din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: OUG 25/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate

INTEGRAL: OUG 25/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate


Ordonanta de urgenta nr. 25/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate

Forma actualizata a OUG 158/2005 >>>>AICI


In considerarea obligatiei statului de a institui un complex de masuri de protectie a pacientului, astfel incat acestuia sa ii fie respectate drepturile si sa poata beneficia de servicii medicale necesare in conditiile utilizarii eficiente a fondurilor alocate acestui scop,


avand in vedere faptul ca Romania si-a asumat prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeana obligatii in materia garantarii vietii, sanatatii si sigurantei pacientului,


luand in considerare masurile cuprinse la pct. XII - Sanatate din Programul de guvernare, aprobat prin Hotararea Parlamentului nr. 22/2019 pentru acordarea increderii Guvernului, prin care s-a stabilit ca obiectivul principal al politicii in domeniul sanatatii il constituie asigurarea unor servicii de sanatate de o calitate si o accesibilitate superioara a acestora pentru toti cetatenii,


se impune de urgenta luarea de masuri pentru asigurarea accesului imediat al pacientilor la tratament in cadrul programelor nationale de sanatate curative, prin care sunt tratate afectiunile cu impact major asupra sanatatii, precum si pentru implementarea, pentru prima data, a unui program dedicat persoanelor cu tulburari din spectrul autist, ceea ce va conduce la imbunatatirea starii de sanatate si a calitatii vietii sociale, in primul rand, pentru copiii cu astfel de afectiuni.


Tinand cont ca nu ar putea fi derulat, in prezent, un program dedicat, prin care sa fie asigurata o monitorizare corespunzatoare a persoanelor cu tulburari din spectrul autist, in special a copiilor, si a serviciilor specifice acordate acestora, program ce are ca obiectiv cresterea gradului de recuperare a bolnavilor diagnosticati cu aceasta afectiune,


in considerarea crearii cadrului legal necesar pentru dezvoltarea unui Subprogram dedicat persoanelor cu tulburari de spectru autist (TSA), in cadrul Programului national de sanatate mintala, si ca pacientii cu TSA, dintre care cei mai multi sunt copii, necesita a beneficia de servicii necesare, in urma recomandarii medicului specialist: servicii de logopedie, consiliere psihologice, kinetoterapie,


avand in vedere necesitatea reglementarii posibilitatii de asigurare a unor servicii integrate in cadrul unor programe nationale de sanatate curative,


luand in considerare necesitatea asigurarii interventiilor chirurgicale oncologice de simetrizare, pentru bolnavele cu afectiuni oncologice ale glandei mamare, ceea ce ar aduce un beneficiu pentru acestea, cu impact pozitiv asupra calitatii vietii si reinsertiei sociale, iar neadoptarea acestei masuri ar avea ca o consecinta faptul ca bolnavele cu afectiuni oncologice ar fi nevoite sa suporte costurile in cazul in care este necesara interventia chirurgicala de simetrizare,


avand in vedere necesitatea existentei unui sistem medical indreptat catre pacient, in care serviciile de sanatate sa fie acordate cat mai aproape de acesta si in functie de optiunea acestuia,


intrucat actualele prevederi care reglementeaza modalitatea de derulare a programelor nationale de sanatate au aplicabilitate pana la data de 31 martie 2020, iar nereglementarea de urgenta in acest sens ar conduce la imposibilitatea implementarii acestor beneficii in legislatia secundara in vederea acordarii acestora pentru persoanele care sufera de afectiuni grave,


avand in vedere garantarea dreptului prevazut la art. 34 din Constitutia Romaniei, republicata, potrivit caruia statul roman are obligatia de a asigura accesul populatiei in mod echitabil si nediscriminatoriu la servicii medicale,


pentru a asigura continuitate in acordarea serviciilor medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru toate segmentele de asistenta medicala incepand cu trimestrul II al anului 2020 este necesara reglementarea modalitatilor de incheiere a contractelor de servicii medicale pentru furnizorii care au obligatia sa se acrediteze, astfel incat casele de asigurari de sanatate sa poata contracta atat cu unitatile sanitare acreditate, cat si cu cele inscrise in procesul de acreditare.


Pentru a nu fi afectat intregul proces de contractare in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, prin imposibilitatea incheierii contractelor cu furnizorii care nu sunt acreditati si pentru care incumba aceasta obligatie, ceea ce ar afecta in mod direct accesul asiguratilor la servicii medicale, se impune reglementarea de urgenta a modalitatii de incheiere a contractelor intre casele de asigurari de sanatate si furnizorii de servicii medicale care au obligatia acreditarii, potrivit dispozitiilor Legii nr. 185/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.


Inexistenta cadrului legal in baza caruia sa se poata incheia contractele de furnizare de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale, cu consecinte serioase in ceea ce priveste furnizarea unei asistente medicale de calitate pacientilor, ar conduce la reale dificultati in ceea ce priveste o functionare optima a intregii activitati medicale.


Avand in vedere necesitatea redefinirii statutului directorului general al caselor de asigurari de sanatate, in acord cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in conformitate cu regulile generale referitoare la mandat prevazute de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, intrucat aceasta reprezinta una dintre directiile de strategie institutionala a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, care urmeaza a se realiza prin reglementarea unor standarde de performanta si indicatori de referinta asociati, intr-o structura cuprinzatoare, pentru a da posibilitatea acestora sa se aplice unitar, coordonat cu respectarea reglementarilor legale si cu procedurile administrative de sistem, in pofida unor deosebiri semnificative generate de specificul local/zonal, cu impact direct asupra calitatii serviciului public, pentru respectarea drepturilor asiguratilor la nivel local,


pentru a nu mai exista situatii in care parintii sa fie obligati la plata contravalorii serviciilor medicale de care au beneficiat copiii acestora, ca urmare a unor accidente generate de copii,


este necesara reglementarea de urgenta a faptului ca aceste servicii medicale sa fie suportate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, luand in considerare necesitatea respectarii dreptului asiguratilor de a beneficia de aceste servicii medicale, in virtutea calitatii acestora de persoane asigurate in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate.


Totodata, se impune interventia legislativa de urgenta in sensul asigurarii aplicarii in cadrul legislatiei nationale a normelor generale si obligatorii instituite de regulamentele europene, astfel incat lucratorii salariati, care evidentiaza perioadele de asigurare realizate sub incidenta legislatiei unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat membru al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, pentru care sunt incidente prevederile legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, sa poata beneficia de concedii medicale si indemnizatii suportate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.


In considerarea faptului ca persoanele asigurate pe teritoriul Romaniei, care au dreptul si ar avea nevoie de concediu medical din primele zile de asigurare, nu ar putea beneficia de indemnizatia de concediu medical, nefiind in acest moment stabilita baza de calcul pentru aceasta indemnizatie, ceea ce ar conduce la aplicarea masurilor pentru nerespectarea regulamentelor europene,


avand in vedere necesitatea asigurarii implementarii unor masuri privind reducerea birocratiei in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate in cazul bolnavilor diagnosticati cu SIDA si neoplazii, se impune reglementarea de urgenta a unor masuri privind eliminarea obligatiei acestora de a se prezenta in fiecare luna la medicul expert al asigurarilor sociale, pentru prelungirea cu inca 6 luni a certificatului de concediu medical, care se acorda, potrivit legii, dupa epuizarea perioadei de un an, care vor conduce la imbunatatirea calitatii vietii pentru aceste categorii de bolnavi.


Deopotriva, se impune interventia legislativa de urgenta in sensul modificarii si completarii reglementarilor referitoare la acordarea certificatelor de concediu medical persoanelor care sunt diagnosticate cu tuberculoza, astfel incat acestea sa aiba dreptul la concediu si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, fara conditii de stagiu de cotizare, pe toata perioada de tratament, pana la vindecare, precum si la acordarea certificatelor de concediu medical pentru personalul militar in activitate, politistilor si politistilor de penitenciare, fara de care acestia nu vor putea beneficia de certificate de concediu medical si de drepturile banesti aferente acestor certificate.


In considerarea faptului ca statul este garant al dreptului la ocrotirea sanatatii publice si trebuie sa ia masuri pentru asigurarea acestui drept,


avand in vedere ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta a caror reglementare nu poate fi amanata,


in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,


Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.


Art. I. -


Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. La articolul 48 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"b) programe nationale de sanatate curative care au drept scop asigurarea tratamentului specific in cazul bolilor cu impact major asupra sanatatii publice, altele decat TBC si HIV/SIDA si transplant de organe, tesuturi si celule, precum si acordarea de servicii medicale, servicii conexe pentru persoanele diagnosticate cu tulburari din spectrul autist, servicii integrate, dupa caz, potrivit prevederilor art. 51 alin. (4);".


2. La articolul 52 alineatul (2), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"c) furnizori privati de servicii medicale;".


3. La articolul 52, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:


"(21) Pentru bolnavii inclusi in programele nationale de sanatate decontate din bugetul FNUASS, respectiv bugetul Ministerului Sanatatii, precum si pentru cei care beneficiaza de servicii medicale in baza art. 100 si art. 111, furnizorii publici si privati au obligatia de a nu incasa sume suplimentare fata de cele decontate potrivit actelor normative in vigoare."


4. La articolul 581, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:


"(11) Contractele, incheiate ca urmare a desfasurarii procedurilor de achizitie publica prevazute la alin. (1), vor fi atribuite pe baza criteriului cel mai bun raport calitate-pret."


5. La articolul 111, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (21) si (22), cu urmatorul cuprins:


"(21) Lista spitalelor private in cadrul carora se pot organiza servicii medicale private de urgenta se aproba prin hotarare a Guvernului, in urma verificarii respectarii standardelor prevazute la alin. (2).


(22) In vederea verificarii standardelor mentionate la alin. (2), spitalele private vor depune la Ministerul Sanatatii documentatia stabilita prin hotarare a Guvernului."


6. La articolul 111, dupa alineatul (3) se introduc doua noi alineate, alineatele (31) si (32), cu urmatorul cuprins:


"(31) Cheltuielile pentru ingrijirea pacientilor aflati in stare critica sau cu acuze ce ridica suspiciunea unei afectiuni acute grave care nu pot fi acoperite din sumele obtinute pe baza contractelor incheiate de catre spitalele private cu casele de asigurari de sanatate vor fi decontate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sanatatii. Sumele aferente decontului per caz nu pot depasi sumele decontate pentru cazuri similare din sistemul public de urgenta.


(32) Procedurile si conditiile privind decontarea cheltuielilor prevazute la alin. (31) se stabilesc in mod concurential, transparent si nediscriminatoriu prin hotarare a Guvernului."


7. La articolul 230, dupa alineatul (23) se introduce un nou alineat, alineatul (24), cu urmatorul cuprins:


"(24) Prevederile alin. (21)-(23) se aplica incepand cu data de 1 aprilie 2021."


8. La articolul 248 alineatul (1), litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"e) corectiile estetice efectuate persoanelor cu varsta de peste 18 ani, cu exceptia reconstructiei mamare prin endoprotezare si a simetrizarii consecutive acesteia in cazul interventiilor chirurgicale oncologice;".


9. La articolul 249, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(3) Casele de asigurari de sanatate incheie, potrivit legii, contracte cu furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale care respecta urmatoarele conditii:


a) sunt autorizati si evaluati potrivit art. 253, pentru furnizorii exceptati de la obligativitatea acreditarii sau care nu intra sub incidenta prevederilor referitoare la acreditare, potrivit art. 7 alin. (5) din Legea nr. 185/2017 privind asigurarea calitatii in sistemul de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare;


b) sunt autorizati si acreditati sau inscrisi in procesul de acreditare, pentru furnizorii obligati sa se acrediteze sau care au optat sa parcurga voluntar procesul de acreditare;


c) dispun de un sistem informational si informatic a carui utilizare permite evidenta, raportarea, decontarea si controlul serviciilor medicale efectuate, conform cerintelor CNAS;


d) utilizeaza pentru tratamentul afectiunilor numai medicamente din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman;


e) utilizeaza materiale sanitare si dispozitive medicale autorizate, conform legii."


10. La articolul 298, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 298. -


(1) Directorii generali ai caselor de asigurari sunt numiti pe baza de concurs, prin ordin al presedintelui CNAS. Directorul general devine membru de drept al consiliului de administratie al casei de asigurari si presedintele acestuia. Intre CNAS si directorul general al casei de asigurari - manager al sistemului la nivel local - se incheie un contract de management, cu respectarea prevederilor prezentei legi, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in conformitate cu regulile generale referitoare la mandat prevazute de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare. Contractul de management cuprinde, fara a se limita la acestea, si clauze cu privire la standarde de performanta, precum si indicatori de referinta asociati pentru indeplinirea obligatiilor asumate."


11. La articolul 320, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 320. -


(1) Persoanele care prin faptele lor aduc daune sanatatii altei persoane raspund potrivit legii si au obligatia sa repare prejudiciul cauzat furnizorului de servicii medicale reprezentand cheltuielile efective ocazionate de asistenta medicala acordata. Sumele reprezentand cheltuielile efective vor fi recuperate de catre furnizorii de servicii medicale. Pentru litigiile avand ca obiect recuperarea acestor sume, furnizorii de servicii medicale se subroga in toate drepturile si obligatiile procesuale ale caselor de asigurari de sanatate si dobandesc calitatea procesuala a acestora in toate procesele si cererile aflate pe rolul instantelor judecatoresti, indiferent de faza de judecata. Cheltuielile efective ocazionate de asistenta medicala acordata nu pot fi recuperate de la victimele agresiunilor sau ale accidentelor cu autor neidentificabil, fiind decontate din Fond."


Art. II. -


Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.074 din 29 noiembrie 2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. La articolul 8 alineatul (2), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:


"e) persoanele asigurate au realizat, in temeiul legislatiei interne a unui stat membru al Uniunii Europene, a Spatiului Economic European sau a Confederatiei Elvetiene pentru care sunt incidente prevederile legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, stagii de asigurare atestate prin intermediul formularului european privind totalizarea perioadelor de asigurare, eliberat de institutia competenta la care acestea au fost asigurate anterior."


2. La articolul 10 alineatul (4), dupa litera c) se introduce o noua litera, litera d), cu urmatorul cuprins:


"d) veniturile asigurate in Romania in luna/lunile anterioare lunii in care s-a eliberat certificatul de concediu medical sau, dupa caz, venitul lunar din prima luna de activitate/asigurare in Romania, pentru situatiile in care se utilizeaza perioadele prevazute la art. 8 alin. (2) lit. e), astfel: veniturile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) sau, dupa caz, venitul lunar din prima luna de activitate, in cazul persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B; veniturile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. c) sau, dupa caz, venitul lunar din prima luna de asigurare inscris in contractul de asigurare, in cazul persoanelor prevazute la art. 1 alin. (2); veniturile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. d) sau, dupa caz, venitul lunar din prima luna de asigurare fara plata unei contributii, in cazul persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) lit. C."


3. La articolul 13, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(3) Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca este mai mare in cazul unor boli speciale si se diferentiaza dupa cum urmeaza:


a) un an, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru unele boli cardiovasculare, stabilite de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, denumita in continuare CNAS, cu acordul Ministerului Sanatatii;


b) un an si 6 luni, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru SIDA si neoplazii, in functie de stadiul bolii;


c) pe toata perioada de tratament, pana la vindecare, pentru tuberculoza."


4. Articolul 61 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 61. -


(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta sunt aplicabile si persoanelor care isi desfasoara activitatea in ministerele si institutiile din sectorul de aparare, ordine publica si securitate nationala.


(2) Pentru personalul militar in activitate, politistii si politistii de penitenciare, drepturile banesti aferente concediilor medicale prevazute la art. 2 alin. (1) se calculeaza si se platesc conform prevederilor legale specifice acestor categorii de personal si se suporta din bugetul de stat, prin bugetele ministerelor si institutiilor din sectorul de aparare, ordine publica si securitate nationala.


(3) Dispozitiile alin. (1) nu aduc atingere prevederilor referitoare la activitatea comisiilor de expertiza medico-militara prevazute de Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare.


(4) Prin exceptie de la prevederile art. 13 alin. (2) si art. 14 alin. (4), pentru personalul militar in activitate, politistii si politistii de penitenciare, in situatii temeinic motivate de posibilitatea recuperarii medicale, comisiile de expertiza medico-militara pot face propuneri de prelungire a unor concedii medicale peste 91 de zile pentru o perioada de pana la 550 de zile."





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice