din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2485 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Decizia ANCOM nr. 934/2019 privind conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale

INTEGRAL: Decizia ANCOM nr. 934/2019 privind conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale


Decizia ANCOM nr. 934/2019 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 797 din 02.10.2019


CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Articolul 1
(1) Prezenta decizie reglementeaza conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de servicii postale ca furnizori de serviciu universal, astfel cum acestia sunt definiti la art. 2 pct. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 187/2013, cu modificarile si completarile ulterioare (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013), precum si modalitatile de finantare a costului net determinat de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.
(2) In cuprinsul prezentei decizii sunt aplicabile definitiile relevante prevazute la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 si la pct. 1 subpct. 1.1 din anexa nr. 1 la Decizia presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii nr. 313/2017 privind regimul de autorizare generala pentru furnizarea serviciilor postale.


Articolul 2
Pot fi desemnati ca furnizori de serviciu universal numai furnizorii de servicii postale autorizati sa furnizeze serviciile incluse in sfera serviciului universal pentru care urmeaza a fi desemnati, in conditiile regimului de autorizare generala, si care asigura indeplinirea conditiilor prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 pentru prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal.


Articolul 3
(1) Desemnarea unui furnizor de servicii postale ca furnizor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale se realizeaza de catre Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, denumita in continuare ANCOM, la cerere sau din oficiu, pentru prestarea unuia sau mai multor servicii incluse in sfera serviciului universal, asa cum acestea sunt definite in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 si in legislatia adoptata de ANCOM, pe intreg teritoriul national sau doar pe o parte a acestuia, astfel incat sa se asigure acoperirea intregului teritoriu.
(2) Furnizorii de serviciu universal se desemneaza pentru o perioada suficienta care sa asigure viabilitatea economica a serviciilor furnizate, dar nu mai mult de 10 ani.
(3) In cazuri bine justificate, ANCOM poate dispune prelungirea cu cel mult 1 an a perioadei pentru care a fost desemnat furnizorul de serviciu universal, fara insa a depasi perioada maxima de 10 ani prevazuta la alin. (2).
(4) Desemnarea de catre ANCOM a doi sau mai multi furnizori de serviciu universal care concureaza pe aceleasi piete din domeniul serviciilor postale se va realiza astfel incat sa nu se creeze niciunuia dintre furnizori un dezavantaj concurential, respectandu-se principiul pastrarii unui echilibru din punctul de vedere al rentabilitatii prestarii serviciilor postale intre zona in care fiecare dintre acestia urmeaza sa presteze serviciile pentru care a fost desemnat si zona sau zonele ce au fost stabilite pentru ceilalti furnizori de serviciu universal concurenti si luandu-se in considerare avantajele de ordin competitiv de care beneficiaza fiecare dintre furnizorii de serviciu universal.
(5) In aplicarea prevederilor prezentei decizii, ANCOM va urmari atingerea obiectivelor prevazute la art. 48 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 si va actiona in vederea limitarii posibilelor efecte negative determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal asupra concurentei, precum si a protectiei intereselor utilizatorilor.


CAPITOLUL II
Desemnarea la cerere


Articolul 4
(1) Orice furnizor de servicii postale incluse in sfera serviciului universal, care intentioneaza sa fie desemnat ca furnizor de serviciu universal, va transmite la sediul central al ANCOM o cerere cu privire la aceasta intentie, avand formatul prevazut in anexa nr. 1 la prezenta decizie.
(2) Termenul in care furnizorii de servicii postale pot transmite cererea prevazuta la alin. (1) este de 30 de zile de la data la care ANCOM publica un anunt, pe propria pagina de internet, cu privire la intentia de a desemna unul sau mai multi furnizori de servicii postale incluse in sfera serviciului universal ca furnizori de serviciu universal.
(3) Anuntul prevazut la alin. (2) va cuprinde, cel putin, serviciile incluse in sfera serviciului universal pentru care se intentioneaza desemnarea furnizorilor de serviciu universal si perioada de desemnare. In cazul in care ANCOM intentioneaza sa desemneze mai multi furnizori de serviciu universal pentru diferite zone geografice, anuntul prevazut la alin. (2) va cuprinde si zonele geografice definite.
(4) Cererea se transmite impreuna cu celelalte documente necesare numai in unul dintre urmatoarele moduri:
a) prin depunere, personal sau de catre un reprezentant al solicitantului, sub luare de semnatura;
b) printr-un serviciu postal;
c) ca inscris in forma electronica, caruia i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat nesuspendat ori nerevocat la momentul respectiv si generata cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii electronice.
(5) Este considerata data a transmiterii, dupa caz, data inscrierii in registrul general de intrare-iesire a corespondentei al ANCOM, data confirmarii primirii documentelor la sediul central al ANCOM printr-un serviciu postal cu confirmare de primire sau data confirmarii primirii inscrisului in forma electronica.
(6) Un solicitant poate depune o cerere de desemnare in conditiile prezentului articol daca indeplineste urmatoarele conditii de participare:
a) este furnizor de servicii postale autorizat in conditiile regimului de autorizare generala;
b) este autorizat pentru serviciile din sfera serviciului universal pentru care solicita desemnarea.


Articolul 5
(1) Cererea de desemnare ca furnizor de serviciu universal va cuprinde urmatoarele informatii:
a) datele de identificare ale solicitantului;
b) serviciile incluse in sfera serviciului universal pentru care se solicita desemnarea;
c) zona geografica pentru care se solicita desemnarea, in cazul in care ANCOM intentioneaza sa desemneze mai multi furnizori de serviciu universal pentru diferite zone geografice.
(2) La cererea de desemnare ca furnizor de serviciu universal vor fi anexate urmatoarele informatii si documente, care fac parte integranta din aceasta:
a) certificat constatator emis de oficiul registrului comertului privind inexistenta unei proceduri de dizolvare voluntara, judiciara sau ca urmare a aplicarii procedurilor de insolventa;
b) copii ale situatiilor financiare anuale pentru ultimii 3 ani depuse la organele competente la care se inregistreaza, potrivit legislatiei in vigoare sau pentru toata perioada scursa de la infiintare, in cazul in care are mai putin de 3 situatii financiare anuale depuse la organele competente;
c) o descriere detaliata a cerintelor de calitate a caror indeplinire este garantata de solicitant si a masurilor necesare pentru indeplinirea acestor cerinte;
d) o propunere financiara in care solicitantul va prezenta detaliat estimarea valorii maxime anuale a costului net aferent furnizarii serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal pentru care solicita desemnarea, pentru fiecare an din perioada de desemnare;
e) o lista cu amplasamentul tuturor punctelor fixe de acces si de contact deservite de personal, precum si o lista cu amplasamentul punctelor de acces nedeservite de personal ale retelei postale, operate de solicitant sau de alti furnizori de servicii postale cu care solicitantul a incheiat contracte in acest scop, pentru care acesta garanteaza ca vor fi utilizate in vederea furnizarii serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal pentru care solicita desemnarea;
f) tabelele prevazute in anexele nr. 2 si 3 la prezenta decizie, completate in mod corespunzator.
(3) Informatiile prevazute la alin. (2) lit. c) vor cuprinde, cel putin, normele de distribuire a trimiterilor de corespondenta interne din sfera serviciului universal din cea mai rapida categorie standard, obiectivele de calitate stabilite pentru normele de distribuire, procentul anual de reclamatii intemeiate privind prestarea serviciilor calculat pentru fiecare an din ultimii 3 ani anteriori derularii procedurii de desemnare, respectiv pentru fiecare an din toata perioada scursa de la infiintare, in cazul in care solicitantul are o experienta in furnizarea serviciilor postale pentru care se solicita desemnarea mai mica de 3 ani. Procentul anual de reclamatii se calculeaza prin raportarea volumului trimiterilor postale reclamate ca nepredate, distruse sau predate deteriorate, care fac obiectul furnizarii serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal pentru care se solicita desemnarea, la volumul total de trimiteri care fac obiectul furnizarii serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal.


Articolul 6
(1) In termen de 15 zile de la data publicarii anuntului prevazut la art. 4 alin. (2), presedintele ANCOM va stabili, prin decizie, o comisie de evaluare a cererilor de desemnare ca furnizor de serviciu universal.
(2) Comisia de evaluare prevazuta la alin. (1) va fi formata din specialisti in domeniile economic, tehnic si juridic si va avea ca atributii:
a) verificarea indeplinirii conditiilor de forma ale cererilor de desemnare ca furnizor de serviciu universal, prevazute la art. 5;
b) verificarea indeplinirii conditiilor de participare prevazute la art. 4 alin. (6), a capacitatii solicitantului de a respecta obligatiile privind furnizarea serviciilor incluse in sfera serviciului universal, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013, precum si a propunerii financiare a solicitantului;
c) redactarea proiectului deciziei de desemnare a furnizorului de serviciu universal.
(3) Comisia de evaluare poate cere solicitantilor orice documente, informatii sau clarificari, necesare pentru solutionarea cererilor, indicand gradul de detaliu si termenul in care acestea trebuie depuse.


Articolul 7
(1) In vederea stabilirii cererii sau, dupa caz, a cererilor castigatoare, comisia de evaluare analizeaza capacitatea solicitantilor de a respecta obligatiile privind furnizarea serviciilor incluse in sfera serviciului universal, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013, precum si propunerea financiara a solicitantilor, luand in considerare urmatoarele:
a) gradul de acoperire a teritoriului national sau, dupa caz, a zonei geografice pentru care se solicita desemnarea, garantat de solicitanti;
b) capacitatea tehnica si economica a solicitantilor;
c) costul net maxim estimat aferent furnizarii serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal pentru care a fost solicitata desemnarea, conform propunerilor financiare depuse de solicitanti.
(2) In vederea evaluarii criteriului prevazut la alin. (1) lit. a), comisia de evaluare va lua in considerare, punctand corespunzator, urmatoarele elemente:
a) numarul de unitati administrativ-teritoriale de baza (comune sau orase) la nivel national sau, dupa caz, din zona geografica pentru care se solicita desemnarea, acoperite de cel putin un punct fix de acces si de contact deservit de personal in care se pot prezenta, respectiv livra trimiterile postale care fac obiectul serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal pentru care se solicita desemnarea. Pentru acest element, modalitatea de calcul al punctajului este urmatoarea:
- grad de acoperire de pana la 50% din UAT-uri de baza (comune sau orase) = 0 puncte;
- grad de acoperire intre 50% si 75% din UAT-uri de baza (comune sau orase) = 10 puncte;
- grad de acoperire de peste 75% din UAT-uri de baza (comune sau orase) = 15 puncte;
b) numarul de localitati la nivel national sau, dupa caz, din zona geografica pentru care se solicita desemnarea, acoperite de cel putin un punct de acces nedeservit de personal. Pentru acest element, modalitatea de calcul al punctajului este urmatoarea:
- grad de acoperire de pana la 50% din localitati = 0 puncte;
- grad de acoperire intre 50% si 75% din localitati = 10 puncte;
- grad de acoperire de peste 75% din localitati = 15 puncte.
(3) In vederea evaluarii criteriului prevazut la alin. (1) lit. (b), comisia de evaluare va lua in considerare, punctand corespunzator, urmatoarele elemente:
a) experienta in furnizarea serviciilor postale pentru care se solicita desemnarea:
- experienta de maximum 3 ani in furnizarea serviciilor postale pentru care se solicita desemnarea = 0 puncte;
- experienta intre 3 si 5 ani in furnizarea serviciilor postale pentru care se solicita desemnarea = 10 puncte;
- experienta de minimum 5 ani in furnizarea serviciilor postale pentru care se solicita desemnarea = 15 puncte;
b) numarul total de trimiteri care au facut obiectul serviciilor postale prestate in ultimii 3 ani anteriori derularii procedurii de desemnare sau pentru toata perioada scursa de la infiintare, in cazul in care solicitantul are o experienta in furnizarea serviciilor postale pentru care se solicita desemnarea mai mica de 3 ani:
- cel mai mare numar total de trimiteri postale = 15 puncte;
- un alt numar total de trimiteri postale = numarul total de trimiteri postale prestate de ofertantul n/cel mai mare numar total de trimiteri postale x 15 puncte;
c) media procentelor anuale de reclamatii intemeiate privind prestarea serviciilor inregistrate in ultimii 3 ani anteriori derularii procedurii de desemnare, respectiv pentru toata perioada scursa de la infiintare, in cazul in care solicitantul are o experienta in furnizarea serviciilor postale pentru care se solicita desemnarea mai mica de 3 ani. Procentele anuale de reclamatii se calculeaza prin raportarea volumului trimiterilor postale reclamate ca nepredate, distruse sau predate deteriorate, care fac obiectul furnizarii serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal pentru care se solicita desemnarea, la volumul total de trimiteri care fac obiectul furnizarii serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal:
- cea mai mica medie a procentelor anuale de reclamatii intemeiate = 10 puncte;
- o alta medie a procentelor anuale de reclamatii intemeiate = cea mai mica medie a procentelor anuale de reclamatii intemeiate/media procentelor anuale de reclamatii intemeiate inregistrate de ofertantul n x 10 puncte;
d) cifra de afaceri aferenta furnizarii serviciilor postale:
- cifra de afaceri aferenta furnizarii serviciilor postale inregistrata in ultimul exercitiu financiar pentru care a depus situatii financiare la organele competente de pana la 1.000.000 EUR = 0 puncte;
- cifra de afaceri aferenta furnizarii serviciilor postale inregistrata in ultimul exercitiu financiar pentru care a depus situatii financiare la organele competente intre 1.000.001 EUR si 5.000.000 EUR = 10 puncte;
- cifra de afaceri aferenta furnizarii serviciilor postale inregistrata in ultimul exercitiu financiar pentru care a depus situatii financiare la organele competente de cel putin 5.000.001 EUR = 15 puncte;
e) solvabilitatea generala:
- solvabilitatea generala inregistrata in ultimul exercitiu financiar pentru care a depus situatii financiare la organele competente sub 100% (raport active/datorii) = 0 puncte;
- solvabilitatea generala inregistrata in ultimul exercitiu financiar pentru care a depus situatii financiare la organele competente intre 100% si 150% (raport active/datorii) = 5 puncte;
- solvabilitatea generala inregistrata in ultimul exercitiu financiar pentru care a depus situatii financiare la organele competente intre 151% si 200% (raport active/datorii) = 10 puncte;
- solvabilitatea generala inregistrata in ultimul exercitiu financiar pentru care a depus situatii financiare la organele competente de minimum 201% (raport active/datorii) = 15 puncte.
(4) Pentru evaluarea criteriului prevazut la alin. (1) lit. c), comisia de evaluare va acorda urmatoarele punctaje:
- cel mai mic cost net total estimat = 100 puncte;
- un alt cost net total estimat = cel mai mic cost net total estimat/costul net total estimat de ofertantul n x 100.
(5) Punctajul tehnico-economic total rezulta din insumarea punctajului total calculat potrivit alin. (2) si, respectiv, alin. (3).
(6) Nu pot fi desemnati castigatori solicitantii ale caror cereri acumuleaza un punctaj tehnico-economic total de pana la 40 puncte inclusiv.
(7) Punctajul total acordat pentru fiecare cerere de desemnare se calculeaza utilizand urmatoarea formula:
Ptotal = Pfinanciar x 50% + Ptehnico-economic x 50%,
unde:
Pfinanciar = punctajul financiar calculat potrivit alin. (4);
Ptehnico-economic = punctajul tehnico-economic calculat potrivit alin. (5).
(8) In vederea stabilirii cererii sau, dupa caz, a cererilor castigatoare, comisia de evaluare va calcula punctajul luand in considerare, atunci cand este cazul, cererile depuse pentru aceeasi zona geografica si/sau pentru aceleasi servicii postale.
(9) Furnizorul de servicii postale declarat castigator de catre comisia de evaluare va fi cel a carui cerere respecta conditia prevazuta la alin. (6) si, in acelasi timp, intruneste cel mai mare punctaj rezultat in urma aplicarii formulei prevazute la alin. (7).


Articolul 8
Comisia de evaluare poate respinge o cerere de desemnare ca furnizor de serviciu universal in urmatoarele cazuri:
a) cererea de desemnare ca furnizor de serviciu universal nu indeplineste conditiile de forma prevazute la art. 5;
b) cererea de desemnare ca furnizor de serviciu universal nu a fost depusa in termenul prevazut la art. 4 alin. (2);
c) solicitantul nu indeplineste cel putin una dintre conditiile de participare prevazute la art. 4 alin. (6);
d) documentele, informatiile sau clarificarile solicitate de comisia de evaluare in scopul solutionarii cererilor de desemnare ca furnizor de serviciu universal nu au fost depuse in termen sau nu respecta cerintele ori gradul de detaliu indicate potrivit art. 6 alin. (3).


Articolul 9
(1) Termenul de solutionare a cererilor de desemnare ca furnizor de serviciu universal este de 90 de zile de la data publicarii anuntului prevazut la art. 4 alin. (2).
(2) In cazul in care, potrivit dispozitiilor art. 6 alin. (3), unui solicitant ii sunt cerute documente, informatii sau clarificari, termenul prevazut la alin. (1) se suspenda pana la primirea acestora sau pana la expirarea termenului de depunere stabilit de comisia de evaluare.
(3) ANCOM va transmite simultan tuturor ofertantilor o instiintare privind rezultatul procedurii de desemnare.
(4) Solicitantii a caror oferta nu a fost declarata castigatoare vor fi informati cu privire la motivele care au stat la baza respingerii propriei oferte sau cu privire la motivele care au determinat desemnarea unei alte oferte ca fiind castigatoare.


Articolul 10
(1) Persoanele interesate pot depune contestatie privind rezultatul procedurii de desemnare, in termen de doua zile lucratoare de la primirea instiintarii prevazute la art. 9 alin. (3). Contestatia trebuie intocmita in scris si depusa la sediul central al ANCOM de catre un reprezentant al solicitantului, sub luare de semnatura, sau transmisa prin serviciul de trimitere recomandata cu confirmare de primire.
(2) In termen de 10 zile lucratoare de la data depunerii contestatiilor, o comisie desemnata de presedintele ANCOM prin decizie, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 6, formata din alte persoane decat cele care au facut parte din comisia initiala, solutioneaza contestatiile si incheie un proces-verbal, aprobat de presedintele ANCOM. Rezultatul se comunica in scris contestatarilor.
(3) Pe baza rezultatelor procedurii de desemnare, comisia de evaluare sau, respectiv, comisia de solutionare a contestatiilor elaboreaza proiectul deciziei de desemnare a furnizorului de serviciu universal, pe care il supune spre aprobare presedintelui ANCOM.


CAPITOLUL III
Desemnarea din oficiu


Articolul 11
ANCOM va putea desemna din oficiu furnizorii de serviciu universal in urmatoarele cazuri:
a) daca niciun furnizor de servicii postale incluse in sfera serviciului universal nu a depus cerere de desemnare ca furnizor de serviciu universal in termenul prevazut la art. 4 alin. (2);
b) daca niciunul dintre furnizorii de servicii postale incluse in sfera serviciului universal care au depus cerere de desemnare ca furnizor de serviciu universal in termenul prevazut la art. 4 alin. (2) nu a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal dupa parcurgerea procedurii prevazute la cap. II;
c) daca, dupa parcurgerea procedurii prevazute la cap. II, nu au fost desemnati furnizori de serviciu universal pentru toate serviciile postale incluse in sfera serviciului universal pentru care ANCOM intentiona sa desemneze furnizori de serviciu universal sau pentru intreg teritoriul tarii.


Articolul 12
(1) Desemnarea din oficiu se realizeaza prin decizie a presedintelui ANCOM, pe baza propunerilor comisiei de evaluare prevazute la art. 6, cu respectarea procedurii de consultare prevazute la art. 49 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013.
(2) Comisia de evaluare propune desemnarea unui furnizor de serviciu universal pe baza unuia sau a mai multora dintre criteriile prevazute la art. 7 alin. (1), precum si, daca este cazul, pe baza altor criterii relevante, cu respectarea principiilor eficientei, obiectivitatii, transparentei si nediscriminarii.
(3) Propunerile comisiei de evaluare vor contine denumirea furnizorului de servicii postale incluse in sfera serviciului universal propus a fi desemnat ca furnizor de serviciu universal, serviciile incluse in sfera serviciului universal pentru care se propune desemnarea, zonele geografice pentru care se propune desemnarea, motivele pentru care este necesara desemnarea din oficiu, precum si celelalte date ce urmeaza a fi incluse in decizia de desemnare.


CAPITOLUL IV
Decizia de desemnare ca furnizor de serviciu universal


Articolul 13
(1) Decizia de desemnare ca furnizor de serviciu universal confera furnizorului de servicii postale drepturi si obligatii specifice, suplimentare fata de cele prevazute in autorizatia generala.
(2) Decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal va contine cel putin urmatoarele:
a) serviciile pentru care a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal;
b) perioada de desemnare;
c) zona geografica pentru care a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal;
d) dreptul de a actiona in relatiile internationale in calitate de furnizor de serviciu universal si de a incheia acorduri operationale in aceasta calitate;
e) dreptul de a utiliza formularele internationale specifice, prevazute in acordurile internationale la care Romania este parte;
f) dreptul de a beneficia de sumele sau de avantajele de orice alta natura care i se cuvin in temeiul mecanismului de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal, in conditiile cap. V;
g) dreptul de a aplica tarife speciale pentru toti utilizatorii si integratorii in conditii transparente si nediscriminatorii, atat cu privire la tarifele propriu-zise, cat si cu privire la conditiile asociate acestora;
h) dreptul de a infiinta posturi si de a angaja salariati cu contracte individuale de munca pe durata determinata, pe perioada concediilor de odihna ale salariatilor care ocupa posturi unice, in cazul localitatilor unde furnizorul nu are alti salariati cu aceeasi calificare;
i) obligatia de a asigura cel putin o colectare de la fiecare punct de acces si cel putin o livrare la adresa indicata, in fiecare zi lucratoare, dar nu mai putin de 5 zile pe saptamana, in fiecare localitate in care presteaza serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le furnizeze, cu exceptia cazurilor sau a conditiilor geografice considerate exceptionale de ANCOM ori a cazurilor in care ANCOM stabileste ca livrarea sa se faca la anumite instalatii corespunzatoare, in conditii determinate, inclusiv la propunerea furnizorului de serviciu universal;
j) obligatia de a asigura, in termen de maximum 6 luni de la data la care decizia de desemnare produce efecte, un singur punct fix de acces si de contact deservit de personal in care se pot prezenta, respectiv livra trimiterile postale care fac obiectul serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le furnizeze, in fiecare unitate administrativ- teritoriala de baza (comune sau orase) din zona geografica pentru care a fost desemnat;
k) obligatia de a asigura, in termen de maximum 6 luni de la data la care decizia de desemnare produce efecte, cel putin un punct de acces nedeservit de personal in fiecare localitate din zona geografica pentru care a fost desemnat;
l) obligatia de a respecta conditiile specifice de livrare a trimiterilor postale care fac obiectul unui serviciu inclus in sfera serviciului universal, stabilite de ANCOM;
m) obligatia de a respecta cerintele esentiale, inclusiv normele privind securitatea retelei postale publice pe care o opereaza;
n) obligatia de a oferi servicii identice utilizatorilor care se afla in conditii comparabile;
o) obligatia de a oferi servicii disponibile pentru toti utilizatorii, fara niciun fel de discriminare, in special din ratiuni de ordin politic, religios sau ideologic;
p) obligatia de a oferi servicii neintrerupt, cu exceptia cazurilor de forta majora;
q) obligatia de a asigura o evolutie continua a serviciilor in functie de cerintele tehnice, economice si sociale, precum si sa urmareasca adaptarea serviciilor la cerintele utilizatorilor;
r) obligatia de a asigura accesul persoanelor cu dizabilitati la serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze in conditii echivalente celor de care beneficiaza ceilalti utilizatori, cu respectarea normelor adoptate de ANCOM;
s) obligatia de a pune la dispozitia utilizatorilor, integratorilor si a furnizorilor de servicii postale, in mod regulat, informatii detaliate si actualizate cu privire la caracteristicile serviciilor din sfera serviciului universal pe care le furnizeaza, in special informatii referitoare la conditiile generale de acces la aceste servicii, precum si la tarifele si cerintele minime de calitate pentru aceste servicii;
s) obligatia de a asigura accesul utilizatorilor, integratorilor si furnizorilor de servicii postale la reteaua postala publica pe care o opereaza, in conditii de transparenta, obiectivitate si nediscriminare;
t) obligatia de a asigura accesul altor furnizori de servicii postale la serviciile postale care intra in sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze si la elementele de infrastructura a retelei postale publice pe care o opereaza, in masura necesara furnizarii propriilor servicii postale, in conditii transparente, proportionale si nediscriminatorii;
t) obligatia de a practica, pentru serviciile incluse in sfera serviciului universal pentru care a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal, tarife accesibile, indiferent de localizarea geografica, transparente, nediscriminatorii si fundamentate in functie de costuri, care sa stimuleze furnizarea unui serviciu universal eficient, cu exceptia cecogramelor interne si internationale care sunt furnizate cu titlu gratuit, precum si a altor categorii de trimiteri postale a caror gratuitate este prevazuta in acordurile internationale la care Romania este parte sau este stabilita prin hotarare a Guvernului;
u) obligatia stabilirii tarifelor pentru serviciile din sfera serviciului universal, pe care are obligatia sa le presteze, cu respectarea plafoanelor tarifare si formulelor de control al modificarii tarifelor acestor servicii, in cazul in care ANCOM va impune aceasta obligatie;
v) obligatia stabilirii tarifelor pentru serviciile din sfera serviciului universal, pe care are obligatia sa le presteze, cu respectarea modalitatilor de stabilire sau de modificare a acestor tarife, tinand seama si de caracteristicile specifice ale acestor servicii, in cazul in care ANCOM va impune aceasta obligatie;
w) obligatia stabilirii tarifelor pentru serviciile din sfera serviciului universal, pe care are obligatia sa le presteze, cu respectarea principiilor de stabilire a unor tarife individuale pentru aceste servicii, in cazul in care ANCOM va impune aceasta obligatie;
x) obligatia de a supune aprobarii ANCOM, pana la data impunerii uneia sau mai multora dintre masurile prevazute la lit. u) si v), tarifele percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze, precum si orice modificare a acestora;
y) obligatia de a aduce la cunostinta publicului tarifele practicate pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, pe care are obligatia sa le presteze, precum si orice modificari ale acestor tarife, cu cel putin 30 de zile inainte de data intrarii in vigoare a acestora, in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare;
z) obligatia practicarii, pe intregul teritoriu national sau in zona geografica pentru care a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal, a unui nivel uniform al tarifelor percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care este obligat sa le presteze;
aa) obligatia de a supune aprobarii ANCOM criteriile si conditiile pe baza carora aplica tarifele speciale mentionate la lit. g), precum si orice modificari sau completari aduse acestora;
ab) obligatia respectarii principiilor prevazute la art. 19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 la incheierea acordurilor privind tarifele terminale pentru trimiterile postale intracomunitare expediate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene catre o adresa aflata pe teritoriul Romaniei;
ac) obligatia de a tine o evidenta contabila separata, in cadrul contabilitatii interne de gestiune, prin aplicarea, in mod unitar, a principiilor privind elaborarea sistemului de evidenta contabila separata si a cerintelor privind intocmirea si transmiterea situatiilor financiare separate conform conditiilor stabilite de ANCOM;
ad) obligatia de a stabili si supune spre aprobare autoritatii de reglementare regulile aplicabile serviciilor postale din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze, in termenul stabilit prin decizia de desemnare si cu respectarea eventualelor reguli minime obligatorii stabilite de ANCOM;
ae) obligatia de a respecta cumulativ urmatoarele conditii:
- de a asigura livrarea la destinatari, in cel mult doua zile lucratoare de la data depunerii la punctele de acces a trimiterilor de corespondenta interne din sfera serviciului universal din cea mai rapida categorie standard, a 85% din numarul total al acestor trimiteri postale;
- de a asigura livrarea la destinatari, in cel mult patru zile lucratoare de la data depunerii la punctele de acces a trimiterilor de corespondenta interne din sfera serviciului universal din cea mai rapida categorie standard, a 97% din numarul total al acestor trimiteri postale;
af) obligatia referitoare la intocmirea si publicarea rapoartelor anuale privind respectarea cerintelor minime de calitate prevazute la lit. ae), in conditiile stabilite de ANCOM prin decizia de desemnare si prin decizia privind conditiile si procedura de evaluare a respectarii cerintelor in cauza;
ag) obligatia de a respecta cerintele minime de calitate, altele decat cele prevazute la lit. ae) impuse furnizorului de serviciu universal, precum si obligatia referitoare la intocmirea si transmiterea catre ANCOM a rapoartelor anuale privind respectarea acestor cerinte;
ah) obligatia de a publica informatii referitoare la statistica reclamatiilor adresate furnizorului de serviciu universal, precum si modul in care acestea au fost solutionate;
ai) obligatia de a supune aprobarii ANCOM contractul-cadru in temeiul caruia se desfasoara relatiile furnizorului de serviciu universal cu utilizatorii;
aj) alte drepturi si obligatii relevante in ceea ce priveste furnizarea serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal pentru care a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal.
(3) Dispozitiile alin. (2) lit. g), t) -y), z) si aa) nu sunt aplicabile serviciului prevazut la art. 8 alin. (3) lit. f1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013.


CAPITOLUL V
Mecanismul de finantare a obligatiilor de serviciu universal


Articolul 14
(1) Daca, in urma calcularii de catre furnizorul de serviciu universal a costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal, ANCOM constata ca furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal constituie o sarcina injusta pentru furnizorul de serviciu universal, autoritatea de reglementare va decide, la cererea acestuia, compensarea costului net determinat de furnizarea serviciilor pentru care a fost desemnat.
(2) Costul net al obligatiilor de serviciu universal se calculeaza ca diferenta dintre costul net suportat de furnizorul de serviciu universal ca urmare a indeplinirii obligatiilor de serviciu universal si costul net al aceluiasi furnizor de servicii postale, in cazul in care si-ar desfasura activitatea fara a avea obligatiile de serviciu universal.
(3) Costul net aferent furnizarii serviciilor postale din sfera serviciului universal constituie o sarcina injusta daca nivelul rentabilitatii capitalului mediu angajat inregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal ca urmare a indeplinirii obligatiilor legale se afla sub valoarea costului mediu ponderat al capitalului stabilit de ANCOM.
(4) Calculul costului net va lua in considerare toti factorii relevanti, inclusiv beneficiile intangibile si avantajele comerciale de care furnizorul de servicii postale se bucura ca urmare a desemnarii ca furnizor de serviciu universal, existenta unei marje rezonabile de profit si stimularea eficientei costurilor.
(5) Pierderile datorate practicarii unor tarife aferente serviciilor din sfera serviciului universal nefundamentate in functie de costuri nu vor fi compensate, cu exceptia pierderilor aferente urmatoarelor categorii de trimiteri postale:
a) trimiteri postale pentru care autoritatea de reglementare a impus furnizorului de serviciu universal, potrivit art. 16 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013, practicarea unor tarife nefundamentate in functie de costuri;
b) cecograme interne si internationale care sunt furnizate cu titlu gratuit;
c) alte categorii de trimiteri postale a caror gratuitate sau modalitate de tarifare este prevazuta in acordurile internationale la care Romania este parte sau este stabilita prin hotarare a Guvernului.
(6) Determinarea costului net se bazeaza pe urmatoarele:
a) elementele serviciilor din sfera serviciului universal care pot fi furnizate doar in pierdere sau in afara conditiilor comerciale normale;
b) costuri determinate de anumiti utilizatori sau grupuri de utilizatori carora, avand in vedere costurile de furnizare ale unui anumit serviciu, veniturile generate si tarifele practicate de furnizorul de serviciu universal, nu le poate fi asigurat accesul la serviciile din sfera serviciului universal decat in pierdere sau in alte conditii decat practicile comerciale normale.
(7) Furnizorul de serviciu universal calculeaza costul net aferent furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal conform unei metodologii stabilite prin decizia presedintelui ANCOM de desemnare a furnizorului de serviciu universal.
(8) Cererea prevazuta la alin. (1) se transmite anual, pana la data de 14 august a exercitiului financiar ulterior celui pentru care se solicita compensarea, impreuna cu situatia privind costurile, veniturile si capitalul angajat aferente furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal, in conditiile stabilite de ANCOM.
(9) ANCOM decide cu privire la compensarea costului net si, daca este cazul, cu privire la suma ce urmeaza a fi compensata pentru fiecare furnizor de serviciu universal, in termen de 160 de zile de la primirea unei cereri de compensare a costului net corecte si complete, in conditiile prezentului articol.
(10) In cazul in care furnizorul de serviciu universal nu transmite toate documentele si informatiile in conditiile prevazute la alin. (8), ANCOM informeaza furnizorul de serviciu universal cu privire la acest aspect, termenul prevazut la alin. (9) fiind suspendat de la data comunicarii solicitarii de completare catre furnizorul de serviciu universal pana la data primirii acestor completari de catre ANCOM.
(11) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a raspunde solicitarii de completare prevazute la alin. (10) in termen de maximum 5 zile de la data comunicarii acesteia.
(12) In cazul desemnarii furnizorului de serviciu universal la cerere, suma maxima ce poate fi compensata va fi stabilita ca minimul dintre valoarea costului net ce ar putea fi compensat pana la atingerea nivelului rezonabil al rentabilitatii capitalului angajat (CMPC) inregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, suma solicitata de furnizorul de serviciu universal prin cererea de compensare si suma prezentata in propunerea financiara care a insotit cererea de desemnare ca furnizor de serviciu universal.
13) In cazul desemnarii furnizorului de serviciu universal din oficiu, suma maxima ce poate fi compensata va fi stabilita ca minimul dintre valoarea costului net ce ar putea fi compensat pana la atingerea nivelului rezonabil al rentabilitatii capitalului angajat (CMPC) inregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal si suma solicitata de furnizorul de serviciu universal prin cererea de compensare.


Articolul 15
(1) Compensarea costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal se realizeaza din sursele si in conditiile stabilite de prevederile art. 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013, cu respectarea procedurii si termenelor stabilite de aceste dispozitii.
(2) In cazul in care vor fi desemnati doi sau mai multi furnizori de serviciu universal, necesarul total de finantare a serviciului universal se stabileste anual prin insumarea valorilor ce urmeaza a fi compensate pentru toti furnizorii de serviciu universal, calculate conform dispozitiilor prezentei decizii.
(3) Persoanele obligate la plata contributiei prevazute la art. 23 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 sunt cele care au avut calitatea de furnizor de servicii postale in cursul anului pentru care se datoreaza contributia, calitate care subzista si la data stabilirii acesteia.
(4) In vederea determinarii cuantumului contributiilor individuale, ANCOM va utiliza informatiile din anexa nr. 2 "Date financiare corespunzatoare activitatii furnizorului de servicii postale" depusa de fiecare furnizor conform prevederilor Deciziei presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii nr. 314/2017 privind raportarea unor date statistice de catre furnizorii de servicii postale.
(5) In situatia in care furnizorii prevazuti la alin. (3) nu transmit informatiile prevazute la alin. (4), la determinarea cuantumului contributiilor individuale se va lua in calcul intreaga cifra de afaceri a acestora inregistrata in cursul anului pentru care se datoreaza contributia.
(6) In cazul furnizorilor carora le-a incetat calitatea ca urmare a fuziunii, contributia va fi stabilita in sarcina societatilor absorbante sau nou-constituite, dupa caz.
(7) In situatia desemnarii mai multor furnizori de serviciu universal, cuantumul contributiei pe care este obligat sa o plateasca fiecare furnizor de serviciu universal este calculat ca fiind diferenta pozitiva dintre contravaloarea contributiei care ii revine fiecaruia in conformitate cu prevederile art. 23 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 si contravaloarea sumei care urmeaza sa fie compensata acestuia potrivit art. 14, aferenta aceleiasi perioade. Daca valoarea sumei care urmeaza sa fie compensata este mai mare decat sau cel putin egala cu valoarea contributiei care ii revine furnizorului de serviciu universal in conformitate cu prevederile art. 23 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013, contravaloarea sumei care urmeaza a fi compensata va fi diminuata cu valoarea contributiei datorate de furnizorul de serviciu universal.


CAPITOLUL VI
Dispozitii speciale


Articolul 16
Calitatea de furnizor de serviciu universal poate fi retrasa, prin decizie a presedintelui ANCOM, daca furnizorului de serviciu universal i s-a retras sau suspendat dreptul de a furniza servicii postale incluse in sfera serviciului universal in conditiile prevazute de autorizatia generala.


Articolul 17
(1) Calitatea de furnizor de serviciu universal inceteaza in urmatoarele cazuri:
a) ca urmare a incetarii existentei furnizorului de serviciu universal, cu exceptia cazurilor de fuziune sau divizare in care activitatea de furnizare de servicii postale incluse in sfera serviciului universal, pentru care furnizorul de serviciu universal a fost desemnat, se transmite altor persoane;
b) ca urmare a declansarii impotriva furnizorului de serviciu universal a procedurii insolventei, in conditiile Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa;
c) la expirarea perioadei pentru care a fost desemnat;
d) ca urmare a retragerii acestei calitati de catre ANCOM in conditiile prevazute la art. 16.
(2) In cazurile de fuziune sau divizare, prevazute la alin. (1) lit. a), persoana care preia activitatea de furnizare de servicii postale incluse in sfera serviciului universal pentru care furnizorul de serviciu universal a fost desemnat va fi tinuta de obligatiile si va avea drepturile stabilite prin decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal.


Articolul 18
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta decizie.


Articolul 19
(1) Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data publicarii.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei decizii, Decizia presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii nr. 541/2013 privind conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 554 din 2 septembrie 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.


Anexele pot fi consultate aici: Anexa 1, Anexa 2, Anexa 3.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice