din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea nr. 120/2019 privind unele masuri necesare pentru realizarea lucrarilor si implementarea proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport

INTEGRAL: Legea nr. 120/2019 privind unele masuri necesare pentru realizarea lucrarilor si implementarea proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport


Publicata in Monitorul Oficial nr. 517 din 25.06.2019.


CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Articolul 1
Prezenta lege stabileste unele masuri necesare pentru realizarea lucrarilor si implementarea proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport.


Articolul 2
(1) In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) contractul de concesiune - contractul de concesiune a retelei electrice de transport si a terenurilor pe care aceasta este amplasata;
b) autoritatea competenta - autoritatea desemnata la nivel national responsabila de facilitarea si coordonarea procedurii de autorizare pentru proiectele de importanta nationala privind reteaua electrica de transport este Ministerul Economiei, cu respectarea prevederilor legale in domeniul autorizarii constructiilor;
c) beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport - parte a contractului de concesiune a retelei electrice de transport, ce are in concesiune reteaua electrica de transport, respectiv Compania Nationala de Transport al Energiei Electrice Transelectrica - S.A.;
d) compensatii - indemnizatiile si/sau despagubirile datorate de initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport in schimbul constituirii si exercitarii drepturilor prevazute de prezenta lege;
e) culoar de trecere a liniei electrice - suprafata terestra situata de-a lungul liniei electrice a retelei electrice de transport si spatiul aerian de deasupra sa, in care se impun restrictii si interdictii din punctul de vedere al coexistentei liniei cu elementele naturale, obiectele, constructiile, instalatiile etc.; culoarul de trecere include zona de protectie si zona de siguranta;
f) culoar de exploatare a liniei aeriene de energie electrica/liniei subterane de energie electrica - fasie de teren neamenajata, situata in lungul traseului liniei, intre drumurile de acces permanente existente in zona, permitand accesul pedestru al personalului de exploatare;
g) culoar de lucru a liniei aeriene de energie electrica/liniei subterane de energie electrica - fasie de teren care poate fi ocupata temporar, situata de regula de-a lungul axului liniei, cuprinsa intre platformele de montaj, necesara montarii conductoarelor, accesului utilajelor si transportului materialelor de montaj;
h) decizia exhaustiva - decizia luata de catre autoritatea competenta, in sistem colaborativ, in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (3) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 347/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de abrogare a Deciziei nr. 1.364/2006/CE si de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 713/2009, (CE) nr. 714/2009 si (CE) nr. 715/2009, care stabileste daca unui initiator de proiect i se acorda sau nu autorizarea pentru constructia infrastructurii energetice pentru realizarea proiectului, fara a aduce atingere niciunei decizii luate in contextul unei cai de atac administrative;
i) initiatorul proiectului - operatorul sistemului de transport si de sistem ce initiaza un proiect de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, in sensul prezentei legi;
j) legile de reconstituire - Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania, republicata, cu modificarile ulterioare, Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, cu modificarile ulterioare, Legea recunostintei pentru victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989, pentru revolta muncitoreasca anticomunista de la Brasov din noiembrie 1987 si pentru revolta muncitoreasca anticomunista din Valea Jiului- Lupeni - august 1977 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
k) licenta - actul juridic emis de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, denumita in continuare ANRE, conform prevederilor Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru operatorul de transport si de sistem de energie electrica;
l) lucrari - lucrarile de construire, dezvoltare, modernizare, retehnologizare, exploatare, interventii in caz de avarie, revizii, reparatii, intretinere, relocare si realizare a conditiilor de coexistenta, aferente retelei electrice de transport;
m) persoanele indreptatite - proprietarii imobilelor afectate de lucrari, indreptatiti sa primeasca indemnizatii si/sau despagubiri, conform prezentei legi;
n) proiectele de importanta nationala privind reteaua electrica de transport - proiectele privind reteaua electrica de transport declarate ca fiind de importanta nationala prin hotarare a Guvernului, inclusiv lucrarile definite la lit. l), precum si proiectele de interes comun in domeniul energiei electrice privind reteaua electrica de transport, stabilite in conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 347/2013; prin prezenta lege, acestea sunt considerate ca fiind de siguranta si securitate nationala in sensul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
o) reteaua electrica de transport - reteaua electrica de interes national si strategic cu tensiunea de linie nominala mai mare de 110 kV care este situata pe teritoriul Romaniei, in Uniunea Europeana sau care leaga Uniunea Europeana de una sau mai multe tari terte, in conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 347/2013;
p) titularii de activitati - orice persoana care desfasoara o activitate de orice natura, cu orice titlu, pe/sau asupra imobilelor afectate de exercitarea drepturilor pentru realizarea lucrarilor de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport, ce implica utilizarea in orice mod a acestor imobile;
q) titularii de drepturi reale - persoane care au in favoarea lor constituite drepturi reale asupra imobilelor persoanelor indreptatite;
r) zona de protectie - zona adiacenta retelei electrice de transport, extinsa in spatiu, in care se introduc interdictii privind accesul persoanelor si regimul constructiilor;
s) zona de siguranta - zona adiacenta retelei electrice de transport, extinsa in spatiu, in care se instituie restrictii si interdictii in scopul asigurarii functionarii normale si pentru evitarea punerii in pericol a persoanelor, bunurilor si mediului; zona de siguranta cuprinde si zona de protectie.
(2) Definitiile din prezenta lege se completeaza in mod corespunzator cu definitiile prevazute in urmatoarele acte normative:
a) Legea nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Regulamentul (UE) nr. 347/2013;
c) Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) Hotararea Guvernului nr. 53/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, cu completarile ulterioare;
i) Ordinul ministrului mediului, apelor si padurilor nr. 694/2016 pentru aprobarea Metodologiei privind scoaterea definitiva, ocuparea temporara si schimbul de terenuri si de calcul al obligatiilor banesti, cu modificarile ulterioare;
j) Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 32/2004 privind aprobarea Normativului pentru constructia liniilor aeriene de energie electrica cu tensiuni peste 1.000 V;
k) Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 38/2008 pentru aprobarea Normativului pentru proiectarea si executarea retelelor de cablu electrice;
l) Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 49/2007 pentru modificarea si completarea Normei tehnice privind delimitarea zonelor de protectie si de siguranta aferente capacitatilor energetice - revizia I, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 4/2007;
m) Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2010 pentru aprobarea Regulamentului general de manevre in instalatiile electrice de medie si inalta tensiune, cod NTE 009/10/00;
n) Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
o) Ordinul directorului general al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara nr. 700/2014 privind aprobarea Regulamentului de avizare, receptie si inscriere in evidentele de cadastru si carte funciara, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 3
(1) Prin derogare de la prevederile art. 42 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ocuparea temporara a terenurilor forestiere proprietate publica a statului si proprietate publica/privata a unitatilor administrativ-teritoriale din culoarul de trecere a liniei electrice pentru realizarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport se face cu titlu gratuit pe toata durata de realizare a lucrarilor si pe toata durata de existenta a retelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanta nationala, conform prezentei legi.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 41 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, scoaterea definitiva din fondul forestier national a terenurilor forestiere proprietate publica a statului si proprietate publica/privata a unitatilor administrativ-teritoriale din culoarul de trecere a liniei electrice pentru realizarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport se face cu titlu gratuit atat pe toata durata de realizare a lucrarilor, cat si pe toata durata de existenta a retelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanta nationala, conform prezentei legi.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 42 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ocuparea temporara a terenurilor forestiere proprietate publica a statului si proprietate publica/privata a unitatilor administrativ-teritoriale din fondul forestier national se face fara plata contravalorii pierderii de crestere determinate de exploatarea masei lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii tehnice.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 41 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, scoaterea definitiva din fondul forestier national a terenurilor forestiere proprietate publica a statului si proprietate publica/privata a unitatilor administrativ-teritoriale se face fara plata contravalorii pierderii de crestere determinate de exploatarea masei lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii tehnice.
(5) Pentru realizarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, chiria si contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii tehnice, datorate pentru ocuparea temporara a terenurilor forestiere aflate in proprietate privata, altele decat cele aflate in proprietatea privata a unitatilor administrativ-teritoriale, se stabilesc prin intelegere cu proprietarul terenului forestier in limita maxima a sumelor prevazute in fisa tehnica aferenta ocuparii temporare si se consemneaza sau se achita cu titlu de indemnizatie de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport, in conditiile prezentei legi.
(6) Acordul proprietarului, prevazut la art. 40 din Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru terenurile forestiere proprietate privata, altele decat cele aflate in proprietatea privata a unitatilor administrativ- teritoriale, se exprima de catre proprietar sub forma inscrisului sub semnatura privata pentru ocuparea temporara a terenurilor forestiere din fondul forestier national si se depune in copie certificata pentru conformitate cu originalul de initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport la institutia competenta sa emita aprobarea de ocupare temporara.
(7) Prin derogare de la prevederile art. 40 alin. (1) din Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la realizarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, in conditiile legii, ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier national se face fara acordul proprietarului pentru terenurile forestiere, altele decat cele aflate in proprietatea publica a statului sau proprietatea publica/privata a unitatilor administrativ-teritoriale, in situatia in care nu se prezinta un titlu valabil sau nu sunt cunoscuti proprietarii, precum si in situatia in care nu s-a deschis procedura succesorala notariala ori a succesorilor necunoscuti sau in cazul in care nu se ajunge la o intelegere cu proprietarul. In aceste situatii, acordul proprietarului se suplineste prin declaratia pe propria raspundere a initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport si care descrie imposibilitatea obtinerii acordului proprietarilor.
(8) In situatia prevazuta la alin. (5), sumele datorate pentru ocuparea temporara a terenului forestier, inclusiv valoarea masei lemnoase valorificate, se consemneaza cu titlu de indemnizatie intr-un cont bancar deschis pe numele initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport si se elibereaza ulterior prin dispozitia acestuia, in conditiile prezentei legi, cu exceptia situatiei in care nu se ajunge la o intelegere cu proprietarul cunoscut, caz in care sumele datorate acestuia se consemneaza pe numele proprietarului prin procedura legala prevazuta de Codul civil si Codul de procedura civila.
(9) Ocuparea temporara a terenurilor forestiere proprietate privata, altele decat cele aflate in proprietatea privata a unitatilor administrativ-teritoriale, pentru care nu au fost emise documentele care fac dovada proprietatii, se face pe baza unei adeverinte eliberate de catre comisia locala pentru reconstituirea dreptului de proprietate, aprobata de catre primar, care confirma aceasta situatie.
(10) Prin derogare de la prevederile art. 37 alin. (11) din Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru realizarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, la distante mai mici de 50 m de liziera padurii nu este necesara obtinerea avizului structurii teritoriale a autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(11) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea realizarii lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, autoritatea competenta emite pentru initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport autorizatia de construire/desfiintare in baza licentei sau a contractului de concesiune.
(12) Prin derogare de la prevederile art. 40 alin. (1) din Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobarea ocuparii temporare din fondul forestier national se acorda in baza urmatoarei documentatii:
a) solicitarea initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport de ocupare temporara a terenului/scoatere definitiva din fondul forestier national adresata autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;
b) memoriul tehnico-justificativ privind necesitatea ocuparii temporare/scoaterii definitive a terenului din fondul forestier national, intocmit de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport, care sa contina prezentarea detaliilor tehnice referitoare la obiectiv, insotit de contractul de concesiune sau licenta;
c) planul de detaliu al amplasamentului obiectivului;
d) copia hartii amenajistice pe care este materializat amplasamentul obiectivului, vizata de ocolul silvic care asigura administrarea/serviciile silvice, in situatia in care exista;
e) fisa tehnica de transmitere-defrisare pentru ocuparea temporara a terenului/scoaterea definitiva si avizul ocolului silvic;
f) planul topografic al suprafetei care face obiectul ocuparii temporare/scoaterii definitive din fondul forestier national intocmit de persoane fizice/juridice autorizate, receptionat tehnic de oficiul de cadastru si publicitate imobiliara si insusit in termen de 5 zile de la solicitare de ocolul silvic care asigura administrarea sau serviciile silvice, dupa caz;
g) documentele, in copie, prin care se face dovada detinerii terenului, daca exista, inclusiv acordul detinatorului, asupra terenului solicitat pentru ocuparea temporara din fondul forestier national sau declaratia prevazuta la alin. (7), dupa caz; pentru dovada detinerii terenurilor proprietate publica a statului se prezinta acte de proprietate sau, in lipsa acestora, copii ale descrierii parcelare, inclusiv de pe datele complementare si evidenta lucrarilor executate, preluate din amenajamentul silvic in vigoare, vizate de catre ocolul silvic sau extrase de pe inventarul centralizat al bunurilor respective, atestat de Guvern in conditiile legii, certificate pentru conformitate;
h) acordul de mediu sau punctul de vedere al autoritatii de mediu, dupa caz, care sa mentioneze denumirea obiectivului, amplasamentul stabilit pe baza amenajamentului silvic si suprafata, iar in cazul in care realizarea lucrarilor aferente retelei electrice de transport implica defrisarea, se vor mentiona inclusiv amplasamentul stabilit pe baza amenajamentului silvic si suprafata care se defriseaza;
i) avizul conducatorului structurii teritoriale de specialitate a autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, care se emite in termen de 5 zile lucratoare de la depunerea solicitarii.
(13) Competenta pentru aprobarea ocuparii temporare/scoaterii definitive a terenurilor din fondul forestier national pentru realizarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport apartine Guvernului, la propunerea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(14) Pentru realizarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, prevederile art. 39 alin. (6) din Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt aplicabile.


Articolul 4
(1) Prin derogare de la prevederile art. 94-96 din Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, scoaterea temporara/definitiva din circuitul agricol a terenurilor agricole situate in extravilan, afectate de lucrarile definite la art. 2 alin. (1) lit. l), se realizeaza prin efectul prezentei legi, pe baza unei hotarari a Guvernului, prin care se aproba lista terenurilor agricole situate in extravilan care fac obiectul lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, fara a fi conditionata de obtinerea avizului/aprobarea organelor agricole cu atributii in domeniu.
(2) Initiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport are obligatia sa depuna la autoritatea competenta cererea privind emiterea autorizatiei de construire/desfiintare pentru realizarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, insotita de lista terenurilor prevazute la alin. (1), precum si de avizul tehnic, dupa caz, pentru amplasarea constructiilor care se executa in zona amenajarilor de imbunatatiri funciare, eliberat de Agentia Nationala de Imbunatatiri Funciare.
(3) Lista suprafetelor de teren scoase temporar/definitiv din circuitul agricol conform alin. (1) si fisierele in format electronic vectorial in Sistemul de proiectie stereografic 1970 se transmit de initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport, cu informarea autoritatii competente, Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in termen de 7 zile de la data depunerii documentatiei prevazute la alin. (2).
(4) Terenurile inscrise in lista terenurilor prevazuta la alin. (1) sunt scoase temporar din circuitul agricol pe intreaga durata de valabilitate a autorizatiei de construire/desfiintare pentru realizarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, fara a fi necesara obtinerea acordului prealabil al persoanelor indreptatite/titularilor de drepturi reale/titularilor de activitati.
(5) Autoritatile/Institutiile competente au obligatia de redare in circuitul agricol a terenurilor inscrise in lista prevazuta la alin. (1), scoase temporar din circuitul agricol prin efectul prezentei legi, la categoria de folosinta avuta anterior scoaterii din circuitul agricol, in termen de un an de la expirarea duratei de valabilitate a autorizatiei de construire pentru proiectele de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, pe baza unei hotarari a Guvernului, care se transmite Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale conform prevederilor alin. (3).
(6) Prin derogare de la prevederile art. 93 si 931 din Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru scoaterea temporara/definitiva din circuitul agricol prin efectul prezentei legi a terenurilor care fac obiectul proiectelor de importanta nationala aferente retelei electrice de transport nu se plateste tariful la Fondul de ameliorare a fondului funciar.


CAPITOLUL II
Drepturi asupra terenurilor, stabilite si recunoscute in favoarea initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport


Articolul 5
(1) In cazul lucrarilor de construire aferente proiectelor de importanta nationala la reteaua electrica de transport, precum si in cazul lucrarilor de dezvoltare, modernizare, retehnologizare, exploatare, interventii in caz de avarie, revizii, reparatii, intretinere, de relocare si de realizare a conditiilor de coexistenta, aferente retelei electrice de transport, pentru exercitarea drepturilor de uz si servitute asupra imobilelor, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport va plati:
a) indemnizatii pentru proprietarii de imobile in schimbul limitarilor aduse dreptului de folosinta pe timpul efectuarii lucrarilor;
b) despagubiri pentru pagubele cauzate proprietarilor de imobile afectati de exercitarea dreptului de uz si servitute.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (5) din Legea nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul retelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanta nationala sau de interes comun, realizate dupa intrarea in vigoare a acestei legi, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport exercita dreptul de uz si servitute incepand cu data finalizarii lucrarilor de construire, cu titlu gratuit si pentru proprietatea privata a unitatilor administrativ-teritoriale, in virtutea prezentei legi, pe toata durata de viata a capacitatii energetice.
(3) Pentru toate lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, exercitarea dreptului de uz si servitute asupra imobilelor afectate de lucrari se realizeaza de drept, fara a necesita obtinerea unui acord prealabil al proprietarilor sau al altor titulari de drepturi sau activitati desfasurate in legatura cu imobilele ce ar urma sa fie afectate de lucrari cu conditia indeplinirii procedurii de notificare.
(4) Accesul la imobilele afectate de executia lucrarilor nu este conditionat de plata in prealabil a indemnizatiilor si a despagubirilor prevazute la alin. (1).
(5) In cazul lucrarilor de construire, dezvoltare, modernizare, retehnologizare, exploatare, interventii in caz de avarie, revizie, reparatie, intretinere, relocare si de realizare a conditiilor de coexistenta, aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, indemnizatiile sau despagubirile prevazute la alin. (1) sunt platite sau consemnate in termen de 30 de zile de la data receptiei la terminarea respectivelor lucrari sau interventii.


Articolul 6
(1) Initiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport transmite proprietarului imobilului, cu minimum 10 zile inainte de data preconizata pentru accesul la imobilele afectate, o notificare privind inceperea executarii lucrarilor, ce trebuie sa cuprinda urmatoarele:
Derogari (1)
a) denumirea si datele de identificare ale initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport;
b) enumerarea operatiunilor ce urmeaza sa fie efectuate asupra imobilului, a conditiilor si interdictiilor pe care trebuie sa le respecte persoana indreptatita/titularii de drepturi reale si titularii de activitati;
c) indicarea datei pana la care persoanele indreptatite/titularii de drepturi reale si titularii de activitati trebuie sa elibereze imobilul;
d) perioada preconizata pentru efectuarea operatiunilor prevazute la lit. b);
e) mentiunea privind rezervarea dreptului de a inlocui/modifica anumite operatiuni si/sau de a adauga operatiuni noi;
f) mentiunea privind acordarea unei indemnizatii si/sau, dupa caz, privind acordarea unei despagubiri cuvenite in legatura cu respectivul imobil, conform prezentei legi;
g) mentiunea privind obligatia proprietarilor de a le notifica titularilor de activitati, daca acestia sunt diferiti de proprietari.
(2) Notificarea se transmite proprietarilor, acestia avand obligatia sa informeze, la randul lor, titularii de drepturi reale/titularii de activitati.
Derogari (1)
(3) In cazul in care proprietarii nu sunt cunoscuti/identificati, notificarea este afisata la sediul consiliului local in a carui raza teritoriala se afla imobilul, cu respectarea termenului de minimum 10 zile inainte de data preconizata pentru acces.
Derogari (1)
(4) Proprietarii terenurilor/Titularii de drepturi reale si titularii de activitati afectati de exercitarea dreptului de uz si servitute sunt obligati ca, dupa o perioada de 10 zile de la notificarea transmisa sau afisata, sa permita accesul pentru efectuarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport.
Derogari (1)
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) - (4), in caz de avarii, accidente tehnice, calamitati sau alte evenimente cu caracter exceptional, pentru lucrari sau interventii de urgenta, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport are drept de acces imediat la imobile. In termen de 5 zile de la data la care a fost efectuat accesul, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport va transmite o notificare scrisa proprietarilor/titularilor de drepturi reale si titularilor de activitati afectati, urmand ca plata sau consemnarea despagubirilor, dupa caz, sa se efectueze in termen de 30 de zile de la data transmiterii acestei notificari.


Articolul 7
(1) In exercitarea drepturilor de uz si de servitute pentru efectuarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport:
a) va folosi imobilul pentru executarea lucrarilor;
b) va folosi imobilul pentru asigurarea functionarii normale a retelei electrice de transport, inclusiv prin efectuarea reviziilor, reparatiilor, relocarilor, realizarii conditiilor de coexistenta si a interventiilor necesare;
c) va avea dreptul de trecere pentru lucrarile efectuate pe durata de existenta a retelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanta nationala, inclusiv pentru lucrarile de organizare de santier, depozitarea de materiale si echipamente si pentru accesul la locul de amplasare a acestora;
d) va obtine restrangerea sau incetarea unor activitati care ar putea pune in pericol persoane si bunuri si ar afecta construirea si/sau operarea retelei electrice de transport, perioada pentru care asigura despagubirea in conditiile legii;
e) va avea drept de acces la utilitatile publice.
(2) In exercitarea drepturilor prevazute la alin. (1) lit. a) pentru executarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport poate sa foloseasca si sa consolideze, dupa caz, drumurile existente pentru executia si exploatarea infrastructurii retelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanta nationala.
(3) Dreptul de trecere prevazut la alin. (1) lit. c) cuprinde dreptul la instalarea oricaror facilitati aferente infrastructurii energetice care face obiectul proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, dreptul de a le mentine in stare operationala dupa instalare, precum si accesul la locul de amplasare a acestuia/acestora pentru lucrari, conform prevederilor legale in vigoare.
(4) Pentru a evita punerea in pericol a persoanelor, a bunurilor sau afectarea activitatilor desfasurate in culoarul de lucru, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport are dreptul, in baza prevederilor alin. (1) lit. d), de a restrange sau sista, in masura necesara si pe durata lucrarilor, activitatile desfasurate in vecinatatea zonelor respective.
(5) Drepturile de uz si de servitute se exercita asupra terenurilor proprietate publica a statului si proprietate publica/privata a unitatilor administrativ-teritoriale, inclusiv asupra terenurilor proprietate publica a statului si proprietate publica/privata a unitatilor administrativ-teritoriale din fondul forestier/pajisti permanente/terenuri arabile/agricole, cu titlu gratuit.


Articolul 8
(1) Drepturile de uz si de servitute asupra imobilelor aflate in proprietate privata se constituie cu titlu oneros, in conditiile prezentei legi. Initiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport plateste sau, dupa caz, consemneaza, pe durata executiei lucrarilor:
a) despagubirile pentru toate pagubele cauzate proprietarilor sau titularilor de activitati afectati de exercitarea drepturilor de uz si de servitute;
b) indemnizatiile proprietarilor, pentru exercitarea dreptului de uz si servitute.
(2) Indemnizatiile datorate in schimbul limitarii folosintei imobilelor se stabilesc pe baza rapoartelor de evaluare intocmite de evaluatori autorizati si se vor achita persoanelor indreptatite.
(3) Suma reprezentand valoarea indemnizatiei stabilite conform alin. (2) se plateste sau, respectiv, se consemneaza conform art. 13 alin. (4). Aceasta suma se actualizeaza anual cu indicele inflatiei, pentru fiecare imobil, calculat de la data intocmirii raportului sau consemnarii indemnizatiilor, urmand ca diferentele pozitive rezultate in urma actualizarii sa fie platite sau, respectiv, consemnate.
(4) Despagubirile datorate proprietarilor imobilelor sau titularilor de activitati afectati de exercitarea drepturilor de uz si de servitute se stabilesc prin negociere, avand in vedere urmatoarele criterii:
a) suprafata imobilelor afectata cu ocazia lucrarilor;
b) valorile pentru productiile existente sau, respectiv, productiile estimate ale culturilor si plantatiilor afectate, inclusiv in ceea ce priveste anul/anii calendaristic/calendaristici in care nu pot fi realizate lucrari de insamantare sau alte plantatii din cauza efectuarii lucrarilor, comunicate de organele agricole cu atributii in domeniu - camerele agricole, directiile pentru agricultura, Institutul National de Statistica sau bursa agricola - sau rezultate/dovedite cu documente justificative, precum si pentru amenajarile si/sau facilitatile afectate de lucrari, cu luarea in considerare a pierderilor financiare in cazul suprafetelor culturilor ori plantatiilor care fac obiectul proiectelor cu finantare din fonduri nationale sau comunitare;
c) valoarea pagubelor produse prin scoaterea din functiune a amenajarilor de irigatii, desecare, drenaj si combaterea eroziunii solului aflate in administrarea/proprietatea Agentiei Nationale de Imbunatatiri Funciare/federatiilor de organizatii de imbunatatiri funciare/organizatiilor de imbunatatiri funciare, cu respectarea legislatiei in domeniul imbunatatirilor funciare in vigoare;
d) activitatile restranse cu ocazia executarii lucrarilor.
(5) Imbunatatirile de orice fel aduse imobilelor afectate de lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport dupa data primirii sau, respectiv, afisarii notificarii prevazute la art. 6 si pana la data accesului initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport la imobile relevante nu sunt luate in considerare la stabilirea valorilor finale ale indemnizatiilor si/sau despagubirilor.
(6) Persoanele indreptatite pot solicita incheierea unei conventii cu privire la cuantumul indemnizatiilor si/sau despagubirilor odata cu depunerea solicitarii si a documentelor prevazute la art. 12 alin. (1) lit. g) si alin. (3). In cazul in care niciuna dintre parti nu solicita incheierea conventiei sau daca partile nu incheie conventia mentionata in termen de 30 de zile de la comunicarea solicitarii catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport conform art. 13, cuantumul indemnizatiilor si/sau despagubirilor este stabilit de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport, in baza raportului de evaluare intocmit pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala, pe fiecare categorie de folosinta a imobilelor relevante, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (2) - (4).
(7) Persoanele indreptatite nemultumite de cuantumul indemnizatiilor si/sau despagubirilor stabilite conform prezentului articol se pot adresa instantelor judecatoresti in conformitate cu prevederile art. 15.
(8) Evaluatorul autorizat in conditiile legii este selectat dintre evaluatorii inscrisi in tabloul Asociatiei Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania.
(9) Costul evaluarii cuantumului indemnizatiilor si/sau despagubirilor este suportat in toate cazurile direct de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport.


CAPITOLUL III
Masuri prealabile in vederea identificarii imobilelor afectate de lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport


Articolul 9
(1) Initiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport intocmeste documentatia tehnica necesara realizarii lucrarilor, care trebuie sa cuprinda planuri cu amplasamentul lucrarii. Aceste planuri cu amplasamentul lucrarii se realizeaza in conformitate cu prevederile legale si cuprind:
a) delimitarea culoarului de trecere/lucru;
b) zona de protectie si zona de siguranta aferente infrastructurii energetice;
c) zonele cu un anumit regim de protectie stabilit prin lege sau documentatii de amenajare a teritoriului ori documentatii de urbanism aprobate;
d) limitele imobilelor afectate si suprafetele acestora, pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala; initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport are obligatia de a transmite planul cu amplasamentul catre oficiile teritoriale de cadastru si publicitate imobiliara pentru receptie.
(2) Setul de date spatiale rezultat din documentatia tehnica a proiectului trebuie sa respecte prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.089/2010 al Comisiei din 23 noiembrie 2010 de punere in aplicare a Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste interoperabilitatea seturilor si serviciilor de date spatiale. Accesul la setul de date spatiale rezultat din documentatia tehnica a proiectului se asigura prin servicii de vizualizare si descarcare realizate conform Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 14 martie 2007 de instituire a unei infrastructuri pentru informatii spatiale in Comunitatea Europeana (Inspire).
(3) In termen de 15 zile de la primirea documentatiei aferente lucrarilor de realizare a proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, oficiul teritorial de cadastru si publicitate imobiliara receptioneaza planurile cu amplasamentul lucrarii si va emite procesul-verbal de receptie. Initiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport va transmite primariilor, institutiilor prefectului si consiliilor judetene lista imobilelor situate pe culoarul de trecere/lucru, afectate de realizarea lucrarilor.
(4) Planul cuprinzand amplasamentul lucrarii, precum si zonele de protectie, culoarul de trecere/lucru si zonele de siguranta aferente, intocmit conform prevederilor alin. (1) pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala, precum si modul de calculare a indemnizatiilor si despagubirilor conform art. 8 se aduc la cunostinta publica de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport prin afisarea la sediul consiliului local in a carui raza teritoriala se afla amplasata infrastructura energetica care face obiectul proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport si raman afisate pana la finalizarea lucrarilor, precum si prin publicarea intr-un ziar local si pe pagina de internet a proiectului sau a initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, dupa caz. In situatia proiectelor de interes comun, se va respecta procedura de participare a publicului conform Regulamentului (UE) nr. 347/2013. De la data afisarii la sediul consiliului local se interzice emiterea oricarui aviz, acord, permis si a oricarei autorizatii cu privire la imobilele care vor fi afectate de lucrarile aferente infrastructurii retelei electrice de transport, altele decat cele necesare efectuarii lucrarilor.
(5) Incepand cu data afisarii acestor informatii si pe intreaga durata de existenta a infrastructurii energetice, care face obiectul proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, orice persoana fizica sau juridica respecta zona de protectie si de siguranta aferenta acestora si restrictionarea activitatilor desfasurate in aceste zone, astfel cum sunt acestea stabilite prin actele normative care reglementeaza proiectarea si executia acestora, adoptate de catre ANRE.
(6) Proprietarii, titularii de drepturi reale, precum si titularii de activitati sunt obligati sa permita accesul la imobile pentru efectuarea masuratorilor topografice, a studiilor geotehnice si a oricaror operatiuni necesare studiilor de fezabilitate, precum si a cercetarii arheologice. Cu cel putin 10 zile inainte de data stabilita pentru acces, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport ii va notifica in scris. In masura in care, in baza informatiilor prevazute la art. 12 alin. (1), reprezentantii initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport nu pot sa identifice adresele detinatorilor cu orice titlu ai imobilelor vizate si/sau ale titularilor de activitati, instiintarea prealabila se considera efectuata prin afisarea acesteia la sediul consiliului local al unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza teritoriala se afla imobilul, intr-un ziar local si pe pagina de internet a proiectului sau a initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, dupa caz, precum si cu folosirea mijloacelor prevazute in conceptul de participare a publicului pentru proiectele de interes comun, cu cel putin 20 de zile inaintea datei stabilite pentru efectuarea accesului la imobilele vizate.


Articolul 10
(1) In scopul identificarii proprietarilor si clarificarii situatiei juridice a imobilelor afectate de lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport solicita informatii autoritatilor si institutiilor publice locale si judetene, cu competente in procesul de identificare, delimitare tehnica sau juridica a imobilelor afectate.
(2) In situatia in care proprietarul nu a fost gasit la adresa comunicata in conditiile alin. (1) pentru scopul declarat, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport poate solicita, conform legii, serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor sau, dupa caz, Directiei pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date comunicarea domiciliului/resedintei cu care acesta figureaza in Registrul national de evidenta a persoanelor.
(3) Autoritatile si institutiile prevazute la alin. (1) si (2) au obligatia de a raspunde tuturor solicitarilor privind acordarea de informatii si asistenta de specialitate, in indeplinirea atributiilor legale ale acestora, in termen de 7 zile lucratoare de la data primirii acestor solicitari.


Articolul 11
(1) In termen de 20 de zile de la primirea planurilor de amplasament al infrastructurii energetice care face obiectul lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, conform art. 9, precum si a informatiilor privind imobilele asupra carora se constituie si se exercita drepturile de uz si de servitute, toate autoritatile, institutiile publice si entitatile de la nivel local si judetean cu atributii in domeniu au obligatia de a transmite, la cererea initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, date centralizate privind situatia juridica a imobilelor situate in aria de competenta a fiecarei astfel de autoritati, institutii publice si/sau entitati, conform prevederilor art. 12 alin. (1), inclusiv informatii privind:
a) imobilele care fac obiectul procedurilor de constituire sau de reconstituire a dreptului de proprietate in conformitate cu prevederile legilor de reconstituire, cu precizarea imobilelor pentru care procedurile de restituire s-au finalizat, pentru acestea indicandu-se si titlurile de proprietate emise, si, respectiv, cu precizarea imobilelor pentru care procedura de reconstituire a dreptului de proprietate este in curs, pentru acestea mentionandu-se adeverintele de proprietate si/sau procesele-verbale de punere in posesie, in masura in care aceste documente au fost emise;
b) imobilele care nu fac obiectul procedurilor de reconstituire a dreptului de proprietate prevazute la lit. a); pentru acele imobile aflate in proprietatea publica sau privata a statului roman sau a unitatilor administrativ-teritoriale se precizeaza titularul dreptului de proprietate si al celorlalte drepturi reale.
(2) In sensul prezentului articol, prin autoritatile, institutiile publice si entitatile de la nivel local si judetean se intelege primariile si serviciile subordonate acestora, organizate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, institutiile prefectului, comisiile locale/judetene pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, autoritatile administratiei publice centrale deconcentrate in teritoriu, cu atributii in domeniul fiscal, precum si orice alte autoritati, institutii publice si entitati competente la nivel local si/sau judetean.
(3) Pentru imobilele inscrise in evidentele de cadastru si carte funciara, fiecare oficiu de cadastru si publicitate imobiliara transmite initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, la cerere, in termen de 7 zile, extrasele de carte funciara, eliberate in conditiile legii.
(4) Prelucrarea datelor cu caracter personal efectuata in vederea realizarii lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport si a exercitarii drepturilor de uz si de servitute se face cu respectarea prevederilor legale privind prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.


Articolul 12
(1) Identificarea proprietarilor imobilelor pe care urmeaza a fi construita infrastructura energetica, precum si a titularilor de activitati afectati de lucrari se face de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport prin consultarea:
a) extraselor de carte funciara pentru informare emise de oficiile teritoriale de cadastru si publicitate imobiliara;
b) bazei de date cu titluri de proprietate a Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara;
c) informatiilor privind titlurile de proprietate si/sau procesele- verbale de punere in posesie obtinute de la comisiile pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra imobilelor, in conformitate cu prevederile Legii nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 1/2000, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) informatiilor privind dispozitiile/deciziile de restituire emise in temeiul Legii nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la primarii;
e) informatiilor privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire in natura a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, conform Legii nr. 165/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv de la Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor;
f) informatiilor privind ordinele prefectului emise in conformitate cu prevederile Legii nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) planurilor parcelare transmise de catre primarii;
h) solicitarilor adresate initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, prevazute la alin. (4).
(2) Planurile parcelare obtinute conform prevederilor alin. (1) lit. g) sunt vizate de primarii, in termen de 7 zile de la depunerea documentatiei de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport.
(3) In termen de 10 zile de la data aducerii la cunostinta publica a informatiilor prevazute la art. 9 alin. (4), orice persoana afectata de lucrari poate adresa solicitari scrise initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, care trebuie sa contina numele si prenumele solicitantului, adresa de domiciliu, precum si datele de identificare ale imobilelor afectate, atasandu-se la acestea si actele doveditoare referitoare la existenta titlului asupra imobilelor care vor fi afectate de lucrarile aferente retelei electrice de transport, si, dupa caz, documente si informatii privind litigiile care afecteaza imobilul. In cazul in care imobilul este inregistrat in cartea funciara, se ataseaza extrase de carte funciara pentru informare, recente, nu mai vechi de 30 de zile inainte de data adresei, iar in cazul in care asupra imobilului s-au constituit dezmembraminte ale dreptului de proprietate sau imobilul este grevat de sarcini, se vor prezenta datele de identificare ale titularilor acestora si se vor atasa documente justificative.
(4) Solicitarile scrise prevazute la alin. (3), impreuna cu actele doveditoare, in copii legalizate sau certificate conform legii, se depun de catre persoanele interesate la sediul primariei unitatii administrativ-teritoriale pe raza careia se afla imobilele. Reprezentantii primariei au obligatia de a comunica initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport solicitarile scrise, primite in termen de 30 zile de la data inregistrarii solicitarii.
(5) In cazul in care indemnizatiile si/sau despagubirile referitoare la acelasi imobil sunt cerute in concurs sau in contradictoriu de mai multe persoane, acestea se consemneaza pe numele initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, la dispozitia tuturor persoanelor, urmand sa fie impartite potrivit legii civile. Stabilirea indemnizatiilor si/sau despagubirilor se face in conformitate cu prevederile art. 8, iar accesul la imobil se face cu respectarea prevederilor art. 6. Respectiva indemnizatie si/sau despagubire este eliberata numai titularilor drepturilor dovedite prin hotarari judecatoresti definitive. Eventualele litigii amana plata indemnizatiilor si/sau despagubirilor, dar nu suspenda exercitarea drepturilor de uz si de servitute.
(6) In situatia in care imobilele afectate de lucrari fac obiectul unei succesiuni, iar succesorii sunt cunoscuti si pot prezenta certificat de mostenitor, despagubirea/indemnizatia se consemneaza intr-un cont deschis pe numele initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, la dispozitia mostenitorilor.


Articolul 13
(1) In cazul in care nu se depune nicio solicitare scrisa si/sau documente doveditoare, potrivit prevederilor art. 12 alin. (4), si daca exista date suficiente de identificare a persoanelor indreptatite, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport are obligatia de a trimite, in termen de 10 zile de la data expirarii termenului de depunere a solicitarilor prevazut la art. 12 alin. (3), o notificare acestora, mentionand sumele propuse pentru plata indemnizatiilor si/sau despagubirilor conform art. 8. Notificarea precizeaza si suprafata necesara din imobile, iar sumele sunt consemnate in conturi bancare deschise pe numele initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, la dispozitia persoanelor indreptatite.
(2) In situatia in care nu exista suficiente date de identificare ale persoanelor indreptatite, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport afiseaza la sediul consiliului local in a carui raza teritoriala se afla imobilul afectat, pe pagina de internet a proiectului sau a initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, dupa caz, prin mijloacele prevazute in conceptul de participare a publicului pentru proiectele de interes comun, precum si in ziarele locale liste mentionand sumele propuse pentru plata indemnizatiilor/despagubirilor conform art. 5, precum si suprafata din imobile afectata de lucrari.
(3) Dreptul de a solicita eliberarea sumelor consemnate in conformitate cu dispozitiile prezentei legi este supus unui termen de prescriptie de 5 ani. Orice sume consemnate si nesolicitate de persoanele indreptatite sa primeasca indemnizatiile/despagubirile pana la expirarea termenului de prescriptie raman la dispozitia initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport.
(4) Plata, consemnarea si eliberarea sumelor individuale reprezentand indemnizatii si/sau despagubiri se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) indemnizatiile sunt platite sau, respectiv, consemnate si eliberate proprietarilor imobilelor afectate, acestora revenindu-le obligatia sa ii despagubeasca pe titularii oricaror altor drepturi reale asupra imobilelor;
b) despagubirile datorate exercitarii drepturilor de uz si/sau de servitute asupra imobilelor de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport, stabilite conform prezentei legi, sunt platite, respectiv consemnate si eliberate persoanelor indreptatite care au fost prejudiciate prin exercitarea acestor drepturi;
c) in lipsa depunerii unei solicitari scrise si/sau a documentelor doveditoare conform alin. (1), cu referire la prejudiciile cauzate imobilelor afectate de lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, se prezuma ca proprietarii imobilelor sunt cei indreptatiti sa primeasca sumele datorate cu titlu de despagubire, acestora revenindu-le obligatia sa ii despagubeasca pe titularii de activitati/drepturi reale care au suferit efectiv prejudiciul;
d) in cazul in care persoanele indreptatite sunt identificate si acestea isi dau acordul cu privire la cuantumul indemnizatiilor/despagubirilor stabilite conform art. 8, initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport efectueaza plata indemnizatiilor si/sau despagubirilor;
e) in cazul in care, desi persoanele indreptatite sunt identificate, acestea refuza sa incheie o conventie cu initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport, sumele reprezentand indemnizatiile/despagubirile se consemneaza la dispozitia persoanelor indreptatite, in termen de 30 de zile de la data la care acestea au refuzat incheierea conventiei;
f) in cazul in care persoanele indreptatite nu pot fi identificate sau in cazul in care imobilele fac obiectul unui litigiu cunoscut sau adus la cunostinta initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, sumele de bani aferente indemnizatiilor si/sau despagubirilor pentru respectivele imobile se consemneaza intr-un cont deschis pe numele initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport;
g) sumele prevazute la lit. f) se elibereaza, pe baza instructiunii sau solicitarii emise de initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport, transmisa catre institutiile financiare unde sunt deschise conturile, in termen de 30 de zile de la data la care a intrat in posesia cererii de plata semnate de persoanele indreptatite, la care sunt anexate documentele justificative sau hotararile judecatoresti definitive prin care este dovedita calitatea solicitantului de persoana indreptatita sa primeasca indemnizatii si/sau despagubiri;
h) in cazul in care imobilele fac obiectul unui litigiu care nu este cunoscut sau nu a fost adus la cunostinta initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, conform prevederilor prezentei legi, sumele aferente indemnizatiilor se consemneaza sau se platesc conform lit. a) -f);
i) daca, pana la finalizarea litigiului prevazut la lit. h), sumele au fost efectiv platite, persoanele care au incasat sumele urmeaza sa despagubeasca partile care au fost desemnate de instanta ca titulari de drepturi asupra imobilelor conform legii;
j) daca la finalizarea litigiului prevazut la lit. h) sumele sunt consemnate in conturi, acestea se elibereaza dupa pronuntarea hotararii judecatoresti definitive conform lit. g);
k) in cazul in care mostenitorii nu sunt cunoscuti sau nu pot prezenta certificat de mostenitor sau, respectiv, succesiunea nu s-a deschis, procedura succesorala notariala, indemnizatia si/sau despagubirea se consemneaza intr-un cont deschis pe numele initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, pe seama succesiunii;
l) indemnizatiile si/sau despagubirile prevazute la lit. k) se elibereaza la instructiunea sau solicitarea emisa de initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport transmisa institutiilor financiare unde sunt deschise conturile, in termen de 30 de zile de la data prezentarii initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, de catre mostenitori, a certificatului de mostenitor sau a hotararii judecatoresti definitive care le dovedesc aceasta calitate;
m) in cazul in care se identifica suprapuneri ale dreptului de proprietate, sumele alocate cu titlu de indemnizatie si/sau despagubire se consemneaza in contul initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport;
n) sumele prevazute la lit. m) se elibereaza in conformitate cu prevederile declaratiilor autentice semnate de proprietari, in cazul solutionarii suprapunerilor dreptului de proprietate pe cale amiabila, sau conform hotararii judecatoresti definitive pronuntate in acest sens.


Articolul 14
(1) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, existenta oricaror proceduri administrative, dupa caz, judiciare, generate de aceasta lege, nu invalideaza constituirea si exercitarea valabila a drepturilor de uz si de servitute in favoarea initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport. De asemenea, existenta unui litigiu privind imobilul, notat sau nu in cartea funciara, precum si lipsa acordului persoanelor indreptatite cu privire la indemnizatii/despagubiri nu impiedica si nu invalideaza constituirea si exercitarea valabila a drepturilor de uz si de servitute in favoarea initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, situatie in care indemnizatiile/despagubirile vor fi consemnate pe numele persoanei inregistrate ca proprietar in cartea funciara.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), in cazul in care imobilul se afla in domeniul privat al statului, suma reprezentand cuantumul indemnizatiei si/sau despagubirii se consemneaza pe numele initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, la dispozitia detinatorului si a persoanei care a facut notificarea de restituire in conformitate cu prevederile Legii nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 15
(1) Planul cu amplasamentul lucrarii si lista continand imobilele afectate de lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, pe fiecare unitate administrativ-teritoriala, datele de identificare, continand numele si prenumele, respectiv denumirea persoanelor pe seama carora sunt consemnate sau carora le-au fost platite indemnizatiile/despagubirile stabilite in conformitate cu prezenta lege, sau, respectiv, imobilele ai caror proprietari nu sunt cunoscuti pentru care indemnizatiile/despagubirile au fost consemnate conform art. 13 alin. (4) lit. f) se afiseaza prin grija initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport si a consiliilor locale la sediul consiliilor locale in cauza si pe pagina de internet a proiectului sau a initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, dupa caz, precum si cu folosirea mijloacelor prevazute in conceptul de participare a publicului pentru proiectele de interes comun, in termen de 30 de zile de la finalizarea procedurilor de plata sau, respectiv, de la consemnarea indemnizatiilor/despagubirilor pentru imobilele situate in respectiva unitate administrativ-teritoriala.
(2) Persoanele indreptatite nemultumite de cuantumul indemnizatiei si/sau despagubirilor determinate conform art. 5 si 8 si platite sau consemnate, dupa caz, in baza prevederilor prezentei legi se pot adresa instantelor judecatoresti in conditiile art. 19, in conformitate cu prevederile prezentei legi. Termenul de depunere a acestor cereri este de un an de la afisarea de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport a listelor finale continand identificarea persoanelor indreptatite si sumele platite sau consemnate cu titlu de indemnizatie/despagubire, conform alin. (1), sub sanctiunea decaderii. Exercitarea cailor de atac cu privire la valoarea indemnizatiei si/sau despagubirilor nu suspenda si nu afecteaza in niciun mod lucrarile, respectiv exercitarea drepturilor de uz si de servitute.
(3) Pentru stabilirea cuantumului indemnizatiei si/sau despagubirii se iau in considerare valorile de la momentul afectarii imobilelor de lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport.
(4) Constituirea si exercitarea drepturilor de uz si de servitute, precum si lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invoca existenta unor drepturi, pretentii sau litigii privind detentia, posesia ori proprietatea imobilelor necesare lucrarilor implementarii proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport.


Articolul 16
(1) Aparitia, ulterior consemnarii sau platii indemnizatiilor si/sau despagubirilor, respectiv anterior sau ulterior publicarii listei prevazute la art. 15 alin. (1), a oricaror litigii, cereri sau pretentii in legatura cu cuantumul indemnizatiilor si/sau despagubirilor, cu drepturile sau cu titlul persoanelor pe seama carora sunt consemnate sau carora le-au fost platite indemnizatiile si/sau despagubirile, nu poate conduce la suspendarea, invalidarea sau amanarea constituirii ori exercitarii valabile a drepturilor de uz si de servitute prevazute in favoarea initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport.
(2) Reclamantii au posibilitatea de a se indrepta impotriva persoanelor carora le-au fost platite sau eliberate indemnizatiile si/sau despagubirile, conform dispozitiilor de drept comun.


Articolul 17
(1) Terenurile cuprinse in fondul forestier national afectate de lucrari aferente retelei electrice de transport sunt considerate ocupate temporar pe toata durata de executie a lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala si de existenta a retelei electrice de transport.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 39 alin. (2) din Legea nr. 46/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobarea pentru ocuparea temporara a terenurilor forestiere se emite si este valabila pe toata durata de executie a lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala si de existenta in fondul forestier national a retelei electrice de transport.
(3) Consultarea publica pentru emiterea aprobarii pentru ocuparea temporara a terenurilor forestiere se face impreuna cu consultarea publica pentru evaluarea impactului asupra mediului si se considera efectuata prin emiterea acordului de mediu sau a actului administrativ al autoritatii publice pentru protectia mediului.
(4) Initiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport realizeaza operatiunile de ocupare temporara a terenurilor din fondul forestier national, precum si de scoatere din circuitul agricol a imobilelor necesare pentru lucrarile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. l), indiferent de titularul dreptului de proprietate, de administrare sau al altor drepturi reale asupra acestora, in conditiile prezentei legi.
(5) Indemnizatia acordata proprietarilor pentru terenurile forestiere proprietate privata se stabileste prin aplicarea Metodologiei privind scoaterea definitiva, ocuparea temporara si schimbul de terenuri si de calcul al obligatiilor banesti, aprobata prin Ordinul ministrului mediului, apelor si padurilor nr. 694/2016, cu modificarile ulterioare, terenurile forestiere proprietate privata asimilandu-se pentru calcularea chiriei si contravalorii pierderii de crestere pentru exploatarea masei lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii tehnice terenurilor forestiere proprietate publica a statului si proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale.
(6) Ocolul silvic pe a carui raza teritoriala se afla suprafetele de teren forestier este obligat sa intocmeasca, in termen de 20 de zile calendaristice de la data inregistrarii solicitarii, fisele tehnice de transmitere - defrisare pentru scoaterea definitiva/ocuparea temporara a terenului, indiferent de existenta sau inexistenta unui contract de administrare sau de servicii silvice, incheiat intre proprietar si ocolul silvic.


Articolul 18
Traseul si/sau amplasamentul retelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanta nationala in domeniul energiei electrice, precum si zonele de protectie si de siguranta aferente acesteia se includ in planurile de urbanism si/sau de amenajare a teritoriului prin grija autoritatilor publice cu competente in domeniu.


CAPITOLUL IV
Procedura de solutionare a litigiilor


Articolul 19
(1) Toate litigiile rezultate din nerespectarea drepturilor si/sau neexecutarea obligatiilor stabilite prin prezenta lege vor fi solutionate de catre tribunalul in a carui raza teritoriala este situat imobilul, conform prevederilor prezentului capitol.
(2) Cererile de chemare in judecata se judeca in regim de urgenta si cu precadere.
(3) Completul caruia i s-a repartizat cauza verifica in termen de doua zile daca cererea de chemare in judecata respecta cerintele prevazute de lege. Daca cererea nu indeplineste aceste cerinte, reclamantului i se vor comunica in scris lipsurile, cu mentiunea ca, in termen de cel mult doua zile de la primirea comunicarii, trebuie sa completeze sau sa modifice cererea in mod corespunzator.
(4) Judecatorul, de indata ce constata ca sunt indeplinite cerintele prevazute de lege pentru cererea de chemare in judecata, dispune prin rezolutie comunicarea acesteia catre parat, punandu-i-se in vedere ca are obligatia de a depune intampinare in termen de 5 zile de la comunicare, sub sanctiunea prevazuta de lege, care va fi prevazuta expres.
(5) Intampinarea se comunica de indata reclamantului, care este obligat sa depuna raspuns la intampinare in termen de 5 zile de la comunicare. Paratul va lua cunostinta de raspunsul la intampinare din dosarul cauzei.
(6) In termen de doua zile de la depunerea raspunsului la intampinare, judecatorul fixeaza prin rezolutie primul termen de judecata, care va fi de cel mult 10 zile de la data rezolutiei, dispunand citarea partilor.
(7) Reclamantul poate sa isi modifice cererea numai pana la primul termen la care acesta este legal citat.
(8) Termenele de judecata acordate de instanta nu pot fi mai mari de 10 zile. Procedura de citare a partilor se considera legal indeplinita daca inmanarea citatiei se realizeaza cu cel putin 24 de ore inainte de termenul de judecata.
(9) Hotararea este executorie si este supusa numai apelului, in termen de 10 zile de la comunicare.
(10) Termenul de redactare a hotararii este de 5 zile.
(11) Apelul se judeca de urgenta si cu precadere. Termenele stabilite nu vor depasi 10 zile.


Articolul 20
(1) Obligatiile stabilite prin hotararile judecatoresti prevazute la art. 19 pot fi duse la indeplinire prin executare silita. Executorul judecatoresc, in termen de 24 de ore de la inregistrarea cererii de executare silita, va solicita instantei de executare incuviintarea executarii silite.
(2) Instanta de executare solutioneaza cererea de incuviintare a executarii silite a obligatiei stabilite prin titlul executoriu, prin incheiere data in camera de consiliu, fara citarea partilor, in termen de cel mult 3 zile de la inregistrarea cererii de incuviintare a executarii silite. Pronuntarea se poate amana cu cel mult 24 de ore, iar redactarea hotararii se face in cel mult 48 de ore de la pronuntare.
(3) Contestatia privitoare la executarea silita propriu-zisa se poate face in termen de 5 zile.
(4) Partile vor fi citate in termen scurt, iar judecarea contestatiei se face de urgenta si cu precadere.
(5) Termenele de judecata a contestatiei la executarea silita propriu-zisa acordate de instanta nu pot fi mai mari de 10 zile.
(6) Pronuntarea se poate amana cu cel mult 24 de ore, iar redactarea hotararii se face in cel mult 48 de ore de la pronuntare.
(7) Hotararea prin care se solutioneaza contestatia prevazuta la alin. (3) este supusa numai apelului, in termen de 10 zile de la comunicare.
(8) Apelul se judeca de urgenta si cu precadere.
(9) Pe parcursul procedurilor prevazute la art. 19 nu se suspenda exercitarea drepturilor si/sau efectuarea operatiunilor prezentate in notificarea transmisa de initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport conform prevederilor art. 6.


CAPITOLUL V
Procedura aplicabila lucrarilor. Eliberarea altor avize, permise si autorizatii


Articolul 21
(1) Certificatele de urbanism se elibereaza, in conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre autoritatile publice cu competente in domeniu, in termen de 15 zile de la data depunerii cererii de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport.
(2) Avizele, acordurile, permisele si autorizatiile prevazute in certificatele de urbanism, cu exceptia acordului de mediu si a avizului de gospodarire a apelor, sunt eliberate si comunicate initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport in termen de 15 zile de la data depunerii cererii, insotite de documentatia aferenta, in conditiile prezentei legi.
(3) Emiterea certificatelor de urbanism si a autorizatiei de construire/desfiintare aferente lucrarilor se realizeaza cu respectarea prevederilor planurilor de amenajare a teritoriului si a documentatiilor de urbanism existente la data emiterii certificatelor si autorizatiei de construire, fara a fi necesara elaborarea si/sau aprobarea unor noi planuri de amenajare a teritoriului si/sau de urbanism.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (1), art. 4, art. 5 si art. 7 alin. (1) din Legea nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale definitiei "Drept de executie a lucrarilor de constructii" din anexa nr. 2 la Legea nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv de la prevederile art. 2 alin. (9) si (10) si art. 5 alin. (16) din Ordonanta Guvernului nr. 43/2000 privind protectia patrimoniului arheologic si declararea unor situri arheologice ca zone de interes national, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de la prevederile art. 4 alin. (2) si art. 24 alin. (1) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz:
a) autorizatiile de construire/desfiintare pentru lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport pot fi solicitate de initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport in baza licentei sau a contractului de concesiune, a documentatiei tehnice, a acordului de mediu/actului administrativ emis de catre autoritatea competenta pentru protectia mediului si a listei suprafetelor de teren scoase din circuitul agricol conform art. 4 alin. (1) si a fisierelor in format electronic vectorial in Sistemul de proiectie stereografic 1970;
b) autorizarea executarii lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport se face de catre autoritatea competenta, cu respectarea prevederilor legale in domeniu si ale prezentei legi;
c) autorizarea lucrarilor aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport care implica si desfiintarea in tot sau in parte a unor amenajari sau constructii pentru care este necesara emiterea unei autorizatii de desfiintare se face de catre autoritatea competenta, cu respectarea prevederilor legale in domeniu si ale prezentei legi;
d) autorizatia de construire/desfiintare se emite in termen de 15 zile de la depunerea solicitarii in acest sens de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport; initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport are obligatia de a depune documentatia completa, in conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in termen de 6 luni de la emitere;
e) perioada de valabilitate a autorizatiilor de construire emise pentru proiectele de importanta nationala privind reteaua electrica de transport este pana la finalizarea executarii lucrarilor pentru care au fost eliberate, respectiv pana la eliberarea procesului-verbal de receptie finala a lucrarilor;
f) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice sau comisia zonala a monumentelor, in functie de grupa valorica a monumentelor, dupa caz, emite avizele necesare implementarii proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport;
g) pentru lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, avizele emise de Comisia Nationala a Monumentelor Istorice sau comisia zonala a monumentelor, in functie de grupa valorica a monumentelor, dupa caz, sunt de tipul:
(i) aviz de principiu, emis ca urmare a solicitarii initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, insotita de documentatia tehnica, evaluare arheologica teoretica, aviz necesar pentru demararea procedurii de notificare, obtinerea acordului de mediu si a autorizatiei de construire, cu conditia ca pana la demararea lucrarilor initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport sa realizeze diagnosticul arheologic intruziv si cercetarea arheologica preventiva;
(ii) avizul conform, emis ca urmare a solicitarii initiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii retelei electrice de transport, insotita de rezultatele diagnosticului arheologic intruziv, dispus prin raportul de evaluare teoretica, si ale cercetarii arheologice pentru siturile identificate prin diagnostic intruziv;
h) avizul prevazut la lit. g) pct. (ii) se emite cu respectarea propunerilor comisiilor stiintifice de specialitate, respectiv:
(i) formulate de comisiile zonale ale monumentelor istorice, atunci cand avizul se refera la interventia pe monumentele istorice, indiferent de grupa valorica, in zonele de protectie ale acestora si in zonele construite protejate;
(ii) formulate de Comisia Nationala de Arheologie, atunci cand avizul se refera la interventia in situri arheologice;
i) avizele prevazute la lit. g) si h) se emit in termen de 45 de zile de la data depunerii de catre initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport a documentatiei complete;
j) initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport isi asuma riscul modificarii proiectului ulterior obtinerii acordului de mediu si a autorizatiei de construire, ca urmare a cercetarii arheologice preventive;
k) in siturile arheologice identificate prin diagnosticul intruziv, cercetarea arheologica preventiva se realizeaza inaintea executarii lucrarilor de constructii care presupun interventii asupra solului si subsolului;
l) suspendarea lucrarilor de construire pe zona cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator nu conduce la suspendarea autorizatiei de construire;
m) zona cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator se delimiteaza in jurul locului descoperirii arheologice intamplatoare in functie de suprafata terenului efectiv afectata de aceasta descoperire, fara a aduce atingere dreptului de a folosi, de a exploata si/sau de a incepe sau continua lucrarile de construire pentru restul suprafetei de teren, care face obiectul autorizatiei de construire emise;
n) o procedura simplificata de realizare a cercetarii arheologice si de emitere a autorizatiilor necesare acesteia, precum si de emitere a certificatului de descarcare de sarcina arheologica se elaboreaza de catre Ministerul Culturii si Identitatii Nationale si se aproba prin ordin al ministrului, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
(5) Certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele sau autorizatiile, inclusiv autorizatiile de construire pentru lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, emise anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt valabile pana la finalizarea executarii lucrarilor pentru care au fost eliberate.
(6) Certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele sau autorizatiile, inclusiv autorizatiile de construire valabile, emise pentru aceste lucrari dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, sunt valabile pana la finalizarea executarii lucrarilor pentru care au fost eliberate, respectiv pana la eliberarea procesului- verbal de receptie finala.
(7) Initiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport are dreptul sa intervina in orice moment asupra retelei electrice de transport, in vederea realizarii unor lucrari de reparatii in regim de urgenta, fara a fi necesara obtinerea in prealabil a avizelor, acordurilor, permiselor si autorizatiilor necesare, in vederea remedierii defectelor care pun in pericol mediul, precum si siguranta si securitatea populatiei/consumatorilor, in conditiile legii. Autorizatia de construire pentru lucrari de reparatii in regim de urgenta se emite imediat, potrivit art. 7 alin. (16) din Legea nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 22
(1) Prin derogare de la prevederile art. 22 alin. (5) si (71) si in conformitate cu prevederile art. 27 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, dezvoltarea proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport este permisa in zonele de protectie integrala si zonele-tampon din parcurile nationale si naturale, respectiv pentru lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport se va face scoaterea definitiva sau temporara din circuitul agricol, ocuparea temporara din fondul forestier de terenuri, precum si ocuparea temporara a pajistilor permanente, de pe raza ariilor naturale protejate de interes national/international.
(2) Prevederile alin. (1) vor fi avute in vedere de autoritatile competente pentru protectia mediului cu privire la orice proceduri de evaluare a impactului asupra mediului si proceduri de evaluare adecvata, daca este cazul, pentru lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei legi.


Articolul 23
Orice avize, acorduri, permise sau autorizatii emise in favoarea unor terte persoane, pentru imobilele afectate de lucrarile aferente proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport, eliberate dupa data receptionarii de catre oficiul teritorial de cadastru si publicitate imobiliara a documentatiei prevazute la art. 9 alin. (3), sunt nule de drept, in lipsa avizelor prevazute la art. 25.


Articolul 24
Prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 19/2006 privind utilizarea plajei Marii Negre si controlul activitatilor desfasurate pe plaja, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 274/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodarirea integrata a zonei costiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 280/2003, cu modificarile ulterioare, si ale Legii nr. 597/2001 privind unele masuri de protectie si autorizare a constructiilor in zona de coasta a Marii Negre, cu modificarile si completarile ulterioare, autorizarea, construirea, executarea si exploatarea retelei electrice de transport situate in largul Marii Negre, pana la interconectarea retelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanta nationala, cuprinse in planurile de dezvoltare a Sistemului electroenergetic national sunt permise in zona costiera a Marii Negre, inclusiv in zona plajelor, prin subtraversare, in conformitate cu o procedura speciala pentru acest scop, elaborata de Ministerul Economiei si Ministerul Energiei si avizata de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.


Articolul 25
In cazul in care o terta persoana fizica/juridica solicita emiterea certificatului de urbanism, avizelor, acordurilor, permiselor sau autorizatiilor necesare in scopul executarii de lucrari de constructii, precum si al derularii altor tipuri de activitati si/sau interventii pe terenuri situate in culoarul de lucru sau aflate in zonele de protectie si/sau de siguranta, autoritatile administratiei publice centrale sau locale emitente, abilitate in conditiile legii, au obligatia de a stabili avizele necesare, pe care solicitantul trebuie sa le obtina de la initiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii retelei electrice de transport.


CAPITOLUL VI
Dispozitii finale


Articolul 26
(1) Autoritatea competenta va face demersuri, pentru respectarea termenelor privind emiterea autorizatiilor/avizelor/acordurilor/permiselor stabilite de prezenta lege.
(2) Dispozitiile prezentei legi se completeaza in mod corespunzator cu prevederile Codului civil si ale Codului de procedura civila si cu cele ale Legii nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, in masura in care acestea nu sunt contrare prezentei legi.
(3) In situatiile in care proiectele de importanta nationala din alte domenii decat cel al retelelor electrice de transport interfereaza cu retelele electrice de interes public si/sau cu zonele de siguranta si/sau de protectie ale acestora, stabilite prin lege, cu referire inclusiv la imobilele aferente acestor infrastructuri, se aplica prevederile prezentei legi si acordurile- cadru incheiate intre initiatorul proiectului si administratorii infrastructurilor.


Articolul 27
Dispozitiile prezentei legi se aplica si proiectelor de importanta nationala privind reteaua electrica de transport aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice