din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2597 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Ordonanta de urgenta nr. 23/2019 pentru completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, instituirea unor derogari si prorogarea unor termene

INTEGRAL: Ordonanta de urgenta nr. 23/2019 pentru completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, instituirea unor derogari si prorogarea unor termene


In Monitorul Oficial nr. 275 din 10.04.2019 a fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 23/2019 pentru completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, instituirea unor derogari si prorogarea unor termene.

Avand in vedere ca prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 528/2018 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului unic pct. 2 [cu referire la art. 253 alin. (1) ] si 3 [cu referire la art. 2541 alin. (21) ] din Legea pentru modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, art. I pct. 1 [cu referire la art. 19 alin. (3) din Legea nr. 1/2011] si art. II [cu referire la art. 321 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005] din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul educatiei si articolului unic [cu referire la art. 16 alin. (1) ] din Legea pentru modificarea art. 16 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, precum si celor trei legi in ansamblul lor, pe de o parte au fost declarate neconstitutionale prevederile articolului unic pct. 2 [cu referire la art. 253 alin. (1) ] din legea sesizata de neconstitutionalitate, iar, pe de alta parte, a fost obligat legiuitorul de a elimina din dreptul pozitiv solutia legislativa constatata ca fiind neconstitutionala, precum cea care se regaseste in actualul art. 253 alin. (1) din Legea nr. 1/2011,
tinand seama de necesitatea introducerii unor masuri speciale pentru protejarea elevilor scolarizati, de efectele sanctionarii unitatilor de invatamant cu ridicarea autorizatiei de functionare provizorie,
intrucat este absolut urgent sa fie completate continutul si regimul juridic ale bazei materiale, atat in invatamantul preuniversitar de stat, cat si in invatamantul superior de stat, pentru asigurarea unei protectii juridice reale a acestei baze, avand in vedere faptul ca se pierd numeroase bunuri imobile si mobile din cauza insuficientei reglementari,


avand in vedere scolarizarea unor elevi in lipsa autorizatiei de functionare provizorie ori cu depasirea valabilitatii acesteia in invatamantul preuniversitar de stat si intrucat elevii astfel scolarizati risca nerecunoasterea studiilor, aflandu-se, in acest mod, intr-o situatie cu caracter de urgenta a carei reglementare nu poate fi amanata, tinand cont ca trebuie sa li se asigure posibilitatea de sustinere a examenelor de finalizare a studiilor si continuarea acestora in anul scolar urmator,
avand in vedere faptul ca in prezent sunt in derulare deja etapele mobilitatii personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar, iar lipsa reglementarilor are consecinte negative asupra sistemului national de invatamant preuniversitar, in sensul ca nu se asigura stabilitatea personalului didactic calificat, fiind incalcat principiul continuitatii activitatii didactice de predare la aceleasi clase de elevi, aspect ce afecteaza calitatea activitatii desfasurate in unitatile de invatamant preuniversitar de stat si va conduce la cresterea numarului de cadre didactice fara studii corespunzatoare postului didactic sau a numarului de cadre didactice pensionate,
intrucat in anul scolar curent peste 16.000 de posturi didactice de predare sunt ocupate cu personal didactic calificat angajat pe perioada determinata in baza rezultatelor obtinute la concursuri nationale de titularizare,
tinand cont ca se urmareste plata integrala a dobanzilor legale, pentru executarea hotararilor judecatoresti devenite executorii pana la 31 decembrie 2017, avand ca obiect acordarea de daune-interese moratorii,
tinand seama de faptul ca este imperios necesar ca masurile legislative ce fac obiectul acestei ordonante de urgenta sa intre in vigoare cat mai curand posibil, precum si pentru a se evita dificultatile rezultate din succesiunea intr-un interval de timp a mai multor reglementari in domeniul educatiei nationale, continand norme de competenta, de procedura propriu-zisa,
tinand cont de nevoia de a asigura organizarea si functionarea eficienta, performanta si predictibila a sistemului national de educatie, precum si de a elimina efectele perturbatoare produse de absenta unui cadru legislativ adecvat, aspecte care au consecinte grave asupra drepturilor beneficiarilor directi ai educatiei,
deoarece toate aspectele de mai sus vizeaza interesul public si constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.


Articolul I
Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 93 se introduce un nou articol, articolul 931, cu urmatorul cuprins:
"Articolul 931
(1) Consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant pot hotari modificarea duratei contractului individual de munca din durata determinata de un an in contract individual de munca pe durata de viabilitate a postului/catedrei, pentru cadrele didactice calificate, daca acestea au promovat examenul de definitivat si concursul national de titularizare cu nota/media de cel putin 7, in conditiile prezentei legi, si daca postul este vacant.
(2) Cadrele didactice calificate care beneficiaza de prevederile alin. (1) au dreptul sa participe la mobilitatea de personal, potrivit metodologiei elaborate cu consultarea partenerilor de dialog social si aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale."
2. La articolul 112, dupa alineatul (8) se introduc doua noi alineate, alineatele (9) si (10), cu urmatorul cuprins:
"(9) Intelesul sintagmei AA«celelalte componente ale bazei materialeAA», prevazuta la alin. (2)-(4), cuprinde bunuri imobile si mobile afectate in mod direct si special functionarii invatamantului, ca serviciu public, pentru satisfacerea interesului general, astfel: spatii pentru procesul de invatamant, mijloace de invatamant, bunuri mobile dobandite in urma implementarii de proiecte, cu finantare rambursabila sau nerambursabila, biblioteci, ateliere scolare, ferme didactice, terenuri agricole, camine, internate, cantine, cluburi ale elevilor, case ale corpului didactic; tabere scolare; baze si complexuri cultural-sportive; edituri si tipografii; unitati de microproductie; palate si case ale copiilor si elevilor; spatii cu destinatia de locuinta; orice alt obiect ce intra in patrimoniul destinat invatamantului si salariatilor din invatamantul preuniversitar. Aceste componente ale bazei materiale sunt inalienabile, insesizabile si imprescriptibile pe toata durata utilizarii in sistemul de invatamant.
(10) Imobilele si componentele bazei materiale prevazute la alin. (4), temporar disponibile, pot fi inchiriate pe baza de contract, cu renegociere anuala a contractului, numai in conformitate cu metodologia aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale. Inchirierea se face cu prioritate pentru activitati de invatamant."


3. Dupa articolul 226 se introduce un nou articol, articolul 2261, cu urmatorul cuprins:
"Articolul 2261
(1) Bunurile imobile prevazute la art. 226 alin. (4) sunt - pe toata durata utilizarii de catre universitatile de stat - inalienabile, insesizabile si imprescriptibile.
(2) Bunurile mobile si imobile prevazute la art. 226 alin. (4), disponibile temporar, pot fi inchiriate pe baza de contract, cu renegociere anuala a contractului, numai in conformitate cu metodologia aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale. Inchirierea se face cu prioritate pentru activitati de invatamant."
4. Articolul 253 se abroga.


Articolul II
(1) Termenul prevazut la art. 9 alin. (22) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la inceputul anului scolar 2021-2022.
(2) Unitatile de invatamant si componentele organizatorice infiintate fara parcurgerea etapelor acreditarii, precum si furnizorii de educatie care au depasit termenul prevazut de art. 31 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declansa si de a se supune procesului de evaluare externa, periodica sau in vederea acreditarii, dupa caz, in vederea asigurarii calitatii educatiei, in termen de cel mult 1 an, calculat de la data de 30 aprilie 2019. Metodologia specifica de aplicare a dispozitiilor prezentului alineat se aproba prin ordin al ministrului educatiei nationale in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Prin derogare de la termenul prevazut de art. 31 lit. c) din Ordonanta de urgenta nr. 75/2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Educatiei Nationale aproba acreditarea unitatilor de invatamant evaluate de catre Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar, cu propunere de acreditare in baza constatarii indeplinirii standardelor si criteriilor de calitate. Finantarea de baza pentru unitatile de invatamant particular si confesional, acreditate, se acorda incepand cu anul scolar urmator acreditarii.


Articolul III
Prin derogare de la prevederile art. 1 din Legea nr. 95/2018 privind adoptarea unor masuri in domeniul finantarii invatamantului, hotararile judecatoresti devenite executorii pana la 31 decembrie 2018, avand ca obiect acordarea de daune interese moratorii sub forma dobanzii legale, pentru plata esalonata a sumelor prevazute in titluri executorii prin care s-au acordat drepturi salariale personalului din invatamant, se achita in anul 2019, de la bugetul de stat aprobat prin Legea nr. 50/2019, prin bugetul Ministerului Educatiei Nationale.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice