), dupa caz, pentru activitatile specifice desfasurate de catre AACR.
(5) Certificatul de autorizare emis de catre AACR se transmite solicitantului impreuna cu exemplarul original al raportului de evaluare.
(6) AACR pastreaza cate un exemplar-martor al certificatului de autorizare si al raportului de evaluare.
(7) Dupa emiterea certificatului de autorizare, detinatorul acestuia are statut de agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar si poate desfasura activitatile autorizate pe teritoriul national, in conditiile si cu restrictiile stabilite de catre AACR.
(8) Dupa emiterea certificatului, agentul aeronautic este inclus in procesul de supraveghere de catre AACR a activitatii desfasurate in domeniul aeroportuar.
(9) In cazul deciziei de neacordare a certificatului de autorizare, AACR comunica solicitantului, in scris, decizia respectiva, precum si motivele care au stat la baza adoptarii ei, in termen de 30 de zile lucratoare de la luarea deciziei.



4.4. Prelungirea perioadei de autorizare
(1) La solicitarea unui agent aeronautic, AACR poate prelungi perioada de autorizare a acestuia in urmatoarele conditii:
a) agentul aeronautic indeplineste prevederile pct. 4.1 alin. (3);
b) agentul aeronautic isi asuma, prin raportul de autoevaluare, respectarea tuturor reglementarilor si normelor legale in vigoare aplicabile activitatilor autorizate;
c) agentul aeronautic indeplineste obligatiile de plata a serviciilor prestate de catre AACR;
d) nu exista rapoarte de constatare sau reclamatii, primite de AACR, privind deficiente de fond ale activitatii sau lucrarilor organizatiei care solicita prelungirea.
(2) Solicitarea prelungirii perioadei de autorizare se face printr-o cerere scrisa, inregistrata la AACR cu cel putin 45 de zile inainte de expirarea datei de valabilitate. Cererea trebuie insotita de documentatia-suport care sustine aceasta solicitare, stabilita in conformitate cu proceduri si instructiuni de aeronautica civila.
(3) Procesul de evaluare va parcurge ciclul descris in subpct. 4.3.2, 4.3.3 si 4.3.4, adaptat la specificul solicitarii. In functie de datele specificate in documentatia-suport de prelungire a autorizarii, AACR poate decide daca este necesara evaluarea la fata locului sau daca autorizarea poate fi acordata in baza documentatiei-suport mentionate la alin. (2).
(4) Perioada de autorizare se prelungeste in baza raportului intocmit in urma evaluarii agentului aeronautic respectiv si in conformitate cu prevederile alin. (1).
(5) Prelungirea perioadei de autorizare se realizeaza prin emiterea de catre AACR a unui nou certificat de autorizare.
(6) Prelungirea autorizarii se acorda pentru o perioada de pana la 3 ani, in functie de nivelurile de siguranta si calitate asigurate, de lucrarile sau serviciile prestate conform categoriilor de activitati aeronautice civile autorizate, de experienta profesionala a personalului, de neconformitatile si/sau deficientele constatate anterior, de alte criterii specifice de evaluare a performantei si competentei organizatiei (inclusiv aprecieri/calificative/feedback din partea beneficiarilor).
(7) In cazul prelungirii perioadei de autorizare pana la 3 ani, la jumatatea acestui interval de timp AACR va programa si va derula un audit de supraveghere, urmarind in special mentinerea conditiilor de autorizare si conformitatea cu prevederile reglementarilor aplicabile.
(8) Daca, la solicitarea prelungirii autorizarii, procesul de evaluare nu se poate desfasura in perioada corespunzatoare (pana la expirarea datei de valabilitate a certificatului de autorizare detinut) si daca:
a) AACR sau alte institutii abilitate ale statului nu au constatat deficiente sau, daca au constatat, ele au fost remediate oportun in perioada de valabilitate a certificatului detinut;
b) agentul aeronautic isi asuma, prin raportul de autoevaluare, ca respecta reglementarile aplicabile, AACR poate prelungi valabilitatea certificatului de autorizare cu pana la 60 de zile, perioada in care trebuie derulat si finalizat procesul de autorizare.
(9) AACR comunica agentului aeronautic, in scris, decizia de prelungire a valabilitatii certificatului de autorizare, cu precizarea termenului de valabilitate.
(10) Neplata tarifului cuvenit AACR indreptateste AACR sa suspende certificatul de autorizare pana la indeplinirea de catre organizatie a obligatiilor financiare.



4.5. Modificarea certificatului de autorizare

(1) Pentru modificarea certificatului de autorizare, un agent aeronautic civil se va adresa AACR cu o cerere insotita de documentatia-suport care sustine aceasta solicitare, stabilita prin proceduri si instructiuni de aeronautica civila.
(2) Modificarile pot consta in includerea sau excluderea unor activitati sau modificari ale numelui/sediului organizatiei.
(3) Procesul de evaluare va parcurge ciclul descris la subpct. 4.3.2, 4.3.3 si 4.3.4, adaptat la specificul modificarii solicitate. In functie de datele specificate in documentatia-suport de modificare a certificatului de autorizare, AACR poate decide daca este necesara evaluarea la fata locului sau daca certificatul poate fi emis in baza documentatiei-suport mentionate la alin. (1).
(4) Aprobarea modificarilor este urmata de emiterea unei noi editii a certificatului de autorizare si a anexei acestuia.



4.6. Restrictionarea sau suspendarea certificatului de autorizare
(1) Certificatul de autorizare ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar poate fi restrictionat de catre AACR pe o perioada limitata, in cazul in care detinatorul:
a) nu mai indeplineste integral cerintele pentru o parte din activitate;
b) nu mai dispune, temporar, de facilitatile si/sau echipamentele necesare efectuarii activitatii;
c) se abate, in activitatea sa, de la cerintele specifice stabilite prin prezenta reglementare si de la elementele declarate in documentatia-suport pentru autorizare;
d) nu respecta reglementarile aeronautice aplicabile sau cerintele specifice stabilite de AACR.
(2) Certificatul de autorizare ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar poate fi suspendat de catre AACR pe o perioada limitata, in cazul in care detinatorul:
a) nu si-a achitat obligatiile de plata ce ii revin pentru serviciile prestate de catre AACR;
b) nu mai dispune, temporar, de facilitatile si/sau echipamentele necesare efectuarii activitatii;
c) se abate, in mod repetat, in activitatea sa, de la cerintele specifice stabilite prin prezenta reglementare si de la elementele declarate in documentatia-suport depusa pentru autorizare;
d) nu respecta, in mod repetat, reglementarile aeronautice aplicabile sau cerintele specifice stabilite de AACR;
e) nu respecta obligatiile stabilite prin conventii/contracte incheiate cu administratorii/operatorii de aerodrom;
f) este raspunzator pentru producerea unor incidente aeronautice in perimetrul infrastructurilor aeroportuare sau a unor situatii care afecteaza siguranta activitatilor aeroportuare.
(3) Restrictionarea sau suspendarea certificatului de autorizare se aplica si atunci cand AACR este notificata de catre administratorul/operatorul de aerodrom cu care agentul aeronautic are incheiat(a) conventie/contract pentru executarea de activitati sau de catre institutiile abilitate ale statului in situatia in care agentul aeronautic se afla in unul dintre cazurile descrise la alin. (1) si (2).
(4) Certificatul de autorizare al unui agent aeronautic se restrictioneaza sau se suspenda in baza:
a) constatarilor inspectorilor AACR in cadrul activitatilor de audit/inspectie;
b) constatarilor ca urmare a verificarii reclamatiilor/sesizarilor primite de la beneficiarii serviciilor agentului aeronautic in cauza;
c) constatarilor organismelor de stat specializate mentionate la alin. (3).
(5) Decizia de restrictionare sau suspendare a certificatului de autorizare, insotita de motivele care au stat la baza adoptarii ei, se comunica de AACR solicitantului autorizatiei, in scris, in termen de 30 de zile de la luarea deciziei.
(6) Certificatul de autorizare poate fi suspendat pe o perioada de cel mult 6 luni.
(7) Daca pana la expirarea perioadei de suspendare nu sunt eliminate cauzele care au condus la suspendarea certificatului de autorizare, acesta se revoca.
(8) Restrictionarea sau suspendarea certificatului de autorizare se stabileste de catre AACR, in functie de riscul potential generat de activitatea agentului aeronautic respectiv.



4.7. Revocarea certificatului de autorizare

(1) Certificatul de autorizare al unui agent poate fi revocat de catre AACR in cazul in care detinatorul acestuia:
a) are deficiente majore in activitatea derulata:
(i) constatate cu ocazia inspectiilor institutiilor abilitate ale statului si comunicate oficial de acestea la AACR;
(ii) semnalate sau reclamate de beneficiarii serviciilor agentilor aeronautici si confirmate de inspectiile/auditurile de supraveghere ale AACR;
b) prezinta neconformitati majore, constatate de catre AACR in cadrul procesului de supraveghere a agentului aeronautic in cauza;
c) nu mai dispune de resursele necesare executarii activitatii;
d) a radiat din obiectul sau de activitate legal inregistrat activitatile autorizate;
e) se abate sistematic, in activitatea sa, de la cerintele specifice stabilite prin prezenta reglementare, de la elementele declarate in documentatia de autorizare prezentata si/sau de la conditiile initiale de acordare a certificatului de autorizare referitoare la calitatea activitatilor aeroportuare prestate;
f) nu respecta obligatiile stabilite prin conventii/contracte incheiate cu administratorii/operatorii de aerodrom;
g) este raspunzator pentru producerea unor incidente aeronautice grave in perimetrul infrastructurilor aeroportuare sau a unor situatii care afecteaza siguranta zborului;
h) omite sa corecteze, in termenul de suspendare de maximum 6 luni, deficientele care au justificat masura suspendarii temporare a autorizatiei;
i) solicita, in scris, revocarea si depune documentul original la AACR.
(2) Certificatul de autorizare ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar se revoca in baza:
a) propunerilor din actele de constatare intocmite de inspectorii AACR in cadrul inspectiilor/auditurilor de supraveghere;
b) constatarilor ca urmare a verificarii reclamatiilor/sesizarilor primite de la beneficiarii serviciilor agentului aeronautic respectiv;
c) constatarilor organismelor de stat specializate.
(3) Decizia de revocare a certificatului de autorizare ca agent aeronautic civil in domeniul aeroportuar, insotita de motivele care au stat la baza adoptarii ei, se comunica de catre AACR, in scris, detinatorului certificatului, in termen de 30 de zile de la luarea deciziei.



4.8. Contestatii

Partea interesata poate formula contestatie impotriva deciziei de restrictionare, suspendare sau revocare a certificatului de autorizare, in termenul reglementat de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Contestatia astfel formulata constituie plangere prealabila, in intelesul art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.



CAPITOLUL 5
Procesul de supraveghere a activitatii agentilor aeronautici civili in domeniul aeroportuar



5.1. Scopul procesului de supraveghere

(1) Procesul de supraveghere a activitatilor desfasurate de agentii aeronautici civili din domeniul aeroportuar are scopul de a verifica daca acestia:
a) mentin conditiile existente la acordarea autorizarii si respecta cerintele specifice mentionate in certificatul de autorizare;
b) respecta cerintele reglementarilor aeronautice civile in vigoare aplicabile activitatilor autorizate;
c) respecta prevederile procedurilor comune cu administratorul/operatorul de aerodrom si/sau cu administratorul serviciilor de trafic aerian, dupa caz;
d) respecta planul de actiuni corective asumat (daca este cazul).
(2) Supravegherea activitatilor desfasurate de agentii aeronautici civili din domeniul aeroportuar se efectueaza de catre AACR pe intreaga perioada de valabilitate a certificatului de autorizare.



5.2. Organizarea procesului de supraveghere

(1) Procesul de supraveghere se organizeaza, este condus si se executa de catre inspectorii aeronautici din cadrul AACR, pe criterii specifice fiecarei categorii de activitati din domeniul aeroportuar.
(2) Activitatea de supraveghere se realizeaza prin inspectii si evaluari periodice, planificate sau inopinate, ale activitatilor de profil desfasurate de catre agentii aeronautici civili din domeniul aeroportuar.
(3) De asemenea, inspectiile/auditurile de supraveghere pot fi generale (vizand toate componentele si/sau aspectele activitatilor autorizate) sau partiale (dedicate anumitor componente si/sau aspecte ale activitatilor specifice, dupa caz).
(4) In cazul agentilor aeronautici autorizati pe o perioada mai mare de un an, AACR deruleaza inspectii/audituri generale anuale sau la jumatatea perioadei de valabilitate a certificatului de autorizare, la termenul care intervine mai intai.
(5) In cazul sesizarii unor deficiente sau al aparitiei unor dificultati, de orice natura, care afecteaza sau ar putea afecta siguranta activitatilor aeronautice, AACR organizeaza inspectii/audituri speciale pentru cazul respectiv.
(6) Daca in urma activitatii de supraveghere se constata ca detinatorul certificatului de autorizare nu mai indeplineste conditiile cerute pentru autorizare sau nu respecta limitarile specificate in documentul de autorizare, AACR informeaza imediat, in scris, agentul aeronautic in cauza asupra neconformitatilor constatate si solicita remedierea acestora intr-o perioada de timp determinata.
(7) AACR evalueaza daca agentul aeronautic implicat mai poate continua activitatea in perioada de remediere a neconformitatilor constatate si, in consecinta, AACR poate restrictiona sau suspenda autorizarea in perioada de referinta.
(8) In cazul in care deficientele sesizate nu se remediaza la termenele stabilite si acceptate de catre AACR, documentul de autorizare al agentului aeronautic respectiv se suspenda sau se revoca, dupa caz.



CAPITOLUL 6
Responsabilitati si obligatii



6.1. Responsabilitatile si obligatiile agentilor aeronautici civili din domeniul aeroportuar

(1) Agentii aeronautici civili din domeniul aeroportuar autorizati trebuie:
a) sa mentina organizatia, facilitatile, cadrul operational si sistemul de management al calitatii conform prevederilor prezentei reglementari si cel putin la standardul declarat initial, constatat si aprobat prin certificatul de autorizare acordat de catre AACR;
b) sa le permita si sa le asigure persoanelor desemnate de catre AACR accesul la documentatia si facilitatile proprii si ale subcontractantilor sau furnizorilor, pentru efectuarea evaluarii sau supravegherii necesare determinarii conformarii continue a organizatiei cu prevederile prezentei reglementari si ale celorlalte reglementari aeronautice aplicabile;
c) sa transmita AACR orice modificare din cadrul organizatiei, daca aceasta afecteaza domeniul de activitate autorizat de catre AACR.
(2) Agentii aeronautici civili autorizati in baza prezentei reglementari pot sa utilizeze ca subcontractanti agenti aeronautici civili (organizatii autorizate de AACR in domeniul aeronautic) sau alte organizatii pentru care AACR a acceptat ca evaluarea sa fie facuta de agentul aeronautic civil respectiv, prin sistemul propriu de management al calitatii.
(3) Agentii aeronautici trebuie sa integreze si sa respecte regulile de siguranta operationala si masurile de securitate aeronautica stabilite de administratorul/operatorul aerodromului prin procedurile si normele interne specifice.
(4) Pe durata executarii de lucrari cu specific aeroportuar pe sau in vecinatatea aerodromului sau amplasamentelor mijloacelor de navigatie aeriana, administratorul/operatorul aerodromului si/sau detinatorul mijloacelor de navigatie aeriana, dupa caz, trebuie sa supravegheze derularea lucrarilor respective si sa aplice masuri adecvate pentru mentinerea sigurantei zborului si securitatii aeronautice.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice