din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1863 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Ordinul nr. 736/2019 privind aprobarea modului de administrare, finantare si implementare a AP-ECMO

INTEGRAL: Ordinul nr. 736/2019 privind aprobarea modului de administrare, finantare si implementare a AP-ECMO


Ordinul nr. 736/2019 privind aprobarea modului de administrare, finantare si implementare a actiunilor prioritare pentru asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana sau minipompa rotativa axiala percutana - AP-ECMO a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 408 din 24.05.2019.

Articolul 1
(1) Modul de administrare, finantare si implementare a actiunilor prioritare pentru asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana sau minipompa rotativa axiala percutana, denumite in continuare AP-ECMO, se deruleaza in conformitate cu prevederile prezentului ordin.
(2) Actiunile prioritare prevazute la alin. (1) se adreseaza cazurilor critice ce necesita tratament prin asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana sau minipompa rotativa axiala percutana, iar costurile specifice pentru tratamentul acestor pacienti care nu pot fi acoperite din fondurile obtinute pe baza contractelor cu casele de asigurari de sanatate judetene, a municipiului Bucuresti si Casei de Asigurari de Sanatate a Armatei, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti (C.A.S.A.O.P.S.N.A.J.) vor fi suportate din fondurile alocate acestor actiuni.
(3) AP-ECMO sunt destinate numai bolnavilor care nu au beneficiat de materiale sanitare, dispozitive si altele asemenea necesare asistarii circulatorii mecanice prin oxigenare extracorporala de membrana sau minipompa rotativa axiala percutana in cadrul programelor nationale de sanatate curative finantate de la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate. In ceea ce priveste materialele, medicamentele si reactivii inclusi in lista de achizitii prevazuta la art. 20 pct. 2.b) si 2.c), in momentul in care un pacient este inclus in AP-ECMO, acestea pot fi decontate din fondurile AP-ECMO pentru toata durata asistarii circulatorii mecanice prin oxigenare extracorporala prin membrana sau minipompa rotativa percutana.
(4) AP-ECMO sunt elaborate, derulate si finantate de catre Ministerul Sanatatii si se implementeaza prin unitati sanitare care au in structura sectii/compartimente de anestezie si terapie intensiva.


Articolul 2
(1) Colectivul de lucru format din specialisti in specialitatea anestezie si terapie intensiva, denumit in continuare CL-ECMO, coordoneaza din punct de vedere stiintific si metodologic la nivel national AP-ECMO, in conformitate cu prevederile art. 15 din Hotararea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Colectivul de lucru al AP-ECMO are in componenta un presedinte, un vicepresedinte si 3 membri.
(3) Pentru perioada 2019-2022 componenta CL-ECMO se aproba prin ordin al ministrului sanatatii, pe baza propunerilor inaintate Ministerului Sanatatii de catre Societatea Romana de Anestezie si Terapie Intensiva.
(4) Secretarul de stat care are in coordonare AP-ECMO si seful Serviciului medicina de urgenta al Ministerului Sanatatii sunt invitati permanenti ai CL-ECMO.


Articolul 3
(1) In exercitarea atributiilor sale, CL-ECMO formuleaza propuneri, fundamentari, analize, recomandari si informari referitoare la AP-ECMO, pe care le transmite Serviciului medicina de urgenta.
(2) Secretariatul tehnic permanent al CL-ECMO se asigura de catre Serviciul medicina de urgenta.
(3) CL-ECMO isi desfasoara activitatea in sedinte organizate ori de cate ori este nevoie, la solicitarea presedintelui sau a secretarului de stat care are in coordonare AP-ECMO.
(4) Sedintele sunt legal constituite in prezenta majoritatii simple a CL-ECMO.
(5) In situatia in care presedintele CL-ECMO este in imposibilitatea de a conduce sedintele, acestea vor fi conduse de vicepresedinte.


Articolul 4
(1) CL-ECMO este coordonatorul national al AP-ECMO din punct de vedere stiintific si metodologic, iar Serviciul medicina de urgenta reprezinta structura centrala a Ministerului Sanatatii responsabila cu coordonarea administrativa a acestei actiuni.
(2) La nivelul spitalului, derularea si monitorizarea AP-ECMO se realizeaza de catre un coordonator local desemnat de catre managerul spitalului; acesta poate fi seful de sectie sau un alt medic din cadrul structurii care deruleaza AP-ECMO.
(3) Numele si datele de contact ale coordonatorului local - numar telefon fix, numar telefon mobil, fax, e-mail, adresa postala a spitalului si a sectiei in cazul in care acestea difera - vor fi comunicate Serviciului medicina de urgenta din Ministerul Sanatatii.
(4) Atunci cand derularea AP-ECMO intr-un spital se realizeaza prin mai multe structuri de anestezie si terapie intensiva, managerul desemneaza un coordonator local la nivelul spitalului; repartitia fondurilor alocate fiecarei structuri se stabileste de catre managerul spitalului, la propunerea coordonatorului local si dupa o consultare cu sefii structurilor implicate in AP-ECMO.


Articolul 5
Spitalele care deruleaza AP-ECMO au obligatia gestionarii eficiente a mijloacelor materiale si banesti si organizarii evidentei contabile a cheltuielilor, precum si organizarii evidentei nominale, pe baza de cod numeric personal, a beneficiarilor AP-ECMO.


Articolul 6
AP-ECMO se finanteaza de la bugetul de stat de la titlurile bugetare 20 "Bunuri si servicii" si 51 "Transferuri intre unitati ale administratiei publice", prevazute in Clasificatia indicatorilor privind finantele publice.


Articolul 7
(1) Pentru fondurile alocate la titlul 20 "Bunuri si servicii", directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti incheie contracte pentru derularea AP-ECMO, conform modelului prevazut in anexa nr. 1, cu spitalele nominalizate din subordinea ministerelor si institutiilor cu retea sanitara proprie, precum si a autoritatilor administratiei publice locale.
(2) De la titlul 51 "Transferuri intre unitati ale administratiei publice" se finanteaza cheltuielile aferente activitatilor prevazute in AP-ECMO desfasurate de spitalele din subordinea Ministerului Sanatatii.
(3) Din fondurile alocate spitalele pot finanta activitati specifice AP-ECMO.
(4) Din fondurile alocate AP-ECMO spitalele nu pot finanta cheltuieli de natura utilitatilor si cheltuieli de capital.
(5) Finantarea AP-ECMO din bugetul de stat, prin Ministerul Sanatatii, se face lunar, pe total titlu, pe baza cererilor fundamentate ale ordonatorilor de credite secundari si tertiari, insotite de documentele justificative ale acestora, semnate si parafate lizibil de coordonatorul local, in raport cu:
a) gradul de utilizare a fondurilor puse la dispozitie anterior;
b) disponibilul din cont ramas neutilizat;
c) indicatorii fizici realizati in perioada anterioara;
d) bugetul aprobat cu aceasta destinatie.
(6) Cererile de finantare fundamentate ale ordonatorilor de credite, detaliate pe tipuri de cheltuieli, se transmit spre avizare Serviciului medicina de urgenta, pe suport hartie si in format electronic, la adresa de e-mail [email protected], pana cel tarziu in data de 5 a lunii pentru care se face finantarea, conform modelului prevazut in anexa nr. 2.
(7) Cererea de finantare fundamentata este insotita de cererea detaliata pe tipuri de cheltuieli, al carei model este prevazut in anexa nr. 3, precum si de borderoul centralizator, al carui model este prevazut in anexa nr. 4.
(8) Cererile de finantare transmise de catre ordonatorii de credite dupa termenul prevazut la alin. (6) nu vor fi finantate in luna pentru care se face solicitarea. Acestea se finanteaza in luna urmatoare celei pentru care a fost transmisa solicitarea intarziata, in baza unei noi cereri transmise in termenul prevazut la alin. (6), cu incadrarea in limitele alocarilor bugetare.


Articolul 8
Sumele alocate pentru AP-ECMO sunt cuprinse in bugetele de venituri si cheltuieli ale directiilor de sanatate publica, respectiv ale spitalelor, se aproba odata cu acestea si se utilizeaza numai potrivit destinatiilor stabilite.


Articolul 9
(1) In baza contractelor incheiate conform prevederilor art. 7 alin. (1), directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti deconteaza cheltuieli de natura bunurilor achizitionate pentru desfasurarea activitatilor prevazute in AP-ECMO.
(2) Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti deconteaza contravaloarea bunurilor achizitionate pentru desfasurarea activitatilor prevazute in AP-ECMO, in limita sumelor disponibile cu aceasta destinatie, in ordine cronologica, in termen de pana la 60 de zile calendaristice de la data depunerii documentelor justificative pentru bunurile achizitionate conform contractelor incheiate.


Articolul 10
In vederea realizarii activitatilor AP-ECMO, Serviciul medicina de urgenta din Ministerul Sanatatii are urmatoarele atributii:
a) evalueaza si fundamenteaza anual necesarul de resurse financiare in raport cu obiectivele si activitatile propuse pentru AP-ECMO, pe baza indicatorilor realizati in anul precedent, si propune spre aprobare ministrului sanatatii alocarea fondurilor AP-ECMO, precum si repartitia fondurilor pe spitale, pe baza fundamentarii CL-ECMO si a propunerilor formulate de catre directiile de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii, directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti sau spitale, dupa caz;
b) elaboreaza structura AP-ECMO, in colaborare cu directiile de specialitate din Ministerul Sanatatii, pe baza analizelor si propunerilor CL-ECMO si a propunerilor coordonatorilor locali;
c) evalueaza trimestrial si anual realizarea obiectivelor AP-ECMO si face propuneri pentru imbunatatirea acestora in scopul indeplinirii obiectivelor aprobate;
d) comunica directiilor de sanatate publica si spitalelor care deruleaza AP-ECMO sumele repartizate, precum si activitatile pentru care acestea se utilizeaza;
e) avizeaza solicitarile de finantare lunara ale directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, precum si ale unitatilor sanitare care deruleaza AP-ECMO, realizeaza centralizarea acestora si o inainteaza catre Directia generala economica, pentru intocmirea cererilor de deschideri de credite;
f) monitorizeaza si analizeaza trimestrial, anual si ori de cate ori este necesar realizarea indicatorilor specifici AP-ECMO, evalueaza gradul de indeplinire a obiectivelor si dispune masurile ce se impun in situatia unor disfunctionalitati in utilizarea fondurilor aferente, dupa caz;
g) verifica incadrarea in disponibilul de credite bugetare si avizeaza referatul privind finantarea lunara a AP-ECMO;
h) propune misiuni de control si persoane care pot participa la acestea, pe baza propunerilor CL-ECMO.


Articolul 11
In vederea realizarii activitatilor AP-ECMO, Directia generala economica din Ministerul Sanatatii are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza proiectul bugetului Ministerului Sanatatii in care sunt cuprinse sumele aferente AP-ECMO, pe baza propunerilor si fundamentarilor prezentate de Serviciul medicina de urgenta din Ministerul Sanatatii;
b) comunica Serviciului medicina de urgenta, in termen de maximum 3 zile lucratoare de la aprobare, fondurile bugetare aprobate, pe surse de finantare si titluri bugetare, in vederea repartizarii acestora;
c) elaboreaza si supune spre aprobare ordonatorului principal de credite filele de buget, pe surse de finantare, titluri bugetare si articole de cheltuieli, si le comunica unitatilor care deruleaza AP-ECMO;
d) primeste lunar solicitarile de finantare ale unitatilor care deruleaza AP-ECMO, centralizate de Serviciul medicina de urgenta;
e) efectueaza deschiderile de credite bugetare necesare pentru finantarea AP-ECMO.


Articolul 12
In vederea derularii si monitorizarii AP-ECMO, CL-ECMO are urmatoarele atributii:
a) formuleaza propuneri cu privire la strategia, organizarea si desfasurarea anuala a AP-ECMO, pe care le inainteaza Serviciului medicina de urgenta pana cel tarziu la data de 15 iulie a anului curent, pentru anul urmator;
b) formuleaza anual propuneri cu privire la structura AP-ECMO, pe care le inainteaza Serviciului medicina de urgenta pana cel tarziu la data de 15 iulie a anului curent, pentru anul urmator;
c) fundamenteaza necesarul de resurse pentru AP-ECMO si il inainteaza Serviciului medicina de urgenta pana la data de 15 iulie a anului curent, pentru anul urmator;
d) formuleaza propuneri cu privire la repartitia fondurilor aferente unitatilor sanitare, pe care le comunica Serviciului medicina de urgenta;
e) realizeaza analiza trimestriala si anuala a indicatorilor prevazuti in cadrul AP-ECMO, centralizati la nivel national, si o transmite Serviciului medicina de urgenta;
f) informeaza Serviciul medicina de urgenta asupra problemelor si disfunctionalitatilor intampinate in derularea AP-ECMO si formuleaza propuneri de imbunatatire a modului de derulare a acestora.


Articolul 13
Directiile de sanatate publica au urmatoarele obligatii in vederea derularii si monitorizarii AP-ECMO:
a) centralizeaza trimestrial (cumulat de la inceputul anului) si anual indicatorii specifici AP-ECMO raportati de spitale in conditiile prezentului ordin;
b) transmit Serviciului medicina de urgenta, pe suport hartie si in format electronic la adresa de e-mail [email protected], trimestrial si anual, in primele 20 de zile calendaristice dupa incheierea perioadei pentru care se face raportarea, indicatorii prevazuti in cadrul AP-ECMO, centralizati in conformitate cu prevederile lit. a);
c) monitorizeaza modul de derulare a AP-ECMO;
d) verifica organizarea evidentei nominale a beneficiarilor AP-ECMO, pe baza de cod numeric personal, de catre unitatile de specialitate care deruleaza AP-ECMO, cu respectarea prevederilor legale referitoare la protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date;
e) intocmesc un raport de activitate centralizat trimestrial, respectiv anual, pe baza rapoartelor de activitate transmise de coordonatorii locali din spitalele care deruleaza AP-ECMO; raportul de activitate centralizat cuprinde: stadiul realizarii activitatilor prevazute in cadrul AP-ECMO, analiza comparativa a costurilor medii realizate raportat la costurile medii la nivel national prevazute in prezentul ordin, problemele si disfunctionalitatile intampinate in realizarea activitatilor, propunerile de imbunatatire a modului de derulare a AP-ECMO;
f) transmit Serviciului medicina de urgenta, pe suport hartie si in format electronic la adresa de e-mail [email protected], pana la sfarsitul lunii urmatoare celei de incheiere a trimestrului pentru care se face raportarea, raportul de activitate prevazut la lit. e);
g) transmit Serviciului medicina de urgenta, pe suport hartie si in format electronic la adresa de e-mail [email protected], pana la data de 15 iulie a anului curent, fundamentarea necesarului de resurse financiare si materialele necesare bunei desfasurari a AP-ECMO, pentru anul urmator.


Articolul 14
Unitatile sanitare care deruleaza AP-ECMO au urmatoarele atributii:
a) organizeaza evidenta nominala a beneficiarilor AP-ECMO, pe baza de cod numeric personal, cu respectarea prevederilor legale referitoare la protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date;
b) raporteaza directiilor de sanatate publica sau, dupa caz, Serviciului medicina de urgenta, pe suport hartie si in format electronic la adresa de e-mail [email protected], in functie de subordonare, trimestrial (cumulat de la inceputul anului) si anual, in primele 20 de zile dupa incheierea perioadei pentru care se face raportarea, indicatorii specifici AP-ECMO, in conditiile prezentului ordin;
c) monitorizeaza modul de derulare a AP-ECMO;
d) intocmesc un raport de activitate centralizat trimestrial, respectiv anual, pe baza rapoartelor de activitate transmise de coordonatorii AP-ECMO;
e) transmit CL-ECMO si, in functie de subordonare, Serviciului medicina de urgenta, pe suport hartie si in format electronic la adresa de e-mail [email protected] sau directiei de sanatate publica, dupa caz, date pentru intocmirea raportului de activitate prevazut la art. 13 lit. e), pana la data de 20 a lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea; raportul de activitate centralizat cuprinde: stadiul realizarii activitatilor prevazute in cadrul AP-ECMO, analiza comparativa a costurilor medii realizate raportat la costurile medii la nivel national prevazute in prezentul ordin, probleme si disfunctionalitati intampinate in realizarea activitatilor, propuneri de imbunatatire a modului de derulare a AP-ECMO.


Articolul 15
Coordonatorii locali ai AP-ECMO, desemnati in conditiile prevazute la art. 4 alin. (2), au urmatoarele obligatii cu privire la monitorizarea activitatilor cuprinse in cadrul acestora:
a) organizeaza evidenta nominala a beneficiarilor AP-ECMO, pe baza de cod numeric personal, cu respectarea prevederilor legale referitoare la protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date;
b) raporteaza conducerii spitalului, trimestrial si anual, in primele 5 zile dupa incheierea perioadei pentru care se face raportarea, indicatorii specifici AP-ECMO, in conditiile prezentului ordin;
c) monitorizeaza modul de derulare a AP-ECMO pe care il coordoneaza;
d) monitorizeaza permanent consumul de materiale sanitare si medicamente care se acorda in cadrul AP-ECMO;
e) intocmesc un raport de activitate trimestrial, respectiv anual, pe care il transmit conducerii institutiei pana la data de 10 a lunii urmatoare celei pentru care raporteaza; raportul de activitate cuprinde: stadiul realizarii activitatilor prevazute in cadrul AP-ECMO, analiza comparativa a costurilor medii realizate raportat la costurile medii la nivel national prevazute in prezentul ordin, probleme si disfunctionalitati intampinate in realizarea activitatilor, propuneri de imbunatatire a modului de derulare a AP-ECMO;
f) informeaza permanent conducerea institutiei cu privire la disfunctionalitatile identificate in derularea AP-ECMO si propun masuri de solutionare a acestora;
g) avizeaza documentele justificative (facturile) care insotesc cererile de finantare lunara;
h) inregistreaza cazurile tratate in Registrul national al ECMO ce va fi elaborat de Societatea Romana de Anestezie si Terapie Intensiva din Romania.


Articolul 16
Ordonatorii de credite secundari, reprezentati de directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, si tertiari, reprezentati de unitatile sanitare care deruleaza AP- ECMO, au urmatoarele obligatii in realizarea AP-ECMO:
a) utilizeaza fondurile in limita bugetului aprobat si potrivit destinatiei specificate, cu respectarea dispozitiilor legale;
b) gestioneaza eficient mijloacele materiale si banesti;
c) organizeaza evidenta contabila a cheltuielilor pe surse de finantare si pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, atat in prevederi, cat si in executie;
d) raporteaza indicatorii specifici prevazuti in AP-ECMO, in conditiile prezentului ordin;
e) transmit Serviciului medicina de urgenta sau directiilor de sanatate publica, dupa caz, cererile de finantare fundamentate, insotite de documentele justificative, in conditiile prezentului ordin;
f) desemneaza prin act administrativ al conducatorului institutiei publice cate un coordonator local pentru AP-ECMO;
g) completeaza fisele de post ale coordonatorilor desemnati cu atributiile corespunzatoare activitatilor prevazute in cadrul AP-ECMO;
h) organizeaza, prin directorul financiar contabil al spitalului si al institutiei publice prin care se deruleaza AP-ECMO, evidentele contabile, evidentele tehnico-operative ale spitalului/institutiei publice, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
i) transmit structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii orice alte date referitoare la AP-ECMO pe care le deruleaza si raspund de exactitatea si realitatea datelor raportate;
j) transmit lunar Directiei generale economice, in primele 20 de zile calendaristice ale lunii curente pentru luna precedenta, executia bugetara a bugetului aprobat pentru AP-ECMO derulate;
k) achizitioneaza materiale sanitare si medicamente cu respectarea legislatiei in vigoare din domeniul achizitiilor publice.


Articolul 17
Raportarea indicatorilor specifici AP-ECMO se realizeaza trimestrial (cumulat de la inceputul anului) si anual, atat in format electronic, cat si pe suport hartie, conform modelului de raportare prevazut la anexa nr. 4 - Borderou centralizator.


Articolul 18
Costul mediu se calculeaza ca raport intre cheltuielile efective si indicatorii fizici realizati. In cazul in care au fost finantate si alte actiuni pentru care nu au fost stabiliti indicatori fizici, acestea vor fi evidentiate distinct, indicandu-se cheltuiala pe fiecare actiune.


Articolul 19
Monitorizarea activitatilor cuprinse in AP-ECMO se refera la:
a) modul de realizare si de raportare a indicatorilor prevazuti in prezentul ordin;
b) incadrarea in bugetul aprobat;
c) respectarea destinatiilor stabilite pentru fondurile alocate spitalelor care deruleaza AP-ECMO;
d) urmarirea respectarii de catre persoanele implicate a responsabilitatilor stabilite prin prezentul ordin referitoare la derularea AP-ECMO;
e) identificarea unor posibile disfunctionalitati in derularea AP-ECMO.


Articolul 20
In cadrul AP-ECMO se pot desfasura urmatoarele activitati:
1. tratament prin asistare circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana;
2. achizitii pentru tratamentul prin asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana.
a) Lista materialelor sanitare de care beneficiaza bolnavii pentru asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana:
1. kit oxigenator cu pompa si set tratat ECMO;
2. canule arteriale percutane tratate pentru ECMO;
3. canule venoase percutane tratate pentru ECMO;
4. canule arteriale de reperfuzie;
5. materiale de securizare canule ECMO;
6. balon de contrapulsatie intraaortica;
7. butelie cu heliu pentru balonul de contrapulsatie intraaortica;
8. celule de presiune;
9. catetere pentru abord vascular arterial;
10. catetere pentru abord venos central (diverse dimensiuni si numar de cai);
11. catetere Swan-Ganz;
12. set introductor Swan-Ganz;
13. senzor in line pentru masurarea debitului cardiac;
14. piesa in line pentru masurarea debitului cardiac;
15. catetere pentru dializa;
16. cateter venos central pentru masurarea continua a lactatului si glicemiei;
17. sonde miniaturizate pentru ecocardiografie transesofagiana continua;
18. catetere pentru monitorizarea continua sau intermitenta a debitului cardiac;
19. senzori arteriali pentru masurarea debitului cardiac si a parametrilor derivati;
20. sonde urinare cu termocuplu;
21. urometre;
22. sonde de stimulare endocavitara;
23. padele adezive pentru defibrilare externa;
24. electrozi pentru monitorizarea profunzimii anesteziei;
25. electrozi pentru monitorizarea oximetriei regionale;
26. fire de sutura;
27. campuri sterile;
28. halate sterile;
29. pansamente diverse;
30. huse sterile sonde ecograf;
31. gel steril sonda ecograf;
32. echipamente de protectie nesterile;
33. materiale pentru preventia si tratamentul escarelor;
34. tuburi masurare ACT.
b) Lista medicamentelor de care beneficiaza bolnavii prin AP-ECMO pentru asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana:
1. antibiotice;
2. antivirale;
3. antifungice;
4. inotrope;
5. vasoconstrictoare;
6. inodilatatoare;
7. betablocante;
8. vasodilatatoare pulmonare;
9. hipnotice;
10. curare;
11. procoagulante;
12. anticoagulante;
13. substituenti de plasma.
c) Lista reactivilor de care beneficiaza bolnavii prin AP-ECMO pentru asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana:
1. reactivi pentru masuratori trombelastografice;
2. teste rapide de identificare a speciei bacteriene;
3. teste rapide de identificare a speciei virale;
4. teste pentru dozarea concentratiei plasmatice de antibiotice;
5. teste pentru cuantificarea hemolizei.
3. Tratament pentru asistarea circulatorie mecanica prin minipompa rotativa axiala percutana
4. Achizitii pentru tratamentul prin asistarea circulatorie mecanica prin minipompa rotativa axiala percutana - materiale sanitare de care beneficiaza bolnavii prin AP-ECMO pentru asistare circulatorie prin mini-pompa rotativa axiala percutana:
- dispozitiv cateter arterial intraventricular cu minipompa rotativa axiala percutana pentru asistarea ventriculului stang.


Articolul 21
De procedurile desfasurate in cadrul AP-ECMO beneficiaza pacientii critici cu urmatoarele diagnostice:
I. Pentru tratament prin asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana veno-venos (VV-ECMO):
A. Sindromul ARDS moderat sau sever conform definitiei Berlin, de orice cauza neinfectioasa sau infectioasa, in ciuda tratamentului conventional optim, definit prin:
a) ventilatie mecanica cu presiune pozitiva, cu volum curent mic;
b) PEEP mare (aa€°A„ 10 cm.H2O);
c) pacientul este curarizat si sedat;
d) s-a tentat ventilatia in PRONE-POSITION (decubit ventral), dar fara rezultat dupa o sedinta de minimum 12 ore (adica raportul PaO2/FiO2 ramane < 150 sub FiO2 > 90%);
e) s-a administrat oxid nitric inhalator atat in decubit dorsal, cat si in prone position fara rezultat. Tratamentul prin tehnica VV-ECMO:
- trebuie luat in considerare cand riscul de mortalitate este aa€°A„ 50%, adica cand PaO2/FiO2 < 150 sub FiO2 > 90% si/sau scorul Murray este 2-3;
- trebuie instituita cand riscul de mortalitate este aa€°A„ 80%, adica cand PaO2/FiO2 < 100 sub FiO2 > 90% si/sau scorul Murray este 3-4, in ciuda tratamentului conventional optimal pentru 6 ore sau chiar mai putin.
B. Hipercapnie severa necompensata cu acidoza severa (pH < 7.15) in ciuda ventilatiei mecanice optimizate si presiune de platou > 30 cm.H2O, pentru mai mult de 3-6 ore.
C. Colaps cardiorespirator neresponsiv, de tip obstructie cai aeriene
D. Sindrom de pierdere aeriana ("leakage") prin fistule mari bronhopulmonare
E. Necesitatea intubatiei traheale la un pacient cu insuficienta respiratorie cronica terminala inscris pe o lista de asteptare in vederea transplantului pulmonar Contraindicatii absolute VV-ECMO:
- ventilatie mecanica mai mult de 7 zile;
- contraindicatie la tratamentul anticoagulant;
- hemoragie cerebrala;
- stare vegetativa persistenta;
- status neurologic incert, dar presupus a fi sever;
- sangerare necontrolabila;
- sindrom de insuficienta organica multipla (MSOF);
- conditie medicala ireversibila la un pacient care nu este candidat la transplant pulmonar;
- patologie terminala fara legatura cu patologia care ar necesita asistare VV-ECMO. Contraindicatii relative:
- imposibilitatea abordului vascular;
- BMI (indice de masa corporala) > 45.
II. Pentru tratament prin asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana veno-arterial (VA-ECMO):
A. Pentru socul cardiogen cand riscul de mortalitate este > 80% (adica pacientul are nevoie de 2 sau mai multe inotrope/vasopresoare, iar balonul de contrapulsatie este ineficient):
1. soc cardiogen prin: infarct miocardic, postchirurgie cardiaca, miocardita fulminanta, cardiomiopatie indusa de stres, cardiomiopatie peripartum, rejet acut posttransplant, insuficienta ventriculara dreapta posttransplant;
2. soc cardiogen la pacientii cu disfunctie sistolica cronica severa si decompensare acuta in asteptare pentru implantare de sistem de asistare ventriculara stanga pe termen lung sau transplant cardiac
B. Pentru pacientii aflati in stop cardiorespirator, in timpul resuscitarii cardiopulmonare, in cazul in care perioada pana la initierea resuscitarii este mai mica de 5 minute, manevrele dureaza de mai putin de 100 minute, ETCO2 > 10 mm Hg pe parcursul resuscitarii, iar cauza stopului are potential reversibil.
C. Periprocedural, la pacientii cu risc crescut care vor fi supusi unor proceduri de angioplastie coronariana, electrofiziologie sau implantare de valva aortica transcateter (TAVI)
D. Colaps cardiorespirator prin embolie pulmonara
E. Intoxicatii sau boli metabolice complicate cu soc refractor
F. Hipotermie accidental
Contraindicatii absolute VA-ECMO:
- contraindicatie la tratamentul anticoagulant;
- hemoragie cerebrala;
- stare vegetativa persistenta;
- status neurologic incert, dar presupus a fi sever;
- sangerare necontrolabila;
- sindrom de insuficienta organica multipla (MSOF);
- patologie terminala fara legatura cu patologia care ar necesita asistare VA-ECMO.
Contraindicatii relative:
- imposibilitatea abordului vascular;
- BMI (indice de masa corporala) > 45.
III. Pentru asistarea circulatorie mecanica prin minipompa rotativa axiala percutana:
A. Socul cardiogen cand riscul de mortalitate este > 80% (adica pacientul are nevoie de 2 sau mai multe inotrope/vasopresoare, balonul de contrapulsatie este ineficient, dar un debit cardiac de circa 4 l/min. ar fi suficient):
1. soc cardiogen prin: infarct miocardic, postchirurgie cardiaca, miocardita fulminanta, cardiomiopatie indusa de stres, cardiomiopatie peripartum, rejet acut posttransplant, insuficienta ventriculara dreapta posttransplant sau trombembolism pulmonar acut masiv;
2. soc cardiogen la pacientii selectionati, cu disfunctie sistolica cronica severa si decompensare acuta in asteptare pentru implantare de sistem de asistare ventriculara stanga pe termen lung sau transplant cardiac.
B. Periprocedural, la pacientii cu risc crescut care vor fi supusi unor proceduri de angioplastie coronariana sau electrofiziologie
Contraindicatii absolute asistare circulatorie mecanica prin minipompa rotativa axiala percutana:
- regurgitare aortica, proteza valvulara aortica, disectie de aorta, prezenta de trombi in atriul sau ventriculul stang;
- contraindicatie la tratamentul anticoagulant;
- hemoragie cerebrala;
- stare vegetativa persistenta;
- status neurologic incert, dar presupus a fi sever;
- sangerare necontrolabila;
- sindrom de insuficienta organica multipla (MSOF);
- patologie terminala fara legatura cu patologia care ar necesita asistare prin monipompa rotativa axiala percutana.
Contraindicatii relative:
- imposibilitatea abordului vascular;
- BMI (indice de masa corporala) > 45.
IV. Pentru asistarea combinata VA-ECMO plus minipompa rotativa axiala percutana:
Pacient aflat deja sub VA-ECMO cu sau fara balon de contrapulsatie intraaortica, dar la care ventriculul stang nu se goleste eficient (control ecocardiografic)
Contraindicatii absolute pentru asistarea combinata VA-ECMO plus minipompa rotativa axiala percutana:
- regurgitare aortica, proteza valvulara aortica, disectie de aorta, prezenta de trombi in atriul sau ventriculul stang;
- contraindicatie la tratamentul anticoagulant;
- hemoragie cerebrala;
- stare vegetativa persistenta;
- status neurologic incert, dar presupus a fi sever;
- sangerare necontrolabila;
- sindrom de insuficienta organica multipla (MSOF);
- patologie terminala fara legatura cu patologia care ar necesita asistare VA-ECMO plus minipompa rotativa axiala percutana.
Contraindicatii relative:
- imposibilitatea abordului vascular;
- BMI (indice de masa corporala) > 45.


Articolul 22
Indicatorii de evaluare ai AP-ECMO sunt urmatorii:
a) Indicatori fizici:
1. numarul de pacienti tratati prin asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana sau minipompa rotativa axiala percutana (anexa nr. 5);
2. evidenta nominala a pacientilor tratati prin asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana sau minipompa rotativa axiala percutana, pe baza de cod numeric personal (anexele nr. 6 si 7).
b) Indicatori de eficienta:
1. cost mediu/pacient tratat prin asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana sau minipompa rotativa axiala percutana (anexa nr. 5);
2. executia bugetului aprobat pentru AP-ECMO (anexa nr. 8).
c) Indicatori de rezultat:
1. registre nationale pentru patologiile specifice;
2. ghiduri si protocoale de diagnostic;
3. ghiduri si protocoale de tratament al pacientilor critici.


Articolul 23
Criteriile de eligibilitate pentru unitatile care deruleaza AP-ECMO sunt:
1. sectie ATI categoria III conform clasificarii Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.500/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a sectiilor si compartimentelor de anestezie si terapie intensiva din unitatile sanitare, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. unitatea sanitara are cel putin un medic si cel putin un asistent medical instruit pentru realizarea procedurilor de asistarea circulatorie mecanica prin oxigenare extracorporala prin membrana sau minipompa rotativa axiala percutana - AP-ECMO;
3. sectia/spitalul are in dotare un aparat pentru ECMO veno- venos si veno-arterial;
4. doua linii de garda permanenta alcatuita din cel putin un medic specialist/primar ATI si cel putin un medic rezident ATI in cadrul spitalului;
5. linie de garda permanenta de chirurgie cardiovasculara, cardiaca sau vasculara (medic rezident/specialist/primar) si un medic specialist/primar chirurgie cardiaca, cardiovasculara sau vasculara disponibil on-call pe parcursul garzii sau contract de colaborare in acest sens;
6. acces permanent la bloc operator chirurgie cardiaca, vasculara sau chirurgie generala;
7. acces la laborator cateterism cardiac in maximum 30 de minute;
8. acces permanent la laborator medical si bacteriologie;
9. acces permanent la unitate de transfuzie;
10. acces permanent la ecografie cardiaca transesofagiana si bronhoscopie;
11. acces permanent la analiza echilibrului acido-bazic;


Articolul 24
Unitatile sanitare care deruleaza AP-ECMO sunt urmatoarele:
1. Institutul de Urgenta pentru Boli Cardiovasculare Prof. Dr. C. C. Iliescu, Bucuresti;
2. Institutul Clinic Fundeni, Bucuresti;
3. Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Pius Branzeu, Timisoara;
4. Institutul de Urgenta pentru Boli Cardiovasculare si Transplant, Targu Mures;
5. Institutul Inimii de Urgenta pentru Boli Cardiovasculare "N. Stancioiu", Cluj-Napoca;
6. Institutul de Boli Cardiovasculare Prof. Dr. George I.M. Georgescu, Iasi;
7. Spitalul Clinic de Urgenta pentru Copii Marie Sklodowska Curie, Bucuresti;
8. Spitalul Clinic de Urgenta Floreasca, Bucuresti;
9. Spitalul Universitar de Urgenta Bucuresti;
10. Spitalul Universitar de Urgenta Militar Central dr. Carol Davila.


Articolul 25
Directiile de specialitate din Ministerul Sanatatii, directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, precum si unitatile sanitare care deruleaza AP-ECMO, indiferent de subordonare, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.


Articolul 26
Anexele nr. 1-8 fac parte integranta din prezentul ordin.


Articolul 27
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Anexele pot fi consultate aici: Anexa 1 la contract, Anexa 2 la contract, Anexa 2, Anexa 3, Anexa 4, Anexa 5, Anexa 6, Anexa 7, Anexa 8.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice