din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1502 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Ordinul nr. 57/2019 privind completarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice

INTEGRAL: Ordinul nr. 57/2019 privind completarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice


In Monitorul Oficial nr. 361 din 09.05.2019 a fost publicat Ordinul nr. 57/2019 privind completarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 53/2013.


Articolul I
Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 53/2013, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 472 si 472 bis din 30 iulie 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 96 se introduc doua noi articole, articolele 97 si 98, cu urmatorul cuprins:
"Articolul 97
(1) Perioada 1 iulie 2019-31 decembrie 2019 reprezinta perioada tarifara tranzitorie t, de la perioada a treia de reglementare la perioada a patra de reglementare. Inceputul celei de-a patra perioade de reglementare se decaleaza cu sase luni.
(2) Modul de determinare a venitului reglementat pentru serviciul de transport al energiei electrice aferent perioadei tarifare tranzitorii prevazute la alin. (1) se realizeaza in conformitate cu prevederile anexei nr. 12.
Articolul 98
(1) Pana la data de 17 mai 2019, OTS transmite la autoritatea competenta solicitarea de tarife corespunzatoare perioadei tarifare tranzitorii t calculate pe baza venitului reglementat stabilit conform prevederilor art. 97 alin. (2).
(2) Documentatia prevazuta la alin. (1) va include cel putin urmatoarele:
a) prognoza costurilor si veniturilor aferente perioadei tarifare tranzitorii t, stabilite conform prevederilor anexei nr. 12 si insotite de detaliile de calcul;
b) cantitatile prognozate de energie: extrasa din retele, introdusa in retele si intrata in RET, insotite de justificari;
c) planul de investitii aferent perioadei tarifare tranzitorii cu detalierea costurilor estimate si a surselor de finantare;
d) calculul detaliat al corectiilor anuale aferente perioadei tarifare 2017-2018;
e) propunerea privind corectia de venituri determinata de diferenta dintre planul de investitii aprobat si cel realizat de OTS in perioada 1 iulie 2014-30 iunie 2018 si cea dintre planul de investitii aprobat si cel estimat pentru perioada tarifara 2018- 2019;
f) propunerea privind corectia determinata de diferenta dintre valoarea prognozata a costurilor de operare si mentenanta controlabile in fiecare perioada tarifara a perioadei 1 iulie 2014- 30 iunie 2018 si nivelul realizat al costurilor de operare si mentenanta controlabile;
g) balanta contabila intocmita la data de 30 iunie 2018 pentru perioada tarifara 2017-2018.
(3) Scrisoarea continand solicitarea de tarife si documentatia anexata se transmit atat in format letric, cat si in format .pdf, iar fisierele de calcul privind corectiile si tarifele propuse vor fi transmise in format .xls."
2. Dupa anexa nr. 11 se introduce o noua anexa, anexa nr. 12, care va avea cuprinsul prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.


Articolul II
Compania Nationala de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" - S.A. si operatorii economici din sectorul energiei electrice duc la indeplinire prevederile prezentului ordin, iar entitatile organizatorice din cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei urmaresc respectarea prevederilor prezentului ordin.


Articolul III
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data de 13 mai 2019.


ANEXA
(Anexa nr. 12 la metodologie)


REGULI METODOLOGICE
specifice pentru stabilirea venitului reglementat pentru serviciul de transport al energiei electrice aferent perioadei tarifare tranzitorii 1 iulie 2019-31 decembrie 2019


Articolul 1
(1) Venitul-tinta al serviciului de transport al energiei electrice pentru perioada tarifara tranzitorie t se determina cu formula:
Vtinta,initial,t = CCt + CNCt + AMt + CPTt +CONt + TIt + RBARt + KVIII-Vt(AA),
unde:
CCt - costurile de operare si mentenanta controlabile ale retelei electrice de transport, prognozate pentru perioada tarifara t;
CNCt - costurile de operare si mentenanta necontrolabile ale retelei electrice de transport, prognozate pentru perioada tarifara t;
AMt - amortizarea reglementata;
CPTt - costurile de achizitie a energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic, prognozate pentru perioada tarifara t;
CONt - costurile necesare eliminarii congestiilor, prognozate pentru perioada tarifara t;
TIt - costurile datorate transportului de energie electrica intre OTS-uri, prognozate pentru perioada tarifara t;
RBARt - rentabilitatea bazei reglementate a activelor;
KVIII - corectia aferenta venitului-tinta initial din perioada tarifara tranzitorie, ca urmare a erorilor de prognoza a activelor intrate in/iesite din BAR, precum si a castigurilor de eficienta peste tintele stabilite pentru perioada 1 iulie 2014-30 iunie 2018;
Vt (AA) - veniturile obtinute din alte activitati ce utilizeaza resursele recunoscute pentru desfasurarea activitatii de transport al energiei electrice, prognozate pentru perioada tarifara tranzitorie.
(2) Corectia KVIII a venitului-tinta initial ce se aplica in perioada tarifara tranzitorie t, asociata planului de investitii (mijloacelor fixe aferente) prognozat de OTS si aprobat de autoritatea competenta pentru perioada 1 iulie 2014-30 iunie 2018 si castigurilor de eficienta, se calculeaza cu formula:
KVIII = - 1/10 * I``VIII(I) - 1/8 * I``VIII(E), unde:
I``VIII(I) - corectia determinata de diferenta dintre planul de investitii aprobat si cel realizat de OTS in perioada 1 iulie 2014-30 iunie 2018 si cea dintre planul de investitii aprobat si cel estimat pentru perioada tarifara 2018-2019; se calculeaza potrivit formulei prevazute la art. 74 din metodologie;
I``VIII(E) - corectia determinata de diferenta dintre valoarea prognozata a costurilor de operare si mentenanta controlabile in fiecare perioada tarifara a perioadei 1 iulie 2014-30 iunie 2018 si nivelul realizat al costurilor de operare si mentenanta controlabile; se calculeaza considerand ca se aloca clientilor serviciului de transport 50% din diferenta.
(3) Corectia prevazuta la alin. (2) este o corectie preliminara si partiala aferenta programului de investitii si castigurilor de eficienta din perioada a treia de reglementare. Valoarea corectiei prevazute la alin. (2) diminueaza factorul de corectie a venitului- tinta initial KVp corespunzator celei de-a treia perioade de reglementare, prevazut la art. 22 alin. (1) si (2) din metodologie.
Articolul 2
(1) Venitul reglementat al serviciului de transport al energiei electrice pentru perioada tarifara tranzitorie t se determina ca suma dintre venitul-tinta aferent perioadei tarifare tranzitorii, in termeni nominali ai perioadei tarifare de tranzitie t, si jumatate din rezultatul corectiilor ca urmare a erorilor de estimare pentru perioada tarifara t-2 (2017-2018) fata de valorile realizate in aceeasi perioada tarifara.
(2) Factorul de corectie prevazut la alin. (1), rezultat ca urmare a diferentelor dintre valorile estimate a fi realizate in perioada tarifara t-2 (2017-2018) si valorile realizate in perioada tarifara t-2, se calculeaza pe baza formulei prevazute la art. 64 din metodologie.
Articolul 3
(1) Costurile de operare si mentenanta controlabile ale retelei electrice de transport pentru perioada tarifara tranzitorie t se determina in termeni reali ai anului 2018. Acestea sunt egale cu jumatate din valoarea costurilor de operare si mentenanta controlabile aprobate pentru ultima perioada tarifara a perioadei a treia de reglementare, diminuata cu factorul de eficienta X initial,eficienta = 2% aplicat in perioada a treia de reglementare.
(2) La stabilirea nivelului costurilor de operare si mentenanta controlabile ale retelei electrice de transport prognozate pentru perioada tarifara tranzitorie t, costurile rezultate conform alin. (1) se suplimenteaza cu valoarea contributiilor aferente fondului de salarii, conform obligatiilor si in limitele stabilite prin legislatia in vigoare, considerata la nivelul realizat pentru semestrul II al anului 2018.
Articolul 4
(1) Costurile de operare si mentenanta necontrolabile ale retelei electrice de transport pentru perioada tarifara tranzitorie t sunt egale cu jumatate din valoarea costurilor realizate de OTS si recunoscute de autoritatea competenta pentru perioada tarifara 2017-2018, exprimate in termeni reali ai anului 2018, la care se adauga costurile stabilite suplimentar prin legislatie ulterior datei de 30 iunie 2018.
(2) In calculul prevazut la alin. (1) se elimina din valoarea costurilor necontrolabile realizate anterior datei de 1 ianuarie 2018 contributiile aferente fondului de salarii, conform obligatiilor si in limitele stabilite prin legislatia in vigoare.
Articolul 5
Costurile necesare eliminarii congestiilor si cele datorate transportului de energie electrica intre OTS-uri prognozate pentru perioada tarifara tranzitorie t sunt egale cu jumatate din valorile prognozate pentru o perioada tarifara aferenta perioadei a treia de reglementare, exprimate in termeni reali ai anului 2018.
Articolul 6
(1) Costurile de achizitie a energiei electrice aferente CPT prognozate pentru perioada tarifara tranzitorie t sunt egale cu produsul dintre cantitatea de energie electrica aferenta CPT reglementat si pretul mediu prognozat de achizitie a energiei electrice pentru asigurarea CPT.
(2) Tinta cpt reglementat recunoscuta de autoritatea competenta pentru perioada tarifara tranzitorie t este egala cu media aritmetica a tintelor cpt realizate de OTS in semestrul II al fiecarui an calendaristic din perioada a treia de reglementare.
(3) Pretul mediu prognozat de achizitie a energiei electrice pentru asigurarea CPT reglementat pentru perioada tarifara tranzitorie t este egal cu un pret de referinta stabilit pentru o perioada de 12 luni, la care se adauga o componenta specifica aferenta costului cu serviciile de administrare piata (OPCOM) si de redistribuire realizat de OTS in aceeasi perioada.
(4) Pretul de referinta prevazut la alin. (3) se stabileste ca medie a preturilor de achizitie realizate de operatorii de retea (operatorii de distributie si operatorul de transport si de sistem) in anul 2018, recalculate prin limitarea dezechilibrelor pozitive si negative la 5% din cantitatea de energie electrica pentru acoperirea CPT, medie stabilita dupa eliminarea celor doua valori extreme.
(5) Pretul mediu de achizitie a energiei electrice pentru asigurarea CPT recunoscut de autoritatea competenta pentru perioada tarifara tranzitorie t este egal cu pretul mediu realizat de OTS in aceeasi perioada, fara a depasi un pret de referinta stabilit pentru aceeasi perioada, la care se adauga o componenta specifica aferenta costului cu serviciile de administrare piata (OPCOM) si de redistribuire realizat de OTS in aceeasi perioada.
(6) Pretul de referinta prevazut la alin. (5) se determina ca medie a preturilor de achizitie realizate in perioada tarifara tranzitorie t de operatorii de retea (operatorii de distributie si operatorul de transport si de sistem) si recalculate prin limitarea dezechilibrelor pozitive si negative la 5% din cantitatea de energie electrica pentru acoperirea CPT, medie stabilita dupa eliminarea celor doua valori extreme.
Articolul 7
Costurile cu amortizarea activelor cuprinse in venitul-tinta initial se stabilesc conform prevederilor art. 22 si 30 din metodologie.
Articolul 8
(1) Rentabilitatea bazei reglementate a activelor se stabileste in conformitate cu art. 50 din metodologie, avand in vedere:
a) valoarea BAR calculata de autoritatea competenta la 30 iunie 2014, precum si amortizarile aferente activelor existente;
b) valorile intrarilor de active realizate si puse in functiune de OTS in perioada 1 iulie 2014-31 decembrie 2018, precum si ale amortizarilor aferente acestora;
c) valorile intrarilor de active prognozate a fi realizate de OTS in perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2019, precum si ale amortizarilor aferente acestora, stabilite pe baza planului de investitii al OTS.
(2) Rata reglementata a rentabilitatii exprimata in termeni reali, inainte de impozitare, aplicata pentru perioada tarifara tranzitorie t, este cea aprobata prin legislatia primara in vigoare.
(3) Corectia datorata diferentei dintre valoarea mijloacelor fixe intrate/iesite in/din BAR prognozata si valoarea realizata si recunoscuta a mijloacelor fixe intrate/iesite in/din BAR in perioada tarifara tranzitorie t se va aplica la determinarea venitului reglementat aferent perioadelor tarifare ale celei de-a patra perioade de reglementare impreuna cu corectiile anuale.
Articolul 9
Veniturile obtinute din alte activitati ce utilizeaza resursele recunoscute pentru desfasurarea activitatii de transport al energiei electrice prognozate pentru perioada tarifara tranzitorie t sunt egale cu jumatate din valoarea veniturilor recunoscute de autoritatea competenta pentru perioada tarifara 2017-2018, exprimate in termeni reali ai anului 2018. Veniturile din alocarea capacitatii de transport pe liniile de interconexiune se includ in veniturile obtinute din alte activitati ce utilizeaza resursele recunoscute pentru desfasurarea activitatii de transport in conditiile prevazute la art. 22 alin. (4), (5) si (6) din metodologie.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice