din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1991 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Normele tehnice privind autorizarea persoanelor fizice si juridice de a utiliza carnete TIR, din 03.06.2019

INTEGRAL: Normele tehnice privind autorizarea persoanelor fizice si juridice de a utiliza carnete TIR, din 03.06.2019


Publicate in Monitorul Oficial nr. 532 din 28.06.2019 si aprobate prin Ordinul ANAF nr. 1503/2019

Articolul 1
(1) Prezentele norme tehnice stabilesc procedura de acordare a autorizatiilor pentru utilizarea carnetelor TIR.
(2) In aplicarea prezentelor norme tehnice, prin termenii de mai jos se intelege:
a) Codul vamal al Uniunii - Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 - Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste normele detaliate ale anumitor dispozitii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447 - Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea in aplicare a anumitor dispozitii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Conventia TIR - Conventia vamala privind transportul international de marfuri sub acoperirea carnetelor TIR (Conventia TIR, 1975), cu modificarile si completarile ulterioare, la care Romania a aderat prin Decretul nr. 420/1979, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 98 din 10 decembrie 1979;
e) carnetul TIR - declaratie vamala pentru transportul de marfuri, valabil pentru un singur transport efectuat sub acoperirea Conventiei TIR;
f) persoana - atat persoana fizica, cat si persoana juridica;
g) NCTS - RO - aplicatia informatica ce asigura in cazul operatiunilor de tranzit transmiterea electronica a datelor, structurate in conformitate cu standardele agreate ale mesajelor;
h) asociatie garanta - asociatie autorizata de catre autoritatea vamala sa elibereze carnete TIR si sa actioneze in calitate de garant pentru persoanele care utilizeaza carnete TIR;
i) ITDB - baza de date internationala TIR gestionata de Organizatia Natiunilor Unite - Comisia Economica pentru Europa (UNECE).


Articolul 2
(1) Autorizatia pentru utilizarea carnetelor TIR se acorda persoanelor care indeplinesc conditiile minimale prevazute la paragraful 1 din anexa 9 partea a II-a din Conventia TIR.
(2) In aplicarea prevederilor paragrafului 1 literele (b) si (d) din anexa 9 partea a II-a din Conventia TIR, autorizatia se acorda persoanelor care:
a) nu au obligatii bugetare restante reprezentand impozite, taxe, contributii, inclusiv contributiile individuale ale salariatilor si orice alte venituri bugetare, cu exceptia celor esalonate si/sau reesalonate la plata, precum si a celor suspendate in conditiile legii;
b) nu inregistreaza debite fata de autoritatea vamala;
c) nu sunt in stare de insolventa, nu se afla in procedura de reorganizare ori lichidare judiciara sau nu figureaza in evidenta speciala si/sau in lista contribuabililor inactivi;
d) nu au comis abateri grave sau repetate impotriva legislatiei vamale sau fiscale.


Articolul 3
Cererea de autorizare pentru utilizarea carnetelor TIR se intocmeste in scris de catre persoana solicitanta si se depune prin intermediul asociatiei garante la directia regionala vamala in a carei raza de activitate se afla sediul social/domiciliul persoanei, impreuna cu urmatoarele documente:
a) formularul-tip de autorizare, in trei exemplare, al carui model este prevazut in anexa;
b) actul constitutiv al persoanei, cu modificarile si completarile ulterioare, in copie, dupa caz;
c) statutul persoanei, in copie, dupa caz;
d) contractul de asociere, in copie, daca este cazul;
e) autorizatia privind infiintarea in calitate de persoana fizica autorizata, dupa caz;
f) certificatul de inregistrare la oficiul registrului comertului, in copie, dupa caz;
g) copii ale ultimelor acte aditionale, insotite de certificatele de inregistrare mentiuni de la oficiul registrului comertului, in situatia in care exista modificari privind denumirea, forma juridica, sediul social si/sau reprezentantul/reprezentantii legal/legali al/ai persoanei, dupa caz;
h) licenta de transport sau, dupa caz, certificatul de transport in cont propriu, in copie, in situatia in care persoana detine vehicule rutiere a caror masa totala maxima autorizata depaseste 3,5 tone;
i) o declaratie pe propria raspundere a persoanei/reprezentantului legal al persoanei insotita de dovada experientei in domeniul transportului (de exemplu, situatia operatiunilor de transport efectuate in anul precedent sau copiile scrisorilor de trasura CMR aferente acestora, copiile comenzilor de transport etc.) sau, dupa caz, dovada capacitatii de a efectua cu regularitate transporturi internationale (de exemplu, o estimare a operatiunilor de transport pentru anul viitor), in situatia in care persoana detine numai vehicule a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3,5 tone;
j) o declaratie-angajament (formular-tip eliberat de asociatia garanta), in copie;
k) informatii privind datele persoanei (banca, nr. cont etc.);
l) dovezi care sa ateste capacitatea financiara suficienta pentru a-si indeplini obligatiile instituite prin Conventia TIR, respectiv o scrisoare de bonitate emisa de un garant cu sediul in Romania.


Articolul 4
(1) Dupa verificarea documentelor depuse de catre asociatia garanta, directia regionala vamala stabileste daca sunt indeplinite conditiile pentru acceptarea cererii de autorizare, in termenul prevazut la art. 22 alin. (2) primul paragraf din Codul vamal al Uniunii.
(2) Directia regionala vamala accepta sau respinge cererea de autorizare in conformitate cu prevederile art. 12 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447.
(3) In situatia in care cererea de autorizare este acceptata, directia regionala vamala verifica:
a) indeplinirea conditiilor prevazute la art. 2 alin. (2);
b) codul inscris de catre asociatia garanta pe formularul-tip de autorizare, reprezentand numarul de identificare, individual si unic, atribuit fiecarei persoane, de forma: ROU/XXX/YY. . .Y,
in care:
ROU reprezinta codul de tara al Romaniei, in conformitate cu sistemul de clasificare al Organizatiei Internationale pentru Standardizare (ISO);
XXX reprezinta codul asociatiei garante, in conformitate cu sistemul de clasificare stabilit de organizatia internationala la care asociatia este afiliata;
YYY. . .Y reprezinta o numerotare consecutiva care permite identificarea persoanei autorizate sa utilizeze un carnet TIR conform anexei 9 partea a II-a din Conventia TIR;
c) datele de identificare ale persoanei inscrise in formularul-tip de autorizare si datele inscrise in certificatul de inregistrare, actele constitutive (statutul) si actele aditionale prezentate, dupa caz;
d) obiectul de activitate al persoanei, respectiv transporturile rutiere de marfuri;
e) declaratia-angajament completata cu datele persoanei, semnata de catre persoana/reprezentantul legal al acesteia;
f) licenta de transport sau, dupa caz, certificatul de transport in cont propriu emis pe numele persoanei si prezentat in termenul de valabilitate al acestuia.


Articolul 5
(1) Pentru evitarea eliberarii autorizatiei unei persoane deja autorizate la regimul TIR prin intermediul altei asociatii garante, directia regionala vamala efectueaza verificari privind inregistrarea persoanei in tabela "Transportatori" din aplicatia NCTS-RO, pe baza codului unic de inregistrare al acesteia.
(2) In situatia in care persoana este inregistrata in tabela "Transportatori" ca fiind autorizata prin intermediul altei asociatii garante, directia regionala vamala:
a) solicita in scris asociatiei garante respective informatii privind modul in care persoana si-a achitat toate obligatiile care i-au revenit in calitatea sa de membru al acesteia; asociatia garanta comunica informatiile solicitate, insotite, dupa caz, de exemplarul autorizatiei initiale, in cel mai scurt timp, dar nu mai mult de 10 zile de la data primirii solicitarii din partea autoritatii vamale;
b) solicita in scris persoanei depunerea, in termen de maximum 10 zile de la data solicitarii, a exemplarului autorizatiei initiale;
c) revoca, dupa caz, autorizatia initiala, inscrie mentiunea revocarii pe toate exemplarele autorizatiei si transmite o copie asociatiei garante;
d) actualizeaza in mod corespunzator informatia privind revocarea autorizatiei in tabela "Transportatori" din aplicatia NCTS-RO si in aplicatia ITDB a UNECE.


Articolul 6
(1) In situatia in care toate conditiile de autorizare sunt indeplinite, autorizatia se elibereaza de catre directia regionala vamala cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii.
(2) Numarul unic de referinta al autorizatiei are urmatoarea structura obligatorie: ROXXYYYYYY, unde RO reprezinta codul de tara ISO 3166 alfa-2 al Romaniei, XX reprezinta codul alfa-2 al directiei regionale vamale, iar YYYYYY reprezinta identificatorul unic al autorizatiei atribuit de catre directia regionala vamala in ordine cronologica si crescatoare.
(3) Autorizatia se intocmeste in doua exemplare, se semneaza si se stampileaza de catre directorul directiei regionale vamale.
(4) Un exemplar se remite persoanei, prin intermediul asociatiei garante, si un exemplar se retine, impreuna cu celelalte documente, in evidenta directiei regionale vamale.
(5) Datele de referinta din autorizatie se introduc in tabela "Transportatori" din aplicatia NCTS-RO si in aplicatia ITDB a UNECE.


Articolul 7
(1) In situatia in care nu sunt indeplinite toate conditiile de autorizare, directia regionala vamala comunica in scris persoanei, prin intermediul asociatiei garante, motivele pe baza carora intentioneaza sa nu acorde autorizatia solicitata, in aplicarea prevederilor art. 8 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447 si ale art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii.
(2) Persoana isi poate exprima punctul de vedere in termenul prevazut la art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.


Articolul 8
(1) Persoana autorizata la regimul TIR care isi schimba denumirea si/sau sediul social si/sau forma juridica, intervenind astfel modificari in elementele formularului de autorizare, depune, prin intermediul asociatiei garante, la sediul directiei regionale vamale competente o cerere insotita de documentele justificative privind modificarile.
(2) Directia regionala vamala inscrie in anexa la autorizatie data si tipul modificarii efectuate si actualizeaza in mod corespunzator informatiile in tabela "Transportatori" din aplicatia NCTS-RO si in aplicatia ITDB a UNECE.


Articolul 9
(1) In aplicarea prevederilor art. 6 alin. (4) si anexei 9 partea a II-a din Conventia TIR si ale art. 28 din Codul vamal al Uniunii, directia regionala vamala revoca autorizatia pentru utilizarea carnetelor TIR atunci cand:
a) emiterea ei s-a efectuat pe baza unor date incorecte, iar persoana/asociatia garanta avea cunostinta ori trebuia sa aiba cunostinta de acest fapt;
b) una sau mai multe dintre conditiile si cerintele minimale prevazute in anexa 9 partea a II-a din Conventia TIR inceteaza sa mai fie respectate;
c) persoana nu foloseste in mod regulat regimul TIR; se considera ca persoana nu foloseste in mod regulat regimul TIR in situatia in care aceasta nu a mai solicitat carnete TIR de la asociatia sa garanta in ultimele 12 luni;
d) persoana solicita retragerea accesului la regimul TIR;
e) persoana solicita accesul la regimul TIR prin intermediul altei asociatii garante.
(2) In aplicarea prevederilor paragrafului 5 din anexa 9 partea a II-a din Conventia TIR, la inceputul fiecarui an calendaristic asociatia garanta transmite fiecarei directii regionale vamale o lista actualizata la data de 31 decembrie cuprinzand persoanele autorizate care nu au mai solicitat carnete TIR in ultimele 12 luni, precum si persoanele care au solicitat retragerea de la utilizarea regimului TIR. Pentru fiecare persoana se comunica si ultima data la care au fost eliberate carnete TIR.
(3) In situatia prevazuta la alin. (1) lit. c):
a) directiile regionale vamale transmit persoanelor, prin intermediul asociatiei garante, informarea privind indeplinirea conditiilor de revocare a autorizatiei de utilizare a regimului TIR, acordand acestora dreptul de a-si exprima punctul de vedere, in termen de 30 de zile, in aplicarea prevederilor art. 8 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447 si ale art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii;
b) asociatia garanta centralizeaza raspunsurile primite de la titularii autorizatiilor si le transmite directiilor regionale vamale competente in vederea luarii deciziei privind revocarea autorizatiilor, dupa caz;
c) directiile regionale vamale identifica persoanele care indeplinesc conditiile de revocare a autorizatiei si informeaza corespunzator asociatia garanta.
(4) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. d) si alin. (3), asociatia garanta depune pana la data de 15 martie la sediile directiilor regionale vamale competente exemplarele autorizatiilor pe care le detine pentru persoanele care indeplinesc conditiile de revocare a autorizatiei, iar directiile regionale vamale:
a) revoca pana la data de 25 martie autorizatiile pentru utilizarea carnetelor TIR eliberate persoanelor care au sediul social/domiciliul in raza lor de competenta prin inscrierea mentiunii revocarii pe autorizatiile depuse de asociatia garanta si pe exemplarele aflate in evidenta proprie;
b) pastreaza in evidentele proprii autorizatiile revocate si comunica in scris persoanelor, prin intermediul asociatiei garante, decizia de revocare pana la data de 31 martie, data transmiterii deciziei de revocare fiind si data de la care aceasta produce efecte;
c) actualizeaza in mod corespunzator informatia privind revocarea autorizatiei in tabela "Transportatori" din aplicatia NCTS-RO si in aplicatia ITDB a UNECE.


Articolul 10
In aplicarea art. 11 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, reautorizarea unei persoane pentru a utiliza carnete TIR prin intermediul aceleiasi asociatii garante este posibila la expirarea unui an de la revocarea autorizatiei initiale.


Articolul 11
(1) In aplicarea prevederilor art. 38 alin. (1) din Conventia TIR si ale art. 229 alin. (1) din Codul vamal al Uniunii, excluderea, temporara sau cu titlu definitiv, de la beneficiul Conventiei TIR a persoanelor care utilizeaza carnete TIR, stabilite in Uniunea Europeana sau in alte parti contractante ale Conventiei TIR din afara Uniunii Europene, se efectueaza de catre Directia Generala a Vamilor, la propunerea fundamentata a birourilor vamale sau a directiilor regionale vamale.
(2) In aplicarea prevederilor art. 38 alin. (2) din Conventia TIR si ale art. 229 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii, Directia Generala a Vamilor informeaza in mod corespunzator asociatia garanta, Comisia Europeana, Organizatia Natiunilor Unite - Comisia Economica pentru Europa - Secretariatul TIR, Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere (IRU) si statele membre ale Uniunii Europene, actualizand totodata informatiile in aplicatia ITDB a UNECE.


Articolul 12
Anexa face parte integranta din prezentele norme tehnice.


Anexa poate fi consultata aici.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice