din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2062 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Regulament din 10.04.2019, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE

INTEGRAL: Regulament din 10.04.2019, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE


Regulamentul privind modalitatile de incheiere a contractelor bilaterale de energie electrica prin licitatie extinsa si negociere continua si prin contracte de procesare din 10.04.2019 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 344 din 06.05.2019

Articolul 1


Prezentul regulament stabileste un cadru organizat pentru tranzactionarea, in regim concurential, in mod transparent, public, centralizat si nediscriminatoriu, a energiei electrice, inclusiv prin incheierea contractelor de procesare a combustibilului, si anume:
a) modul de stabilire a ofertelor de vanzare sau de cumparare a energiei electrice de catre participanti;
b) modul de stabilire a ofertelor de procesare a combustibilului;
c) modul de organizare a licitatiilor/sesiunilor de tranzactionare;
d) modul de stabilire a tranzactiilor si de contractare a energiei tranzactionate, respectiv de stabilire a prevederilor contractelor de procesare a combustibilului;
e) modul de gestionare si publicare a informatiilor privind participantii, ofertele si tranzactiile efectuate.


Articolul 2
Prin implementarea modalitatilor de incheiere a contractelor bilaterale de energie electrica prin licitatie extinsa, negociere continua si prin contracte de procesare se urmareste asigurarea unui cadru eficient si transparent de tranzactionare pe piata concurentiala de energie electrica si nediscriminarea participantilor la piata.


Articolul 3
Prezentul regulament se aplica:
a) titularilor de licenta din sectorul energiei electrice, inclusiv operatorului pietei centralizate a contractelor bilaterale de energie electrica;
b) persoanelor fizice sau juridice care, potrivit legii, pot desfasura activitati in sectorul energiei electrice fara a detine o licenta acordata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, respectiv persoanelor juridice avand sediul intr-un stat membru al Uniunii Europene carora Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei le-a confirmat dreptul de participare la pietele de energie electrica din Romania.


CAPITOLUL II
Definitii si abrevieri


Articolul 4
(1) In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile folosite au semnificatiile definite in Legea energiei electrice si gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Semnificatia termenilor utilizati este urmatoarea:
a) caracteristici ferme - caracteristici ale unei oferte, ale caror valori de pornire sunt precis determinate, iar dupa incheierea tranzactiilor pe baza regulilor descrise pentru fiecare modalitate de tranzactionare in prezentul regulament, acestea determina valori precise, fixe, constante la nivelul celor stabilite la tranzactionare pe toata perioada de valabilitate a contractului ale cantitatii orare si totale si pretului tranzactiei si asupra carora contractul asociat tranzactiei nu permite modificari;
b) contract-cadru - contract cu structura si prevederi predefinite, care contine prevederi care nu pot fi modificate, utilizate de toti participantii inregistrati la modalitatea respectiva de tranzactionare, precum si prevederi specifice, referitoare exclusiv la termene si modalitati de plata, garantii si penalitati, pe care initiatorul le poate modifica, specificand propriile conditii;
c) contract standard - contract de vanzare-cumparare a energiei electrice cu structura, termeni si conditii predefinite, utilizat de toti participantii inregistrati pentru tranzactionarea in modalitatea de tranzactionare pe piata centralizata a contractelor bilaterale de energie electrica, conform careia contractele sunt atribuite prin negociere continua;
d) conventie de participare la o modalitate de tranzactionare aferenta pietei centralizate a contractelor bilaterale de energie electrica - conventie standardizata stabilita de operatorul pietei centralizate a contractelor bilaterale de energie electrica, care prevede drepturile si obligatiile reciproce dintre acesta si fiecare participant la modalitatea respectiva de tranzactionare aferenta pietei centralizate a contractelor bilaterale de energie electrica;
e) cel mai bun pret - cel mai mic pret dintre preturile ofertelor de vanzare, respectiv cel mai mare pret dintre preturile ofertelor de cumparare, la un moment dat;
f) entitate agregata - rezultatul asocierii dintre doi sau mai multi producatori de energie electrica din surse regenerabile, in vederea participarii impreuna la Piata concurentiala, conform prevederilor Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) licitatie extinsa - licitatie in care se accepta oferte de ambele parti, vanzare si cumparare;
h) marca de timp - identificator care asociaza unei oferte momentul exact de introducere a acesteia: ziua, ora, minutul si secunda;
i) negociere continua - modalitate de negociere in care atat pretul ofertelor de pe partea initiatoare, cat si al celor de pe partea respondenta pot fi modificate, iar tranzactiile se incheie in orice moment in care se indeplinesc conditiile de corelare;
j) oferta coinitiatoare - oferta de acelasi tip, si anume care prevede aceeasi cantitate de energie electrica, acelasi profil zilnic de livrare si aceeasi durata a livrarii, aceeasi optiune privind tranzactionarea integrala/partiala, daca este cazul, si are acelasi obiect, si anume vanzarea sau cumpararea, cu o oferta initiatoare si care implica aderarea la acelasi contract cu aceasta;
k) oferta initiatoare - oferta de energie electrica sau de procesare a combustibilului care initiaza procesul de tranzactionare conform prevederilor prezentului regulament;
l) oferta de raspuns - oferta care raspunde cerintelor unei oferte initiatoare;
m) oferta ferma - oferta care nu poate fi anulata sau modificata pe parcursul derularii licitatiei;
n) operator al pietei centralizate a contractelor bilaterale de energie electrica - persoana juridica titulara de licenta care asigura organizarea si administrarea unei piete centralizate de contracte de energie electrica, inclusiv de contracte de procesare a combustibilului, in conformitate cu reglementarile emise de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei;
o) participant la piata centralizata a contractelor bilaterale de energie electrica - titular de licenta sau persoana fizica sau juridica prevazuta la art. 3 lit. b) care se inscrie la aceasta piata si respecta conventia de participare la o modalitate de tranzactionare aferenta pietei centralizate a contractelor bilaterale de energie electrica; in cazul participarii ca o singura entitate agregata a mai multor producatori de energie electrica din surse regenerabile, este considerat participant acela dintre ei pe care acestia il desemneaza sa tranzactioneze energia electrica;
p) piata centralizata a contractelor bilaterale de energie electrica - cadrul organizat de incheiere intre participantii la piata in mod transparent, prin licitatie publica, a contractelor cu livrare fizica de energie electrica, inclusiv a contractelor de procesare, organizat si administrat de operatorul pietei centralizate a contractelor bilaterale de energie electrica, pe baza unui ansamblu de modalitati avand ca baza ofertarea publica si nediscriminatorie, cu scopul de a contracta energia electrica pe termen determinat, la un pret transparent, rezultat din echilibrul cererii si al ofertei;
q) platforma de tranzactionare - sistem informatic stabilit si mentinut de operatorul pietei centralizate a contractelor bilaterale de energie electrica in scopul realizarii tranzactiilor pe piata centralizata a contractelor bilaterale de energie electrica, pentru fiecare dintre modalitatile prevazute in prezentul regulament;
r) produs echivalent - unul sau combinatia dintre mai multe produse tranzactionate pe piata concurentiala, prin cumpararea sau, dupa caz, prin vanzarea caruia/careia s-ar putea reconstitui cantitatea neprimita/nelivrata in perioada de livrare ramasa in urma rezilierii unui contract, cu acelasi profil zilnic de livrare;
s) valori de pornire - valorile caracteristicilor unei oferte la momentul introducerii sale pe piata in vederea tranzactionarii.


Articolul 5
Abrevierile utilizate in cadrul prezentului regulament au urmatoarele semnificatii:
a) ANRE - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei;
b) CET - ora Europei Centrale;
c) OPCCB - operatorul pietei centralizate a contractelor bilaterale de energie electrica;
d) PCCB - piata centralizata a contractelor bilaterale de energie electrica;
e) PCCB-LE - modalitate de tranzactionare pe piata centralizata a contractelor bilaterale de energie electrica conform careia contractele sunt atribuite prin licitatie extinsa, cu posibilitatea existentei mai multor ofertanti de ambele parti;
f) PCCB-NC - modalitate de tranzactionare pe piata centralizata a contractelor bilaterale de energie electrica conform careia contractele sunt atribuite prin negociere continua;
g) PCCB-PC - modalitate de incheiere, pe piata centralizata a contractelor bilaterale de energie electrica, a contractelor de procesare a combustibilului;
h) PC-OTC - piata centralizata cu negociere dubla continua de energie electrica, care functioneaza in baza Regulamentului privind cadrul organizat de tranzactionare pe piata centralizata cu negociere dubla continua a contractelor bilaterale de energie electrica, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 49/2013, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) PZU - piata pentru ziua urmatoare;
j) Regulament - regulamentul privind modalitatile de incheiere a contractelor bilaterale de energie electrica prin licitatie extinsa si negociere continua si prin contracte de procesare;
k) UE - Uniunea Europeana;
l) TG - componenta tarifului de transport pentru introducerea de energie electrica in retea.


CAPITOLUL III
Reguli generale


Articolul 6
OPCCB administreaza si dezvolta piata centralizata a contractelor bilaterale de energie electrica pe baza principiilor de nediscriminare, transparenta, caracter public si centralizat, stabilite de lege, si a prevederilor prezentului regulament stabilite pentru fiecare modalitate de tranzactionare.


Articolul 7
(1) Inregistrarea participantilor la piata centralizata a contractelor bilaterale de energie electrica se face la solicitarea acestora, adresata OPCCB, conform procedurilor operationale specifice si prin semnarea conventiei de participare la modalitatea respectiva de tranzactionare aferenta PCCB.
(2) Participantului desemnat de o entitate agregata de producatori de energie electrica pe baza de surse regenerabile de energie ii revin integral toate responsabilitatile si drepturile prevazute in conventia de participare prevazuta la alin. (1), precum si cele prevazute in reglementari nationale si/sau ale UE corespunzatoare participarii la piata de energie electrica.


Articolul 8
OPCCB stabileste, dupa parcurgerea unui proces de consultare publica cu retinerea sau respingerea argumentata a propunerilor si observatiilor primite, continutul-cadru al fiecarei conventii de participare la o modalitate de tranzactionare aferenta PCCB, care cuprinde drepturile si responsabilitatile reciproce ale OPCCB si ale fiecarui participant la aceasta piata. OPCCB face publica fiecare conventie de participare pe pagina sa de internet.


Articolul 9
(1) Participantii la PCCB au obligatia sa plateasca OPCCB contravaloarea tarifelor aferente participarii la modalitatea de tranzactionare respectiva, conform reglementarilor in vigoare si prevederilor conventiei de participare la modalitatea respectiva de tranzactionare aferenta PCCB.
(2) In cazul inregistrarii participantului desemnat de o entitate agregata de producatori de energie electrica pe baza de surse regenerabile, aplicarea componentei de administrare a tarifului practicat de OPCCB se face la puterea instalata rezultata pentru entitatea agregata.


Articolul 10
Tranzactionarea se realizeaza pe baza unor contracte publicate anterior de OPCCB, care pot fi propuse de initiator cu respectarea unui contract-cadru sau pot fi contracte standard, corespunzator prevederilor aferente fiecarei modalitati de tranzactionare.


Articolul 11
(1) Contractele-cadru si cele standard sunt elaborate de catre OPCCB, in urma analizarii intr-un grup de lucru constituit cu participantii la piata si retinerii sau respingerii argumentate a propunerilor si observatiilor primite in urma consultarii publice.
(2) Contractele-cadru si cele standard nu prevad posibilitatea denuntarii unilaterale, a modificarii pretului, a cantitatii orare si totale sau a profilului de livrare zilnica fata de cele stabilite la incheierea tranzactiei.


Articolul 12
In modalitatile de tranzactionare pe baza contractelor propuse de initiator, si anume PCCB-LE si PCCBPC, acesta poate introduce clauze specifice, suplimentare/diferite de cele din contractul-cadru, privind exclusiv termenele de plata si modalitatile de plata, garantiile si penalitatile de natura financiara.


Articolul 13
Este interzisa includerea de clauze specifice:
a) care modifica contractul-cadru si caracterul fix, cunoscut in urma procesului de licitatie, al cantitatilor orare/totale si al pretului stabilite la tranzactionare sau al duratei livrarii;
b) de modificare ulterioara a unor prevederi, prin intelegerea partilor sau pe baza unor formule, care sa altereze celelalte caracteristici ale ofertei, inclusiv pretul;
c) care sa permita denuntarea unilaterala si, in cazul contractelor incheiate pe PCCB-LE, sa afecteze dreptul partii care nu este in culpa la compensare integrala in situatia rezilierii;
d) care adauga alte servicii.


Articolul 14
OPCCB verifica conformitatea cu reglementarile si cu prevederile prezentului regulament a oricarui tip de oferte propuse de oricare participant si a contractului, le accepta pe cele conforme si le respinge pe cele neconforme, publicand pe pagina proprie de internet lista ofertelor respinse si motivatia acestei actiuni.


Articolul 15
(1) Identitatea participantilor la sesiunile de tranzactionare este publicata pe pagina proprie de internet a OPCCB conform prevederilor prezentului regulament aferente fiecarei modalitati de tranzactionare.
(2) In cazul participantului desemnat de o entitate agregata, acesta comunica OPCCB componenta acesteia, iar OPCCB o publica si o include in conventia de participare a acestuia.


Articolul 16
(1) In cazul retragerii ofertei sau in cazul refuzului incheierii contractului/prezentarii unui contract neconform pentru PCCB-LE sau PCCB-PC, iar pentru PCCB-NC, in cazul refuzului de semnare a contractului/prezentarii unui contract neconform, participantul/participantii in cauza plateste/platesc OPCCB o suma penalizatoare.
(2) OPCCB distribuie suma penalizatoare prevazuta la alin. (1) participantilor care au introdus oferte in sesiunea respectiva de tranzactionare.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), un participant poate refuza semnarea contractului fara aplicarea vreunei masuri penalizatoare in cazul in care, in termen de 3 zile lucratoare, acesta prezinta OPCCB documente din care sa rezulte ca partenerul de contract face parte dintr-o lista de persoane fizice/juridice cu care este interzisa, prin reglementari nationale/ale UE, derularea de activitati comerciale in domeniul energiei.


Articolul 17
Dispozitiile art. 16 sunt incluse in conventia de participare la modalitatea respectiva de tranzactionare aferenta PCCB, iar nivelul penalitatii, precum si modul de repartizare a acesteia se stabilesc in cadrul unei proceduri publice, rezultata in urma unui proces de consultare publica desfasurat de OPCCB; participantul in cauza este suspendat de la tranzactionare pe platforma respectiva conform art. 21 alin. (2) lit. c), intre data constatarii abaterii si 10 zile dupa data efectuarii platii acestei penalitati.


Articolul 18
Contractul aferent unei tranzactii intra in vigoare la data semnarii.


Articolul 19
(1) In cazul rezilierii unui contract incheiat prin modalitatile de tranzactionare PCCB-LE sau PCCB-NC, partea din cauza careia se produce rezilierea plateste partii care nu este in culpa o compensatie egala cu valoarea diferentei dintre valoarea energiei nelivrate/nepreluate la pretul de contract si valoarea energiei nelivrate/nepreluate la pretul produsului echivalent, evaluat pe baza preturilor produselor tranzactionate pe PCCB-NC sau, daca acestea nu au fost tranzactionate in ultimele 6 luni, a celor tranzactionate pe PC-OTC si/sau PCCBLE, din ultimele 6 luni incepand cu data cea mai apropiata de momentul rezilierii, astfel:
a) daca diferenta este pozitiva si cumparatorul a cauzat rezilierea, compensatia se plateste vanzatorului de catre cumparator;
b) daca diferenta este negativa si vanzatorul a cauzat rezilierea, suma, in modul, se plateste cumparatorului de catre vanzator;
c) daca diferenta este negativa si cumparatorul a cauzat rezilierea, contractul poate fi reziliat fara plata compensatiei de mai sus;
d) daca diferenta este pozitiva si vanzatorul a cauzat rezilierea, contractul poate fi reziliat fara plata compensatiei de mai sus.
(2) In cazul in care in ultimele 6 luni anterioare rezilierii nu se gaseste niciun produs echivalent format din produse tranzactionate pe oricare dintre cele trei piete, PCCB-NC, PCOTC si PCCB-LE, contractul-cadru si cel standard pot prevedea alte modalitati de compensare integrala de catre participantul din cauza caruia se reziliaza contractul a partenerului sau, inclusiv, in cazul rezilierii imediat anterioare inceperii perioadei de livrare sau in timpul acesteia, prin referirea la pretul mediu de inchidere pe PZU, aplicabil livrarilor pe o durata de maximum o saptamana ulterioara datei rezilierii.
(3) Contractul-cadru si cel standard pot prevedea si plata unor sume suplimentare celor de la alin. (1) de catre partea in culpa celeilalte parti.


Articolul 20
Partea care reziliaza contractul transmite OPCCB o notificare cuprinzand partile, durata si profilul de livrare, respectiv instrumentul, data incheierii contractului, data rezilierii si motivul acesteia, iar OPCCB publica aceste informatii pe pagina proprie de internet si exclude respectivul contract din calculul indicilor de piata corespunzatori.


Articolul 21
(1) Orice participant la PCCB se poate retrage din proprie initiativa de la piata in baza unei instiintari adresate OPCCB.
(2) OPCCB poate suspenda un participant de la tranzactionare sau poate revoca inregistrarea unui participant la PCCB, in caz de neconformare cu caracter repetat sau definitiv, cu publicarea si motivarea acestei actiuni, in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) nu mai indeplineste conditiile necesare pentru inregistrarea ca participant, definite in procedurile specifice;
b) nu isi indeplineste obligatiile ce ii revin conform prezentului regulament;
c) nu respecta conventia de participare la modalitatea respectiva de tranzactionare aferenta PCCB.


Articolul 22
Inscrierea, depunerea ofertelor si organizarea sesiunilor de tranzactionare, suspendarea, revocarea si excluderea participantilor ca urmare a unei conduite necorespunzatoare ulterioare inscrierii in competitie se desfasoara in conformitate cu procedurile operationale specifice, elaborate de OPCCB, rezultate in urma unui proces de consultare publica.


CAPITOLUL IV
Modalitatea de tranzactionare PCCB-LE


Articolul 23
In cazul tranzactionarii energiei electrice prin modalitatea denumita PCCB-LE, realizata prin licitatie extinsa, se parcurg urmatoarele etape:
1. Utilizarea contractului-cadru
2. Fiecare ofertant initiator isi defineste oferta proprie ferma de vanzare sau de cumparare de energie electrica, care trebuie sa cuprinda urmatoarele caracteristici ferme:
a) durata livrarii, respectiv data de incepere si data de finalizare a livrarii; durata livrarii trebuie sa fie de minimum o luna;
b) cantitatea totala, precum si cantitatea orara de energie electrica si profilul de livrare zilnica, prin alegerea uneia din urmatoarele variante:
(I) livrare in banda la putere constanta (luni-duminica, 00,00-24,00 CET);
(II) livrare in banda la putere constanta (luni-vineri, 00,00-24,00 CET);
(III) livrare la putere constanta, la ore de varf de sarcina (luni-duminica, 6,00-22,00 CET);
(IV) livrare la putere constanta, la ore de varf de sarcina (luni-vineri, 6,00-22,00 CET);
(V) livrare la putere constanta, la ore de varf de sarcina EU (luni-vineri, 8,00-20,00 CET);
(VI) livrare la putere constanta, la ore varf de seara (luni- duminica, 16,00-21,00 CET);
(VII) livrare la putere constanta, la ore de gol de sarcina (luni-vineri, 00,00-6,00 si 22,00-24,00 CET si sambata-duminica, 00,00-24,00 CET);
(VIII) alte profiluri de livrare zilnica, si anume orice perioada din zi formata din ore succesive de livrare la putere constanta; perioadele zilnice de livrare aferente fiecarui profil de livrare sunt clar definite ca ora de inceput si ora de sfarsit de catre OPCCB, iar acesta poate introduce sau elimina de la tranzactionare un profil de livrare zilnica in functie de cerintele pietei, conform unor criterii cuprinse intr-o procedura proprie rezultata in urma unui proces de consultare publica;
c) pretul minim solicitat (PminLE), in cazul unei oferte de vanzare, respectiv pretul maxim oferit (PmaxLE), in cazul unei oferte de cumparare; ofertantul trebuie sa includa in pret componenta TG a tarifului de transport pentru introducerea de energie electrica in retea, similar oricarui alt cost;
d) optiunea dintre tranzactionarea integrala cu un singur participant si cea partiala si/sau cu mai multi participanti a cantitatii ofertate; pentru puteri orare mai mari de 10 MW nu este permisa decat optiunea de tranzactionare partiala/cu mai multi participanti; tranzactionarea partiala inseamna tranzactionarea unor transe de putere constanta mai mica decat puterea solicitata, cu pastrarea profilului de livrare propus si a duratei livrarii; alegerea optiunii de tranzactionare partiala/cu mai multi participanti nu exclude posibilitatea tranzactionarii integrale cu un singur participant, daca asa rezulta in urma aplicarii regulilor de corelare;
e) prevederile specifice ale contractului propus, prevazute de participantul initiator in conformitate cu prevederile art. 12 si 13.
3. Dupa acceptarea ofertei initiatoare conform art. 14, OPCCB programeaza cate o sesiune de tranzactionare pentru fiecare oferta initiatoare de vanzare sau de cumparare acceptata si desfasoara/asigura desfasurarea urmatoarelor activitati preliminare, in conditiile unei proceduri proprii elaborate conform art. 22:
a) aducerea la cunostinta participantilor la piata a ofertei initiatoare, prin publicarea acesteia pe site-ul OPCCB, inclusiv a identitatii initiatorului, impreuna cu formatul de contract propus;
b) pana la o data prealabila celei de incepere a sesiunii de tranzactionare, publicata odata cu oferta initiatoare, depunerea la OPCCB a ofertelor coinitiatoare si publicarea completa a fiecareia, imediat dupa depunere, daca au fost acceptate conform art. 14;
c) depunerea la OPCCB a ofertelor ferme de raspuns, continand cantitatea oferita, daca aceasta este diferita de cea din oferta initiatoare, in cazul in care initiatorul a optat pentru tranzactionarea partiala/cu mai multi participanti, optiunea privind tranzactionarea partiala si pretul-limita acceptat; pana la deschiderea sesiunii de tranzactionare, acestea sunt supuse procesului de verificare conform art. 14 si nu sunt dezvaluite altor participanti sau publicului.
4. In intervalul de timp cuprins intre termenul de la pct. 3 lit. b) si deschiderea sesiunii de tranzactionare, participantul initiator si cei cu oferte coinitiatoare pot modifica o singura data pretul ofertei proprii, doar in sensul facilitarii incheierii de tranzactii, si anume in crestere, in cazul ofertelor de cumparare, respectiv in scadere, in cazul ofertelor de vanzare, si nu cu mai mult de 5% fata de oferta initiatoare/coinitiatoare cu cel mai bun pret; aceste modificari nu sunt dezvaluite altor participanti sau publicului inainte de deschiderea sesiunii de tranzactionare.
5. Sesiunea de tranzactionare incepe prin publicarea concomitenta a celor mai recente oferte ale participantului initiator/participantilor coinitiatori si a ofertelor de raspuns.
6. Ofertele pot fi retrase doar pana la inceperea sesiunii de tranzactionare, cu plata sumei penalizatoare conform dispozitiilor art. 16.
7. Incheierea tranzactiilor se realizeaza conform urmatoarelor reguli:
a) ofertele se ordoneaza in sensul crescator al pretului, pentru cele de vanzare, respectiv in sensul descrescator al pretului, pentru cele de cumparare;
b) in cazul ofertelor cu obiect identic, si anume de vanzare, respectiv de cumparare care au acelasi pret, acestea se ordoneaza in ordine cronologica, in functie de data si ora la care au fost depuse/modificate;
c) succesiv, oferta de vanzare initiatoare/coinitiatoare cu pretul cel mai mic sau, in cazul ofertelor cu optiunea de tranzactionare partiala, o parte din cantitatea aferenta acesteia, daca intersectia curbelor cererii si ofertei conduce la sectionarea cantitatii ofertate, se coreleaza cu oferta de cumparare de raspuns cu pretul cel mai mare si care este mai mare sau egal cu cel al ofertei initiatoare/coinitiatoare de vanzare sau, in cazul ofertelor de raspuns cu optiunea de tranzactionare partiala, o parte din cantitatea aferenta acesteia, daca intersectia curbelor cererii si ofertei conduce la sectionarea cantitatii ofertate; sau
d) succesiv, oferta de cumparare initiatoare/coinitiatoare cu pretul cel mai mare sau, in cazul ofertelor cu optiunea de tranzactionare partiala, o parte din cantitatea aferenta acesteia, daca intersectia curbelor cererii si ofertei conduce la sectionarea cantitatii ofertate, se coreleaza cu oferta de vanzare de raspuns cu pretul cel mai mic si care este mai mic sau egal cu cel al ofertei initiatoare/coinitiatoare de cumparare sau, in cazul ofertelor de raspuns cu optiunea de tranzactionare partiala, o parte din cantitatea aferenta acesteia, daca intersectia curbelor cererii si ofertei conduce la sectionarea cantitatii ofertate;
e) in situatia in care intersectia curbelor cererii si ofertei conduce la tranzactionarea partiala a unei oferte de raspuns cu optiunea de tranzactionare integrala, aceasta este indepartata si inlocuita cu urmatoarea oferta cu acelasi obiect, si anume de vanzare sau de cumparare, iar procesul se reia cu verificarea respectarii conditiilor corespunzatoare noii oferte.
8. Pentru fiecare cuplu corelat, ofertele de raspuns declarate castigatoare in urma corelarii determina obligatia respectivului participant la PCCB de a incheia contractul in forma propusa de participantul initiator cu participantul cu a carui oferta a fost corelat, pentru cantitatea rezultata din corelare si la pretul de inchidere a licitatiei, aflat la intersectia intre curba ofertei de vanzare si curba ofertei de cumparare;
9. Pretul de inchidere se determina dupa urmatoarele reguli:
a) curbele ofertei de vanzare si ale celei de cumparare sunt rezultate din unirea prin linii verticale a reprezentarii ofertelor ordonate in functie de pret si prin terminarea fiecarei curbe printr-o linie verticala;
b) daca exista un singur punct de intersectie sau daca toate punctele de intersectie au acelasi pret, acel pret este pretul de inchidere a licitatiei;
c) daca exista mai multe puncte de intersectie, iar acestea au preturi diferite, pretul de inchidere este media aritmetica a pretului minim si a celui maxim corespunzatoare punctelor de intersectie.
10. OPCCB verifica incheierea fiecarui contract rezultat din tranzactionare/conformitatea contractului semnat cu cel propus, iar in cazul nerespectarii acestei conditii, OPCCB solicita plata sumei penalizatoare de la fiecare participant in culpa, anunta public identitatea acestuia si lipsa valabilitatii contractului, suspenda participantii in cauza de la tranzactionare pe o perioada care se termina la 10 zile calendaristice dupa data platii penalizarii si informeaza ANRE.


CAPITOLUL V
Modalitatea de tranzactionare PCCB-NC


Articolul 24
In cadrul modalitatii de tranzactionare PCCB-NC, realizata prin licitatie publica cu negociere continua, regulile sunt urmatoarele:
1. OPCCB defineste produse standard de vanzare si de cumparare de energie electrica, cu urmatoarele caracteristici ferme:
a) puterea medie orara pe contract: 0,1 MW;
b) durata livrarii: o zi/o saptamana/o luna/un trimestru/un semestru/un an, calendaristice-cu specificarea expresa a perioadei livrarii;
c) profilul zilnic al livrarilor: livrare la putere constanta in banda/livrare la putere constanta la ore de varf de sarcina/livrare la putere constanta la ore de varf de seara/livrare la putere constanta la ore de gol de sarcina/livrare la putere constanta in orice alta perioada din zi formata din mai multe ore succesive; perioadele de livrare zilnica aferente fiecarui profil de livrare sunt clar definite ca ora de inceput si ora de sfarsit de catre OPCCB, iar acesta poate introduce sau elimina de la tranzactionare un profil de livrare zilnica al unui produs in functie de cerintele pietei, conform unor criterii cuprinse intr-o procedura proprie elaborata prin consultare publica;
d) utilizarea obligatorie a contractului standard de tranzactionare a energiei electrice.
2. Contractul standard este stabilit de OPCCB in urma desfasurarii activitatilor prevazute la art. 11, devenind apoi obligatoriu pentru toti participantii.
3. Participantii initiaza sau raspund cu oferte de vanzare sau de cumparare pentru oricare dintre produsele definite conform pct. 1, specificand numarul de contracte si pretul propus, prin introducerea ofertelor in sistemul de tranzactionare al PCCBNC; componenta TG a tarifului de transport, corespunzatoare introducerii de energie electrica in retea, trebuie sa fie inclusa in acest pret.
4. Pentru tranzactionarea produselor standard, OPCCB organizeaza sesiuni zilnice de tranzactionare.
5. OPCCB organizeaza sesiunile de tranzactionare in sistem online.
6. Ofertarea si tranzactionarea se desfasoara anonim; ecranele sistemului de tranzactionare sunt accesibile in timp real publicului, intr-o locatie publica de pe site-ul OPCCB.
7. Pe toata durata sesiunii de tranzactionare, participantii pot sa introduca, sa modifice, sa suspende/sa activeze si/sau sa anuleze ofertele proprii de vanzare/cumparare, precum si sa vizualizeze toate ofertele existente in piata.
8. Toate ofertele pentru un produs sunt ordonate in functie de pret, respectiv in ordine descrescatoare, daca ofertele sunt de cumparare, si in ordine crescatoare, daca ofertele sunt de vanzare. In cazul introducerii mai multor oferte cu acelasi pret, ordonarea acestora se face in functie de marca de timp.
9. Orice modificare adusa unei oferte presupune anularea automata a caracteristicilor ofertei care a fost modificata si actualizarea automata a caracteristicilor pentru noua oferta, care primeste marca de timp corespunzatoare momentului modificarii.
10. Ofertele nou-intrate/modificate care indeplinesc conditia de compatibilitate, si anume pretul ofertei de cumparare este mai mare sau egal cu pretul ofertei de vanzare, respectiv pretul ofertei de vanzare este mai mic sau egal cu pretul ofertei de cumparare, sunt corelate prin proces automat, derulat in timp real; pretul de atribuire este cel al ofertei nou-introduse in piata, de sens contrar celei existente aflate la cel mai bun pret, compatibila cu aceasta si avand cel mai bun pret, iar numarul de produse standard tranzactionate este cel mai mic dintre cele ale celor doua oferte care se coreleaza.
11. Procesul de corelare va asigura corelarea tuturor ofertelor compatibile, astfel:
a) in procesul de corelare pe PCCB-NC se respecta regulile de ordonare in functie de:
(I) pret;
(II) marca de timp;
b) ofertele de cumparare se coreleaza in ordinea descrescatoare a pretului ofertat, si anume prima oferta de cumparare corelata este oferta de cumparare cu pretul cel mai mare;
c) ofertele de vanzare se coreleaza in ordinea crescatoare a pretului ofertat, si anume prima oferta de vanzare corelata este oferta de vanzare cu pretul cel mai mic;
d) daca sunt mai multe oferte la acelasi pret care pot fi corelate, atunci corelarea se face in functie de marca de timp, incepand de la cea mai veche oferta pana la cea mai recenta oferta;
e) procesul de corelare se incheie in momentul in care toata cantitatea aferenta ofertelor compatibile a fost tranzactionata.
12. Ofertele care au condus la incheierea de tranzactii determina obligatia participantilor la PCCB-NC notificati de a incheia contractul standard la pretul de atribuire si pentru numarul de produse standard incheiate la acest pret, conform notificarii transmise lor de catre OPCCB.
13. OPCCB verifica incheierea fiecarui contract rezultat din tranzactionare/conformitatea contractului semnat cu cel standard, iar in cazul nerespectarii acestei conditii, OPCCB solicita plata sumei penalizatoare de la fiecare participant in culpa, anunta public identitatea acestuia si lipsa valabilitatii contractului, suspenda participantii in cauza de la tranzactionare pe o perioada care se termina la 10 zile calendaristice dupa data platii penalizarii si informeaza ANRE.


CAPITOLUL VI
Modalitatea de tranzactionare PCCB-PC


Articolul 25
Incheierea prin licitatie publica, in conditii de transparenta si nediscriminatorii, a contractelor de procesare a combustibilului, se face aplicand urmatoarele reguli:
1. Incheierea contractelor de procesare a combustibilului face parte dintre masurile de salvgardare prevazute de art. 24 din Legea nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare. Acestea se incheie exclusiv in situatii de criza pe piata de energie electrica, dupa emiterea hotararii Guvernului de punere in aplicare a masurilor de siguranta, conform legii, iar durata livrarilor nu poate depasi durata situatiei de criza avute in vedere in respectiva hotarare. In cazul in care se impune suspendarea functionarii pietei concurentiale in conformitate cu prevederile art. 23 alin. (8) din Legea nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, aceste contracte sunt supuse regulilor aplicabile si celorlalte contracte incheiate pe piata concurentiala de energie electrica.
2. Executarea contractelor de procesare a combustibilului nu exonereaza producatorii care le incheie de la obligatiile stabilite prin reglementarile comunitare si/sau nationale de raportare a tranzactiilor cu energie electrica la pretul echivalent al fiecareia dintre acestea rezultat in urma licitatiei.
3. Contractul-cadru pentru procesare este stabilit conform prevederilor art. 11. Contractul-cadru trebuie sa cuprinda prevederi care sa stipuleze conditiile si acordul initiatorului pentru participarea producatorului la piata de echilibrare prin ofertarea intregii puteri electrice disponibile, la crestere si la scadere, conform prevederilor legale; acesta trebuie sa contina o prevedere in care sa se precizeze cantitatea de combustibil necesara pentru procesare care rezulta din oferta de raspuns castigatoare.
4. Participantii care pot introduce oferte initiatoare sunt doar titularii de licenta de furnizare de energie electrica.
5. Oferta initiatoare ferma, echivalenta unei oferte ferme de cumparare de energie electrica, este definita prin urmatoarele caracteristici ferme:
a) tipul si caracteristicile combustibilului supus procesarii;
b) cantitatea totala - notata in continuare cu E (in MWh) si cantitatea orara precizata de energie electrica de livrat in SEN in urma procesarii combustibilului (in MWh/h)/profilul zilnic de livrare, prin alegerea uneia din urmatoarele variante:
(I) livrare in banda la putere constanta;
(II) livrare la putere constanta la ore de varf;
(III) livrare la putere constanta la ore de gol;
c) optional, cantitatea totala limita de combustibil disponibila pentru procesare - notata in continuare cu F (in MWh combustibil);
d) pretul combustibilului de procesat - notat in continuare PF (in lei/MWh combustibil); acesta este fix pe toata durata contractului;
e) cel mai mare pret echivalent al energiei electrice rezultate in urma procesarii pe care initiatorul este dispus sa il plateasca;
f) durata livrarii, respectiv data de incepere si data de finalizare a livrarilor, in conformitate cu prevederile pct. 1;
g) clauzele specifice ale contractului propus, prevazute de participantul initiator in conformitate cu prevederile art. 12 si 13.
6. Dupa acceptarea ofertei initiatoare conform art. 14, OPCCB programeaza cate o sesiune publica de licitatie pentru fiecare oferta initiatoare acceptata, echivalenta cu o oferta de cumparare de energie electrica, si desfasoara/asigura desfasurarea urmatoarelor activitati preliminare, in conditiile si la termenele stabilite conform prevederilor unei proceduri publice, rezultata in urma unui proces de consultare publica desfasurat de OPCCB:
a) publicarea ofertei initiatoare pe pagina proprie de internet a OPCCB, incluzand identitatea participantului initiator;
b) depunerea la OPCCB a ofertelor ferme de raspuns, permisa doar producatorilor detinatori de licenta emisa de ANRE;
c) publicarea concomitenta a identitatii tuturor participantilor respondenti si a tuturor ofertelor de raspuns acceptate conform dispozitiilor art. 14.
7. Ofertele ferme de raspuns trebuie sa contina urmatoarele caracteristici ferme:
a) cantitatea orara medie de combustibil procesat - notat in continuare fh, necesara pentru livrarea cantitatii orare de energie electrica, in MWh de combustibil/MWh de energie electrica livrata, corespunzator profilului de livrare prevazut in oferta initiatoare;
b) tariful de procesare solicitat, in lei/MWh de energie electrica livrata - notat in continuare t, in care trebuie sa fie incluse toate costurile aferente, inclusiv componenta TG, de introducere a energiei electrice in retea, a tarifului de transport.
8. Daca energia electrica rezultata din procesarea combustibilului este produsa in capacitati de cogenerare, producatorii trebuie sa tina seama, la stabilirea parametrilor ofertei de raspuns pe care o introduc, de consumul de combustibil aferent ambelor produse - pentru determinarea cantitatii orare medii de combustibil, fh, si de veniturile prognozate rezultate din vanzarea energiei termice, precum si de cele rezultate din bonusul pentru cogenerarea de inalta eficienta - pentru determinarea tarifului de procesare, t.
9. Oferta de raspuns declarata castigatoare se determina prin alegerea celei mai mici valori a pretului echivalent al energiei electrice rezultate din procesarea combustibilului din cele calculate pentru fiecare oferta de raspuns, rezultate din formula:
PE [lei/MWh] = t [lei/MWh] + fh [MWh/MWh] x PF [lei/MWh],
si care este mai mica decat pretul echivalent maxim pe care initiatorul a declarat ca este dispus sa il plateasca, conform ofertei initiatoare.
10. In cazul in care initiatorul a indicat o cantitate totala limita de combustibil disponibil pentru procesare, intra in licitatie doar ofertele de raspuns care respecta relatia:
fh [MWh/MWh] a‰¤ F [MWh]/E [MWh]
11. Oferta de raspuns declarata castigatoare determina obligatia respectivului participant la PCCB de a incheia contractul in forma propusa de participantul initiator, pentru intreaga cantitate de energie electrica din oferta initiatoare, la tariful de procesare si cu consumul total de combustibil rezultat din oferta de raspuns declarata castigatoare.
12. OPCCB verifica incheierea contractului/conformitatea contractului semnat cu cel propus si publicat, iar in cazul nerespectarii acestei conditii, OPCCB solicita plata sumei penalizatoare de la fiecare participant in culpa, anunta public identitatea acestora si lipsa valabilitatii contractului, suspenda participantii in cauza de la tranzactionare pe o perioada care se termina la 10 zile calendaristice dupa data platii penalizarii si informeaza ANRE.


CAPITOLUL VII
Transparenta pietei centralizate a contractelor bilaterale


Articolul 26
Dupa incheierea fiecarei sesiuni de tranzactionare pe PCCB-LE, OPCCB publica pe pagina proprie de internet, in plus fata de cerintele prevazute la art. 23, o sinteza cuprinzand urmatoarele informatii:
a) caracteristicile ofertei initiatoare: numele participantului initiator, obiectul ofertei, vanzare sau cumparare, si codul ofertei initiatoare, cantitatea orara si profilul zilnic al livrarilor, optiunea de tranzactionare integrala/partiala, perioada de livrare, pretul de deschidere, contractul propus;
b) pretul de inchidere a licitatiei;
c) pentru fiecare tranzactie incheiata, numele vanzatorului, numele cumparatorului si cantitatea orara si totala de energie electrica tranzactionata;
d) pretul final si cantitatea aferente fiecarei oferte, inclusiv ale celor netranzactionate.


Articolul 27
Dupa incheierea fiecarei zile a unei sesiuni de tranzactionare pe PCCB-NC, OPCCB publica pe pagina proprie de internet urmatoarele informatii, pentru fiecare produs tranzactionat, in plus fata de cerintele prevazute la art. 24:
a) caracteristicile produsului tranzactionat;
b) caracteristicile fiecarei tranzactii: numarul de contracte tranzactionate, numele vanzatorului si cel al cumparatorului, pretul tranzactiei.


Articolul 28
Dupa incheierea sedintei de licitatie pe PCCB-PC, OPCCB publica pe pagina proprie de internet, in plus fata de cerintele prevazute la art. 25, o sinteza cuprinzand urmatoarele informatii:
a) numele participantului initiator, tipul combustibilului si cantitatea totala limita disponibila, daca este cazul;
b) cantitatea totala de energie electrica si profilul zilnic al livrarilor;
c) perioada de livrare (procesare);
d) contractul propus;
e) numele participantilor respondenti;
f) pentru oferta de raspuns declarata castigatoare: numele participantului, tariful de procesare, pretul combustibilului procesat si pretul energiei electrice rezultate;
g) pentru ofertele de raspuns necastigatoare: tariful de procesare si cantitatea orara medie de combustibil procesat.


Articolul 29
Informatiile publicate vor fi disponibile pe pagina proprie de internet a OPCCB timp de cel putin 5 ani, intr-un format care sa permita exportul datelor in format editabil pe o perioada definita aleasa de utilizator.


Articolul 30
OPCCB publica pe pagina proprie de internet tarifele percepute pentru serviciile efectuate in calitate de OPCCB si toate procedurile/avizele aferente acestei piete.


CAPITOLUL VIII
Monitorizare


Articolul 31
OPCCB supravegheaza functionarea PCCB in conformitate cu prevederile prezentului regulament si ale legislatiei incidente si publica pe pagina proprie de internet rapoarte periodice de sinteza privind rezultatele functionarii acestei piete, inclusiv indicii de pret relevanti.


Articolul 32
OPCCB actualizeaza, in urma unui proces de consultare publica, procedura operationala privind supravegherea functionarii pietelor administrate, a comportamentului participantilor si de detectare a actiunilor cu caracter anticoncurential, in vederea aplicarii prevederilor prezentului regulament.


Articolul 33
(1) In vederea asigurarii rolului ANRE de monitorizare a pietei de energie electrica, OPCCB transmite ANRE rapoarte periodice in conformitate cu cadrul de reglementare in vigoare, privind performanta si indicatorii specifici aferenti fiecarei modalitati de tranzactionare.
(2) OPCCB sesizeaza ANRE si, dupa caz, Consiliul Concurentei cu privire la orice aspect privind nerespectarea reglementarilor sau care conduce la o functionare inadecvata a PCCB, precum si la orice comportament anticoncurential, anormal sau inadecvat sau de incalcare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea si transparenta pietei angro de energie (REMIT) ale participantilor, prezentand solutii posibile pentru remedierea situatiei constatate.


Articolul 34
La solicitarea ANRE, OPCCB transmite, in afara rapoartelor periodice, date istorice din baza de date detinuta, care trebuie sa fie disponibile cel putin 5 ani, precum si analize specifice cu privire la functionarea PCCB sau la orice situatie deosebita semnalata.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice