din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2827 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Norma nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfasurare a auditului statutar la entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara

INTEGRAL: Norma nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfasurare a auditului statutar la entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara


Publicata in Monitorul Oficial nr. 395 din 21.05.2019

CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Articolul 1

(1) Prezenta norma stabileste cadrul normativ unitar de auditare a situatiilor financiare anuale si situatiile financiare anuale consolidate ale entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, denumita in continuare A.S.F., de catre auditori financiari si firme de audit, precum si unele dispozitii privind comitetul de audit.
(2) Entitatile care intra sub incidenta prevederilor prezentei norme sunt:
a) societati de servicii de investitii financiare;
b) societati de administrare a investitiilor;
c) administratori de fonduri de investitii alternative;
d) organisme de plasament colectiv;
e) operatori de piata;
f) depozitari centrali;
g) case de compensare si contraparti centrale;
h) Fondul de compensare a investitorilor;
i) societati de asigurare si/sau reasigurare;
j) fonduri de pensii administrate privat si administratorii acestora;
k) fonduri de pensii facultative si administratorii acestora.
(3) Sunt exceptati de la aplicarea prevederilor prezentei norme:
a) intermediarii principali care desfasoara activitate de distributie a produselor de asigurare si reasigurare carora le revine obligatia auditarii situatiilor financiare anuale potrivit criteriilor de marime stabilite in conformitate cu reglementarile contabile specifice;
b) agentii de marketing autorizati/avizati sa desfasoare activitati pe piata sistemului de pensii private conform prevederilor legale aplicabile.
(4) Obligatia desemnarii unei firme de audit avizate de catre A.S.F. in conformitate cu prevederile prezentei norme nu se aplica urmatoarelor entitati:
a) societatilor de servicii de investitii financiare prevazute la art. 47 alin. (2) din Legea nr. 126/2018 privind pietele de instrumente financiare, care inregistreaza o medie a activelor in custodie la sfarsitul ultimelor 4 trimestre anterioare incheierii contractului de audit financiar mai mica de 30 milioane euro;
b) societatilor de servicii de investitii financiare prevazute la art. 47 alin. (3) si alin. (4) din Legea nr. 126/2018 privind pietele de instrumente financiare;
c) societatilor de administrare a investitiilor care nu desfasoara activitatile prevazute de art. 5 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare si societatile de administrare a investitiilor, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 10/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si care inregistreaza o medie a activelor in administrare la sfarsitul ultimelor 4 trimestre anterioare incheierii contractului de audit financiar mai mica de 15 milioane euro;
d) administratorilor de fonduri de investitii alternative (A.F.I.A.) pentru care A.S.F. indeplineste rolul de autoritate competenta conform prevederilor art. 1 alin. (6) din Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investitii alternative, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu desfasoara activitatile prevazute la art. 5 alin. (5) din aceeasi lege si care inregistreaza o medie a activelor totale in administrare la sfarsitul ultimelor 4 trimestre anterioare incheierii contractului de audit financiar mai mica de 15 milioane euro.
(5) Auditarea situatiilor financiare anuale si a situatiilor financiare anuale consolidate pentru entitatile prevazute la alin. (4) se efectueaza de catre auditori financiari inregistrati in Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit, publicat de catre Autoritatea pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar, denumita in continuare A.S.P.A.A.S., care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (6).
(6) Auditorii financiari prevazuti la alin. (5) trebuie sa fie auditori financiari activi in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, cu experienta de minimum 4 ani in domeniul auditului financiar si care au urmat cursuri de pregatire profesionala organizate de catre autoritatea competenta in domeniu.
(7) Entitatile mentionate la alin. (4) pot desemna pentru realizarea auditului statutar si firme de audit avizate de catre A.S.F., precum si alte firme de audit care nu au fost avizate de catre A.S.F., dar al caror responsabil cu misiunea de audit indeplineste conditiile prevazute la alin. (6).


Articolul 2
Termenii si expresiile utilizate in prezenta norma au semnificatiile prevazute in Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si de modificare a unor acte normative, precum si urmatoarele semnificatii:
1. actuar - membru activ inregistrat in Registrul actuarilor, in conformitate cu prevederile legale;
2. legaturi stranse - definite in sensul prevederilor art. 3 alin. (1) pct. 26 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind abuzul de piata (regulamentul privind abuzul de piata) si de abrogare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European si a Consiliului si a directivelor 2003/124/CE, 2003/125/CE si 2004/72/CE ale Comisiei, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 173 din 12 iunie 2014;
3. piata supravegheata - pietele supravegheate de catre A.S.F., respectiv piata instrumentelor si investitiilor financiare, piata asigurarilor-reasigurarilor si piata sistemului de pensii private;
4. sectoare de supraveghere financiara - sectorul instrumente si investitii financiare, sectorul asigurari-reasigurari si sectorul sistemului de pensii private;
5. Camera Auditorilor Financiari din Romania, denumita in continuare C.A.F.R. - definita in sensul prevederilor art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 3
A.S.F. poate impune entitatilor prevazute la art. 1 alin. (2) efectuarea unui audit financiar si in alte scopuri decat cel prevazut la art. 1 alin. (1), dupa caz.


Articolul 4
Auditorii financiari si firmele de audit care efectueaza audit statutar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) au obligatia respectarii prevederilor prezentei norme, precum si a legislatiei aplicabile in domeniul auditului financiar.


CAPITOLUL II
Avizarea firmei de audit
SECTIUNEA 1
Conditii pentru avizarea firmei de audit


Articolul 5
(1) Firmele de audit care isi manifesta intentia de a audita situatiile financiare anuale si situatiile financiare anuale consolidate ale entitatilor prevazute la art. 1 alin. (2) au obligatia de a solicita avizarea de catre A.S.F. in acest sens.
(2) Firmele de audit prevazute la alin. (1) trebuie sa nu se afle in situatia de a solicita o noua avizare dupa ce le-a fost retrasa avizarea in conditiile prevazute la art. 19 lit. a) si f).


Articolul 6
(1) In scopul avizarii prevazute la art. 5, firma de audit trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie inregistrata ca firma de audit in Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit, publicat de A.S.P.A.A.S., in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, si sa detina experienta in exercitarea profesiei de minimum 4 ani;
b) sa fi asigurat respectarea standardelor profesionale la un nivel corespunzator, iar practicile de audit adoptate sa fie cel putin la un nivel acceptabil asa cum este prevazut de reglementarile A.S.P.A.A.S. in vigoare;
c) activitatea desfasurata in domeniul auditului financiar si responsabilitatile exercitate in cadrul acesteia sa conduca la concluzia ca are o buna reputatie profesionala locala sau internationala, dupa caz, si experienta in domeniul ce va fi supus auditului financiar;
d) sa fi functionat minimum 4 ani in ultimii 5 ani anteriori datei solicitarii avizarii, cu exceptia persoanelor juridice rezultate dintr-o fuziune/divizare, caz in care acest termen include si functionarea persoanei/persoanelor juridice din care acestea provin;
e) sa nu fi fost sanctionata disciplinar printr-o decizie ramasa definitiva in ultimii 3 ani de catre autoritatile competente care supravegheaza activitatea acestora;
f) sa nu fi fost sanctionata de catre autoritatile romane sau straine din domeniul financiar cu interdictia de a desfasura activitati in sistemul financiar-bancar ori cu interdictia temporara de a desfasura astfel de activitati in ultimii 10 ani;
g) sa aiba incheiat un contract de asigurare de raspundere civila profesionala in vigoare, in conformitate cu normele privind asigurarea pentru risc profesional emise de catre autoritatea in domeniu;
h) sa nu se afle intr-o situatie de incompatibilitate sau conflict de interese prevazuta de legislatia in vigoare;
i) sa dispuna de minimum 3 auditori financiari activi angajati, inregistrati in Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit, publicat de A.S.P.A.A.S.;
j) sa aiba in componenta echipei de audit un expert in auditarea sistemelor informatice care detine certificarea CISA "Certified Information Systems Auditor" in conformitate cu reglementarile in materie;
k) sa aiba in componenta echipei de audit cel putin un actuar, pentru efectuarea auditului statutar la entitatile care activeaza pe piata asigurarilor-reasigurarilor si, daca este cazul, si pentru misiunile de audit efectuate la entitati care activeaza pe piata sistemului de pensii private.
(2) Detinerea unui contract de asigurare de raspundere civila profesionala prevazut la alin. (1) lit. g) este obligatorie pentru intreaga durata a efectuarii misiunilor de audit statutar pentru entitatile reglementate de A.S.F. A.S.F. nu isi asuma responsabilitatea privind conformitatea contractului de asigurare de raspundere civila profesionala cu normele privind asigurarea pentru risc profesional emise in acest sens.
(3) Partenerul-cheie de audit trebuie sa fie auditor financiar activ inregistrat in Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit, publicat de A.S.P.A.A.S., si sa indeplineasca conditiile prevazute la alin. (1) lit. a), c), e) si f).
(4) Prevederile alin. (3) nu se aplica firmelor de audit care si-au manifestat intentia de a efectua auditul statutar la entitatile care activeaza pe piata sistemului de pensii private.


SECTIUNEA a 2-a
Documentatia necesara avizarii firmei de audit


Articolul 7
In vederea avizarii de catre A.S.F. in conformitate cu prevederile art. 5, firmele de audit trebuie sa faca dovada indeplinirii conditiilor prevazute la art. 6 prin depunerea la A.S.F. a urmatoarelor documente:
a) document eliberat de catre A.S.P.A.A.S./C.A.F.R. care sa ateste indeplinirea conditiilor prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a), dupa caz;
b) certificat constatator emis de Oficiul National al Registrului Comertului, cu starea la zi a persoanei juridice, in original;
c) document eliberat de A.S.P.A.A.S./C.A.F.R. care sa cuprinda referiri la ultima inspectie efectuata, dupa caz;
d) contract de asigurare de raspundere civila profesionala, valabil la data depunerii documentatiei, in copie;
e) cazier judiciar si cazier fiscal, in original;
f) dovada achitarii taxei de avizare in conditiile prevazute de reglementarile privind veniturile A.S.F.;
g) pentru partenerul-cheie de audit: curriculum vitae, semnat si datat, document prin care se atesta calitatea de auditor financiar inregistrat in Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit, publicat de A.S.P.A.A.S., in categoria auditorilor financiari activi, declaratia prevazuta la lit. k), precum si o declaratie completata in forma prezentata in anexa nr. 3;
h) lista auditorilor financiari angajati cu contract individual de munca, inregistrati in Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit, publicat de A.S.P.A.A.S., la rubrica activi, pentru care se va prezenta si dovada detinerii calitatii de angajat, respectiv copia contractului individual de munca;
i) contract individual de munca/contract de prestari de servicii si curriculum vitae pentru actuar, in copie;
j) contract individual de munca/contract de prestari de servicii si certificat CISA pentru expertul in auditarea sistemelor informatice, in copie;
k) declaratie pe propria raspundere, sub semnatura olografa, din care sa rezulte indeplinirea conditiilor prevazute de art. 6 alin. (1) lit. e);
l) declaratie pe propria raspundere, sub semnatura olografa, in forma prezentata in anexele nr. 2, 3 si 4, dupa caz, in functie de cerintele fiecarui sector de supraveghere financiara;
m) chestionar, completat in forma prezentata in anexa nr. 5.


Articolul 8
(1) Documentatia prevazuta la art. 7 se depune la Registratura A.S.F. si este insotita de o cerere intocmita in conformitate cu anexa nr. 1.
(2) In situatia in care firma de audit a fost avizata pentru efectuarea auditului statutar in cadrul unui sector de supraveghere financiara si isi manifesta intentia de a fi avizata pentru efectuarea auditului statutar si in cadrul celorlalte sectoare de supraveghere financiara, aceasta transmite, in vederea avizarii, cererea intocmita conform anexei nr. 1, insotita doar de documentele solicitate de acele sectoare de supraveghere financiara.
(3) A.S.F. poate respinge motivat solicitarile de avizare mentionate la alin. (2) daca constata ca nu sunt asigurate corespunzator cerintele necesare de profesionalism, experienta si/sau buna reputatie raportate la dimensiunea, importanta si complexitatea entitatilor care ar urma sa fie auditate.


Articolul 9
(1) Pentru firma de audit avizata care isi manifesta intentia de a efectua auditul statutar la inca o entitate care activeaza pe aceeasi piata financiara, documentatia prevazuta la art. 7 va fi inlocuita cu chestionarul pentru firma de audit prevazut in anexa nr. 5 si cu declaratiile prevazute in anexele nr. 2, 3 si 4, dupa caz, insotite de documentele doveditoare pentru situatia in care au intervenit modificari.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica firmelor de audit care efectueaza auditul statutar la entitatile care activeaza pe piata sistemului de pensii private.


SECTIUNEA a 3-a
Analiza solicitarii de avizare a firmelor de audit de catre A.S.F.


Articolul 10
Emiterea de catre A.S.F. a avizului pentru firmele de audit se efectueaza in termen de maximum 30 de zile de la inregistrarea documentatiei complete a acestora.


Articolul 11
(1) Orice solicitare de informatii suplimentare sau de completare si/sau inlocuire si/sau modificare a documentelor prezentate initial intrerupe termenul prevazut la art. 10. Depunerea documentelor suplimentare nu poate fi efectuata mai tarziu de 30 de zile de la data solicitarii A.S.F.; in caz contrar, se considera ca firma de audit a renuntat la solicitare.
(2) In situatia in care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile, precum si in lipsa unor documente se solicita completarea sau inlocuirea acestora, dupa caz.


Articolul 12
Pe parcursul analizarii documentatiei A.S.F. poate solicita A.S.P.A.A.S. informatii suplimentare cu privire la firmele de audit care solicita avizarea de catre A.S.F.


Articolul 13
(1) Neindeplinirea conditiilor de avizare prevazute in prezenta norma conduce la respingerea cererii pentru avizare ca firma de audit la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2).
(2) Decizia A.S.F. de respingere, scrisa si motivata, se comunica firmei de audit in termen de maximum 7 zile de la data emiterii acesteia si poate fi contestata in termen de maximum 30 de zile de la data comunicarii ei, in conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 14
O noua solicitare de avizare poate fi adresata A.S.F. numai daca au fost remediate deficientele care au constituit motivele de respingere a cererii initiale.


Articolul 15
Orice modificare a informatiilor si/sau a documentelor care au stat la baza avizarii firmei de audit va fi comunicata A.S.F. de catre aceasta, in termen de maximum 15 zile de la data cand a avut loc modificarea.


Articolul 16
(1) Ulterior avizarii de catre A.S.F., firma de audit are obligatia sa notifice semnarea contractelor de audit statutar in termen de maximum 15 zile de la data incheierii acestor contracte, cu completarea declaratiilor si chestionarului prevazute in anexele nr. 2, 3, 4, respectiv anexa nr. 5 ale prezentei norme, in cazul in care au intervenit modificari ale informatiilor prezentate la avizare. In situatia in care nu au intervenit modificari, firma de audit transmite A.S.F. o declaratie pe propria raspundere, sub semnatura olografa, in acest sens.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica firmelor de audit care efectueaza audit statutar la entitatile care activeaza pe piata sistemului de pensii private.


Articolul 17
(1) Firmele de audit avizate de catre A.S.F. sunt incluse in cadrul listelor publicate pe site-ul A.S.F. pentru fiecare sector de supraveghere financiara.
(2) A.S.F. actualizeaza la finalul fiecarei luni calendaristice listele firmelor de audit prevazute la alin. (1).


Articolul 18
(1) Entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) au obligatia desemnarii firmei de audit din cadrul listelor mentionate la art. 17 si notificarii A.S.F. in acest sens.
(2) In cazul schimbarii firmei de audit/desemnarii unei noi firme de audit entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) transmit A.S.F., in termen de maximum 15 zile de la data adoptarii hotararii, o notificare in care se precizeaza motivele schimbarii firmei de audit, precum si denumirea firmei de audit desemnate.


Articolul 19
A.S.F. retrage avizul acordat firmei de audit care efectueaza audit statutar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2), in urmatoarele conditii:
a) daca acesta a fost obtinut pe baza unor informatii sau documente false, eronate care au indus in eroare A.S.F.;
b) daca firmei de audit i-a fost retrasa autorizarea de catre A.S.P.A.A.S. ulterior obtinerii avizarii;
c) la cererea expresa a A.S.P.A.A.S. sau la solicitarea firmei de audit sustinuta de o fundamentare intemeiata;
d) in situatia in care nu mai sunt indeplinite conditiile care au stat la baza avizarii respectivei firme de audit;
e) daca firma de audit nu a sesizat A.S.F. privind cauza/cauzele care a/au condus la situatia in care entitatea supusa auditului statutar a intrat in procedura de administrare speciala, daca aceasta/acestea erau in aria de cuprindere a activitatii de audit statutar desfasurate;
f) in cazul constatarii nerespectarii prevederilor prezentei norme aduse la cunostinta de catre A.S.F. si neremediate.


Articolul 20
Auditorii financiari si firmele de audit care auditeaza entitatile prevazute la art. 1 alin. (4) au obligatia notificarii A.S.F. a contractelor de audit statutar, in termen de maximum 15 zile de la data incheierii acestora.


CAPITOLUL III
Alte dispozitii privind auditorii financiari si firmele de audit


Articolul 21
Auditorii financiari si firmele de audit care efectueaza audit statutar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) au obligatia de a se asigura ca sunt respectate urmatoarele dispozitii, inclusiv cele referitoare la partenerii-cheie si actuarii acestora, dupa caz:
a) perioada de auditare a unei entitati de catre acelasi auditor financiar sau firma de audit este de maximum 5 ani consecutivi, perioada care poate fi prelungita o singura data la solicitarea fundamentata a entitatii auditate, insotita de o recomandare din partea A.S.P.A.A.S., pentru o perioada de maximum 2 ani. Consiliul A.S.F. se va pronunta asupra solicitarii;
b) auditorii financiari sau firmele de audit care in timpul exercitarii atributiilor intr-o entitate prevazuta la art. 1 alin. (2), ce are legaturi stranse cu o alta societate la care acestia efectueaza audit financiar, au obligatia sa informeze A.S.F. despre aspectele care au legatura cu societatea auditata, la solicitarea A.S.F. sau la momentul constatarii aspectelor prevazute la art. 26 alin. (1) lit. a), b) si c);
c) orice inlocuire a partenerului-cheie de audit in cadrul perioadei in care entitatea auditata are un contract incheiat cu firma de audit va fi notificata atat entitatii auditate, cat si A.S.F., in termen de maximum 5 zile de la producerea acesteia. Notificarea va fi insotita de documentele aferente conform prevederilor art. 7;
d) partenerul-cheie de audit are obligatia de a aloca resurse suficiente actuarului desemnat in echipa de audit astfel incat sa se asigure calitatea misiunii de audit efectuate cu respectarea cerintelor standardelor de audit. Un actuar care accepta o lucrare in cadrul misiunii de audit trebuie sa respecte standardele profesionale si de etica ale profesiei de actuar, avand obligatia de a aloca timp suficient pentru a nu afecta calitatea analizelor actuariale necesare indeplinirii misiunii de audit. Actuarul desemnat in echipa de audit nu poate accepta participarea in cadrul misiunilor de audit daca bugetul propriu de timp nu ii permite alocarea timpului necesar indeplinirii corecte si la timp a lucrarilor care ii revin. Actuarului nu i se permite participarea la doua sau mai multe misiuni de audit in acelasi timp;
e) partenerul-cheie de audit nu poate ocupa un post de conducere in cadrul entitatii auditate inainte de scurgerea unei perioade de cel putin 2 ani de la data demisiei sau finalizarii contractului cu respectiva entitate;
f) din echipa de audit nu poate face parte in calitate de actuar o persoana care se afla intr-o relatie contractuala de tip angajat/colaborator cu o societate de asigurare si/sau reasigurare autorizata in Romania, cu fonduri de pensii administrate privat si administratorii acestora, cu fonduri de pensii facultative si administratorii acestora sau cu orice alta entitate care indiferent de obiectul de activitate face parte din acelasi grup cu entitatea supusa auditului statutar;
g) auditorul financiar sau firma de audit nu poate delega raspunderea privind activitatea specifica, iar incredintarea executarii anumitor obligatii catre un tert nu il/o exonereaza de raspundere.


Articolul 22
(1) Auditorii financiari si firmele de audit care efectueaza auditul statutar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) au obligatia intocmirii unui raport de audit in conformitate cu standardele internationale de audit.
(2) Raportul de audit trebuie sa fie datat, semnat in conformitate cu legislatia in materie de audit statutar in vigoare, sa contina in clar numele persoanei care l-a intocmit, precum si numarul individual de inregistrare in Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit.
(3) Firmele de audit care auditeaza situatiile financiare anuale ale administratorilor fondurilor de pensii administrate privat si/sau fondurilor de pensii facultative, precum si situatiile financiare anuale ale unui fond de pensii administrat privat/fond de pensii facultative au obligatia completarii machetelor privind rapoartele de audit prevazute in anexele nr. 6, 7 si 8.


Articolul 23
Auditorii financiari si firmele de audit care efectueaza auditul statutar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) trebuie sa respecte urmatoarele dispozitii privind incheierea contractului de audit si onorariile de audit:
a) contractul de audit se incheie pana la data de 31 octombrie a anului in curs, astfel incat sa intre in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator. In situatia in care contractul de audit se incheie pentru o perioada mai mare de un an, incheierea acestuia se face cu respectarea prevederilor art. 21 lit. a);
b) pentru fondurile de pensii administrate privat, fondurile de pensii facultative si administratorii de fonduri de pensii private, contractul de audit se incheie pana la data de 30 septembrie a anului in curs astfel incat sa intre in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator. In situatia in care contractul de audit se incheie pentru o perioada mai mare de un an, incheierea acestuia se face cu respectarea prevederilor art. 21 lit. a);
c) pretul contractului de audit se stabileste in moneda agreata intre parti, cu exceptia contractelor de audit incheiate de catre fondurile de pensii administrate privat si fondurile de pensii facultative, pentru care pretul se stabileste in lei;
d) este interzisa modificarea clauzei contractului cu privire la pret in cursul unui an calendaristic pentru contractele de audit incheiate de catre fondurile de pensii administrate privat si fondurile de pensii facultative;
e) in cazul in care contractul de audit se prelungeste, se notifica A.S.F. in termen de maximum 15 zile de la data prelungirii contractului.


Articolul 24
Administratorii fondurilor de pensii private au obligatia sa depuna spre avizare la A.S.F., in termen de maximum 15 zile de la incheierea contractului de audit sau de la data modificarii acestuia, modificarile prospectului schemei de pensii private referitoare la contractul de audit.


Articolul 25
Auditorii financiari si firmele de audit care efectueaza auditul statutar pentru entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) au cel putin urmatoarele obligatii:
a) sa transmita A.S.F. pana la data de 30 iunie a anului urmator celui pentru care a fost realizat auditul statutar raportul suplimentar adresat comitetului de audit al entitatii auditate;
b) sa analizeze impreuna cu comitetul de audit masurile de protectie ce se impun pentru reducerea amenintarilor la adresa independentei lor si sa confirme anual in scris comitetului de audit independenta fata de entitatea auditata;
c) sa comunice anual comitetului de audit serviciile suplimentare prestate entitatii auditate.


Articolul 26
(1) Auditorii financiari si firmele de audit care efectueaza auditul statutar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) au obligatia de a informa A.S.F. la momentul constatarii a acelor aspecte semnificative ce pot avea una dintre urmatoarele consecinte:
a) incalcarea legii si/sau a reglementarilor ori a actelor emise in aplicarea acestora prin care sunt stabilite conditiile de autorizare si de desfasurare a activitatii entitatii auditate;
b) afectarea situatiei patrimoniale a entitatii;
c) potentiale riscuri de discontinuitate in desfasurarea activitatii;
d) exprimarea unei opinii cu rezerve asupra situatiilor financiare anuale/consolidate ale entitatii.
(2) Informatiile mentionate la alin. (1) sunt transmise de catre auditorii financiari si firmele de audit si conducerii entitatii auditate.


Articolul 27
(1) Auditorii financiari si firmele de audit care efectueaza auditul statutar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) au obligatia de a transmite A.S.F., in termen de maximum 30 de zile de la finalizarea raportului de audit, scrisoarea adresata conducerii entitatii auditate, denumita scrisoare catre conducere.
(2) In situatia in care nu a fost emisa o astfel de scrisoare catre conducere, auditorii financiari si firmele de audit au obligatia de a transmite A.S.F. in termenul prevazut la alin. (1) o comunicare scrisa in acest sens, cu prezentarea motivelor pentru care aceasta nu a fost emisa.
(3) Entitatea auditata, prin reprezentantul legal, are obligatia ca, in termen de maximum 30 de zile de la emiterea recomandarilor de catre auditorul financiar sau firma de audit cuprinse in scrisoarea catre conducere prevazuta la alin. (1), sa aprobe un plan de masuri si sa informeze A.S.F. cu privire la acesta.
(4) Planul de masuri aprobat de catre entitate prevazut la alin. (3) cuprinde modalitati si termene concrete pentru realizarea recomandarilor auditorului financiar sau firmei de audit. In situatia in care exista recomandari pe care entitatea nu le va implementata, aceasta va prezenta motivele care au stat la baza deciziei.


Articolul 28
Auditorii financiari si firmele de audit prezinta, la solicitarea A.S.F., orice detalii, clarificari, explicatii, inclusiv rapoarte referitoare la activitatea de audit statutar desfasurata la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2).


Articolul 29
(1) A.S.F. are acces la orice documente sau rapoarte intocmite de auditorii financiari si firmele de audit pe tot parcursul auditului statutar.
(2) A.S.F. asigura confidentialitatea informatiilor continute in raportul de audit, precum si a altor informatii primite pe parcursul auditului statutar, cu exceptia celor de natura penala.
(3) Transmiterea catre A.S.F. a informatiilor prevazute la alin. (2) nu constituie o incalcare a obligatiei de pastrare a secretului profesional care revine auditorului financiar sau firmei de audit, potrivit legii/codului etic/clauzelor contractuale, si nu atrage raspunderea auditorului financiar/firmei de audit sau a membrilor echipei de audit.


CAPITOLUL IV
Comitetul de audit


Articolul 30
(1) Entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) fac parte din categoria entitatilor de interes public si au obligatia constituirii unui comitet de audit, format din membri neexecutivi ai consiliului de administratie si/sau de supraveghere si/sau din membri desemnati de adunarea generala a actionarilor, cu respectarea prevederilor legale in materie in vigoare.
(2) Cel putin un membru al comitetului de audit trebuie sa detina competente in domeniul contabilitatii si auditului statutar, dovedite prin documente de calificare pentru domeniile respective.
(3) Componenta comitetului de audit, precum si orice modificare intervenita vor fi transmise A.S.F. in termen de maximum 15 zile de la data constituirii comitetului de audit sau de la data modificarii componentei acestuia.


Articolul 31
Auditorul financiar sau firma de audit are obligatia de a raporta comitetului de audit cu privire la aspectele esentiale care rezulta in urma auditului statutar si, in special, cu privire la deficientele semnificative ale controlului intern in ceea ce priveste procesul de raportare financiara.


Articolul 32
Comitetul de audit se va intruni ori de cate ori este necesar, cel putin de doua ori pe an, pentru analizarea raportului de audit si/sau a opiniei auditorului financiar sau a firmei de audit cu privire la aspectele esentiale care rezulta din activitatea de audit statutar, precum si cu privire la procesul de raportare financiara si va recomanda masurile ce se impun.


Articolul 33
Entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) trebuie sa asigure accesul membrilor comitetului de audit la orice informatii sau inregistrari necesare indeplinirii atributiilor ce le revin.


Articolul 34
(1) Atributiile si regulile de functionare aplicabile comitetului de audit sunt prevazute de legislatia nationala in materie in vigoare si de prezenta norma.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), fara a aduce atingere responsabilitatii conducerii executive/conducerii superioare si structurii de conducere ori a altor membri care sunt numiti de adunarea generala a actionarilor din cadrul entitatii auditate, comitetul de audit are, printre altele, urmatoarele atributii:
a) informeaza administratorul entitatii sau membrii consiliului de administratie/supraveghere ai entitatii auditate, dupa caz, cu privire la rezultatele auditului statutar si explica in ce mod a contribuit aceasta la integritatea raportarii financiare si care a fost rolul comitetului de audit in acest proces;
b) monitorizeaza procesul de raportare financiara si transmite recomandari sau propuneri pentru a asigura integritatea acestuia;
c) monitorizeaza eficacitatea sistemelor controlului intern de calitate si a sistemelor de management al riscului entitatii si, dupa caz, a auditului intern in ceea ce priveste raportarea financiara a entitatii auditate, fara a incalca independenta acestuia;
d) monitorizeaza auditul situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate, in special efectuarea acestuia, tinand cont de constatarile si concluziile autoritatii competente, in conformitate cu reglementarile in materie in vigoare;
e) raspunde de procedura de selectie a auditorului financiar sau a firmei de audit si recomanda desemnarea in conformitate cu reglementarile in materie in vigoare;
f) evalueaza si monitorizeaza independenta auditorilor financiari sau a firmelor de audit in conformitate cu reglementarile in materie in vigoare.


Articolul 35
(1) Comitetul de audit al entitatii are obligatia intocmirii unui raport anual privind activitatea desfasurata potrivit atributiilor sale, care cuprinde si recomandarile formulate si adresate consiliului de administratie/consiliului de supraveghere cu privire la controlul intern, auditul intern si auditul statutar.
(2) Raportul anual al comitetului de audit, semnat de catre membrii acestuia, va fi transmis catre A.S.F. in termen de maximum 6 luni de la incheierea exercitiului financiar.


CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale


Articolul 36
(1) Prevederile prezentei norme se completeaza cu dispozitiile privind auditul statutar din legislatia nationala, precum si din legislatia aplicabila entitatilor prevazute la art. 1 alin. (2).
(2) Dispozitiile referitoare la avizarea firmelor de audit pentru a efectua auditul statutar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) nu se aplica firmelor de audit care sunt deja avizate la momentul intrarii in vigoare a prezentei norme.
(3) Cererile firmelor de audit care solicita avizarea pentru a efectua auditul statutar la entitatile prevazute la art. 1 alin. (2), depuse la A.S.F. si nesolutionate pana la intrarea in vigoare a prezentei norme, se solutioneaza de A.S.F. conform prevederilor normei in vigoare la data depunerii acestora.


Articolul 37
Contractele de audit statutar in curs de derulare la data intrarii in vigoare a prezentei norme vor continua in conformitate cu reglementarea in vigoare la data incheierii acestora.


Articolul 38
(1) In vederea asigurarii calitatii activitatii desfasurate de catre auditorii financiari si firmele de audit la nivelul entitatilor prevazute la art. 1 alin. (2) va fi asigurata o colaborare permanenta intre A.S.F. si A.S.P.A.A.S.
(2) A.S.F. poate solicita A.S.P.A.A.S. sa desfasoare inspectii/investigatii la auditorii financiari si firmele de audit care au intocmit rapoarte de audit statutar pentru entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de catre A.S.F.


Articolul 39
In cazul constatarii nerespectarii prevederilor prezentei norme de catre auditorii financiari si firmele de audit, A.S.F. informeaza A.S.P.A.A.S. si solicita adoptarea masurilor care se impun pentru remedierea situatiei.


Articolul 40
Firmele de audit inscrise in listele publicate pe site-ul A.S.F. au obligatia sa comunice autoritatii orice modificare a documentelor care au fost depuse la autoritate in termen de maximum 15 zile de la data producerii modificarii.


Articolul 41
Nerespectarea de catre entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) a prevederilor prezentei norme se sanctioneaza conform legislatiei specifice in materie.


Articolul 42
Anexele nr. 1-8 fac parte integranta din prezenta norma.


Articolul 43
(1) Prezenta norma se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data publicarii.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei norme se abroga Norma Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 27/2015 privind activitatea de audit financiar la entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 976 din 29 decembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In cazul in care se face trimitere in acte normative la prevederile Normei Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 27/2015 privind activitatea de audit financiar la entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiara, abrogata conform alin. (2), trimiterea se considera a fi facuta la prevederile prezentei norme.


ANEXA Nr. 1


CERERE
pentru avizarea firmei de audit


Firma de audit . . . . . . . . . ., cu sediul/domiciliul in . . . . . . . . . ., solicit avizarea in vederea desfasurarii activitatii de audit statutar la entitati autorizate, reglementate si supravegheate de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara din Sectorul . . . . . . . . . ., respectiv la1. . . . . . . . . . .
1 Se completeaza in functie de situatia existenta la momentul depunerii cererii.
1. Datele de identificare ale firmei de audit:
Denumirea firmei de audit
. . . . . . . . . . .
Forma juridica
. . . . . . . . . . .
Adresa sediului social
. . . . . . . . . . .
Codul de inregistrare fiscala
. . . . . . . . . . .
Numarul individual din Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit, publicat de Autoritatea pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar
. . . . . . . . . . .
Date de contact (telefon, fax, e-mail)
. . . . . . . . . . .
2. Date privind reprezentantul legal al firmei de audit:
Numele si prenumele
. . . . . . . . . . .
Functia
. . . . . . . . . . .
Date de contact (telefon, fax, e-mail)
. . . . . . . . . . .
3. Date privind actuarul (angajat sau colaborator cu contract de prestari servicii la firma de audit):
Numele si prenumele
. . . . . . . . . . .
Functia
. . . . . . . . . . .
4. Date privind expertul in auditarea sistemelor informatice care detine certificarea CISA "Certified Information Systems Auditor" (angajat sau colaborator cu contract de prestari servicii la firma de audit):
Numele si prenumele
. . . . . . . . . . .
Functia
. . . . . . . . . . .
5. Informatii suplimentare care ar putea fi considerate relevante pentru activitatea firmei de audit
. . . . . . . . . . .
Subsemnatul/Subsemnata, cunoscand prevederile privind falsul in declaratii din Codul penal, declar pe propria raspundere, sub sanctiunea legii, ca toate raspunsurile sunt complete si conforme cu realitatea si ca nu exista alte fapte relevante asupra carora Autoritatea de Supraveghere Financiara ar trebui informata. Totodata, in numele firmei de audit pe care o reprezint, ma angajez sa comunic Autoritatii de Supraveghere Financiara orice modificare privind informatiile furnizate.


Reprezentant legal al firmei de audit
. . . . . . . . . . .
(nume si prenume)
. . . . . . . . . . .
(semnatura si stampila)


ANEXA Nr. 2


DECLARATIE1


1 Aceasta declaratie va fi completata si semnata de reprezentantul legal al firmei de audit care a primit propunerea de a efectua misiunea de audit la entitate. Nu sunt acceptate declaratiile semnate prin reprezentare.
Subsemnatul/Subsemnata . . . . . . . . . . (numele si prenumele), reprezentant legal al . . . . . . . . . . (denumirea firmei de audit) , propus(a) pentru realizarea auditului statutar la entitatea2 . . . . . . . . . . . (denumirea entitatii), declar ca firma de audit mentionata nu se afla in vreuna dintre situatiile de incompatibilitate ori de conflict de interese prevazute de legislatia in vigoare.
2 Nu se aplica entitatilor care activeaza pe piata sistemului de pensii private.


Data . . . . . . . . . .
Numele si prenumele . . . . . . . . . .
Nr. individual din Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit . . . . . . . . . .


ANEXA Nr. 3


DECLARATIE


Subsemnatul/Subsemnata . . . . . . . . . . (numele si prenumele) , partener-cheie de audit al . . . . . . . . . . (denumirea firmei de audit) , propus(a) pentru realizarea auditului statutar la entitatea1 . . . . . . . . . . . (denumirea entitatii):
1 Nu se aplica entitatilor care activeaza pe piata sistemului de pensii private.
- declar ca nu ma aflu intr-o situatie de incompatibilitate ori de conflict de interese prevazuta de legislatia in vigoare;
- declar ca nu mai detin calitatea de partener-cheie de audit;


sau2
2 Se va alege varianta corespunzatoare si se va completa in consecinta.
- detin calitatea de partener-cheie la firma de audit . . . . . . . . . . in vederea efectuarii auditului statutar pentru urmatoarele entitati: . . . . . . . . . .3
3 Informatiile se vor transmite pentru fiecare firma de audit la care se detine calitatea de partener-cheie, cu precizarea entitatilor pentru care se efectueaza misiuni de audit in numele respectivei firme de audit.


Data . . . . . . . . . .
Numele si prenumele . . . . . . . . . .
Nr. individual din Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit . . . . . . . . . .


ANEXA Nr. 4


DECLARATIE


Subsemnatul/Subsemnata . . . . . . . . . . (numele si prenumele), actuar . . . . . . . . . . (angajat/colaborator cu contract prestari servicii) al . . . . . . . . . . (denumirea firmei de audit), propus(a) pentru realizarea auditului statutar la entitatea1 . . . . . . . . . . . (denumirea entitatii):
1 Nu se aplica entitatilor care activeaza pe piata sistemului de pensii private si pe piata de capital.
- declar ca nu mai fac parte din nicio echipa de audit;
sau
- declar ca mai fac parte din echipa de audit propusa pentru realizarea auditului statutar la entitatea . . . . . . . . . .


Data . . . . . . . . . .
Numele si prenumele . . . . . . . . . .
Nr. din Registrul actuarilor . . . . . . . . . .


ANEXA Nr. 5


CHESTIONAR1


1Chestionarul se va completa de catre firma de audit si se va pastra confidentialitatea informatiilor cuprinse in raspunsurile primite, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.
Chestionarul se intocmeste potrivit acestui model, in forma tehnoredactata. Este obligatoriu sa se raspunda la toate intrebarile. In situatia in care anumite puncte nu sunt aplicabile, se va preciza acest fapt. Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin reprezentare.
1. Identitatea firmei de audit (Se vor indica: denumirea, forma juridica, adresa sediului social, codul unic de inregistrare si numarul individual din Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit, publicat de Autoritatea pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar.)
. . . . . . . . . . .
2. Identitatea reprezentantului legal al firmei de audit (Se vor indica: numele, prenumele, functia, datele de contact - adresa, telefon, e-mail.)
. . . . . . . . . . .
3. Identitatea partenerului-cheie de audit (Se vor indica: numele, prenumele, functia, datele de contact - adresa, telefon, e-mail.)
. . . . . . . . . . .
4. Identitatea actuarului/actuarilor din echipa de audit ce va/vor participa la auditul statutar al entitatii (Se vor indica: numele, prenumele, datele de contact - adresa, telefon, e-mail.)
. . . . . . . . . . .
5. Identitatea expertului/expertilor in auditarea sistemelor informatice care detine/detin certificarea CISA "Certified Information Systems Auditor", ce va/vor participa la auditul statutar al entitatii (Se vor indica: numele, prenumele, functia, datele de contact - adresa, telefon, e-mail.)
. . . . . . . . . . .
6. Mentionati entitatea la care firma de audit a coordonat sau a participat in cadrul misiunilor sale de audit la auditarea situatiilor anuale si/sau anuale consolidate, cu precizarea exercitiilor financiare pentru care acestea au fost intocmite.
. . . . . . . . . . .
7. Precizati daca in ultimii 10 ani vreuna dintre entitatile la care firma de audit a efectuat audit statutar a facut obiectul unei proceduri de reorganizare judiciara/faliment/lichidare/administrare speciala/redresare financiara. In caz afirmativ, prezentati toate detaliile.
. . . . . . . . . . .
8. Mentionati daca in ultimii 10 ani firma de audit sau actionarii/asociatii firmei de audit a/au facut obiectul, in Romania ori in strainatate, al vreunei anchete sau proceduri profesionale, disciplinare, administrative ori judiciare, care s-a incheiat cu vreo sanctiune, ori face/fac in prezent obiectul unor astfel de anchete sau proceduri. In caz afirmativ prezentati detalii complete, indiferent daca intre timp a intervenit o reabilitare (Se vor indica: autoritatea care a dispus sanctionarea, fapta sanctionata, sanctiunea si data aplicarii acesteia.)
. . . . . . . . . . .
9. Mentionati daca firma de audit sau reprezentantul legal al acesteia a fost condamnat pentru infractiuni de coruptie, spalare de bani, infractiuni contra patrimoniului, abuz in serviciu, luare sau dare de mita, fals si uz de fals, deturnare de fonduri, evaziune fiscala, primire de foloase necuvenite, trafic de influenta, marturie mincinoasa, infractiuni prevazute de legislatia speciala privind societatile, insolventa sau protectia consumatorilor ori pentru orice alte fapte relevante.
. . . . . . . . . . .
10. Prezentati entitatile la care firma de audit, mentionata la pct. 1, a efectuat in ultimii 5 ani sau efectueaza in prezent audit statutar.
. . . . . . . . . . .
11. Prezentati entitatile la care partenerul-cheie de audit a efectuat in ultimii 5 ani audit statutar, cu precizarea misiunilor de audit statutar date in responsabilitate.
. . . . . . . . . . .
12. Prezentati orice informatii suplimentare care ar putea fi considerate relevante pentru activitatea firmei de audit mentionate la pct. 1.
. . . . . . . . . . .
Subsemnatul/Subsemnata, cunoscand prevederile privind falsul in declaratii prevazute de Codul penal, declar pe propria raspundere, sub sanctiunea legii, ca toate raspunsurile sunt complete si conforme cu realitatea si ca nu exista alte fapte relevante asupra carora Autoritatea de Supraveghere Financiara ar trebui informata. Totodata, in numele firmei de audit pe care o reprezint, ma angajez sa comunic Autoritatii de Supraveghere Financiara orice modificare privind informatiile furnizate.


Reprezentantul legal al firmei de audit . . . . . . . . . . (numele si prenumele)
Data . . . . . . . . . .
Semnatura si stampila . . . . . . . . . .


ANEXA Nr. 6


RAPORT DE AUDIT
al situatiilor financiare anuale aplicabil administratorilor fondurilor de pensii administrate privat si/sau fondurilor de pensii facultative


1. Titlul . . . . . . . . . .
2. Destinatarul . . . . . . . . . .
Raport asupra situatiilor financiare anuale
3. Paragraful introductiv al raportului trebuie sa identifice:
a) situatiile financiare anuale auditate care fac obiectul auditului statutar, impreuna cu cadrul de raportare financiara care a fost aplicat la intocmirea acestora;
b) aria auditului statutar, cu respectarea standardelor internationale de audit conform carora a fost efectuat auditul statutar.
4. Responsabilitatea conducerii pentru situatiile financiare anuale . . . . . . . . . .
5. Responsabilitatea firmei de audit . . . . . . . . . .
6. Opinia firmei de audit:
a) opinia firmei de audit care sa exprime in mod clar punctul de vedere potrivit caruia situatiile financiare anuale ofera o imagine corecta si fidela a activitatii administratorilor fondurilor de pensii administrate privat si/sau fondurilor de pensii facultative si care este conforma cadrului relevant de raportare financiara, cu respectarea cerintelor legale. Opinia de audit poate fi: fara rezerve, cu rezerve, contrara sau imposibil de exprimat, daca firma de audit nu a fost in masura sa exprime o opinie de audit. Auditarea situatiilor financiare anuale ale exercitiului financiar anterior de catre o alta firma de audit nu constituie baza pentru exprimarea unei opinii cu rezerva;
b) o referire privind aspectele asupra carora firmele de audit atrag atentia printr-un paragraf distinct, fara ca opinia de audit sa fie cu rezerve. Raport asupra altor dispozitii legale si de reglementare
7. Alte responsabilitati de raportare:
a) o referire privind respectarea prevederilor care vizeaza:
(i) metodologia de calcul si evidenta a provizioanelor tehnice constituite de administrator;
(ii) categoriile de active admise sa acopere provizioanele tehnice ale administratorului constituite de administrator;
(iii) regulile de diversificare pentru activele admise sa acopere provizioanele tehnice constituite de administrator;
(iv) calculul si evidenta comisioanelor privind activitatea de marketing;
(v) calculul si evidenta veniturilor administratorului constituite conform legii;
b) o referire privind practicile si procedurile controlului si auditului intern ale societatii de pensii, precum si eventualele deficiente constatate si recomandarile facute pentru remedierea acestora. Raport asupra conformitatii raportului administratorilor cu situatiile financiare anuale
8. O referire privind gradul de conformitate a raportului administratorului cu situatiile financiare anuale pentru acelasi exercitiu financiar. Aceasta precizare, cuprinsa in raportul de audit, trebuie inaintata administratorului printr-un document separat de opinia de audit, denumit "Scrisoare catre conducerea societatii".
9. Semnatura auditorului financiar1. . . . . . . . . . .
1 Raportul de audit este semnat cel putin de auditorul financiar care a efectuat auditul statutar in numele firmei de audit.
10. Data raportului firmei de audit . . . . . . . . . .
11. Adresa firmei de audit . . . . . . . . . .


ANEXA Nr. 7


RAPORT DE AUDIT
al situatiilor financiare anuale aplicabil unui fond de pensii administrat privat


1. Titlul . . . . . . . . . .
2. Destinatarul . . . . . . . . . .
Raport asupra situatiilor financiare anuale
3. Paragraful introductiv al raportului trebuie sa identifice:
a) situatiile financiare anuale auditate care fac obiectul auditului statutar, impreuna cu cadrul de raportare financiara care a fost aplicat la intocmirea acestora;
b) aria auditului statutar, cu respectarea standardelor internationale de audit conform carora a fost efectuat auditul statutar.
4. Responsabilitatea conducerii pentru situatiile financiare anuale . . . . . . . . . .
5. Responsabilitatea firmei de audit . . . . . . . . . .
6. Opinia firmei de audit:
a) opinia firmei de audit care sa exprime in mod clar punctul de vedere potrivit caruia situatiile financiare anuale ofera o imagine corecta si fidela a activitatii fondului de pensii si care este conforma cadrului relevant de raportare financiara, cu respectarea cerintelor legale. Opinia de audit poate fi: fara rezerve, cu rezerve, contrara sau imposibil de exprimat, daca firma de audit nu a fost in masura sa exprime o opinie de audit. Auditarea situatiilor financiare anuale ale exercitiului financiar anterior de catre o alta firma de audit nu constituie baza pentru exprimarea unei opinii cu rezerva;
b) o referire privind aspectele asupra carora firmele de audit atrag atentia printr-un paragraf distinct, fara ca opinia de audit sa fie cu rezerve. Raport asupra altor dispozitii legale si de reglementare
7. Alte responsabilitati de raportare:
a) auditarea anuala a valorii activului net si a valorii unitatii de fond, firma de audit avand obligatia de a-si exprima opinia in ceea ce priveste respectarea metodologiei de calcul al indicatorilor financiari specifici fondurilor de pensii administrate privat;
b) o referire cu privire la respectarea prevederilor legale in ceea ce priveste:
(i) calculul, convertirea si evidenta contributiilor individuale ale participantilor la fondurile de pensii administrate privat;
(ii) calculul si evidenta comisionului constituit conform legii;
(iii) calculul si evidenta activelor fondurilor de pensii administrate privat, inclusiv a dividendelor de incasat;
(iv) calculul si evidenta operatiunilor de incasari si plati efectuate prin conturile fondului de pensii administrat privat;
(v) calculul si evidenta transferurilor participantilor intre fondurile de pensii administrate privat;
(vi) calculul si evidenta utilizarii activului personal net al participantului la un fond de pensii privat, in caz de invaliditate, deces sau deschiderea dreptului la pensie, conform legii;
(vii) calculul si evidenta provizioanelor tehnice constituite de administrator, categoriile de active admise sa acopere provizioanele tehnice ale administratorului constituite de administrator, precum si regulile de diversificare pentru activele admise sa acopere provizioanele tehnice constituite de administrator;
(viii) calculul si evidenta garantiei minime pentru fiecare participant al fondului de pensii private;
c) o referire despre practicile si procedurile controlului si auditului intern al administratorului cu privire la fondul de pensii administrat privat, precum si eventualele deficiente constatate si recomandarile facute pentru remedierea acestora. Aceasta precizare, cuprinsa in raportul de audit, trebuie inaintata administratorului printr-un document separat de opinia de audit, denumit "Scrisoare catre conducerea societatii".
Raport asupra conformitatii raportului administratorului cu situatiile financiare anuale
8. O referire privind gradul de conformitate a raportului administratorului referitor la administrarea fondului de pensii cu situatiile financiare anuale pentru acelasi exercitiu financiar
9. Semnatura auditorului financiar1. . . . . . . . . . .
1 Raportul de audit este semnat cel putin de auditorul financiar care a efectuat auditul statutar in numele firmei de audit.
10. Data raportului firmei de audit . . . . . . . . . .
11. Adresa firmei de audit . . . . . . . . . .


ANEXA Nr. 8


RAPORT DE AUDIT
al situatiilor financiare anuale aplicabil unui fond de pensii facultative


1. Titlul . . . . . . . . . .
2. Destinatarul . . . . . . . . . .
Raport asupra situatiilor financiare anuale
3. Paragraful introductiv al raportului trebuie sa identifice:
a) situatiile financiare anuale auditate care fac obiectul auditului statutar, impreuna cu cadrul de raportare financiara care a fost aplicat la intocmirea acestora;
b) aria auditului statutar, cu respectarea standardelor internationale de audit conform carora a fost efectuat auditul statutar.
4. Responsabilitatea conducerii pentru situatiile financiare anuale . . . . . . . . . .
5. Responsabilitatea firmei de audit . . . . . . . . . .
6. Opinia firmei de audit:
a) opinia firmei de audit care sa exprime in mod clar punctul de vedere potrivit caruia situatiile financiare anuale ofera o imagine corecta si fidela a activitatii fondului de pensii facultative si care este conforma cadrului relevant de raportare financiara, cu respectarea cerintelor legale. Opinia de audit poate fi: fara rezerve, cu rezerve, contrara sau imposibil de exprimat, daca firmele de audit nu au fost in masura sa exprime o opinie de audit. Auditarea situatiilor financiare anuale ale exercitiului financiar anterior de catre o alta firma de audit nu constituie baza pentru exprimarea unei opinii cu rezerva;
b) o referire cu privire la aspectele asupra carora firmele de audit atrag atentia printr-un paragraf distinct, fara ca opinia de audit sa fie cu rezerve. Raport asupra altor dispozitii legale si de reglementare
7. Alte responsabilitati de raportare:
a) auditarea anuala a valorii activului net si a valorii unitatii de fond, firma de audit avand obligatia de a-si exprima opinia in ceea ce priveste respectarea metodologiei de calcul al indicatorilor financiari specifici fondurilor de pensii facultative;
b) o referire cu privire la respectarea prevederilor legale in ceea ce priveste:
(i) calculul, convertirea si evidenta contributiilor individuale ale participantilor la fondurile de pensii facultative;
(ii) calculul si evidenta comisionului constituit conform legii;
(iii) calculul si evidenta activelor fondurilor de pensii facultative, inclusiv a dividendelor de incasat;
(iv) calculul si evidenta operatiunilor de incasari si plati efectuate prin conturile fondurilor de pensii facultative;
(v) calculul si evidenta transferurilor participantilor intre fondurile de pensii facultative;
(vi) calculul si evidenta utilizarii activului personal net al participantului la un fond de pensii facultative, in caz de invaliditate, deces sau deschiderea dreptului la pensie, conform legii;
(vii) calculul si evidenta provizioanelor tehnice constituite de administrator, categoriile de active admise sa acopere provizioanele tehnice ale administratorului constituite de administrator, precum si regulile de diversificare pentru activele admise sa acopere provizioanele tehnice constituite de administrator;
c) o referire cu privire la practicile si procedurile controlului si auditului intern al administratorului, precum si eventualele deficiente constatate si recomandarile facute pentru remedierea acestora. Aceasta precizare, cuprinsa in raportul de audit, trebuie inaintata administratorului printr-un document separat de opinia de audit, denumit "Scrisoare catre conducerea societatii". Raport asupra conformitatii raportului administratorului cu situatiile financiare anuale
8. O referire privind gradul de conformitate a raportului administratorului referitor la administrarea fondului de pensii cu situatiile financiare anuale pentru acelasi exercitiu financiar
9. Semnatura auditorului financiar1. . . . . . . . . . .
1 Raportul de audit este semnat cel putin de auditorul financiar care a efectuat auditul statutar in numele firmei de audit.
10. Data raportului firmei de audit . . . . . . . . . .
11. Adresa firmei de audit . . . . . . . . . .





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice