din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2258 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Metodologia de organizare si executare a controalelor la nivelul autoritatilor publice responsabile in domeniul protectiei infrastructurilor critice nationale/europene

INTEGRAL: Metodologia de organizare si executare a controalelor la nivelul autoritatilor publice responsabile in domeniul protectiei infrastructurilor critice nationale/europene


Metodologia de organizare si executare a controalelor la nivelul autoritatilor publice responsabile in domeniul protectiei infrastructurilor critice si al proprietarilor/operatorilor/administratorilor de infrastructuri critice nationale/europene, din 04.04.2019 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 264 din 05.04.2019 si aprobata prin Decizia Primului Ministru nr. 68/2019.


CAPITOLUL I
Dispozitii generale



Articolul 1

Controlul activitatii desfasurate de autoritatile publice responsabile desemnate in temeiul Hotararii Guvernului nr. 35/2019 pentru desemnarea autoritatilor publice responsabile in domeniul protectiei infrastructurilor critice nationale si europene, precum si de proprietarii/operatorii/administratorii de infrastructuri critice nationale si europene, denumiti in continuare A.P.R. si P/O/A, se realizeaza in conformitate cu prezenta metodologie, precum si cu respectarea prevederilor legale in vigoare care reglementeaza domeniul protectiei infrastructurilor critice.


Articolul 2
Prezenta metodologie reglementeaza modalitatea de organizare si executare a controalelor la A.P.R. si P/O/A, stabilind conceptul si tipurile de control, scopul si principiile, obiectivele generale si specifice, organizarea si desfasurarea controlului, reguli generale privind competenta, documentele ce se elaboreaza pe timpul si la finalul activitatii si masurile pentru imbunatatirea activitatii.


Articolul 3
(1) Dispozitiile prezentei metodologii se aplica A.P.R. si P/O/A in conditiile stabilite de art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2010 privind identificarea, desemnarea si protectia infrastructurilor critice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 18/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Prezenta metodologie nu aduce atingere activitatilor care prin acte normative de nivel superior sunt date in competenta de control a altor organisme.


Articolul 4
In sensul prezentei metodologii, termenii si expresiile utilizate au intelesul stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 18/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.



CAPITOLUL II
Conceptul si tipurile de control, scopul, principiile si obiectivele acestuia



Articolul 5

(1) In intelesul prezentei metodologii, controlul este reprezentat de ansamblul activitatilor desfasurate de comisia de control constand in evaluarea, verificarea si cuantificarea performantelor in raport cu obiectivele planificate si indicarea masurilor ce se impun pentru eliminarea disfunctiilor si imbunatatirea performantelor.
(2) Tipurile de control care se organizeaza si se executa potrivit prezentei metodologii sunt:
a) controlul tematic - reprezinta activitatea de verificare prin care sunt urmarite constatarea, analizarea, evaluarea, indrumarea si/sau sprijinul unei/unor activitati determinate;
b) controlul inopinat - reprezinta verificarea desfasurata cu operativitate in vederea identificarii unor eventuale deficiente privind legalitatea, corectitudinea si exactitatea indeplinirii atributiilor de serviciu in domeniul protectiei infrastructurilor critice nationale/europene, denumite in continuare ICN/ICE, desemnate la nivelul entitatii controlate, conform legii.


Articolul 6
Controlul entitatilor mentionate la art. 1 se realizeaza in scopul imbunatatirii si uniformizarii activitatii acestora la nivel national, precum si pentru identificarea unor solutii legale si eficiente in eliminarea unor disfunctionalitati aparute in activitatea de protectie a infrastructurilor critice nationale/europene.


Articolul 7
Principiile care stau la baza activitatii de control sunt:
1. principiul legalitatii organizarii si executarii activitatii de control - se refera la activitatile specifice controlului, desfasurate in acord cu prevederile Constitutiei si ale legislatiei in materie;
2. principiul obiectivitatii controlului - presupune o evaluare corecta si reala a rezultatelor obtinute, a cauzelor care au determinat neregulile si a masurilor necesare inlaturarii ori diminuarii efectelor negative si integrarii celor pozitive;
3. principiul oportunitatii si necesitatii executarii controlului - presupune verificarea, in teren, a modului de implementare a masurilor stabilite prin planurile de securitate ale proprietarilor/operatorilor/administratorilor de infrastructuri critice nationale/europene;
4. principiul integralitatii si obiectivitatii - vizeaza cresterea nivelului de incredere cu privire la obiectivitatea activitatii de indrumare, sprijin si control desfasurate, precum si a responsabilizarii personalului angrenat in derularea acestui tip de activitati;
5. principiul eficacitatii - se refera la relevanta controlului in raport cu atingerea obiectivelor propuse;
6. principiul eficientei - are in vedere maximizarea rezultatelor activitatii de control in raport cu resursele utilizate: umane, financiare, de timp;
7. principiul preventiei - presupune prevederea si identificarea posibilelor erori si nereguli in scopul prevenirii acestora pe intreg parcursul desfasurarii procesului de management;
8. principiul continuitatii - activitatile de control trebuie sa aiba un caracter permanent.


Articolul 8
(1) Pe timpul executarii controalelor se urmareste indeplinirea obiectivului general si a unor obiective specifice.
(2) Obiectivul general vizeaza modul de indeplinire a responsabilitatilor care privesc activitatea A.P.R. sau P/O/A supusi controlului, ce decurg din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 18/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si din actele normative subsecvente, precum si a obiectivelor stabilite in Strategia nationala privind protectia infrastructurilor critice.
(3) Obiectivele specifice se stabilesc prin planul de control si vizeaza, de regula:
a) evaluarea stadiului indeplinirii responsabilitatilor/atributiilor in domeniul protectiei infrastructurilor critice, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
b) verificarea stadiului implementarii masurilor stabilite in planurile de securitate ale operatorilor pentru cresterea nivelului de securitate al infrastructurii critice nationale/europene;
c) evaluarea eficientei masurilor implementate prin prisma raportului dintre resursele alocate si rezultatele obtinute, din perspectiva cresterii nivelului de securitate al infrastructurii critice nationale/europene;
d) existenta si eficacitatea unor planuri de masuri pentru eliminarea/diminuarea cauzelor/vulnerabilitatilor ce determina un nivel ridicat de risc;
e) masurile intreprinse pentru asigurarea pregatirii personalului in conditiile legii;
f) organizarea si executarea exercitiilor de testare a viabilitatii planurilor de securitate ale operatorilor de infrastructura critica;
g) evidenta si raportarea incidentelor;
h) activitatile desfasurate pentru revizuirea planurilor de securitate ale operatorilor de infrastructura critica;
i) revizuirea procesului de identificare si desemnare.



CAPITOLUL III
Organizarea si desfasurarea controlului


Articolul 9
(1) Controalele se executa de catre comisii constituite din:
a) trei specialisti din cadrul Centrului national de coordonare a protectiei infrastructurilor critice - atunci cand controlul se executa la nivelul A.P.R.;
b) trei specialisti din cadrul Centrului national de coordonare a protectiei infrastructurilor critice si ofiterul de legatura pentru securitatea ICN/ICE, denumit in continuare OLS, desemnat la nivelul A.P.R. - atunci cand controlul se executa la nivelul P/O/A de ICN/ICE.
(2) Presedintele comisiei de control este, de regula, seful Centrului national de coordonare a protectiei infrastructurilor critice, denumit in continuare C.N.C.P.I.C.
(3) Presedintele comisiei de control raspunde de pregatirea controlului, sens in care, cu 30 de zile inaintea executarii controlului, supune aprobarii prim-ministrului componenta comisiei de control, precum si delegatiile de control pentru fiecare membru al comisiei de control si stabileste masurile necesare documentarii si instruirii membrilor comisiei in legatura cu specificul A.P.R. sau P/O/A, dupa caz, supusi controlului. La finalul activitatii, delegatiile de control se predau si se arhiveaza la secretariatul C.N.C.P.I.C. impreuna cu documentele elaborate pe timpul controlului.
(4) Presedintele comisiei de control il instiinteaza pe conducatorul A.P.R. sau P/O/A, dupa caz, cu privire la executarea activitatii.
(5) Instiintarea prevazuta la alin. (4) se realizeaza cu cel putin 15 zile inaintea declansarii controlului. Conducatorul A.P.R. sau P/O/A instiintati ia masuri de pregatire a personalului pentru control.
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), controlul tematic neplanificat se poate executa fara instiintarea conducatorului A.P.R. sau P/O/A supusi controlului.
(7) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), controlul inopinat se executa fara instiintarea conducatorului A.P.R. sau P/O/A supusi controlului.


Articolul 10
Controlul debuteaza prin prezentarea de catre presedintele comisiei conducatorului entitatii supuse controlului, la sediul acesteia, a scopului, obiectivelor controlului si a componentei comisiei de control.


Articolul 11
(1) Personalul de control si personalul supus controlului trebuie sa manifeste responsabilitate pe timpul controlului.
(2) Personalul supus controlului este obligat sa puna la dispozitia comisiei de control toate materialele si documentele intocmite sau detinute in exercitarea atributiilor de serviciu si sa furnizeze toate datele si informatiile care au legatura cu indeplinirea sarcinilor de serviciu in domeniul protectiei infrastructurilor critice nationale/europene desemnate conform legii.


Articolul 12
In cazul in care personalul supus controlului se afla in concediu de odihna, in concediu medical, este internat in spital, este in misiune, delegatie, detasat ori in alte situatii obiective, controlul se realizeaza in lipsa acestuia.


Articolul 13
Pentru atingerea obiectivelor controlului se pot desfasura activitati, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, dupa cum urmeaza:
a) verificarea documentelor specifice sau cu impact asupra domeniului;
b) constatarea la fata locului a modului de indeplinire a responsabilitatilor;
c) controlul activitatii persoanelor care incadreaza compartimentele specializate/ofiterului de legatura pentru securitate desemnat;
d) orice alte activitati necesare desfasurarii controlului, permise de lege.


Articolul 14
(1) Comisia de control intocmeste nota de constatare, care va contine principalele concluzii rezultate la sfarsitul activitatii.
(2) Nota de constatare se aduce la cunostinta, sub semnatura, conducatorilor entitatii supuse controlului, precum si personalului in sarcina caruia au fost constatate deficiente.
(3) Conducatorul entitatii supuse controlului si persoanele in sarcina carora au fost retinute deficiente pot formula obiectii in scris, motivate, cu privire la continutul notei de constatare, in termen de 3 zile lucratoare de la data aducerii ei la cunostinta, pe care le transmit secretariatului C.N.C.P.I.C.
(4) Atat nota de constatare intocmita potrivit alin. (1), cat si obiectiile formulate in scris, potrivit alin. (3), se anexeaza la raportul de control si fac parte integranta din acesta.


Articolul 15
Ori de cate ori exista o suspiciune rezonabila cu privire la producerea unui incident de securitate, membrii comisiei de control sunt obligati sa informeze autoritatile in drept sa efectueze cercetari.


Articolul 16
(1) In situatia in care obiectivele stabilite prin planul de control nu au fost realizate sau au aparut elemente de noutate pentru a caror lamurire sunt necesare alte verificari, perioada de executare a controlului se poate prelungi pana la realizarea acestora, cu notificarea, in mod corespunzator, a structurii controlate.
(2) Atunci cand presedintele comisiei de control apreciaza ca obiectivele controlului au fost atinse, declara inchis controlul, cu informarea in scris a conducatorului entitatii supuse controlului.


Articolul 17
(1) Constatarile efectuate pe timpul controlului, concluziile si masurile propuse de comisia de control se materializeaza intr-un raport de control.
(2) Raportul de control se elaboreaza de comisia de control si se supune aprobarii prim-ministrului, in termen de 30 de zile de la finalizarea acestuia.
(3) Raportul de control cuprinde:
a) mentiuni legate de componenta comisiei de control;
b) o scurta prezentare a entitatii controlate;
c) obiectivele controlului si programul derularii acestuia;
d) rezultatul evaluarii, punctele tari, deficientele, disfunctiile si neregulile constatate, ariile de imbunatatire, recomandarile comisiei de control, exemple de buna practica;
e) alte aspecte care pot contribui la cresterea eficacitatii si eficientei activitatilor evaluate;
f) concluzii.
(4) La raportul de control se anexeaza planul cu masuri pentru remedierea deficientelor si imbunatatirea activitatilor.
(5) Raportul de control, anexele acestuia si notele de constatare se clasifica conform prevederilor legale privind protectia informatiilor clasificate si se inainteaza spre aprobare prim-ministrului.


Articolul 18
Documentele intocmite cu ocazia activitatilor premergatoare controlului, cele intocmite pe timpul controlului sau cu ocazia solutionarii contestatiilor se inregistreaza la secretariatul C.N.C.P.I.C.


Articolul 19
Raportul de control aprobat in conditiile art. 17 alin. (2) se comunica de catre presedintele comisiei de control, in termen de 5 zile de la data aprobarii, dupa cum urmeaza:
a) conducatorului A.P.R. in responsabilitatea careia se afla P/O/A controlat, in vederea dispunerii masurilor necesare pentru remedierea aspectelor negative constatate si diseminarea bunelor practici;
b) conducatorului P/O/A supus controlului, pentru punerea in aplicare a masurilor dispuse.


CAPITOLUL IV
Reguli generale privind competenta


Articolul 20
(1) C.N.C.P.I.C. este structura centrala din cadrul Ministerului Afacerilor Interne care are competenta materiala si teritoriala generala in executarea controalelor la A.P.R. si P/O/A, in conditiile stabilite de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 18/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) OLS desemnati la nivelul fiecarei A.P.R. fac parte din comisiile de control constituite in vederea desfasurarii controlului la P/O/A din responsabilitatea A.P.R. respective.


Articolul 21
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se realizeaza in conditiile stabilite la art. 13 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 18/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.


CAPITOLUL V
Dispozitii finale


Articolul 22
Controalele se executa concomitent cu desfasurarea activitatilor curente de catre entitatile supuse controlului, acordandu-se sprijin pentru inlaturarea deficientelor, disfunctiilor sau neregulilor constatate si a cauzelor care le-au generat.
Articolul 23
C.N.C.P.I.C. verifica si monitorizeaza modalitatile in care conducatorii A.P.R., prin compartimentele desemnate, organizeaza si executa activitatile de control stabilite in conditiile legii.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice