din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: Hotararea nr. 705/2019 - ajutor de minimis in sectorul apicol

INTEGRAL: Hotararea nr. 705/2019 - ajutor de minimis in sectorul apicol


Hotararea nr. 705/2019 privind aprobarea schemei "Ajutor de minimis pentru compensarea efectelor fenomenelor hidrometeorologice nefavorabile manifestate in perioada martie - mai 2019 asupra sectorului apicol" a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 774 din 24.09.2019.

CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Articolul 1
(1) Prezenta hotarare stabileste aprobarea unei scheme transparente de ajutor de minimis, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis in sectorul agricol, cu modificarile ulterioare, denumit in continuare Regulamentul de minimis in sectorul agricol, respectiv acordarea unui ajutor de minimis pentru compensarea efectelor fenomenelor hidrometeorologice nefavorabile manifestate in perioada martie - mai 2019 asupra sectorului apicol.
(2) Potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul de minimis in sectorul agricol, schema este exceptata de la obligatia de notificare prevazuta la art. 108 alin. (3) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
(3) Ajutorul de minimis se acorda intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectorul apicol, in domeniul productiei primare, pentru compensarea efectelor fenomenelor hidrometeorologice nefavorabile manifestate in perioada martie - mai 2019 asupra sectorului apicol, astfel incat sa se asigure continuarea ciclului de productie.


Articolul 2
Schema de ajutor de minimis se aplica pe intreg teritoriul Romaniei.


Articolul 3
In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) ajutor de minimis - ajutor acordat unei intreprinderi, a carui valoare cumulata pe durata a trei exercitii financiare, exercitiul financiar in cauza si doua exercitii financiare precedente, nu depaseste echivalentul in lei al sumei de 20.000 euro, potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din Regulamentul de minimis in sectorul agricol;
b) intreprindere - orice entitate care, potrivit pct. (4) din preambulul Regulamentului de minimis in sectorul agricol, desfasoara o activitate economica, indiferent de statutul sau juridic si de modul in care este finantata;
c) intreprindere unica - reprezinta, potrivit art. 2 alin. (2) din Regulamentul de minimis in sectorul agricol, toate intreprinderile intre care exista cel putin una din urmatoarele relatii:
(i) o intreprindere detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor unei alte intreprinderi;
(ii) o intreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte intreprinderi;
(iii) o intreprindere are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra altei intreprinderi in temeiul unui contract incheiat cu intreprinderea in cauza sau in temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
(iv) o intreprindere care este actionar sau asociat al unei alte intreprinderi si care controleaza singura, in baza unui acord cu alti actionari sau asociati ai acelei intreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor intreprinderii respective;
d) autoritatea competenta - Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale prin directiile pentru agricultura judetene si a municipiului Bucuresti, autoritati responsabile cu administrarea schemei de ajutor de minimis;
e) fenomene hidrometeorologice nefavorabile - seceta, grindina, ploi torentiale, vant puternic.


Articolul 4
Schema de ajutor de minimis reglementata de prezenta hotarare nu se aplica urmatoarelor categorii de ajutoare:
a) ajutoarelor a caror valoare este fixata pe baza pretului sau a cantitatii de produse cumparate ori introduse pe piata;
b) ajutoarelor destinate activitatilor legate de export catre tari terte sau catre alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitatile exportate, ajutoarelor destinate infiintarii si functionarii unei retele de distributie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
c) ajutoarelor conditionate de utilizarea cu precadere a produselor nationale fata de produsele importate.


CAPITOLUL II
Beneficiarii, criteriile de eligibilitate, cuantumul sprijinului financiar si modalitatea de acordare a schemei de ajutor de minimis


Articolul 5
Prevederile prezentei scheme se aplica intreprinderilor/intreprinderilor unice, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. b) si c), respectiv:
a) apicultorilor persoane fizice care detin atestat de producator emis in baza Legii nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol, cu modificarile si completarile ulterioare, valabil la data depunerii cererii;
b) apicultorilor, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, constituite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016;
c) apicultorilor persoane juridice, precum si oricaror forme asociative cu sau fara personalitate juridica constituite conform legii.


Articolul 6
Pentru a fi eligibile la acordarea ajutorului de minimis prevazut de prezenta hotarare, intreprinderile/intreprinderile unice prevazute la art. 5 trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele criterii de eligibilitate:
a) sa aiba familii de albine inscrise in baza de date nationala apicola la data de 1 martie 2019, conform Sistemului unitar de identificare a stupinelor si stupilor, gestionat de Agentia Nationala pentru Zootehnie "Prof. dr. G.K. Constantinescu", potrivit prevederilor Ordinului ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor si stupilor;
b) sa aiba familii de albine inregistrate/autorizate la directia sanitar-veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti.


Articolul 7
(1) Valoarea sprijinului financiar acordat prin schema de ajutor de minimis se exprima sub forma unei subventii, potrivit art. 3 alin. (6) din Regulamentul de minimis in sectorul agricol.
(2) Sprijinul financiar reprezentand ajutor de minimis potrivit prezentei hotarari se acorda beneficiarilor prevazuti la art. 5 pentru compensarea efectelor fenomenelor hidrometeorologice nefavorabile manifestate in perioada martie-mai 2019 asupra sectorului apicol, astfel incat sa se asigure continuarea ciclului de productie, in cuantum de 20 lei/familie de albine.
(3) Valoarea totala a ajutorului de minimis care se acorda unei intreprinderi/intreprinderi unice nu poate depasi suma de 20.000 euro pe durata a 3 exercitii financiare, in cursul exercitiului financiar actual si in cele doua exercitii financiare precedente.
(4) In cazul nerespectarii prevederilor art. 6, beneficiarii schemei de minimis sunt obligati la restituirea contravalorii sprijinului financiar, la care se adauga dobanzi si penalitati de intarziere de la data incasarii acestuia, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 8
Sumele reprezentand ajutoare de minimis se platesc beneficiarilor intr-o singura transa.


Articolul 9
Valoarea totala a schemei de ajutor de minimis este de 37.000 mii lei si se asigura din bugetul de stat, in limitele prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pe anul 2019 la capitolul 83.01 "Agricultura, silvicultura, piscicultura si vanatoare", titlul 51 "Transferuri intre unitati ale administratiei publice", articolul 51.01 "Transferuri curente", alineatul 51.01.01 "Transferuri catre institutii publice", prin bugetul repartizat directiilor pentru agricultura judetene si a municipiului Bucuresti pe anul 2019, care asigura sumele necesare acordarii schemei de la capitolul 83.10 "Agricultura, silvicultura, piscicultura si vanatoare", titlul 40 "Subventii", articolul 40.15 "Sprijinirea producatorilor agricoli".


CAPITOLUL III
Reguli procedurale


Articolul 10
(1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei hotarari si inainte de depunerea cererii, al carei model este prevazut in anexa nr. 1, directiile pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in prezenta potentialilor beneficiari, verifica sumele ramase si potential a fi primite prin prezenta schema de ajutor de minimis, rezultate dupa insumarea ajutoarelor de minimis primite pe durata a 3 exercitii financiare, respectiv ajutoarele acordate in cele doua exercitii financiare precedente si in exercitiul financiar in cauza, si pana la concurenta sumei de 20.000 euro, potrivit art. 3 alin. (2) din Regulamentul de minimis in sectorul agricol.
(2) Ajutoarele de minimis primite pe durata a 3 exercitii financiare sunt cele stabilite potrivit Hotararii Guvernului nr. 500/2017 privind aprobarea schemei "Ajutor de minimis pentru aplicarea programului de sustinere a crescatorilor de ovine pentru comercializarea lanii", cu modificarile si completarile ulterioare, Hotararii Guvernului nr. 39/2017 pentru aprobarea schemei "Ajutor de minimis pentru aplicarea programului de sustinere a produsului tomate in spatii protejate", beneficiarilor, conditiilor de eligibilitate, modului de acordare a ajutorului de minimis, valorii anuale totale a acestuia, precum si a modalitatilor de verificare si control, cu modificarile si completarile ulterioare, Hotararii Guvernului nr. 943/2017 pentru aprobarea schemei "Ajutor de minimis pentru aplicarea programului de sustinere a produsului tomate in spatii protejate", pentru anul 2018, cu modificarile si completarile ulterioare, Hotararii Guvernului nr. 9/2018 privind aprobarea schemei ajutor de minimis pentru aplicarea programului de sustinere a crescatorilor de porci din rasele Bazna si/sau Mangalita in vederea producerii carnii de porc", cu modificarile si completarile ulterioare, Hotararii Guvernului nr. 107/2019 privind aprobarea schemei "Ajutor de minimis pentru aplicarea programului de sustinere a produsului tomate in spatii protejate" pentru anul 2019, cu completarile ulterioare, si Hotararii Guvernului nr. 108/2019 pentru aprobarea schemei "Ajutor de minimis pentru aplicarea programului de sustinere a productiei de usturoi", precum si pentru stabilirea unor masuri de verificare si control al acesteia, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte sume acordate prin scheme de ajutor de minimis primite pana la data acordarii ajutorului de minimis prevazut de prezenta hotarare.
(3) Directiile pentru agricultura judetene sau a municipiului Bucuresti solicita Agentiei Nationale pentru Zootehnie "Prof. dr. G.K. Constantinescu" lista apicultorilor cu efectivele de albine inscrise in baza de date nationala apicola la data de 1 martie 2019.
(4) Dupa efectuarea verificarii prevazute la alin. (1) si informarea beneficiarilor asupra efectivelor inscrise in lista prevazuta la alin. (3), beneficiarii depun la directiile pentru agricultura judetene sau a municipiului Bucuresti cererea insotita de urmatoarele documente:
a) copie a BI/CI al/a solicitantului persoana fizica sau, dupa caz, imputernicire/procura notariala si o copie a BI/CI al/a reprezentantului legal;
b) copie a atestatului de producator in cazul beneficiarilor prevazuti la art. 5 lit. a);
c) copie a certificatului de inregistrare la registrul comertului/Registrul national al asociatiilor si fundatiilor sau a actului in baza caruia isi desfasoara activitatea, in cazul persoanelor juridice, precum si copie a BI/CI al/a imputernicitului persoana fizica;
d) dovada cont activ banca/trezorerie;
e) copia documentului de inregistrare/autorizare sanitar- veterinara, eliberat de catre directia sanitar-veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti pe a carei raza teritoriala se desfasoara permanent activitatea stupinei.
(5) Documentele prevazute la alin. (4) lit. a) si c) sunt prezentate in original si copie, in vederea certificarii de reprezentantul directiei pentru agricultura judetene sau a municipiului Bucuresti prin inscrierea pe copie a sintagmei "conform cu originalul".
(6) In situatia in care beneficiarii prevazuti la art. 5 detin in exploatatie mai multe stupine care sunt situate pe raza mai multor unitati administrativ-teritoriale din judete diferite, acestia depun o singura cerere la directia pentru agricultura judeteana pe teritoriul careia beneficiarul detine numarul cel mai mare de familii de albine.
(7) Termenul final de depunere a cererilor si documentelor insotitoare prevazute la alin. (4) este data de 31 octombrie 2019.


Articolul 11
(1) Directiile pentru agricultura judetene sau a municipiului Bucuresti inregistreaza si verifica cererile impreuna cu documentele anexate si intocmesc Registrul judetean de evidenta a beneficiarilor de sprijin financiar prevazut de schema de ajutor de minimis, al carui model este prevazut in anexa nr. 2.
(2) Directiile pentru agricultura judetene sau a municipiului Bucuresti calculeaza si aproba sumele aferente reprezentand sprijin financiar, pentru fiecare beneficiar in parte, si se asigura ca sumele totale care se acorda solicitantului se incadreaza in plafonul maxim, conform art. 7 alin. (3).


Articolul 12
Directiile pentru agricultura judetene sau a municipiului Bucuresti intocmesc situatia centralizatoare cu sumele necesare pentru acordarea sprijinului financiar, conform modelului prevazut in anexa nr. 3, pe care o transmit Directiei generale buget-finante si fonduri europene din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, pana la data de 15 noiembrie 2019.


Articolul 13
Directia generala buget-finante si fonduri europene din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale transmite Ministerului Finantelor Publice cererea de deschidere a creditelor bugetare insotita de situatia centralizatoare a sumelor corespunzatoare ajutorului de minimis defalcate pentru fiecare directie pentru agricultura judeteana, conform modelului prevazut in anexa nr. 4.


Articolul 14
(1) Dupa aprobarea de catre Ministerul Finantelor Publice a deschiderii creditelor bugetare, din bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale se alimenteaza conturile directiilor pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) In cazul intreprinderilor/intreprinderilor unice, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. b) si c), care inregistreaza datorii la bugetul general consolidat al statului, sumele acordate cu titlu de ajutor de minimis se compenseaza cu sumele datorate bugetului general consolidat al statului, in conditiile Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, procedura de compensare prevazuta la alin. (2) se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Directiile pentru agricultura judetene sau a municipiului Bucuresti vireaza sumele cuvenite in conturile beneficiarilor, potrivit legislatiei in vigoare.


Articolul 15
(1) Registrele judetene de evidenta a beneficiarilor de sprijin financiar acordat potrivit prezentei hotarari se pastreaza la directiile pentru agricultura judetene sau a municipiului Bucuresti pe o perioada de 10 ani fiscali de la data la care a fost solicitat ajutorul.
(2) Directiile pentru agricultura judetene sau a municipiului Bucuresti intocmesc lista cuprinzand beneficiarii ajutoarelor de minimis si sumele acordate potrivit prezentei hotarari, precum si orice alte sume acordate acestor beneficiari prin alte scheme de minimis in exercitiul financiar actual si in cele doua exercitii financiare precedente.
(3) Lista se publica pe site-ul directiilor pentru agricultura judetene sau a municipiului Bucuresti si se transmite Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, pentru publicare pe site-ul oficial al institutiei.


CAPITOLUL IV
Dispozitii finale


Articolul 16
Ajutorul de minimis acordat in temeiul prezentei hotarari este avut in vedere pentru a fi dedus din orice schema viitoare de ajutor de minimis.


Articolul 17
(1) Se considera ajutor necuvenit sumele incasate prin incalcarea criteriilor de eligibilitate prevazute la art. 6, care trebuie sa fie recuperate potrivit prevederilor art. 7 alin. (4).
(2) Sumele reprezentand ajutor de minimis necuvenit, prevazut la alin. (1), reprezinta creante bugetare, pentru recuperarea acestora aplicandu-se in mod corespunzator dispozitiile Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Deciziile de recuperare intocmite de catre directiile pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, prin care se individualizeaza sumele de recuperat exprimate in moneda nationala, constituie titluri de creanta si cuprind elementele actului administrativ-fiscal prevazut de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Titlurile de creanta pot fi contestate pe cale administrativa, potrivit legii, la organul emitent, iar, dupa solutionarea acestei contestatii, o noua contestatie poate fi depusa la sediul instantei judecatoresti competente, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Titlul de creanta constituie titlu executoriu la data expirarii termenului de scadenta prevazut in acesta.
(5) Titlurile executorii impreuna cu dovada comunicarii acestora catre debitor se transmit organelor fiscale competente subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in vederea recuperarii debitului, dupa expirarea termenului de contestare pentru titlurile de creanta necontestate sau dupa ramanerea definitiva a acestora in sistemul cailor administrative de atac ori dupa pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive.
(6) Cuantumul obligatiilor fiscale accesorii se calculeaza de catre directiile pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, de la data scadentei si pana la data transmiterii catre organele fiscale competente subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, potrivit alin. (5), iar organele fiscale competente subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala vor calcula obligatii fiscale accesorii de la data transmiterii titlurilor executorii si pana la data stingerii sumelor prevazute in acestea.
(7) Obligatiile fiscale accesorii calculate de catre directiile pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti vor fi individualizate intr-un titlu de creanta, prevederile alin. (2) - (5) aplicandu-se in mod corespunzator.
(8) In procedura insolventei, inscrierea creantei bugetare la masa credala se face de catre directiile pentru agricultura judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(9) Sumele incasate potrivit prevederilor alin. (2) se fac venit la bugetul de stat.


Articolul 18
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Anexele pot fi consultate aici: Anexa 1, Anexa 2, Anexa 3, Anexa 4.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice