din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2093 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Procedura de transfer al sumelor recuperate in cadrul asistentei reciproce la recuperare, din 21.08.2019

INTEGRAL: Procedura de transfer al sumelor recuperate in cadrul asistentei reciproce la recuperare, din 21.08.2019


Procedura de transfer al sumelor recuperate in cadrul asistentei reciproce la recuperare, din 21.08.2019 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 741 din 11.09.2019 si aprobata prin Ordinul ANAF nr. 2288/2019.

A. Dispozitii generale


1. Pentru efectuarea procedurii de transfer al sumelor recuperate in cadrul activitatii de asistenta la recuperare, prevazuta la cap. II - Asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de taxe, impozite, drepturi si alte masuri, precum si la cap. III - Asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor in baza regulamentelor europene si a Conventiilor internationale la care Romania este parte din titlul X - Aspecte internationale din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala, in/din strainatate, prin intermediul institutiilor de credit, competenta revine Serviciului reprezentante straine si nerezidenti - Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE din cadrul Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti - Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Bucuresti, atat pentru activitatea proprie, cat si pentru activitatea celorlalte organe fiscale definite la sectiunea A pct. 4.
2. In vederea efectuarii procedurii de transfer in/din strainatate, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Bucuresti deschide la institutia de credit un cont pentru efectuarea transferului sumelor in/din strainatate.
3. Recuperarea in Romania a creantelor stabilite in alte state se face in moneda nationala a Romaniei, respectiv in lei.
4. In intelesul prezentului ordin, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) organ fiscal competent - organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul pentru care s-a primit ori s-a formulat o cerere de recuperare sau organul fiscal desemnat potrivit art. 30 din Codul de procedura fiscala sau organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla activele debitorului care nu are domiciliul fiscal pe teritoriul Romaniei;
b) unitatea Trezoreriei Statului competenta - unitatea Trezoreriei Statului arondata organului fiscal competent;
c) Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE - functioneaza in cadrul Serviciului reprezentante straine si nerezidenti, Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Bucuresti.


B. Procedura de transfer al sumelor recuperate in Romania reprezentand creante stabilite in alte state


1. Pentru aplicarea procedurii de transfer al sumelor recuperate, reprezentand creante stabilite in alte state, se deschide contul 50.86.01 "Disponibil din executarea silita a creantelor stabilite in alte state", pe codul de identificare fiscala al debitorului, la unitatea Trezoreriei Statului competenta, sau, dupa caz, pe codul unic de inregistrare al organului fiscal competent, pentru persoanele care nu sunt inregistrate fiscal in Romania.
2. In vederea realizarii transferului sumei recuperate, organul fiscal competent va intocmi in 3 exemplare, in original, atat Referatul privind transferul sumelor recuperate reprezentand creante stabilite in alte state, prevazut in anexa nr. 2 la ordin, cat si Nota pentru plata la extern a sumelor aferente creantelor stabilite in alte state, prevazuta in anexa nr. 3 la ordin, din care cate un exemplar se arhiveaza la organul fiscal competent.
3. In cazul asistentei reciproce la recuperare prevazute la cap. II din titlul X din Codul de procedura fiscala, pentru orice suma recuperata, procedura de transfer se initiaza intr-un termen de cel mult doua luni de la data la care s-a efectuat recuperarea.
4. In cazul asistentei la recuperare/incasare prevazute de conventiile de evitare a dublei impuneri, Conventia privind asistenta administrativa reciproca in domeniul fiscal OECD si Regulamentele privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, prevazute de cap. III din titlul X din Codul de procedura fiscala, pentru orice suma recuperata, procedura de transfer se initiaza intr-un termen de cel mult doua luni de la data la care s-a efectuat recuperarea.
5. Organul fiscal competent va transmite, in termen de 15 zile lucratoare de la data la care s-a efectuat recuperarea, referatul privind transferul sumelor recuperate reprezentand creante stabilite in alte state (exemplarul 2) catre unitatea Trezoreriei Statului competenta.
6. Unitatea Trezoreriei Statului competenta, la data primirii referatului prevazut la pct. 5, va intocmi ordinul de plata prin care se vireaza debitele recuperate, din contul 50.86.01 "Disponibil din executarea silita a creantelor stabilite in alte state" in contul 50.86.01 "Disponibil din executarea silita a creantelor stabilite in alte state", deschis pe numele Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, si va transmite organului fiscal competent extrasul de cont in care a fost evidentiata aceasta operatiune.
7. Organul fiscal competent verifica in ziua lucratoare imediat urmatoare, in baza extrasului de cont transmis de unitatea Trezoreriei Statului competenta, daca suma virata, conform referatului prevazut la pct. 5, in contul deschis pe numele Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, corespunde cu suma din nota pentru plata la extern a sumelor aferente creantelor stabilite in alte state.
8. In acelasi termen prevazut la pct. 5, organul fiscal competent va transmite catre Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE al 3-lea exemplar al referatului privind transferul sumelor recuperate reprezentand creante stabilite in alte state, insotit de exemplarele 2 si 3 ale notei pentru plata la extern a sumelor aferente creantelor stabilite in alte state, intocmita distinct pentru fiecare debitor, conform cererii de recuperare comunicate de autoritatea solicitanta.
9. In ziua lucratoare imediat urmatoare incasarii sumelor in contul colector 50.86.01 "Disponibil din executarea silita a creantelor stabilite in alte state", deschis pe numele Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, aceasta va transmite Compartimentului asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE o copie a extrasului de cont.
10. Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE verifica, in baza extraselor de cont transmise conform prevederilor pct. 9, daca sumele incasate in contul 50.86.01 "Disponibil din executarea silita a creantelor stabilite in alte state", deschis pe numele Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, corespund cu sumele din nota pentru plata la extern a sumelor aferente creantelor stabilite in alte state, comunicata de organul fiscal competent, si intocmeste ordinul de plata pentru transferul sumelor in contul deschis pe numele Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti la institutia de credit.
11. Imediat dupa indeplinirea conditiilor prevazute la pct. 10, Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE va intocmi ordinul de plata pentru virarea la extern a sumelor inscrise in nota pentru plata la extern a sumelor aferente creantelor stabilite in alte state, retinand exemplarul 2 al notei, pentru arhivare.
12. Sumele reprezentand cheltuieli cu comisioanele bancare pentru transferul creantelor, daca este cazul, sunt avansate din bugetul propriu al Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti aprobat pentru fiecare an fiscal in parte si inregistrate in contabilitatea proprie.
13. In situatia in care directivele/regulamentele/conventiile sau acordurile permit acest lucru, cheltuielile cu comisioanele bancare ocazionate de transferul sumelor recuperate, percepute, daca este cazul, de institutia de credit din Romania, se retin din suma de transferat, urmand sa fie transferata diferenta.
14. Dupa efectuarea transferului la extern, Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE restituie organelor fiscale competente exemplarul 3 al notei pentru plata la extern a sumelor aferente creantelor stabilite in alte state, pe care confirma ca operatiunea privind plata la extern a fost efectuata, conform extrasului de cont eliberat de institutia de credit. Exemplarul 3 al notei pentru plata la extern a sumelor aferente creantelor stabilite in alte state este insotit de o copie a extrasului de cont eliberat de institutia de credit privind sumele transferate, precum si comisioanele aferente acestor transferuri, daca este cazul.
15. Pe baza extrasului de cont eliberat de institutia de credit privind sumele transferate, precum si comisioanele aferente acestor transferuri, Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE procedeaza, daca este cazul, la intocmirea procesului-verbal privind cheltuielile de executare silita, care constituie titlu executoriu, pentru comisioanele bancare aferente platii la extern, si transmite procesul-verbal catre organul fiscal competent pentru recuperarea acestor sume de la debitori.
16. Organul fiscal competent, dupa primirea exemplarului 3 al notei pentru plata la extern a sumelor aferente creantelor stabilite in alte state si a procesului-verbal pentru cheltuieli de executare prevazut la pct. 15, va lua, daca este cazul, masurile care se impun pentru recuperarea sumelor reprezentand comisioanele bancare aferente platii la extern de la debitori.
17. Pentru activitatea proprie, Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE va aplica in mod corespunzator dispozitiile prevazute la pct. 1-16 de mai sus si va intocmi doua exemplare ale referatului privind transferul sumelor recuperate reprezentand creante stabilite in alte state si un exemplar al notei pentru plata la extern a sumelor aferente creantelor stabilite in alte state.
18. Sumele recuperate, daca este cazul, de la debitori de catre organele fiscale competente, reprezentand comisioane bancare aferente platii la extern, se vireaza in contul RO26TREZ700508601X002046 deschis pe numele Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, in vederea reintregirii bugetului Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, din care au fost avansate aceste comisioane, cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar, aprobata cu modificari prin Legea nr. 275/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora "Sumele provenite din finantarea bugetara a anilor precedenti, care se restituie in conditiile legii bugetelor din care au fost acordate, se evidentiaza in executie la titlul de cheltuieli bugetare 85 A«Plati efectuate in anii precedenti si recuperate in anul curent, cu semnul minusA»".
19. Daca este cazul, la data initierii operatiunii de virare a sumelor recuperate de la debitori reprezentand comisioane bancare aferente platii la extern, organul fiscal competent informeaza despre aceasta operatiune Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE.


C. Procedura de transfer al sumelor recuperate de autoritatile competente din alte state, reprezentand creante stabilite in Romania


1. Pentru transferul sumelor recuperate de autoritatile competente din alte state membre, reprezentand creante stabilite in Romania, se deschide contul 50.86.02 "Disponibil din executarea silita a creantelor stabilite in Romania si recuperate in alte state", pe codul de identificare fiscala al debitorului, la unitatea Trezoreriei Statului competenta.
2. In cazul cererilor de recuperare transmise pentru colectarea unor creante stabilite prin atragerea raspunderii solidare, fie pe cale administrativa, fie prin hotarari judecatoresti, in sarcina unor persoane fizice/juridice, care nu au cod de identificare fiscala in Romania, se deschide la unitatea Trezoreriei Statului competenta contul 50.86.02 "Disponibil din executarea silita a creantelor stabilite in Romania si recuperate in alte state", pe codul de identificare fiscala al persoanei juridice pentru ale carei obligatii a fost atrasa raspunderea solidara a persoanelor in cauza, sau in situatia in care aceste persoane juridice sunt radiate, pe codul de identificare fiscala al organului fiscal care a avut competenta in administrarea persoanelor juridice radiate.
3. In cazul cererilor de recuperare transmise autoritatilor competente din alte state in vederea recuperarii unor creante stabilite in Romania, organele fiscale competente vor indica conturile deschise la institutia de credit pe numele Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti.
4. La data transmiterii cererilor de recuperare, organele fiscale competente vor intocmi in doua exemplare, in original, Informarea privind solicitarea de asistenta la recuperare pentru creante stabilite in Romania privind sumele ce urmeaza a fi incasate in alte state, prevazuta in anexa nr. 4 la ordin. Un exemplar al informarii va fi inaintat Compartimentului asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE, pentru luare la cunostinta, iar un exemplar va fi arhivat de catre organul fiscal competent.
5. Sumele in valuta reprezentand creante stabilite in Romania, recuperate de catre autoritatile competente din alte state, virate in conturile deschise la institutia de credit pe numele Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, vor fi transformate in lei. Transformarea in lei se va efectua de catre institutia de credit utilizand cursul de schimb valabil la data primirii sumelor in valuta in cont, in baza protocolului/conventiei incheiat(e) cu Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Bucuresti, transferul in contul de disponibil in lei al acestora efectuandu-se in aceeasi zi, moment in care va avea loc si eliberarea extrasului de cont doveditor.
6. In ziua lucratoare imediat urmatoare eliberarii extrasului de cont de la institutia de credit, Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE va intocmi ordinul de plata, pentru transferul sumelor din contul in lei, deschis la institutia de credit, in contul 50.86.02 "Disponibil din executarea silita a creantelor stabilite in Romania si recuperate in alte state", deschis pe numele Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti.
7. In ziua lucratoare imediat urmatoare efectuarii transferului prevazut la pct. 6, Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE va identifica pe baza informarii privind solicitarea de asistenta la recuperare pentru creante stabilite in Romania privind sumele ce urmeaza a fi incasate in alte state, transmisa de organele fiscale competente, unitatile Trezoreriei Statului competente. In primele 5 zile lucratoare ale lunii urmatoare efectuarii transferului prevazut la pct. 6, Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE va intocmi, dupa caz, in 3 sau mai multe exemplare Referatul privind transferul sumelor recuperate in alte state, reprezentand creante stabilite in Romania, prevazut in anexa nr. 5 la ordin, din care un exemplar va fi transmis Activitatii de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, un exemplar organului fiscal competent in administrarea obligatiilor debitorului principal si celelalte exemplare organelor fiscale competente in administrarea obligatiilor stabilite in sarcina persoanelor carora le-a fost atrasa raspunderea solidara, dupa caz, iar un exemplar va fi retinut pentru arhivare.
8. Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE va transmite organelor fiscale competente copii de pe extrasele de cont ale conturilor deschise la institutia de credit, in acelasi termen, respectiv in primele 5 zile lucratoare ale lunii urmatoare efectuarii transferului prevazut la pct. 6.
9. Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, pe baza referatului privind transferul sumelor recuperate in alte state, reprezentand creante stabilite in Romania, va intocmi in ziua lucratoare imediat urmatoare primirii acestuia ordinele de plata privind transferul sumelor in lei din contul 50.86.02 "Disponibil din executarea silita a creantelor stabilite in Romania si recuperate in alte state", deschis pe numele Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, in conturile 50.86.02 "Disponibil din executarea silita a creantelor stabilite in Romania si recuperate in alte state", deschise la unitatile Trezoreriei Statului competente, potrivit pct. 1-2.
10. Organele fiscale competente vor intocmi, in doua exemplare, Referatul privind stingerea obligatiilor fiscale restante recuperate in alte state, prevazut in anexa nr. 6 la ordin, si vor proceda la stingerea partiala/integrala a obligatiilor fiscale restante ale debitorului, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare, cu sumele inscrise in extrasul de cont/fisierul de plati transmis de catre unitatile de trezorerie competente, in ziua lucratoare imediat urmatoare primirii sumelor in cont. Cu sumele virate in lei se sting integral creantele inscrise in cererea de recuperare, daca acestea reprezinta acel echivalent in valuta astfel cum a fost stabilit la data semnarii cererii de recuperare. Verificarea sumelor in valuta se va efectua de catre organele fiscale competente, in baza copiilor de pe extrasele de cont eliberate de institutia de credit si transmise de catre Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE.
11. Organele fiscale competente vor inainta un exemplar al referatului privind stingerea obligatiilor fiscale restante recuperate in alte state unitatii de trezorerie competenta, in vederea virarii sumelor incasate, din conturile 50.86.02 "Disponibil din executarea silita a creantelor stabilite in Romania si recuperate in alte state", deschise la unitatile de trezorerie competente, in conturile de venituri bugetare aferente obligatiilor fiscale inregistrate in evidenta analitica pe platitori.
12. Pentru activitatea proprie, Compartimentul asistenta reciproca la recuperare intre state membre UE va aplica in mod corespunzator dispozitiile prevazute la pct. 1-11 si va intocmi un exemplar al informarii privind solicitarea de asistenta la recuperare pentru creante stabilite in Romania privind sumele ce urmeaza a fi incasate in alte state, doua sau trei exemplare ale referatului privind transferul sumelor recuperate in alte state, reprezentand creante stabilite in Romania, dupa caz, si doua exemplare ale referatului privind stingerea obligatiilor fiscale restante recuperate in alte state.
13. Eventualele diferente in plus reprezentand sume virate in lei in contul 50.86.02 "Disponibil din executarea silita a creantelor stabilite in Romania si recuperate in alte state" potrivit pct. 10, fata de creantele fiscale inregistrate in evidenta analitica pe platitor, se fac venit la bugetul de stat si se vireaza in contul 20.A.36.50.00 "Venituri ale bugetului de stat - alte venituri".





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice