din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1250 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Metodologia de monitorizare a serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat si a sistemelor de incalzire si/sau racire urbana, din 01.10.2019

INTEGRAL: Metodologia de monitorizare a serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat si a sistemelor de incalzire si/sau racire urbana, din 01.10.2019


Publicata in Monitorul Oficial nr. 810 din 07.10.2019 si aprobata prin Ordinul ANRE nr. 193/2019

Articolul 1
Prezenta metodologie stabileste:
a) parametrii utilizati in monitorizarea SPAET si a sistemelor de incalzire si/sau racire urbana;
b) obligatiile care revin operatorilor economici din sectorul energiei termice in ceea ce priveste raportarea datelor de monitorizare;
c) analizele si rapoartele realizate de ANRE in baza datelor de monitorizare primite de la operatorii economici.


Articolul 2
Metodologia creeaza cadrul procedural al activitatii de monitorizare a SPAET si a sistemelor de incalzire si/sau racire urbana si se aplica de catre ANRE, precum si de catre operatorii economici titulari ai unei licente:
a) de producere energie termica;
b) de transport, distributie si furnizare energie termica;
c) de operator al serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat;
d) pentru exploatarea comerciala a capacitatilor de producere a energiei electrice si a energiei termice in cogenerare.


SECTIUNEA a 2-a
Definitii si abrevieri


Articolul 3
In prezenta metodologie sunt utilizate urmatoarele abrevieri:
- ANRE - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei;
- CET - centrala electrica/centrale electrice de termoficare (cogenerare);
- CT - centrala termica/centrale termice (producere separata);
- DHC - incalzire si/sau racire urbana (District Heating and Cooling), conform prevederilor Directivei 2012/27/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 octombrie 2012 privind eficienta energetica, de modificare a Directivelor 2009/125/CE si 2010/30/UE si de abrogare a Directivelor 2004/8/CE si 2006/32/CE;
- INS - Institutul National de Statistica;
- SACET - sistem/sisteme de alimentare centralizata cu energie termica, conform prevederilor Legii serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006, cu modificarile ulterioare;
- SPAET - serviciul public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat;
- UAT - unitate administrativ-teritoriala (comuna, oras, municipiu).


Articolul 4
(1) Termenii folositi in prezenta metodologie au semnificatiile din Legea serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006, cu modificarile ulterioare, Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In intelesul prezentei metodologii, termenii specifici utilizati au urmatoarele semnificatii:
- capacitate termica neta - cantitatea de energie termica orara maxima care poate fi produsa de o unitate/centrala pentru a fi livrata la consumatori, altii decat detinatorul/operatorul unitatii/centralei respective;
- capacitate de racire neta - cantitatea de energie termica orara maxima care poate fi extrasa de o unitate/centrala din retele pentru a livra necesarul de racire (frig) la consumatori, altii decat detinatorul/operatorul unitatii/centralei respective;
- date de monitorizare - datele si informatiile aferente SPAET si sistemelor DHC, completate si transmise la ANRE de raportori, conform machetelor de raportare specifice si cerintelor prezentei metodologii;
- Directiva privind eficienta energetica - Directiva 2012/27/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 octombrie 2012 privind eficienta energetica, de modificare a Directivelor 2009/125/CE si 2010/30/UE si de abrogare a Directivelor 2004/8/CE si 2006/32/CE;
- modul termic - ansamblul instalatiilor din cadrul unui SACET, prin care se realizeaza adaptarea parametrilor agentului termic la necesitatile consumului unui utilizator, amplasate in imediata apropiere a locului de consum;
- operator SACET - operator economic titular al unei licente de operator al serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat sau al unei licente de transport, distributie si furnizare energie termica;
- producator independent - operator economic titular al unei licente de producere energie termica sau al unei licente pentru exploatarea comerciala a capacitatilor de producere a energiei electrice si a energiei termice in cogenerare, care detine/opereaza una sau mai multe CT/CET si, dupa caz, retele termice de transport care nu apartin SACET, dar prin care se realizeaza alimentarea centralizata a cel putin doi consumatori de energie termica diferiti (altii decat operatorul respectiv) si/sau a unui SACET;
- punct termic/statie termica - ansamblul instalatiilor prin care se realizeaza transformarea si/sau adaptarea parametrilor agentului termic la necesitatile consumului unuia sau mai multor utilizatori;
- raportor - operator economic din sectorul energiei termice care are obligatia de raportare a datelor de monitorizare, conform prevederilor prezentei metodologii (operator SACET sau producator independent);
- retea termica de transport - ansamblul de instalatii si trasee/circuite de conducte interconectate prin care circula un agent termic (abur, apa fierbinte) livrat centralizat din aceeasi sursa/aceleasi surse (CET/CT), la acelasi nivel al parametrilor de presiune si temperatura;
- retea termica de distributie - ansamblul de instalatii si trasee/circuite de conducte de incalzire si/sau apa calda de consum prin care circula un agent termic livrat centralizat din puncte/statii termice alimentate din aceeasi sursa (CET/CT sau retea termica de transport);
- sistem DHC - ansamblul instalatiilor de alimentare centralizata cu energie termica sub forma de abur, apa fierbinte, apa calda sau lichide racite, indiferent de forma de proprietate a acestora (publica sau privata), de la una sau mai multe surse centrale de producere, dupa caz, printr-o retea termica de transport si/sau distributie, a unor cladiri sau amplasamente detinute de cel putin doi consumatori de energie termica diferiti (altii decat detinatorii/operatorii instalatiilor respective), in scop de incalzire, preparare apa calda de consum si/sau racire destinata spatiilor, instalatiilor sau proceselor tehnologice;
- unitate de productie (unitate) - un singur ansamblu de masini si instalatii destinat sa transforme energia de alta forma in energie termica sau in energie electrica si termica;
- centrala electrica de termoficare - ansamblu de instalatii, constructii si echipamente necesare pentru producerea energiei electrice si termice in cogenerare;
- centrala termica - ansamblu de instalatii, constructii si echipamente necesare pentru producerea separata a energiei termice.


SECTIUNEA a 3-a
Obiective si principii de monitorizare


Articolul 5
(1) Prin activitatea de monitorizare a SPAET se urmareste realizarea urmatoarelor obiective:
a) analizarea evolutiei SACET la nivel local, regional si national;
b) evaluarea rezultatelor obtinute de operatorii serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat si a modului de indeplinire a obligatiilor/atributiilor specifice;
c) dezvoltarea bazei de date specifice serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat;
d) realizarea rapoartelor referitoare la starea serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat.
(2) Publicarea rezultatelor monitorizarii SPAET pe site-ul ANRE se face anual, la nivelul fiecarei UAT, precum si agregat pe zone geografice si/sau la nivel national, pentru anul precedent, pana la data de 30 iunie.


Articolul 6
(1) Monitorizarea sistemelor DHC are ca obiectiv realizarea rapoartelor necesare indeplinirii obligatiilor prevazute la art. 24 alin. (6) din Directiva privind eficienta energetica referitoare la statisticile privind capacitatile si productiile din sistemele DHC.
(2) Pe baza datelor de monitorizare a sistemelor DHC se poate realiza evaluarea acestora, la nivel national, din punctul de vedere al:
a) eficientei;
b) gradului de utilizare a resurselor regenerabile/cogenerarii;
c) modului de utilizare si evolutiei unitatilor de productie din componenta sistemelor DHC;
d) evolutiei pierderilor din retelele termice de transport si/sau distributie;
e) utilizarii energiei termice livrate.


CAPITOLUL II
Parametrii utilizati in monitorizarea SPAET si a sistemelor DHC


Articolul 7
(1) Monitorizarea SPAET se realizeaza pe baza unor parametri si, dupa caz, informatii care descriu:
a) caracteristicile SACET;
b) situatia generala a SPAET;
c) situatia investitiilor in infrastructura SACET;
d) datele tehnico-economice specifice SPAET.
(2) Parametrii si informatiile specifice utilizate in activitatea de monitorizare a SPAET sunt prevazute in machetele de raportare din fisierul Excel Machete_SPAET.xlsx publicat pe site-ul ANRE www.anre.ro. Structura acestor machete este prezentata in anexele nr. 1-4.
(3) Informatiile actualizate si valorile realizate ale parametrilor specifici utilizati in activitatea de monitorizare a SPAET sunt transmise la ANRE de operatorii SACET conform machetelor din fisierul prevazut la alin. (2).


Articolul 8
(1) Monitorizarea sistemelor DHC se realizeaza pe baza unor parametri ce caracterizeaza:
a) capacitatile termice nete, capacitatile de racire nete si cantitatile de energie termica produse/livrate/extrase in/din sistemele DHC ale operatorilor SACET, respectiv ale producatorilor independenti;
b) caracteristicile tehnice si eficienta sistemelor DHC ale operatorilor SACET, respectiv ale producatorilor independenti.
(2) Parametrii specifici utilizati in activitatea de monitorizare a sistemelor DHC sunt prevazuti in machetele de raportare din fisierele Excel Machete_DHC_operatori_SACET.xlsx si Machete_DHC_producatori_independenti.xlsx publicate pe site-ul ANRE www.anre.ro. Structura acestor machete este prezentata in anexele nr. 5-12.
(3) Valorile realizate ale parametrilor specifici utilizati in activitatea de monitorizare a sistemelor DHC sunt transmise la ANRE de:
a) operatorii SACET, conform machetelor din fisierul Excel Machete_DHC_operatori_SACET.xlsx prevazut la alin. (2), care sunt prezentate in anexele nr. 5-8;
b) producatorii independenti, conform machetelor din fisierul Excel Machete_DHC_producatori_independenti.xlsx prevazut la alin. (2), care sunt prezentate in anexele nr. 9-12.


CAPITOLUL III
Obligatii de raportare a datelor de monitorizare


Articolul 9
(1) Toti raportorii au obligatia transmiterii la ANRE a datelor de monitorizare, conform prevederilor prezentei metodologii.
(2) Transmiterea datelor de monitorizare se face in formatele stabilite de ANRE prin machetele de raportare specifice din fisierele Excel publicate pe site-ul ANRE www.anre.ro, cu respectarea precizarilor din machete, prin fax si e-mail, inclusiv in format electronic prelucrabil.
(3) Machetele se completeaza de catre fiecare raportor separat pentru fiecare UAT/activitate licentiata.
(4) Machetele completate si transmise prin fax de raportori la ANRE trebuie sa fie asumate prin semnatura de reprezentantii legali ai acestora si trebuie sa fie insotite de o adresa de inaintare care sa descrie pe scurt materialul transmis, baza legala/de reglementare si modalitatile/adresele de transmitere.


Articolul 10
(1) Pentru monitorizarea capacitatilor in sistemele DHC, fiecare raportor completeaza in machetele specifice capacitatile termice nete si, dupa caz, capacitatile de racire nete ale unitatilor/centralelor proprii, defalcate pe fiecare dintre categoriile de tehnologii/resurse primare pe care le utilizeaza, prevazute in machete.
(2) Pentru monitorizarea productiilor in sistemele DHC, fiecare operator SACET completeaza in machetele specifice:
a) cantitatile de energie termica livrate/extrase in/din retele de unitatile/centralele proprii, defalcate pe fiecare dintre categoriile de tehnologii/resurse primare pe care le utilizeaza, prevazute in machete;
b) cantitatile de energie termica achizitionate de la producatori independenti, doar la nivel de total tehnologii/resurse primare, defalcarea pe categoriile de tehnologii/resurse primare prevazute in macheta din anexa nr. 5 fiind realizata de ANRE proportional cu cantitatile raportate de respectivii producatori conform prevederilor alin. (3);
c) cantitatile de energie termica facturate la consumatori, defalcate pe fiecare dintre categoriile de tehnologii/resurse primare prevazute in machete; in cazul unui operator SACET care achizitioneaza energie termica de la producatori independenti, acesta completeaza cantitatile de energie termica facturate la consumatori doar la nivel de total tehnologii/resurse primare, defalcarea pe categoriile de tehnologii/resurse primare prevazute in macheta din anexa nr. 5 fiind realizata de ANRE proportional cu cantitatile intrate in retelele operatorului SACET, rezultate pe baza datelor raportate/prelucrate conform lit. a) si b).
(3) Pentru monitorizarea productiilor in sistemele DHC, fiecare producator independent completeaza in machetele specifice cantitatile de energie termica livrate/extrase in/din retele de unitatile/centralele proprii, respectiv cantitatile de energie termica facturate la operatori SACET si la consumatori, defalcate pe fiecare dintre categoriile de tehnologii/resurse primare pe care le utilizeaza, prevazute in machete.


Articolul 11
(1) Frecventa de raportare a datelor de monitorizare este urmatoarea:
a) semestrial si anual pentru parametrii si informatiile prevazute la art. 7 alin. (1) lit. b) si d);
b) anual, pentru parametrii si informatiile prevazute la art. 7 alin. (1) lit. a) si c) si art. 8 alin. (1).
(2) Termenele-limita de transmitere de catre raportori la ANRE a datelor de monitorizare completate conform prevederilor prezentei metodologii sunt:
a) ultima zi lucratoare din cea de-a doua luna care urmeaza dupa incheierea semestrului pentru care se face raportarea, in cazul raportarilor semestriale;
b) ultima zi lucratoare din luna mai a anului care urmeaza celui pentru care se face raportarea, in cazul raportarilor anuale.


Articolul 12
Toti raportorii trebuie sa transmita la ANRE, pana la data de 15 noiembrie 2019, informatiile privind datele de contact si situatia juridica conform machetei de raportare din fisierul Excel Macheta_informatii_raportori.xlsx publicat pe site-ul ANRE www.anre.ro si sa le retransmita actualizate ori de cate ori apar modificari. Structura acestei machete este prezentata in anexa nr. 13.


CAPITOLUL IV
Rezultatele monitorizarii


Articolul 13
(1) Rezultatele activitatii de monitorizare a SPAET si a sistemelor DHC fac obiectul unor rapoarte de monitorizare, care cuprind in principal valorile realizate in perioadele anterioare (medii, agregate, procentuale etc.) ale parametrilor prevazuti in cap. II, precum si, dupa caz, ale unor indicatori tehnico-economici specifici.
(2) Rapoartele de monitorizare elaborate de ANRE in baza datelor primite de la operatorii economici, conform prevederilor prezentei metodologii, pot cuprinde analize si evaluari privind:
a) strategiile locale pentru SPAET;
b) eficienta sistemelor/instalatiilor de alimentare centralizata cu energie termica;
c) activitatea operatorilor SACET;
d) cadrul legislativ si de reglementare a pietei de energie termica;
e) potentialul SACET de atragere a consumatorilor de energie termica;
f) utilizarea resurselor regenerabile si/sau a cogenerarii pentru alimentarea centralizata cu energie termica;
g) utilizarea energiei termice livrate.


Articolul 14
(1) Pe baza datelor de monitorizare primite de la operatorii economici, conform prevederilor prezentei metodologii, ANRE:
a) elaboreaza si transmite Guvernului rapoarte anuale privind starea serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat;
b) elaboreaza si transmite la INS rapoarte anuale privind capacitatile si productiile din sistemele DHC, in vederea indeplinirii obligatiilor de raportare prevazute la art. 24 alin. (6) din Directiva privind eficienta energetica.
(2) Anual, pana la sfarsitul lunii iunie, ANRE publica pe site-ul www.anre.ro raportul elaborat pentru anul anterior privind starea serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat.


CAPITOLUL V
Dispozitii finale si tranzitorii


Articolul 15
Structura machetelor de raportare prevazute in anexele nr. 1-13 poate fi revizuita anual de ANRE, cu conditia ca fisierele Excel cuprinzand machetele revizuite sa fie publicate pe site-ul ANRE www.anre.ro la inceputul lunii aprilie, pentru a fi utilizate de raportori incepand cu raportarile aferente semestrului I al anului in curs.


Articolul 16
ANRE poate solicita operatorilor economici din sectorul energiei termice furnizarea de date si informatii suplimentare fata de cele prevazute in machetele de raportare prezentate in anexele nr. 1-13, in cazul unor cerinte ad-hoc ale autoritatilor/institutiilor nationale si/sau europene.


Articolul 17
(1) Prevederile prezentei metodologii se aplica incepand cu raportarile aferente semestrului I 2019. Machetele completate de catre raportori cu datele prevazute la art. 7 alin. (1) lit. b) si d) aferente semestrului I 2019 se transmit la ANRE pana la data de 15 noiembrie 2019.
(2) Pentru anul 2018, monitorizarea sistemelor DHC se realizeaza conform prevederilor prezentei metodologii si machetelor de raportare specifice acesteia. Machetele completate de catre raportori cu datele aferente anului 2018 se transmit la ANRE in cursul lunii ianuarie 2020.


Articolul 18
Anexele nr. 1-13 fac parte integranta din prezenta metodologie.
Anexele pot fi consultate aici: Anexa 1, Anexa 2, Anexa 3, Anexa 4, Anexa 5, Anexa 6, Anexa 7, Anexa 8, Anexa 9, Anexa 10, Anexa 11, Anexa 12, Anexa 13.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice