din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: Ordonanta de urgenta nr. 60/2019 privind reglementarea unor masuri pentru stingerea unor obligatii fiscale si bugetare

INTEGRAL: Ordonanta de urgenta nr. 60/2019 privind reglementarea unor masuri pentru stingerea unor obligatii fiscale si bugetare


Ordonanta de urgenta nr. 60/2019 privind reglementarea unor masuri pentru stingerea unor obligatii fiscale si bugetare, precum si unele masuri referitoare la obligatiile de plata aferente imprumuturilor din venituri din privatizare si imprumuturilor contractate de statul roman de la institutii de credit si subimprumutate operatorilor economici a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 556 din 05.07.2019.


CAPITOLUL I



Reglementarea unor masuri pentru stingerea unor obligatii fiscale si bugetare


Articolul 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza o modalitate speciala de stingere a obligatiilor fiscale si bugetare ale operatorilor economici care detin capacitati de producere a energiei electrice instalate in Sistemul electroenergetic national reprezentand active functionale energetice, administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
(2) Pentru aplicarea prezentei ordonante de urgenta, expresiile de mai jos semnifica dupa cum urmeaza:
a) active functionale energetice - totalitatea bunurilor mobile si imobile apartinand unui operator economic care detine capacitati de productie a energiei electrice care concura la asigurarea sigurantei Sistemului electroenergetic national. Activul functional energetic reprezinta o componenta a unitatilor dispecerizabile de producere a energiei electrice;
b) unitate dispecerizabila de producere a energiei electrice - potrivit definitiei prevazute la art. 4 pct. 37 din Regulamentul de programare a unitatilor de productie si a consumatorilor dispecerizabili , aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 32/2013, cu modificarile ulterioare;
c) grup dispecerizabil - potrivit definitiei prevazute la art. 4 pct. 16 din Regulamentul de programare a unitatilor de productie si a consumatorilor dispecerizabili, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 32/2013, cu modificarile ulterioare;
d) siguranta Sistemului electroenergetic national - potrivit definitiei prevazute la art. 3 pct. 731 din Legea nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 2
(1) Prin derogare de la prevederile art. 263 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, oricand, la cererea operatorilor economici care detin capacitati de producere a energiei electrice instalate in Sistemul electroenergetic national reprezentand active functionale energetice, creantele fiscale si bugetare administrate de Ministerul Finantelor Publice prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala se sting prin trecerea in proprietatea publica a statului si in administrarea Ministerului Energiei a unor active functionale energetice, aflate in proprietatea acestora.
(2) Cererea operatorilor economici aprobata prin hotararea adunarii generale a actionarilor va cuprinde o analiza tehnico- economica privind justificarea operatiunii si efectele acesteia si va fi insotita de avizul favorabil al Ministerului Energiei si al operatorului de transport si sistem - Compania Nationala de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" - S.A., inclusiv cu privire la caracterul necesar al activului respectiv pentru siguranta Sistemului electroenergetic national.
(3) Nu pot face obiectul operatiunilor prevazute la alin. (1) activele functionale energetice pentru care operatorii economici nu detin licente sau autorizatii de functionare aflate in perioada de valabilitate la data transferului, precum si cele care nu sunt autorizate din punctul de vedere al protectiei mediului la momentul transferului.
(4) Bunurile aferente activelor functionale energetice care sunt grevate de alte sarcini sau garantii in afara celor instituite de Ministerul Finantelor Publice sau organul fiscal central nu pot constitui obiectul prezentei ordonante de urgenta.
(5) Stingerea creantelor fiscale si bugetare se va face la valoarea bunurilor ce intra in componenta activelor functionale energetice, stabilita prin raportul de evaluare intocmit de catre un evaluator autorizat in conditiile legii.
(6) Lista bunurilor aferente activelor functionale energetice ce urmeaza sa fie evaluate, precum si raportul de evaluare prevazut la alin. (5) se aproba prin ordin al ministrului energiei.
(7) Ministerul Energiei si operatorii economici incheie un proces-verbal de predare-preluare prin care trec in proprietatea publica a statului activele functionale energetice prevazute la alin. (1), care cuprinde si valoarea acestora.
(8) Procesul-verbal prevazut la alin. (7) constituie titlu de proprietate publica al statului.


Articolul 3
(1) In vederea stingerii creantelor fiscale si bugetare, in termen de 15 zile de la incheierea procesului-verbal prevazut la art. 2 alin. (7), operatorul economic depune cererea de stingere a obligatiilor fiscale si bugetare la organul fiscal central.
(2) Cererea va fi insotita de lista bunurilor aferente activelor functionale energetice, raportul de evaluare a acestora, prevazute la art. 2 alin. (6), precum si procesul-verbal prevazut la art. 2 alin. (7).
(3) Organul fiscal central stinge creantele fiscale si bugetare cu valoarea bunurilor trecute in proprietatea publica a statului in temeiul prezentei ordonante de urgenta, in baza procesului- verbal prevazut la art. 2 alin. (7), si notifica operatorul economic si Ministerul Energiei in acest sens.
(4) Data stingerii creantelor este data semnarii procesului- verbal prevazut la art. 2 alin. (7).
(5) In cazul in care operatiunea de transfer al proprietatii bunurilor, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, este taxabila, cu valoarea stabilita, potrivit legii, plus taxa pe valoarea adaugata, se stinge cu prioritate taxa pe valoarea adaugata aferenta operatiunii de dare in plata.
(6) La data semnarii procesului-verbal prevazut la art. 2 alin. (7) inceteaza de drept masurile de indisponibilizare a bunurilor ce fac obiectul acestuia, instituite de organul fiscal central.


Articolul 4
(1) In cazul in care bunurile ce fac obiectul prezentei ordonante de urgenta, trecute in proprietatea publica statului, au fost revendicate si restituite, potrivit legii, tertelor persoane, operatorul economic va fi obligat la plata creantelor stinse prin aceasta modalitate. Creantele fiscale si bugetare renasc la data la care bunurile au fost restituite tertului.
(2) Pentru perioada cuprinsa intre data trecerii in proprietatea statului si data la care au renascut creantele fiscale si bugetare prevazute la art. 3 alin. (3) nu se datoreaza dobanzi sau penalitati de intarziere, dupa caz.


Articolul 5
In termen de 30 de zile de la data semnarii procesului-verbal prevazut la art. 2 alin. (7), Guvernul, la propunerea Ministerului Energiei, adopta o hotarare privind inscrierea in inventarul centralizat al bunurilor aflate in domeniul public al statului a bunurilor mobile si imobile preluate in proprietatea publica statului.


Articolul 6
(1) Bunurile mobile si imobile aferente activelor functionale energetice transferate in domeniul public al statului in conditiile prezentei ordonante de urgenta vor face obiectul unor contracte de concesiune incheiate in conditiile legii. Procedura de atribuire a contractelor de concesiune, incheierea, executarea si incetarea contractului de concesiune de bunuri proprietate publica se realizeaza cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica, aprobata cu modificari prin Legea nr. 22/2007, cu exceptia situatiilor in care prin prezenta ordonanta de urgenta se dispune altfel.
(2) In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a hotararii prevazute la art. 5, Ministerul Energiei, in calitate de concedent, va demara procedurile prevazute de lege pentru atribuirea de contracte de concesiuni asupra bunurilor inscrise in domeniul public.
(3) La atribuirea contractului de concesiune se au in vedere urmatoarele criterii:
a) cel mai mare nivel al redeventei;
b) capacitatea economico-financiara a ofertantilor;
c) conditii specifice impuse de natura bunului concesionat;
d) protectia mediului inconjurator;
e) strategia de resurse umane si, cu prioritate, modalitatile de recrutare a personalului.


Articolul 7
(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2006, aprobata cu modificari prin Legea nr. 22/2007, modul de calcul al redeventei pentru bunurile care fac obiectul concesiunii va fi determinat prin raportare la veniturile obtinute de catre concesionar in urma utilizarii bunurilor.
(2) Venitul minim la care se va raporta obligatia de plata a redeventei se stabileste prin studiul de oportunitate prevazut la art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2006, aprobata cu modificari prin Legea nr. 22/2007.
(3) Comisia de evaluare pentru atribuirea concesiunii cuprinde reprezentanti desemnati din partea Ministerului Energiei, Ministerului Finantelor Publice, Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei si a autoritatii competente in domeniul protectiei mediului.
(4) Regulamentul de organizare si functionare se aproba de autoritatea concedenta, cu avizul autoritatilor si institutiilor publice care desemneaza membri in cadrul acesteia.


CAPITOLUL II


Reglementarea obligatiilor de plata pentru imprumuturile/subimprumuturile angajate de operatorii economici si care fac obiectul unor decizii de recuperare a unor ajutoare de stat ilegale, precum si a obligatiilor de plata pentru imprumuturile/subimprumuturile angajate de operatorii economici care nu fac obiectul unor decizii de recuperare


Articolul 8
(1) Pentru sumele aferente acordului de imprumut contractat de Ministerul Finantelor Publice (denumit in continuare MFP) de la institutii de credit si subimprumutate operatorilor economici, ce fac obiectul unor decizii de recuperare a ajutorului de stat declarat ilegal, MFP, in calitate de imprumutat, demareaza procedura de rambursare anticipata a imprumutului, dupa aprobarea sumelor in bugetul de stat cu aceasta destinatie.
(2) Rambursarea imprumutului de catre operatorii economici subimprumutati se efectueaza in termen de cinci zile lucratoare de la data obtinerii acordului finantatorului, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate cu aceasta destinatie, si cuprinde atat valoarea capitalului, cat si costurile aferente rambursarii anticipate.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, sursa de plata pentru rambursarea anticipata a acestor imprumuturi este Fondul de risc si in completare suma alocata de la bugetul de stat prin bugetul MFP - Actiuni generale cu aceasta destinatie.
(4) Dupa comunicarea deciziei de recuperare a ajutorului de stat declarat ilegal, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) aplica procedurile de executare silita impotriva debitorului subimprumutat in baza deciziei de recuperare a ajutorului de stat ilegal.
Inscrisurile transmise la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in baza acordului de imprumut subsidiar, inclusiv procedura de recuperare a sumelor cuprinse in acestea, se anuleaza concomitent cu stingerea din evidenta contabila a MFP a datoriilor la fondul de risc, respectiv bugetul de stat, reprezentand debite rezultate din rate de capital, dobanzi, comisioane si alte costuri, inclusiv dobanzile si penalitatile de intarziere aferente acestora, calculate si datorate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, precum si cu stingerea obligatiilor de plata ale subimprumutatului catre MFP.
Datoriile la fondul de risc rezultate in urma efectuarii platii de catre MFP catre finantator a ratelor de capital si dobanzilor dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si pana la data rambursarii anticipate a imprumuturilor, precum si cele rezultate ca urmare a rambursarii anticipate, inregistrate in evidenta contabila a MFP si pentru care nu se mai emit inscrisuri, se sting concomitent cu obligatiile de plata ale subimprumutatului catre MFP.
(5) Datoriile la fondul de risc rezultate in urma efectuarii platii de catre MFP catre finantator a ratelor de capital si dobanzilor pana la data rambursarii anticipate a imprumuturilor, precum si cele rezultate ca urmare a rambursarii anticipate, inregistrate in evidenta contabila a MFP si pentru care nu se mai emit inscrisuri, se sting concomitent cu obligatiile de plata ale subimprumutatului catre MFP.


Articolul 9
Sumele recuperate de ANAF in baza deciziei de recuperare a ajutorului de stat declarat ilegal se fac venit la bugetul de stat.


Articolul 10
(1) Prin derogare de la articolele din actele normative de ratificare a acordurilor de imprumut prin care este reglementata sursa de plata a serviciului datoriei guvernamentale externe si de la prevederile art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia in care subimprumutatul/beneficiarul final al finantarii a contractat de la institutii financiare internationale si alte subimprumuturi care nu fac obiectul deciziei de recuperare a ajutorului de stat declarat ilegal, acestea se ramburseaza anticipat doar la solicitarea expresa a finantatorului, avand ca sursa de plata fondul de risc si in completare suma alocata de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale cu aceasta destinatie.
(2) Dupa rambursarea anticipata catre finantator a sumelor imprumutate in conformitate cu alin. (1), Ministerul Finantelor Publice emite un inscris care constituie titlu de creanta prin care se individualizeaza obligatiile de recuperat, cu scadentele prevazute in acordul de subimprumut, care se transmite organului fiscal spre urmarire si recuperare, concomitent cu stingerea din evidenta contabila a Ministerului Finantelor Publice a datoriilor la fondul de risc, respectiv bugetul de stat.
(3) MFP aduce la cunostinta subimprumutatului emiterea titlului de creanta, iar plata obligatiilor acestuia se efectueaza catre organul fiscal, la termenele prevazute in titlul de creanta. Sumele incasate se fac venit la bugetul de stat.
(4) Pentru neplata la scadenta a sumelor stabilite in titlul de creanta, debitorii datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, calculate si recuperate de organul fiscal.
(5) Debitele acumulate in perioada dintre trecerea in proprietatea publica a statului a unor active functionale energetice aflate in proprietatea subimprumutatului/beneficiarului final si rambursarea anticipata a subimprumutului se recupereaza de MFP in baza cadrului legal existent.


Articolul 11
(1) Pentru imprumuturile contractate de la MFP din venituri din privatizare care fac obiectul deciziei de recuperare a ajutorului de stat declarat ilegal, obligatia de rambursare a acestor sume inceteaza la data comunicarii deciziei de recuperare. Aceasta suma constituie cheltuiala definitiva, iar sumele recuperate de catre ANAF se fac venituri la bugetul de stat.
(2) Inscrisurile transmise spre recuperare la ANAF se anuleaza de la data comunicarii deciziei de recuperare a ajutorului de stat declarat ilegal. De la aceeasi data, obligatia de reintregire a veniturilor din privatizare se stinge, iar costurile aferente imprumutului cuvenite bugetului Trezoreriei Statului se anuleaza.


Articolul 12
In situatia in care subimprumutatul are si imprumuturi contractate de la institutii financiare internationale cu garantia statului rambursate integral, care nu fac obiectul deciziei de recuperare a ajutorului de stat declarat ilegal, inscrisurile aferente finantarii rambursabile garantate de stat transmise la ANAF, inclusiv procedura de recuperare a sumelor cuprinse in acestea, se anuleaza concomitent cu stingerea datoriilor la fondul de risc din evidenta contabila a MFP, reprezentand debite rezultate din rate de capital, dobanzi si alte costuri, inclusiv dobanzile si penalitatile de intarziere aferente acestora, calculate si datorate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, data de la care inceteaza orice obligatie de plata a subimprumutatului catre MFP.


Articolul 13
Masurile prevazute prin prezenta ordonanta de urgenta se realizeaza cu respectarea legislatiei nationale si europene in domeniul ajutorului de stat.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice