din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2259 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea 226/2021 a consumatorului vulnerabil

INTEGRAL: Legea 226/2021 a consumatorului vulnerabil


Legea nr. 226/2021 privind stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 891 din 16 septembrie 2021.


CAPITOLUL I


Dispozitii generale


Art. 1. -


(1) Prezenta lege stabileste criteriile de incadrare a familiilor si persoanelor singure in categoria consumatorilor vulnerabili de energie si reglementeaza masurile de protectie sociala pentru acestia in ceea ce priveste accesul la resursele energetice pentru satisfacerea nevoilor esentiale ale gospodariei, in scopul prevenirii si combaterii saraciei energetice.


(2) Prezenta lege urmareste indeplinirea urmatoarelor obiective:


a) asigurarea accesibilitatii energiei din punctul de vedere al pretului pentru toti cetatenii;


b) asigurarea disponibilitatii fizice neintrerupte a resurselor energetice pentru toti consumatorii vulnerabili;


c) promovarea accesului la masurile de crestere a performantei energetice a cladirilor cu destinatie de locuinte;


d) prevenirea si combaterea saraciei energetice si excluziunii sociale.


(3) Prevederile prezentei legi se aplica activitatii de distributie si furnizare a energiei electrice, energiei termice, gazelor naturale si combustibililor solizi si/sau petrolieri catre consumatorii vulnerabili de energie.


Art. 2. -


(1) Dupa natura lor, masurile de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie pot fi financiare si nonfinanciare.


(2) Masurile de protectie sociala financiare constau in acordarea de ajutoare destinate asigurarii nevoilor energetice minimale si sunt:


a) ajutor pentru incalzirea locuintei;


b) ajutor pentru consumul de energie destinat acoperirii unei parti din consumul energetic al gospodariei pe tot parcursul anului;


c) ajutor pentru achizitionarea, in cadrul unei locuinte, de echipamente eficiente din punct de vedere energetic, necesare pentru iluminarea, racirea, incalzirea si asigurarea apei calde de consum, pentru inlocuirea aparatelor de uz casnic depasite din punct de vedere tehnic si moral cu aparate de uz casnic eficiente din punct de vedere energetic, precum si pentru utilizarea mijloacelor de comunicare care presupun consum de energie;


d) ajutor pentru achizitionarea de produse si servicii in vederea cresterii performantei energetice a cladirilor ori pentru conectarea la sursele de energie.


(3) Masurile de protectie sociala nonfinanciare constau in facilitati de acces si conectare la sursele de energie disponibile necesare pentru asigurarea nevoilor energetice minimale, inclusiv interzicerea deconectarii de la sursele de energie pentru toate categoriile de consumatori vulnerabili din cele prevazute la art. 4, precum si consilierea si informarea transparenta si accesibila a populatiei cu privire la sursele de energie, costuri si proceduri de acces la acestea, in conformitate cu prevederile Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 160/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.


(4) Masurile de protectie sociala financiare prevazute la alin. (2) se finanteaza din bugetul de stat, din bugetele locale sau din fonduri europene.


Art. 3. -


(1) In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:


a) consumator vulnerabil de energie, denumit in continuare consumator vulnerabil - persoana singura/familia care, din motive de sanatate, varsta, venituri insuficiente sau izolare fata de sursele de energie, necesita masuri de protectie sociala si servicii suplimentare pentru a-si asigura cel putin nevoile energetice minimale;


b) consum mediu lunar de energie termica - cantitatea de energie termica, masurata in gigacalorii, necesara incalzirii locuintei, stabilita pentru persoana singura/familie, pe tip de apartament/locuinta, in functie de zona de temperatura, conform anexei nr. 1;


c) zona de temperatura - repartizarea judetelor in functie de temperaturile medii multianuale inregistrate, conform anexei nr. 2;


d) familie - sotul, sotia, precum si alte persoane, indiferent daca intre acestea exista sau nu relatii de rudenie, care au acelasi domiciliu ori resedinta si/sau care locuiesc si gospodaresc impreuna ori, dupa caz, sunt inscrise in cartea de imobil si sunt luate in calcul la stabilirea cheltuielilor de intretinere a locuintei;


Derogari (1)


e) persoana singura - persoana care a implinit varsta de 18 ani, care locuieste singura si nu se mai afla in intretinerea parintilor, precum si persoana cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani, care locuieste si se gospodareste singura si are capacitate de exercitiu anticipata, potrivit prevederilor art. 40 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare;


f) locuinta de domiciliu sau de resedinta, denumita in continuare locuinta - constructia cu destinatia de locuinta aflata in proprietatea titularului ajutorului ori inchiriata sau asupra careia acesta exercita un drept de folosinta in conditiile legii, situata la adresa inscrisa in actele de identitate ale membrilor de familie sau, dupa caz, adresa la care persoanele sunt inscrise in cartea de imobil si sunt luate in calcul la stabilirea cheltuielilor de intretinere a locuintei. Se asimileaza locuintei de domiciliu sau de resedinta si locuinta de necesitate, precum si locuinta sociala, astfel cum sunt acestea definite potrivit prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si, dupa caz, locuintele situate in asezari informale, astfel cum sunt definite potrivit anexei nr. 2 la Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de legislatia anterioara acesteia, aplicabila la data edificarii constructiei. Nu se considera locuinta institutiile de asistenta sociala sau alte asezaminte cu caracter social, inclusiv cele infiintate si administrate de cultele religioase, asociatiile sau grupurile religioase, prevazute de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, republicata;


g) sezon rece - perioada de 5 luni cuprinsa intre data de 1 noiembrie a anului curent si data de 31 martie a anului urmator. Perioada sezonului rece poate fi prelungita/redusa intr-unul sau mai multe judete la solicitarea consiliilor judetene, cu avizul Administratiei Nationale de Meteorologie. Perioada de prelungire/reducere a sezonului rece, precum si procedura de acordare a ajutoarelor pentru incalzirea locuintei in aceasta perioada se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei si a Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;


h) ajutor pentru incalzirea locuintei - masura care are drept scop sprijinul financiar, din categoria celor prevazute la art. 2 alin. (2), suportata din bugetul de stat si/sau, dupa caz, din bugetele locale, destinata consumatorilor vulnerabili, care are drept scop acoperirea integrala sau, dupa caz, a unei parti din cheltuielile cu incalzirea locuintei. Ajutorul se acorda pentru consumatorii vulnerabili de energie termica in sistem centralizat, energie electrica, gaze naturale, combustibili solizi si/sau petrolieri. Acesta se acorda numai pentru un singur sistem de incalzire, acesta fiind cel principal utilizat;


i) supliment pentru energie - masura care are drept scop sprijinul financiar, din categoria celor prevazute la art. 2 alin. (2), suportata din bugetul de stat si/sau, dupa caz, din bugetele locale, destinata consumatorilor vulnerabili, care are drept scop acoperirea integrala sau, dupa caz, a unei parti din cheltuielile cu iluminatul locuintei, sustinerea facilitatilor de gatit si asigurarea apei calde in locuinta, asigurarea continuitatii in alimentare a echipamentelor electrice de care depinde viata persoanelor, din motive de sanatate, si utilizarea mijloacelor de comunicare care presupun utilizarea de energie;


j) facilitati privind accesul la energie - masuri de sprijin din categoria celor prevazute la art. 2 alin. (3), care au drept scop accesul si conectarea la sursele de energie disponibile;


k) sprijin pentru eficientizarea consumului de energie - masura care are drept scop sprijinul financiar din categoria celor prevazute la art. 2 alin. (2), suportata din bugetul de stat si/sau, dupa caz, din bugetele locale sau fonduri europene ori contracte de performanta energetica puse in aplicare de distribuitorii/furnizorii de energie si/sau companii de servicii energetice, destinata consumatorilor vulnerabili, pentru acoperirea unei parti din costul sistemelor utilizate pentru cresterea eficientei energetice, potrivit dispozitiilor Legii nr. 121/2014 privind eficienta energetica, cu modificarile si completarile ulterioare;


l) titular al ajutorului - reprezentantul familiei sau, dupa caz, persoana singura care indeplineste conditiile legale de acordare a masurilor prevazute la lit. h) si i), solicita acordarea acestora si poate fi, dupa caz: proprietarul locuintei, succesorul de drept al acestuia, persoana care a instrainat locuinta in baza unui contract cu clauza de intretinere sau cu rezerva dreptului de abitatie/uzufruct, titularul contractului de inchiriere, comodat, concesiune al acesteia ori alt membru de familie major si imputernicit de proprietarul locuintei sau de titularul contractului de inchiriere ori, dupa caz, reprezentantul legal al persoanei singure care nu a implinit varsta de 16 ani sau al persoanelor prevazute la art. 43 alin. (1) lit. b) si art. 178 lit. a) si b) din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare;


m) beneficiar - familia sau persoana singura definite conform lit. d) si e) si care indeplineste conditiile prezentei legi privind acordarea masurilor prevazute la lit. h) si i);


n) venit mediu net lunar - totalitatea veniturilor nete pe care le realizeaza persoana singura sau, dupa caz, membrii familiei, in luna anterioara lunii in care se solicita dreptul, asa cum acestea sunt prevazute la art. 8 alin. (1) - (3) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, impartita la numarul persoanelor din familia definita la lit. d);


o) saracie energetica - imposibilitatea consumatorului vulnerabil, definit la lit. a), de acoperire a nevoilor energetice minimale, definite la lit. p);


p) nevoi energetice minimale - consumul minim de energie al persoanei singure/unei familii pentru iluminat, racirea si incalzirea optima a locuintei, sustinerea facilitatilor de gatit si asigurarea apei calde in locuinta, utilizarea mijloacelor de comunicare care presupun utilizarea de energie sau alimentarea dispozitivelor medicale pentru sustinerea vietii ori pentru ameliorarea sanatatii persoanelor. Limita minima a consumului se stabileste prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, pe baza datelor puse la dispozitie de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, precum si de Institutul National de Statistica;


q) furnizor - persoana fizica sau juridica ce asigura furnizarea energiei termice, energiei electrice, gazelor naturale, dupa caz, catre clienti;


r) valoare de referinta - nivelul maxim al ajutorului pentru incalzirea locuintei aferent unei luni, stabilit in functie de sistemul de incalzire utilizat, potrivit dispozitiilor prezentei legi;


s) gospodarie - unitate formata dintr-o locuinta si din persoanele fizice care locuiesc si gospodaresc impreuna, avand buget comun si valorificand in comun bunurile dobandite prin munca lor.


(2) Masurile de sprijin de natura celor prevazute la alin. (1) lit. h) si i) se acorda in functie de venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure, dupa caz.


CAPITOLUL II


Criterii de incadrare in categoria consumatorului vulnerabil


Art. 4. -


(1) Consumatorii vulnerabili se incadreaza in urmatoarele categorii:


a) consumatori vulnerabili din motive de venit;


b) consumatori vulnerabili din motive de varsta;


c) consumatori vulnerabili din motive de sanatate;


d) consumatori vulnerabili izolati.


(2) In categoria consumatorilor vulnerabili din motive de venit se incadreaza familia sau persoana singura al carei venit mediu net lunar pe membru de familie ori al persoanei singure se incadreaza in venitul prevazut la art. 7 alin. (2).


(3) In categoria consumatorilor vulnerabili din motive de varsta se incadreaza persoanele prevazute la alin. (2) si care au implinit varsta standard de pensionare prevazuta de legislatia privind sistemul public de pensii.


(4) In categoria consumatorilor vulnerabili din motive de sanatate se incadreaza persoanele care, fie necesita aparate electrice pentru mentinerea in viata sau pentru mentinerea starii de sanatate, fie prezinta probleme de sanatate care impiedica sau restrictioneaza mobilitatea si/sau deplasarea acestora ori necesita modalitati de informare si comunicare adaptate nevoilor specifice, in conditiile prevazute de Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


(5) In categoria consumatorilor vulnerabili izolati se incadreaza familiile si persoanele singure ale caror locuinte se afla in zone izolate sau in asezari informale potrivit anexei nr. 2 la Legea nr. 350/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.


(6) Documentele pe baza carora se realizeaza incadrarea in categoria consumatorilor vulnerabili se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.


Art. 5. -


Familia, precum si oricare dintre membrii familiei sau, dupa caz, persoana singura poate fi incadrata in una sau mai multe din categoriile de consumatori vulnerabili prevazute la art. 4 alin. (1), daca indeplinesc conditiile prevazute de lege, si beneficiaza cumulativ de masurile de protectie sociala financiare si nonfinanciare corespunzatoare, acordate categoriilor in care sunt incadrate.


CAPITOLUL III


Masuri de protectie sociala de natura financiara


SECTIUNEA 1


Ajutorul pentru incalzirea locuintei - conditii de acordare si cuantum


Art. 6. -


(1) Ajutorul pentru incalzirea locuintei, denumit in continuare ajutor pentru incalzire, se acorda pentru un singur sistem utilizat pentru incalzirea locuintei, pe perioada sezonului rece, declarat de persoana singura, respectiv de un membru al familiei care are capacitate deplina de exercitiu al drepturilor civile, care devine titularul ajutorului.


(2) In functie de sistemul de incalzire utilizat in locuinta, categoriile de ajutoare pentru incalzire sunt:


a) ajutor pentru incalzirea locuintei cu energie termica in sistem centralizat, denumit in continuare ajutor pentru energie termica;


b) ajutor pentru gaze naturale;


c) ajutor pentru energie electrica;


d) ajutor pentru combustibili solizi si/sau petrolieri.


(3) Ajutorul pentru incalzire se acorda numai familiilor si/sau persoanelor singure care nu beneficiaza de alte forme de sprijin pentru incalzirea locuintei acordate in baza contractelor de munca sau a legislatiei specifice ramurilor economice.


(4) Cuantumul ajutoarelor pentru incalzire prevazute la alin. (2) lit. a) -c) este egal cu:


a) contravaloarea energiei termice furnizate in sistem centralizat, a cantitatii de gaze naturale si/sau a energiei electrice consumate lunar, daca valoarea consumului este mai mica decat valoarea ajutorului pentru incalzire calculata conform prevederilor art. 7 alin. (1);


b) valoarea ajutorului pentru incalzire calculata conform prevederilor art. 7 alin. (1), daca valoarea consumului este mai mare decat cuantumul ajutorului pentru incalzire acordat potrivit dispozitiilor art. 7.


(5) Contravaloarea ajutorului pentru incalzire prevazut la alin. (2) lit. a) -c) se evidentiaza in facturile emise de furnizori.


(6) Pentru stabilirea consumului inregistrat efectiv in fiecare luna din perioada sezonului rece, stabilirea cantitatii de energie electrica/gaze naturale consumata se face lunar, pe baza indicatiilor contoarelor.


(7) Contravaloarea ajutorului pentru incalzire prevazut la alin. (2) lit. d) se plateste titularului.


(8) Prin exceptie de la prevederile art. 3 alin. (1) lit. d), in cazul ajutorului pentru incalzire prevazut la alin. (2) lit. d), se are in vedere notiunea de familie astfel cum este definita la art. 2 din Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. 7. -


(1) Ajutorul se acorda in functie de venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure, dupa caz, iar suma aferenta pentru compensarea procentuala se suporta din bugetul de stat, dupa cum urmeaza:


a) in proportie de 100% din valoarea de referinta, dar nu mai mult decat consumul facturat, in situatia in care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este de pana la 200 lei;


b) in proportie de 90%, in situatia in care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins intre 200,1 lei si 320 lei;


c) in proportie de 80%, in situatia in care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins intre 320,1 lei si 440 lei;


d) in proportie de 70%, in situatia in care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins intre 440,1 lei si 560 lei;


e) in proportie de 60%, in situatia in care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins intre 560,1 lei si 680 lei;


f) in proportie de 50%, in situatia in care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins intre 680,1 lei si 920 lei;


g) in proportie de 40%, in situatia in care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins intre 920,1 lei si 1.040 lei;


h) in proportie de 30%, in situatia in care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins intre 1.040,1 lei si 1.160 lei;


i) in proportie de 20%, in situatia in care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins intre 1.160,1 lei si 1.280 lei;


j) in proportie de 10%, in situatia in care venitul net mediu lunar pe membru de familie este cuprins intre 1.280,1 lei si 1.386 lei;


k) in proportie de 10%, in situatia in care venitul net mediu lunar al persoanei singure este cuprins intre 1.280,1 lei si 2.053 lei.


(2) Venitul mediu net lunar pana la care se acorda ajutorul pentru incalzire este de 1.386 lei/persoana, in cazul familiei, si de 2.053 lei, in cazul persoanei singure.


(3) Valoarea de referinta, in functie de sistemul de incalzire utilizat, se actualizeaza prin hotarare a Guvernului si nu poate fi mai mica de:


a) 250 lei/luna, pentru gaze naturale;


b) 500 lei/luna, pentru energie electrica;


c) 320 lei/luna, pentru combustibili solizi si/sau petrolieri.


(4) Nivelul veniturilor pana la care se acorda ajutoarele pentru incalzire prevazute la alin. (1) si (2), precum si valoarea stimulentului pentru energie, prevazuta la art. 25, se actualizeaza prin hotarare a Guvernului.


(5) Valoarea de referinta a ajutorului pentru energie termica se stabileste, lunar, in limita consumului mediu, prevazut in anexa nr. 1, in functie de pretul local al energiei termice facturate populatiei.


(6) Cuantumul ajutoarelor pentru incalzire prevazute la art. 6 alin. (2) lit. a) -c) se scade din factura care atesta contravaloarea consumului, lunar, de catre furnizori, si nu poate fi mai mare decat valoarea consumului facturat.


(7) Daca din calculul ajutorului pentru incalzire, potrivit prevederilor alin. (1), rezulta fractiuni in bani, cuantumul se rotunjeste la leu in favoarea beneficiarului.


Art. 8. -


(1) Ajutorul pentru incalzire se acorda numai pentru o singura locuinta, respectiv pentru locuinta de domiciliu sau, dupa caz, de resedinta.


(2) In situatia in care doua sau mai multe familii sau persoane singure locuiesc in acelasi spatiu locativ, ajutorul pentru incalzire prevazut la art. 6 alin. (2) lit. a) -c) se acorda in numele titularului contractului/conventiei individuale incheiat/incheiate cu furnizorul.


(3) Ajutorul pentru incalzire se acorda familiilor si persoanelor singure, cetateni romani, care locuiesc in Romania.


(4) Ajutorul pentru incalzire se acorda si familiilor si persoanelor singure care nu au cetatenie romana, daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:


a) sunt cetateni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat apartinand Spatiului Economic European, ai Confederatiei Elvetiene sau ai altor state, pe perioada in care au domiciliul sau, dupa caz, resedinta in Romania, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;


b) sunt cetateni straini sau apatrizi carora li s-a acordat o forma de protectie in Romania, in conditiile Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, si au domiciliul sau, dupa caz, resedinta in Romania;


c) sunt apatrizi care au domiciliul sau, dupa caz, resedinta in Romania, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


(5) Ajutorul pentru incalzire prevazut la art. 6 alin. (2) lit. c) se acorda consumatorilor vulnerabili care nu detin alta forma de incalzire, precum si consumatorilor vulnerabili care, din motive tehnologice sau economice, au fost debransati de la furnizarea energiei termice sau a gazelor naturale si care au contracte valabile de furnizare a energiei electrice.


Art. 9. -


(1) Autoritatile administratiei publice locale pot acorda din bugetele proprii ajutor pentru incalzire familiilor si persoanelor singure ale caror locuinte nu se incadreaza in definitia prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. f).


(2) Pentru beneficiarii ajutorului, aflati in situatia prevazuta la art. 38 alin. (2) din Legea serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatile administratiei publice locale pot acorda din bugetul local sprijin financiar pentru acoperirea integrala sau partiala a cotei-parti din cheltuielile cu energia termica consumata pentru incalzirea spatiilor aflate in proprietate indiviza.


(3) Autoritatile administratiei publice locale pot implementa programe de certificare si audit energetic al cladirilor cu destinatie de locuinte pentru consumatorii vulnerabili, potrivit Legii nr. 372/2005 privind performanta energetica a cladirilor, republicata.


(4) Masurile de sprijin prevazute la alin. (1) - (3) pot fi acordate si sub forma ajutoarelor de urgenta prevazute la art. 28 alin. (2) din Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. 10. -


Ajutoarele pentru incalzire, acordate in conditiile prezentei legi, nu se iau in calcul la stabilirea dreptului la ajutor social in conditiile Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a dreptului la alocatie pentru sustinerea familiei acordat in conditiile Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ori a obligatiilor legale de intretinere.


SECTIUNEA a 2-a


Ajutorul pentru incalzirea locuintei - reglementari speciale pentru facturarea si plata energiei termice


Art. 11. -


(1) Modul de facturare si de plata a contravalorii energiei termice consumate pentru incalzire de catre asociatiile de proprietari/locatari sau persoanele fizice, care sunt titulari de contracte de furnizare a energiei termice/conventii individuale, poate fi:


a) pe baza consumului lunar efectiv;


b) pe baza consumului lunar efectiv, cu plata in transe procentuale, pe o perioada de referinta cu durata de 12 luni.


(2) Modalitatea de plata conform prevederilor alin. (1) lit. b), termenul scadent, precum si stabilirea perioadei de referinta se aproba prin hotarare a consiliului local.


(3) Pentru familiile si persoanele singure care utilizeaza pentru incalzirea locuintei energie termica furnizata in sistem centralizat si care beneficiaza de ajutoare, in conditiile prevazute de prezenta lege, facturarea si plata consumului de energie termica se fac doar pe baza consumului efectiv, conform prevederilor alin. (1) lit. a).


Art. 12. -


(1) La solicitarea scrisa a titularilor de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala, furnizorii aplica modul de plata a contravalorii energiei termice in transe procentuale, valabil pe durata unei perioade de referinta, in baza unui act aditional la contractul de furnizare a energiei termice/conventia individuala.


(2) Optiunea titularilor de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala asupra modului de plata a contravalorii energiei termice in transe procentuale se comunica furnizorilor cu cel mult 30 de zile inaintea inceperii perioadei de referinta.


Art. 13. -


(1) Furnizorii de energie termica au obligatia sa accepte, la solicitarea titularilor de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala, facturarea in conditiile prevederilor art. 11.


(2) Titularii de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala sunt obligati sa achite facturile in termen de 15 zile de la data primirii acestora in situatia prevazuta la art. 11 alin. (1) lit. a), respectiv in termen de 15 zile de la scadentele mentionate in factura, in situatia prevazuta la art. 11 alin. (1) lit. b). Data emiterii facturii si scadentele se mentioneaza in factura. Neachitarea facturii in termen de 30 de zile de la scadenta atrage penalitati de intarziere, conform prevederilor art. 42 alin. (10) din Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


SECTIUNEA a 3-a


Ajutorul pentru incalzirea locuintei - modul de stabilire si acordare


Art. 14. -


(1) Ajutorul pentru incalzire se acorda pe baza de cerere si declaratie pe propria raspundere privind componenta familiei, veniturile acesteia si sistemul de incalzire utilizat.


(2) Formularul de cerere si declaratie pe propria raspundere se completeaza potrivit modelului stabilit in anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 50/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.


(3) La completarea formularului, titularul are obligatia de a mentiona corect componenta familiei, veniturile membrilor acesteia, precum si bunurile mobile si imobile detinute, asa cum sunt acestea trecute in formularul prevazut la alin. (2).


(4) In vederea stabilirii dreptului la ajutor pentru incalzire, primarii solicita acte doveditoare care atesta identitatea si veniturile realizate de membrii familiei.


(5) In aplicarea prevederilor alin. (4) primarul stabileste dreptul la ajutor pentru incalzire, solicitand informatii altor institutii/autoritati sau, dupa caz, pe baza anchetei sociale efectuate de serviciul public de asistenta sociala.


(6) Pe parcursul sezonului rece, la sesizarea tertilor, la solicitarea agentiilor pentru plati si inspectie sociala, denumite in continuare agentii teritoriale, sau din oficiu, serviciul public de asistenta sociala efectueaza anchete sociale pentru verificarea situatiilor semnalate si determinarea cazurilor de eroare si frauda.


(7) In cazul solicitarii ajutorului pentru energie electrica, anchetele sociale se efectueaza obligatoriu, pentru toate situatiile, in termen de 15 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii, in vederea verificarii sistemului de incalzire utilizat. Fac exceptie beneficiarii de ajutor social acordat in baza Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, si beneficiarii de alocatii pentru sustinerea familiei acordate in baza Legii nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care au fost efectuate deja anchetele sociale.


Art. 15. -


(1) In cazul ajutorului pentru energie termica, formularele de cerere si declaratie pe propria raspundere sunt transmise furnizorilor de catre primarii, pana la data de 15 septembrie a fiecarui an.


(2) Furnizorii prevazuti la alin. (1) transmit formularele catre titularii de contract/conventie individuala, respectiv consumatorilor individuali si asociatiilor de proprietari/locatari, pana la data de 25 septembrie a fiecarui an.


(3) Pentru gaze naturale, energie electrica si combustibili solizi si/sau petrolieri, formularele de cerere si declaratie pe propria raspundere sunt puse la dispozitia solicitantilor de catre primarii.


(4) Solicitantul ajutorului pentru incalzirea locuintei poate intra in posesia formularului de cerere si declaratie pe propria raspundere, care se publica pe site-ul autoritatii administratiei publice locale sau, dupa caz, al agentiei teritoriale.


Art. 16. -


Pentru acordarea ajutorului pentru incalzire, indiferent de sistemul de incalzire utilizat, cererile si declaratiile pe propria raspundere se depun, individual sau prin asociatiile de proprietari/locatari, la primaria comunei, orasului, municipiului ori, dupa caz, a sectorului municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala se afla locuinta, de regula, pana la data de 15 octombrie a fiecarui an.


Art. 17. -


(1) Stabilirea dreptului la ajutorul pentru incalzire, indiferent de sistemul de incalzire utilizat, se realizeaza in conditiile prezentei legi, prin dispozitie a primarului, care se emite o singura data pentru toata perioada de acordare a ajutorului. Dispozitiile pot fi emise fie individual, fie pentru mai multi beneficiari, caz in care vor fi aduse la cunostinta solicitantilor individual.


(2) Dispozitiile prevazute la alin. (1) se comunica pana la data de 15 noiembrie titularilor ajutoarelor pentru incalzire, direct, prin intermediul furnizorilor sau prin asociatiile de proprietari/locatari.


(3) Pentru acordarea ajutoarelor pentru incalzire in termenul prevazut la alin. (2), primarii vor transmite agentiilor teritoriale, atat in scris, cat si in format electronic, situatia centralizatoare privind titularii ajutoarelor, pe fiecare sistem de incalzire, situatie care va contine si venitul mediu net lunar pe membru de familie/al persoanei singure, dupa caz, si valoarea ajutorului pentru incalzire calculata potrivit prevederilor art. 7.


(4) In cazul ajutoarelor pentru incalzire prevazute la art. 6 alin. (2) lit. a) -c), situatia centralizatoare prevazuta la alin. (3) se transmite atat in scris, cat si in format electronic si furnizorilor de energie termica in sistem centralizat, de gaze naturale/energie electrica si asociatiilor de proprietari/locatari, caz in care aceasta cuprinde si valoarea ajutorului calculata in conditiile prevederilor art. 7, denumirea si datele de identificare ale furnizorului, respectiv codul de client al solicitantului.


(5) Dispozitiile primarului contin numele si prenumele titularului, cuantumul ajutorului pentru incalzire acordat in conditiile prevazute la art. 7, perioada de acordare a acestuia, iar in cazul beneficiarilor care utilizeaza combustibili solizi si/sau petrolieri, si data efectuarii platii acestuia.


(6) Pentru solicitantii care nu indeplinesc conditiile de acordare a ajutorului pentru incalzire, in termenul prevazut la alin. (2) primarii le comunica acestora dispozitia motivata privind respingerea cererii.


(7) In situatia in care consumatorii vulnerabili indeplinesc conditiile de acordare a ajutorului pentru incalzire pe parcursul sezonului rece, stabilirea dreptului se face prin dispozitie a primarului, dupa cum urmeaza:


a) incepand cu luna depunerii cererii, pentru cei care au depus documentele pana la data de 20 a lunii respective;


b) incepand cu luna urmatoare, pentru cei care au depus documentele dupa data prevazuta la lit. a);


c) incepand cu luna depunerii cererii, pentru beneficiarii de ajutor social al caror drept de ajutor social este stabilit incepand cu acea luna, indiferent de data la care a fost depusa cererea.


(8) Dispozitia primarului prevazuta la alin. (7) se comunica titularului in termen de 5 zile de la emitere, prevederile alin. (3) si (4) aplicandu-se in mod corespunzator.


Art. 18. -


(1) Dreptul la ajutorul pentru incalzire poate fi solicitat odata cu cel de ajutor social si/sau cu cel de alocatie pentru sustinerea familiei, potrivit prevederilor art. 9 alin. (52) din Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) In situatia in care familia beneficiara de ajutor social, conform Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau de alocatie pentru sustinerea familiei, conform Legii nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, solicita, ulterior stabilirii acestor drepturi, si ajutorul pentru incalzire prevazut de prezenta lege, acesta se acorda luand in considerare documentele doveditoare privind componenta familiei si veniturile membrilor acesteia, depuse de titular pentru acordarea dreptului la ajutor social si/sau la alocatia pentru sustinerea familiei.


(3) Stabilirea dreptului la ajutorul pentru incalzire in situatia prevazuta la alin. (2) se face cu conditia ca la data depunerii cererii familia sa fie in plata a cel putin unuia dintre drepturile la ajutor social si/sau la alocatie pentru sustinerea familiei.


(4) In situatia familiilor al caror drept la ajutor social si/sau la alocatie pentru sustinerea familiei a incetat sau, dupa caz, este suspendat conform legii, dreptul la ajutorul pentru incalzire se acorda cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (1).


(5) Formularul de cerere pentru solicitarea ajutorului pentru incalzire in situatia prevazuta la alin. (2) este cel prevazut la art. 181 alin. (5) din Legea nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


(6) Cererea prevazuta la alin. (5) se depune potrivit prevederilor art. 16, prevederile art. 17 aplicandu-se in mod corespunzator.


(7) Pentru situatia prevazuta la alin. (1), dispozitia primarului contine acordarea tuturor drepturilor solicitate.


Art. 19. -


(1) Titularii ajutoarelor pentru incalzire sunt obligati sa comunice primarului orice modificare intervenita in componenta familiei si a veniturilor acesteia, in termen de 5 zile de la data la care a intervenit modificarea.


(2) Comunicarea modificarilor prevazute la alin. (1) se face prin depunerea unei noi declaratii pe propria raspundere, individual sau prin asociatiile de proprietari/locatari.


(3) In cazul modificarilor prevazute la alin. (1), primarul va emite o noua dispozitie cu privire la modificarea valorii ajutorului pentru incalzire calculat in conditiile prezentei legi.


(4) Modificarile sau, dupa caz, incetarea dreptului la ajutorul pentru incalzire, prevazute la alin. (3), se fac incepand cu luna urmatoare celei in care au intervenit modificarile potrivit alin. (1).


(5) Primarul comunica titularului ajutorului pentru incalzire dispozitia prevazuta la alin. (3) in termen de 5 zile de la data emiterii acesteia, direct sau, dupa caz, prin intermediul asociatiilor de proprietari/locatari.


(6) In termenul prevazut la alin. (5), primarul transmite furnizorilor, asociatiilor de proprietari/locatari, precum si agentiilor teritoriale situatia privind modificarile prevazute la alin. (3) sau, dupa caz, incetarea dreptului la ajutorul pentru incalzire, atat in scris, cat si in format electronic.


Art. 20. -


(1) Lunar, pana cel tarziu la data de 3 a fiecarei luni, reprezentantul furnizorului de energie termica ori de gaze naturale/energie electrica impreuna cu reprezentantul asociatiei de proprietari/locatari, respectiv cu implicarea managerului energetic pentru localitati al primariei, atestat conform Legii nr. 121/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, daca exista angajat la nivelul primariei, dupa caz, stabilesc consumul general de energie termica sau de gaze naturale/energie electrica.


(2) In cazul in care contorizarea consumului nu este individuala la stabilirea consumului general, persoanele prevazute la alin. (1) incheie un proces-verbal constatator al carui model se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.


(3) Pe baza datelor cuprinse in procesul-verbal constatator, asociatia de proprietari/locatari defalca consumul general pe consumatori individuali.


(4) In cazul prevazut la alin. (2), pana la data de 5 a fiecarei luni, asociatia de proprietari/locatari transmite furnizorilor prevazuti la alin. (1) situatia centralizatoare cuprinzand consumurile defalcate pentru beneficiarii de ajutor pentru incalzire.


(5) Prevederile alin. (1) - (4) nu se aplica furnizorilor cu un numar de peste 1.000 de clienti, precum si in situatia existentei de contoare individuale sau repartitoare de costuri pentru incalzire in cazul energiei termice ori in situatiile in care reglementarile legale in domeniul energiei termice sau al gazelor naturale dispun altfel.


Art. 21. -


(1) Pe baza situatiilor centralizatoare prevazute la art. 17 alin. (3) si (4) si la art. 20 alin. (4), respectiv a consumului efectiv inregistrat de consumatorii vulnerabili individuali, pana la data de 10 a fiecarei luni, furnizorii de energie termica calculeaza cuantumul efectiv al ajutorului pentru energie termica, cu respectarea prevederilor art. 6.


(2) In cazul asociatiilor de proprietari/locatari, furnizorii de energie termica in sistem centralizat transmit lunar factura reprezentand consumul general de energie termica la nivel de asociatie, precum si cuantumul total al ajutoarelor pentru incalzire calculate potrivit alin. (1), in termen de maximum 2 zile de la realizarea calculului.


(3) Factura prevazuta la alin. (2) este insotita de situatia detaliata cuprinzand beneficiarii ajutorului pentru energie termica si cuantumul efectiv al acestuia, defalcat pe surse de finantare, respectiv din bugetul de stat si din bugetul local, in conditiile art. 6 si 8, precum si suma individuala de plata.


(4) In cazul consumatorilor vulnerabili titulari de contracte individuale de furnizare, incheiate intre furnizor si proprietari, sau conventii de facturare individuala, anexe la contractul de furnizare/prestare incheiat cu asociatia de proprietari, furnizorii de energie termica in sistem centralizat transmit lunar, in termenul prevazut la alin. (2), facturile reprezentand consumul de energie termica care cuprind contravaloarea acestuia, defalcata pe surse de finantare, respectiv din bugetul de stat si din bugetul local, in conditiile art. 6 si 8, precum si suma individuala de plata.


(5) Pe baza situatiei prevazute la alin. (3) si a facturilor prevazute la alin. (4), furnizorii de energie termica elaboreaza borderoul centralizator care se transmite primarului pentru certificare si constituie document de plata. Dupa certificare, borderoul se transmite agentiilor teritoriale in vederea decontarii si este inclus de catre primarii in Programul anual de imbunatatire a eficientei energetice (PIEE), punand in evidenta in mod distinct nivelul agregat al consumului energetic rezidential aferent consumatorilor vulnerabili din total consum energetic rezidential.


(6) Modelul borderoului prevazut la alin. (5) se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.


Art. 22. -


(1) Lunar, in termen de 10 zile de la data primirii facturii, asociatiile de proprietari/locatari au obligatia de a defalca, pe consumatori individuali, cheltuielile privind energia termica, tinand cont de ajutorul pentru incalzire stabilit in conditiile prezentei legi.


(2) In cazul asociatiilor de proprietari/locatari care utilizeaza pentru incalzirea locuintei energie termica furnizata in sistem centralizat, defalcarea cheltuielilor prevazute la alin. (1) se evidentiaza intr-un borderou care se transmite furnizorului in termen de maximum 2 zile de la intocmire.


(3) Asociatia de proprietari/locatari are obligatia de a evidentia lunar ajutorul pentru energie termica in tabelul cu cheltuielile de intretinere.


Art. 23. -


(1) Pe baza situatiilor centralizatoare prevazute la art. 17 alin. (3) si (4) si la art. 20 alin. (4), respectiv a consumului stabilit conform clauzelor contractuale ale locurilor de consum aferente consumatorilor vulnerabili individuali, lunar, furnizorii de gaze naturale si, respectiv, de energie electrica calculeaza cuantumul ajutorului pentru gaze naturale, respectiv pentru energie electrica, cu respectarea prevederilor art. 6.


(2) In cazul asociatiilor de proprietari/locatari titulare de contracte de furnizare a gazelor naturale, furnizorii transmit factura reprezentand valoarea consumului general de gaze naturale la nivelul asociatiei de proprietari/locatari si, dupa caz, suma de plata, calculata ca diferenta intre valoarea consumului general si suma totala a ajutoarelor pentru incalzire calculate potrivit prevederilor alin. (1), in termen de maximum 2 zile de la realizarea calculului.


(3) Factura prevazuta la alin. (2) este insotita de situatia detaliata cuprinzand beneficiarii ajutorului pentru gaze naturale si cuantumul efectiv al acestuia defalcat pe surse de finantare, respectiv din bugetul de stat si din bugetul local, precum si suma individuala de plata ce urmeaza a fi suportata de beneficiar ca diferenta dintre contravaloarea consumului inregistrat conform art. 20 alin. (4) si ajutorul efectiv.


(4) In cazul consumatorilor vulnerabili, titulari de contracte/conventii individuale, furnizorii de gaze naturale si, respectiv, de energie electrica transmit facturile reprezentand consumul de gaze naturale, respectiv de energie electrica, care vor contine, defalcat, ajutorul pentru gaze naturale sau ajutorul pentru energie electrica, dupa caz, precum si suma individuala de plata stabilita ca diferenta intre contravaloarea consumului si ajutorul pentru incalzire calculat in conditiile prevederilor alin. (1).


(5) Pe baza situatiei prevazute la alin. (3) si a facturilor prevazute la alin. (4), furnizorii de gaze naturale, respectiv de energie electrica intocmesc borderoul centralizator, care se transmite primarului pentru certificare si constituie document de plata. Dupa certificare, borderoul se transmite agentiilor teritoriale in vederea decontarii si este inclus de catre primarii in Programul anual de imbunatatire a eficientei energetice (PIEE), punand in evidenta in mod distinct nivelul agregat al consumului energetic rezidential aferent consumatorilor vulnerabili din total consum energetic rezidential.


(6) Modelul borderoului prevazut la alin. (5) se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.


Art. 24. -


(1) Lunar, in termenul stabilit prin contractul de furnizare/ conventie, dupa primirea facturii, asociatiile de proprietari/locatari au obligatia de a defalca, pe consumatori individuali, cheltuielile privind gazele naturale, tinand cont de ajutorul pentru incalzire stabilit in conditiile prezentei legi.


(2) Defalcarea cheltuielilor prevazute la alin. (1) se evidentiaza intr-un borderou care se transmite furnizorului in termen de maximum 2 zile de la data intocmirii acestuia, dar nu mai mult de 5 zile de la data primirii facturii.


(3) Asociatia de proprietari/locatari are obligatia de a evidentia lunar ajutorul pentru gaze naturale in tabelul cu cheltuielile de intretinere.


SECTIUNEA a 4-a


Suplimentul pentru energie - mod de stabilire si acordare


Art. 25. -


(1) Familiile si persoanele singure ale caror venituri sunt de pana la valoarea prevazuta la art. 7 alin. (2) beneficiaza lunar, inclusiv in perioada sezonului rece, de un supliment pentru energie in suma fixa, acordat in functie de sursele de furnizare a energiei utilizate, in cuantum de:


a) 30 lei/luna pentru consumul de energie electrica;


b) 10 lei/luna pentru consumul de gaze naturale;


c) 10 lei/luna pentru consumul de energie termica;


d) 20 lei/luna pentru consumul de combustibili solizi si/sau petrolieri.


(2) Suplimentul pentru energie se acorda lunar, pe tot parcursul anului, si se plateste astfel:


a) furnizorului, dar nu mai mult decat consumul facturat, in cazul suplimentului prevazut la alin. (1) lit. a) -c);


b) direct titularului, in cazul suplimentului prevazut la alin. (1) lit. d).


(3) Suplimentul pentru energie poate fi solicitat impreuna cu ajutorul pentru incalzirea locuintei sau separat, atunci cand sunt indeplinite conditiile de acordare, cu respectarea prevederilor art. 7.


(4) Suplimentul pentru energie se acorda cumulat in functie de sursele de furnizare a energiei utilizate.


(5) In situatia in care singura sursa de energie utilizata este energia electrica, cuantumul suplimentului este de 70 lei/luna.


Art. 26. -


(1) Pentru solicitarea suplimentului pentru energie, familiile si persoanele singure depun la primaria in a carei raza teritoriala au locuinta o cerere si declaratie pe propria raspundere privind, dupa caz, componenta familiei si veniturile realizate de membrii acesteia. In situatia in care se solicita si ajutorul pentru incalzire se va depune o singura cerere si declaratie pe propria raspundere.


(2) In termen de maximum 30 de zile de la data depunerii cererii, primarul emite dispozitia de acordare sau de respingere a cererii, pe care o comunica titularului si furnizorului in termen de 5 zile lucratoare de la emitere, prevederile art. 14 alin. (3) - (5) aplicandu-se in mod corespunzator.


(3) Dreptul la suplimentul pentru energie se stabileste aplicand in mod corespunzator prevederile art. 17 alin. (7).


(4) Modelul cererii se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.


Art. 27. -


Pentru efectuarea platii suplimentului pentru energie, prevazut la art. 25 alin. (1) lit. a) -c) si alin. (2), prevederile art. 21-24 se aplica in mod corespunzator.


SECTIUNEA a 5-a


Finantarea si plata ajutorului pentru incalzire si a suplimentului pentru energie


Art. 28. -


(1) Fondurile necesare pentru plata ajutorului pentru incalzire prevazut la art. 6 alin. (2) lit. a) -c) si a suplimentului pentru energie prevazut la art. 25 se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.


(2) Fondurile necesare pentru plata ajutorului pentru incalzire, prevazut la art. 6 alin. (2) lit. d), se asigura din transferuri de la bugetul de stat catre bugetele locale, prevazute in bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.


(3) Fondurile necesare pentru plata drepturilor, prevazute la art. 9, se asigura din bugetele locale.


(4) Cheltuielile administrative privind stabilirea, modificarea sau incetarea dreptului la ajutorul pentru incalzire si la suplimentul pentru energie, precum si pentru tiparirea formularului de cerere si declaratie pe propria raspundere privind componenta familiei si veniturile acesteia se asigura din bugetele locale.


Art. 29. -


(1) Decontarea sumelor cu titlu de ajutor pentru incalzire, prevazut la art. 6 alin. (2) lit. a) -c), si a suplimentului pentru energie se realizeaza lunar de catre agentiile teritoriale pe baza borderoului centralizator prevazut la art. 21 alin. (5) si art. 23 alin. (5).


(2) Decontarea sumelor cu titlu de ajutor pentru combustibili solizi si/sau petrolieri, prevazut la art. 6 alin. (2) lit. d), se face o singura data pentru tot sezonul rece sau pentru lunile ramase din sezonul rece, in situatia prevazuta la art. 17 alin. (7).


(3) In vederea platii ajutorului pentru combustibili solizi si/sau petrolieri in conditiile prevederilor alin. (2), primarii transmit agentiilor teritoriale situatia centralizatoare prevazuta la art. 17 alin. (3), actualizata lunar conform prevederilor art. 17 alin. (7).


Art. 30. -


(1) Pentru sumele cu titlu de ajutor pentru incalzire aferente sezonului rece anterior, termenele-limita pana la care se poate solicita plata acestora de catre primari, respectiv furnizori, in anul curent, sunt:


a) pana cel tarziu la data de 30 aprilie, in cazul ajutorului pentru combustibili solizi si/sau petrolieri;


b) pana cel tarziu la data de 31 iulie, in cazul ajutorului pentru energie termica, energie electrica si gaze naturale.


(2) Decontarea ajutoarelor pentru incalzire se face in functie de valoarea consumului, dar numai in limita ajutorului maxim la care titularul este indreptatit, aprobat pentru lunile sezonului rece.


(3) Ulterior datelor prevazute la alin. (1), sumele cu titlu de ajutor pentru incalzire care nu au fost solicitate pentru decontare la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale se suporta din bugetele locale.


Art. 31. -


Sumele reprezentand cheltuielile pentru incalzire platite direct de consumatorii vulnerabili, precum si ajutoarele pentru incalzire si suplimentul pentru energie achitate de agentiile teritoriale sau, dupa caz, de autoritatile administratiei publice locale, in conditiile prezentei legi, se colecteaza astfel:


a) in conturile de tip ESCROW, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001 privind reglementarea unor masuri de asigurare a fondurilor necesare in vederea furnizarii energiei termice si a gazelor naturale pentru populatie, aprobata cu modificari prin Legea nr. 84/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul energiei termice;


b) in contul indicat de furnizor, in cazul gazelor naturale si al energiei electrice.


SECTIUNEA a 6-a


Verificare si monitorizare


Art. 32. -


(1) Borderoul centralizator prevazut la art. 21 alin. (5) si art. 23 alin. (5), precum si situatiile centralizatoare prevazute la art. 17 alin. (3) se transmit agentiilor teritoriale si in format electronic.


(2) Pe baza documentelor prevazute la alin. (1), agentiile teritoriale elaboreaza baza de date cu beneficiarii ajutoarelor pentru incalzire si ai suplimentului pentru energie, precum si cu sumele acordate cu acest titlu.


Art. 33. -


(1) In situatia in care familia sau persoana singura care beneficiaza de ajutor pentru incalzire ori supliment pentru energie refuza sa furnizeze informatiile si documentele necesare pentru intocmirea anchetei sociale prevazute la art. 14 alin. (5) si (7), aceste masuri de sprijin nu se mai acorda.


(2) In cazul in care, in urma anchetelor sociale efectuate in conditiile prevazute la art. 14 alin. (6), se constata ca la completarea cererii si declaratiei pe propria raspundere privind componenta familiei si veniturile acesteia, familia sau persoana singura care beneficiaza de ajutor pentru incalzire sau supliment pentru energie nu a declarat corect numarul membrilor de familie, veniturile ori bunurile detinute, dreptul la ajutorul pentru incalzire si/sau la suplimentul pentru energie inceteaza incepand cu luna urmatoare, iar sumele platite necuvenit cu acest titlu se recupereaza in conditiile legii.


(3) Agentiile teritoriale pot efectua oricand verificari cu privire la conditiile care au stat la baza acordarii ajutorului pentru incalzire si/sau a suplimentului pentru energie, precum si a indeplinirii de catre titular a obligatiei prevazute la art. 19 alin. (1).


(4) Sumele acordate necuvenit cu titlu de ajutor pentru incalzire sau de supliment pentru energie, platite din bugetul de stat, se recupereaza in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor masuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenta sociala, precum si pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari prin Legea nr. 266/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.


(5) Recuperarea sumelor platite necuvenit cu titlu de ajutor pentru incalzire, prevazut la art. 6 alin. (2), si de supliment pentru energie, prevazut la art. 25, se face prin decizie a directorului executiv al agentiei teritoriale.


(6) In situatia in care, cu prilejul verificarilor dispuse de primar sau efectuate de catre agentiile teritoriale, se constata ca cele declarate de solicitantul ajutorului pentru incalzire si/sau al suplimentului pentru energie nu corespund realitatii si se apreciaza ca sunt indicii cu privire la savarsirea unei infractiuni, organul constatator are obligatia sa sesizeze organele de urmarire penala.


(7) In vederea urmaririi respectarii conditiilor de acordare a dreptului la ajutor pentru incalzire si la suplimentul pentru energie, primarii dispun efectuarea de anchete sociale la interval de 6 luni sau ori de cate ori este nevoie. In situatia in care beneficiarii de ajutor pentru incalzire si supliment pentru energie sunt si beneficiari ai ajutorului social prevazut de Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau ai alocatiei pentru sustinerea familiei prevazute de Legea nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ancheta sociala se efectueaza o singura data, pentru toate beneficiile de asistenta sociala acordate.


(8) In cazul in care, in urma anchetei prevazute la alin. (7), se constata situatii ce conduc la modificarea cuantumului, suspendarea sau incetarea dreptului la ajutorul pentru incalzire si la suplimentul pentru energie, primarul emite o noua dispozitie scrisa, pe care o comunica agentiei teritoriale in termen de 5 zile de la emitere.


Art. 34. -


(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale monitorizeaza si controleaza, prin personalul imputernicit si prin institutiile abilitate din subordine, aplicarea prevederilor prezentei legi cu privire la acordarea ajutorului pentru incalzire si a suplimentului pentru energie.


(2) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale evalueaza si prezinta atat Guvernului, cat si Parlamentului, o data la 2 ani, pana la data de 30 iunie, o situatie privind evolutia numarului de beneficiari, valoarea de referinta a ajutorului pentru incalzirea locuintei prevazuta la art. 7 alin. (3) in raport cu evolutia preturilor la energie in functie de sursele de furnizare, cat si cuantumul pentru acordarea suplimentului pentru energie prevazut la art. 25 alin. (1) raportat la venitul beneficiarilor de ajutoare financiare si non-financiare.


(3) La solicitarea agentiilor teritoriale, primarii, furnizorii/distribuitorii de energie termica, gaze naturale si energie electrica, precum si celelalte institutii implicate au obligatia de a furniza date si informatii cu privire la aplicarea prevederilor prezentei legi.


(4) Primarii, precum si celelalte institutii implicate au obligatia de a pune la dispozitia organelor de control ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, precum si ale Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala documentele care au stat la baza stabilirii dreptului la ajutorul pentru incalzire, iar furnizorii/distribuitorii de energie termica, gaze naturale si energie electrica, documentele pe baza carora au inscris in facturi ajutorul pentru incalzire, inclusiv copii dupa facturile emise beneficiarilor.


(5) Organele de control ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale pot efectua in caz de autosesizare sau la solicitarea unor terti anchete sociale ori verificari la domiciliul beneficiarilor, pentru stabilirea veridicitatii informatiilor din anchetele sociale.


(6) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale coordoneaza la nivel national baza de date cu beneficiarii ajutoarelor, consumul si costul energetic anual, pentru o evidenta clara la nivel national a consumului energetic total agregat aferent consumatorilor vulnerabili, din total consum energetic rezidential. Baza de date, sub forma anonimizata, va putea fi accesata de diferite entitati publice si private din Romania pentru initierea, accesarea si derularea unor proiecte de cercetare-inovare-diseminare in folosul consumatorului vulnerabil si pentru eradicarea fenomenului de saracie energetica.


SECTIUNEA a 7-a


Alte masuri de protectie sociala


Art. 35. -


Pentru consumatorii vulnerabili prevazuti la art. 4 alin. (1), masurile de protectie sociala prevazute la art. 2, altele decat ajutorul pentru incalzire si suplimentul pentru energie prevazute de prezenta lege, se stabilesc dupa cum urmeaza:


a) pe baza de programe nationale, finantate din bugetul de stat, aprobate prin hotarare a Guvernului;


b) pe baza de programe locale, suportate din bugetele locale, aprobate prin hotarari ale consiliilor locale/consiliilor judetene;


c) pe baza de proiecte sustinute din fonduri europene, conform regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului si, respectiv, al ghidurilor solicitantului;


d) prin ordin al Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei, pentru masurile de sprijin non-financiare si care vizeaza facilitati acordate prin intermediul furnizorilor.


CAPITOLUL IV


Contraventii si sanctiuni


Art. 36. -


(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei nerespectarea de catre primar a dispozitiilor prevazute la art. 14 alin. (5) si art. 19 alin. (4).


(2) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 2.000 lei urmatoarele fapte:


a) neintocmirea de catre personalul serviciului public de asistenta sociala a documentatiilor specifice, inclusiv a proiectelor de dispozitie, precum si nedepunerea acestora, spre a fi semnate de primar, in termenele prevazute la art. 14 alin. (7), art. 15 alin. (1) si art. 17 alin. (2) si (7);


b) nerespectarea de catre primar a dispozitiilor prevazute la art. 17, art. 19 alin. (3), (5) si (6);


c) nerespectarea de catre furnizor a prevederilor art. 6 alin. (5), art. 20 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1) - (5) si art. 23 alin. (1) - (5);


d) nerespectarea de catre asociatia de proprietari/locatari a dispozitiilor art. 20 alin. (1) - (4), art. 22 alin. (3) si art. 24 alin. (3);


e) nerespectarea de catre titular a prevederilor art. 14 alin. (3) si art. 19 alin. (1).


(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac dupa cum urmeaza:


a) de catre inspectorii sociali, pentru contraventiile prevazute la alin. (1) si alin. (2) lit. a);


b) de catre primari, persoanele imputernicite de acestia, pentru contraventiile prevazute la alin. (2) lit. b), c) si e).


(4) Constatarea contraventiilor se poate efectua si de catre celelalte organe de control ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, in cadrul controalelor de fond sau tematice proprii dispuse de ministrul muncii si protectiei sociale, conform atributiilor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. e) din Hotararea Guvernului nr. 81/2020 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, cu completarile ulterioare.


(5) In situatia prevazuta la alin. (4), organul de control al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale notifica de indata organul de control competent potrivit prevederilor alin. (3) in vederea aplicarii sanctiunilor prevazute de lege.


(6) Contravenientul poate achita, pe loc, prin derogare de la dispozitiile art. 28 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in termen de cel mult 15 zile de la data incheierii procesului-verbal de contraventie ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1) si (2), agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.


(7) Nerespectarea prevederilor art. 31 constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit prevederilor art. 1 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 84/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


(8) Contraventiilor prevazute la alin. (1) si (2) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


(9) Procesele-verbale intocmite de personalul prevazut la alin. (3) lit. a) se depun in fotocopie la primarul comunei, orasului, municipiului sau sectorului municipiului Bucuresti, dupa caz.


Art. 37. -


Dispozitiile primarului privind acordarea, respingerea, modificarea sau incetarea ajutorului pentru incalzire si/sau a suplimentului pentru energie se pot ataca potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. 38. -


(1) Aplicarea prevederilor prezentei legi se face cu respectarea prevederilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2020 pentru implementarea unor masuri de simplificare administrativa in domeniul protectiei sociale, precum si pentru acordarea unor drepturi si beneficii de asistenta sociala in domeniile de activitate in care se mentin restrictii, precum si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea inscrisurilor in forma electronica la nivelul autoritatilor si institutiilor publice.


(2) Acordarea drepturilor prevazute de prezenta lege, incadrarea in categoriile de consumatori vulnerabili prevazute la art. 4, solicitarea de informatii prevazuta la art. 14 alin. (4) si (5), precum si utilizarea comunicarii electronice intre agentiile teritoriale, furnizori, autoritatile administratiei publice locale si alte institutii care prelucreaza date cu caracter personal se realizeaza cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).


Art. 39. -


(1) In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale elaboreaza normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care se aproba prin hotarare a Guvernului.


(2) Prezenta lege se aplica de la data de 1 noiembrie 2021, cu urmatoarele exceptii:


a) art. 43 pct. 28, care intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;


b) art. 43 pct. 1-26, 29-30, care intra in vigoare la data intrarii in vigoare a Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificarile ulterioare.


(3) De la data aplicarii prezentei legi se abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala in perioada sezonului rece, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 629 din 2 septembrie 2011, aprobata prin Legea nr. 92/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. 40. -


Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta lege.


Art. 41. -


Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 485 din 16 iulie 2012, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:


1. La articolul 3, punctul 16 va avea urmatorul cuprins:


16. consumator vulnerabil - persoana singura/familie, client final apartinand unei categorii de clienti casnici care, din motive de sanatate, varsta, venituri insuficiente sau izolare fata de sursele de energie, se afla in risc de marginalizare sociala si care, pentru prevenirea acestui risc, beneficiaza de masuri de protectie sociala, inclusiv de natura financiara, si servicii suplimentare pentru a-si asigura cel putin nevoile energetice minimale. Masurile de protectie sociala, precum si criteriile de eligibilitate pentru acestea se stabilesc prin acte normative;".


2. La articolul 100, punctul 29 va avea urmatorul cuprins:


29. consumator vulnerabil - persoana singura/familie, client final apartinand unei categorii de clienti casnici, care, din motive de sanatate, varsta, venituri insuficiente sau izolare fata de sursele de energie, se afla in risc de marginalizare sociala si care, pentru prevenirea acestui risc, beneficiaza de masuri de protectie sociala, inclusiv de natura financiara, si servicii suplimentare pentru a-si asigura cel putin nevoile energetice minimale. Masurile de protectie sociala, precum si criteriile de eligibilitate pentru acestea se stabilesc prin acte normative;".


3. In tot cuprinsul legii, sintagma "client vulnerabil" se inlocuieste cu sintagma "consumator vulnerabil".


Art. 42. -


La articolul 8 din Ordonanta Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilitati persoanelor care domiciliaza sau lucreaza in unele localitati din Muntii Apuseni si in Rezervatia Biosferei "Delta Dunarii", republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 13 august 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


Art. 8. -


(1) Familiile cu domiciliul in una dintre localitatile situate pe teritoriul Rezervatiei Biosferei A«Delta DunariiA», prevazute in Hotararea Guvernului nr. 395/1996, cu modificarile ulterioare, beneficiaza de reducerea cu 50% din taxa/tariful pentru serviciul public de salubrizare si apa potabila furnizata din reteaua publica, pentru consumurile casnice menajere, in limita unor consumuri normate pe familie, stabilite de catre consiliile locale.


(2) Diferentele de tarif pentru serviciile privind livrarea apei potabile se suporta de la bugetul propriu al Consiliului Judetean Tulcea."


Art. 43. -


Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 882 din 3 noiembrie 2016, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:


1. La articolul 3 alineatul (2), litera c) se abroga.


2. La articolul 5, litera c) se abroga.


3. La articolul 6 alineatul (1), literele j) -l) si litera v) se abroga.


4. La articolul 9 alineatul (3), litera c) se abroga.


5. La articolul 13, alineatul (3) se abroga.


6. La capitolul II, sectiunea a 4-a - Stabilirea cuantumului suplimentului pentru locuire, cuprinzand articolele 20-27, se abroga.


7. La articolul 29, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(2) Cererea prevazuta la alin. (1) contine, in principal, date privind persoana indreptatita, date privind componenta familiei, veniturile realizate de membrii acesteia si bunurile detinute, tipul de locuinta, numarul persoanelor care locuiesc la aceeasi adresa de domiciliu sau resedinta, precum si informatii referitoare la situatia educationala si profesionala a persoanei indreptatite, a membrilor de familie, precum si la nevoile speciale si situatiile particulare in care acestia se afla."


8. Articolul 31 se abroga.


9. La articolul 33, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(2) In cazul solicitantilor al caror venit mediu lunar/membru de familie se incadreaza in limitele prevazute la art. 9 alin. (3) lit. a) si/sau lit. b) se efectueaza verificarea in teren a datelor si informatiilor declarate de solicitant, in termenul prevazut la alin. (1)."


10. La articolul 38, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(3) In termen de maximum 5 zile de la finalizarea verificarii prevazute la alin. (1) directorul executiv al agentiei teritoriale pentru plati si inspectie sociala, in baza dispozitiei primarului prevazute la art. 36 alin. (3) si a verificarilor efectuate de personalul propriu, emite decizia de stabilire a dreptului, in care se mentioneaza dispozitia primarului si cuantumul venitului minim de incluziune, defalcat pe componente."


11. La articolul 38, alineatul (5) se abroga.


12. La capitolul III, sectiunea a 2-a - Modalitati de facturare si plata a energiei termice furnizate in sistem centralizat si sectiunea a 3-a - Conditiile speciale de acordare a suplimentului pentru locuire, cuprinzand articolele 43-55, se abroga.


13. La articolul 58, alineatul (2) se abroga.


14. La articolul 66, partea introductiva a alineatului (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(2) Pentru efectuarea activitatilor de verificare si monitorizare prevazute la alin. (1), primarii, precum si celelalte institutii implicate in acordarea drepturilor prevazute de prezenta lege au urmatoarele obligatii:".


15. La articolul 69, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(2) Incetarea dreptului la venit minim de incluziune, a dreptului la ajutor de incluziune sau la ajutorul pentru familia cu copii se face incepand cu luna urmatoare incetarii sau constatarii neindeplinirii conditiilor de eligibilitate prevazute de prezenta lege, precum si in situatia prevazuta la art. 33 alin. (5)."


16. La articolul 72, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(2) Fondurile necesare pentru plata masurilor de protectie sociala prevazute la art. 83 si 85 se asigura din bugetele locale."


17. La articolul 73, alineatele (2) si (3) se abroga.


18. La articolul 74, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Art. 74. -


(1) Plata venitului minim de incluziune se realizeaza pe baza de mandat postal ori, dupa caz, in cont bancar sau prin orice alte mijloace electronice de plata disponibile."


19. Articolul 75 se abroga.


20. Articolul 77 se abroga.


21. La articolul 80, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Art. 80. -


(1) Sumele incasate necuvenit cu titlu de venit minim de incluziune, acordate din bugetele locale potrivit art. 83 si art. 85 lit. b), se recupereaza de catre organele fiscale locale de la titularul dreptului in termenul general de prescriptie prevazut la art. 2.517 din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare."


22. La articolul 86 alineatul (1), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


d) cu amenda de la 1.000 de lei la 5.000 de lei, nerespectarea de catre primar a prevederilor art. 33 alin. (3), art. 34 alin. (1), art. 36 alin. (1), art. 39 alin. (1), art. 40 alin. (2) si (4), art. 60 alin. (1), art. 62 alin. (3), art. 66 alin. (2), art. 69 alin. (4) si art. 71 alin. (1);".


23. La articolul 86 alineatul (1), literele e) si f) se abroga.


24. La articolul 86 alineatul (1), litera i) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


i) cu amenda de la 500 de lei la 2.000 de lei, fapta titularului dreptului de a completa cu date si informatii incorecte formularul de cerere pentru acordarea dreptului, precum si nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 40 alin. (1) si art. 56."


25. La articolul 90, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Art. 90. -


(1) Sumele constatate ca fiind primite necuvenit cu titlu de ajutor social acordat in baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, si de alocatie pentru sustinerea familiei acordate in baza Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nerecuperate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se recupereaza in conditiile art. 78-80."


26. La articolul 94 alineatul (1), litera c) se abroga.


27. La articolul 96, litera c) se abroga.


28. Articolul 97 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Art. 97. -


Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 octombrie 2022, cu exceptia art. 95, care intra in vigoare la data de 1 februarie 2022."


29. Articolul 98 se abroga.


30. Anexele nr. 1 si 2 se abroga.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice