din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1726 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Ordonanta de urgenta nr. 51/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul transportului de persoane

INTEGRAL: Ordonanta de urgenta nr. 51/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul transportului de persoane


Publicata in Monitorul Oficial nr. 535 din 28.06.2019

Articolul I
Legea serviciilor publice de transport persoane in unitatile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262 din 19 aprilie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. In tot cuprinsul legii, expresia "local si judetean" se inlocuieste cu termenul "local".
2. La articolul 1, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Articolul 1
(1) Prezenta lege stabileste cadrul juridic si institutional unitar, obiectivele, competentele, atributiile si instrumentele specifice necesare infiintarii, organizarii, autorizarii, gestionarii, finantarii, exploatarii, monitorizarii si controlului functionarii serviciilor publice de transport in comune, orase, municipii si asociatii de dezvoltare intercomunitara.
(2) Prezenta lege stabileste cadrul juridic si institutional privind infiintarea, organizarea si functionarea compartimentelor sau serviciilor specializate de transport din cadrul autoritatilor administratiei publice locale, judetene si ale municipiului Bucuresti si ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara."
3. La articolul 1, dupa alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu urmatorul cuprins:
"(11) In intelesul prezentei legi, transportul rutier local de persoane reprezinta transportul definit la art. 3 pct. 48 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare.
(12) Transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, la nivel judetean, ii sunt incidente dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 27/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(13) Transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, la nivel judetean, intra in sfera de competenta a Ministerului Transporturilor si a consiliilor judetene, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 27/2011, cu modificarile si completarile ulterioare."
4. La articolul 1 alineatul (4), partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Serviciul public de transport local de persoane se organizeaza de catre autoritatile administratiei publice locale, pe raza unitatilor administrativ-teritoriale, si de Ministerul Transporturilor in cazul transportului pe caile navigabile interioare cu respectarea urmatoarelor principii:".
5. La articolul 1 alineatul (4), literele d), i) si g) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
d) rezolvarea problemelor de ordin economic, social si de mediu ale localitatilor;
. . . . . . . . . .
i) recuperarea integrala a costurilor de exploatare, reabilitare si dezvoltare prin tarife suportate de catre beneficiarii directi ai transportului, denumiti in continuare utilizatori, si prin compensatii acordate in conformitate cu prevederile din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, asigurandu-se un profit rezonabil pentru operatorii de transport si transportatorii autorizati;
. . . . . . . . . .
g) deplasarea in conditii de siguranta si de confort, inclusiv prin asigurarea de risc a persoanelor transportate, precum si a bunurilor acestora prin polite de asigurari;".
6. La articolul 1 alineatul (6), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) infiintarea de compartimente sau servicii de specialitate pentru serviciul public de transport local, cu sau fara personalitate juridica, dupa caz, denumite in continuare autoritati locale de transport;".
7. La articolul 1, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(7) Serviciile publice de transport local se desfasoara cu respectarea reglementarilor in vigoare privind legalitatea transportului, conditiile de lucru, de exploatare a vehiculelor si navelor si de exploatare a infrastructurii, precum si conditiile privind siguranta circulatiei/navigatiei."
8. La articolul 2, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 2
(1) Se considera serviciu public compensat acel serviciu public de transport caruia i se acorda compensatii pentru acoperirea costurilor de exploatare si asigurarea unui profit rezonabil, in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007."
9. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 3
Serviciile publice de transport local fac parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate publica si cuprind totalitatea actiunilor si activitatilor de utilitate publica si de interes economic si social general desfasurate la nivelul localitatilor sau al asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, sub controlul, conducerea sau coordonarea autoritatilor administratiei publice locale si de Ministerul Transporturilor in cazul transportului pe caile navigabile interioare, in scopul asigurarii serviciilor publice de transport local."
10. La articolul 4 alineatul (1), literele a) -f) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) se efectueaza, dupa caz, de catre un operator de transport rutier, operator de transport feroviar, de catre un transportator autorizat sau de catre un operator de transport naval autorizat;
b) se efectueaza pe raza administrativ-teritoriala a unei localitati sau, dupa caz, a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale asociatiei de dezvoltare intercomunitara, fara a depasi limitele administrativ-teritoriale ale acesteia, cu exceptia liniilor de iesire sau altor elemente auxiliare activitatii respective care intra pe teritoriul localitatii invecinate. In cazul in care traseul transportului pe sina, inclusiv transportul feroviar, depaseste limita localitatii, acesta va fi considerat serviciul public de transport local;
c) se executa pe rute si cu programe de transport prestabilite, de catre consiliul local, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau de adunarea generala a asociatiei de dezvoltare intercomunitara. In situatia transportului pe caile navigabile in Delta Dunarii rutele si programul de transport sunt stabilite de Consiliul Judetean Tulcea;
d) se efectueaza de catre operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat cu mijloace de transport in comun, inmatriculate sau inregistrate in Romania, respectiv cu autobuze, troleibuze, tramvaie, metrou, tren sau nave detinute de acesta sau de catre unitatea administrativ-teritoriala sau, dupa caz, de catre unitatile administrativ-teritoriale membre ale asociatiei de dezvoltare intercomunitara. In conditiile prezentei legi, transportul realizat cu troleibuze, tramvaie, metrou, tren sau nave se realizeaza de catre transportatorii autorizati;
e) persoanele transportate sunt imbarcate sau debarcate in puncte fixe prestabilite, denumite statii, autogari si, dupa caz, gari fluviale sau locuri de operare;
f) pentru efectuarea serviciului, operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat percepe de la persoanele transportate un tarif de transport pe baza de titluri de calatorie;".
11. La articolul 4 alineatul (1), litera g) se abroga.
12. La articolul 4, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Cu exceptia transportului public feroviar si naval, conducatorul mijlocului de transport in comun este obligat sa prezinte la controlul in trafic urmatoarele documente, dupa caz:
a) licenta de traseu;
b) programul de circulatie;
c) copia conforma a licentei comunitare, in cazul autobuzelor;
d) alte documente stabilite de legile in vigoare."
13. La articolul 12, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 12
(1) Transportul pe caile navigabile interioare reprezinta serviciu public de transport local, daca se stabilesc in sarcina operatorilor, obligatii de serviciu public in schimbul acordarii unor drepturi exclusive si/sau compensatii de serviciu public, conform Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, prin hotarare a autoritatii deliberative a unitatii administrativ-teritoriale sau, dupa caz, prin hotarare a Guvernului initiata de Ministerul Transporturilor."
14. La articolul 12, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
"(11) Pentru serviciile publice de transport pe caile navigabile interioare, unitatile administrativ-teritoriale pot avea calitatea de autoritati locale competente, in intelesul Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007."
15. La articolul 14 alineatul (2), litera j) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"j) gari fluviale si locuri de operare."
16. La articolul 14 alineatul (3), literele e) si f) se abroga.
17. La articolul 14 alineatul (3), litera g) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"g) nave de transport de pasageri pe caile navigabile interioare;".
18. La articolul 16, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 16
(1) Consiliile locale si Consiliul General al Municipiului Bucuresti sunt obligate sa asigure, sa organizeze, sa reglementeze, sa coordoneze si sa controleze prestarea serviciilor publice de transport desfasurat pe raza administrativ- teritoriala a acestora."
19. La articolul 16, alineatele (3) si (4) se abroga.
20. La articolul 17, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 17
(1) Consiliile locale si Consiliul General al Municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii:
a) evaluarea fluxurilor de transport de persoane si determinarea pe baza studiilor de specialitate a cerintelor de transport public local, precum si anticiparea evolutiei acestora;
b) stabilirea traseelor principale si secundare si a programelor de transport privind serviciul public de transport de persoane prin curse regulate si atribuirea acestora odata cu atribuirea in gestiune a serviciului, in conformitate cu prevederile prezentei legi. Programele de transport pot fi stabilite si in baza unui studiu de mobilitate;
c) actualizarea periodica a traseelor si a programelor de transport in functie de necesitatile de deplasare ale populatiei si in corelare cu transportul public interjudetean, judetean, international, feroviar, aerian sau naval de persoane existent, precum si corelarea intre modalitatile de realizare a serviciului public de transport local de persoane cu autobuze, troleibuze, tramvaie, metrou si nave;
d) intocmirea si urmarirea realizarii programelor de infiintare, reabilitare, extindere si modernizare a sistemelor publice de transport local, in conditiile legii;
e) aprobarea studiilor de fezabilitate privind infiintarea, reabilitarea, modernizarea si extinderea unei parti sau a intregului sistem public de transport local, aflat in proprietatea publica sau privata a unitatilor administrativ-teritoriale ori in administrarea autoritatilor administratiei publice locale, precum si a asociatiilor de dezvoltare intercomunitara;
f) proiectarea si executarea lucrarilor de investitii in infrastructura tehnico-edilitara aferenta sistemelor publice de transport local intr-o conceptie unitara, corelata cu programele de dezvoltare economico-sociala a localitatilor, cu planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului, de protectie a mediului, cu modalitatile de realizare a serviciului respectiv si in conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
g) asocierea intercomunitara in conditiile legii, in vederea realizarii unor investitii de interes comun in domeniul infrastructurii tehnico-edilitare aferente sistemului public de transport local, precum si administrarea acestuia;
h) incheierea contractelor de delegare a gestiunii serviciului public de transport local de persoane;
i) acordarea de facilitati si compensatii ca diferenta de tarif pentru unele categorii de populatie, pentru asigurarea suportabilitatii costurilor de catre utilizatori, cu respectarea legislatiei fiscale in vigoare;
j) autorizarea transportatorilor, denumiti transportatori autorizati, astfel cum au fost definiti prin prezenta lege, pentru realizarea de catre acestia a serviciului public de transport local, respectiv serviciul public de transport de persoane prin curse regulate executate cu tramvaie, troleibuze, trenuri de metrou;
j1) emiterea de licente de traseu pentru serviciile publice de transport rutier de calatori efectuate cu autobuze;
j2) aprobarea programului de transport local;
k) realizarea seturilor de date spatiale aferente serviciului public de transport, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.089/2010 al Comisiei din 23 noiembrie 2010 de punere in aplicare a Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste interoperabilitatea seturilor si serviciilor de date spatiale (INSPIRE), cu modificarile si completarile ulterioare;
l) elaborarea si aprobarea normelor locale si a regulamentelor serviciilor publice de transport local, cu consultarea asociatiilor reprezentative profesionale si patronale ale operatorilor de transport rutier si ale transportatorilor autorizati, precum si a organizatiilor sindicale teritoriale din domeniu;
m) stabilirea, ajustarea si modificarea tarifelor de calatorie pentru serviciul public de transport local de persoane, cu respectarea normelor-cadru elaborate si aprobate prin ordin al presedintelui A.N.R.S.C.;
n) stabilirea compensatiei acordate de la bugetul local, pentru acoperirea diferentei dintre costurile suportate in legatura cu obligatia/obligatiile de serviciu public si sumele efectiv incasate ca urmare a indeplinirii sau in temeiul obligatiei/obligatiilor de serviciu public in cauza, la care se poate adauga un profit rezonabil, in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007;
o) asigurarea resurselor bugetare pentru sustinerea totala sau partiala a costurilor serviciului public de transport de persoane pentru unele categorii sociale defavorizate, stabilite prin hotarari ale consiliilor locale, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti ori prin lege;
p) aproba atribuirea licentelor de traseu pentru efectuarea serviciului public de transport de persoane prin curse regulate."
21. La articolul 17, alineatul (4) se abroga.
22. La articolul 17, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Pentru asigurarea prestarii serviciilor publice de transport calatori in comune, orase, municipii si asociatii de dezvoltare intercomunitara, daca judetul detine in proprietate bunuri si/sau elemente componente ale sistemelor publice de transport local, consiliile judetene pot exercita atributiile prevazute la:
a) prezentul articol, cu exceptia celor prevazute la alin. (1) lit. h)-j1) si lit. m)-p);
b) art. 18, cu exceptia celor prevazute la alin. (1) lit. b) si alin. (2);
c) art. 191."
23. La articolul 18 alineatul (1), partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 18
(1) Autoritatile administratiei publice locale si asociatiile de dezvoltare intercomunitara, in raporturile cu operatorii de transport rutier ori transportatorii autorizati care efectueaza serviciile publice de transport local, au urmatoarele drepturi:".
24. La articolul 20, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 20
(1) Autoritatile de reglementare competente la nivel central pentru domeniul serviciilor publice de transport local sunt:
a) Ministerul Transporturilor, prin entitatile desemnate, pentru serviciul public de transport naval si feroviar;
b) Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice, denumita in continuare A.N.R.S.C., pentru serviciul public de transport rutier de persoane."
25. La articolul 20 alineatul (5), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) reglementeaza organizarea si functionarea autoritatilor de autorizare din cadrul administratiei publice locale, al Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau, dupa caz, din cadrul asociatiilor de dezvoltare intercomunitara;".
26. La articolul 20, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Autoritatile administratiei publice locale sunt autoritati de reglementare locale competente in domeniul serviciului public de transport local si prin autoritatile locale de transport isi exercita fata de toti operatorii de transport si transportatorii autorizati, indiferent de modalitatea de gestiune adoptata, forma de proprietate sau modul de organizare, atributiile si competentele acordate prin Legea nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si prin prezenta lege."
27. La articolul 20 alineatul (7), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) emit licente de traseu in serviciul public de transport local de persoane prin curse regulate efectuat cu autobuze."
28. La articolul 21, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Alegerea modalitatii de atribuire a serviciilor publice de transport local se face, in conditiile prezentei legi, precum si ale Legii nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin hotarare adoptata de consiliile locale ori de Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau de adunarea generala din cadrul asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, dupa caz.
(3) Indiferent de modalitatea de atribuire adoptata, activitatile specifice serviciului public de transport local se organizeaza si se desfasoara in conformitate cu prevederile regulamentelor serviciilor publice de transport local elaborate de autoritatile locale de transport si aprobate prin hotarari ale consiliilor locale, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, pe baza regulamentului-cadru al serviciului public de transport local, elaborat de autoritatea nationala de reglementare competenta."
29. La articolul 21, alineatele (4) si (6) se abroga.
30. La articolul 22 alineatul (2), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) servicii publice de interes local, specializate, cu personalitate juridica, infiintate si organizate in subordinea consiliilor locale, prin hotarari ale autoritatilor deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale respective;".
31. La articolul 231, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Autoritatile administratiei publice locale ori asociatiile de dezvoltare intercomunitara stabilesc prin hotarare a autoritatilor deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale sau, dupa caz, prin hotarare a adunarii generale a asociatiei de dezvoltare intercomunitara, grila de punctaj, pe baza factorilor de evaluare prevazuti la alin. (5)."
32. La articolul 28, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pe durata hotararii de dare in administrare sau a contractului de delegare a gestiunii, dupa caz, in conformitate cu atributiile ce le revin potrivit legii, autoritatile administratiei publice locale si asociatiile de dezvoltare intercomunitara pastreaza prerogativele privind adoptarea politicilor si strategiilor proprii de dezvoltare a serviciului public si a sistemului public de transport local, precum si dreptul de a supraveghea si controla modul de desfasurare a serviciului cu privire la:
a) respectarea si indeplinirea obligatiilor contractuale asumate de operatorii de transport rutier sau de transportatorii autorizati;
b) derularea ritmica a serviciului, respectarea traseelor prevazute si a orarelor zilnice si saptamanale;
c) dezvoltarea si modernizarea sistemului public de transport local, precum si modul de administrare, exploatare si mentinere in functiune a acestuia;
d) respectarea procedurilor de formare, stabilire si ajustare periodica a tarifelor pentru serviciul public de transport local."
33. La articolul 29, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 29
(1) Serviciul public de transport local poate fi atribuit pentru executare, in gestiune directa sau delegata, operatorilor de transport rutier detinatori de licente de transport, eliberate sau recunoscute in conditiile legii, ori transportatorilor autorizati detinatori ai unei autorizatii de transport de persoane, eliberata, in conditiile legii, de catre autoritatea administratiei publice locale, numita in acest caz autoritate de autorizare."
34. La articolul 30 alineatul (2), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"d) servicii publice de interes local, specializate, cu personalitate juridica, infiintate si organizate in subordinea consiliilor locale, prin hotarari ale autoritatilor deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale respective."
35. La articolul 30 alineatul (3), partea introductiva si litera a) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Transportatorii autorizati sunt transportatorii care detin autorizatii de transport eliberate de catre autoritatea locala de transport din subordinea consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, a asociatiei de dezvoltare intercomunitara sau de Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Navala Romana, pentru transportul public pe caile navigabile interioare:
a) societati comerciale infiintate de autoritatile administratiei publice locale sau de asociatiile de dezvoltare intercomunitara, detinatoare de autorizatii de transport valabile;".
36. Articolul 33 se abroga.
37. La articolul 35 alineatul (2), literele a) -f), h) si i) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) utilizatorii au dreptul de a beneficia, liber si nediscriminatoriu, de serviciul public de transport local, ceea ce trebuie sa se prevada expres in regulamentul serviciului public de transport local;
b) utilizatorii au dreptul de acces la informatiile publice cu privire la serviciul public de transport local. Autoritatile administratiei publice locale sau asociatiile de dezvoltare intercomunitara au obligatia de a comunica informatii cu privire la indicatorii de calitate a serviciului, la structura tarifara si in clauzele contractuale care sunt de interes public;
c) hotararile consiliilor locale, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau ale adunarii generale din cadrul asociatiilor de dezvoltare intercomunitara cu privire la serviciul public de transport local vor fi aduse la cunostinta utilizatorilor;
d) utilizatorii au dreptul sa conteste hotararile consiliilor locale, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau ale adunarii generale din cadrul asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, dupa caz, in vederea prevenirii sau repararii unui prejudiciu direct ori indirect, provocat de acestea, in conditiile legii;
e) sa solicite si sa primeasca, in conditiile legii, despagubiri sau compensatii pentru daunele provocate lor de catre operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizati prin nerespectarea obligatiilor asumate prin contractele de atribuire a gestiunii;
f) sa sesizeze autoritatilor administratiei publice locale sau asociatiilor de dezvoltare intercomunitara orice deficiente constatate in efectuarea serviciilor publice de transport local si sa faca propuneri vizand inlaturarea acestora;
. . . . . . . . . .
h) sa fie consultati, direct sau prin intermediul unor organizatii neguvernamentale reprezentative, in procesul de elaborare si adoptare a deciziilor, strategiilor si reglementarilor privind serviciul public de transport local;
i) pentru plata serviciului public de transport local, anumite categorii de utilizatori, persoane fizice, beneficiaza, in conditiile legii, de facilitati."
38. La articolul 35 alineatul (2), litera g) se abroga.
39. La articolul 37, alineatele (2) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Odata cu aprobarea programului public de transport local de persoane prin curse regulate, realizate cu autobuze, troleibuze, tramvaie sau trenuri de metrou, dupa caz, consiliile locale si Consiliul General al Municipiului Bucuresti stabilesc modalitatile de atribuire in gestiune, pentru executarea serviciului public de transport local, pe intreaga retea de trasee, pe grupe de trasee si pe trasee.
. . . . . . . . . .
(9) Durata de valabilitate a licentei de traseu este egala cu durata de valabilitate a contractului de servicii publice."
40. La articolul 38, alineatele (2) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Dovada atribuirii serviciului public de transport local o reprezinta licenta de traseu, emisa de autoritatea de autorizare, pentru fiecare vehicul utilizat in realizarea transportului, conform prevederilor contractului de servicii publice. Fac exceptie, in ceea ce priveste obligatia detinerii licentei de traseu, tramvaiele, troleibuzele, trenurile de metrou si navele.
. . . . . . . . . .
(6) Autorizatia de transport si copia conforma a acesteia se elibereaza pe durata de valabilitate a contractului de servicii publice."
41. Articolul 39 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 39
(1) Autorizatia de transport se retrage de catre autoritatea administratiei publice locale la propunerea autoritatii de autorizare in cazul in care transportatorul autorizat nu mai indeplineste conditiile care au stat la baza acordarii acesteia sau in cazul in care acesta a furnizat documente continand informatii eronate cu ocazia solicitarii de acordare a autorizatiei de transport. In caz de retragere a autorizatiei de transport, copiile conforme ale acesteia au acelasi regim.
(2) Copiile conforme ale autorizatiei de transport se suspenda de catre autoritatile administratiei publice locale la propunerea autoritatii de autorizare, in conditiile stabilite in contractul de atribuire a serviciului si in regulamentul serviciului public de transport local.
(3) Licenta de traseu se retrage, in conditiile stabilite in contractul de atribuire a serviciului si in regulamentul serviciului public de transport local, cu o notificare prealabila de 60 de zile, in cazul nerespectarii prevederilor din caietul de sarcini si a graficului de circulatie."
42. Articolul 40 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 40
Licenta de traseu, autorizatia de transport si copiile conforme ale acestora, eliberate unui operator de transport sau unui transportator autorizat, nu pot fi utilizate de catre alte persoane pentru a executa cu vehiculele detinute activitati de transport public."
43. La articolul 41, alineatele (2) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Veniturile operatorilor de transport rutier si ale transportatorilor autorizati se formeaza din incasarea de la utilizatorii serviciului a tarifelor, denumite in continuare taxe de calatorie, reprezentand contravaloarea serviciului prestat, si/sau din compensatii de la bugetul de stat si de la bugetele locale, calculate ca diferenta de tarif, in conditiile legii.
. . . . . . . . . .
(5) Finantarea investitiilor pentru infiintarea, reabilitarea, modernizarea si/sau dezvoltarea sistemelor serviciilor publice de transport public local de persoane se face din bugetele locale, din bugetul de stat sau din fonduri private, pe baza hotararilor consiliilor locale, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau ale Guvernului, dupa caz, cu respectarea legislatiei in vigoare privind finantele publice, respectiv finantele publice locale si a legislatiei in vigoare privind achizitiile publice."
44. La articolul 42, alineatele (2) - (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Acoperirea influentelor financiare rezultate din reduceri de tarif la legitimatiile de calatorie individuale pentru serviciul public de transport local de persoane, aprobate pentru anumite categorii de persoane de consiliile locale, sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, sau acoperirea diferentelor dintre costurile inregistrate de operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat pentru efectuarea serviciului si sumele efectiv incasate ca urmare a vanzarii legitimatiilor de calatorie individuale se asigura din bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor dupa caz, pana la nivelul tarifelor de vanzare catre populatie a legitimatiilor de calatorie individuale.
(3) Conditiile concrete in care este acoperit costul calatoriilor potrivit prevederilor alin. (1) si (2) sau costurile inregistrate pentru efectuarea serviciului public de transport local se stabilesc prin hotararea de dare in administrare sau prin contractul de delegare a gestiunii serviciului public de transport local, in conformitate cu prevederile legale in vigoare si in conditiile reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 si de Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene in cazul ajutoarelor de minimis acordate intreprinderilor care presteaza servicii de interes economic general.
(4) Compensatia pentru facilitatile prevazute la art. 191 se acorda operatorului de transport public din bugetul local in conditiile legii."
45. La articolul 43, literele b) -d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"b) tarifele se actualizeaza periodic prin indexare cu indicele de crestere a preturilor de consum, potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica, prin hotarare a consiliilor locale sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti;
c) conditiile care genereaza modificarea tarifelor sau a compensatiilor, precum si procedurile specifice aplicate pentru astfel de situatii se prevad in contractele de atribuire a gestiunii;
d) modificarea tarifelor sau a compensatiilor se aproba prin hotarare a consiliilor locale sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti."
46. La articolul 45, alineatele (8), (81), (85) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(8) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac conform competentelor stabilite in prezenta lege de catre imputernicitii primarului general al municipiului Bucuresti, ai primarilor comunelor, oraselor si municipiilor, precum si de catre ofiterii si/sau agentii de politie din cadrul Politiei Romane care au calitatea de politisti rutieri, in cazul contraventiilor prevazute la alin. (4), (5) si alin. (7) lit. a), h) si m).
(81) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (71) in ceea ce priveste serviciul public de transport local si aplicarea sanctiunilor contraventionale se fac de catre imputerniciti ai primarilor comunelor, oraselor si municipiilor.
. . . . . . . . . .
(85) In vederea aplicarii prevederilor alin. (81) de catre imputerniciti ai primarilor comunelor, oraselor si municipiilor, in cazul controalelor efectuate in trafic; la solicitarea primarilor comunelor, oraselor si municipiilor, ISCTR efectueaza controale comune cu imputernicitii acestora.
. . . . . . . . . .
(9) Consiliile locale si, dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti vor stabili, potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, faptele care constituie contraventii in domeniul serviciului public de transport local altele decat cele prevazute la alin. (2) - (7) sau in alte reglementari legale."
47. La articolul 48, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul reorganizarii ori lichidarii judiciare a operatorilor de transport public local carora le-a fost delegata gestiunea serviciului anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, consiliile locale si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pot cere renegocierea contractului de delegare a gestiunii pe baza prevederilor prezentei legi sau il vor rezilia organizand o noua procedura de delegare a gestiunii, in scopul desemnarii unui nou operator de transport rutier sau transportator autorizat."


Articolul II
Alineatul (1) al articolul III din Legea nr. 328/2018 pentru modificarea si completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1106 din 28 decembrie 2018, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul III
(1) Serviciile regulate speciale de transport calatori se efectueaza pe raza administrativ-teritoriala a unei localitati sau, dupa caz, a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale asociatiei de dezvoltare intercomunitara, in baza unui contract de transport incheiat intre operator si persoana juridica care este beneficiar al transportului sau care a angajat transportul."


Articolul III
Locurile de imbarcare/debarcare situate pe domeniul public sau privat al unitatii administrativ-teritoriale precum si conditiile de acces la acestea pentru operatorii de transport prin servicii regulate speciale sunt stabilite prin hotarare a autoritatii deliberative a unitatii administrativ- teritoriale.


Articolul IV
Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 625 din 2 septembrie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 2
(1) Transportul public local de persoane efectuat in interiorul unei localitati, precum si transportul public de persoane efectuat in aria teritoriala de competenta a asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, asa cum acesta este definit la art. 2 lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului si al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar si rutier de calatori si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 si nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificarile si completarile ulterioare, se reglementeaza prin legi speciale.
(2) Transportul rutier contracost de persoane prin servicii regulate, la nivel judetean se reglementeaza de catre consiliul judetean, care reprezinta autoritatea competenta la nivel judetean, in limita atributiilor conferite prin prezenta ordonanta de urgenta."
2. La articolul 3, dupa punctul 6 se introduce un nou punct, punctul 61, cu urmatorul cuprins:
"61. autoritate competenta - Ministerul Transporturilor, pentru transportul rutier national si international si consiliile judetene, pentru transportul rutier contracost de persoane prin servicii regulate, la nivel judetean."
3. Dupa punctul I, subpunctul 1 al articolului 4 se completeaza cu o noua litera, litera c), cu urmatorul cuprins:
"c) transport rutier judetean."
4. La capitolul I, dupa sectiunea a 4-a se introduce o noua sectiune, sectiunea a 5-a, care va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a 5-a
Atributiile consiliilor judetene in domeniul
transportului rutier judetean de persoane
Articolul 81
(1) Consiliile judetene au, in sensul prezentei ordonante de urgenta, calitatea de autoritati competente judetene si obligatia de a infiinta autoritati judetene de transport prin care sa asigure, sa organizeze, sa reglementeze, sa coordoneze, sa verifice, sa monitorizeze si sa controleze prestarea transportul rutier contracost de persoane prin servicii regulate, la nivel judetean, desfasurat intre localitatile judetului.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), consiliile judetene au urmatoarele atributii:
a) evaluarea fluxurilor de transport de persoane si determinarea pe baza studiilor de specialitate a cerintelor de transport judetean de persoane, precum si anticiparea evolutiei acestora;
b) stabilirea traseelor judetene, precum si autogarile si statiile publice in care se realizeaza imbarcarea/debarcarea persoanelor, cu consultarea autoritatilor administratiei publice locale sau, dupa caz, a asociatiilor de dezvoltare intercomunitara implicate;
c) elaborarea si aprobarea programelor de transport judetean de persoane prin servicii regulate, precum si a capacitatilor de transport necesare;
d) participarea si introducerea datelor aferente programului de transport in aplicatia electronica specifica in vederea atribuirii traseelor judetene;
e) aprobarea atribuirii traseelor judetene si afisarea pe site-ul institutiei a programului de transport judetean si a calendarului atribuirii electronice in Sistemul informatic pentru atribuirea electronica a traseelor nationale;
f) introducerea programului de transport judetean in Sistemul informatic pentru atribuirea electronica a traseelor nationale;
g) actualizarea periodica a programelor de transport judetene, prin modificarea acestora in functie de cerintele de deplasare ale populatiei si in corelare cu transportul public local, interjudetean, international, feroviar, aerian sau naval de persoane;
h) intocmirea si urmarirea realizarii programelor de infiintare, reabilitare, extindere si modernizare a sistemelor de transport judetean, in conditiile legii;
i) aprobarea studiilor de fezabilitate privind infiintarea, reabilitarea, modernizarea si extinderea unei parti sau a intregului sistem public de transport judetean, aflat in proprietatea publica sau privata a judetului;
j) proiectarea si executarea lucrarilor de investitii in infrastructura tehnico-edilitara aferenta sistemelor publice de transport judetean intr-o conceptie unitara, corelata cu programele de dezvoltare economico-sociala a localitatilor/judetelor, cu planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului, de protectie a mediului, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
k) emiterea de licente de traseu pentru transportul rutier judetean de persoane efectuat cu autobuze prin servicii regulate;
l) realizarea seturilor de date spatiale aferente serviciului de transport rutier judetean, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.089/2010 al Comisiei din 23 noiembrie 2010 de punere in aplicare a Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste interoperabilitatea seturilor si serviciilor de date spatiale (INSPIRE), cu modificarile si completarile ulterioare;
m) constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac conform competentelor stabilite in prezenta ordonanta de catre imputernicitii presedintelui consiliului judetean, precum si de catre ofiterii si/sau agentii de politie din cadrul Politiei Romane care au calitatea de politisti rutieri;
n) in vederea aplicarii prevederilor lit. m), in cazul controalelor efectuate in trafic, la solicitarea Consiliului Judetean, ISCTR efectueaza controale comune cu imputernicitii presedintelui consiliului judetean;
o) aproba tarifele propuse de catre operatorii economici pentru serviciile de transport judetean, astfel incat costurile de transport suportate de catre utilizatori sa aiba in vedere recuperarea integrala a costurilor de exploatare si un profit rezonabil pentru operatorii de transport.
(3) In exercitarea atributiilor ce le revin, autoritatile administratiei publice judetene adopta hotarari sau emit dispozitii, dupa caz.
(4) Impotriva hotararilor consiliilor judetene, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile legii."


Articolul V
Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea si efectuarea transportului rutier contracost de persoane prin servicii regulate la nivel judetean se aproba prin ordin al ministrului transporturilor si al ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.


Articolul VI
La articolul 57 alineatul (1) din Hotararea Guvernului nr. 69/2012 privind stabilirea incalcarilor cu caracter contraventional ale prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind conditiile care trebuie indeplinite pentru exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier si de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri, ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata internationala a serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 si ale Ordonantei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere si ale normelor de aplicare a acesteia, precum si a sanctiunilor contraventionale si a altor masuri aferente aplicabile in cazul constatarii incalcarilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 114 din 14 februarie 2012, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa litera b) se introduce o noua litera, litera c), cu urmatorul cuprins:
"c) imputernicitii presedintilor consiliilor judetene pentru transportul judetean, in cazul controlului efectuarii controlului in trafic in lipsa personalului prevazut la lit. a), in cazul contraventiilor prevazute la art. 3 pct. 4, 23, 24, 25, la art. 4 pct. 12, 19, 23, 27, 30, 49, 51 si 53-56 si la art. 5 pct. 13 si 17."


Articolul VII
In termen de 120 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice si Agentia Nationala pentru Achizitiile Publice procedeaza la modificarea, prin ordin comun al presedintilor acestora, a documentelor standard si contractului-cadru de delegare a gestiunii serviciilor publice de transport persoane in conformitate cu modificarile aduse de prezenta ordonanta de urgenta.


Articolul VIII
(1) Prestatorii de servicii de transport public judetean achita obligatiile legale catre Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice - A.N.R.S.C., datorate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, astfel cum sunt prevazute la art. 15 alin. (1) lit. d) din Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Sumele incasate dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in conditiile alin. (1), raman la dispozitia A.N.R.S.C."


Articolul IX
Autoritatea Rutiera Romana furnizeaza, la cerere, gratuit, consiliilor judetene, informatiile detinute cu privire la caracteristicile parcului de vehicule.


Articolul X
(1) Valabilitatea actualelor programe de transport judetean si, dupa caz, a licentelor de traseu pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, la nivel judetean, se prelungeste pana la data de 30 iunie 2023.
(2) La solicitarea operatorilor de transport care detin licente valabile la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cuprinse in programul de transport de persoane prin servicii regulate, Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. prelungeste, cu plata tarifului aferent, licentele de traseu, in conditiile alin. (1), pentru autobuzele detinute si nominalizate pe traseul respectiv, in baza de date a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R., la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.


Articolul XI
Pana la intrarea in vigoare a Normelor metodologice prevazute la art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare, licentele de traseu pentru transportul rutier contracost de persoane prin servicii regulate, la nivel judetean, se emit de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.


Articolul XII
Legea serviciilor publice de transport persoane in unitatile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262 din 19 aprilie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.


Articolul XIII
Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 625 din 2 septembrie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.


Articolul XIV
Hotararea Guvernului nr. 69/2012 privind stabilirea incalcarilor cu caracter contraventional ale prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind conditiile care trebuie indeplinite pentru exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier si de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri, ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata internationala a serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 si ale Ordonantei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere si ale normelor de aplicare a acesteia, precum si a sanctiunilor contraventionale si a altor masuri aferente aplicabile in cazul constatarii incalcarilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 114 din 14 februarie 2012, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata, dandu-se textelor o noua numerotare.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice