din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2144 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: H.G. 431/2019 pentru modificarea si completarea H.G. 487/2016 privind compatibilitatea electromagnetica si a H.G. nr. 740/2016 privind punerea la dispozitie pe piata a echipamentelor radio

INTEGRAL: H.G. 431/2019 pentru modificarea si completarea H.G. 487/2016 privind compatibilitatea electromagnetica si a H.G. nr. 740/2016 privind punerea la dispozitie pe piata a echipamentelor radio


Hotararea nr. 431/2019 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 487/2016 privind compatibilitatea electromagnetica si a Hotararii Guvernului nr. 740/2016 privind punerea la dispozitie pe piata a echipamentelor radio a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 564 din 09.07.2019.

Articolul I
Hotararea Guvernului nr. 487/2016 privind compatibilitatea electromagnetica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 26 iulie 2016, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1 alineatul (3), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) urmatoarelor echipamente aeronautice, in cazul in care aceste echipamente intra in domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2018/1.139 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune in domeniul aviatiei civile si de infiintare a Agentiei Uniunii Europene pentru Siguranta Aviatiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2.111/2005, (CE) nr. 1.008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 si a Directivelor 2014/30/UE si 2014/53/UE ale Parlamentului European si ale Consiliului, precum si de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 si (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European si ale Consiliului si a Regulamentului (CEE) nr. 3.922/91 al Consiliului si sunt destinate exclusiv utilizarii in zbor:
(i) aeronave, altele decat aeronavele fara pilot la bord, precum si motoarele, elicele, piesele si echipamentele neinstalate ale acestora;
(ii) aeronave fara pilot la bord, precum si motoarele, elicele, piesele si echipamentele neinstalate ale acestora a caror proiectare este certificata in conformitate cu articolul 56 paragraful (1) din Regulamentul (UE) 2018/1.139 si care sunt destinate operarii exclusiv pe frecvente radio atribuite, prin reglementarile radio ale Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor, pentru utilizare aeronautica protejata;".
2. La articolul 2 alineatul (1), dupa punctul 27 se introduc trei noi puncte, punctele 28, 29 si 30, cu urmatorul cuprins:
"28. utilizator final - orice persoana care pune in functiune sau utilizeaza un echipament;
29. dispozitiv destinat sa produca perturbatii electromagnetice - orice aparat proiectat si fabricat cu intentia de a produce perturbatii electromagnetice, astfel incat sa degradeze functionarea altor echipamente;
30. suport durabil - orice instrument care permite utilizatorilor finali accesarea informatiilor care le sunt adresate, intr-un mod accesibil pentru referinte ulterioare pentru o perioada de timp adecvata, in vederea informarii, si care permite reproducerea neschimbata a informatiilor stocate."
3. La articolul 3, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 3
(1) Echipamentele pot fi puse la dispozitie pe piata de catre operatorii economici, puse in functiune si/sau utilizate doar in cazul in care sunt conforme cu cerintele prezentei hotarari si numai daca sunt corect instalate, intretinute si utilizate conform destinatiei acestora."
4. Dupa articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 41, cu urmatorul cuprins:
"Articolul 41
Pe teritoriul Romaniei sunt interzise fabricarea, importul, detinerea, publicitatea, introducerea pe piata, punerea la dispozitie pe piata, punerea in functiune si/sau utilizarea echipamentelor sau dispozitivelor destinate sa produca perturbatii electromagnetice."
5. La articolul 6, literele b), f), l) si m) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"b) sa intocmeasca documentatia tehnica prevazuta in anexa nr. 2 sau in anexa nr. 3 si sa efectueze procedura relevanta de evaluare a conformitatii prevazuta la art. 13 ori sa delege reprezentantului autorizat efectuarea procedurii;
. . . . . . . . . .
f) sa se asigure ca modificarile in proiectare sau cele referitoare la caracteristicile aparatului si modificarile standardelor armonizate, prevazute la art. 12 alin. (1), sau ale altor specificatii tehnice, in raport cu care se declara conformitatea aparatului, sunt luate in considerare in mod corespunzator;
. . . . . . . . . .
l) sa furnizeze, in urma unei cereri motivate din partea autoritatilor de supraveghere si control al pietei si in termenul indicat de acestea, pe suport hartie sau in format electronic, toate informatiile si documentatia necesare pentru a demonstra conformitatea aparatului cu prevederile prezentei hotarari, prezentate in limba romana sau in limba engleza;
m) sa coopereze cu autoritatile de supraveghere si control al pietei, la solicitarea acestora, cu privire la orice actiune intreprinsa pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele pe care acestia le-au introdus pe piata;".
6. La articolul 7 alineatul (3), punctele 2 si 3 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"2. furnizarea, in urma unei cereri motivate din partea autoritatilor de supraveghere si control al pietei, pe suport hartie sau in format electronic, a informatiilor si/sau a documentatiei necesare pentru a demonstra conformitatea aparatului, prezentate in limba romana sau in limba engleza;
3. cooperarea cu autoritatile de supraveghere si control al pietei, la cererea acestora, cu privire la orice actiune intreprinsa pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele vizate de obligatiile mandatului reprezentantului autorizat."
7. La articolul 8, punctele 5, 11 si 12 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"5. sa indice pe aparat numele lor, denumirea lor comerciala inregistrata sau marca lor inregistrata si adresa postala la care pot fi contactati sau, daca acest lucru nu este posibil, pe ambalaj sau intr-un document care insoteste aparatul; datele de contact sa fie clare, accesibile, inteligibile, relevante si prezentate in limba romana;
. . . . . . . . . .
11. sa furnizeze, in urma unei cereri motivate din partea autoritatilor de supraveghere si control al pietei si in termenul indicat de acestea, pe hartie sau in format electronic, toate informatiile si documentatia necesare pentru a demonstra conformitatea aparatului cu prevederile prezentei hotarari, prezentate in limba romana sau in limba engleza;
12. sa coopereze cu autoritatile de supraveghere si control al pietei, la solicitarea acestora, cu privire la orice actiune intreprinsa pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele pe care acestia le-au introdus pe piata."
8. La articolul 9, punctele 6 si 8 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"6. sa se asigure ca se iau masurile corective necesare pentru a aduce aparatul in conformitate sau de a-l retrage si/sau rechema, dupa caz, in cazul in care detin indicii sau informatii ca un aparat pe care l-a pus la dispozitie pe piata nu este conform cu prevederile prezentei hotarari;
. . . . . . . . . .
8. sa furnizeze, in urma unei cereri motivate din partea autoritatilor de supraveghere si control al pietei si in termenul indicat de acestea, pe hartie sau in format electronic, toate informatiile si documentatia necesare pentru a demonstra conformitatea aparatului cu dispozitiile prezentei hotarari, prezentate in limba romana sau in limba engleza;".
9. La articolul 14, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(3) Declaratia UE de conformitate se prezinta in limba romana sau in limba engleza."
10. La articolul 15, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Marcajul CE se aplica, in mod vizibil si lizibil, intr-o forma care nu poate fi stearsa sau indepartata, pe aparat sau pe placuta sa de identificare. In cazul in care acest lucru nu este posibil sau nu este justificat din considerente tinand de natura aparatului, marcajul CE se aplica pe ambalaj si pe documentele insotitoare."
11. La articolul 16, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Toate informatiile prevazute la alin. (1) sunt furnizate utilizatorilor finali sub forma unui manual de utilizare redactat in limba romana, oferit pe hartie. Informatiile pot fi furnizate, in cazul in care utilizatorul final este de acord, si pe suport durabil."
12. La articolul 31, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) ANCOM si ANPC organizeaza si desfasoara activitatea de supraveghere si control in conformitate cu prevederile art. 15 alin. (3) si ale art. 16-29 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, inclusiv cu privire la aparatele comercializate prin mijloace electronice, ce au ca destinatar utilizatorul final, pentru uzul propriu, si care sunt supuse controlului vamal."
13. La articolul 31, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) In activitatea de supraveghere si control, ANCOM si ANPC pot solicita Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica, in cazul registrului de domenii si subdomenii in zona A«.roA», transmiterea datelor sau a informatiilor care pot conduce la identificarea persoanelor care comercializeaza aparate prin mijloace electronice. Datele solicitate sunt transmise fara intarziere autoritatilor de supraveghere si control al pietei in conformitate cu prevederile legale privind protectia datelor cu caracter personal."
14. Articolul 32 se abroga.
15. La articolul 33, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) In vederea efectuarii incercarilor in conformitate cu prevederile alin. (1), producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia, importatorul ori distribuitorul, dupa caz, are obligatia de a permite personalului de control prelevarea, pe baza de proces- verbal, in mod gratuit, a unui numar reprezentativ de esantioane ale aparatului ce urmeaza a fi supus la incercari. Prelevarea poate fi dispusa si asupra aparatului/aparatelor aflat(e) la utilizatorul final in cazul in care exista suficiente indicii ca acel(e) aparat/aparate produce/produc perturbatii electromagnetice."
16. La articolul 35, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Evaluarea prevazuta la alin. (1), ce priveste toate cerintele relevante stabilite in prezenta hotarare, se poate realiza si ca urmare a incercarilor tehnice prevazute la art. 33 alin. (1).
(3) Operatorii economici asupra carora sunt intreprinse actiuni de control in contextul alin. (1) si (2) sunt obligati sa coopereze, la solicitarea autoritatilor de supraveghere si control al pietei."
17. La articolul 35, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Evaluarea prevazuta la alin. (1) ia in considerare, dupa caz, si date privind: riscurile identificate asociate cu aparatul respectiv, eventualele date privind riscurile care s-au materializat in legatura cu respectivul aparat sau masurile luate de operatorul economic in cauza pentru a atenua riscurile."
18. La articolul 36, alineatele (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Articolul 36
(1) In cazul in care, pe parcursul evaluarii realizate conform art. 35, ANCOM sau ANPC, dupa caz, constata ca aparatul nu este conform cerintelor stabilite in prezenta hotarare, operatorilor economici relevanti li se solicita de indata sa intreprinda toate masurile corective necesare pentru a aduce aparatul in conformitate cu cerintele respective si sa restrictioneze punerea la dispozitie pe piata ori sa retraga aparatul de pe piata si/sau sa il recheme intr-un termen rezonabil, stabilit proportional cu natura riscului, de catre ANCOM sau ANPC, dupa caz.
. . . . . . . . . .
(4) Masurile corective si restrictiile stabilite conform alin. (1) se dispun prin decizie a presedintelui ANCOM, respectiv prin ordin al presedintelui ANPC, dupa caz."
19. La articolul 41, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 41
(1) In aplicarea prevederilor prezentei hotarari, personalul imputernicit al ANCOM sau ANPC, dupa caz, are dreptul sa solicite operatorilor economici sau utilizatorului final orice informatii sau documente necesare in vederea exercitarii atributiilor legate de supravegherea si controlul pietei."
20. La articolul 43 alineatul (1), punctele 2, 3, 10, 16, 21, 24, 25 si 28 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"2. neintocmirea de catre producator a documentatiei tehnice mentionate in anexa nr. 2 sau in anexa nr. 3, conform art. 6 lit. b), a declaratiei UE de conformitate ori neaplicarea marcajului CE, conform art. 6 lit. c), respectiv neintocmirea de catre reprezentantul autorizat a declaratiei UE de conformitate ori neaplicarea marcajului CE, conform mandatului primit;
3. nerespectarea de catre producator a obligatiei stabilite la art. 6 lit. b) privind efectuarea procedurii relevante de evaluare a conformitatii prevazute la art. 13;
. . . . . . . . . .
10. fapta operatorului economic de a nu lua, de indata, orice masura corectiva necesara pentru a aduce aparatul in conformitate ori a-l retrage sau a-l rechema, dupa caz, in cazul in care acesta detine indicii sau informatii ca un aparat pe care l-a introdus pe piata si/sau pus la dispozitie pe piata nu este conform cu prevederile prezentei hotarari, conform art. 6 lit. j) ori art. 8 pct. 8, respectiv de a nu se asigura de indeplinirea obligatiei stabilite conform art. 9 pct. 6, dupa caz;
. . . . . . . . . .
16. nerespectarea de catre importator a obligatiei de informare a producatorului si a autoritatilor de supraveghere si control al pietei, daca detine indicii sau informatii ca un aparat nu este conform cu cerintele esentiale, in conditiile art. 8 pct. 4;
. . . . . . . . . .
21. fapta importatorului ori a distribuitorului de a introduce pe piata, respectiv de a pune la dispozitie pe piata un echipament in cazul in care detine indicii sau informatii ca acesta nu este conform cu cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 1, inainte de a fi adus in conformitate, potrivit obligatiilor prevazute la art. 8 pct. 4, respectiv art. 9 pct. 4;
. . . . . . . . . .
24. refuzul utilizatorului final de a pune la dispozitia autoritatilor de supraveghere si control al pietei, conform art. 41, informatiile si/sau documentele necesare verificarii respectarii prevederilor prezentei hotarari;
25. nerespectarea de catre operatorii economici a obligatiilor prevazute la art. 11, art. 40 sau art. 41;
. . . . . . . . . .
28. fapta operatorului economic controlat de a nu lua masurile corective stabilite conform art. 38 sau art. 39 alin. (1);".
21. La articolul 43 alineatul (1), dupa punctul 32 se introduc doua noi puncte, punctele 33 si 34, cu urmatorul cuprins:
"33. nerespectarea de catre distribuitor a obligatiei de informare a producatorului sau a importatorului si a autoritatilor de supraveghere si control a pietei, daca detine indicii sau informatii ca un aparat nu este conform cu cerintele esentiale, in conditiile art. 9 pct. 4;
34. fabricarea, importul, detinerea, publicitatea, introducerea sau punerea la dispozitie pe piata, punerea in functiune si/sau utilizarea echipamentelor sau dispozitivelor destinate sa produca perturbatii electromagnetice."
22. La articolul 43 alineatul (2), punctul 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"20. in cazul contraventiilor prevazute la alin. (1) pct. 28 si 33, cu amenda de la 20.000 lei la 50.000 lei;".
23. La articolul 43 alineatul (2), dupa punctul 21 se introduce un nou punct, punctul 22, cu urmatorul cuprins:
"22. in cazul contraventiei prevazute la alin. (1) pct. 34, cu amenda de la 15.000 lei la 50.000 lei."
24. La articolul 44 alineatul (2), literele a), b) si c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) prin procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii de catre personalul de specialitate din cadrul autoritatilor de supraveghere si control al pietei, in cazul contraventiilor prevazute la art. 43 alin. (1) pct. 10, 11, 13, 16, 18, 19, 21, 24, 28 si 31;
b) prin rezolutie scrisa pe procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii, de catre presedintele ANCOM, in cazul contraventiilor constatate de personalul ANCOM, in situatiile prevazute la art. 43 alin. (1) pct. 1-9, 12, 14, 15, 17, 20, 25-27, 29, 30, 32-34;
c) prin procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii de catre agentul constatator, in cazul contraventiilor constatate de personalul ANPC, in situatiile prevazute la art. 43 alin. (1) pct. 1, 11-13, 21, 24, 25, 32-34, in cazul echipamentului achizitionat de consumator;".
25. Articolul 45 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 45
(1) ANCOM sau ANPC, dupa caz, poate dispune, prin procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii, si urmatoarele sanctiuni complementare:
a) interzicerea utilizarii pana la aducerea echipamentelor in conformitate cu cerintele esentiale, in cazul faptei prevazute la art. 43 alin. (1) pct. 32;
b) confiscarea, in cazul faptei prevazute la art. 43 alin. (1) pct. 34, in conditiile art. 5 alin. (3) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Sanctiunile complementare prevazute la alin. (1) se aplica de catre persoanele indicate conform art. 44 alin. (2) lit. b) si c)."


Articolul II
Hotararea Guvernului nr. 740/2016 privind punerea la dispozitie pe piata a echipamentelor radio, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 836 din 21 octombrie 2016, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1 alineatul (3), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) echipamentelor radio sau dispozitivelor utilizate sau destinate a fi utilizate exclusiv in cadrul activitatilor din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, inclusiv cel al protectiei intereselor economice ale statului, daca aceste interese se refera la siguranta nationala, precum si in cadrul activitatilor statului din domeniul dreptului penal."
2. La articolul 2 alineatul (1), dupa punctul 28 se introduce un nou punct, punctul 29, cu urmatorul cuprins:
"29. utilizator final - orice persoana care pune in functiune sau utilizeaza un echipament radio."
3. La articolul 3, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Echipamentele radio trebuie construite astfel incat sa fie in conformitate si cu cerinta esentiala de a utiliza in mod eficient spectrul de frecvente radio si de a contribui la folosirea optima a acestuia pentru evitarea interferentelor prejudiciabile."
4. La articolul 3, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Categoriile sau clasele de echipamente radio ce privesc cerintele esentiale prevazute la alin. (3) fac obiectul actelor delegate ale Comisiei Europene si nu sunt reglementate prin prezentul act normativ."
5. La articolul 4, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 4
(1) Producatorii de echipamente radio si de software care permit ca echipamentele radio sa fie utilizate conform destinatiei si care fac parte din acele categorii sau clase de echipamente radio stabilite de Comisia Europeana prin acte delegate trebuie sa furnizeze Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, denumita in continuare ANCOM, si Comisiei Europene informatii privind conformitatea combinatiilor de echipament radio-software cu cerintele esentiale prevazute la art. 3."
6. La articolul 5, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
"(11) Categoriile de echipamente radio vizate de dispozitiile alin. (1) sunt stabilite de Comisia Europeana prin intermediul actelor delegate."
7. La articolul 5, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Inregistrarea se realizeaza inainte ca echipamentele radio ce apartin categoriilor prevazute la alin. (1) sa fie introduse pe piata."
8. La articolul 6, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 6
(1) Echipamentele radio pot fi puse la dispozitie pe piata de catre operatorii economici, puse in functiune si/sau utilizate doar in cazul in care sunt conforme cu cerintele prezentei hotarari si numai daca sunt corect instalate, intretinute si utilizate conform destinatiei acestora."
9. La articolul 7, alineatele (1) si (4) - (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Articolul 7
(1) Autorizarea punerii in functiune si utilizarii echipamentelor radio, in cazul respectarii cerintelor prezentei hotarari, se realizeaza de catre ANCOM in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 140/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu dispozitiile Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
. . . . . . . . . .
(4) In vederea respectarii normelor privind limitarea expunerii populatiei la efectele campurilor electromagnetice, titularul licentei acordate conform legii are obligatia de a asigura, pe toata durata de utilizare a statiilor de radiocomunicatii/emisie, respectarea cerintei esentiale prevazute la art. 3 alin. (1) lit. a).
(5) Titularul licentei acordate conform legii are obligatia sa transmita, la solicitarea ANCOM, in cazul statiilor de radiocomunicatii/emisie amplasate in intravilanul localitatilor si in exteriorul cladirilor, rezultatele masuratorilor de radiatii electromagnetice neionizante in care sa indice valoarea campului electromagnetic cumulat in amplasamentul vizat. Masuratorile se realizeaza in conformitate cu recomandarile Comitetului pentru Comunicatii Electronice din cadrul Conferintei Europene a Administratiilor de Posta si Telecomunicatii.
(6) Masuratorile prevazute la alin. (5) nu pot fi mai vechi de 24 de luni de la data solicitarii, iar transmiterea acestora se realizeaza in termenul si conform modalitatilor stabilite de catre ANCOM.
(7) ANCOM poate solicita prezentarea informatiilor prevazute la alin. (5) in conditiile alin. (6) si in vederea respectarii dispozitiilor alin. (2) lit. c)."
10. La articolul 10, literele c), m) si q) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"c) sa se asigure ca echipamentele radio sunt construite astfel incat sa poata functiona fara a se incalca cerintele aplicabile privind utilizarea spectrului de frecvente radio;
. . . . . . . . . .
m) sa se asigure ca fiecare echipament radio este insotit de o copie a declaratiei UE de conformitate sau de declaratia UE de conformitate simplificata, prezentata in limba romana sau in limba engleza; declaratia UE de conformitate simplificata trebuie sa contina adresa de internet exacta de unde se poate obtine textul integral al declaratiei UE de conformitate;
. . . . . . . . . .
q) sa furnizeze, la cererea motivata din partea autoritatilor de supraveghere si control al pietei si in termenul indicat de acestea, pe hartie sau in format electronic, toate informatiile si documentatia solicitate, necesare pentru a demonstra conformitatea echipamentului radio cu prevederile prezentei hotarari prezentate in limba romana sau in limba engleza;".
11. La articolul 11, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Toate informatiile prevazute la alin. (1) sunt furnizate utilizatorilor finali sub forma unui manual de utilizare redactat in limba romana, oferit pe hartie. Informatiile pot fi furnizate, in cazul in care utilizatorul final este de acord, si pe suport durabil, conform art. 2 pct. 30 din Hotararea Guvernului nr. 487/2016 privind compatibilitatea electromagnetica."
12. La articolul 12, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Obligatia prevazuta in art. 10 lit. b) si obligatia de a intocmi documentatia tehnica prevazuta la art. 10 lit. d) nu fac parte din mandatul reprezentantului autorizat."
13. La articolul 12 alineatul (3), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) furnizarea, in urma unei cereri motivate din partea autoritatilor de supraveghere si control al pietei echipamentelor radio, pe suport hartie sau in format electronic, a tuturor informatiilor si a documentatiei necesare pentru a demonstra conformitatea echipamentelor radio prezentate in limba romana sau in limba engleza;".
14. La articolul 13, literele b) si l) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"b) sa se asigure, inainte de introducerea pe piata a echipamentelor radio, ca procedura corespunzatoare de evaluare a conformitatii prevazuta la art. 18 si 19 a fost indeplinita de catre producator si ca echipamentele radio sunt construite astfel incat sa poata functiona fara a se incalca cerintele aplicabile privind utilizarea spectrului de frecvente radio stabilite conform legii;
. . . . . . . . . .
l) sa furnizeze autoritatilor de supraveghere a pietei si controlul echipamentelor radio, in urma unei cereri motivate din partea acestora si in termenul indicat de acestea, pe hartie sau in format electronic, toate informatiile si documentatia necesare pentru a demonstra conformitatea echipamentului radio cu prevederile prezentei hotarari, prezentate in limba romana sau in limba engleza;".
15. La articolul 14, literele e) si f) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"e) sa se asigure ca se iau masurile corective necesare pentru a aduce echipamentul radio in conformitate, pentru a-l retrage si/sau pentru a-l rechema, dupa caz, in cazul in care detin indicii sau informatii ca un aparat pe care l-a pus la dispozitie pe piata nu este conform cu prevederile prezentei hotarari, si sa informeze imediat autoritatile de supraveghere a pietei si controlul echipamentelor radio din statele membre in care au pus la dispozitie pe piata echipamentele radio, in cazul in care constata ca echipamentul radio prezinta un risc ce poate afecta functionarea acestuia sau functionarea altor echipamente ori din ratiuni de siguranta, oferind detalii, in special cu privire la neconformitate si la orice masuri corective luate;
f) sa furnizeze autoritatilor de supraveghere si control al pietei echipamentelor radio, in urma unei cereri motivate din partea acestora si in termenul indicat de acestea, pe hartie sau in format electronic, toate informatiile si documentatia necesare pentru a demonstra conformitatea echipamentului radio cu prevederile prezentei hotarari, prezentate in limba romana sau in limba engleza;".
16. La articolul 17, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care se considera ca un standard armonizat prevazut la alin. (1) nu satisface integral cerintele esentiale prevazute la art. 3, ANCOM informeaza Comisia Europeana in conformitate cu articolul 11 paragraful (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012 din 25 octombrie 2012 privind standardizarea europeana, de modificare a Directivelor 89/686/CEE si 93/15/CEE ale Consiliului si a Directivelor 94/9/CE, 94/25/CE, 95/16/CE, 97/23/CE, 98/34/CE, 2004/22/CE, 2007/23/CE, 2009/23/CE si 2009/105/CE ale Parlamentului European si ale Consiliului si de abrogare a Deciziei 87/95/CEE a Consiliului si a Deciziei nr. 1.673/2006/CE a Parlamentului European si a Consiliului."
17. La articolul 20, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Declaratia UE de conformitate se prezinta in limba romana sau in limba engleza."
18. La articolul 37, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) ANCOM si ANPC organizeaza si desfasoara activitatea de supraveghere si control in conformitate cu prevederile art. 15 alin. (3) si ale art. 16-29 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, inclusiv cu privire la echipamentele radio comercializate prin mijloace electronice, ce au ca destinatar utilizatorul final, pentru uzul propriu, si care sunt supuse controlului vamal."
19. La articolul 37, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) In activitatea de supraveghere si control, ANCOM si ANPC pot solicita Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica, in cazul registrului de domenii si subdomenii in zona A«.roA», transmiterea datelor sau informatiilor care pot conduce la identificarea persoanelor care comercializeaza echipamente radio prin mijloace electronice. Datele solicitate sunt transmise fara intarziere autoritatilor de supraveghere a pietei si controlul echipamentelor radio in conformitate cu prevederile legale privind protectia datelor cu caracter personal."
20. La articolul 38, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 38
(1) In aplicarea prevederilor prezentei hotarari, personalul imputernicit al ANCOM sau ANPC, dupa caz, are dreptul sa solicite operatorilor economici sau utilizatorilor finali orice informatii sau documente necesare in vederea exercitarii atributiilor legate de supravegherea pietei si controlul echipamentelor radio."
21. Articolul 39 se abroga.
22. La articolul 43, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Evaluarea prevazuta la alin. (1), ce priveste toate cerintele relevante stabilite in prezenta hotarare, se poate realiza si ca urmare a incercarilor tehnice prevazute la art. 40 alin. (1)."
23. La articolul 43, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Evaluarea prevazuta la alin. (1) ia in considerare, dupa caz, si date privind: riscurile identificate asociate cu echipamentul radio respectiv, eventualele date privind riscurile care s-au materializat in legatura cu respectivul echipament radio sau masurile luate de operatorul economic in cauza pentru a atenua riscurile."
24. La articolul 44, alineatele (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Articolul 44
(1) In cazul in care, pe parcursul evaluarii realizate conform art. 43 alin. (2), ANCOM sau ANPC constata ca echipamentul radio nu este conform cerintelor prevazute in prezenta hotarare, operatorilor economici relevanti li se solicita de indata sa intreprinda toate masurile corective necesare pentru a aduce echipamentul radio in conformitate cu cerintele respective si sa restrictioneze punerea la dispozitie pe piata ori sa il retraga de pe piata si/sau sa il recheme intr-un termen rezonabil, stabilit proportional cu natura riscului, de catre ANCOM sau ANPC, dupa caz.
. . . . . . . . . .
(4) Masurile corective si restrictiile stabilite conform alin. (1) se dispun prin decizie a presedintelui ANCOM sau prin ordin al presedintelui ANPC, dupa caz."
25. La articolul 48, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 48
(1) In cazul in care, ca urmare a evaluarii realizate conform art. 43 alin. (2), se constata ca, desi echipamentul radio este conform cerintelor prevazute in prezenta hotarare, acesta prezinta totusi un risc cu privire la sanatatea sau siguranta persoanelor ori pentru alte aspecte privind protectia interesului public protejat de prevederile prezentei hotarari, ANCOM sau ANPC, dupa caz, poate solicita operatorului economic relevant sa intreprinda toate actiunile corective pe care le considera necesare pentru ca acel echipament radio sa nu mai prezinte respectivul risc sau sa retraga echipamentul radio de pe piata si/sau sa il recheme intr-un termen rezonabil, proportional cu natura riscului."
26. La articolul 49, partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 49
Fara a exclude masurile dispuse conform art. 43-48, ANCOM sau ANPC poate solicita operatorului economic relevant aducerea echipamentului radio in conformitate cu prevederile prezentei hotarari, in termen de maximum 15 zile calendaristice, in cazul in care se constata urmatoarele:".
27. La articolul 51 alineatul (1), punctele 3, 16-18, 20, 23, 26, 33, 41, 44 si 45 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"3. nerespectarea de catre producator a obligatiei de a construi echipamente radio astfel incat sa poata functiona fara a se incalca cerintele aplicabile privind utilizarea spectrului de frecvente radio, conform dispozitiilor art. 10 lit. c);
. . . . . . . . . .
16. fapta operatorului economic controlat de a nu lua, de indata, orice masura corectiva necesara pentru a aduce aparatul in conformitate, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, dupa caz, in cazul in care acesta detine indicii sau informatii ca un aparat pe care l-a introdus pe piata si/sau l-a pus la dispozitie pe piata nu este conform cu prevederile prezentei hotarari, conform dispozitiilor art. 10 lit. o) si art. 13 lit. j), respectiv de a nu informa imediat autoritatile de supraveghere a pietei si controlul echipamentelor radio in conditiile art. 10 lit. p) si art. 13 lit. j), ori de a nu se asigura de indeplinirea obligatiei stabilite conform dispozitiilor art. 14 lit. e), dupa caz;
17. fapta operatorului economic controlat de a nu lua masurile prevazute la art. 47 alin. (1), in conditiile art. 47 alin. (6) sau de a incalca obligatia prevazuta la art. 46 sau art. 48 alin. (2);


18. nerespectarea de catre operatorul economic a obligatiei de furnizare a informatiilor si a documentatiei solicitate de ANCOM sau ANPC, dupa caz, in conditiile art. 10 lit. q), art. 12 alin. (3) lit. b), art. 13 lit. l) sau art. 14 lit. f);
. . . . . . . . . .
20. nerespectarea de catre operatorul economic controlat a obligatiei prevazute la art. 16 de furnizare a datelor de identificare solicitate sau a obligatiei prevazute la art. 38 de furnizare a informatiilor necesare in vederea exercitarii atributiilor legate de supravegherea pietei;
. . . . . . . . . .
23. nerespectarea de catre importator a obligatiei de a se asigura, inainte de introducerea pe piata, ca echipamentele radio sunt construite astfel incat sa poata functiona fara a se incalca cerintele aplicabile privind utilizarea spectrului de frecvente radio stabilite conform legii, potrivit dispozitiilor art. 13 lit. b);
. . . . . . . . . .
26. nerespectarea de catre importator a obligatiei prevazute la art. 13 lit. d) de a nu introduce echipamentele radio pe piata inainte ca acestea sa fie aduse in conformitate cu prevederile prezentei hotarari, in cazul in care detine indicii sau informatii ca echipamentele radio nu sunt conforme cu cerintele esentiale, ori a obligatiei de informare a producatorului si a autoritatilor de supraveghere a pietei si controlul echipamentelor radio atunci cand echipamentele radio prezinta un risc;
. . . . . . . . . .
33. nerespectarea de catre distribuitor a obligatiei de a nu pune la dispozitie pe piata echipamentul radio inainte ca acesta sa fie adus in conformitate cu prevederile prezentei hotarari, in cazul in care detine indicii sau informatii ca echipamentul radio nu este conform cu cerintele esentiale, ori a obligatiei de informare a producatorului sau importatorului si a autoritatilor de supraveghere si control al pietei echipamentelor radio atunci cand echipamentul radio prezinta un risc potrivit dispozitiilor art. 14 lit. c);
. . . . . . . . . .
41. refuzul utilizatorului final de a pune la dispozitia autoritatii de supraveghere a pietei si controlul echipamentelor radio, conform prevederilor art. 38, datele si/sau informatiile necesare verificarii respectarii prevederilor prezentei hotarari;
. . . . . . . . . .
44. nerespectarea de catre titularul licentei acordate conform legii a obligatiei stabilite conform art. 7 alin. (4);
45. neprezentarea de catre titularul licentei acordate conform legii a informatiilor solicitate conform dispozitiilor art. 7 alin. (5) si (7), in conditiile art. 7 alin. (6);".
28. La articolul 52 alineatul (2), literele a), b) si c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) prin procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii de catre personalul de specialitate din cadrul ANCOM, in cazul contraventiilor prevazute la art. 51 alin. (1) pct. 1, 9, 10, 16, 17, 19, 26-28, 30, 33, 35, 36, 41 si 43-46;
b) prin rezolutie scrisa pe procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii, de catre presedintele ANCOM, in cazul contraventiilor constatate de personalul ANCOM, in situatiile prevazute la art. 51 alin. (1) pct. 2-8, 11-15, 18, 20-25, 29, 31, 32, 34, 39, 40, 42, 47 si 48;
c) prin procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii de catre agentul constatator, in cazul contraventiilor constatate de personalul ANPC, in situatiile prevazute la art. 51 alin. (1) pct. 2, 16-21, 26, 33, 34, 40, 41 si 48, in cazul echipamentului radio achizitionat de consumator;".
29. Articolul 53 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 53
(1) ANCOM sau ANPC, dupa caz, pot dispune, prin procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii, si urmatoarele sanctiuni complementare:
a) interzicerea utilizarii pana la aducerea echipamentelor in conformitate cu cerintele esentiale, in cazul faptei prevazute la art. 51 alin. (1) pct. 48;
b) confiscarea, in cazul faptei prevazute la art. 51 alin. (1) pct. 40, in conditiile art. 5 alin. (3) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Sanctiunile complementare prevazute la alin. (1) se aplica de catre persoanele si prin procedura indicate conform art. 52 alin. (2) lit. b) si c)."
30. La anexa nr. 1 "Echipamente care nu intra in domeniul de aplicare a prezentei hotarari", punctul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"3. Urmatoarele echipamente aeronautice, in cazul in care aceste echipamente intra in domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2018/1.139 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune in domeniul aviatiei civile si de infiintare a Agentiei Uniunii Europene pentru Siguranta Aviatiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2.111/2005, (CE) nr. 1.008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 si a Directivelor 2014/30/UE si 2014/53/UE ale Parlamentului European si ale Consiliului, precum si de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 si (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European si ale Consiliului si a Regulamentului (CEE) nr. 3.922/91 al Consiliului si sunt destinate exclusiv utilizarii in zbor:
a) aeronave, altele decat aeronavele fara pilot la bord, precum si motoarele, elicele, piesele si echipamentele neinstalate ale acestora;
b) aeronave fara pilot la bord, precum si motoarele, elicele, piesele si echipamentele neinstalate ale acestora a caror proiectare este certificata in conformitate cu articolul 56 paragraful (1) din Regulamentul (UE) 2018/1.139 si care sunt destinate operarii exclusiv pe frecvente radio atribuite, prin reglementarile radio ale Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor, pentru utilizare aeronautica protejata."


Articolul III
(1) Echipamentele introduse pe piata anterior datei de intrare in vigoare a prezentei hotarari, ce respecta dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 57/2015 privind compatibilitatea electromagnetica, pot fi puse la dispozitie pe piata si/sau in functiune.
(2) Echipamentele radio introduse pe piata anterior datei de 13 iunie 2017 si care respecta dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 130/2015 privind echipamentele radio si echipamentele terminale de comunicatii electronice si recunoasterea mutuala a conformitatii acestora pot fi puse la dispozitie pe piata si/sau in functiune.


Articolul IV
Hotararea Guvernului nr. 487/2016 privind compatibilitatea electromagnetica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 26 iulie 2016, precum si Hotararea Guvernului nr. 740/2016 privind punerea la dispozitie pe piata a echipamentelor radio, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 836 din 21 octombrie 2016, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, se vor republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.


Articolul V
Prezenta hotarare intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice